Nok en gang: Operaaaaa!

Hamram

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.09.2006
Antall liker
8
Torget vurderinger
1
Opera på NRK, og det i beste sendetid... Skal det liksom "omvende" hopen..?

Skeptisk!

Lurer på hvor mange som døde i sykehuskøene, mens pengene ble slengt i fjæresteinene i Oslo..? Lurer også på hva driftskostnadene blir pr år.. Sikkert såpass mye at det blir hemmeligstemplet... ::)

Altså; jeg er ikke spesielt glad i opera... ;D

Z

Zomby_Woof

Gjest
Slapp av. Ole Ivars kommer på i løpet av kvelden. ;D

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
13.141
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Det kan man nok si, akkurat som OL-arrangement eller stereoanlegg i millionklassen fremgår som meningsløsheter når vi i stedet kunne betalt pengene inn i skatt.

Det betyr ikke at jeg nødvendigvis tror at å bruke x milliarder på at hus hvor bare 20% av landets befolkning har muligheter til å gå (dersom de i et hele tatt er interessert) er god kulturpolitikk; jeg har en anelse om at det måtte kunne gå an å få mer kultur dersom disse pengene ble brukt annerledes. Feks til å produsere kultur!

Det gjenstår å se om det blir mer og bedre opera som kanskje også kan tilflyte resten av landet, eller om fiffen i Oslo har bygd seg et praktbygg for å innhente internasjonal prestisje og bygge opp om eget selvbilde.

Z

Zomby_Woof

Gjest
Nåja. Fiff og fiff. Jeg har da tenkt meg en tur. ;D

ernie70

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.02.2007
Antall liker
39
Sted
Sandnes
Torget vurderinger
1
Har kjørt forbi bygget en gang, og ja jeg synes at det er KANON stilig!!
Er det tøft nok til å tillate at folk dør i helsekø er jo et annet spørsmål!?

Men jeg forstår godt at Oslo folk er imot OL i Tromsø (nå kom jo ikke OL til Oslo da).
Tenk alt ANNET disse pengene kunne blitt brukt til.
Men nå har vi jo ikke råd til noe i dette landet!!?

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
ernie70 skrev:
Har kjørt forbi bygget en gang, og ja jeg synes at det er KANON stilig!!
Er det tøft nok til å tillate at folk dør i helsekø er jo et annet spørsmål!?
Tror du virkelig at det hadde blitt mer penger til helse om OPERAEN ikke hadde blitt bygget?
Gløm det.

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Antall liker
317
Torget vurderinger
3
Ro ned frp-logikken, vi har faktisk råd til dette bygget. Syv kroner per nordmann per år i byggets antatte levetid på 100 år er jo ikke så ille. Jeg betalte mer for "hygienetiltak" sist jeg var hos tannlegen. Nå gjelder det bare å få sparket ut Ole Ivars før de raserer baren.

Z

Zomby_Woof

Gjest
Jeg ser bygget fra Ljabrutrikken hver morgen. Bygget er utrolig vakkert. Man kan ikke se investeringen som opera alene. Arkitekturen har en selvstendig kulturverdi, byggets rolle i byutviklingen likeså.

Helse er en viktigere samfunnsoppgave enn operaen. Det er knapt noe å diskutere.

Skal vi la alt annet vente og bare bruke penger på helse til alle er friske? Da blir det ikke noe annet. Ingenting.

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Vi får nyte det så lenge det varer. Om 50 år er de spesialbestilte stolene rykket ut, og bygget er blitt moske, så da er eventyret over.
Da er helsen din temmelig underordnet er jeg redd. Vantro som du er.

Z

Zomby_Woof

Gjest
Trur du faaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaan ikke at dette også er et spørsmål om islam.  :p

Muslimhjørne nå!

ernie70

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.02.2007
Antall liker
39
Sted
Sandnes
Torget vurderinger
1
Bach_man:
Ro ned frp-logikken, vi har faktisk råd til dette bygget.

Du sier vi har råd til dette bygget.

