Nok en Mullard ... på startstreken

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• VegardW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    3.171
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    har begynnt å demontere koplingene i biasseksjonen.her er det trangt og fiklete å jobbe og også å komme til for inspeksjon .er ikke helt sikker men tror at den ene koplingen til det ene 0,22 kondisen var løs og svevet på en klyse loddetinn bak tre andre kabler vi får rydde litt her og se om ting bedrer seg...

VegardW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    3.171
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    nå har jeg begynnt å følge Janes råd om start på ny frisk. Jeg har lett og lett, endevendt spetakkelet fra a til å uten å forstå hvor feilen ligger.Siden jeg er rimelig hissig på å få dette i orden og siden jeg ikke har lysst til å sitte med to swinging ladies, noe som ellers sikkert kunne vært moro ;D, Har jeg plukket ned temmelig mye men ikke alt.Jeg lar poweret stå.Siden spenningene jeg henter ut her er korrekte.Jeg har bygget opp biasseksjonen på nytt.Det foreligger som tidligere nevnt to skjema til forsterkeren i det ene er plassert en motstand på 15k mellom 20k pot ,det hvor - 60v kommer inn, og jord denne motstanden foreligger ikke i CB`s skjema.Skal den med?

Neste spørsmål dreier seg rundt dette med positiv feedback:

Er årsaken til slikt å finne i feilkopling alene(herunder dårlig lodding) eller kan det være andre årsaker :innstråling mellom kabler , fra poweret til opt som er temmelig nær hverandre ?

Så et praktisk spørsmål :jeg brukte en massiv kobberledning til jordsløyfen.Den var fiklete å jobbe på skal jeg vurdere å bruke noe annet?

Det gikk kjapt å plukke ned tar nok mere tid å rigge opp...forts følger

Audiomix

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Antall liker
    5.411
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    31
    vega65 skrev:
    Så et praktisk spørsmål :jeg brukte en massiv kobberledning til jordsløyfen.Den var fiklete å jobbe på skal jeg vurdere å bruke noe annet?
    Nå har du erfart ulempen ved å benytte kobber i slike dimensjoner.
    Fordelen kan være at en ikke blir straffet med brum dersom en er mindre heldig med hvor en kobler jord.
    Jeg bruker alltid koblingstråd som er lett å jobbe med og fører de til det stedet de skal for ikke å plukke opp brum og annet som følge av strøm i jord (ground loops).
    Det er mye lettere å koble noen flere forbindelser med tynn tråd enn å jobbe mot varmeslukende massivt kobber.

jane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.06.2004
    Antall liker
    1.449
    Sted
    '
    vega65 skrev:
    Er årsaken til slikt å finne i feilkopling alene(herunder dårlig lodding) eller kan det være andre årsaker :innstråling mellom kabler , fra poweret til opt som er temmelig nær hverandre ?
    Slik du beskrev ulingen så var den god hørbar, altså i audioområdet. Det betyr at det er forholdsvis lange tidskonstanter inne i bildet, noe som igjen tilsier at den positive feedbacken inneholder koblingskondensatorer og/eller OPT. Nå må det legges til at det alltid er vanskelig å feilsøke over nettet uten å høre eller se symptomene selv så det jeg skriver er basert på det du har skrevet.
    Hvis en forsterker oscillerer pga kapasitet mellom ledninger etc er det ofte frekvenser i MHz området som blir resultatet. Symptomene da er ofte at du hører brum i høyttaleren, pga at utgangstrinnet trekker full strøm og at signalet er veldig forvrengt. Forsterkeren kan også oscillere pga feedback via strømforsyningen, men da er tidskonstantene mye lengre og slikt gir seg ofte utslag i lavfrekvensområdet (motorboating).
    Forsterkeren din oppfører seg omtrent som om du har positiv feedback fra høyttalerutgangen til inngangstrinnet, men siden du har koblet fra den eneste forbindelsen som skal være der (feedbacksløyfen) så må det være noe annet som du ikke har oversikt/kontroll over for øyeblikket.
    Årsaken til at jeg ville startet på ny frisk er at det kan være veldig vanskelig å oppdage feil/feilkoblinger selv om de ligger helt oppe i dagen, spesielt på ting man har gjort selv.

