NLE17 reference PSU?

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Innlegg
3.238
Antall liker
6
Fikk en NLE17 RIAA/platespillerforsterker i posten i går. Det har vært tidligere tråder om dette, og med tanke på at jeg kanskje kunne dumpe borti en slik RIAA en gang, hadde jeg en folder i PC'n.

For de som ikke kjenner NLE17, så er det en veldig god platespillerforsterker, som er bygget av Nils Larsen Elektronik i Danmark. Den leveres som et komplett print med alle deler på montert. Det er ikke større enn at det kan monteres inn i et linjetrinn som er litt romslig inni, eller evt i en platespiller. Mest vanlig er det vel dog å sette den i en liten boks.

PSU består av to medfølgende "veggvorter" (en pr kanal). Disse kommer ferdig med ledning kondensator etc, og er terminert med kontakter for å plugge rett i kretskortet.

MAO nesten plug'n play. trenger egentlig bare noen kontakter. (det følger faktisk med et par også).


Jeg husker fra tidligere at det er blitt beskrevet som en betydlig oppgradering i lyden å bygge et bedre PSU enn det som følger med NLE17.
Skjema som jeg har for et slikt PSU, ser slik ut:

Infoen jeg har fått, beskriver at det er brukt en 20VA - 2 x 12V ringkjernetrafo pr kanal til å levere strømmen.
Samtidig leser jeg i manualen at NLE17 KAN kjøre med spenning 9-35VDC, men ideell spenning er 17-35VDC.

Slik jeg forstår dette, vil man med 2 x 12V ringkjerne trafo fortsatt ha 12V ut (har jeg misforstått noe essensielt her?) og er følgelig utenfor det ideelle spenningsområdet.

Ville det være mer hensiktsmessig å benytte f.eks en 20VA- 1x 24V pr kanal eller om mer hensiktsmessig 2 x 24?
Har tenkt litt på om løsningen evt kan være et resultat hvordan likerettingen er konfigurert?

Likeretterne i en slik veggvorte, er jo så som så. Jeg kommer til å bruke Motorola MUR860 (ultra fast recovery)

Forøvrig:
Er ringkjernetrafo det beste å bruke her?

Tenkte også å sette inn en AudioNote Choke mellom likerettere og kondensator(er)

Hva er den generelle oppfatning;
Mange mindre, eller en stor kondensator? Jeg har et par Jensen 4-pole 15000uF/25V som jeg kunne brukt, men går jo ikke av veien for å kjøpe ferre små slik at jeg kan lage en "bank"

NLE 17 kan også kjøre med batteridrift, men dette får bli et senere eksperiment....

Energiforbruk for trinnet er forøvrig 22mV pr kanal.

Her er et bilde av en annen NLE17 med oppgradert PSU

 

Gunnar_Brekke

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
3.129
Antall liker
2.679
Sted
Kongsberg
Hei.

Likerretter man 12 V vil man få 16.9 V (= 12 V x roten av 2) ut over kondensatorene. Dette er alikevel mindre enn anbefalt. Kobler du i tillegg inn en seriespole vil du få spenningsfall over denne. Jeg ville derfor anbefalt høyere spenninger fra trafoene. 24 V AC gir deg 33.9 V DC før spenningsfall - en mye gunstigere verdi for dette bruksområdet.

Jeg ville i dette tillegg gått for et vanlig pi-filter (paralellkondensator - seriemotstand (eller i ditt tilfelle seriespole) - paralellkondensator, for bedre undertrykkelse av AC (rippel).

I tillegg ville jeg valgt større verdi for paralellmotstandene enn 22 kOhm. Disse er kun plassert der for å lade ut kondensatorene når RIAAen ikke er i bruk og trengs strengt talt ikke da jeg regner med at du lar spenningen stå på kontinuelig. En større verdi vil gi saktere utladning. Dette er også et fornuftig sted å sette inn en LED om du ønsker et indikatorlys som viser at RIAAen er slått på. Beregn derfor paralellmotstandenes verdi ut fra hvilke lysstyrke du ønsker på LEDen. Bruk minimum 1 Watt motstander til denne jobben.

