B
Back_Door
Gjest
Vi blir et fattig folk når vi kun relaterer verdier til penger.
|
Du er ikke i operaen så ofte skjønner jeg.omholt skrev:Dette burde eliten i samfunnet ha betalt. Det er vel stort sett de som gidder å gå på operakonserter for å vise fram sine dyre smykker, klesdrakter og late som de er seriøst interessert i musikken.
Tatt på sengen. Nei, ikke der jeg ferdes mest kan man trygt si. Det var nå ment mest humoristisk.oddgeir skrev:Du er ikke i operaen så ofte skjønner jeg.omholt skrev:Dette burde eliten i samfunnet ha betalt. Det er vel stort sett de som gidder å gå på operakonserter for å vise fram sine dyre smykker, klesdrakter og late som de er seriøst interessert i musikken.
Ta deg en tur og se hvem som går der. Så kan du uttale deg.
Jeg har litt vanskelig for å se på hvilket grunnlag folk slenger ut dette som en gitt sannhet. Ikke ser jeg at en behøver en overveldende interesse for opera for å gå i operaen heller. Jeg eier ikke en eneste operaplate, vet tilnærmet ingenting om opera, men har alikevel gått i operaen 5-6 ganger og kost meg glugg ihjæl hver gang. Det samme gjelder ganske sikkert flere enn meg.omholt skrev:Poenget var at det er veldig få som har interesse for opera
Jeg refererte til tall fra ca 1990, og det var snakk om støtte fra staten. Det er vel staten som har smekket opp operaen også, og ikke Kristiansand kommune? For øvrig er det som skjer i Kristiansand i regionens egen interesse. De ønsker festivalen på grunn av de kommersielle ringvirkningene.Zomby_Woof skrev:http://www.mic.no/nmi.nsf/doc/art2007120614373825500572I går vedtok kommunestyret i Kristiansand med knapt flertall å redde Quart fra konkurs. Festivalen fikk slettet all sin gjeld, og unngikk dermed skifteretten. Men nå er det siste gang kommunen trer støttende til, meldes det fra Sør. Samtidig brettes Quarts begredelige regnskap ut i offentligheten.
Hvor i all verden kommer 200.000 rock/pop-kroner til hele landet fra??
Som den våkne leser vil se, går "rockepengene" til et bestemt prosjekt i Trondheim, og restbeløpet fordeles mellom mange forskjellige aktører. Når dette er ferdigstilt, er nok støtten også kraftig redusert. Tenke seg til å sette kostnader til et museum, opp som støtte til rock... :KindOfBlue skrev:
oddgeir skrev:Du er ikke i operaen så ofte skjønner jeg.omholt skrev:Dette burde eliten i samfunnet ha betalt. Det er vel stort sett de som gidder å gå på operakonserter for å vise fram sine dyre smykker, klesdrakter og late som de er seriøst interessert i musikken.
Ta deg en tur og se hvem som går der. Så kan du uttale deg.
Som den våkne leser vil ha fått med seg, er dette tilleggsbevilgningen til Rock, over gjeldende støtte til musikktiltak, som er omfattende.havar skrev:Som den våkne leser vil se, går "rockepengene" til et bestemt prosjekt i Trondheim, og restbeløpet fordeles mellom mange forskjellige aktører. Når dette er ferdigstilt, er nok støtten også kraftig redusert. Tenke seg til å sette kostnader til et museum, opp som støtte til rock... :KindOfBlue skrev:![]()
Ja det måtte jo komme. De som går i Operaen er rasister hele gjengen.Roald skrev:oddgeir skrev:Du er ikke i operaen så ofte skjønner jeg.omholt skrev:Dette burde eliten i samfunnet ha betalt. Det er vel stort sett de som gidder å gå på operakonserter for å vise fram sine dyre smykker, klesdrakter og late som de er seriøst interessert i musikken.
Ta deg en tur og se hvem som går der. Så kan du uttale deg.
