Noen som har lyst: hjelp til innstilling av Rega RP3 - sporing

patro

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.08.2007
Antall liker
78
Sted
Oslo
Torget vurderinger
21
Strever litt med å få min ett årgamle Rega RP3 med Elys 2 til å spille så godt som jeg tror denkan. Mulig jeg er litt for kravstor i forhold til hva den kan levere,men før jeg velger å oppgradere vil jeg ha prøvd ut alt.

Altså:

Behørig vatra. Dvs på tallerkenen. Og headshell - se nedenunder.

Den står nok ikke optimalt i forholdtil resonans fra annet utstyr: På treplate på dempeføtter påglasshylle i rack med resten av anlegget. Eget veggstativ er ikkemulig, veggen bak anlegget er lettvegg med masse vibrasjon. (Her ser jeg kanskje allerede en forbedringsmulighet: glassplate underplatespilleren og mynter/omvendte spikes mellom denne og glasshylla i racket? Men er det grunnen til dårlig sporing?)

Når det gjelder VTA: Når jeg vatrerhodet ved normal platetykkelse ser at jeg den har en ørliten positiv VTA – altså fra Regasin side.

Stifttrykk er målt med digital vekt:1.75

Bruker tre skruer i pu. Da skulle detikke være mulig å ha feil azimuth og overheng. Har bruktprotractoren som fulgte med fra Rega, kan ikke se at det ikkestemmer.

Antiskate var i utgangspunktet satt til1.75 (som anbefalt).

Når jeg så spiller plater synes jegofte jeg får litt ekstra forvregning, særlig ca 15 min ut iplatene. Derfor har jeg gått til innkjøp av HifiNews testplate.Resultatene kommer rett nedenunder.

Bare et lite intermezzo: har brukt enSumiko Pearl en stund (med 4 mm spacers). Denne låt mye bedre ennElys 2 i mine ører, men forvregningene var der også da, identiske.

Dermed HifiNews: På side 1 finner mande berømte Bias settings-sporene. Ved +12 er det ingen forvregning.Ved +14 begynner det så smått. For å få jevn forvregning måantiskaten nærmest helt inn. Altså langt høyere enn 1,75. Ved +16er det mye forvregning, antiskaten blir værende nesten helt inn.

På side 2 har vi spor 1, 4 og 8 somsier noe om sporingsevnen. Her er det mye forvregning (somforventet), men den varierer mer nå i forhold til kanal etter somsporet er først eller sist på siden. (I skrivende stund husker jegikke helt detaljene - de kan skaffes lett).

Når jeg så bruker denneantiskateinnstillingen, er det nærmest umulig å bruke «cueleveren» - armen drar utover (til høyre) uansett plassering påplateskiva. Her er vel en ganske åpenbar påvisning av sporingsfeil?

Forvregningen på vanlig platespilling er den samme (opplevelsen altså) uansett antiskateinnstilling.

Om noen ser noen åpenlyse grunner tilat jeg ikke får min rp3 til å spore skikkelig så hadde jeg blitt utrolig glad for tips!!

Per Andreas

Zissou

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.03.2012
Antall liker
21
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Antiskate-innstillingene Rega anbefaler stemmer ganske sjelden så vidt jeg har forstått, etter mye googling satt jeg min ganske langt fra anbefalt. Forvrengningen kan jeg dessverre ikke hjelpe deg med.

Sist redigert:

FrodeR

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.10.2007
Antall liker
304
Sted
Trondheim
Sitat: Den står nok ikke optimalt i forholdtil resonans fra annet utstyr: På treplate på dempeføtter påglasshylle i rack med resten av anlegget. Eget veggstativ er ikkemulig, veggen bak anlegget er lettvegg med masse vibrasjon. (Her ser jeg kanskje allerede en forbedringsmulighet: glassplate underplatespilleren og mynter/omvendte spikes mellom denne og glasshylla i racket? Men er det grunnen til dårlig sporing?)

Dårlig sporing kan komme av dårlig avkobling mot golv. Forvregning kan ha sin årsak i det samme. Jeg hadde samme problemet når jeg spilte høyt. Jeg montèrte en platespillerhylle, samtidig som jeg avkoblet høyttalerne fra det samme golvet og dermed forsvant all forvregning. Jeg fikk alt jeg drømte om. Bedre mikrodetaljer og vesentlig bedre slam i bassen er bare noe av det jeg oppnådde. Kan du ikke montère en platsepillerhylle, ville jeg ha jobba med avkobling av HT. Dette vil hjelpe på, men min erfaring er at dette ikke tar all forvregning.

Ellers tror jeg du er på riktig spor i alt det andre du har tenkt å foreta deg. Mer forvregning jo lengre inn på skiva du kommer tyder på at stiften ikke treffer rillene riktig. Er det mye, får du også dårlig sporing grunnet dette.

Arma mi drar alltid ørlite utover på skiva ved bruk av cuelever. Jeg oppfatter dette til å være slik det skal være, men her er jeg litt usikker.