Jan E Veiset

VegardW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    3.171
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Takk karer.Sef forstår jeg at feilsøk over nettet er vrient, Men det er til stor hjelp og nytte. Det er ikke en motorboating lyd her.snarere en pipende oscillerende lys lyd og jeg hører den i fra opt Den er lik uavhengig av om feedback er koplet til/fra.Men med feedback koplet på denandre utgangen poffer det ene el 34 i løpet av få sekunder.Jeg har fundert litt på om Trafoen har tatt kvelden.Men kan det sjekkes på noe vis?Lundahl påstår at det skal svært mye til å kverke den men mailen jeg fikk vedr dette var svært kortfattet og ikke oppklarende med hensyn til feilsøk:slapp kundeservice men men...

Audiomix

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Antall liker
    5.411
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    31
    Alt kan sjekkes :)
    Men der du har havnet nå er et DMM til liten nytte ser det ut til.
    Med et oscilloscope og en adiogenerator vil du kunne sjekke hvert eneste trinn i forsterkeren. Hvis alle trinnene er ok, har du et feedback problem. Enten feil fase fra utgangstrafoen eller på annen måte en kobling som gir riktig fase og gain til å oscillere. Som jane sier så vil frekvensen den svinger på kunne gi en pekepinn på hva som er årsaken.

VegardW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    3.171
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    For en tid siden nevnte Jane i en mail vedr ccsen at jeg burde anskaffe et scoop.Det var et godt forslag som jeg ikke burde ha somlet med å følge ;D idsklemme og loddeiver får ta skylden.Nå som det meste er rigget ned skal jeg sjekke hvert komponent før det settes inn.Og siden jeg begynner å bli godt kjent med kretsen får vi tro at ny opprigging og mindre kaos (forhåpentligvis) i spagettien er det som skal til.

VegardW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    3.171
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Da har jeg så smått begynnt å kople opp igjen.tok med et digikamera men hadde sef ikke installert programmvaren på laptop på jobb.Tanken var å legge ut krystallklare bilder slik andreas foreslo.Altså foreløpig sony mob.Vel her er ikke kommet inn så mange koplinger enda men som dere ser er jeg nesten ferdig med ef86 koplingene.En smule hysterisk hva gjelder trippelsjekk av det jeg gjør.Jeg lurer på følgende:
    koplingene til otp:laget en skisse av trafoen. supply voltage til 1 og 7 er greit.Men spiller det noen rolle her hvilken el 34 som koples til henholdsvis 3 og 5 og 9 og 11.(jeg antok at det ikke gjorde det forrige gang)Men etter å ha drøvtygd på det meste så er det jo slik at signalet til el 34 1 og 2 er invertert i forhold til hverandre og da er det vel ikke likegyldig hvilket signal som går til 3 og 5 og 9 og 11?, Jeg kunne forøvrig ikke se noen feil på det jeg hadde gjort av koplinger til mellom og fra ef 86 og ecc83 da jeg rigget ned.Men så er det jo beviselig en form for svaksynthet og tankegrums tilstede hos meg... ;D

Vedlegg

jane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.06.2004
    Antall liker
    1.449
    Sted
    '
    vega65 skrev:
    Men spiller det noen rolle her hvilken el 34 som koples til henholdsvis 3 og 5 og 9 og 11.
    Ja og nei, det bestemmer fasen på signalet i trafoen, men den endelige fasen på signalet avgjør du med hvordan du kobler sekundærsiden.

