Sniff skrev:
Slubbert skrev:
Sniff skrev:
Hvorfor skal eller må noe av overstående implementeres med tvang? Hvis folk har et behov for og en vilje til å organisere et rikt kulturliv så betinges ingen tvang for å få det gjennomført, da kan det fint skje under frivillighet. Hvis folk derimot
ikke har et behov for og en vilje til å organisere et rikt kulturliv, hvilket rett har du da til å stjele deres penger og bruke dem på det? Hvilken berettigelse har lovgivende myndighet som en selvopphøyd Nostradamus til å kontrollere folks kulturliv og oppdragelse? At Staten skal oppdra ("danne") folk er svært orwellsk av natur.
Staten kan ikke unngå å oppdra folket. Lover, skole- og helsevesen osv kan aldri bli verdinøytralt. I et demokrati er man avhengig av en befolkning med en viss dannelse. Det er et grunnleggende premiss for det moderne demokratiet.
Mvh
Sniff
Er det underforstått at man mangler dannelse, om man ikke er forblindet av operaens fortreffelighet..?
Personlig synes jeg det er udannet å ikke høre på flertallet, så lenge vi utgir oss for å være et demokratisk land. Videre mener jeg at operaen bare er et forsøk på å vise andre land at vi også er kulturelle, liker opera, og ellers er "dannede" mennesker. Hvem bryr seg om hva andre tenker, så lange man har dannelse?
Tør jeg foreslå at vi plusser på med en tyrefekterarena, da det også er en typisk sydeuropeisk kulturarv? Eventuelt kunne vi vurdert et tårn? Det rette tårn på Frogner? Det tipper jeg ville tatt pusten fra de snørrhovne, dannede kulturelle i utlandet.
Alt med måte Sniff, alt med måte... :

Operaen koster utrolig mye mer enn den smaker, sånn rent demokratisk sett.