En annen ting som er verdt å merke seg er at siden NLEen har full regulering innebygd - og ikke trekker store strømmengden - trenger du ikke allverdens størrelse på paralellkondensatorene. Gå heller for bedre kvalitetet (raskere utladning) elektrolytter og mindre verdier -- enn for dårligere kvalitet og høyere verdier. Det aller beste er selvfølgelig god kvalitet og stor kapasistans.

mvh :)
Gunnar Brekke
 
P

Parelius

Gjest
Dette virker spennende, Erland. Nesten så en har lyst til å skaffe seg en NLE 17 selv. :D

Jeg mener å erindre at N.L. selv holdt på med en PSU til denne - og som ikke var den PSUen som selges av DACT. Hvor langt han kom i dette prosjektet, vet jeg ikke, men det er minst tre år siden han nevnte det. (Gunnar Brekke vet kanskje noe?)
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.093
Antall liker
4.197
Torget vurderinger
1
NLE 17 har som kjent det den trenger av spenningsregulering på printet. Jeg har en misstanke om at denne reguleringen er basert på gyratorer («vanskelig» navn på en enkel kobling av en transistor eller to og noen motstander og kondensatorer, gyratorer fungerer på mange måte som en spole i serie med forsyningsspenningen, men det er MYE enklere å oppnå lange tidskonstanter) med en zener diode som spenningsbegrensning. De fleste ICer «trives» bedre med relativt høy spenning enn tilsvarende lav, sannsynlig vis også de NLE17 bruker. Normalt ligger denne «optimale» spenningen rundt 15 volt. Med et par volt som margin til spenningsreguleringen gir dett med andre ord en optimal forysningsspenning på 17 volt og deromikring. Jeg tror jeg hadde valgt en småvoksen ringkjerne med 2X18V eller 2X24V ut, sannsynlig vis 2X18 da det gir bedre margin ift. elektrolyttkondensatorer som tåler 35V. Siden NLE17 har det den trenger av spenningsregulering på printet er jobbe knyttet til design av PSU relativt enkel. Det viktigste tror jeg er å sørge for best mulig skjerming mellom NLE17 og trafo/likeretter, dernest redusere støy og ripple på forsyningsspenningen til et minimum. Jeg hadde helt sikkert lagt PSUen i et eksternt kabinett vs. NLE17. Vær oppmerksom på at des raskere likeretter dioder du bruker des større potensiale blir det for RF-switchestøy, vinninga kan fort gå opp i spinninga.

mvh
KJ
 

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Innlegg
3.238
Antall liker
6
Takk for hjelpsomme og gode svar.

De to nettadaptorene som følger med enheten er av type Mascot og er merket til å gi ca 17VDC, men iflg manualen gir de i realiteten ca 20VDC med dem belastningen som de får sammen med NLE17.

Det dere skriver bekrefter egentlig mye av det jeg tenkte.

Dersom jeg pr kanal, f.eks benytter en 20VA eller kanskje 50VA med 2 x 18V ut ringkjerne trafo , (etter likeretting 25,45VDC), kjører strømmen gjennom en liten choke(seriespole), og deretter f. eks via en 5 x 1000uF/50V bank med BlackGate kondensatorer, så tror jeg vi kan være på sporet av noe bra?
Forslaget med å benytte to kabinetter er også fornuftig. Ser ikke bort i fra at jeg kommer til å gå for en løsning med to mindre kobberboxer, montert inn i et felles kabinett av MDF.
Det blir så forb... rotete med alle disse småboxene:)


Hører gjerne deres meninger før jeg begynner å bestille deler.
 