Jan E Veiset

VegardW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    3.171
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    ;D utålmodighet er nok en av mine laster.loddet nettop de siste punktene sånn i grålysningen før arbeidsdagen kommer i veien.Kjapp sjekk av spenninger.inn med rørene.Det var litt snaut med tid . og Jeg har ikke fått sett ordentlig over:men det ser ut til at noe gikk bedre nå(h irriterende at jeg ikke ved hva).Ulyden som kom når rørene ble varme er borte.Men så lett skulle det allikevel ikke være.Nå hører jeg en tikking i fra trafoen(opt) om trent som fra en gammeldags vekkerklokke bare mye raskere.Spørsmålet er om dette er motorboatingen som Jane nevnte og om jeg nå har klart å lage en annen pos feedback i min iver etter å få spetakkelet ferdig.Også nå som båtsesongen er over(hvorfor nevnte du motorboat slik at gudene kom på å straffe meg med dette?) ;D.Har stadig den gamle 60w pæren over ht skal rigge opp en annen dummy load og lete videre.Tilføyelse etter en halv time: Jeg visste at jeg har hørt denne lyden før:Da jeg holdt på med velleman k4040 skjedde det at jeg satte på forsterkeren uten dummyload.dette minner sterkt om den lyden jeg hørte fra trafoene i den forsterkeren.....

Audiomix

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Antall liker
    5.411
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    31
    I slike tilfeller som dette er det langt nyttigere å se hva som skjer enn å høre. Et oscilloscope ville sikkert gitt deg svaret på hva som er problemet. Ikke la deg skremme av alle knottene ;) Du bruker bare noen få.

Og en dummyload.

Dette er en stereo load. Åtte 1-ohm i serie til hver side. Slike belastninger kan lages i mange fasonger. Denne tåler greit 40 watt. Kan om nødvendig druknes i vann for ekstra kjøling.

VegardW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    3.171
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Hei Hans .Takk for instruks vedr dummyload.Får megge en slik Bare et spørsmål hvor mange w på motstandene?Scoop blir anskaffet i løpet av høsten. Har forstått at det er et must Hvem er redd for knotter?"desverre" er jeg bitt av basillen og dette blir ikke det siste jeg bygger for å si det sånn.Må jo ha nødvendig redskap tilgjengelig...

VegardW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    3.171
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Har så vidt begynnt å måle spenninger igjen .Cb skriver:"you should be able to adjust the neg bias from about 25v to 50 v if not you must change the series resistor in the neg bias supply.Jeg måler -60v inn på 20 k trimpot og når jeg måler -60v inn på 20k pot for balanse, har jeg -49v ut fra balanse pot. så dropper denne spenningen til -35v over 390k og jeg kan ikke få større neg spenning på pinne 5 enn 35v .Er dette riktig eller skal 390 k ene endres?

jane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.06.2004
    Antall liker
    1.449
    Sted
    '
    vega65 skrev:
    Har så vidt begynnt å måle spenninger igjen .Cb skriver:"you should be able to adjust the neg bias from about 25v to 50 v if not you must change the series resistor in the neg bias supply.Jeg måler -60v inn på 20 k trimpot og når jeg måler -60v inn på 20k pot for balanse, har jeg -49v ut fra balanse pot. så dropper denne spenningen til -35v over 390k og jeg kan ikke få større neg spenning på pinne 5 enn 35v .Er dette riktig eller skal 390 k ene endres?
    Spenningen skal ikke droppe noe særlig over motstanden på 390k (dette er heller ikke motstanden CB refererer til). Gjør den det bruker du enten et jalla måleinstrument eller så oscillerer forsterkeren eller så er det noe annet galt. Har denne tikkingen du snakket om gitt seg?
    Har du koblet inn feedback sløyfen, i tilfelle hvorfor? Hvis ja, se noen sider tilbake i tråden og start uten feedback.
    Du blir aldri ferdig med denne forsterkeren hvis det eneste du har er et DMM og du gjør målinger på den samtidig som den oscillerer.

