Noe å hente på xlr i stedet for rca i mitt oppsett?

Harvest

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.05.2007
Antall liker
7
Nå har jeg fått inn en forsterker med xlr-innganger i mitt oppsett som nå består av Thule ia252b integrert stereoforsterker, Dali Mentor 6, Sonos, Benchmark DAC1 og TaraLabs Helix 6 høyttalerkabler.

Fra før har jeg en rca-kabel til ca.600.- fra Nordost som forbindelse mellom dac og forsterker.

Er det noe å hente på å bytte disse i xlr og bruke balanserte utganger fra dacen?

Evt. hvilke kabler bør jeg i så fall kjøpe?
Bør finne de på Hifi-klubben, Soundgarden eller TonArt her i Trondheim, evt. bruktmarkedet....

tore_v1

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2007
Antall liker
102
Torget vurderinger
2
Du kan jo sjekke om det er noen som vil la deg teste?

Den beste indikasjonen vil du få om du tester tilsvarende nordost-kabel i xlr-utgave. Sjekk med soundgarden om du kan få prøve.. :)

Det skal være fordeler med det, men jeg kjenner ikke disse veldig godt, annet enn at signalintegriteten skal være bedre.

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
44.506
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Enig med Tore. Det er noen teoretiske fordeler ved balansert overføring. De viktigste er mindre innstråling av støy og muligheten for å bryte jordsløyfer. Hvis ingen av delene er noe problem i utgangspunktet, vil resultatet gjerne avhenge av hvordan produsenten(e) har implementert utganger og innganger på komponentene. For eksempel trives komponenter fra Electrocompaniet best med balanserte koblinger. Enkleste måte å finne ut om dette også er tilfelle hos deg er å prøve, gjerne med tilsvarende kabler som de du har nå.

Elektron

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.07.2007
Antall liker
120
Sted
Bergen
asbjbo skrev:
Enig med Tore. Det er noen teoretiske fordeler ved balansert overføring. De viktigste er mindre innstråling av støy og muligheten for å bryte jordsløyfer. Hvis ingen av delene er noe problem i utgangspunktet, vil resultatet gjerne avhenge av hvordan produsenten(e) har implementert utganger og innganger på komponentene. For eksempel trives komponenter fra Electrocompaniet best med balanserte koblinger. Enkleste måte å finne ut om dette også er tilfelle hos deg er å prøve, gjerne med tilsvarende kabler som de du har nå.
Har prøvd dette selv. Fikk tak i identiske kabler med samme lengde. Fra forforsterker og ut til blokkene var forskjellen hørbar i favør av xlr. Fra kilde og inn til forforsterker var ikke forskjellen så lett å måle da de balanserte inngangene hadde egne rør. Da kan en jo endre signaturen alt etter hvilke rør en velger.

Elektron

Harvest

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.05.2007
Antall liker
7
Takk for innspillene!

Det blir nok vanskelig å sammenligne med likedane xlr-kabler som de rca-kablene jeg har fordi de antakeligvis ikke er på markedet lenger. (Kjøpte dem for 12-13 år siden)

Nå har jeg lest følgende i 2008-katalogoen fra hifi-klubben om min forsterker:
<i>Fordi den krever to seperate forsterkerkretsløp i hver kanal, er den balanserte teknikken i Thules B-serie svært kostbar. Til gjengjeld er det balanserte stereosignalet nesten immunt mot forstyrrelser, hvilket gir deg en renere lyd med flere detalljer og bredere stereoperspektiv.</i>
Ut fra dette kan det jo se ut som det anbefales å bruke den balanserte inngangen på denne forsterkeren... Spørsmålet blir da hvilke kabler jeg bør satse på. Butikkene i byen har bl.a. disse:

- Nordost blue heaven: http://soundgarden.no/shop_item.cfm?path=205,215&id=411
- Kimber Kable TIMBRE Balansert Switchcraft (sølv) XLR: http://tonart.no/nettbutikken/kabler/signalkabel/kimber-kable-timbre-balansert-switchcraft-(soelv)-xlr-.aspx
- TARA LABS Vector 2: http://www.hifiklubben.no/produkter/kabler/signalkabler/tara_labs_vector_2_kabel_1_meter.htm
- VAN DEN HUL The D-102 III HYBRID: http://www.hifiklubben.no/produkter...ul_the_d-102_iii_hybrid_kabel_1_meter_rca.htm

Kan jo vurdere å prøve hjem en eller to sett for testing, forutsatt at de har dem inne i butikken...
Er det noe som taler for den ene eller den andre mon tro?

