Politikk, religion og samfunn Noen som IKKE flagger på 1.mai?

Dr Dong

Æresmedlem
Ble medlem
23.01.2011
Antall liker
14.008
Sted
landskapet uten motstand
Torget vurderinger
1
En flagger på 1. mai fordi en vil si til verden at det fins politiske klasser og ikke bare narraktige sosiale/politiske identiteter.

H

Hardingfele

Gjest
Der jeg bodde før jeg flyttet fra Oslo var det to leiligheter i hver etasje. I andre bodde et lærerpar som abonnerte på Klassekampen og en selvstendig næringsdrivende som abonnerte på DN. Det var søtt å se avisene på hvers matte om morgenen. De kunne ikke fordra hverandre, og den selvstendig næringsdrivende markerte 1. mai ved å iføre seg flosshatt (helt sant), røyke sigar og drikke cognac, ute på plenen, under lærerparets balkong og flagget disse hadde hengt opp.

Jeg ble jævlig upopulær da jeg i forbindelse med oppussing godkjente at et tre som stod inntil husveggen skulle fjernes. Dette gjorde at disse ikke kunne se hverandre når de satt på respektive balkonger. Det er plantet et nytt tre, men dette er enda ikke stort nok til å sikre husfred der.

;)

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
30.163
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Det er med skam jeg melder at jeg glemte å henge ut balkongflagget i dag.

Og Hardingfele: Det var ikke den fantastiske furua som måtte forlate oss, eller hører den til et nabohus? Lenge siden dette etterhvert. Minnet pjoltersvikter, eller kanskje det murersvikter.

H

Hardingfele

Gjest
Det er med skam jeg melder at jeg glemte å henge ut balkongflagget i dag.

Og Hardingfele: Det var ikke den fantastiske furua som måtte forlate oss, eller hører den til et nabohus? Lenge siden dette etterhvert. Minnet pjoltersvikter, eller kanskje det murersvikter.
Nei, dette var leiligheten i Oslo. Storfurua står som den skal, selv om forsikringsselskapet mener det kan bli avkorting om den velter. Får håpe den velter vekk fra huset.

alipax

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.03.2003
Antall liker
460
Sted
Herja
Torget vurderinger
2
Her flagges med både Norske Flagg og Svenska Flaggan, om ikke annet så for å feire at vi har råd til å bo fornuftig, og at vi har fantastiske rettigheter som arbeidstakere i Norge.

Uten kampen fra arbeidere i hele Skandinavia de siste 100 år eller mer, hadde vi ikke en gang kunnet ha en diskusjon om temaet i dag. Klart man heiser litt flagg på en sånn dag!

:)

Mvh
Håkon Rognlien
De fantastiske rettighetene du nevner må jeg kommentere; det gjelder helt sikkert veldig mange, men MIN egen erfaring da det røynet på var helt motsatt, ingen støtte og hjelp fra hverken bedrift eller bedriftshelsetjeneste. DET er likevel ikke årsaken til min fraværende flagging 1 mai.

Z

Zomby_Woof

Gjest
Gir du fagrørsla skylda for at du ikke fikk hjelp og støtte fra arbeidsgiver og bedriftshelsetjenesten?

alipax

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.03.2003
Antall liker
460
Sted
Herja
Torget vurderinger
2
Gir du fagrørsla skylda for at du ikke fikk hjelp og støtte fra arbeidsgiver og bedriftshelsetjenesten?
Nei, det gjør jeg ikke, men jeg skjønner godt hvorfor du spør. Det var ment som et spark til arbeidsgivere som gjør som de vil uavhengig av om man er organisert eller eller ikke. I mitt tilfelle var jeg faktisk organisert, uten at det utgjorde noen forskjell.

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.438
Her flagges med både Norske Flagg og Svenska Flaggan, om ikke annet så for å feire at vi har råd til å bo fornuftig, og at vi har fantastiske rettigheter som arbeidstakere i Norge.

Uten kampen fra arbeidere i hele Skandinavia de siste 100 år eller mer, hadde vi ikke en gang kunnet ha en diskusjon om temaet i dag. Klart man heiser litt flagg på en sånn dag!

