Nok en Fidelity-poll

"er det mulig og bruke Håkon (Rognlien) som horn,vinyl og single-ended rørspesialist i bladet

• JA!

Stemmer: 0 0.0%
  • NEI!

Stemmer: 0 0.0%

• Totalt antall stemmer
    0

Vermin

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2006
Antall liker
5.933
Sted
Bjerkreim
Torget vurderinger
45
Sitat "Fidelity"

"er det mulig og bruke Håkon (Rognlien) som horn,vinyl og single-ended rørspesialist i bladet vårt uten at det går utover over hans og vår integritet?"

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Antall liker
1.530
Sted
Sarpsborg
Før alle kverulantene begynner...
Ja det går bra ;)

/jan

Vermin

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2006
Antall liker
5.933
Sted
Bjerkreim
Torget vurderinger
45
For min del er det et rungende JA!

Mannen kan skrive underholdende artikler til "tusan" og det er en Fryd (i dynamikkens tjeneste) og lese hans skriblerier. Måten han fremtaler sin overbeigeistring av LaScala er fasit på morroskap

R

Rojoh

Gjest
Nei, han bør ikke teste/vurdere utstyr så lenge han selv er forhandler av samme type utstyr.

Mvh. Johan

wotg

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2005
Antall liker
5
Rognlien er sikkert en hyggelig fyr, men for å prøve å bevare noen form for objektivitet bør Fidelity holde seg for god til å bruke Rognlien til å vurdere utstyr.
Det må da finnes andre der ute som kan fylle hans sko?

J.Haugen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
01.07.2006
Antall liker
0
Nei, nå må dere kutte ut. Det sier seg selv at han ikke kan teste produkter/merker som han selger selv, men han kan da klare å være objektiv til andre produkter?
Et annet spørsmål er selvfølgelig om det står bedre til blant andre hifi-skribenter i Norge og utlandet. For hva med personlige preferanser o.l. som alltid er med på å sette sitt preg på en test? Er det mer objektivt? Min mening er ihvertfall at Rognlien bør få slippe til fra tid til annen i Fidelity, men må holde seg langt unna egne produkter.

JEJ

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.09.2006
Antall liker
49
J.Haugen skrev:
Nei, nå må dere kutte ut. Det sier seg selv at han ikke kan teste produkter/merker som han selger selv, men han kan da klare å være objektiv til andre produkter?
Et annet spørsmål er selvfølgelig om det står bedre til blant andre hifi-skribenter i Norge og utlandet. For hva med personlige preferanser o.l. som alltid er med på å sette sitt preg på en test? Er det mer objektivt? Min mening er ihvertfall at Rognlien bør få slippe til fra tid til annen i Fidelity, men må holde seg langt unna egne produkter.
Godt svart!

R

Rojoh

Gjest
J.Haugen skrev:
Hans evne til å vurdere konkurrerende produkter svekkes ikke nødvendigvis av at han er forhandler. Jeg mener dog at det ikke er det det dreier seg om. Hvis jeg solgte/forhandlet et utstyrsmerke, så hadde jeg hatt store betenkligheter med å la en konkurrent teste mitt utstyr. Fidelity graver sin egen grav hvis de er dumme nok til å begi seg inn på et slikt spor!

Mvh. Johan

EngelholmAudio

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2007
Antall liker
1
Abolsut! Låt Fidelity/Knut å gänget själva ta ansvar för att detta blir bra.

En annan grej är ju att läsare måste läsa kritiskt och själva ta ansvar. Om man kräver färdigtuggad mat, inte tar ett eget aktivt ansvar tycker inte jag att man får klaga/sura/grina... :)

O

om.s

Gjest
EngelholmAudio skrev:
En annan grej är ju att läsare måste läsa kritiskt och själva ta ansvar. Om man kräver färdigtuggad mat, inte tar ett eget aktivt ansvar tycker inte jag att man får klaga/sura/grina... :)
Vel talt!! ;D ....

mvh

wotg

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2005
Antall liker
5
EngelholmAudio skrev:

Lese kritisk? Et blad som hører enorme forskjeller på kabler, men ikke kan gjøre en skikkelig blindtest eller lage en artikkel som fra et vitenskapelig ståsted kan forklare de enorme forskjellene de hevder å høre på forskjellige kabler. Nei Fidelity er allerede et blad som baserer mye av sin journalistiske stil på følelser. Folk leser vel Fidelity allerede med en viss skepsis.
At man i tillegg må lese tester utifra hvilke merker en av skribentene pusher som levebrød blir litt for mye av det gode.

Z

Zomby_Woof

Gjest
Håkon Rognlien skriver godt. Jeg har ingen grunn til å mistenke ham for å være uredelig på noen som helst måte. Han virker til og med som en virkelig trivelig fyr.

Men, nei. Det er ikke bra at en forhandler skriver tester for Fidelity.

Skriv heller mer om musikk, Håkon.

Her er det sikkert noen som kan skrive om rør og horn.

http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/board,35.0.html

Beàthoven

Hi-Fi interessert
Ble medlem
27.08.2006
Antall liker
13
Torget vurderinger
42
Rognlien har da skrevet om aktuelle merker LENGE før han selv ble forhandler. I tillegg har denne mannen intet negativt eller uærlig å si om andre produkter utenfor hans eget butikkbord, tvert imot anbefaler han andre kombinasjoner han selv ikke besitter i ulike lydoppsett.

