Noen mekanikere her? TDI problem

pahf

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.12.2005
Antall liker
1.936
Sted
huttuheita
Torget vurderinger
8
Temmelig oppgitt prøver jeg meg her også.

Min Skoda 110HK TDI har tidligere hatt problemer med at turboen kutter over 4000rpm. Byttet luftmengdemåler og problemet var forsåvidt løst i 1.5mnd. Så starter det på igjen i går, jeg slår av bilen, når jeg starter igjen går den ikke over 1000rpm og bare står å hakker samtidig som hele bilen er skjult i en enorm sky av hvit røyk.

Noen som vet hva dette kan være?

Svein_B

Overivrig entusiast
Ble medlem
07.04.2005
Antall liker
29
Sted
Lillestrøm
Hvit røyk kan tyde på vanndamp i eksosen. Er det noe forbruk av kjøleveske?
I så fall kunne toppakning være gåen.
Sjekk at olje er svart også. Er den majonesfarget så er det også tegn på lekk toppakning.

Ellers kan LMM være gåen igjen, eller noe annet rundt motorstyringen.
Jeg anbefaler å få lest ut feilkoder.

Svein.

Proffen

Æresmedlem
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
3.529
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
6
Husker ikke helt hvordan det var på min forrige bil, en rein bensinmotor. Men mener å fornemme en opplevelse som stemmer nogenlunde overens med trådstarters. Den gangen var det katalysatoren som hadde tatt kvelden; dvs at det rett og slett ikke gikk fort fremover uansett hvor hardt jeg trødde på gasspedalen, samtidig som turtallet også holdt seg lavt... Fikk derfor hjelp til å "dunke ut" restene av katalysatoren, og vips så var problemet borte...
Mener å huske at jeg dengang hadde vansker med å få noe særlig mer enn 2500 omdreininger/min på motoren....

Synspunkter på om det kan være katalysatorrelaterte problemer?

mvh
PRoffen

pahf

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.12.2005
Antall liker
1.936
Sted
huttuheita
Torget vurderinger
8
Har ikke hatt forbruk av kjøleveske tidligere, men det skal jeg holde øye med.
Oljen ble byttet på fredag i forbindelse med et bunnpannehavari, men skal holde øye med den også.
Katalysator har jeg ikke hatt problemer med tidligere, men ser ikke bort ifra det.

Skal få meg time til diagnose på mandag, tenkte bare å høre om noen hadde anelse for jeg er like blank som et a4 ark på bil.

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
12.051
Er det katalysator på et dieselbil?
Det høres heller ut som om en eller flere dyser har tatt kvelden. Hvit røyk kan være uforbrent diesel. Lukter det noe av røyken?

pahf

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.12.2005
Antall liker
1.936
Sted
huttuheita
Torget vurderinger
8
Nja, kanskje det luktet litt brent. Skal ikke påstå noe angående lukt.
Oljen er bekksvart så det er lite som tyder på toppakning feil.

pahf

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.12.2005
Antall liker
1.936
Sted
huttuheita
Torget vurderinger
8
Det er ikke forbruk på kjølevæske, testet ut den godt idag og det var ingenting som tydet på noe feil da jeg passerte 4000rpm, koblet ikke ut eller var antydning til feil. Merkelig

miata

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.01.2005
Antall liker
1
Pink_Panther skrev:
Er det katalysator på et dieselbil?
Det høres heller ut som om en eller flere dyser har tatt kvelden. Hvit røyk kan være uforbrent diesel. Lukter det noe av røyken?
Det er partikkelfilter

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.185
Torget vurderinger
4
pahf skrev:
Det er ikke forbruk på kjølevæske, testet ut den godt idag og det var ingenting som tydet på noe feil da jeg passerte 4000rpm, koblet ikke ut eller var antydning til feil. Merkelig
Har du noen oversikt over turbotrykket i bilen?