Så du hun på 87 (eller hva det var hun var) som satt på ett kott på ett sykehjem? Hadde det ikke vært for at hun hadde en datter som ikke la seg ned og tok imot allt som denne mindre tallsregjeringen sier, og bare godtok at vi hadde råd til andre ting så er jeg 100% sikker på at mor di også hadde havnet på kottet på sykehjemmet mens du var og såg opera og drakk champagne!!
SKAM DEG!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Antall liker
317
Torget vurderinger
3
Dust! Hvorfor angripe operaen? Hvorfor ikke droppe et veibyggingsprosjekt eller to i stedet? La folk sykle til jobb slik at de kan komme i form og slutte å belaste helsevesenet med livsstilssykdommer. Det er IKKE operaen som har skylden for krisen i helsevesenet.

Slabbedask

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
34
Bach_Man skrev:
La folk sykle til jobb slik at de kan komme i form og slutte å belaste helsevesenet med livsstilssykdommer.
Ja, det er sikkert bedre å fryse ihjel etter fire timer på sykkel midtvinters for å komme seg på jobb. Det blir jo færre som belaster helsevesenet slik.

ernie70

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.02.2007
Antall liker
39
Sted
Sandnes
Torget vurderinger
1
Kjære Bach_man:

Er du HELT borte vekk?????????????????

Vennlig hilsen en som IKKE har sykkel avstand til joben!

Innlegget er redigert av bjornh, grunnet brudd på Hifisentralens regel 1.

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Antall liker
317
Torget vurderinger
3
Men helt seriøst: Det er aldri noen i frp som skriker om å bygge færre veier for å spare penger som kan overføres til helsevesenet. Men kommer det en engangsutbetaling som er på et par promille av oljefondet kommer folk trekkende med syke gamle damer.

ernie70

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.02.2007
Antall liker
39
Sted
Sandnes
Torget vurderinger
1
Men helt seriøst:
Og poenget ditt er:
Det er bedre at mor mi dør i helse kø enn att fiffen får gå på opera? For det er jo bare snakk om noen promille av BNP!

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.734
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
ernie70 skrev:
Bach_man:
Ro ned frp-logikken, vi har faktisk råd til dette bygget.

Du sier vi har råd til dette bygget.

Så du hun på 87 (eller hva det var hun var) som satt på ett kott på ett sykehjem? Hadde det ikke vært for at hun hadde en datter som ikke la seg ned og tok imot allt som denne mindre tallsregjeringen sier, og bare godtok at vi hadde råd til andre ting så er jeg 100% sikker på at mor di også hadde havnet på kottet på sykehjemmet mens du var og såg opera og drakk champagne!!
SKAM DEG!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Mindre tallregjering? Finnest det noko slikt som ei større tallregjering?

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
ernie70 skrev:
Men helt seriøst:
Og poenget ditt er:
Det er bedre at mor mi dør i helse kø enn att fiffen får gå på opera? For det er jo bare snakk om noen promille av BNP!
Først må du belegge at Operaen er blitt bygget på bekostning av helse.

Det har du ikke gjort, så klapp igjen.

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Antall liker
317
Torget vurderinger
3
Men fatter du ikke at moren din ville komme til å dø selv om operaen aldri hadde blitt bygget? Det hadde likevel ikke blitt skrevet ut noen milliardsjekk til helsevesenet av den grunn at regjeringen har bestemt at "så mye penger skal vi bruke på helsevesenet". Det kalles for et budsjett, og i privat sektor er konsekvensene alvorlige om busjettet sprekker. I det offentlige kan man bare tigge om mer penger. Norge har råd til å betale ut ti operaer til helsevesenet, i tillegg til den ene som de bygget,men antagelig ville det ikke hjulpet stort i lengden, det ville bare blitt sløst mer penger.

ernie70

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.02.2007
Antall liker
39
Sted
Sandnes
Torget vurderinger
1
Mindre talls regjeringen idag fikk ferrest stemmer, men pga at en stemme ikke er en stemme så fikk de flere representanter.
En stemme ifra Oslo er ikke lik en stemme ifra Finnmark. Mindre verdt.

ernie70

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.02.2007
Antall liker
39
Sted
Sandnes
Torget vurderinger
1
Oddgeir:
Først må du belegge at Operaen er blitt bygget på bekostning av helse.