Rune.U

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.10.2006
Antall liker
17
Hmm! På linje med jordproblemer,som er skapt av demoner ;),så er de eventuelle effektene av balanset kontra ubalansert nærmest basert på tilfeldigheter i anlegget,og hvilke komponenter,strømkurser,andre ting på kursen,hvor mye annen "forurensende " elektronikk du måtte ha i nærheten osv osv-det går egentlig an å fortsette i all uendelighet....Men akkurat pga det over nevnte,så vil balansert mange ganger gi bedre beskyttelse mot "ulumskheter".Det er ikke for ingenting at det er en studiooppfinnelse,der det finnes et utall muligheter for innstråling av ekstern støy.
-Men-kabelen i seg selv,upåvirket utenfra vil neppe gi noen annen lydforbedring enn den mange hevder å høre ved ordinære kabelbytter.
PS.Ren avmagnetisering av anlegget vil også gi de effekter som Hi-Fi Klubben beskriver at deres balanserte kabel vil gi.På den annen side KAN en balansert kabel litt bremse magnetisering av anlegget..,men bare litt.
Mvh Rune :)

Billa

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.06.2007
Antall liker
467
Torget vurderinger
2
Jeg har testet balanserte kabler mot ubalanserte i flere oppsett med utstyr med balanserte inn/utganger og hver gang har balansert kommet best ut. Forskjellen er ikke alltid like stor, men aller best effekt hadde balanserte kabler på SAT CDFIX og EC 4,7 sammenkobling.

StereoJoe

Overivrig entusiast
Ble medlem
25.11.2004
Antall liker
2
Ved sammenligning balansert vs. ubalansert signaloverføring: husk å kompenserer for normalt ulik gain...

Inductivius

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.05.2007
Antall liker
82
Sted
Egersund
Torget vurderinger
12
StereoJoe skrev:
Ved sammenligning balansert vs. ubalansert signaloverføring: husk å kompenserer for normalt ulik gain...

Det stemmer det stereojoe.Ofte så høres balansert bedre ut pga 6 db mer gain.
Ofte så oppleves det som bedre fordi man ikke tar høyde for nivåforskjell.
Samtidig så må man huske at det ikke er alle ting man kobler til som er ekte balansert.Verken på signalutgangs buffer, eller inngangstrinn.Det finnes effektforsterkere som har balansert inngangstrinn, men er ikke en fullbalansert konstruksjon.
XLR er laget for lange strekk med minimalt med tap og støy.
Men, jeg har kjørt fullbalansert systemer selv.Og mener selv det er det mest dynamiske jeg har hatt :)

Godt Nyttår

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.346
Torget vurderinger
1
Shadow skrev:
...
Det stemmer det stereojoe.Ofte så høres balansert bedre ut pga 6 db mer gain.
Ofte så oppleves det som bedre fordi man ikke tar høyde for nivåforskjell.
Samtidig så må man huske at det ikke er alle ting man kobler til som er ekte balansert.Verken på signalutgangs buffer, eller inngangstrinn.Det finnes effektforsterkere som har balansert inngangstrinn, men er ikke en fullbalansert konstruksjon.
XLR er laget for lange strekk med minimalt med tap og støy.
Men, jeg har kjørt fullbalansert systemer selv.Og mener selv det er det mest dynamiske jeg har hatt :)

Godt Nyttår
Evt. fordeler med balanserte kabelstrekk er helt uavhengig av om utstyret i hver ende er såkalt "fullbalansert", signalet trenger ikke en gang å være balansert. Det hele avhenger helt og holdent av egenskapene ved inngangstrinnet og at impedansene i hhv. avsender og mottaker enden er balansert/matchet.

mvh
KJ

Harvest

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.05.2007
Antall liker
7
KJ skrev:
Evt. fordeler med balanserte kabelstrekk er helt uavhengig av om utstyret i hver ende er såkalt "fullbalansert", signalet trenger ikke en gang å være balansert. Det hele avhenger helt og holdent av egenskapene ved inngangstrinnet og at impedansene i hhv. avsender og mottaker enden er balansert/matchet.

mvh
KJ
Betyr det at reultate ikke bare avhenger av hvordan forsterkeren er konstruert, men også i mitt tilfelle DACen?

Tusen takk for interessante innspill alle sammen! Det er tydelig at det er mye kunnskap og erfaring her!

Det ser jo ut som at noen har hatt positiv effekt av å bruke balansert løsning. Jeg har jo hatt mine Flatline rca-kabler siden midt på 90 tallet nå, så jeg tenkte uansett jeg kunne prøve noe nytt. I starten syntes jeg mine Mentor 6 var litt for lyse i toppen, og ved kjøp av høyttalerkabler (Tara Labs Helix 6) og forsterker (Thule ia252b) etterpå, har det vært dette jeg har prøvd å få orden på. Utskiftingene har hjulpet betraktelig, så jeg har ikke lenger det samme behovet for å prøve å påvirke klangen i noen særlig grad i noen retning. Kan jo uansett unngå kabler som beskrives som lyse...

Er det noe som taler for eller mot noen av de nevnte merkene: Nordost, Kimber, TaraLabs, Van den Hul eller andre?

