Politikk, religion og samfunn Noen som IKKE flagger på 1.mai?

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Antall liker
2.500
Torget vurderinger
0
Hva synes man om Ernas boikott av markeringen av Fedrelandsdagen i -15 (70-årsmarkeringen) der oppe?

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.660
Torget vurderinger
0
Hva synes man om Ernas boikott av markeringen av Fedrelandsdagen i -15 (70-årsmarkeringen) der oppe?

Akkurat det syntes vel de fleste lite om. Selv garvede Høyremedlemmer gjennom et langt liv var IKKE glade for den der. Russerene er, hva enten man liker det eller ei, våre naboer!
Og hvis det er et naboforhold man bør pleie så er det vel nettopp forholdet til denne naboen. Greit at Putin kan kritiseres for det som skjedde i Ukraina, og også greit at det var satt i gang med sanksjoner, men det hadde likevel vært meget mulig for Erna å reist bortover for å vise en smule takknemlighet på vegne av nasjonen for det Russerne gjorde for oss under krigen. Så kunne hun også ha benyttet muligehten til å fortelle Putin på tomannshånd at hun ikke var fornøyd med det som skjedde i Ukraina.

Når det gjelder Den Røde Armes innsats for å befri Finnmark så var det selvfølgelig med grunn i hva som var strategisk og taktisk nødvendig av hensyn til Den Røde Arme, og lite begrunnet i nordmenns blå øyne! La oss ikke ha noen som helst illusjoner om det! Men det som er mindre kjent sør for Dovre ( gjelder forøvrig det aller meste av krigshistorien i Nord Norge! ) er at Regjeringen i London oppfordret nordmenn til å sabotere tvangsevakueringen ved å gjemme seg og ikke bli med transportene sørover. Dette ble da også formidlet til befolkningen via radiosendinger fra London. Ganske mange tusen klarte å stikke seg unna evakueringen, bare i en gruvetunnell i Bjørnevatn var det ca 3000 mennesker som ikke ble med transportene sørover. Som rikspolitikere flest hadde ikke Londonregjeringens folk den fjerneste ide om forholdene i Finnmark. Det var ikke planlagt noe som helst når det kom til hvordan mange tusen mennesker som ikke hadde tak over hodet og ei heller mat skulle kunne overleve i et nedbrent Finnmark når det var vinter. Hadde det ikke vært for at de russiske soldatene delte maten sin med lokalbefolkningen ville de som fulgte regjeringens oppfordring og ikke ble med transportene sørover rett og slett ha sultet i hjel!

Og takken fra regjeringshold ( Det Kongelige Norske Arbeiderparti ) etter krigen for at lokalbefolkningen ikke bare snillt og stille sultet i hjel var en omfattende mistenkeliggjøring og overvårkning av folket her oppe. For det første hadde de jo omgåttes tyskere i 4 år. Det var ca 100.000 tyskere i Kirkenes ( Festung Kirkenes pluss de fra Litzafronten som var her på R&R ) og lokalbefolkningen utgjorde ca 10.000 med stort og smått. Tyske soldater/offiserer var tvangsinnlosjert i samtlige privathus i området, så man var tvunget av omstendighetene til å ha "samkvem" med fienden. Og for å toppe dette så hadde de fleste som drev aktiv motstandskamp av logistikkårsaker dratt til den nærmeste allierte, Sovjet. Og det ble de aldri tilgitt. Disse menneskene gikk gjennom hele livet med lanssvikerstempelet "kommunistspion" i panna!

De som tilhørte Alta bataljon som kjempet på Narvikfronten i 1940 fikk jo heller ikke krigspensjon etter krigen. Til tross for at INGEN norsk avdeling hadde så lang tid i fremste linje kontinuerlig i ildkamp med fienden under ekstremt vanskelige forhold. Begrunnelsen var at dette var finnmarkinger som var vant med tøffe forhold! Og da skulle de selvsagt ikke få krigspensjon. Og nå nylig da man skulle hedre de som ikke hadde fått vel fortjente medaljer for innsats under krigen ble faktisk ingen finnmarkinger funnet verdige! De som er spesielt interesserte bør google "Hopseidet". Igjen finnmarkinger som galant ble ofret av norske styresmakter og som man fra Oslo selvfølgelig ikke ønsker å gi noen oppreising.

Så hva man synes om Ernas boikott? Jo man synes at hele kjerringen kan dra til en varm plass!