Det har du ikke gjort, så klapp igjen.

Takk for ett nyttig, høfflig og verdifult innleg så OK,

Jeg skal holde kjeft for en kort stund!
Takk

ernie70

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.02.2007
Antall liker
39
Sted
Sandnes
Torget vurderinger
1
Så lenge var Adam i paradis:

Bach_Man:
Men fatter du ikke at moren din ville komme til å dø selv om operaen aldri hadde blitt bygget? Det hadde likevel ikke blitt skrevet ut noen milliardsjekk til helsevesenet av den grunn at regjeringen har bestemt at "så mye penger skal vi bruke på helsevesenet". Det kalles for et budsjett, og i privat sektor er konsekvensene alvorlige om busjettet sprekker. I det offentlige kan man bare tigge om mer penger. Norge har råd til å betale ut ti operaer til helsevesenet, i tillegg til den ene som de bygget,men antagelig ville det ikke hjulpet stort i lengden, det ville bare blitt sløst mer penger.

Jeg bøyer meg i støvet over logikken din.
Er det dette som kalles for: God dag mann økse skaft?

Hamram

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.09.2006
Antall liker
8
Torget vurderinger
1
Operaen er noe som må klassifiseres som et smalt produkt, om vi ser på den generelle interessen, og dermed de potensielle "kundene" blant folk flest. Dette minner litt om gamle eventyr og sagn, hvor de fattige må gå fra gård og grunn, samtidig som det er ball i palasset. Fest for de få, koste hva det koste vil...

Ole Ivars nevnes et par ganger i denne tråden, og det i tildels syrlige vendinger. Vel, Ole Ivars har 100 ganger mer respekt blant folk flest, enn operaen noen gang kommer til å få. Ole Ivars lever ikke av statsstøtte, slik som de ansatte i operaen gjør.

I fjor sommer var jeg på en konsert med 40000 tilskuere, og denne konserten kostet ikke staten ei eneste krone. Tvert imot så tjente nok staten en god del på dette arrangementet, i form av diverse skatter og avgifter. Er det noen her som kan anslå når operaen i Oslo har greid det samme; glede 40000 forskjellige publikummere? Vil staten tjene på dette..? Jeg tror det er best at vi ikke regner på dette...

Operaen er dyrere enn noe OL noen gang vil bli, spesielt om vi deler antall utgiftskroner på antall genuint interesserte borgere.

PS: Jeg er imot OL også... ;)

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Antall liker
317
Torget vurderinger
3
Gamle syke damer er jo også et "smalt" produkt om vi ser på den generelle interessen, og dermed de potensielle "kundene" blant folk flest.

Hamram

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.09.2006
Antall liker
8
Torget vurderinger
1
Bach_Man skrev:
Gamle syke damer er jo også et "smalt" produkt om vi ser på den generelle interessen, og dermed de potensielle "kundene" blant folk flest.
Gamle syke damer er slett ikke et produkt, men en befolkningsgruppe i seg selv. Spør dem gjerne hva de synes om pengebruken...

For øvrig er det selvsagt ikke slik at jeg har noen imot opera som kunst- eller kulturfenomen. I likhet med andre musikanter, bør operafolket få drive med sitt, så lenge de selv står for økonomien og lever av egne penger. Selger de ikke nok billetter eller plater, er det ikke liv laga. Det er enkel matematikk.

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Antall liker
317
Torget vurderinger
3
Den klassiske delen av musikken har vel aldri tjent inn veldig mye penger, men vil ikke hevde at den ikke er liv laga av den grunn. Tviler på at de plumpe lystspillene som "folk flest" likte på Mozart sin tid ville slått særlig an i dag, av den enkle grunn at de er søppel.

Hva ligger egentlig i "folk flest"-begrepet? Jeg tviler på at det er veldig mange i Oslo eller de andre store byene som synes Ole Ivars er så bra, selv om denne gruppen utgjør en veldig stor del av befolkningen.