Hvis det f. eks skulle være noe tull med slangen til wastegaten kan det hende det er bilens beskyttelseselektronikk som jobber.

pahf

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.12.2005
Antall liker
1.936
Sted
huttuheita
Torget vurderinger
8
Har ikke oversikt over turbotrykk nei, men kanskje jeg bør se over slangene?

AB1

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.05.2010
Antall liker
1
Det er nok falsk luft. Lekkasje i slanger.

pahf

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.12.2005
Antall liker
1.936
Sted
huttuheita
Torget vurderinger
8
Er det noen måte å få målt dette på eller må jeg saumfare slangene?

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
Et autorisert verksted må da ha utstyr for å måle sånt som falskluft? Kan ikke tenke meg til noe anna. Men hvis det er en periodisk feil, er jeg tilbøyelig til å tro at det er noe anna enn sprukne slanger og falskluft.

Sønnen i nabohuset, hadde noe liknende på sin Audi A4, og der var det lambdasonden som hadde tatt kveld.

pahf

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.12.2005
Antall liker
1.936
Sted
huttuheita
Torget vurderinger
8
Lambda sonde? Finner ikke den delen på noen av de delelagrene jeg vet om, dvs stort sett mekonomen. Men jeg er såpass blank at jeg går utifra at hvis dere sier jeg har en lambda sonde så har jeg det ;)

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
Sakset fra Wikipedia:

"Lambdasonden eller O2-sensor som den også kalles er en sensor som måler oksygeninnholdet i eksosen, det vil si overskuddet av oksygen i forbrenningen, signalet dens sendes til innsprøytningens styreenhet og brukes av den til å korrigere innsprøytningstiden med tanke på idèelt blandingsforhold. Det vil si 1 Lambda eller AFR 14,7:1 vanligvis. Dette er det idèelle blandingsforhold med tanke på avgasser, katalysatoren og avgassrensingen, men ikke for kaldstart og toppeffekt. Når alt er i orden bør spenningen fra lambdasonden pendle mellom 0,2 og 0,9 Volt. Det finnes også forgassermotorer med lambda-sensor(tidlig `90-tall), som f. eks. Subaru Justy.

Motorstyringen bruker turtall, spjeldvinkel og luftmasse, luftmengde eller MAP-sensor for å beregne innsprøytningstiden, og bruker blant annet lufttemperatur, kjølevæsketemperatur, drivstofftemperatur og lambda-verdier for å korrigere, eller finjustere dette til mest mulig korrekt nivå.

Dersom lambdasonden går i stykker vil dette normalt oppfattes av styreenheten som går over til å kjøre i nødprogram, og vil ofte merkes ved nedsatt effekt, fusking og motorfeil-lampe som tennes. Defekt lambdasonde kan ødelegge katalysatoren.

Nyere biler har ofte en mer avansert A/F-sensor (Air/Fuel-ratio, luft/drivstoff-forhold) istedet for lambdasonden. Lambdasonden krever en viss temperatur for å virke og er ofte montert rett i eksosmanifolden og med varmeelement for å virke fortere. En del biler har også lambdasonde etter katalysatoren for å kontrollere funksjonen av denne."

Jeg er ikke mekaniker, og din bil er en dieselbil - jeg formener at nabosønnens A4 var en bensinutgave. Men kanskje det finnes noe sånt også på dieselbiler?

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
12.051
Det er ikke lambdasonde på en selvtenner. Det er ikke noe som heter mager/fet blanding på en diesel.

pahf

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.12.2005
Antall liker
1.936
Sted
huttuheita
Torget vurderinger
8
Da har jeg vært på verksted og fått feildiagnostisert den. "Overlader turbo" var feilen, men det kan komme av alt som har med motorstyring og turbo og gjøre. Ringer den lokale VW forhandleren, som ikke har snøring, men kan ta den inn og feilsøke den. Hvor lang tid tar det spør jeg? Tja, en dag eller så...til 1000,- timen.