Johs

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.10.2003
Innlegg
200
Antall liker
12
Torget vurderinger
3
Hei Erland!
Har også ein NLE 17 som eg forsatt ikkje har tatt i bruk fordi eg kjøpte meg ein Adyton Temper og behovet for ny riaa har tapt seg for ei si stund.
Men eg har kjøpt strømmforsyning med to balanserte reguleringar og to trafoar på 2 x 15v - 50 VA.
Reguleringane kjøpte eg av ASE-Audiotuning på E-bay i Tyskland. Hygeleg fyr som tilpassa reeguleringane til det dei skulle brukast til. http://stores.ebay.de/ASE-Audiotuning


Men som sagt dette er ikkje noko anbefaling all den tid at eg ikkje har testa dei enno.
MVH
Johs
 

Vedlegg

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.093
Antall liker
4.197
Torget vurderinger
1
Erland skrev:
...
Dersom jeg pr kanal, f.eks benytter en 20VA eller kanskje 50VA med 2 x 18V ut ringkjerne trafo , (etter likeretting 25,45VDC), kjører strømmen gjennom en liten choke(seriespole), og deretter f. eks via en 5 x 1000uF/50V bank med BlackGate kondensatorer, så tror jeg vi kan være på sporet av noe bra?

...
Både 20VA og 50 VA trafo er OK til formålet. Objektivt er det ikke noen spesiell grunn til å gå for 50VA, dog prisdifferansen synes jeg er bagatellmessig. Subjektivt mener «de som hører» at det ofte blir mere ro og kontroll med større trafo. Se evt. an hvilke plassbeskrankninger du har/får. choke regulering og BlacGates er ikke helt mitt bord så det får noen andre kommentere, men de raske lyttene hører hjeme på kretskortet til RIAAen.

Vedlagte skjema viser den negative siden av strømforsyningen før regulering som jeg planlegger til mitt eget utopiske RIAA-prosjekt, hmm det er snart på tide jeg omdøper prosjektet til infinty, den positive siden er lik bortsett fra polaritet, AC-innput til venstre og DC output til høyre. Det er en variasjon over samme tema som OivindS her på sentralen bruker. RIPPLE undertrykkingen (støy fra likeretting og strømnettet) i designet er bedre enn 60 dB over 1 Hz, den er forøvrig praktisk talt støyfri. Jeg håper jeg får bestilt kretskort rett over sommerferien. Kretskortet blir designet til to store «snap-in» elektrolytter (35 mm diameter og 10 mm raster), dvs godt og vel mer enn nok kapasitet til formålet, og kan tilpasses de fleste småsignal-formål (dimensjoneringen av komponentverdier avhenger av maks spenning etter likeretting). NB dette er ikke tiltenkt som regulering kun rippleundertrykking - zenerdioden er kun tiltenkt å være en primitiv spenningsbegrensning.

...
Forslaget med å benytte to kabinetter er også fornuftig. Ser ikke bort i fra at jeg kommer til å gå for en løsning med to mindre kobberboxer, montert inn i et felles kabinett av MDF.
Det blir så forb... rotete med alle disse småboxene:)
...
Du bør vurdere å bruke stålplater eller µ-metall rundt trafo (bedre magnetisk skjerming), evt. i tilegg til kobberplater. Dersom en «custom» trafo evt. er aktuelt (jeg har ingen ide om hva stykk-pris er i små størrelser) så bør du evt. vurdere en med skjerm mellom sprimær og sekundærvikling (den blir mindre følsom for støy).

mvh
KJ
 

Vedlegg

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Innlegg
3.238
Antall liker
6
OK, da skal vi etterhvert få svar på hvor god NLE17 virkelig er!

Legger fram litt plan her, men er fortsatt åpen for forslag:

Har kjøpt inn alle deler bortsett fra trafoer som jeg tenkte å kjøre opp til Noratel å kjøpe når jeg kommer hjem.