En siste ting: Det er ikke for fiffen at opera og klassisk musikk subsidieres. Det er for at vanlige folk skal ha muligheten til å oppleve disse kunstformene som er meget kostbare å produsere. Mange tilhengere av opera er helt vanlige lønnsmottakere og studenter. Endel medlemmer av den utskjelte "fiffen" sponser faktisk orkeste av egen lomme og gjennom sine bedrifter, slik bl.a. Rieber og Odfjell har gjort med Bergensfilharmonien.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.720
Torget vurderinger
0
ernie70 skrev:
Mindre talls regjeringen idag fikk ferrest stemmer, men pga at en stemme ikke er en stemme så fikk de flere representanter.
En stemme ifra Oslo er ikke lik en stemme ifra Finnmark. Mindre verdt.
Slutt å klage!! Det er slik vi har det vi "Norske" som bor i Finnmak også!

De som står i Samemanntallet stemer til både Fylkesting OG Sameting, vi norske kun til Fylkesting. Styret i Finnmarkseiendommen, det er de som i praksis bestemmer her oppe, utnevnes 3 fra Fylkesting og 3 fra Sameting. Det betyr at de som står i Samemanntallet har dobbel stemme i fiorhold til sammensetningen av styret i FeFo som det forkortes. Den eneste på Stortinget som har sett urimeligheten i dette ( bortsett fra FRP ) er Ballo fra SV, til stor irritasjon fra egne partikolleger.

Hamram

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.09.2006
Antall liker
8
Torget vurderinger
1
Bach_Man skrev:
Den klassiske delen av musikken har vel aldri tjent inn veldig mye penger, men vil ikke hevde at den ikke er liv laga av den grunn. Tviler på at de plumpe lystspillene som "folk flest" likte på Mozart sin tid ville slått særlig an i dag.

Hva ligger egentlig i "folk flest"-begrepet? Jeg tviler på at det er veldig mange i Oslo eller de andre store byene som synes Ole Ivars er så bra, selv om denne gruppen utgjør en veldig stor del av befolkningen.

En siste ting: Det er ikke for fiffen at opera og klassisk musikk subsidieres. Det er for at vanlige folk skal ha muligheten til å oppleve disse kunstformene som er meget kostbare å produsere. Mange tilhengere av opera er helt vanlige lønnsmottakere og studenter. Endel medlemmer av den utskjelte "fiffen" sponser faktisk orkeste av egen lomme og gjennom sine bedrifter, slik bl.a. Rieber og Odfjell har gjort med Bergensfilharmonien.
Det finnes mye musikk som selger dårlig, og dermed forsvinner ut av hyllene. Slik burde det vært med opera også. Selger det ikke godt nok til at noen satser på det, er det over.

Ole Ivars selger nok bedre enn du tror i hovedstaden, og andre byer i landet. Mer enn det selges Opera tør jeg påstå. Dessuten er Ole Ivars bare et av mange segmenter innen salgbar musikk. Folk flest/den jevne borger/flertallet om du vil, ville nok valgt noe helt annet enn opera, om de hadde fått en gratisbillett. Selv ville jeg valgt Metallica, eller kanskje Steely Dan for den del.

Om ikke operaen subsidieres for de få, så er det en meget dårlig løsning som er valgt. Da burde det heller vært satset på rikskonsertene, slik at hvermannsen virkelig kunne få høre hva det dreier seg om. Men bevares, de fleste har nok hørt det de behøver allerede...

Jeg personlig vil nok aldri gå på en operaforestilling. Det er akkurat like lite interessant som rap eller gammeldans for meg.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
Flott med ny opera, Det skal en jevn borger som meg benytte meg av. Gleder meg!! IKKE Ole ivars, NEI takk

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Antall liker
317
Torget vurderinger
3
havar: Og jeg blir nok sikkert ikke å se på Ole Ivars, men de får sysle med sitt. Opera har holdt seg som kunstform i 300 år, og sett mange døgnfluer komme og gå. Men klart at de som ikke er interessert synes det er pyton. Det er mange som synes Metallica er ren støy også, rett og slett fordi de aldri har gitt musikken en sjanse og synes de har hørt det de behøver for en fellende dom.

