Skal tro hva folk i Hovedstaden hadde syntes om at milliardene som ble brukt på et operabygg i Oslo, heller hadde blitt brukt til å føre opp den samme operaen litt mer sentralt i landet, for eksempel i Trondheim. Da tenker jeg det hadde blitt ramaskrik om bortsølte penger jeg...
Forøvrig så ser jeg ikke at å bygge en opera til slike summer på ett sted, som på langt nær så effektivt for å styrke kunsten, som om de samme pengene hadde blitt fordelt til mindre prangende bygg i flere av de større byene i landet. Hvor vidt det finnes et berettiget behov for disse byggene stiller jeg meg likevel heller tvilende til, men så er jeg heller ingen stor opera tilhenger. Og balett... vel det kjeder meg tross allt mindre enn skøyteløp.
Må likevel få gratulere hovedstadens inbyggere med et praktfullt bygg, som de få av dere som kommer til å bruke det, nok sikkert får mange flotte opplevelser i ! Så får vi andre 3/4 av landet, eventuellt glede oss over de TV-overføringene som skulle dukke opp fra tid til annen.
Hvem vet kanskje blir opera og balett en slik suksess at staten koster ombygging av en og annen nedlagt svømmehall, idretshall,Bibliotek, sykeheim, skole eller sykehus ute i distriktene også. For nå skal jo Norge utvikle seg fra en velferdsnasjon til en kulturnasjon, og det gir vel stadig mer penger på kulturbudsjettet vil jeg anta...
Nå som en tilstrekkelig andel av befolkningen er rike nok til å selv betale for helse og omsorgstjenester er det jo ikke lenger behov for å sikre allmuen og proletariatet. De er jo likevell bare late unnasluntrere og snyltere.
Sirkus til folket, det er hva de behøver!