Strøm relatert Noen erfaring med lab 12 gordian strømboks?

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
12.574
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Ikke egen erfaring med denne men min egen erfaring på generell basis sier :rolleyes:
Subjektive vurderinger av tweaks er av lite verdi. Er ikke målefantast men det er en ting en slik boks skal gjøre og det er å tilføre bedre arbeidsbetingelser for boksene som kommer etterpå. Det er enkelt å måle. Det er bare uavhengige målinger som kan avgjøre om det virker etter hensikten.
Mange lyriske beskrivelser av andre lignende produkter som under objektive betingelser faktisk viser forværring eller ingen effekt.

Når det er sagt så ser lab12 boksen umiddelbart mer gjennomtenkt ut enn andre audiofile strømbokser, spesielt fra kabelprodusentene.

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.596
Torget vurderinger
12
Moiz i følge lab 12’s hjemmesider.

Påsan

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.01.2013
Antall liker
311
Sted
Akershus
Torget vurderinger
21
Nå har jeg bestilt en slik, men det er tydeligvis en viss leveringstid. Skal komme med en tilbakemelding når jeg omsider har fått den på plass.
Det som egentlig er aller mest interessant for oss som bor i Norge med IT nett er hvordan den kan filtrere aktivt både "load" og "neutral", som på IT nett er strømførende begge to.
Så jeg har trua, det virker uansett som et avansert og godt bygget filter, og til til lavere pris enn quantum fjaset fra Nordost. Hvis du googler for innhold i boksene til Nordost har du begrunnelsen for at jeg kaller det fjas. Pene, solide bokser med mye luft og passive deler til 6-700 kroner inni.

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Antall liker
10.213
Sted
Østfold
Torget vurderinger
23
Nå har jeg bestilt en slik, men det er tydeligvis en viss leveringstid. Skal komme med en tilbakemelding når jeg omsider har fått den på plass.
Det som egentlig er aller mest interessant for oss som bor i Norge med IT nett er hvordan den kan filtrere aktivt både "load" og "neutral", som på IT nett er strømførende begge to.
Så jeg har trua, det virker uansett som et avansert og godt bygget filter, og til til lavere pris enn quantum fjaset fra Nordost. Hvis du googler for innhold i boksene til Nordost har du begrunnelsen for at jeg kaller det fjas. Pene, solide bokser med mye luft og passive deler til 6-700 kroner inni.
Hvordan vil det være med en slik hvis man ikke har jord ? I de aller fleste leiligheter og hus som er noen år gamle så er det jo bare jorda stikk på kjøkken og bad....

Påsan

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.01.2013
Antall liker
311
Sted
Akershus
Torget vurderinger
21
Hvordan vil det være med en slik hvis man ikke har jord ? I de aller fleste leiligheter og hus som er noen år gamle så er det jo bare jorda stikk på kjøkken og bad....
Da må du nok spørre noen som har mer peiling enn meg for å få et fornuftig svar på akkurat det.
Men utfra det jeg har lest meg til om dette filteret jobber det også aktivt ift jord og måler blant annet motstand i jordingen. Mer enn det vet jeg ikke.
Kanskje du skal sende en mail til Lab12 og bare spørre produsenten direkte?

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Antall liker
10.213
Sted
Østfold
Torget vurderinger
23
Da må du nok spørre noen som har mer peiling enn meg for å få et fornuftig svar på akkurat det.
Men utfra det jeg har lest meg til om dette filteret jobber det også aktivt ift jord og måler blant annet motstand i jordingen. Mer enn det vet jeg ikke.
Kanskje du skal sende en mail til Lab12 og bare spørre produsenten direkte?
Har sendt mail nå.....
Mvh. Terje

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Antall liker
11.652
Torget vurderinger
2
Veldig enig i det du skriver om Nordost, alt som gir dem konkurranse er av det gode, om det så er bare luft i en pen boks.
Har forresten også snust på Lab12.men jeg har ikke noe nettstøy problem,men anayseneLAb12 gir er absolutt interessante i seg selv.

