Nok en gang: Operaaaaa!

S

Slubbert

Gjest
havar skrev:
Personlig synes jeg det er udannet å ikke høre på flertallet, så lenge vi utgir oss for å være et demokratisk land.
Hvis "demokrati" betyr flertallstyranni så er det ikke mye verdt. "Demokrati" i moderne forstand impliserer også individuelle rettigheter og friheter som ikke lar seg overstyre av flertallet.

Hamram

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.09.2006
Antall liker
8
Torget vurderinger
1
Slubbert skrev:
havar skrev:
Personlig synes jeg det er udannet å ikke høre på flertallet, så lenge vi utgir oss for å være et demokratisk land.
Hvis "demokrati" betyr flertallstyranni så er det ikke mye verdt. "Demokrati" i moderne forstand impliserer også individuelle rettigheter og friheter som ikke lar seg overstyre av flertallet.
Flertallstyranni? Er det bedre med mindretallstyranni..? ::) Du mener altså at demokrati er lite verdt, så lenge ikke mindretallet får viljen sin? Hvorfor skal i såfall flertallet betale for mindretallets påfuglaktige fremferd?

Hamram

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.09.2006
Antall liker
8
Torget vurderinger
1
65finger skrev:
havar skrev:
Sniff skrev:
Slubbert skrev:
Sniff skrev:
Hvorfor skal eller må noe av overstående implementeres med tvang? Hvis folk har et behov for og en vilje til å organisere et rikt kulturliv så betinges ingen tvang for å få det gjennomført, da kan det fint skje under frivillighet. Hvis folk derimot ikke har et behov for og en vilje til å organisere et rikt kulturliv, hvilket rett har du da til å stjele deres penger og bruke dem på det? Hvilken berettigelse har lovgivende myndighet som en selvopphøyd Nostradamus til å kontrollere folks kulturliv og oppdragelse? At Staten skal oppdra ("danne") folk er svært orwellsk av natur.
Staten kan ikke unngå å oppdra folket. Lover, skole- og helsevesen osv kan aldri bli verdinøytralt. I et demokrati er man avhengig av en befolkning med en viss dannelse. Det er et grunnleggende premiss for det moderne demokratiet.

Mvh
Sniff
Er det underforstått at man mangler dannelse, om man ikke er forblindet av operaens fortreffelighet..? :eek:

Personlig synes jeg det er udannet å ikke høre på flertallet, så lenge vi utgir oss for å være et demokratisk land. Videre mener jeg at operaen bare er et forsøk på å vise andre land at vi også er kulturelle, liker opera, og ellers er "dannede" mennesker. Hvem bryr seg om hva andre tenker, så lange man har dannelse?

Tør jeg foreslå at vi plusser på med en tyrefekterarena, da det også er en typisk sydeuropeisk kulturarv? Eventuelt kunne vi vurdert et tårn? Det rette tårn på Frogner? Det tipper jeg ville tatt pusten fra de snørrhovne, dannede kulturelle i utlandet. ;)

Alt med måte Sniff, alt med måte... ::)
Operaen koster utrolig mye mer enn den smaker, sånn rent demokratisk sett.
Man mangler ikke nødvendigvis dannelse selv om man ikke er opptatt av opera, selv begynte jeg høre opera etter at jeg ble medlem av dette forum (2 mnd siden) og jeg er da dannet :D Hvem er det som ikke har hørt på flertallet? Ble oppføring av ny opera tvunget igjennom av et mindretall på stortinget? Hva er galt med å vise turister og andre at vi også er opptatt av kultur og dannelse? tyrefekterarena: Jepp! liker tanken :D alltid en opplevelse i Sevilla, hvorfor ikke i Stavanger. Bor på Frogner så et skjevt tårn.... ja takk!! Hvor mye burde forresten operan ha kostet?
Som kjent gir ikke lobbyvirksomheten på stortinget et riktig bilde av folkets mening. Om så var tilfelle, ville vi nepper hatt bomringer eller særordningene de folkevalgte har vedtatt for seg selv. Hva er galt med å vise turistene..? Hmm, hvorfor skal det være nødvendig da..? Men bevares, fritt fram, så lenge jeg ikke må betale. Operaen er betalt av oss alle, derfor er det moralsk tvilsom adferd å bruke så mye penger på et smykke for Oslo. Smykket er forresten ikke så praktfullt for dem som vet at temmelig mange i befolkningen er i mot hele opplegget. Det blir litt som når man limer mercedeslogoen på en Lada.