Mvh
Håkon Rognlien
De fantastiske rettighetene du nevner må jeg kommentere; det gjelder helt sikkert veldig mange, men MIN egen erfaring da det røynet på var helt motsatt, ingen støtte og hjelp fra hverken bedrift eller bedriftshelsetjeneste. DET er likevel ikke årsaken til min fraværende flagging 1 mai.
Du har visst ikke forstått noe særlig av vårt helsevesen?

Z

Zomby_Woof

Gjest
Nei, det gjør jeg ikke, men jeg skjønner godt hvorfor du spør. Det var ment som et spark til arbeidsgivere som gjør som de vil uavhengig av om man er organisert eller eller ikke. I mitt tilfelle var jeg faktisk organisert, uten at det utgjorde noen forskjell.
Poenget er vel ikke om du var fagorganisert eller ikke? Det hører hjemme i en annen diskusjon, om gratispassasjerer. Alle arbeidstakere nyter godt av fagforeningenes arbeid, enten de er medlemmer eller ikke.

Det interessante her er hvordan din historie hadde sett ut hvis ikke store deler av landets mange lønnsmottakere hadde vært organisert gjennom de siste drøye hundre år. Hadde det sett bedre ut? Eller verre?

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Antall liker
14.070
Sted
Ytterst i havgapet...
Det er liten tvil om at Arbeiderpartiet og "fagrørsla" har en overveiende del av æra for velstandsutviklinga i Norge etter krigen. Den norske Gullgåsa, oljepolitikken og den norske modellen for oljebeskatningen er også for det meste et design fra Arbeiderpartiet og ikke minst Jens Evensen. Dette er historiske fakta.
Derfra og til dagens Arbeiderparti er en annen historie,-og hva som er dagens arbeiderklasse kan man jo fundere over. Det er vel nesten bare fargen på logoen som skiller dagens Arbeiderparti og Høyre.

alipax

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.03.2003
Antall liker
460
Sted
Herja
Torget vurderinger
2

Mvh
Håkon Rognlien
Du har visst ikke forstått noe særlig av vårt helsevesen?
Joda, det har jeg. Hva er det du mener jeg ikke har forstått? At bedriftshelsetjenesten ofte kun taler arbeidsgivers sak? Noe annet?

alipax

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.03.2003
Antall liker
460
Sted
Herja
Torget vurderinger
2
Poenget er vel ikke om du var fagorganisert eller ikke? Det hører hjemme i en annen diskusjon, om gratispassasjerer. Alle arbeidstakere nyter godt av fagforeningenes arbeid, enten de er medlemmer eller ikke.

Det interessante her er hvordan din historie hadde sett ut hvis ikke store deler av landets mange lønnsmottakere hadde vært organisert gjennom de siste drøye hundre år. Hadde det sett bedre ut? Eller verre?
Poenget mitt var blant annet at arbeidsgiver ikke brydde seg selv om jeg var organisert, og hvordan det kunne skje er det ingen som vet. heller ikke du.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.573
Torget vurderinger
0
Det er liten tvil om at Arbeiderpartiet og "fagrørsla" har en overveiende del av æra for velstandsutviklinga i Norge etter krigen. Den norske Gullgåsa, oljepolitikken og den norske modellen for oljebeskatningen er også for det meste et design fra Arbeiderpartiet og ikke minst Jens Evensen. Dette er historiske fakta.
Derfra og til dagens Arbeiderparti er en annen historie,-og hva som er dagens arbeiderklasse kan man jo fundere over. Det er vel nesten bare fargen på logoen som skiller dagens Arbeiderparti og Høyre.
Kanskje ikke så rart egentlig da ca 80% her i landet tillhører middelklasse/borgerskapet!

Det var en overskrift som "flagret forbi" i VG eller Dagbla på nett. Jeg gadd ikke åpne artikkelen....

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Antall liker
2.500
Torget vurderinger
0
Men 1. mai-paroler om Lofoten og Israel? Skal arbeiderbevegelsen mene at alt er klassekamp, på samme måte som en del jenter synes å tro at feminisme favner langt videre enn kjønn?