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
33.392
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
-Du får trøste deg med at krigsseilere og medlemmer av andre motstandsorganisasjoner enn de som ble ledet av Oslos overklasse, ble behandlet like slett.

mvh

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
33.392
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Kanskje en dårlig trøst, tkr?
Helt enig med deg der.

Var forøvrig opp gjennom hele Nord-Troms og Finnmark i fjor sommer. Stoppet i Kvænangen hos venner der, og fikk historien om nedbrenningen og evakueringen av kommunen av folk som hadde opplevd det.

Rystende nok, men hvor sjofelt lite hjelp de fikk av storsamfunnet for å bygge opp igjen hus og bruk var enda mer rystende.

Jeg er ikke likegyldig til det som skjedde i Finnmark og Nord-Troms, og det som skjedde med krigsseilerne ( Nortraship- saken ) fyller meg fremdeles med harme.

mvh

Sist redigert:

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Antall liker
14.427
Sted
Ytterst i havgapet...
Spiralis - takk! Siste runde med "vurderinger" av nye tildelinger av krigsutmerkelser ble intet mindre enn en skam! Denne regjeringa skal får være noe av det traurigste, mest politisk navlebeskuende vi har sett overhodet!
Spiralis - hvor bor du? Hadde slektninger som gjemte seg i tunnellene i Bjørnevatn......

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Det skulle bare mangle. Håper vi aldri får se en norsk statsleder som hyller Stalins krigsforbrytelser. Hans mål var å dele Europa mellom seg og Hitler. Det begynte bra, med halve Polen, hele Baltikum, men så skar det seg da han kom til Finland. Den største forskjellen på de to var at Stalin klarte det. Det gjør ikke saken bedre at russerne fortsatt driver på.

Mener man at Erna skulle applaudert da skvadronen "Krims vinger" holdt oppvisning?

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.660
Torget vurderinger
0
Spiralis - takk! Siste runde med "vurderinger" av nye tildelinger av krigsutmerkelser ble intet mindre enn en skam! Denne regjeringa skal får være noe av det traurigste, mest politisk navlebeskuende vi har sett overhodet!
Spiralis - hvor bor du? Hadde slektninger som gjemte seg i tunnellene i Bjørnevatn......
Sør Varanger. Ved Pasvikelvas utløp. Det var ganske heftige trefninger her i 1944, en av min eldre naboer opplevde det og fortalte om det.

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Antall liker
7.698
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Når da folk hadde organisert seg noen materialer etter ei tyskbrakke og bygd seg en kåk for å få tak over hodet, så presterte staten å kreve penger for dette.

Det var det en i Kåfjord som ikke fant seg i, så han protesterte. Denne kåken går under navnet "Sjit helvetes kåken" og er i dag fredet.

Johan-Kr

Til

Kåfjord Byggekontor, Olderdalen

For de første

Du treng ikke gjøre merkesamt til meg at jeg ska kome i berøring med husbanken, for jeg vet hva jeg gjører. Og for det andet. Vil jeg ikke bli statens slave. Finnmarks-kontoret skal betale til meg. Resten av krigsskade. Så snart som fanen kan håpe. Og give resten opi fanen bygge eller ike, for jeg er ike nogen sokertøi gut at det går an at låke for vi er bli låke nok før.

Og de kan kome hvad dagen som helst, og ta den sjit helvedes kåken for jeg vil ikke noe gauking av finnmarks-kontor.

Bare fungsjonæran ikke bruke min krigsskade til sigaret peng.

Bare betal ut som høre til meg, og Resten skal de holde snuten deres.

A.S.

Aldri helved jeg går med at betale 2700 for det kåken

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882

Akkurat det syntes vel de fleste lite om. Selv garvede Høyremedlemmer gjennom et langt liv var IKKE glade for den der. Russerene er, hva enten man liker det eller ei, våre naboer!
Og hvis det er et naboforhold man bør pleie så er det vel nettopp forholdet til denne naboen. Greit at Putin kan kritiseres for det som skjedde i Ukraina, og også greit at det var satt i gang med sanksjoner, men det hadde likevel vært meget mulig for Erna å reist bortover for å vise en smule takknemlighet på vegne av nasjonen for det Russerne gjorde for oss under krigen. Så kunne hun også ha benyttet muligehten til å fortelle Putin på tomannshånd at hun ikke var fornøyd med det som skjedde i Ukraina.