Hva tyrefekterarena og tårn angår, håper jeg det lar seg ordne. Jeg håper samtidig at det lar seg finansiere på andre måter enn over skatteseddelen. ;)

S

Slubbert

Gjest
havar skrev:
Flertallstyranni? Er det bedre med mindretallstyranni..? ::)
Det er like ille, ingen forskjell.

Du mener altså at demokrati er lite verdt, så lenge ikke mindretallet får viljen din?
"Viljen min"? Det forstår jeg ikke. Hvis du mener "viljen sin" så ja. Med mindre mindretallet - les: hvert enkelt individ - har ukrenkelige rettigheter og friheter, så er ikke flertallsstyre noe verdt i det hele tatt. Det er derfor de fleste land har en konstitusjon eller grunnlov, fordi grunnleggende borgerrettigheter ikke skal eksistere på nåde av det til enhver tid rådende flertall. Det er derfor det finnes en menneskerettighetsserklæring, fordi et flertall ikke skal kunne trampe på enkeltpersonen.

Lynsjemobben er flertallsstyre. Hvis du vil at flertallet skal bestemme alt kan du avskaffe hele rettssystemet og overlate lov og rett til lynsjemobben.

Hvorfor skal i såfall flertallet betale for mindretallets påfuglaktige fremferd?
Det skal de ikke. Eller det bør de ikke. Laissez-faire.

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Antall liker
12.417
Sted
Trondheim
Husk at alle kulturaktiviteter er for mindretallet! Selv en rockekonsert som trekker 40 000 mennesker er for mindretallet (40 000 av i Norge 4,5 mill er ca. 0,9%). Etter din logikk skal ingen ting av dette støttes.
Det du vil er at det virkelig bare er de aller rikeste som skal ha tilgang på dette. De som kan betale 40000 for en billett. Så ingen skal få se et Picassobilde med mindre man har råd til å kjøpe det selv. Hører du ikke selv hvor tåpelig det blir?

Jeg er for så vidt enig i at man godt kunne valgt en billigere løsning. Man kunne lagt operaen et sted der den var enklere og billigere å bygge. Man kunne valgt litt billigere løsninger. Og så kunne man brukt det man sparte til å bygge mindre operascener flere steder i landet. Det ville vært en bedre løning. Men at man bruker et såpass stort beløp på å støtte kultur (mange kunstarter - opera er musikk, sang, ballett, bildekunst, koreografi...) har jeg ingen problemer med.

Hamram

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.09.2006
Antall liker
8
Torget vurderinger
1
Slubbert skrev:
havar skrev:
Flertallstyranni? Er det bedre med mindretallstyranni..? ::)
Det er like ille, ingen forskjell.

Du mener altså at demokrati er lite verdt, så lenge ikke mindretallet får viljen din?
"Viljen min"? Det forstår jeg ikke. Hvis du mener "viljen sin" så ja. Med mindre mindretallet - les: hvert enkelt individ - har ukrenkelige rettigheter og friheter, så er ikke flertallsstyre noe verdt i det hele tatt. Det er derfor de fleste land har en konstitusjon eller grunnlov, fordi grunnleggende borgerrettigheter ikke skal eksistere på nåde av det til enhver tid rådende flertall. Det er derfor det finnes en menneskerettighetsserklæring, fordi et flertall ikke skal kunne trampe på enkeltpersonen.