De virkelige drifsspenningen på NLE 17 etter reuleringen er etter det jeg har klart å lese meg fram til ca 22V.

Ser det prakisk å legge meg i nærheten av dette.
Derfor vurderer jeg at trafoer som gir 15VAC ut. Likerettet gir dette litt over 21VDC.

Siden strømforsyningen på NLE17 er det som forenklet kalles "ballansert DC" blir det likerettet slik at jeg får ut + og - spenning fra likeretterbro.

Har kjøpt inn 4 stk AudioNote choker og en kondensatorbank på 40 stk BlackGate nx 1000uF/25V (10 stk til hver +/-)
Jeg loddet alle kondisene opp på et kort her om dagen, og det ble faktisk så tøfft at jeg vurderer sotet svart acryl topp og blått lys inni ;D

Spm: Bør jeg kjøre choke og alle 10 BG i serie? (Blir vel det som kalles LC?). Eller bør jeg kjøre 5 stk - choke - 5 stk? Noen erfaringer?

Deretter legger jeg en 47K motstand mot jord i motsetning til tidligere tegninger.

Kabinettet er klart, så dette blir til en byggetråd når jeg kommer hjem om en par tre uker....
 

jane

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.06.2004
Innlegg
3.063
Antall liker
1.054
Sted
'
Erland skrev:
Spm: Bør jeg kjøre choke og alle 10 BG i serie? (Blir vel det som kalles LC?). Eller bør jeg kjøre 5 stk - choke - 5 stk? Noen erfaringer?
Kobler du kondensator -> choke -> kondensator har du et Pi-filter av CLC-typen. Ved choke -> kondensatorer vil det gi deg et såkalt choke-input filter (LC). Disse to topologiene har ulike egenskaper og beregningene som ligger til grunn er ulike. Kort oppsummert gir et normalt dimensjonert choke-input (langt) lavere driftsspenning ut, men bedre regulering. Choke input er vel mest brukt i rørforsterkere.

Husk også et en vanlig ringkjernetrafo på rundt 2x15VA har en intern regulering i området 20%. Det vil si at ubelastet gir trafoen 20% mer utspenning enn ved merkestrøm.

Jan E Veiset
 

andreas

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.10.2003
Innlegg
2.366
Antall liker
146
For å se forskjeller i utspenning på LC og CLC kan du leke deg med PSUD2. Jeg regner med du ender opp med CLC (CL gir 0,9xtrafospenning om jeg ikke husker feil), og da er det sikkert også en ide å prøve seg frem med hvor mye kapasitans du legger før og etter choken. Se om du får ulike resultater spesielt de første ms, og da om noen av kombinasjonene er å foretrekke. Jeg tror ikke dette er veldig avgjørende, men det ser jo ut til at du legger litt resursser ned i dette (som vanlig ;D). I tråden om min forsterker er det linker til noe teori om CLC filtere.
 

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Innlegg
3.238
Antall liker
6
Takk for tilbakemeldinger.

Da kommer jeg til å prøve CLC-alternativet først.

Er på jobb til 1.ste uken i september (minst).

Kommer tilbake med bygge-bilder og påfølgende tilbakemeldinger på det lydmessige resultatet.
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.093
Antall liker
4.197
Torget vurderinger
1
Erland skrev:
Takk for tilbakemeldinger.

Da kommer jeg til å prøve CLC-alternativet først.

Er på jobb til 1.ste uken i september (minst).

Kommer tilbake med bygge-bilder og påfølgende tilbakemeldinger på det lydmessige resultatet.
Har du noen «små» spoler på lager? dvs. i størrelse rundt f.eks. 1 mH. I tilfelle kan du vurdere å sette noen slike rundt likeretteren (på hhv. AC og DC siden), de vil bidra til å redusere/«roe ned» strømtransientene som oppstår når AC likerettes til DC, og dermed vil de potensielt sett redusere støy avgitt til strømnettet og RFI-støy fra selve likeretteren. Med dette opplegget vil det ikke være noe poeng å bruke «raske» likeretterdioder framfor standardtyper. Ulempen er at du får noe lavere DC ut, siden el.lyttene ikke lades like raskt opp fra likeretteren (lavere «topp» spenning).

mvh
KJ
 

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Innlegg
3.238
Antall liker
6
SÅ, begynner det å skje noe...