Når det gjelder Den Røde Armes innsats for å befri Finnmark så var det selvfølgelig med grunn i hva som var strategisk og taktisk nødvendig av hensyn til Den Røde Arme, og lite begrunnet i nordmenns blå øyne! La oss ikke ha noen som helst illusjoner om det! Men det som er mindre kjent sør for Dovre ( gjelder forøvrig det aller meste av krigshistorien i Nord Norge! ) er at Regjeringen i London oppfordret nordmenn til å sabotere tvangsevakueringen ved å gjemme seg og ikke bli med transportene sørover. Dette ble da også formidlet til befolkningen via radiosendinger fra London. Ganske mange tusen klarte å stikke seg unna evakueringen, bare i en gruvetunnell i Bjørnevatn var det ca 3000 mennesker som ikke ble med transportene sørover. Som rikspolitikere flest hadde ikke Londonregjeringens folk den fjerneste ide om forholdene i Finnmark. Det var ikke planlagt noe som helst når det kom til hvordan mange tusen mennesker som ikke hadde tak over hodet og ei heller mat skulle kunne overleve i et nedbrent Finnmark når det var vinter. Hadde det ikke vært for at de russiske soldatene delte maten sin med lokalbefolkningen ville de som fulgte regjeringens oppfordring og ikke ble med transportene sørover rett og slett ha sultet i hjel!

Og takken fra regjeringshold ( Det Kongelige Norske Arbeiderparti ) etter krigen for at lokalbefolkningen ikke bare snillt og stille sultet i hjel var en omfattende mistenkeliggjøring og overvårkning av folket her oppe. For det første hadde de jo omgåttes tyskere i 4 år. Det var ca 100.000 tyskere i Kirkenes ( Festung Kirkenes pluss de fra Litzafronten som var her på R&R ) og lokalbefolkningen utgjorde ca 10.000 med stort og smått. Tyske soldater/offiserer var tvangsinnlosjert i samtlige privathus i området, så man var tvunget av omstendighetene til å ha "samkvem" med fienden. Og for å toppe dette så hadde de fleste som drev aktiv motstandskamp av logistikkårsaker dratt til den nærmeste allierte, Sovjet. Og det ble de aldri tilgitt. Disse menneskene gikk gjennom hele livet med lanssvikerstempelet "kommunistspion" i panna!

De som tilhørte Alta bataljon som kjempet på Narvikfronten i 1940 fikk jo heller ikke krigspensjon etter krigen. Til tross for at INGEN norsk avdeling hadde så lang tid i fremste linje kontinuerlig i ildkamp med fienden under ekstremt vanskelige forhold. Begrunnelsen var at dette var finnmarkinger som var vant med tøffe forhold! Og da skulle de selvsagt ikke få krigspensjon. Og nå nylig da man skulle hedre de som ikke hadde fått vel fortjente medaljer for innsats under krigen ble faktisk ingen finnmarkinger funnet verdige! De som er spesielt interesserte bør google "Hopseidet". Igjen finnmarkinger som galant ble ofret av norske styresmakter og som man fra Oslo selvfølgelig ikke ønsker å gi noen oppreising.

Så hva man synes om Ernas boikott? Jo man synes at hele kjerringen kan dra til en varm plass!
Det er en sterk historie du kommer med, men den den er ikke helt presis.

Krigspensjon og medaljer:

Det er ikke sånn at hvis man har vært i krigen så får man krigspensjon. Man måtte være ufør som følge av skader man pådro seg under krigen. På den tiden ble ikke psykiske skader regnet som reelle skader pga. manglende kompetanse. Dette var ikke noe spesielt for finnmarkinger, det var ikke bedre for andre. Krigsseilerne hadde det gjerne vel så ille. At ingen fra Alta bataljonen fikk krigspensjon eller utmerkelser stemmer ikke. 58 soldater av dem fikk krigspensjon. Flere av dem fikk tildelt både St. Olavsmedalje med ekegran og Krigsmedaljen.

Altabataljonen var for øvrig bare en del av styrkene som kjempet ved Narvik. Trønderbataljonen fikk mye hardere medfart, spesielt i Gratangen, da de om natten i snøstorm ble omringet og angrepet av østterisk spesialstyrke som brukte lokale sivilie som menneskelig skjold, så de norske soldatene ikke skulle skyte tilbake, og skjøt alle som prøvde å rømme med mitraljøser. 34 trøndere falt den natta. Siden det gikk dårlig med dem fikk de liten ære for sin innsats. Så at det skal være noe spesielt dårlig behandling av Altabataljonen virker litt rart.

