Noen gang forsøkt å..

montesi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.11.2002
Innlegg
1.629
Antall liker
966
Torget vurderinger
7
.. få noen på bedre tanker enn å kjøpe stereo/sorround på kjøleskapbutikken ? Jeg prøvde i kveld.. Et reint helvete. Argumentene som ble brukt mot meg var " vi hører jo ikke forskjell" og " vi er nok ikke så ivrige som deg"..

Foreldrene mine fant det for å godt å kjøpe noe i tillegg til en 40" lcd mens de først var igang.

Fadern har en bunke med go`vinyl fra 70-tallet og en cayin cd251 som jeg kjøpte til han da deres gamle spiller gikk i stykker. Likevel er det ikke snakk om supplere med en god forsterker, riaa og platespiller. Det tydelig at det ikke ringer noen bjelle for dem ;D I tillegg er de glade i musikk som jim stark, madrugada, sigur ros, rockettothesky osv. Jeg fatter ingenting jeg..

Må bare få utløp for frustrasjon her ::)
 

thomand

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.03.2006
Innlegg
4.634
Antall liker
1.148
Torget vurderinger
7
Da vet du det. Neste trinn er tvang.

"Hei, fattern. Kjøp denna forsterkn, ellers får du deg en midt i nepa"

;D
 

KHH

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2005
Innlegg
2.805
Antall liker
18
Å han som vurderte EC'n din da gitt, hva har skjedd.?
 
C

Cyber

Gjest
En ting jeg har lært i det siste er ihvertfall at god lyd ER verd pengene det koster. Og mange som har vært innom har sittet og lyttet og telt på fingrene :) Penger koster det, men hvor mange flere timer bruker man ikke foran anlegget enn i bilen f.eks. men mange kjøper ny bil til 3-400 000, men himler med øynene over folk som blekker ut 1/10 på en god stereo.

Men det er selvsagt en prioriteringssak.
 

kake

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.09.2006
Innlegg
160
Antall liker
0
rimelig logisk at de himler med øynene. tror du det koster like mye å lage et stereoanlegg som en bil? da lurer du degselv ;)
objektivt sett er et par høyttalere til 10-20.000kr gode. finn meg en god ny bil til samme pris!

dette argumentet blir brukt i tide og utide fra audiofile, og er en helt latterlig sammenligning...
 
C

Cyber

Gjest
For det første koster det jo penger å utikle en høyttaler, på lik linje med en bil, og nå snakker vi jo en mye lavere kostnad også. Sammenlikningen var mest ment mtp hvor mye tid en bruker på det en har lagt pengene ned i, ikke produksjonskostnaden.
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.323
Antall liker
16.408
Sted
Østfold
Nå er det vel ofte slik at de som legger mest penger i bolig ikke er de som bruker mest tid i boligen. Jeg synes dette er en vinkling som er verdt å tenke over når det kommer til dyre stereokomponenter.

Om man sammenlikner en avsindig priset Krell-spiller med en Ford Focus til samme pris er det vel liten tvil om hvilken av dem som har kostet mest å utvikle, hvilken av dem som kommer til å selge mest og hvilken av dem som koster mest å produsere. Imidlertid kan man på ingen måte si at de sikter mot samme type publikum.

Hovedmotivasjonen for å lage hifi over en viss pris er å dekke et eksisterende luksusmarked.