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
Ble medlem
06.02.2010
Antall liker
18.103
Sted
Østfold
Torget vurderinger
8
Egen erfaring tilsier at antiskating på Rega ikke er kritisk, men at den alltid har fungert bedre på lavere setting enn stifttrykk enn motsatt. Helt inn - altså maks - tror jeg er helt på jordet ;)
Sett den mellom 1 og 1,5 så bør det være innafor.
Deretter ville jeg forsket litt på underlag og plassering. Sett f.eks spilleren på en krakk ved siden av rack (I´m a poet and knowít) for å høre om det endrer lyden radikalt.

niels

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.10.2002
Antall liker
1.338
Sted
Nadadouro, Portugal
Du bør oppgradere pickuppen. Du vil oppleve mye bedre lyd.
Ellers, sett nåletrykket litt høyere, noen opplever best lyd rett under 2 gram. Dette forbedrer også sporingen litt. Har aldrig brukt stifttrykk bryteren på Rega RB300, satt denne på null og dreide inn stifttrykket med kontravekten istedet.
Dette med testspor har jeg et litt avslappet forhold til. Har en testplate fra Feickert med +10 til +16 spor, dette er tortur for en pickup og mange kastes ut av rillen før man når de siste spor.
få deg en Audio Technica AT33EV eller PTG II.....

Sist redigert:

patro

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.08.2007
Antall liker
78
Sted
Oslo
Torget vurderinger
21
Så hyggelig med hjelp - og veldig god sådan!!

Antiskate: det er også min erfaring at dette ikke kan være så kritisk, men jeg stusser veldig ved at den først blir "jevn" ved full bias. Det er vel tegn på at noe annet er galt?

Nåletrykk: har forsøkt å øke nåletrykk, dette gjør ikke forvregningen hørlig mindre, dessverre. (Og som sagt har jeg bedre PUer - men forvregningsproblemet er det samme på både Elys 2 og Sumiko Pearl. Men burde jeg oppgradere ytterligere for å få bukt med forvregningen?)

Avkobling av høyttalere: spiller svært sjeldent på høyt volum, og opplever ikke forverring da. Høyttalerne står på Soundcare spikes - gir disse god nok avkobling?

Avkobling platespiller: vil ny glassplate og mynter i hvert hjørne være et godt sted å begynne?

Krakk og rakk: det skal prøves!

Takk igjen - og jeg holder tråden oppdatert!

FrodeR

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.10.2007
Antall liker
304
Sted
Trondheim
Det finnes meget gode tråder her på Sentralen om avkobling av HT. Les dem, så kanskje du kan snappe opp et triks eller to. For meg var disse trådene uvurderlige. Har du feil Azimut, så er min erfaring at det ikke hjelper å øke stiftvekten. En vekt over det som er anbefalt kan i verste fall ødelegge lydbildet ditt. PUen og cantileveren er konstruert for å spilles med en bestemt vekt, og da bør den vektanbefalingen benyttes er min mening.

Jeg fikk et råd en gang om å legge 3 glassplater oppå hverandre, uten at jeg noengang trodde at dette ville hjelpe som avkobling av platespiller. Tanken var visst at luftlaget imellom dem ville fange opp vibrasjonene. Hadde jeg vært deg ville jeg ha plassert platespilleren på en hylle et sted bare for å kunne si at det ikke var/var dette som lagde problemene. Har du ikke lange nok kabler, så flytt anlegget etter.

nils valla

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2012
Antall liker
295
hej patro.
hvis vi antager din pu er intakt, så prøv følgende:
1. øjeblikkeligt væk med glashylden. den er helt uegnede som underlag. læg i stedet 2-5 stk spånplader. selvfølgelig i Water.
2. glem alt om vta på nuværende tidspunkt.
3. tag af antiscating.
4. stil vægt efter pu-producents anbefaling.
5.om så du havde 10 skruer på puén, forhindrer de verken skæv azimuth eller forkert overhang.
læg en plan lp-plade på og stil pu midt på pladen. stil så en legoklods foran puén i synsfeltet og se til den horisontale vinklen på klodsen er lig puén. (følg stregen fra puéns overside med øjnene og sammenlign med klods) de skal være ens.
6. eftermål tonearmens monteringsafstand. den skal være nøjagtig.
tilpas puén i protractorens to ternede firekanter, om nødvendig må du fjerne en pu-skrue.
7. glem alt om testplader. læg en almindelig plade med musik på.
forvringer strygerne i højre side, kom antiscating på, indtil forvringning ophører.
forvringer violin i venstre side, da har du for mye antiscating på.
det er hvad du i første omgang kan gøre.
mvh nils

Sist redigert:

patro

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.08.2007
Antall liker
78
Sted
Oslo
Torget vurderinger
21
Takk for gode råd! Mange vinklinger, jeg tar ett og ett steg av gangen! Holder dere oppdaterte!

borglein

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.01.2013
Antall liker
364
Torget vurderinger
22
Hei.

Jeg hadde samme problem med min RP3. Særlig på plater som hadde mye info på de innerste rillene. Jeg tok den med inn til forhandler hvor de kjørte en runde med en rega testplate (mye akustisk, synes jeg å huske), og de kom frem til at alt var i sin skjønneste orden. Kom hjem igjen og det hørtes like ille ut. Jeg valgte å reklamere da platespillere til 2500kr (f.eks RP1) spilte med mindre forvrengning og det var helt åpenbart at noe var feil.

Det tok lang tid å få svar fra forhandler via Mono, men det viste seg at en batch med elys2 var produsert med feil viskositet i gummien i pickupen. Dette førte til feil sporing. Jeg fikk bytte inn pickupen og valgte å gå for Ortofon bronze i stedet, da jeg fikk en bra pris på denne ved innbytte. Jeg har ikke angret.

Mvh

Sist redigert:
Topp Bunn