Mens det nylakkede kabinettet står og tørker, laget jeg en layout over hvordan det blir;


2 stk Noratel ringkjernetrafoer, likeretterbroene, "banken" med kondensatorer, AudioNote chokene og NLE17 kortet nærmest. Dette plasseres naturlig nok nærmest bakveggen for kortest mulig vei inn/ut for signalet.
 

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Innlegg
3.238
Antall liker
6
En liten "krampetrekning" i går kveld slik at jeg fikk montert delene i chassis.

Nå prioriteres monoblokkene, men jeg skal også se om jeg får loddet sammen disse greiene til en spillende RIAA en av dagene...
 

Jan_I

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
4.128
Antall liker
308
Hei Erland
Dette ser jo ut som det blir bra , tommelen opp :) :)
Men hva med å flytte selve NLEen litt opp og lage hull i topplokket til dipswitchene?
Dette bare for å forenkle skifte av belastning/gain
Mvh Jan I
 

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Innlegg
3.238
Antall liker
6
God tanke (som vi deler).

NLE17-kortet er ikke festet. Det skal stå på bein, slik at det kommer rett under topplokket.
Det er det allerede laget luke i.

Jeg venter med å sette kortet permanent på plass til jeg får loddet signalkontaktene.

Har også laget en luke med gitter over ringkjernene slik at det bli litt lufting.
 

845

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.12.2006
Innlegg
211
Antall liker
0
hej erland

jeg er ked at måtte sige det,for ved negative kommentarer sjældent er velkomne..
men nle riaaen lyder ikke godt,og kommer aldrig til det -

med tanke på dit projekt 300b,ligger nleèn helt enkelt for langt fra dine lydambitioner - prøv at spørge dem der har skiftet fra nle til andre og mere musikalske konstruktioner.

mvh
 

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.898
Antall liker
13.155
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
E:
om du blir fornøyd med monoblokkene,kan du jo bygge deg en skikkelig macho-riaa basert på TL/GD konstruksjonen og er du skikkelig grei ;D,kan jeg assistere med layout og jording ::)
Mvh
Leif
 

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Innlegg
3.238
Antall liker
6
845 skrev:
hej erland

jeg er ked at måtte sige det,for ved negative kommentarer sjældent er velkomne..
men nle riaaen lyder ikke godt,og kommer aldrig til det -

med tanke på dit projekt 300b,ligger nleèn helt enkelt for langt fra dine lydambitioner - prøv at spørge dem der har skiftet fra nle til andre og mere musikalske konstruktioner.

mvh
Oppriktige kommentarer fra erfarne folk er alltid vellkomne.

Meningene om NLE17 er vel delte. Noen har fått gode resultater med den, ved å putte på et bedre PSU. Men ingen jeg har sett har laget et skikkelig heftig PSU. At det er en super-highend RIAA tror heller ikke jeg. Når jeg kom over dette kortet på bruktmarkedet, fikk jeg lyst til å lage en brukbar RIAA som jeg ganske enkelt kan sette sammen og leve med til jeg får på plass monoblokker (og sannsynligvis en grom dac etterpå). Deretter kommer jeg til å legge resurrser i en skikkelig highend RIAA. Om det blir DIY - eller noe ferdigbygget, det får tiden vise.
 