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.573
Torget vurderinger
0
Så da blir konlusjonen den at de som klipper gress, ( i mitt tilfelle kjører snøfres, - det kom 25 cm i natt! ) og driver med annet i den gata ikke bryter loven! De mangler bare dannelse!
Sier du i fullt alvor at hvis det kommer 25cm snø, så skal man av respekt for arbeiderbevegelsen la være å fjerne den fra oppkjørselen sin på 1. mai?
Mere et spørsmål om metode. På 1 og 17 mai ville jeg nok ikke ha finpusset hele gårdsplassen med "to-takt snøfreser". 25 cm er ikke mer enn at jeg greit gjør det framkommelig med håndkraft. Så kan finpussen gjøres i morgen. For øvrig er det ikke av respekt for "arbeiderbevegelsen", men av respekt for det faktum at dagen er en offentlig høytidsdag. Har sett så alt for mange som "demonstrerte" sin avstand til "arbeiderklassen" i løpet av de årene jeg har levd. Og som jeg gjentatte ganger har sagt så synes jeg det er dum oppførsel! De aller fleste av oss i dette landet er nå på en eller annen måte lønnsmottakere eller "proletarer". De få ordentlige kapitalister jeg har kjent har IKKE drevet på med slikt. De har holdt meget lav profil på 1. mai for å ikke provosere.

For øvrig:
Måtte måke fram flaggstanga også 150cm høy snøskavel ca 5 meter inn til stanga og knapp meter bredde. Gjorde det i går kveld av ymse årsaker også med håndkraft. Tok ikke så lang tid.:rolleyes:

Dr Dong

Æresmedlem
Ble medlem
23.01.2011
Antall liker
14.008
Sted
landskapet uten motstand
Torget vurderinger
1
Jeg kommer vel fra et møblert hjem. Far min kom fra et småbruk i nord hvor en måtte ha mange kilder for inntekt. Han var den eneste i flokken som fikk utdannelse - landsgymnas på orkdal. Han begynte som volontør og endte opp som direktør i den samme bedriften. Sosiologisk sett gjorde han den store klassereisen. Ideologisk sett forlot han aldri AP. Inntil sin død feiret han 1.mai, selv når han hadde flagg på Mercedesen. Aldri tok den sosiale identiteten rotta på betydningen av økonomisk klasse i huet på han. Han lærte meg å ha gode sko på beina - det er de to punktene du berører skorpa med - og ikke tro at om du skal komme deg frem her i verden bare er et spørsmål om hva du vil, men også om hvordan verden er. Det siste er politikk, gutt!

Selv endte jeg opp på HFS.

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Antall liker
2.500
Torget vurderinger
0
Har det blitt vurdert å flytte 1. mai-markeringen i Finnmark og Nord-Troms til en gang i juni?

• Liker
Reaksjoner: TT.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
111.566
Torget vurderinger
24
Hvordan er det i år - kommer 1 mai tidlig?

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Antall liker
2.500
Torget vurderinger
0
Jeg var på Poings årlige "natt til 1. mai-konsert" i går, og Frode Haltli nevnte at i år kom den brått på. Det samme virker å være tilfelle på julekonsertene deres. En helt egen form for kaos og forvirring. Så tidlig, jo, kanskje.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.573
Torget vurderinger
0
Men 1. mai-paroler om Lofoten og Israel? Skal arbeiderbevegelsen mene at alt er klassekamp, på samme måte som en del jenter synes å tro at feminisme favner langt videre enn kjønn?

Årsaken ligger nok i at mange oppfatter at 1 mai, og fagforeningssaker er synonymt med sosialistisk politikk? Dette er imho en kortsluttning. Det er utrolig mange medlemmer i LO og andre faglige hovedsammensluttninger som både stemmer FrP og faktisk gjerne er medlemmer og tillitsvalgte i partiet. Da de fleste av oss i dette landet er mer eller mindre "småborgerlige" burde fagforbundene "stikke fingeren i jorden" og kutte ut partipolitikken! Jeg er prisippielt uenig i at LO støtter AP og driver "samrøre" med partiet i valgkommiteer etc. Jeg er ikke organisert i LO så det er ikke "min sak" og jeg lar meg ikke provosere av det. Men jeg mener at man bør melde seg inn i AP på individuelt grunnlag og ikke støtte partiet fordi man er medlem i LO.

