|
Nei, dette var leiligheten i Oslo. Storfurua står som den skal, selv om forsikringsselskapet mener det kan bli avkorting om den velter. Får håpe den velter vekk fra huset.Det er med skam jeg melder at jeg glemte å henge ut balkongflagget i dag.
Og Hardingfele: Det var ikke den fantastiske furua som måtte forlate oss, eller hører den til et nabohus? Lenge siden dette etterhvert. Minnet pjoltersvikter, eller kanskje det murersvikter.
De fantastiske rettighetene du nevner må jeg kommentere; det gjelder helt sikkert veldig mange, men MIN egen erfaring da det røynet på var helt motsatt, ingen støtte og hjelp fra hverken bedrift eller bedriftshelsetjeneste. DET er likevel ikke årsaken til min fraværende flagging 1 mai.Her flagges med både Norske Flagg og Svenska Flaggan, om ikke annet så for å feire at vi har råd til å bo fornuftig, og at vi har fantastiske rettigheter som arbeidstakere i Norge.
Uten kampen fra arbeidere i hele Skandinavia de siste 100 år eller mer, hadde vi ikke en gang kunnet ha en diskusjon om temaet i dag. Klart man heiser litt flagg på en sånn dag!
Mvh
Håkon Rognlien
Dårlig skiføre i påska også.Gir du fagrørsla skylda for at du ikke fikk hjelp og støtte fra arbeidsgiver og bedriftshelsetjenesten?
Nei, det gjør jeg ikke, men jeg skjønner godt hvorfor du spør. Det var ment som et spark til arbeidsgivere som gjør som de vil uavhengig av om man er organisert eller eller ikke. I mitt tilfelle var jeg faktisk organisert, uten at det utgjorde noen forskjell.Gir du fagrørsla skylda for at du ikke fikk hjelp og støtte fra arbeidsgiver og bedriftshelsetjenesten?
Du har visst ikke forstått noe særlig av vårt helsevesen?De fantastiske rettighetene du nevner må jeg kommentere; det gjelder helt sikkert veldig mange, men MIN egen erfaring da det røynet på var helt motsatt, ingen støtte og hjelp fra hverken bedrift eller bedriftshelsetjeneste. DET er likevel ikke årsaken til min fraværende flagging 1 mai.Her flagges med både Norske Flagg og Svenska Flaggan, om ikke annet så for å feire at vi har råd til å bo fornuftig, og at vi har fantastiske rettigheter som arbeidstakere i Norge.
Uten kampen fra arbeidere i hele Skandinavia de siste 100 år eller mer, hadde vi ikke en gang kunnet ha en diskusjon om temaet i dag. Klart man heiser litt flagg på en sånn dag!
Mvh
Håkon Rognlien
Poenget er vel ikke om du var fagorganisert eller ikke? Det hører hjemme i en annen diskusjon, om gratispassasjerer. Alle arbeidstakere nyter godt av fagforeningenes arbeid, enten de er medlemmer eller ikke.Nei, det gjør jeg ikke, men jeg skjønner godt hvorfor du spør. Det var ment som et spark til arbeidsgivere som gjør som de vil uavhengig av om man er organisert eller eller ikke. I mitt tilfelle var jeg faktisk organisert, uten at det utgjorde noen forskjell.Gir du fagrørsla skylda for at du ikke fikk hjelp og støtte fra arbeidsgiver og bedriftshelsetjenesten?
Joda, det har jeg. Hva er det du mener jeg ikke har forstått? At bedriftshelsetjenesten ofte kun taler arbeidsgivers sak? Noe annet?Du har visst ikke forstått noe særlig av vårt helsevesen?De fantastiske rettighetene du nevner må jeg kommentere; det gjelder helt sikkert veldig mange, men MIN egen erfaring da det røynet på var helt motsatt, ingen støtte og hjelp fra hverken bedrift eller bedriftshelsetjeneste. DET er likevel ikke årsaken til min fraværende flagging 1 mai.Her flagges med både Norske Flagg og Svenska Flaggan, om ikke annet så for å feire at vi har råd til å bo fornuftig, og at vi har fantastiske rettigheter som arbeidstakere i Norge.
