Høyttalere Noen grunn til å velge passive høyttalere?

sirop

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.12.2007
Antall liker
228
Torget vurderinger
5
Hei,

Med de etterhvert mange tilgjennelige aktive høyttalerne som har kommet på markedet for tiden, tenker fra KEF, Q Acoustic, Klipsch osv.
Er det egentlig noen god grunn til å fortsatt gå for passive høyttalere og forsterkerkomponenter?

Aktive høyttalere er jo teoretisk overlegen på omtrent alle punkter en passiv høyttaler, med aktiv deling, forsterker tilpasset elementene, DSP muligheter osv.
Hvorfor gå for passive høyttalere med gammeldagse analoge delefilter, forsterkervalg som ikke er tilpasset høyttaleregenskaper osv.

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
30.857
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Det kommer an på…
Jeg har tenkt som så at en god passiv toveis (KEF LS50 Meta f.eks.) trukket av en WiiM Amp Ultra kan gi svært gode resultater siden den har en utmerket effektforsterker og smart DSP innebygget, og systemet kan enkelt utvides med sub(er), riktignok kun i mono.
3-veis passive hadde jeg ikke begitt meg ut på.

BritFi

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.11.2012
Antall liker
2.391
Sted
Tilbake i Oslo, igjen.
Torget vurderinger
3
Om du tenker kun på aktive høyttalere med forsterker innebygget, så er akkurat forsterkerdelen ankepunktet for meg.
Synes produsenter av denne type høyttalere som oftest er i overkant sparsommelige med å dele informasjon om hva slags forsterkere som er benyttet (Gjelder IKKE Sigberg o.l.)
For alt man vet kan det være billigste sort,- ofte virker det være slik, og mange av de jeg har hørt som nevnte Klipsch har hatt veldig høy «tomgangsstøy».
Hvis produsenter av aktive høyttalere kunne informere bedre om hva de bruker av forsterkeri og lagt mer ære i denne delen, så kunne jeg fort bli mer interessert. Det andre er at jeg sjelden liker lyden fra de små aktive boksene som presser ut over-prosessert lyd. Virker alltid være noe som ikke høres riktig ut. Men EC sine living i versjon 2 syntes jeg faktisk låt mer naturlig og bra. Vi har jo alle våre preferanser:)

sirop

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.12.2007
Antall liker
228
Torget vurderinger
5
Sant nok det, men om lyden er god nok, spiller det egentlig noen rolle på hva innmaten består av?

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Antall liker
16.534
Sted
Sølvbyen
Jeg syns passive høyttalere virker lettere å leve med for oss eldre med mild teknologivegring og DSP-intoleranse. Og sist jeg nesten vurderte noen aktive stativhøyttalere fra JBL så virket det som om absolutt alt av ledninger måtte kobles til den ene av høyttaleren, og det føler jeg hadde blitt upraktisk og lite estetisk.

Også vil et anlegg med passiv forsterkning være mer fleksibelt sånn jeg ser det i tifelle noe ryker, når alt er pakket inn i et trangt kabinett med dårlig plass og kjølemuligheter.

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2013
Antall liker
4.875
Er det egentlig noen god grunn til å fortsatt gå for passive høyttalere og forsterkerkomponenter?
Om følgende er gode grunner får den enkelte avgjøre selv. Men faktum er at et Qobuz abonnement kan ikke nyttes til fulle med de fleste aktive høyttalere.

Om man er fascinert av digital audio teknologi og har lyst å eksperimentere med høyoppløselig musikk, — både DSD og PCM er dette normalt ikke mulig med aktive systemer ut av pappeske. Ingen av dem støtter DSD og langt de fleste systemer kjører med fast samplerate (SR) 48 eller 96kHz både på ADC og DSP motor. Da vil man aldri kunne oppleve om mjuke filter i DAC med en 192kHz master er et fenomen verd å forfølge. Heller aldri kunne oppleve en CD plate avspilt uten oppsampling.

Basert på erfaring jeg har samlet så langt har jeg enda tilgode å høre en resamplingalgoritme som ikke på et eller annet tidspunkt får problemer med artefacts. Ikke at det skjer så ofte at det burde holde noen våken. Likevel vil jeg hevde at et DSP system som kjører med fast resampling derfor blir suboptimalt for hi-end. Catch 22 i så hendseende er at mange 192 kHz mastere i dag er mastret på DSP monitorsystemer med overstående begrensninger.

Om jeg på nytt skulle starte med et aktivt system igjen villle jeg derfor gått for en løsning som ikke resampler alt til fast en SR, men som har egenskap at DSP kan kjøre f.eks. 44100Hz for alle mine CD rip. CamillaDSP kan man selv velge SR og fore den med egnede coefficents. Men CDSP er programvare så man behøver da selv bygge sitt eget aktive system for å få sakene helt optimalt.

Det er også historer på nettet om eiere av aktive høyttalere som ikke får dem reparert. Når garantividuet er lukket og høyttalerprodusent går tom for moduler finnes det ikke skjemaer tilgjengelig til å få utført reprasjon. OEM leverandør av forsterkemodule har ikke noe ansvar. Men dette problemet er ikke bare gjeldene høyttalere i disse dager.