Mistenkeliggjøringen og overvåkningen etter krigen har vel mest sammenheng med at mange var blitt agenter for Sovjet, noe som var sterekt uønsket med den utviklingen som skjedde etter krigen. Det var jo sterke krefter rundt Stalin for å innlemme store deler av Nord-Norge i Sovjet. Heldigvis så Stalin ingen verdi i dette nedbrendte området som på den tiden hadde liten strategisk verdi. Det var viktigere å sikre seg størst mulig område i sentral-Europa.

Gjenreisingen av Finnmark etter krigen regnes for å være den største norske dugnaden gjennom tidene, og det var ikke akkurat sånn at resten av landet var uberørt av det som hadde skjedd. Det var ikke akkurat et velfungerende samfunn som sto klart til å hjelpe alle som trengte det. Alt gikk ikke på skinner, men innsatsen var formidabel. Så når finnmarkingene etterpå ofte klager på at de ble dårlig behandlet virker det litt merkelig.

Sist redigert:

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.660
Torget vurderinger
0
La oss bare slå fast at vi har litt divergrende oppfatninger her. Jeg har ikke tid/ork til å gå inn i noen større diskusjon om dette temaet nå.

Når det gjelder den Sovjetiske tilbaketrekningen så skyldes ikke den at området ikke hadde strategisk verdi, men at det fantes en avtale mellom "de tre store" som sa hvem som skulle ha kontrollen over hvilke områder. Norge hadde en god stilling hos amerikanerne og det sammen med det enkle faktum at USA hadde BOMBEN", gjorde nok sitt til at Sovjet ikke fant det verd å krangle om Øst Finnmark. De stoppet jo framrykkingen i Tana. Det åpner selvsagt muligheten for å terge de "innfødte" med at denne delen av verden er den eneste som er så jævlig at selv ikke russerne ville ha den! Den kommentaren faller "alltid" i god jord!

Når det gjelder overvåkningen så var den selvsagt i noen tilfeller berettiget, men det var mange som fikk sine liv ødelagt av grunnløse mistanker om kommunist tilknyttning/sympatier. Folk fikk i praksis "berufsverbot" bare på mistanker. Det som skjedde i slutten av 40 og utover i 50 og 60 årene må selvsagt ses i lys av tidsånden, og man kan selvsagt rasjonalisere og si at det var "nødvendig", men det ødela som som sagt livet til mange. Dette er et problem når man benytter "udemokratiske" virkemidler for å bevare demokratiet! Og tidvis var det sikkert nødvendig også. Men uansett et tankekors. Og ikke minst den forsiktig sagt "uheldige" sammenblandingen av roller mellom Overvåkningspolitiet og "Det Kongelige Norske Arbeiderparti" var særs uheldig. Muligens effektivt men likefullt uheldig!

Jeg var selv vitne til en "kamp" mellom AP og AKPml om kontrollen over den lokale Jern & Metall avdelingen på BMV Solheimsviken. Det var forsiktig sagt meget fasinerende! Det var ikke noen sødagsskole for å si det slik. De som har lest boken / sett filmen om "Gymnaslærer Pedersen" ha en viss mulighet for å forstå. Denne boka er faktisk ikke så mye fiksjon som mange synes å tro.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Helt greit med divergerende oppfatninger. Min er basert på tilsynelatende gode kilder, så hvis de ikke stemmer er jeg bare interessert i å høre om det.

Det er jo liten tvil om at finnmarkingene ble hardt rammet av krigen, og det er liten tvil om at de norske styrkene kjempet hardt i Narvik, hvor Altabataljonen utgjorde ca 8 %, og mange som kjempet der har slitt med traumene i ettertid. Men jeg har ikke funnet noe som tyder på at den bataljonen ble behandlet annerledes en da andre. Når det er sagt kan man ikke se bort i fra at soldatene som kjempet i Narvik fikk mindre anerkjennelse enn de fortjente på grunn av general Fleischers konflikter med regjeringen.

Det er også liten tvil om at mulighetene for å få anerkjennelse for innsatsen var bedre dersom man støttet eget land framfor fremmede land. Å støtte Sovjet ble ikke akkurat sett på med blide øyne. Det er tragisk at noen får sine liv ødelagt av overvåkning bare på mistanke. Ingen tvil om det. Det var nok mye mistro der som ellers.