Jan E Veiset

VegardW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    3.171
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Joda sef hadde jeg koplet alt ferdig også neg feedback.Kopler fra og vips er tikking borte.Beklager at jeg spør før jeg har tenkt meg om , jeg er bare så ivrig...Jeg er klar over at cb referer til motstanden i neg bias som du beregnet til 18k.Grunnen til at jeg stilte spørsmål ved de to på 390 k er at her faller spenningen 12v over begge to og det trodde jeg ikke at den skulle gjøre.Nå skal jeg roe ned tempo i spørsmål og kikke på spetakkelet .Neste skritt her blir å bestille et scoop og så får vi se når jeg mestrer det i tilstrekkelig grad, om ikke feilene kommer for dagen...

jane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.06.2004
    Antall liker
    1.449
    Sted
    '
    vega65 skrev:
    Joda sef hadde jeg koplet alt ferdig også neg feedback.Kopler fra og vips er tikking borte.
    Se der ja. Da har du har kommet et stykke videre. :)
    Har du en høyttaler som du ikke er redd for å grille så forsøk å koble den til og spill musikk gjennom forsterkeren.

Jan E Veiset

VegardW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    3.171
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    får plukke frem fruas gamle fra studietiden.De ligger på loftet og venter på en god grunn til en tur på dynga ;D.Nå er det stadig noen målinger som ikke stemmer må bare finne tiden til å se på det...

Audiomix

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Antall liker
    5.411
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    31
    vega65 skrev:
    Hei Hans .Takk for instruks vedr dummyload.
    Du bør ha et par til å terminere inngangene også. Phonoplugger med motstand mellom senter og jord. Da plukkes det ikke opp støy/brum på en åpen inngang. Motstand på 100 - 1000 ohm er passe.

VegardW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    3.171
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    I ettermiddag har jeg knotet litt med spenningsmålinger. stadig fra koplet neg feedback. Spenningen b3+ som skal til anoden i ef86 er oppgitt til 170v så skal den gjennom en 47k motstand og når bias er justert skal en med alle rør inne kunne måle en anodespenning på ca 90v.Her er ståa følgende.Jeg måler 199v ut fra poweret(etter motstand på 100k , før denne433v) Så måler jeg rimeligvis 199v før 47k men 182v etter..Jeg tok ut alle rørene og koplet ledningen fra pinne 6 på ef 86 ,( som går videre til ecc83 via via)Så satte jeg på spenning uten rør og måler akkurat det samme.Altså jeg innbilte meg at ev feil etter ef86 da ikke skulle influere på det jeg måler.Betyr dette at verdien på 47k må forhøyes?

jane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.06.2004
    Antall liker
    1.449
    Sted
    '
    vega65 skrev:
    Jeg måler 199v ut fra poweret(etter motstand på 100k , før denne433v) Så måler jeg rimeligvis 199v før 47k men 182v etter..Jeg tok ut alle rørene og koplet ledningen fra pinne 6 på ef 86 ,( som går videre til ecc83 via via)Så satte jeg på spenning uten rør og måler akkurat det samme.Altså jeg innbilte meg at ev feil etter ef86 da ikke skulle influere på det jeg måler.Betyr dette at verdien på 47k må forhøyes?
    Nei. Det betyr at det omtrent ikke går strøm gjennom EF86. Sjekk koblingene og katodemotstandene. (hvor høy spenning måler du på pinne 3 (katode) på EF86?).

Jan E Veiset

VegardW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    3.171
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Jeg har 6,4 volt mellom jord og katoden på ef 86. koblingene tror jeg er ok (ingen løse/dårlige i allefall )sjekket for kontinuitet tidligere i dag.Ellers har jeg justert spenningen over katodemotst til el 34 til 430mv på begge.

jane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.06.2004
    Antall liker
    1.449
    Sted
    '
    vega65 skrev:
    Jeg har 6,4 volt mellom jord og katoden på ef 86. koblingene tror jeg er ok (ingen løse/dårlige i allefall )sjekket for kontinuitet tidligere i dag.
    Hvis du har 6.4V over 390+100 ohm vil det si at det går en strøm på ~13mA. Men den går tydeligvis ikke gjennom anoden siden du ikke har noe spenningsfall over anodemotstanden.
    Det stemmer ikke. Hvis røret og koblingene er OK må du nesten sjekke verdien på motstandene. All teori tilsier da at verdiene ikke stemmer med det som står på skjemaet...