Nå er jeg litt lei av å være Skoda eier

MaKi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2005
Antall liker
233
Torget vurderinger
4
Du kan jo også bruke ett annet, godt ikke-merke verksted.

pahf

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.12.2005
Antall liker
1.936
Sted
huttuheita
Torget vurderinger
8
Gjør som regel det, men de sa jeg måtte stikke innom vw forhandleren for de var litt rådville, må vel ta meg en tur tilbake å høre igjen

northpole

Overivrig entusiast
Ble medlem
08.11.2010
Antall liker
609
Hvit røyk dårlig gange .Dyse som har hengt seg? dårlig smøring i norsk diesel !!! Manglende kompresjon? ???

pahf

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.12.2005
Antall liker
1.936
Sted
huttuheita
Torget vurderinger
8
Godt mulig det er alle tre delene. Har ikke opplevd mer røyk, men etter 3.5K omdreininger så kobler turboen ut.

norcad

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2006
Antall liker
22
Hva mener du med at turboen "kobler ut"?
Og får du noen varsellamper som lyser?
Det første jeg ville mistenke var at du får for høyt turbotrykk (eller at motorstyringen tror det) og at den derfor går i "limp/safe mode".
Feilen kan ligger flere steder og gjør det umulig for verkstedet å gi noe svar på tidsforbruk ved feilsøking.
Men noen er selvfølgelig mer erfarne enn andre og vet hvor de skal begynne å lete.

Problemet kan være wastegate eller slanger til denne, MAF (trykkføler) eller ledninger/slanger til denne, N75 ventil (turbotrykksregulator), eller det kan kanskje også være EGR ventil.

Jeg har ikke spesiellt kjennskap til denne motoren da jeg normalt bare roter med bensinturboene til VAG, men prinsippet med styring og kontroll av turbotrykket er fhv likt.

Sjekk f.eks på Audi/VW forumet om du finner en entusiast med VAG-COM i din nærhet, så kan du ofte få bedre og langt billigere hjelp enn på merkeverkstedet.

pahf

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.12.2005
Antall liker
1.936
Sted
huttuheita
Torget vurderinger
8
Den overlader turboen med for høyt trykk ja så den går i nødmodus så der har du helt rett.

Jeg ringte til den lokale og eneste vw forhandleren i distriktet og de var ikke direkte håpefulle eller service innstilte forsåvidt.
Har spurt på bilforumet, uten noen konkrete svar, har tidligere prøvd endel av det de har kommet med :)

Er avhengig av en bil som fungerer da jeg er like ubrukelig i en bilmotor som en kaktus er til å blåse opp ballonger.

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Antall liker
9.704
Torget vurderinger
1
pahf skrev:
Temmelig oppgitt prøver jeg meg her også.

Min Skoda 110HK TDI har tidligere hatt problemer med at turboen kutter over 4000rpm. Byttet luftmengdemåler og problemet var forsåvidt løst i 1.5mnd. Så starter det på igjen i går, jeg slår av bilen, når jeg starter igjen går den ikke over 1000rpm og bare står å hakker samtidig som hele bilen er skjult i en enorm sky av hvit røyk.

Noen som vet hva dette kan være?

Merkelig at du byttet luftmengdemåleren så var problemet løst i 1,5 måneder. Jeg tror det kan være luftmengdemåleren fremdeles. Jeg har samme motor og i 2005 begynte den å dra dårlig; dvs turboen kicka inn for deretter å kutte ut etter noen sekunder - slik føltes det. Enkelte ganger gikk den jævla dårlig; max 30km/t ved full gass i andre gir med påfølgende røyklegging. Var sikker på det var turboen. Audiverkstedet giddet ikke engang å feilsøke. De skifta uftmendgemåleren og det fønka. Mekanikeren sa at i alle tilfeller de hadde sett der denne motoren dro dårlig så skyldest det luftmengdemåleren.