PS: Godt nytt år!

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
44.506
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Dette blir litt synsing fra min side, men jeg ville unngått kabler med "spesielle" egenskaper. Legg vekt på gode plugger, god skjerming, greie elektriske egenskaper. Det er ingen grunn til at et par XLR-kabler skal koste spesielt mye. Keep it simple.

Mange kabelprodusenter ser ut til å anstrenge seg for å lage kabler med snodige egenskaper, spesielt i den øvre delen av sortimentet. Det ser ut som det viktigste er å skille seg ut fra konkurrentene og ha en "story" om hvorfor nettopp disse kablene skal koste skjorta, heller enn forståelige elektriske egenskaper. Der hvor argumentene er delvis forståelige, dreier de seg ofte om å slippe gjennom mer av de høyeste frekvensene, og det er ikke hva du ønsker. Alle de fire merkene du nevner har kabler som jeg ville styrt langt unna, spesielt til de prisene de forlanger for de mer eksotiske variantene.

Hvis du ikke får angst ved synet av en liten loddebolt, kan det være mye penger å spare på lage signalkabler selv. Du får kjøpt både Neutrik XLR-plugger og mange velegnede kabler på Elfa. Diverse datakabler (f eks Belden 9841NH, artikkelnr 55-791-07) og teflon-isolerte signalkabler (f eks Habia, artikkelnr 55-466-01) har utmerkede elektriske egenskaper som high-end audiokabel. Elfa fører også loddetinn, krympeslanger og flettet nylonstrømpe til å trekke over det ferdige produktet om du skulle ønske det. På den måten får du state-of-the-art signalkabler for 5-600 kr.

Edit: Lagt til artikkelnumre hos Elfa, hvis noen skulle ønske å prøve selv.

L

lark

Gjest
asbjbo skrev:
Dette blir litt synsing fra min side, men jeg ville unngått kabler med "spesielle" egenskaper. Legg vekt på gode plugger, god skjerming, greie elektriske egenskaper. Det er ingen grunn til at et par XLR-kabler skal koste spesielt mye. Keep it simple.

Mange kabelprodusenter ser ut til å anstrenge seg for å lage kabler med snodige egenskaper, spesielt i den øvre delen av sortimentet. Det ser ut som det viktigste er å skille seg ut fra konkurrentene og ha en "story" om hvorfor nettopp disse kablene skal koste skjorta, heller enn forståelige elektriske egenskaper. Der hvor argumentene er delvis forståelige, dreier de seg ofte om å slippe gjennom mer av de høyeste frekvensene, og det er ikke hva du ønsker. Alle de fire merkene du nevner har kabler som jeg ville styrt langt unna, spesielt til de prisene de forlanger for de mer eksotiske variantene.

Hvis du ikke får angst ved synet av en liten loddebolt, kan det være mye penger å spare på lage signalkabler selv. Du får kjøpt både Neutrik XLR-plugger og mange velegnede kabler på Elfa. Diverse datakabler (f eks fra Belden) og teflon-isolerte signalkabler (fra Habia) har utmerkede elektriske egenskaper som high-end audiokabel. Elfa fører også loddetinn, krympeslanger og flettet nylonstrømpe til å trekke over det ferdige produktet om du skulle ønske det. På den måten får du state-of-the-art signalkabler for 5-600 kr.
Hvis bare den gemene hifi-hop hadde forstått dette, asjbo ;) Feelgoodfaktoren er like god (kanskje bedre) med DIY-kabler som med ferdigkjøpte eksotiske kabler til 20 ganger prisen.

Harvest

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.05.2007
Antall liker
7
Da har jeg fått på plass xlr-kabler i oppsettet mitt.

Dere greide nesten å overtale meg til et DIY-prosjekt her ;)

Hadde til slutt 3 alternativer:
1) DIY til en 6-700 kroner
2) Å gå på en butikk i byen og handle nye kabler til en drøy tusenlapp.
3) Bruktmarkedet

Jeg endte opp med det siste alternativet. Kom over et sett med Nordost Heimdall som jeg fikk tak i til under halv pris, slik at det til slutt ikke var så alt for mange hundrelappene som skilte fra de andre alternativene. Kjøpte dem da til tross for at ikke alle her akkurat anbefalt dette. Hadde jo også den vissheten om at de kan selges videre uten noe særlig tap om jeg ikke skulle bli fornøyd.

Nå er det slik at forskjellen fra de gamle kablene er formidabel! Et mye roligere lydbilde! Nå kan det jo like godt være at forskjellen ligger i det at jeg bruker den balanserte inngangen og at det ikke har noe med kabelen i seg selv å gjøre, men i og med at jeg er fornøyd, så slår jeg meg uansett til ro med valget.

Takk for alle tips underveis! :)

Topp Bunn