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Innlegg
3.238
Antall liker
6
LMC skrev:
E:
om du blir fornøyd med monoblokkene,kan du jo bygge deg en skikkelig macho-riaa basert på TL/GD konstruksjonen og er du skikkelig grei ;D,kan jeg assistere med layout og jording ::)
Mvh
Leif
Hold den tanken.....

så skal jeg forsøke å være skikkelig grei
;D
 

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.898
Antall liker
13.155
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
IMO tror jeg ikke du får kjøpt NOE kommersielt ala TL/GD LCR riaa´n
Harvey"GIZMO" Rosenberg hadde siklet med tanke på alt jernet; helt etter hans smak og religion.
jern fremhever "KING TONE" som han så poetisk beskrev det
det samme har jeg erfart
shit jeg har glemt choker i dac poweret ??? DET må jeg gjøre noe med
mvh
Leif
 

Inductivius

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.05.2007
Innlegg
295
Antall liker
74
Sted
Egersund
Torget vurderinger
12
Halloen.
Tegningene du har i begynnelsen av tråden kommer fra meg,og bildet er resultatet.Gleder meg til tilbakemeldinger fra prosjektet ditt.Mitt ligger i deler atter en gang.Kanskje det blir batteridrift neste gang.
Har hørt DP DAC med orginal powersupply mot batteriforsyning.Det var et bra løft lydmessig.
Riaa`en trenger en bedre forsyning.Den blir mer dynamisk,og får bedre kontroll nedover i bassområdet.
Mvh.
 

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Innlegg
3.238
Antall liker
6
Koblet sammen disse grieiene i morges, og leser stabil strøm 23.2VDC inn til RIAA kortet.

Det som forundrer meg er at jeg multimeteret ikke viser minus-strøm på ene siden?

Er dette greit nok, eller har det noe med likeretterbrua jeg har laget å gjøre?

Nå spør jeg som jeg har vett til, men kan det ha noe å gjøre med at jeg bruker Nonpolare kondensatoret?

mvh E
 

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.898
Antall liker
13.155
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
hadde du bare overlatt dette til madammen og konset om 300B blokkene ,hadde riaa´n spilt allerede ;D
 

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Innlegg
3.238
Antall liker
6
;D tja, burde vel stappet hele RIAA'en i en kasse til senere.....

Men siden det bare dreier som om noen loddinger, og jeg likevel venter på disse små-delene rundt poweret fra RS. samt disse alu-platene fra vt4c.com, så tenkte jeg det var greit å få det ut av verkstedet og inn i hylla.

Med unntak av RCA-kontaktene(som kommer i samme sending) og topplokket, er forøvrig NLE17 klar nå, så jeg kan fokusere på blokkene noen dager.

"Noen dager" - for til uka kommer - TVC'ene fra Sveits, og da er det ingen grunn til at preampen skal ligge å støve i garagen lenger.

Når jeg først er i gang, tar jeg en full gjennomgang med loddebolten på den slik vi snakket om.
 

ØivindS

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.10.2005
Innlegg
448
Antall liker
1
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Erland skrev:
;D tja, burde vel stappet hele RIAA'en i en kasse til senere.....
Kanskje det var det som skjedde? Du lot deg ikke vippe av pinnen av 845? :-\
Ta den frem igjen. Muligheten for at du vil komme til å like det du hører er meget stor.

mvh
 

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Innlegg
3.238
Antall liker
6
Det var omtrent det som skjedde;

Ikke pga 845, men fordi jeg har jobbet med monoblokkene mine.

Jeg kom så langt at jeg slo på strømmen for å testmåle litt verdier. Alt OK og ingen smell eller røyk. Men jeg fikk poistive verdier der jeg skulle ha minus i den ballanserte kretsen i strømforsyningen.
Dette skydles bare at jeg har røra litt når jeg laget likeretterbroene, og er en "Quick fix".
Likevel satte jeg den bare til side (på en plankestabel faktisk) slik at jeg fikk plass til å jobbe med monoblokkene mine.

Men jeg har absolutt ikke gitt opp NLE17. Den kommer den :)
 
Topp Bunn