Ikke alle som var fornøyd med utvalget av gjester på åpningen... :-X
http://www.nettavisen.no/innenriks/ioslo/article1755731.ece
Mulig de stemmer Frp, sutring kommer jo som kjent bare fra det dumme stemmekveget deres
Mvh Roald
KindOfBlue skrev:Som den våkne leser vil ha fått med seg, er dette tilleggsbevilgningen til Rock, over gjeldende støtte til musikktiltak, som er omfattende.havar skrev:Som den våkne leser vil se, går "rockepengene" til et bestemt prosjekt i Trondheim, og restbeløpet fordeles mellom mange forskjellige aktører. Når dette er ferdigstilt, er nok støtten også kraftig redusert. Tenke seg til å sette kostnader til et museum, opp som støtte til rock... :KindOfBlue skrev:![]()
Her har du reaksjonene fra 2006-budsjettet, når det gjelder Rock, fra musikk.no
Og merk at det er ØKNINGENE som kommenteres.
I 2008 fikk Rock enda mer, utover det som gikk til muséet.
Jubelen i taket hos Norsk Rockforbund!
I Norsk Rockforbund sto jubelen i taket i dag. I Statsbudsjettet som ble lagt frem av den nye kulturministeren var rocken en av vinnerne. Ikke siden rockemillionene på 90-tallet har det vært større enkeltbevilgninger til rock og arrangører enn i Statsbudsjettet for 2006. En fantastisk seier for de norske konsertarrangørene!...
havar skrev:KindOfBlue skrev:Som den våkne leser vil ha fått med seg, er dette tilleggsbevilgningen til Rock, over gjeldende støtte til musikktiltak, som er omfattende.havar skrev:Som den våkne leser vil se, går "rockepengene" til et bestemt prosjekt i Trondheim, og restbeløpet fordeles mellom mange forskjellige aktører. Når dette er ferdigstilt, er nok støtten også kraftig redusert. Tenke seg til å sette kostnader til et museum, opp som støtte til rock... :KindOfBlue skrev:![]()
Her har du reaksjonene fra 2006-budsjettet, når det gjelder Rock, fra musikk.no
Og merk at det er ØKNINGENE som kommenteres.
I 2008 fikk Rock enda mer, utover det som gikk til muséet.
Jubelen i taket hos Norsk Rockforbund!
I Norsk Rockforbund sto jubelen i taket i dag. I Statsbudsjettet som ble lagt frem av den nye kulturministeren var rocken en av vinnerne. Ikke siden rockemillionene på 90-tallet har det vært større enkeltbevilgninger til rock og arrangører enn i Statsbudsjettet for 2006. En fantastisk seier for de norske konsertarrangørene!...
Jau, det viser i alle fall at det ikke er enkelt å få fram konkrete tall... Hvorfor er det slik mon tro..?
Uanz; sett summene du måtte finne, opp mot hverandre, så vil nok snart et enkelt prosjekt toppe det hele, og det temmelig kraftig. Selvsagt er det operaen jeg sikter til. Alt for mye penger til en såvidt smalt område. "Rockemillionene" skal finansiere mye mer enn de fleste tror, og står slett ikke i forhold til hvor mange rockeinteresserte vi har i landet.
Merk også at det innimellom finnes snodige formuleringer, hvor det sies at norsk rocke får x antall millioner. Når man finleser, kommer det fram at alt mulig rart skal dekkes med disse pengene, og slett ikke bare rock-relaterte ting.
havar skrev:KindOfBlue skrev:Som den våkne leser vil ha fått med seg, er dette tilleggsbevilgningen til Rock, over gjeldende støtte til musikktiltak, som er omfattende.havar skrev:Som den våkne leser vil se, går "rockepengene" til et bestemt prosjekt i Trondheim, og restbeløpet fordeles mellom mange forskjellige aktører. Når dette er ferdigstilt, er nok støtten også kraftig redusert. Tenke seg til å sette kostnader til et museum, opp som støtte til rock... :KindOfBlue skrev:![]()
Her har du reaksjonene fra 2006-budsjettet, når det gjelder Rock, fra musikk.no
Og merk at det er ØKNINGENE som kommenteres.