Jan E Veiset

VegardW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    3.171
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Motstandsverdier er korrekte.Vet du, jeg lurer på om jeg har kverket de to ef 86 på veien hit.Samme målinger med begge.Får bestille noen nye og skal sef sjekke det jeg har gjort i mellomtiden... Med åpent sinn og argusøyne men en ting er jeg helt bomsikker på: det står ingen motstander med feil verdi noe sted .At jeg kan ha gjort en skikkelig koplingsbrøler som ligger og gliser til meg som ikke ser den, skal ikke avvises før spetakkelet spiller.Takk for tålmodigheten:ps er det mulig å sjekke om røret er gått på en enkel måte?Det blir i allefall ikke varmt...

Audiomix

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Antall liker
    5.411
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    31
    Blir det ikke litt varmt engang? Om det gløder bør være lett å se en mørk kveld. Jeg har selv erfart at to EF86 har sagt takk for seg nå. Det ene sluttet å gløde. Det andre sluttet det å gå strøm i. Er ikke slikt rørende ;)

VegardW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    3.171
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Vel det går ikke å steke egg på disse ;D og det er ikke forskjell på temp om de ligger på benken eller står i forsterkeren med strømmen på.

SvErD

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.11.2002
    Antall liker
    9
    Sted
    Bergen
    Er du sikker på at du har koblet pinnene på sokklene riktig?

VegardW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    3.171
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Det tror jeg, men siden ting har skåret seg begynner jeg seff å tvile på også opplagte ting:driver å lager en skisse av koplingene ,mest for min egen kontroll men se her (og velsignet være kameraet i mob som tar "sylskarpe bilder" ;D) Har ikke tegnet inn linjesignaletfra 4k7 til pinne 9 .Fra inn på 390e går også kabel til 3k3 og 560p som er neg feedback.disse er litt utydelige på bildet.pinne 2 og 7 er lagt til senterpinnen og til jord.Skal finne ut om noen i byen har ef 86 for kjapp levering.

Vedlegg

Svein_B

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    07.04.2005
    Antall liker
    29
    Sted
    Lillestrøm
    For de av oss som forsøker å følge med og lære litt, kan det kanskje være greit å ha skjemaet for hånden.
    Antar det er dette:

Og så EF86 triodekurve (antatt planlagt lastlinje tegnet inn med rødt)

Interessant puslespill det her:
    (1) Det går ikke nok strøm i 47K anodemotstanden til å senke anodespenningen mere enn ca. 17V,
    og dette droppet skyldes trolig belastningen fra måleinstrumentet. M.a.o ingen anodestrøm.
    (2) Det går så mye strøm (for mye!) i katodemostanden slik at katodespenningen blir 6,4V (13mA)
    Mysteriet blir da som JanE sier: hvor kommer denne strømmen fra? ???

Svein

Vedlegg

jane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.06.2004
    Antall liker
    1.449
    Sted
    '
    Svein_B skrev:
    hvor kommer denne strømmen fra? ???
    Ja, si det...
    Hvis katoden svever, altså ikke er koblet til noe som helst, kan jeg se for meg en slik situasjon. Da kan det ligge 6V på katodepunket men det går ikke strøm gjennom katodemotstandene. Det forklarer også at det omtrent ikke går strøm på anodesiden.
    Vega: Er du sikker på at katodepinnen virkelig kobles til jord, har du ohmet mellom katoden og et sikkert jordpunkt? Måler du 490 ohm mellom disse punktene?

Jan E Veiset.