At motoren ikke går over 1000 omdreininger ved oppstart kan skyldes dårlige glødeplugger og at den ikke fyrer på alle sylindrene. Jeg har opplevd det òg ;). Har du kjørt i lengre tid med defekt luftmengdemåler kan det har dannet seg sotavleringer i motoren som har påvirket dyser og/eller glødeplugger. Det hjelper å fylle på sånn fludium på tanken som renser motoren. Det funker som bare det. Min ble ikke EU-godkjent etter skifte av luftmengdemåler pga av aldeles ekstreme sotutslipp. Dette skyldest sot på dyser og ellers i systemet. Fikset ved å fylle på fludium til 120 kroner og ruse motoren litt! Hele gårdsplassen bak bilen ble sort!

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.869
Torget vurderinger
0
Kona sin Passat 1,9 TDI 1999 har et turboptroblem. Ved hard belastning, typisk henger og lastet bil opp bakke slår nødprogrammet inn. Av med tennning og ny start så fungerer det igjen. Mest guttungen som sliter med dette, når man vet om det og tilpasser kjøringen er det ikke ofte det skjer. ::) :-\

I følge verkstedet er det et spjeldsystem i forbindelse med turboen som ikke fungerer slik det skal. Mulig på grunn av sotbelegg. VW, dvs den lokale Møllerpusheren, vil byttet turbo hvor bare delepris passerer 10K! Lokalt ikke merkeverksted antyder muligheten for demontering og rensing av berørte deler til en totalkostnad på 5-6K. Så langt har vi ikke gjort noen av delene. Med forsiktig kjørestil tilpasset problemet fungerer det greit nok som det er.

Kan det være noe tilsvarende du har problemer med?

pahf

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.12.2005
Antall liker
1.936
Sted
huttuheita
Torget vurderinger
8
Høres ut som om det er lignende problemer ja, jeg har for å være ærlig fått hele bilen opp i halsen så jeg får se om jeg legger den ut for salg som den er nå eller gjør noe med det.

Kan kjøpe motorrens for å se om det kan være noe hjelp i det. Takk for tipset :)

pahf

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.12.2005
Antall liker
1.936
Sted
huttuheita
Torget vurderinger
8
Jeg prøvde dyserens og har en teori om at det er kun når motoren er kald at turboen har problemer på 2.gir, virker som om den strupes av en eller annen del, men når den blir varm er det ikke antydninger til dette.

Merkelig!! Noen som skal ha seg skoda octavia 2001 ? 25 lapper selges som forevist.

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.185
Torget vurderinger
4
Jeg begynner å bli rimelig lei av Yarisen så du må gjerne sende meg en mail med km stand, et bilde og et par ord så skal jeg vurdere det.

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
Det må da være et kvalifisert merkeverksted som har vært bort tildvarende? Jeg vil anta at Octavia'en i likhet med andre VAG-produkter, har en sånn plugg som det kan koples et diagnostiseringssystem til?

Merkelig, synes jeg!! Du bør ikke dumpe bilen før du har prøvd det meste...

pahf

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.12.2005
Antall liker
1.936
Sted
huttuheita
Torget vurderinger
8
Jeg har diagnostisert den to plasser og får beskjed om at turboen overlader, noe som i følge de som kan slikt kan være det meste, jeg har spurte på fks bilforumet og de sier det kan være luftmengdemåler som er byttet, eller turboen som er gåen, eller dyser eller eller eller... Jeg må ærlig innrømme jeg rett og slett ikke orker å kaste bort mer penger på denne bilen da jeg er så blank som det går an i et motorrom og vil havne i samme fella igjen neste gang det er noe galt.
Da velger jeg heller å kjøpe en relativt ny bil med lite km stand som jeg kan følge de standariserte servicene på isteden.

Det er sikkert mange som mener det er en latterlig måte å tenke på, men heller betale ekstra for noe jeg i større grad kan stole på.