Forøvrig mener jeg denne litt diffuse grensa ligger veldig mye høyere enn hva mange er villige til å betale for en hifikomponent. Imidlertid opplevde jeg at foreldrene mine hadde et forhold til hifi omtrent som beskrevet over, og kjøpte seg et surroundanlegg med minihøyttalere til den komplette pris på ca 6-7000kr. Søstra mi har ett oppsett tilsvarende til 9000kr. Begge ga uttrykk for å være meget fornøyde med en "det holder i massevis til mitt bruk"-holdning. Nå klager imidlertid både foreldrene mine og søstra mi over at de har for dårlig lyd til at de gidder å høre på musikk i særlig grad.
 

andreas

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.10.2003
Innlegg
2.366
Antall liker
146
Jeg klart å omvende en kompis denne uken, fra sourrond mikk til tokanal fra hifi-klubben. Han la 5000,- i to høytaler og en to kanals forsterker etter litt teknisk prat som han overhodet ikke skjønte noe av, men han var veldig fornøyd etterpå.
 

swans

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.02.2006
Innlegg
303
Antall liker
2
alle som dyrker en hobby aktivt, bruker penger på dette. og det gjelder enten du kjøper en unik flaske vin til 12k, ett skjeldent frimerke til samme pris, ensportsbil en altid har drømt om, eller ett svindyrt musikk/film anlegg. ingen ting er vel bedere eller verre en det andre ?
la oss heller ta trådstarter på kornet, og aktivt motarbeide villedene informasjon om hvor mye ett sysem, eller deler egentlig bør koste, sett fra et reelt synspungt. for da snakker vi ikke 5k for ett helt system, der ingen av komponentene får riktige betingelser, og det er tatt kun økonomiske hensyn.
la folk få forståelse om at ufaglert personell ikke kan gi relevant informasjon. for uten viten, ja da kan vi snart ikke sette på kaffen engang. for å sette det på spissen.
gi ut informasjon om hvor de vet hva de snakker om. og disse fortjener jaggu meg noe ekstra i lønningsposen også.
NB. uvitenhet har jeg også funnet hos såkalte entusiaster, ikke bare hos de store som kun fokuserer på pris. så var det sakt...
rimelig logisk at de himler med øynene. tror du det koster like mye å lage et stereoanlegg som en bil? da lurer du degselv ;)
objektivt sett er et par høyttalere til 10-20.000kr gode. finn meg en god ny bil til samme pris!

dette argumentet blir brukt i tide og utide fra audiofile, og er en helt latterlig sammenligning...
 

niha

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
1.035
Antall liker
406
Torget vurderinger
7
Jeg må jo si jeg noen ganger blir litt forvirret. Når man for eksempel leser tester av rimelige høyttalere får man jo noen ganger inntrykk av at man egentlig ikke trenger dyrere høyttalere for å få bedre lyd. Konklusjonen er jo ofte den at høyttalerne vil spille enda bedre med kraftig og gjerne kostbar elektronikk.
Ta for eksempel KEF IQ3 som både er EISA vinner i 2006 og fått gode tester bl.a i forbindelse med budsjettanlegget i Fidelity.
Det er vel ikke tvil om at en mange ganger så dyr stativhøyttaler vil ha et helt annet lydbilde, med bedre oppløsning osv. men vil forskjellen være så stor at det vil være fornuftig å bruke mange tusen ekstra for å få for eksempel FocalJMlab 1007BE eller lignende. Jeg ser da bort fra hvilke høyttaler man synes er penest (smak og behag er jo forskjellig) status ved å ha et dyrt anlegg osv.
 

Holmium

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
3.444
Antall liker
784
Torget vurderinger
5
Jeg må jo si jeg noen ganger blir litt forvirret.  Når man for eksempel leser tester av rimelige høyttalere får man jo noen ganger inntrykk av at man egentlig ikke trenger dyrere høyttalere for å få bedre lyd.  Konklusjonen er jo ofte den at høyttalerne vil spille enda bedre med kraftig og gjerne kostbar elektronikk.
Ta for eksempel KEF IQ3 som både er EISA vinner i 2006 og fått gode tester bl.a i forbindelse med budsjettanlegget i Fidelity.  
Det er vel ikke tvil om at en mange ganger så dyr stativhøyttaler vil ha et helt annet lydbilde, med bedre oppløsning osv. men vil forskjellen være så stor at det vil være fornuftig å bruke mange tusen ekstra for å få for eksempel FocalJMlab 1007BE eller lignende.   Jeg ser da bort fra hvilke høyttaler man synes er penest (smak og behag er jo forskjellig) status ved å ha et dyrt anlegg osv.
La oss si det slik: Hvis man har høyttalere og elektronikk i samme klasse vil man, etter mitt syn, få mer ut av høyttalerne ved å heve kvaliteten kun på elektronikken enn man vil ved kun å kjøpe bedre høyttalere.