VegardW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    3.171
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Se detvar oppklarende tror jeg ;D.Snakket med mr motron i dag tidlig og han var skeptisk til at jeg plutselig skulle ha kverket 2 rør.Mens dere knottet var jeg nede i byen og hentet et rør.Og hva skjer samme resultat når strømmen kommer på.Svein B takk for at du la ut skjemaet.Jeg har målt og kikket og klødd meg i hodet :Jane tror din antakelse er riktig og nå lærte jeg noe vesentlig sjekke til sikker jord:Og selv om det visuelt ser riktig ut ikke tro at det er i orden.Jeg har en solid jordkabel.Den løper langs en tagstrip og til denne har jeg så koplet div ting som skal jordesDe fleste steder har jeg loddet benet fra motstander eller tilførselskabel rett på jordkabelen men ikke benet fra 100 omhs motstanden.Det var loddet til en tag som kabelen var loddet til.Da jeg ohmet her i går sjekket jeg ikke til SIKKER JORD det er slike ting en newbie kan finne på.Det er ikke kontinuitet mellom sikker jord og katoden.Det er kontinuitet fra katoden til tag.Og motstanden fra til katode til tag er510 OHM.Og det var kun det jeg sjekket og slo meg til ro med.Dere er fantastisk hjelpsomme og tålmodige.Skal rette dette i løpet av ettermiddagen og bruke det jeg lærte her til å gå over resten.

VegardW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    3.171
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    :)så fikk jeg sneket meg til de få minuttene jeg trengte for å lodde om.(driver jo egentlig og jobber) nå er 100e loddet rett på jordkabelen og det måles 85 etter anodemotstanden. og 1.1v på katoden.Videre sjekkresultater kommer senere...nå rekkes ikke mer.

Audiomix

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Antall liker
    5.411
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    31
    Jeg tror jeg vet hva du jobber med.
    Kan du ikke sende et bilde som viser hvordan du kombinerer jobben og bygging av forsterker ;)

VegardW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    3.171
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Vi får se Hans om jeg har fantasi til å komme opp med noe morsomt.Takk til vannverket i oslo som leverer så rent vann.. Her er utgått beskjed om driftsstans for alle i min bransje foreløpig.Sånn sett blir det enkelt å kombinere arbeid og forsterker i dag og i morgen.Og kanskje tid tid å lage en morsom illustrasjon slik du etterlyser..Med swinging Lady er ståa nå slik: Måler de spenninger jeg skal i alle målepunkter.Med alle rør inne oscillerer det men ikke på samme måte som før .Når forsterkeren står med alle rør inne høres ingen lyd fra trafoen.Tikkingen er borte det er også Den pulserende plystrelyden fra trafoen.Men biasspeningen flakser opp og ned de andre spenningene holder seg i ro.Jeg koplet til en gammel høytaler for å høre hva den lager for lyd.Det er ikke brum eller plystring men bass mellomtone membranet beveger seg heftig i takt med oscillasjonene og ved bassrefleksrøret kunne jeg nesten fønet håret(er fort gjort på meg)Det er lyden av luft som pulserer.Jeg har forsøkt de to mulige tilkoplingene fra trafo til ht begge med samme resultat.Og uten neg feedback hele tiden.Siden det tar litt tid før det dukker opp et scoop, og siden jeg ikke har tålmodighet til å vente, og fordi jeg har lysst så skal jeg gjøre følgende tilnærming:
    Askeladdens gode hjelpere klarte å dedusere frem årsaken til at det ikke gikk strøm i ef86 røret:En dårlig lodding.Siden jeg ikke har klart å se at komponenter står feil eller at det er feilkoplinger, så er det jo absolutt mulig at årsaken er en slik manglende kontakt et eller flere steder til.Jeg reviderer loddingene.Her skal innskytes:jeg har brukt wbt loddetinn og en loddestasjon jeg kjøpte på elfa for en forholdsvis rimelig penge.Skal skaffe noe bedre.så et spørsmål fiksering av komponentene før lodding: Hans følg med nå:Jeg har brukt Arterieklemmer og sutur tenger men de er jo ikke designet til dette.Hva bruker dere til å fiksere med spes når det er flere komponenter som skal fikseres til samme tag?Finnes det en fantastisk duppeditt til dette?