Jeg har ikke noe i mot AP, det er en del av en demokratisk politisk tradisjon her i landet, men sett fra et fagforeningssysnpunkt er jeg redd for at en for tett binding mellom en fagforening/forbund og et politisk parti kan føre til at fagforeningen holder tilbake på kravene sine for å ikke være ugreie med "partikameratene"!

For øvrig er jeg absolutt "fagforeningsmann"! Begynte min jobbkarriære som medlem i Jern og Metall i hine hårde dager. men de siste snart 40 årene har jeg vært medlem/tillitsvalgt i en frittstående fagforening. Og har hatt enorm nytte av det medlemskapet!

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Antall liker
14.070
Sted
Ytterst i havgapet...
Skal ikke fleipe med været på 1. og 17.mai nordpå. I mine dager som korpsmusikant var det mange frosne fingre og tær..... forøvrig regnes 17.mai og St.Hans av mange som de siste vinterdagene her nordpå.....

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.573
Torget vurderinger
0
Har det blitt vurdert å flytte 1. mai-markeringen i Finnmark og Nord-Troms til en gang i juni?
Vetta fan? Fordelen er jo at det ikke er så mye mygg så tidlig på året som nå!:cool:

T

TT.

Gjest
Husker vi var på Karl Johan og kastet brostein mot snuten natt til første mai. De svarte med tåregass. ;)

T

TT.

Gjest
Det var litt av greia på tidlig 80 tallet, da alle dro til sentrum for å være med på "moroa" dengang.

Z

Zomby_Woof

Gjest

Poenget mitt var blant annet at arbeidsgiver ikke brydde seg selv om jeg var organisert, og hvordan det kunne skje er det ingen som vet. heller ikke du.
Vel. Dårlige arbeidsgivere er vel ingen utrydningstruet rase. Som tuberkelbakterier lusker de omkring i verden, og blir stadig vanskeligere å få has på. Det er knapt arbeidstakerorganisasjonenes feil. I en viss grad er det de gamle arbeiderpartienes svik vi ser, stilt overfor globaliseringen og arbeidsplasser som holdes som utflaggingsgisler, så har de gitt etter og beveget seg mot høyre. Men hva svarer så arbeiderklassens velgere? De beveger seg enda lenger mot høyre, og kan i stor grad takke seg sjæl når de rasjonaliseres bort, og deretter får tilbud om tidsbestemte kontrakter, uftivillig deltid eller kanskje aller nådigst får stå på lista over ringevikarer.

Nå har vi riktignok 'spesielle' tider på jobben, mens arbeidsplasser og budsjetter flagges ut til Nederland. Det er ikke som jeg ville hatt det, men jeg tør ikke tenke på hvordan det hadde blitt uten en knallsterk lokal fagforening, og en ganske ok en sentralt.

Kampen er slett ikke vunnet. Hver gang vi lar arbeidsgiverne styre som de vil, så kan du banne på at det er på vår bekostning.

Jeg har ikke somla meg til flagg på verandaen, burde ha gjort det for lengst. Ikke bare det, jeg burde gått i tog!

Sist redigert av en moderator:
Ble medlem
12.03.2012
Antall liker
8.277
Sted
Laksevåg - Bergen
Jeg flagger alltid 1.mai. Har ikke flaggstang, men et sånt lite flagg på skrå på terrasserekkverket. Har du flaggstang derimot, SKAL det flagges på offentlige flaggdager. Hvis du ikke flagger, skal visstnok flaggstangen legges ned, har jeg hørt.