I 2008 fikk Rock enda mer, utover det som gikk til muséet.
Jubelen i taket hos Norsk Rockforbund!
I Norsk Rockforbund sto jubelen i taket i dag. I Statsbudsjettet som ble lagt frem av den nye kulturministeren var rocken en av vinnerne. Ikke siden rockemillionene på 90-tallet har det vært større enkeltbevilgninger til rock og arrangører enn i Statsbudsjettet for 2006. En fantastisk seier for de norske konsertarrangørene!...
Jau, det viser i alle fall at det ikke er enkelt å få fram konkrete tall... Hvorfor er det slik mon tro..?
Uanz; sett summene du måtte finne, opp mot hverandre, så vil nok snart et enkelt prosjekt toppe det hele, og det temmelig kraftig. Selvsagt er det operaen jeg sikter til. Alt for mye penger til en såvidt smalt område. "Rockemillionene" skal finansiere mye mer enn de fleste tror, og står slett ikke i forhold til hvor mange rockeinteresserte vi har i landet.
Merk også at det innimellom finnes snodige formuleringer, hvor det sies at norsk rocke får x antall millioner. Når man finleser, kommer det fram at alt mulig rart skal dekkes med disse pengene, og slett ikke bare rock-relaterte ting.
[/quoteNå er det slik at Operan er bygget og åpnet. Det er og vil bli en opera. hvorfor sutre over sneen som falt i fjor og alle de tapte mulighetene for Rockestuer. Det er så vidt jeg vet store muligheter over hele landet til å nyte rock og pop i egnede anlegg. De mulighetene blir stadig bedre (Det bygges stadion anlegg over hele landet) vordende musikanter av alle slag nyter godt av opplæring i offentlige finansierte musikkskoler og korps. Er dette sløseri med penger? Skal vi legge ned biblotekene siden de er offentlige finansierte.
Våre venner i partiet der kultur er et skjellsord har ofte tatt til orde for å kreve avgifter av alle som vil låne en bok på biblioteket eller benytte seg av fasilitetene. Når for mange driver å leser bøker annet slikt venstreintellektuelt snobberi, så vil det vel erodere velgergrunnlaget deres for mye til at de stille kan sitte å se på en slik samfunnsutvikling.65finger skrev:Skal vi legge ned biblotekene siden de er offentlige finansierte.
65finger skrev:Nå er det slik at Operan er bygget og åpnet. Det er og vil bli en opera. hvorfor sutre over sneen som falt i fjor og alle de tapte mulighetene for Rockestuer. Det er så vidt jeg vet store muligheter over hele landet til å nyte rock og pop i egnede anlegg. De mulighetene blir stadig bedre (Det bygges stadion anlegg over hele landet) vordende musikanter av alle slag nyter godt av opplæring i offentlige finansierte musikkskoler og korps. Er dette sløseri med penger? Skal vi legge ned biblotekene siden de er offentlige finansierte.havar skrev:KindOfBlue skrev:Som den våkne leser vil ha fått med seg, er dette tilleggsbevilgningen til Rock, over gjeldende støtte til musikktiltak, som er omfattende.havar skrev:Som den våkne leser vil se, går "rockepengene" til et bestemt prosjekt i Trondheim, og restbeløpet fordeles mellom mange forskjellige aktører. Når dette er ferdigstilt, er nok støtten også kraftig redusert. Tenke seg til å sette kostnader til et museum, opp som støtte til rock... :KindOfBlue skrev:![]()
Her har du reaksjonene fra 2006-budsjettet, når det gjelder Rock, fra musikk.no
Og merk at det er ØKNINGENE som kommenteres.
I 2008 fikk Rock enda mer, utover det som gikk til muséet.
Jubelen i taket hos Norsk Rockforbund!
I Norsk Rockforbund sto jubelen i taket i dag. I Statsbudsjettet som ble lagt frem av den nye kulturministeren var rocken en av vinnerne. Ikke siden rockemillionene på 90-tallet har det vært større enkeltbevilgninger til rock og arrangører enn i Statsbudsjettet for 2006. En fantastisk seier for de norske konsertarrangørene!...