Jeg må igjen protestere mot denne kunstige konstruksjonen som du kaller den jevne borger eller folk flest, og som omfatter alle som ikke liker opera. Opera er slett ikke så upopulært som mange skal ha det til. Her i Bergen settes det opp operaer fra tid til annen, både i Harmonien og mer amatørmessig av Anne Randine Øverby (gjerne utendørs), og disse forestillingene er alltid godt besøkt og omfattet av mye mer interesse hos byens jevne befolkning enn f.eks. de vanlige orkesterkonsertene.

novgarod

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.09.2006
Antall liker
60
Skal tro hva folk i Hovedstaden hadde syntes om at milliardene som ble brukt på et operabygg i Oslo, heller hadde blitt brukt til å føre opp den samme operaen litt mer sentralt i landet, for eksempel i Trondheim. Da tenker jeg det hadde blitt ramaskrik om bortsølte penger jeg... ;)

Forøvrig så ser jeg ikke at å bygge en opera til slike summer på ett sted, som på langt nær så effektivt for å styrke kunsten, som om de samme pengene hadde blitt fordelt til mindre prangende bygg i flere av de større byene i landet. Hvor vidt det finnes et berettiget behov for disse byggene stiller jeg meg likevel heller tvilende til, men så er jeg heller ingen stor opera tilhenger. Og balett... vel det kjeder meg tross allt mindre enn skøyteløp.

Må likevel få gratulere hovedstadens inbyggere med et praktfullt bygg, som de få av dere som kommer til å bruke det, nok sikkert får mange flotte opplevelser i ! Så får vi andre 3/4 av landet, eventuellt glede oss over de TV-overføringene som skulle dukke opp fra tid til annen.

Hvem vet kanskje blir opera og balett en slik suksess at staten koster ombygging av en og annen nedlagt svømmehall, idretshall,Bibliotek, sykeheim, skole eller sykehus ute i distriktene også. For nå skal jo Norge utvikle seg fra en velferdsnasjon til en kulturnasjon, og det gir vel stadig mer penger på kulturbudsjettet vil jeg anta...

Nå som en tilstrekkelig andel av befolkningen er rike nok til å selv betale for helse og omsorgstjenester er det jo ikke lenger behov for å sikre allmuen og proletariatet. De er jo likevell bare late unnasluntrere og snyltere.

Sirkus til folket, det er hva de behøver!

Hamram

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.09.2006
Antall liker
8
Torget vurderinger
1
Bach_Man skrev:
havar: Og jeg blir nok sikkert ikke å se på Ole Ivars, men de får sysle med sitt. Opera har holdt seg som kunstform i 300 år, og sett mange døgnfluer komme og gå. Men klart at de som ikke er interessert synes det er pyton. Det er mange som synes Metallica er ren støy også, rett og slett fordi de aldri har gitt musikken en sjanse og synes de har hørt det de behøver for en fellende dom.

Jeg må igjen protestere mot denne kunstige konstruksjonen som du kaller den jevne borger eller folk flest, og som omfatter alle som ikke liker opera. Opera er slett ikke så upopulært som mange skal ha det til. Her i Bergen settes det opp operaer fra tid til annen, både i Harmonien og mer amatørmessig av Anne Randine Øverby (gjerne utendørs), og disse forestillingene er alltid godt besøkt og omfattet av mye mer interesse hos byens jevne befolkning enn f.eks. de vanlige orkesterkonsertene.
Hmm, hvordan da ordlegge seg, om det slås ned på uttrykket..? Flertallet kanskje..? De fleste misliker opera, og det er faktisk sterkere enn å si at man ikke liker en ting... Jeg vet kun om en i min bekjentskapskrets som sier at opera er OK, men i dennes platesamling finner jeg likevel kun en plate med opera, og det vet jeg var en gave. Jeg vet derimot om mange som er direkte forbannet på sløseriet som har funnet sted for å få opp ny opera.

By the way; Ole Ivars får pusle med sitt, enig der. De koster i det minste ingen av oss penger, men de er med på å subsidiere opera og andre kulturfenomener, for de selger faktisk plater. ;)

Topp Bunn