Lynsjemobben er flertallsstyre. Hvis du vil at flertallet skal bestemme alt kan du avskaffe hele rettssystemet og overlate lov og rett til lynsjemobben.

Hvorfor skal i såfall flertallet betale for mindretallets påfuglaktige fremferd?
Det skal de ikke. Eller det bør de ikke. Laissez-faire.
Jupp, mente selvsagt "viljen sin". En liten bommert på tastaturet kan gjøre mye rart gitt...

Det er selvsagt ikke snakk om å trampe på enkeltpersonen. Saken vi diskuterer i denne tråden er opera, og her er det ikke snakk om at flertallet tramper på enkeltpersoner, snarere tvert imot. ;)

Hamram

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.09.2006
Antall liker
8
Torget vurderinger
1
otare skrev:
Husk at alle kulturaktiviteter er for mindretallet! Selv en rockekonsert som trekker 40 000 mennesker er for mindretallet (40 000 av i Norge 4,5 mill er ca. 0,9%). Etter din logikk skal ingen ting av dette støttes.
Det du vil er at det virkelig bare er de aller rikeste som skal ha tilgang på dette. De som kan betale 40000 for en billett. Så ingen skal få se et Picassobilde med mindre man har råd til å kjøpe det selv. Hører du ikke selv hvor tåpelig det blir?

Jeg er for så vidt enig i at man godt kunne valgt en billigere løsning. Man kunne lagt operaen et sted der den var enklere og billigere å bygge. Man kunne valgt litt billigere løsninger. Og så kunne man brukt det man sparte til å bygge mindre operascener flere steder i landet. Det ville vært en bedre løning. Men at man bruker et såpass stort beløp på å støtte kultur (mange kunstarter - opera er musikk, sang, ballett, bildekunst, koreografi...) har jeg ingen problemer med.
Nå er du helt på bærtur. En eneste rockekonsert kan glede like mange som går i operaen på et år, men det kreves ikke et bygg til flere milliarder. Dessuten er det langt mer enn en konsert i året... Videre kan jeg opplyse om at den siste konserten jeg var på, og også de to neste jeg skal på, arrangeres uten en eneste krone i støtte fra staten.

Urimeligheten kommer til syne når operaen alene får flere hundre prosent mer i støtte, enn resten av kunstartene innen musikk. Etter din måte å beregne mindretall på, er det altså slik at omlag 0,9 % av befolkningen får et bygg til flere milliarder..? Ser du hvor feil denne beregningen blir? Det er snakk om hvilken musikkform flertallet/mindretallet liker, ikke hvor mange av befolkningen du kan presse inn på en konsert.

Hvor mange går på pop/rock konserter i løpet av et år, og hvor mange besøker operaen? Hvor mye er en ordinær konsertbillett subsidiert med, og hvor mye er en operabillett subsidiert med? Finn disse tallene, og så kan vi begynne å snakke om mindretall og økonomi.

Hva Picasso har med dette å gjøre, kan jeg ikke forstå. Museene huser både Picasso og andre kunstneres verk, og det finnes museer i hele verden og i hele landet. Hadde det vært snakk om å bygge norges eneste museum, og det kostet like mye som operaen, ville jeg sagt nei takk.

Om alle konsertbilletter i Norge hadde fått like store subsidier, ville det vært rettferdig. Om en operabillett da hadde kostet 40000,-, ville galskapen bare vært ennå tydeligere. Jeg synes i alle fall ikke at det er riktig at skattebetalerne skal subsidiere billettene for operatilhengerne. I såfall måtte andre konsertformer fått like store subsidier.

Sniff

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.09.2005
Antall liker
94
[/quote]

Er det underforstått at man mangler dannelse, om man ikke er forblindet av operaens fortreffelighet..? :eek:

Personlig synes jeg det er udannet å ikke høre på flertallet, så lenge vi utgir oss for å være et demokratisk land. Videre mener jeg at operaen bare er et forsøk på å vise andre land at vi også er kulturelle, liker opera, og ellers er "dannede" mennesker. Hvem bryr seg om hva andre tenker, så lange man har dannelse?