Påsan

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.01.2013
Antall liker
311
Sted
Akershus
Torget vurderinger
21
Veldig enig i det du skriver om Nordost, alt som gir dem konkurranse er av det gode, om det så er bare luft i en pen boks.
Har forresten også snust på Lab12.men jeg har ikke noe nettstøy problem,men anayseneLAb12 gir er absolutt interessante i seg selv.
Altså. Jeg skjønner det jeg skriver om Nordost kan oppildne noen. Jeg mener på ingen måte å si at det Nordost lager ikke virker, eller at det er av dårlig kvalitet eller noe som helst i den retning.
Jeg synes bare at når man skal ut med såpass mange penger bør det ligge litt sjel og jobb i produktet. Det er veldig enkelt å kjøpe ferdige filterenheter fra elektronikkprodusenter og putte dem i en pen forpakning for deretter selge dette videre med 10 gangen i profitt. Det er ikke dermed sagt at det ikke virker.
Og det kan godt hende Lab12 har den samme profittmarginen, men utfra det jeg kan se så er de åpne om hva de selger, hvorfor og hvordan det fungerer og hva som ligger bak med hensyn til arbeid.
En del produsenter (dette gjelder ikke nødvendigvis bare Nordost) unngår åpenhet om hva de putter i boksene sine, og vil ikke dele bilder av innmat eller virkemåte ved forespørsel, og da mister i allefall jeg litt interessen for å bruke pengene mine hos dem. Hva andre gjør er selvsagt helt opptil dem, og jeg har ingen tanker om at jeg vet mer, kan mer, eller har svarene på hva som virker og ikke, jeg bare liker å vite omtrent hva jeg kjøper.

Med det sagt er det langtfra sikkert at Gordian filteret har en bedre innvirkning på lyden som kommer ut av et stereoanlegg enn noe som helst annet.
Jeg håper og tror det gjør det hos meg basert på pris og tilsynelatende kvalitet sett oppimot en del konkurrerende produkter, basert på det jeg har gjort av lesning og undersøkelser på det store internettet.

I beste mening -P-

NB; Balle Clorin; dette kom både som en respons på det du skriver (som jeg er enig i) og grunnet at folk engasjerer seg ift dette direkte til meg. Tenker det er greit å bare svare det ut i offentlighet slik at det ikke oppstår altfor mange misforståelser.

Sist redigert:

Pug309gti

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.04.2016
Antall liker
920
Sted
Stavanger. Innflytter til Norges svar: Twin Peaks
Torget vurderinger
9
Leste første gang om denne strømboksen i svenske hifi og musikk bladet, fikk gode anmeldelser så ble nyskjerrig. gleder meg til tilbakemeldinger:)

kunne vært gøy å teste denne opp mot isotek, ps audio sine bokser???!

Påsan

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.01.2013
Antall liker
311
Sted
Akershus
Torget vurderinger
21
Som sagt har jeg bestilt en. Jeg antar utfra info fra forhandler at den bør være meg i hende i løpet av 3-4 uker. Kommer med en statusrapport når den har vært innkoblet noen dager :) -P-

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Antall liker
10.213
Sted
Østfold
Torget vurderinger
23
Har nå fått svar angående bruk av Gordian på uttak uten jord;

"Thank you for your email and your interest in our products.
Gordian will be 65% effective in a network without earth, some common mode noise filters that we are using in gordian needs earth point to work. It will also be incapable to detect polarity.
After all will me positive effective for sure in any system."

Påsan

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.01.2013
Antall liker
311
Sted
Akershus
Torget vurderinger
21
Har nå fått svar angående bruk av Gordian på uttak uten jord;

"Thank you for your email and your interest in our products.
Gordian will be 65% effective in a network without earth, some common mode noise filters that we are using in gordian needs earth point to work. It will also be incapable to detect polarity.
After all will me positive effective for sure in any system."
Takk for tilbakemelding :)

Påsan

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.01.2013
Antall liker
311
Sted
Akershus
Torget vurderinger
21
Da kan jeg meddele at jeg har mottatt og testet Lab12 Gordian i ca 48 timer. Førsteinntrykket er udelt positivt, spesielt til prisen. Nå har jeg hatt en del trøbbel med diverse HiFi i min ringe bolig, og Gordian har *kanskje* gitt meg noe av svaret på hvorfor.
Hele det elektriske anlegget ble overhalt her ifbm med en totalrenovering av huset i 2013. Det er fortsatt Albanianett her (IT-nett), men det antas jo da at ettersom ting pr def. er i orden, at alt faktisk fungerer som tenkt. Det er plutselig noe usikkert. Gordian hevder nemlig at jording er brutt i samtlige kurser i hele huset..
Spørsmålet er da om dette er grunnet IT nett, eller om det er en feil på anlegget her. Så jeg venter nå på å få inn en elektriker som kan måle jordingen, og dersom det er trøbbel bør det utbedres av firmaet som har gjort jobben med å legge nytt el-anlegg. Så vi får se hva dette innebærer!