Jau, det viser i alle fall at det ikke er enkelt å få fram konkrete tall... Hvorfor er det slik mon tro..?
Uanz; sett summene du måtte finne, opp mot hverandre, så vil nok snart et enkelt prosjekt toppe det hele, og det temmelig kraftig. Selvsagt er det operaen jeg sikter til. Alt for mye penger til en såvidt smalt område. "Rockemillionene" skal finansiere mye mer enn de fleste tror, og står slett ikke i forhold til hvor mange rockeinteresserte vi har i landet.
Merk også at det innimellom finnes snodige formuleringer, hvor det sies at norsk rocke får x antall millioner. Når man finleser, kommer det fram at alt mulig rart skal dekkes med disse pengene, og slett ikke bare rock-relaterte ting.
Kunne du satt av et kvarter til å tenke gjennom et fremtidsscenario hvor ting fungerte etter dette prinsippet, og dele en beskrivelse med oss. Her er noen punkt jeg vil be deg ta med inn i den diktningen:omholt skrev:Kultur bør hovedsakelig kunne stå på egne bein.
Personlig er jeg litt usikker på om det omholt sier, er ment ordrett, eller om han er en smule sarkastisk...Sniff skrev:Kunne du satt av et kvarter til å tenke gjennom et fremtidsscenario hvor ting fungerte etter dette prinsippet, og dele en beskrivelse med oss. Her er noen punkt jeg vil be deg ta med inn i den diktningen:omholt skrev:Kultur bør hovedsakelig kunne stå på egne bein.
- Hva ville et slikt prinsipp betydd for mangfoldet av utgivelser og konserter? Hvor mange festivaler står f.eks. på egne ben? Hva ville skjedd om disse ble borte?
- Hvordan kunne store talenter fått mulighet til å bli store utøvere? En studieplass ved våre kunstutdannelser mottar ca. 125.000 i statlig støtte om jeg ikke husker helt feil og har oppfattet ting riktig. Oj en krykke der! HVa skjer når denne rykkes bort?
- Kunst og kultur er avhengig av arenaer. Beskriv en modell for slike institusjoner som står på egne ben. Hva skal de tilby? Hvor kommer inntektene fra.
- Store deler av vår kulturelle arv krever en viss dannelse/kompetanse for å orientere seg i, fortolke og forholde seg kritisk til. Hvordan sikre en slik dannelse av våre barn uten virkemidler som f.eks. kulturskolen. Viss ditt svar er "Skolen", hvor går grensen mellom faglig dannelse og kulturell dannelse? Er det uproblematisk at kulturelfostring skal være noe for barn av foreldre med ekstra penger, kunnskap og initiativ?
- Til sist. Hvis kultur er en luksusartikkel folk må betale etter forbruk, på samme vis som smør, brie og porno, på hvilket vis ville vi blitt et rikere samfunn viss vi slapp disse enorme kulturutgiftene?
Lykke til, mvh
Sniff
Hvorfor skal eller må noe av overstående implementeres med tvang? Hvis folk har et behov for og en vilje til å organisere et rikt kulturliv så betinges ingen tvang for å få det gjennomført, da kan det fint skje under frivillighet. Hvis folk derimot ikke har et behov for og en vilje til å organisere et rikt kulturliv, hvilket rett har du da til å stjele deres penger og bruke dem på det? Hvilken berettigelse har lovgivende myndighet som en selvopphøyd Nostradamus til å kontrollere folks kulturliv og oppdragelse? At Staten skal oppdra ("danne") folk er svært orwellsk av natur.Sniff skrev:(.......)