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Antall liker
15.617
Spørst hva du mener med SKAL. Det at man har en flaggstang er ikke det samme som at man må forholde seg til flaggreglene. Følgende er de offsielle flaggdagene i Norge og følgelig når det skal flagges på statlige virksomheter:

1. januar 1. nyttårsdag
21. januar H.K.H. Prinsesse Ingrid Alexandras fødselsdag
6. februar Samefolkets dag
21. februar H.M. Kong Harald Vs fødselsdag
1. mai Offentlig høytidsdag
8. mai Frigjøringsdagen 1945
17. mai Grunnlovsdagen
7. juni Unionsoppløsningen 1905
4. juli H.M. Dronning Sonjas fødselsdag
20. juli H.K.H. Kronprins Haakon Magnus' fødselsdag
29. juli Olsokdagen
19. august H.K.H. Kronprinsesse Mette-Marits fødselsdag
25. desember 1. juledag
Bevegelig 1. påskedag
Bevegelig 1. pinsedag
Bevegelig Dagen for Stortingsvalg

Så om man mener at man SKAL flagge på 1. mai så SKAL man strengt tatt også flagge på kongelige bursdager, olsok og samefolkets dag. Noe jeg antar ikke veldig mange gjør...

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Jeg flagger alltid 1.mai. Har ikke flaggstang, men et sånt lite flagg på skrå på terrasserekkverket. Har du flaggstang derimot, SKAL det flagges på offentlige flaggdager. Hvis du ikke flagger, skal visstnok flaggstangen legges ned, har jeg hørt.
Så du heiste flagget på samedagen og Mette Marits bursdag? Ikke verst...

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.573
Torget vurderinger
0
Spørst hva du mener med SKAL. Det at man har en flaggstang er ikke det samme som at man må forholde seg til flaggreglene. Følgende er de offsielle flaggdagene i Norge og følgelig når det skal flagges på statlige virksomheter:

1. januar 1. nyttårsdag
17. mai Grunnlovsdagen
29. juli Olsokdagen
25. desember 1. juledag
Bevegelig 1. påskedag
Bevegelig 1. pinsedag

Så om man mener at man SKAL flagge på 1. mai så SKAL man strengt tatt også flagge på kongelige bursdager, olsok og samefolkets dag. Noe jeg antar ikke veldig mange gjør...
Samefolkets dag er en selvfølge, dog med norsk flagg og ikke sameflagget! Sameflagg koster så mye!

Innlegg gjenopprettet etter misforståelse av moderator.

Sist redigert av en moderator:

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
1. mai blir ikke det samme uten nattrock med Andrej Nebb

T

TT.

Gjest

1. januar 1. nyttårsdag
17. mai Grunnlovsdagen
29. juli Olsokdagen
25. desember 1. juledag
Bevegelig 1. påskedag
Bevegelig 1. pinsedag

Ang flagging ved offentlige bygninger, skal det benyttes splittflagg og i tillegg flagges ved offisielle statsbesøk. Dette blir varslet av kgl utenriksdepartement, gjerne en time eller to før flagget skal opp. (Enda de har visst om besøket i flere måneder). Fantastisk irriterende for driftsavdelingene rundt om. Var i kontakt med "rette vedkommende" i UD ang dette og fikk bare svar at "slik er det". :rolleyes:

Ingeniøren

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.11.2007
Antall liker
1.303
Sted
Tranby
Torget vurderinger
7
Er det noen som flagger i dag da?
Flagge i dag, det var da i går Tyskland skrev under kapitulasjonen. Man feste på kvelden den 7 i Oslo - den 8 sov man ut rusen, så hvorfor den 8 ??

G

Gjestemedlem

Gjest
Jo klart det.
isis-flag.jpg

Her fra pølsegrilling på altanen i forbindelse dagen.

Allahu 8-mai !

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Er det noen som flagger i dag da?
Flagge i dag, det var da i går Tyskland skrev under kapitulasjonen. Man feste på kvelden den 7 i Oslo - den 8 sov man ut rusen, så hvorfor den 8 ??
Kapitulasjonspapirene ble signert 7. mai. En del land feirer den datoen som frigjøringsdag. I kapitulasjonen står det at tyskerne skulle innstille kampene innen klokka 11 neste dag, og Churchill og Truman erklærte 8. mai som seiersdag. Derfor feirer vi 8. mai.

Tyskerne måtte signere egne kapitulasjonspapirer med Russland sent den 8. mai, men pga. tidsforskjellen feirer russerne 9. mai som frigjøringsdag.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.573
Torget vurderinger
0
Her oppe i Nord er det 25 oktober som er "Frigjøringsdagen"! :rolleyes:

Edit: Og ja vi flagger den dagen også!:D

Topp Bunn