Jeg mente ikke å si at Finnmark er så jævlig at ingen vil ha det. Men stedet var nedbrendt, og på den tiden ansett som av liten strategisk betydning, noe som har endret seg i ettertid. Og det var det eneste stedet Stalin trakk sine soldater tilbake fra etter at freden brøt ut, til tross for at mange i hans stab var uenige.

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Antall liker
14.427
Sted
Ytterst i havgapet...
Det var nok atskillig færre "spioner" i Finnmark er det som ble påstått. At det var og er en del kommunister i Finnmark er kjent, men de var ikke spioner av den grunn. AP med Håkon Lie i spissen for "etterretninga" var rett fram hysteriske for at ikke kommunistene skulle få innflytelse i rørsla, og svært mange ble helt urettmessig og uforskyldt utpekt som mulige spioner. Forfatteren og journalisten Alf R. Jacobsen har skrevet en god del om dette.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Nå vet jeg ikke hvordan de fikk sine liv ødelagt. Men hvis problemet var at kommunistene ikke fikk jobber med tilgang til gradert informasjon og/eller våpen, kunne de umulig ha forstått det politiske innholdet til AKPm-l.

Det var sikkert ikke enkelt å vite hvem som var spioner og hvem som kunne bli det og hvem man ikke burde mistenke. Jeg antar at de som faktisk var spioner gjorde sitt for å ikke vekke mistanke.

Jeg vil tro at det også fantes arbeidsgivere i det private som så det som utfordrende å ha kommunister i rekkene, med alt det kunne innebære.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.660
Torget vurderinger
0
Nå vet jeg ikke hvordan de fikk sine liv ødelagt. Men hvis problemet var at kommunistene ikke fikk jobber med tilgang til gradert informasjon og/eller våpen, kunne de umulig ha forstått det politiske innholdet til AKPm-l.

Det var sikkert ikke enkelt å vite hvem som var spioner og hvem som kunne bli det og hvem man ikke burde mistenke. Jeg antar at de som faktisk var spioner gjorde sitt for å ikke vekke mistanke.

Jeg vil tro at det også fantes arbeidsgivere i det private som så det som utfordrende å ha kommunister i rekkene, med alt det kunne innebære.

Nå er det her så lenge siden at de som drev med AKPml, KUL og slike retninger knapt gikk i bleier. Det var snakk om mistanke om at folk støttet NKP ( Norges Kommunistiske Parti ) Mistanke...!

Et lovlig parti, må man få bemerke, men likefullt et parti med store spørsmålstegn når det kom til lojalitet, og helt klart med økonomisk støtte østfra. Det tvilsomme her var ikke at det var spørsmål om å jobbe med graderte opplysninger eller våpen. ( Er faktisk usikker på om NKP noengang flørtet med tanken om "væpna revolusjon", tror det var "barna" i AKPml som hadde slike tanker. ) Men det var snakk om folk som mistet jobber i gruva her oppe og slikt, sjøfolk som ikke fikk ny hyre og slikt.

Jeg er helt klar over at det samfunnet NKP ønsket ( likt Sovjet Russland ) ikke på noen måte kan kalles demokratisk, men det vanskelige spørsmålet er i hvilken grad man i et demokrati kan benytte udemokratiske og regelrett "ulovfestede" ( en penere formulering for ulovlige ) virkemidler for å forsvare demokratiet? Men man vet i dag at AP drev storstilt overvåkning/avlytting her i Sør Varanger. De som sto bak dette var lokale partisekretærer som når de kom sørover gjorde stor karriere i partiet. Prinsippielt er det jo noe "tvilsomt" at et parti driver privat overvåkning. Presidenter har som kjent blitt tvunget til å gå av på grunn av slik praksis.

Nå er dette uansett en smule avsporing av tråden så jeg skal ikke forfølge dette i denne tråden i alle fall. Men vil likevel få påpeke det håpløse i at motstandsfolk som bodde sør i landet flyktet til England ble "helter", mens de som grunnet for lang avstand til England dro over grensa til Sovjet og deltok like aktivt i motstandskampen etterpå ble sett på som svikere og potensielle forædere. Man kan også ha i hodet den tanken at prosentvis mange ganger så mange av "partisanene" falt som av englandsfarere. Og i rene tall mener jeg å ha lest at flere nordmenn falt i kamp for Tyskland enn i kamp for de allierte.*( mulig handelsfåtens tap er holdt utenom denne statistikken, - husker rett og slett ikke sikkert !)

Topp Bunn