Fidelity er ett særdeles godt og morsomt hifimagasin, og ikke minst oppfatter jeg det som sjeldent ærlig. Magasinet's publisitet og bles rundtom er jo ett tegn på hvilket kvalitetsmagasin Fidelity er.

U

utgatt60135

Gjest
Opplagt NEI her. Selv om Rognlien sikkert hadde klart å være objektiv nok er det ikke bra.

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Antall liker
6
Ser ingen problemer med at Haakon tester utstyr og skriver om dette i Fidelity. Han klarer paa en suveren maate aa vise skikkelig entusiasme og faa det net paa trykk.

Troverdighets sporsmaalet ble nevnt tidligere i traaden;

Jeg vil si jeg har minst like mye tro paa troverdigheten til en skribent som klart tilkjennegir sin bakgrunn, som til en som sikler forhandleren oppetter ryggen for at produktet som er testet skal fobli hos vedkommende mot et saerdeles gunstig vederlag.
(uten at jeg hevder at dette skjer).

Haakon er etter min mening en ressurs som Fidelity boer kunne benytte uten betenkligheter, men jeg synes ogsaa det er veldig positivt at de spoer oss lesere hva vi mener.

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
21.795
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
jeg har vondt for å tro at rognlien vil seg selv så vondt at han vikler seg inn i en situasjon der han både forhandler hi-fi og tester utstyr i et hi-fi magasin. ???

tenk for en "rough ride" han kommer til å få, bl.a. her på sentralen. ;D

men det burde være nok av annet type stoff han kunne bidratt med i fidelity.

EngelholmAudio

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2007
Antall liker
1
wotg skrev:
EngelholmAudio skrev:

Lese kritisk? Et blad som hører enorme forskjeller på kabler, men ikke kan gjøre en skikkelig blindtest eller lage en artikkel som fra et vitenskapelig ståsted kan forklare de enorme forskjellene de hevder å høre på forskjellige kabler. Nei Fidelity er allerede et blad som baserer mye av sin journalistiske stil på følelser. Folk leser vel Fidelity allerede med en viss skepsis.
At man i tillegg må lese tester utifra hvilke merker en av skribentene pusher som levebrød blir litt for mye av det gode.
Det låter som att du bör söka dig till andra tidningar/magasin/artiklar för att få ditt behov uppfyllt.
Eller starta en egen tidning?

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Antall liker
8.619
Torget vurderinger
4
Dersom man svarer med utgangspunkt i at spørsmålet dreier seg om Rognlien har man misforstått...eller dvs. spørsmålsstiller har misforstått. Troverdighet for et kritisk magasin dreier seg om prinsipper, nettopp for å unngå synsing den ene eller andre veien om enkeltpersoner. Den eneste måten å unngå spekulasjoner er å holde seg til prinsippet om ikke å sider i bransjen. På samme måte som at det er latterlig at frp Hagen skal ikle seg rollen som programleder i et debattprogram; - han er nok dyktig og profesjonell nok til å skille kortene, men muligheten og mistanken vil hele tiden ligge i bakhodet.

Hva skal redaktøren si den gangen Rognlien tester Avalon høyttalere med mindre enn hyllende resultat og Peter D. fyrer av et raljerende kritisk og anklagende brev ?

Nei, red. Vadset må holde sin sti ren og ikke blande kortene !

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Antall liker
22
Rojoh skrev:
J.Haugen skrev:
Hans evne til å vurdere konkurrerende produkter svekkes ikke nødvendigvis av at han er forhandler. Jeg mener dog at det ikke er det det dreier seg om. Hvis jeg solgte/forhandlet et utstyrsmerke, så hadde jeg hatt store betenkligheter med å la en konkurrent teste mitt utstyr. Fidelity graver sin egen grav hvis de er dumme nok til å begi seg inn på et slikt spor!

Mvh. Johan
Veldig enig med deg Johan.
Sleiven

K

kbwh

Gjest
Er det såå vanskelig å finne en uavhengig rør og horn-skribent?

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
21.795
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
Valentino skrev:
Er det såå vanskelig å finne en uavhengig rør og horn-skribent?
ja.
de fleste rør- og horn-folk er opptatt med å høre på musikk.

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.886
Torget vurderinger
1
«er det mulig og bruke Håkon (Rognlien) som horn,vinyl og single-ended rørspesialist i bladet vårt uten at det går utover over hans og vår integritet?»

Et tvedtydig svar på en mangefasetert problemstilling - ja og nei.

For det første undres jeg over hvilken integritet Fidelity evt. har å miste ...

Integritet handler i stor grad om framgangsmåte og åpenhet om sine «bindinger» og interesser. Dilemmaet med å bruke en forhandler i redaksjonell sammenheng er egentlig risikoen og den selvfølgelige misstanken om at kortene kan blandes sammen. Det er veldig lett å rote seg bort i en polemikk hvor faktum er uinteressant, og hvor potensialet (KAN) for samrøre er hele saken, og da har alle parter tapt og det hjelper ikke hvor ryddig og ordentlig man «egentlig» har vært. Det handler som sådan ikke om personer eller magasinet, men utelukkende om roller og muligheten for blanding av roller.

mvh
KJ

Topp Bunn