Staten kan ikke unngå å oppdra folket. Lover, skole- og helsevesen osv kan aldri bli verdinøytralt. I et demokrati er man avhengig av en befolkning med en viss dannelse. Det er et grunnleggende premiss for det moderne demokratiet.Slubbert skrev:Hvorfor skal eller må noe av overstående implementeres med tvang? Hvis folk har et behov for og en vilje til å organisere et rikt kulturliv så betinges ingen tvang for å få det gjennomført, da kan det fint skje under frivillighet. Hvis folk derimot ikke har et behov for og en vilje til å organisere et rikt kulturliv, hvilket rett har du da til å stjele deres penger og bruke dem på det? Hvilken berettigelse har lovgivende myndighet som en selvopphøyd Nostradamus til å kontrollere folks kulturliv og oppdragelse? At Staten skal oppdra ("danne") folk er svært orwellsk av natur.Sniff skrev:(.......)
Kurant nok det, å være i utlånsbransjen er god butikk selv om det ikke bør være lovgivende myndighets rolle.Lille_Adam skrev:Det stemmer vel ikke helt. De baskiske myndighetene skaffet til veie 85 millioner Euro til byggingen, som ble gitt som lån til Guggenheim Foundation. Lånet ble forøvrig betalt tilbake i løpet av 3 år.
Er det underforstått at man mangler dannelse, om man ikke er forblindet av operaens fortreffelighet..?Sniff skrev:Staten kan ikke unngå å oppdra folket. Lover, skole- og helsevesen osv kan aldri bli verdinøytralt. I et demokrati er man avhengig av en befolkning med en viss dannelse. Det er et grunnleggende premiss for det moderne demokratiet.Slubbert skrev:Hvorfor skal eller må noe av overstående implementeres med tvang? Hvis folk har et behov for og en vilje til å organisere et rikt kulturliv så betinges ingen tvang for å få det gjennomført, da kan det fint skje under frivillighet. Hvis folk derimot ikke har et behov for og en vilje til å organisere et rikt kulturliv, hvilket rett har du da til å stjele deres penger og bruke dem på det? Hvilken berettigelse har lovgivende myndighet som en selvopphøyd Nostradamus til å kontrollere folks kulturliv og oppdragelse? At Staten skal oppdra ("danne") folk er svært orwellsk av natur.Sniff skrev:(.......)
Mvh
Sniff
Man mangler ikke nødvendigvis dannelse selv om man ikke er opptatt av opera, selv begynte jeg høre opera etter at jeg ble medlem av dette forum (2 mnd siden) og jeg er da dannethavar skrev:Er det underforstått at man mangler dannelse, om man ikke er forblindet av operaens fortreffelighet..?Sniff skrev:Staten kan ikke unngå å oppdra folket. Lover, skole- og helsevesen osv kan aldri bli verdinøytralt. I et demokrati er man avhengig av en befolkning med en viss dannelse. Det er et grunnleggende premiss for det moderne demokratiet.Slubbert skrev:Hvorfor skal eller må noe av overstående implementeres med tvang? Hvis folk har et behov for og en vilje til å organisere et rikt kulturliv så betinges ingen tvang for å få det gjennomført, da kan det fint skje under frivillighet. Hvis folk derimot ikke har et behov for og en vilje til å organisere et rikt kulturliv, hvilket rett har du da til å stjele deres penger og bruke dem på det? Hvilken berettigelse har lovgivende myndighet som en selvopphøyd Nostradamus til å kontrollere folks kulturliv og oppdragelse? At Staten skal oppdra ("danne") folk er svært orwellsk av natur.Sniff skrev:(.......)
Mvh
Sniff![]()
Personlig synes jeg det er udannet å ikke høre på flertallet, så lenge vi utgir oss for å være et demokratisk land. Videre mener jeg at operaen bare er et forsøk på å vise andre land at vi også er kulturelle, liker opera, og ellers er "dannede" mennesker. Hvem bryr seg om hva andre tenker, så lange man har dannelse?
Tør jeg foreslå at vi plusser på med en tyrefekterarena, da det også er en typisk sydeuropeisk kulturarv? Eventuelt kunne vi vurdert et tårn? Det rette tårn på Frogner? Det tipper jeg ville tatt pusten fra de snørrhovne, dannede kulturelle i utlandet.
Alt med måte Sniff, alt med måte... :
Operaen koster utrolig mye mer enn den smaker, sånn rent demokratisk sett.