Men tilbake til Gordian; Førsteinntrykket er god byggekvalitet (Min er i matt sort), lettlest display og en hørbart god innflytelse ift lydbilde og bassdefinisjon. En klar forbedring i dynamikk selv med subwoofer koblet til ett av high current uttakene. Den virker helt uforstyrret av at den lastes med alt jeg har av HiFi.
Jeg kommer med mer info etterhvert, men basert på det jeg har opplevd så langt kan jeg ikke på noen måte forstå at f.eks Isotek produkter med dobbel pris har mer å by på. Er man i markedet for en "all in one" strømrenser bør denne helt klart testes oppimot konkurrenter.

-P-

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Antall liker
11.652
Torget vurderinger
2
Isotek trenger absolutt konkurranse fra flere. De er fint lite man får for pengene både teknisk og lyttemessig. Lab12 forventer nok ikke å registrene spenning mot jord på begge lederne- som jo er særegent for ITNett- og tolker muligens det som jordfeil, derfav feilmeldingen?

Hva sier nettanalysen gordian gjør Dvs resultat av punktene 2-10 i manualen? Veldig interessert i å se hva den sier om disse nettmålingene..

Sist redigert:

Påsan

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.01.2013
Antall liker
311
Sted
Akershus
Torget vurderinger
21
Isotek trenger absolutt konkurranse fra flere. De er fint lite man får for pengene både teknisk og lyttemessig. Lab12 forventer nok ikke å registrene spenning mot jord på begge lederne- som jo er særegent for ITNett- og tolker muligens det som jordfeil, derfav feilmeldingen?

Hva sier nettanalysen gordian gjør Dvs resultat av punktene 2-10 i manualen? Veldig interessert i å se hva den sier om disse nettmålingene..
Tanken har streifet meg, men har ikke fått surret meg til å sende en mail til produsenten angående dette enda. Tar det i løpet av helgen tenker jeg.

Vel, den har en hel del meninger om THD, forbruk osv, men jeg har ikke teknisk innsikt nok (enda) til å kunne forstå nøyaktig hva alt innebærer. Jeg må sette meg litt bedre inn i hva alt betyr og hva det betyr for meg som bruker før jeg skal mene så mye om det. Foreløpig er jeg mer en "set and forget" type. Noe som forøvrig har vist seg å fungere utmerket med alt på automodus.

Men jeg skal hoste opp noen tall for deg her etterhvert :)

Påsan

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.01.2013
Antall liker
311
Sted
Akershus
Torget vurderinger
21
Her er hva som kan avleses via displayet om strømmen i heimen:

Display 1 uten at noe spiller
235V , 49,980hz
0,35A , 43,6W

Display 2
V THD: 0.90%
C THD: 65,95%

Display 3
DC V: -0,007V
PF: 52,08%

Display 4
Ground: Broken!
Polarity: -

Display 5
Input EMI
43,5mV

Display 6 og 7 viser en graf ang. Voltage og Current FFT som ikke lar seg gjengi i tekst, men mye høyere grafer på Current FFT.

Display 8
PF Correction
Auto

Display 9
Filter effect
AUTO

Display 10
Filter topology
AUTO

Display 11
Oled contrast (viser med * hvor kraftig displayet lyser)

Display 12 (Innstilles manuelt når alt er i dvalemnodus for auto-off)
Sleep Current
0,27A

Og det er det egentlig.