Audiomix

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Antall liker
    5.411
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    31
    vega65 skrev:
    Hans følg med nå:Jeg har brukt Arterieklemmer og sutur tenger men de er jo ikke designet til dette.Hva bruker dere til å fiksere med spes når det er flere komponenter som skal fikseres til samme tag?Finnes det en fantastisk duppeditt til dette?
    Arterieklemmer tror jeg ikke har vært brukt til dette formålet før nå :)
    Dersom ledningene fra komponentene skal inn i et hull eller øre, er det vanligvis enkelt å få flere til å holde sammen mens du lodder. Regner med at du har forsterkeren liggende på ryggen slik at gravitasjonen er med deg og ikke mot deg.
    Ofte må komponenten først fikseres med litt tinn. Så gjør du loddingen permanent etter at den er på plass. Ikke helt etter læreboka dette, men noen ganger må en lodde basert på erfaring. En kaldlodding kan noen ganger være svært vanskelig å se. I nesten alle tilfeller der jeg oppdager dårlige loddinger har det vært benyttet for liten loddebolt, for lav temperatur eller rett og slett ukyndig utført jobb. Noen komponenter har dårlig loddbarhet. Det vil si at tinnet ikke flyter og fester seg. Det kan være vanskelig å se. Riktig loddetinn og en godt loddbar komponent skal tiltrekke hverandre med så stor kraft at det faktisk kan måles.

VegardW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    3.171
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Jeg hadde en lengre samtale med mr motron i dag tidlig der vi gjennomgikk spetakkelet over telefonen.Siden jeg har koplet opp og ned det meste 2-stedvis tre ganger .Tillotvi oss å gjøre den forutsetning at koplingene mine er i orden.resultatet av samtalen var at jeg koplet fra +linjeinngang, røsket ut kabelen og koplet den opp men uten for chassiet.Før jeg gjorde dette swingte The Lady som bare det og ved dmm kunne jeg måle stabile spenninger over alt bortsett fra neg bias som flakset opp og ned.Nå derimot er det full strøm på alle rør og ingen spenninger swinger.Altså jeg hadde brukt en uskjermet koplingstråd som lå tett sammen med kablene fra el 34 til opt.Slikt gjør man ikke ustraffet og nå må jeg grave frem enskjermet kabel og terminere den til jord ved linjeinngangen og så nærme ef86 som mulig om jeg har forstått teorien rett.Korriger meg om jeg tar feil.Nå kan det jo godt være at tingene ikke er helt i orden når dette er gjort.Men jeg har en følelse av at vi er tett på målstreken nå ;D

VegardW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    3.171
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Til de av dere som har ristet på hodet over ukyndige spørsmål og feil som jeg har prestert underveis.Her kommer en godbit: Var nede på eltek og hentet en skjermet signalkabel.Bortsett ifra at den var umulig å håndtere, så presterte jeg å lodde linjeingangsignalet til høyttaler terminalen.Da jeg trodde jeg var ferdig og skulle sjekke speninger og justere så oscilerte det som bare pokker.Jeg til å dytte og flytte på kablene til otp fordi jeg tenkte at noe hadde forskjøvet seg og kommet for nært noe annet slik at jeg hadde laget på nytt et annet sted det problemet som jeg trodde jeg var kvitt.Det tok en time før jeg så det.Og Jeg satt og glodde og lengtet etter scopet som motron har klart til uken.Plutselig så jeg det.Nå mine venner Måler jeg bare spenninger jeg kan like og neg feedback er innkoblet uten at jeg har en swinging lady mellom hendene.Nå piler jeg hjem og sjekker om det er blitt en Singing lady istedet.Tør ikke tro det, Spent på om det er noe som svinger ved andre frekvenser..

Audiomix

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Antall liker
    5.411
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    31
    Mens du har slitt deg gjennom alle disse problemene med selvsving eller noe som lignet ;), har du hatt inngangene terminert?
    Jeg tipper at de har vært åpne og plukket opp uønsket signal / støy som en dårlig radio.

VegardW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    3.171
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    niks terminering innganger Det ble jeg først klar over da du nevnte det forleden.

Audiomix

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Antall liker
    5.411
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    31
    Det ville nok i det minste dempet problemet betraktelig. Siden det ikke var feil på fasen på feed back og alle spenninger stemte, måtte det komme noe drit inn et eller annet sted. Med et oscilloscope ville du sett det :)

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn