Noen som spiller 78 rpm-skiver?

BigSwifty

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2004
Innlegg
3.625
Antall liker
3.746
Flytter inn i ny leilighet nå og ser at min lille hobby med 78-plater nok må vike av plasshensyn. Er det noen anakrofile her, som driver med slikt? Ønsker evt erfaringer med salg av slikt, nettsteder, klubber osv...
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.361
Antall liker
102.273
Torget vurderinger
23
Mitt 78 museum er alltid åpent for donasjoner :sneaky::sneaky: Voksruller har også interesse.
 

BigSwifty

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2004
Innlegg
3.625
Antall liker
3.746
For. å holde liv i tråden og til. forsvar for steinkakene: Noen av disse har en utrolig bra lyd og en eim av tilstedeværelse som er forbløffende og går utenpå mye vinyl, også mye av de såkalte "audiofile" pressingene. spanderer du en tusenlapp eller to på pickup og har en bra riaa, lover jeg hakeslepp!
 
L

Lassencad

Gjest
Ja jeg kan kun sige at den største dynamik oplevelse jeg har fået er via en 78,er. :)
 

HALOLS

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.07.2007
Innlegg
204
Antall liker
94
Sted
Troms
Torget vurderinger
1
Må bare si meg enig i 78-platenes (uventede?) fortreffelighet.
Synd at du må kvitte deg med dem. Er jo nokså smalt dette, og kjenner ikke til hvor de helst omsettes.
Går for øvrig ut fra at det ikke dreier seg om salmer...?
Legger du ut noe her, kan jeg nok være interessert.
 

mvno_subscriber

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.03.2020
Innlegg
1.127
Antall liker
2.080
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Slenger meg på denne! Hører masse på 78, i alle sjangre, men det går nok mest av klassisk, jazz og tyske schlagere. Før 1945 vel å merke - senere var masterne gjerne gjort på bånd i stedet for rett i skiva, og da er litt av magien borte for min del.

Stort sett finner jeg mine plater hos skraphandlere og diverse. Kjenner ingen andre som driver med det -- hadde vært artig med et 78-hjørne her på HFS :D

Skal du kvitte deg med noe stiller jeg meg gjerne i køen 😇 hva hører du på?

(@Sluket : voksrull, nais! Er ikke helt kommet dit enda, men en vakker dag.. )
 

mvno_subscriber

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.03.2020
Innlegg
1.127
Antall liker
2.080
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
@BigSwifty når du sier pickup til 2k+ og god RIAA, hva tenker du på da? Hvor får man en 78-pickup til den prisen?

Selv har jeg en RB78 med Rega MM RIAA og en EQ til å rebalansere litt... låter fint det, men aner jo ikke hva jeg går glipp av 😮
 

mvno_subscriber

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.03.2020
Innlegg
1.127
Antall liker
2.080
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Ja, må jo forsterke signalet på en måte. Så bruker jeg en EQ til litt justeringer. Har en kurve som stort sett er grei på de fleste plater. Men det beste hadde jo så klart vært en justerbar phonoforsterker med ulike kurver.

Hva bruker du?
 

mvno_subscriber

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.03.2020
Innlegg
1.127
Antall liker
2.080
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Nei, eller det vil si det varierer. RIAA fantes ikke da, men alle elektriske innspillinger (>1925) har en eller annen form for kurve i samme baner. Det varierer avhengig av produsent (og kanskje dagsformen til studioteknikeren for hva jeg vet).
 
L

Lassencad

Gjest
Her er lidt info:
Shellac
Shellac 78s are fragile, and must be handled carefully. In the event of a 78 breaking, the pieces might remain loosely connected by the label and still be playable if the label holds them together, although there is a loud pop with each pass over the crack, and breaking of the stylus is likely.

Breakage was very common in the shellac era. In the 1934 John O'Hara novel, Appointment in Samarra, the protagonist "broke one of his most favorites, Whiteman's Lady of the Evening ... He wanted to cry but could not." A poignant moment in J. D. Salinger's 1951 novel The Catcher in the Rye occurs after the adolescent protagonist buys a record for his younger sister but drops it and "it broke into pieces ... I damn-near cried, it made me feel so terrible." A sequence where a school teacher's collection of 78 rpm jazz records is smashed by a group of rebellious students is a key moment in the film Blackboard Jungle.

Another problem with shellac was that the size of the disks tended to be larger because it was limited to 80–100 groove walls per inch before the risk of groove collapse became too high, whereas vinyl could have up to 260 groove walls per inch.[65][66]

By the time World War II began, major labels were experimenting with laminated records. As stated above, and in several record advertisements of the period, the materials that make for a quiet surface (shellac) are notoriously weak and fragile. Conversely the materials that make for a strong disc (cardboard and other fiber products) are not those known for allowing a quiet noise-free surface.
 
L

Lassencad

Gjest
Lidt mere info:


Generally, there is a difference between American and European 78 rpm recordings: the American records were normally much louder cut with much more bass response and a higher bass turnover frequency. The two American record companies Columbia and Victor had different settings but both used basically the patent from Western Electric.
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.634
Antall liker
21.413
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Om RIAA-kurven og forhistorien:
Jeg har en helmekanisk 78-snurre som mangler fjær. Giverne hadde ikke musikksmak... Dårlig med divertimenti i steinkakesamlingen min gitt.
""He even took the gramophone with him on safari. Three rifles, supplies for a month, and Mozart."
 
Topp Bunn