Påsan

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.01.2013
Antall liker
311
Sted
Akershus
Torget vurderinger
21
Er du fornøyd med lab boksen, med tanke på lyden?
Om dette var rettet til meg vil jeg si at; Ja, det er jeg. Det var en ganske stor forbedring fra det opplegget jeg hadde før jeg puttet den inn i systemet.
Noe av tanken var å skaffe et filter som kunne håndtere alt jeg skulle kunne ønske å koble til, med best mulig effekt og med minst mulig mikk til lavest mulig pris.
Den sjekker av alle boksene :)
Og lyden er bedre, uten tvil. Det er naturligvis vanskelig å beskrive, men det som er åpenbart er at lydbildet er større, ryddigere og det dukker opp detaljer jeg ikke tidligere har hørt, så den gjør absolutt noe riktig.

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Antall liker
11.652
Torget vurderinger
2
Jeg har hørt og undersøkt Både ny og gammel Isotek Titan uten å bli imponerer eller synes det er verdt pengene . På papirer og funksjonsmessig er en Lab12 mer valuta tror jeg, men har ikke hatt anledning til å sjekker den ut. .. Uansett på tide at Isotek får konkurranse ikke minst pris/ komponent verdimessig så er Isotek er uhyrlig..kun slått av Nordost

skorob

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2012
Antall liker
2.075
Sted
Brumunddal
Torget vurderinger
9
Spennende produkt ja... :). Spent på hva den koster.

Kristian

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.10.2002
Antall liker
283
Sted
Levanger
Torget vurderinger
32
Altså. Jeg skjønner det jeg skriver om Nordost kan oppildne noen. Jeg mener på ingen måte å si at det Nordost lager ikke virker, eller at det er av dårlig kvalitet eller noe som helst i den retning.
Jeg synes bare at når man skal ut med såpass mange penger bør det ligge litt sjel og jobb i produktet. Det er veldig enkelt å kjøpe ferdige filterenheter fra elektronikkprodusenter og putte dem i en pen forpakning for deretter selge dette videre med 10 gangen i profitt. Det er ikke dermed sagt at det ikke virker.
Og det kan godt hende Lab12 har den samme profittmarginen, men utfra det jeg kan se så er de åpne om hva de selger, hvorfor og hvordan det fungerer og hva som ligger bak med hensyn til arbeid.
En del produsenter (dette gjelder ikke nødvendigvis bare Nordost) unngår åpenhet om hva de putter i boksene sine, og vil ikke dele bilder av innmat eller virkemåte ved forespørsel, og da mister i allefall jeg litt interessen for å bruke pengene mine hos dem. Hva andre gjør er selvsagt helt opptil dem, og jeg har ingen tanker om at jeg vet mer, kan mer, eller har svarene på hva som virker og ikke, jeg bare liker å vite omtrent hva jeg kjøper.

Med det sagt er det langtfra sikkert at Gordian filteret har en bedre innvirkning på lyden som kommer ut av et stereoanlegg enn noe som helst annet.
Jeg håper og tror det gjør det hos meg basert på pris og tilsynelatende kvalitet sett oppimot en del konkurrerende produkter, basert på det jeg har gjort av lesning og undersøkelser på det store internettet.

I beste mening -P-

NB; Balle Clorin; dette kom både som en respons på det du skriver (som jeg er enig i) og grunnet at folk engasjerer seg ift dette direkte til meg. Tenker det er greit å bare svare det ut i offentlighet slik at det ikke oppstår altfor mange misforståelser.
Nordost QB4/8 er da veldig forseggjort laget, med aluminium-kabinett som er mekanisk tunet og svært solid. Gode kontakter og stjernejord med Nordost sine egne strømkabler internt. Ground-lift som leder spenninger mellom elektronikken mot ren jord. Hva i all verden er feil med disse til prisen? De er enkelt, men genialt laget.
PS: låter veldig bra også!

T

TT.

Gjest

I beste mening -P-

Nordost QB4/8 er da veldig forseggjort laget, med aluminium-kabinett som er mekanisk tunet og svært solid. Gode kontakter og stjernejord med Nordost sine egne strømkabler internt. Ground-lift som leder spenninger mellom elektronikken mot ren jord. Hva i all verden er feil med disse til prisen? De er enkelt, men genialt laget.
Bare lurte på hvordan man tuner et aluminiumskabinett mekanisk og hva er referansen og hva er målet?