Mvh
Håkon Rognlien
Poenget mitt var blant annet at arbeidsgiver ikke brydde seg selv om jeg var organisert, og hvordan det kunne skje er det ingen som vet. heller ikke du.Poenget er vel ikke om du var fagorganisert eller ikke? Det hører hjemme i en annen diskusjon, om gratispassasjerer. Alle arbeidstakere nyter godt av fagforeningenes arbeid, enten de er medlemmer eller ikke.Nei, det gjør jeg ikke, men jeg skjønner godt hvorfor du spør. Det var ment som et spark til arbeidsgivere som gjør som de vil uavhengig av om man er organisert eller eller ikke. I mitt tilfelle var jeg faktisk organisert, uten at det utgjorde noen forskjell.Gir du fagrørsla skylda for at du ikke fikk hjelp og støtte fra arbeidsgiver og bedriftshelsetjenesten?
Det interessante her er hvordan din historie hadde sett ut hvis ikke store deler av landets mange lønnsmottakere hadde vært organisert gjennom de siste drøye hundre år. Hadde det sett bedre ut? Eller verre?
Kanskje ikke så rart egentlig da ca 80% her i landet tillhører middelklasse/borgerskapet!Det er liten tvil om at Arbeiderpartiet og "fagrørsla" har en overveiende del av æra for velstandsutviklinga i Norge etter krigen. Den norske Gullgåsa, oljepolitikken og den norske modellen for oljebeskatningen er også for det meste et design fra Arbeiderpartiet og ikke minst Jens Evensen. Dette er historiske fakta.
Derfra og til dagens Arbeiderparti er en annen historie,-og hva som er dagens arbeiderklasse kan man jo fundere over. Det er vel nesten bare fargen på logoen som skiller dagens Arbeiderparti og Høyre.
Mere et spørsmål om metode. På 1 og 17 mai ville jeg nok ikke ha finpusset hele gårdsplassen med "to-takt snøfreser". 25 cm er ikke mer enn at jeg greit gjør det framkommelig med håndkraft. Så kan finpussen gjøres i morgen. For øvrig er det ikke av respekt for "arbeiderbevegelsen", men av respekt for det faktum at dagen er en offentlig høytidsdag. Har sett så alt for mange som "demonstrerte" sin avstand til "arbeiderklassen" i løpet av de årene jeg har levd. Og som jeg gjentatte ganger har sagt så synes jeg det er dum oppførsel! De aller fleste av oss i dette landet er nå på en eller annen måte lønnsmottakere eller "proletarer". De få ordentlige kapitalister jeg har kjent har IKKE drevet på med slikt. De har holdt meget lav profil på 1. mai for å ikke provosere.Sier du i fullt alvor at hvis det kommer 25cm snø, så skal man av respekt for arbeiderbevegelsen la være å fjerne den fra oppkjørselen sin på 1. mai?Så da blir konlusjonen den at de som klipper gress, ( i mitt tilfelle kjører snøfres, - det kom 25 cm i natt! ) og driver med annet i den gata ikke bryter loven! De mangler bare dannelse!
Men 1. mai-paroler om Lofoten og Israel? Skal arbeiderbevegelsen mene at alt er klassekamp, på samme måte som en del jenter synes å tro at feminisme favner langt videre enn kjønn?
Vetta fan? Fordelen er jo at det ikke er så mye mygg så tidlig på året som nå!Har det blitt vurdert å flytte 1. mai-markeringen i Finnmark og Nord-Troms til en gang i juni?
Vel. Dårlige arbeidsgivere er vel ingen utrydningstruet rase. Som tuberkelbakterier lusker de omkring i verden, og blir stadig vanskeligere å få has på. Det er knapt arbeidstakerorganisasjonenes feil. I en viss grad er det de gamle arbeiderpartienes svik vi ser, stilt overfor globaliseringen og arbeidsplasser som holdes som utflaggingsgisler, så har de gitt etter og beveget seg mot høyre. Men hva svarer så arbeiderklassens velgere? De beveger seg enda lenger mot høyre, og kan i stor grad takke seg sjæl når de rasjonaliseres bort, og deretter får tilbud om tidsbestemte kontrakter, uftivillig deltid eller kanskje aller nådigst får stå på lista over ringevikarer.Poenget mitt var blant annet at arbeidsgiver ikke brydde seg selv om jeg var organisert, og hvordan det kunne skje er det ingen som vet. heller ikke du.Poenget er vel ikke om du var fagorganisert eller ikke? Det hører hjemme i en annen diskusjon, om gratispassasjerer. Alle arbeidstakere nyter godt av fagforeningenes arbeid, enten de er medlemmer eller ikke.Nei, det gjør jeg ikke, men jeg skjønner godt hvorfor du spør. Det var ment som et spark til arbeidsgivere som gjør som de vil uavhengig av om man er organisert eller eller ikke. I mitt tilfelle var jeg faktisk organisert, uten at det utgjorde noen forskjell.Gir du fagrørsla skylda for at du ikke fikk hjelp og støtte fra arbeidsgiver og bedriftshelsetjenesten?