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Antall liker
16.534
Sted
Sølvbyen
Det er også historer på nettet om eiere av aktive høyttalere som ikke får dem reparert. Når garantividuet er lukket og høyttalerprodusent går tom for moduler finnes det ikke skjemaer tilgjengelig til å få utført reprasjon. OEM leverandør av forsterkemodule har ikke noe ansvar. Men dette problemet er ikke bare gjeldene høyttalere i disse dager.
Husker en annonse på finn en tid tilbake med noen dyre, aktive høyttalere som skulle selges billig fordi det var en feil med dem som eieren ikke klarte å få reparert. Lurer på om det kan ha vært Meridian.

Powercon

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.09.2022
Antall liker
2.368
Sted
Horten
Det er vel sjeldent noen omtaler det generelle/etablerte hifi-miljøet som de som er mest intressert i å omfavne ny teknologi. :rolleyes:
-Det repeteres ofte en mengde "problemer" og påfølgende løsninger i et høyst mulig antall separate bokser.
Og det er jo da slik at fabrikanter innen segmentet må lage produkter som flest mulig vil kjøpe. -Det er jo tross alt business de holder på med.

Jeg tror at aktive høyttalere har sin plass og vil ta mere plass i årene fremover.
Spesielt potensiale i den gruppen som ønsker seg god lyd i fellesrom og ønsker enkelt oppsett og/eller er interessert i hobbyen uten å bry seg om hvordan haifai historisk "skal" være.
Også dette at fabrikant kan tilpasse deling og amp'er til høyttaleren for best respons er utvilsomt fordel.

Men helt rosenrødt er det jo ikke da.
For det er usannsynlig at fabrikanter vil tilby alle modellene som aktive, og fabrikant må ofte designe greiene for de gylne middelveien (den som selger mest i antall). Det kan bety at de bygger inn en amp/oppsett som gir passe bra performance for de fleste (og holdbarhet etc), men noen ønsker jo gjerne å ha 10x av forsterkerkraft for nok headroom etc.

Jeg tror dermed det er plass alle, så blir dermed ikke enten eller.

Hønndjevelen

Æresmedlem
Ble medlem
12.04.2010
Antall liker
13.230
Sted
Oslo
Det er vel sjeldent noen omtaler det generelle/etablerte hifi-miljøet som de som er mest intressert i å omfavne ny teknologi. :rolleyes:
-Det repeteres ofte en mengde "problemer" og påfølgende løsninger i et høyst mulig antall separate bokser.
Og det er jo da slik at fabrikanter innen segmentet må lage produkter som flest mulig vil kjøpe. -Det er jo tross alt business de holder på med.

Jeg tror at aktive høyttalere har sin plass og vil ta mere plass i årene fremover.
Spesielt potensiale i den gruppen som ønsker seg god lyd i fellesrom og ønsker enkelt oppsett og/eller er interessert i hobbyen uten å bry seg om hvordan haifai historisk "skal" være.
Også dette at fabrikant kan tilpasse deling og amp'er til høyttaleren for best respons er utvilsomt fordel.

Men helt rosenrødt er det jo ikke da.
For det er usannsynlig at fabrikanter vil tilby alle modellene som aktive, og fabrikant må ofte designe greiene for de gylne middelveien (den som selger mest i antall). Det kan bety at de bygger inn en amp/oppsett som gir passe bra performance for de fleste (og holdbarhet etc), men noen ønsker jo gjerne å ha 10x av forsterkerkraft for nok headroom etc.

Jeg tror dermed det er plass alle, så blir dermed ikke enten eller.
Kan ikke helt se for meg en aktiv Audio Research høytaler med dedikerte rørforsterkere til bass, mellomtone og diskant

SigbergAudio

Bransjeaktør
Ble medlem
03.08.2005
Antall liker
9.409
Sted
Østlandet
Torget vurderinger
1
Jeg synes mange av motargumentene mot aktive høyttalere (ikke bare i denne tråden) later til å implisere at man må gå helt fra den ene enden av skalaen til den andre, dvs kaste alt man har av utstyr og kun sitte igjen med en alt-i-ett-løsning som man er redd for at går i stykker. Det er jo ikke nødvendigvis tilfelle.

Et mer naturlig steg er å bytte ut høyttalere og effektforsterkere, og bevare resten av stacken, dvs forforsterker og/eller kilder. Da vil kablingen bli bortimot like enkel, støtten for strømmetjenester og det ene med det andre vil håndteres utenfor høyttalerne, og man trenger heller ikke forholde seg til noe DSP hvis man ikke ønsker det.

Halvor O

Medlem
Ble medlem
29.04.2025
Antall liker
58
Sted
Oppland
Om du tenker kun på aktive høyttalere med forsterker innebygget, så er akkurat forsterkerdelen ankepunktet for meg.
klipp...
. Vi har jo alle våre preferanser:)
En annen ting som er greit å ha i minnet hvis man vurderer aktive høyttalere, er at forsterkere som sitter i de aktive høyttalerne kan feile (som regel PSU i disse som poff.) ryker før høyttaleren ellers er ødelagt. Er det garanti så er det vel ikke noe problem, hvis garanti er gått ut å man ikke finner samme forsterker så blir det fort en større jobb.

Topp Bunn