Academic_South

Overivrig entusiast
Ble medlem
23.10.2013
Antall liker
403

I beste mening -P-

Jeg lurte også på den formuleringen med "mekanisk tuning"?

• Liker
Reaksjoner: TT.

Unisas

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.07.2016
Antall liker
37
Sted
Hordaland
Torget vurderinger
1
Litt på sidelinjen, men noen som har prøvd Furman sine strømbokser? Ser at hjemmproduktene har Norsk distrubisjon nå. Husker de mest fra pro verden, hvor de er vel respekterte minnes jeg...

Sist redigert:

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Antall liker
11.652
Torget vurderinger
2
OYOY ikke sett meg i gang ang luftsuppen til Nordost.
Her er hva du får for 16000 kr
noinside.jpg

insideqb8.jpg

Capture.JPG

1. Aluminumkabinett. Se hva et 40x40x20cm gedigent forsterker chassis koster her https://www.ebay.co.uk/itm/New-aluminum-Class-A-chassis-power-amplifier-chassis-home-DIY-audio-chassis/112700632622?_trkparms=aid%3D222007%26algo%3DSIC.MBE%26ao%3D2%26asc%3D49138%26meid%3Dea43dc2cdb7a4e7fbec6a630c7f7546e%26pid%3D100011%26rk%3D4%26rkt%3D12%26sd%3D282077854013%26itm%3D112700632622&_trksid=p2047675.c100011.m1850
2.Et prinktort med en motstand til 5kr plassert på hver SIKKERHETSJORD. Dvs den inngår ikke engang i strømforsyningen med mindre forsyning og chassis jord er forbundet, noe det KAN være. "Ground lift Motstanden" er brukt som en velkjent metode mot mulig støy siste 100 år mer beskrevet her http://arrakis-systems.com/pdfs/installgroundloops.pdf. Dette er ikke teknologi som koster penger i det hele tatt.
VIDERE kan det faktisk være være ulovlig og farlig å ha en motstand i sikkehetsjord da det kan hindre sikringen/jordfeilbryter i å slå ut!!!
3. "Mekanisk tunet". Makan til hvissvass, tunet til hva og hvorfor?. Enhver mekanisk dings har en vibrasjonsfrekvens hvor den vibrerer mest. Tunet eller ikke ,og egenfrekvensen kan godt være er 20,200,2000 Hz så betyr det INTET for strømmen som går gjennom kablene inni.
4. Stjernejord, betyr i praksis at lederne er koblet til et felles utgangspunkt, hverken ukjent,vanskelig eller dyrt å få til. Er et poeng INTERNT i forsterkeres kretsløp, men har ytterst marginal betydning på strømtilførselssiden. Om du har 10cm lengre strømkabel på komponentene dine er er effekten i forhold til en vanlig multi-veggkontakt opphevet.
5. Bilden viser at kablen inni er vanlig elektrogrossistkvalitet

Jeg synes det er dyrt å betale 16000 kr for "kunnskap" enhver elektronikkingeniør lærte første uke på jobben/skolen , og som enhver kan google seg frem til, samt komponenter for et par hundrelapper.og et pent chassis.
Prismessig kan man få en idee hva en aluminiumskinne koster ved å se på disse:
Supra-strømfordeler-M-BLOCK-MD06-EU-SP-MK335441-p0000002852
http://emf-consult.com/produkt/stikkontakt-24-mskittenstromfilter-og-overspenni/
De inneholder langt mer komponenter og teknologi enn Nordost Q4/8...
Nordost er dermed overpriset med en faktor på 7-15 ganger, så prisen er Urimelig høy ja

Det eneste som er genialt med Nordost er markedsføringen, teknologien er ikke high-end ,men tilsvarer Gucci-vesker for Hifi-nerder.

Så kan man sammenlgne for hva man får for kun 14000 hor Gordian LAB 12.
Ikke mye tvil hvor jeg ville brukt pengene. Om jeg skulle finne på å gå "strømveien"
open.jpg

Man får til og med "stjernejord " på kjøpet!!!i

Sist redigert:

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Antall liker
11.652
Torget vurderinger
2
Sorry for avsporingen. Gordian ser absolutt interessant ut, og de har andre produkter også...

Topp Bunn