Det interessante her er hvordan din historie hadde sett ut hvis ikke store deler av landets mange lønnsmottakere hadde vært organisert gjennom de siste drøye hundre år. Hadde det sett bedre ut? Eller verre?
Så du heiste flagget på samedagen og Mette Marits bursdag? Ikke verst...Jeg flagger alltid 1.mai. Har ikke flaggstang, men et sånt lite flagg på skrå på terrasserekkverket. Har du flaggstang derimot, SKAL det flagges på offentlige flaggdager. Hvis du ikke flagger, skal visstnok flaggstangen legges ned, har jeg hørt.
Samefolkets dag er en selvfølge, dog med norsk flagg og ikke sameflagget! Sameflagg koster så mye!Spørst hva du mener med SKAL. Det at man har en flaggstang er ikke det samme som at man må forholde seg til flaggreglene. Følgende er de offsielle flaggdagene i Norge og følgelig når det skal flagges på statlige virksomheter:
1. januar 1. nyttårsdag
21. januar H.K.H. Prinsesse Ingrid Alexandras fødselsdag
6. februar Samefolkets dag
21. februar H.M. Kong Harald Vs fødselsdag
1. mai Offentlig høytidsdag
8. mai Frigjøringsdagen 1945
17. mai Grunnlovsdagen
7. juni Unionsoppløsningen 1905
4. juli H.M. Dronning Sonjas fødselsdag
20. juli H.K.H. Kronprins Haakon Magnus' fødselsdag
29. juli Olsokdagen
19. august H.K.H. Kronprinsesse Mette-Marits fødselsdag
25. desember 1. juledag
Bevegelig 1. påskedag
Bevegelig 1. pinsedag
Bevegelig Dagen for Stortingsvalg
Så om man mener at man SKAL flagge på 1. mai så SKAL man strengt tatt også flagge på kongelige bursdager, olsok og samefolkets dag. Noe jeg antar ikke veldig mange gjør...
Ang flagging ved offentlige bygninger, skal det benyttes splittflagg og i tillegg flagges ved offisielle statsbesøk. Dette blir varslet av kgl utenriksdepartement, gjerne en time eller to før flagget skal opp. (Enda de har visst om besøket i flere måneder). Fantastisk irriterende for driftsavdelingene rundt om. Var i kontakt med "rette vedkommende" i UD ang dette og fikk bare svar at "slik er det".Spørst hva du mener med SKAL. Det at man har en flaggstang er ikke det samme som at man må forholde seg til flaggreglene. Følgende er de offsielle flaggdagene i Norge og følgelig når det skal flagges på statlige virksomheter:
1. januar 1. nyttårsdag
21. januar H.K.H. Prinsesse Ingrid Alexandras fødselsdag
6. februar Samefolkets dag
21. februar H.M. Kong Harald Vs fødselsdag
1. mai Offentlig høytidsdag
8. mai Frigjøringsdagen 1945
17. mai Grunnlovsdagen
7. juni Unionsoppløsningen 1905
4. juli H.M. Dronning Sonjas fødselsdag
20. juli H.K.H. Kronprins Haakon Magnus' fødselsdag
29. juli Olsokdagen
19. august H.K.H. Kronprinsesse Mette-Marits fødselsdag
25. desember 1. juledag
Bevegelig 1. påskedag
Bevegelig 1. pinsedag
Bevegelig Dagen for Stortingsvalg
Så om man mener at man SKAL flagge på 1. mai så SKAL man strengt tatt også flagge på kongelige bursdager, olsok og samefolkets dag. Noe jeg antar ikke veldig mange gjør...
Flagge i dag, det var da i går Tyskland skrev under kapitulasjonen. Man feste på kvelden den 7 i Oslo - den 8 sov man ut rusen, så hvorfor den 8 ??Er det noen som flagger i dag da?
Kapitulasjonspapirene ble signert 7. mai. En del land feirer den datoen som frigjøringsdag. I kapitulasjonen står det at tyskerne skulle innstille kampene innen klokka 11 neste dag, og Churchill og Truman erklærte 8. mai som seiersdag. Derfor feirer vi 8. mai.Flagge i dag, det var da i går Tyskland skrev under kapitulasjonen. Man feste på kvelden den 7 i Oslo - den 8 sov man ut rusen, så hvorfor den 8 ??Er det noen som flagger i dag da?