Mao: God elektronikk får mer ut av middels høyttalere, enn middels elektronikk får ut av gode høyttalere.

"Gode" og "middels" er relative uttrykk i denne sammenhengen, men sier noe om forholdet mellom komponentene.
 

MaKi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2005
Innlegg
3.989
Antall liker
229
Torget vurderinger
4
Kloke ord, Holmium :)

Mao: God elektronikk får mer ut av middels høyttalere, enn middels elektronikk får ut av gode høyttalere.
 

JORFIN

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2004
Innlegg
1.765
Antall liker
15
Torget vurderinger
22
jeg vet ikke helt om jeg kan kalde det omvending, men heller har fått dem mer kvalitetsbevist. Vi pusset opp ene stua her for en liten stund siden, mora mi har aldri vært en som har vært veldig nøye på å skal ha ny tv eller noe anlegg, så lenge det som står her virker. Men pga plasseringen av tven i ny stua ble det bestemt at her skulle man ha flatskjerm, jeg måtte jo selvsagt da nevne at det hadde gjort seg med et lite anlegg til dette her, problemet her er at det sotrt sett skal være "usynlig", mao store høyttalere på gulvet er uaktuelt. Så jeg begynte å se på diverse løsninger som kunne funke bra, men fortsatt var plassen et problem da alt av elektronikk skal inn i en ikke så vedlig dyp bokhylle. Kom etterhvert fram til en pakke som jeg mener bør funke bra samt at det tar ikke mer plass en det får låv til å ta. Jeg sa dette kom nokk til å bli no dyrere enn først planlagt, men jeg skulle få prisforslag på systemet alikevell. Da moren min fikk høre prisen på dette systemet tror jeg nokk hun ble litt overrasket da den typiske hiumlingen med øynene kom som bruker å komme når jeg prater om oppgraderinger jeg selv skal gjøre. Jeg sa ifra at dette var også noe dyrere enn jeg også hadde trodd det skulle bli, og jeg kunne sikkert å prøve å lage en litt annerledes løsning med billigere komponenter, men de vil da ikke holde samme kvalitet. Et par timer senere fikk jeg beskjed om å bestille anlegget :)
som forhåpentligvis er på vei snart ...
 

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Innlegg
3.101
Antall liker
503
Litt skummelt dette her med flatskjermer. Jeg har inntrykk av at mange vil at anlegget skal krympes tilsvarende. Hvis TV ikke tar plass, så skal anlegget heller ikke gjøre det. En ting er ihvertfall sikkert, skal man ha ok lyd må det være et visst volum på høyttalerne. Det nytter ikke med 1-2 liter. Selv kjøpte jeg meg nettopp et lite anlegg til stua(skal brukes til bakgrunsmusikk) bestående av Teac cd-reciever og Focal sib høyttalere. Jeg hadde faktisk visse forhåpninger til lyden, burde ihvertfall lyde bedre enn totusenkroners-anleggene på elkjøp, men jøss så skuffet jeg ble. Lyden er elendig! Det er mange årsaker til at det lyder så dårlig, bla levende akustikk, men likevel... Det er åpenbart at det er Focalene som begrenser. Altfor små kasser, og dårlig lyd generelt. Jeg vil faktisk tro at jeg ville fått bedre lyd ut av et filleanlegg fra JVC til 2000,- enn det her, som har utsalgspris på 6000,- Om ikke annet så kan minianleggsprodusentene kunsten med å presse ut noen ekstra Hz via elektronisk forsterkning.
 
Topp Bunn