Tør jeg foreslå at vi plusser på med en tyrefekterarena, da det også er en typisk sydeuropeisk kulturarv? Eventuelt kunne vi vurdert et tårn? Det rette tårn på Frogner? Det tipper jeg ville tatt pusten fra de snørrhovne, dannede kulturelle i utlandet. ;)

Alt med måte Sniff, alt med måte... ::)
Operaen koster utrolig mye mer enn den smaker, sånn rent demokratisk sett.

[/quote]

Egentlig begynner jeg å kjenne en mental melkesyre sprenge på her ;), men likevel. Nei. Opptill flere gode og kloke mennesker liker ikke opera. Mitt poeng er at et offentlig støttet kulturliv er en forutsetning for et samfunn det er verdt å leve i. Kultur koster (da mener jeg generelt. Alt fra hoppbakker via babysang til videoinstalasjoner med ekstremiteter i jordbærsaus). Kostnaden for et kulturløst samfunn kan ikke betales. Sånn.

Føler meg klar for å lytte til Valentinos glimrende bidrag en gang til og fordype meg i opera-tråden under "klassisk". Den har jeg faktisk ikke sett på før.

Mvh

Sniff

S

Slubbert

Gjest
Sniff skrev:
Mitt poeng er at et offentlig støttet kulturliv er en forutsetning for et samfunn det er verdt å leve i.
Hvorfor skal lovgivende myndighet bestemme hvordan folk disponerer pengene sine på rekreasjon? Gjør ikke folk dette bedre selv enn et sentralstyrt Overflodsministerium? Hvis mennesker har en behovsgrad X for kultur så vil de bruke en proporsjonal mengde penger på det, uten tvang.

Kostnaden for et kulturløst samfunn kan ikke betales.
Som om kultur betinger statlig sentralstyring. Har noen av de relevante kulturuttrykk gjennom de siste hundre år fulgt av politiske vedtak? Oppstod rock, jazz, blues, pop, hippie, punk, hiphop, metall eller annen kultur/motkultur som konsekvens av vedtak på Capitol Hill eller Løvebakken? Ble det vedtatt av yrkespolitikere og tredd over hodet på folk?

Thomas Jefferson sa: "Government cannot give life, it cannot give liberty, and it cannot give happiness; it can only take such things away. (...) It is there to punish the citizen who encroaches on the freedom of another (...) Government cannot create wealth, it can only destroy it." - Det gjelder kulturell rikdom også.

Overlat kulturen til politikerne og du er dømt til å ende med et kulturelt lutfattig samfunn. At Ole Ivars innvier den nye operaen er et tegn på at vi er godt på vei.

K

kbwh

Gjest
Hehe, Simensen har en fin apropos i artikkelen:
En morgenfrisk og lykkelig Simensen velger å ta hendelsen med en god dose humor og mener det mye omdiskuterte operahuset nå har bevist en tilgjengelighet som går over alle grenser.

- Det minner meg forresten om den gamle teaterklassikeren, og dette er en historie fra virkeligheten:

- En pensjonistforening var på omvisning i teateret og kom inn på kostymelageret. Der kom de over et par som hadde seg. Forferdet springer en av pensjonistene opp til teatersjefen, bruser inn og slår i bordet. Da reiser teatersjefen seg og slår i bordet han også før han utbryter: Nei, nå må det bli slutt - på disse omvisningene!

bassegutt

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.05.2007
Antall liker
1
Det fine med en opera til 4 milliarder er jo at å bygge denne tydeligvis ikke er inflasjonsdrivende .
Men pyt,pytt , dette paret fikk iallefall brukt Norges dyreste madrass
;D

Topp Bunn