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
12.051
Turboen overlader? En merkelig diagnose. Turboen lader utifra eksosmengden som driver den. Hvis de med overlade mener for høyt trykk så er det wastegateventilen som kødder. Finn et lite ikke-merkeverksted som drives av erfarne bilmekanikere, ikke et hipt verksted bestående av delebyttere.

(En turboladet motor betegnes også som overladet)

pahf

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.12.2005
Antall liker
1.936
Sted
huttuheita
Torget vurderinger
8
Det er at den får for mye trykk mener jeg og ha forstått ja! Jeg har vært både hos den lokale vw forhandleren og et lite lokalt verksted, og begge sier det samme, men kan stikke innom det lille og høre pris på et slikt bytte.

pahf

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.12.2005
Antall liker
1.936
Sted
huttuheita
Torget vurderinger
8
I følge et engelsk Skoda form så er det ikke wastegate på en vnt turbo, som min 110hk utgave tydeligvis er?
Dog hvis det er wastegate på den modellen så er en integrert i turboen (?) som betyr at jeg må bytte hele turboen for å få fikset det.

pahf

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.12.2005
Antall liker
1.936
Sted
huttuheita
Torget vurderinger
8
Må sette meg ned å lese dette nøye ser jeg, så avansert ut.
Men jeg mener å ha lest at V75 er noe som kan være skyld i hele suppedariet, men må jeg ut med turbo og alt så havner vi fort på en 3-4 lapper bare i arbeid etter hva jeg har lest. Dog skal jeg spørre på det lokale verkstedet

pahf

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.12.2005
Antall liker
1.936
Sted
huttuheita
Torget vurderinger
8
Jo takk, uansett hva som skjer så blir det bilbytte, jeg får heller ta tapet på Skodaen hvis jeg ikke finner ut hva som er galt :)

thomas1403

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.09.2010
Antall liker
70
Pink_Panther skrev:
Turboen overlader? En merkelig diagnose. Turboen lader utifra eksosmengden som driver den. Hvis de med overlade mener for høyt trykk så er det wastegateventilen som kødder. Finn et lite ikke-merkeverksted som drives av erfarne bilmekanikere, ikke et hipt verksted bestående av delebyttere.

(En turboladet motor betegnes også som overladet)
På en slik bil er det variabel turbogeometri og diverse ecu som overvåker systemet. Ved en feil er det ikke uvanlig at det oppstår overboost, altså høyere overladding enn hva det skal være- blir det slik over en viss tidsperiode normalt et par sekund vil motorstyring legge motor i failsafe modus eller såkalt nødprogram - motor blir da gjerne helt "død"

Dette kan være flere grunner til. Den vacuumstyrte Aksel som styrer "hellingen" på turbinbladene kan være treg/fast. Ofte vil da motor ikke trekke på turtall over 3000 eller under 3000 alt ettersom. Rengjøring av sot eller bytte av turbo kan være løsning. Dersom slanger er skadet eller hoppet av vil feks denne funksjonen ikke fungere.

I en tdi motor vil man få slike symptomer ved dårlig drivstoff tilførsel, dvs turbotrykk kan bli borte som følge av mangelful diesellevering.
Defekte dyser/injectorer vil gjerne gjøre at motor vil ha merkbart hardere gange ved spes kald motor, gjerne også i verre tilfeller noe tungstartet. Dette er verdier som leses ut med diagnoseverktøy.

Dette med hvit røyk derimot tyder på vannforbruk.
Normalt sett vil ikke turboprob/egr relatert sot problem, partikkelfiltre gjøre at bilen lager mye hvit røyk.

Lager den hvit røyk hele tiden/periodisk/ varm eller kald motor?

Og km.std på bilen er?

Jeg vet av erfaring at vw motorene hadde relativt utbredt problemer med turbo, uten at det trenger å bety noe for din del.

Topp Bunn