NLE 17 utdatert?

The Gunner

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.05.2010
Innlegg
9.915
Antall liker
17.104
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Fortsatt dugandes i dag? Hvor på kvalitetsstigen ville dere ha plassert den, gjerne sammenlignet med feks en ASR Mini Basis?

U- såvel som kvalifisert såvel synsing er høyst velkomment!:D
 

steinost

Æresmedlem
Ble medlem
22.01.2004
Innlegg
11.241
Antall liker
8.203
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
Er jo bare å sammenligne med nevnte, NLE17 er rett igjennom uten noe tull og fjas sies de som har sammenlignet den med andre.
Til prisen tror jeg de et funn. Gunnar i Kongsberg har jo alltid skamrost den.
Jeg prøvde den opp mot EC, det ble en så overlegen seier til NLE17.
EC var slørete og difus i mine øyne.
 

The Gunner

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.05.2010
Innlegg
9.915
Antall liker
17.104
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Takker, steinost.
Spør nettopp fordi jeg ikke har mulighet til å prøve/sammenligne :)
Hvilken EC snakker vi om her?
Og hva er høvelig pris for en slik nå?
 

steinost

Æresmedlem
Ble medlem
22.01.2004
Innlegg
11.241
Antall liker
8.203
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
EMC 1, er det under 5000,-er det bare å kjøpe mener jeg.
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Brillefin forsterker fortsatt, men kanskje ikke en åpenbar kandidat til å bli favoritten hos rørfolket?
 

steinost

Æresmedlem
Ble medlem
22.01.2004
Innlegg
11.241
Antall liker
8.203
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
Mulig han er i ferd med å bytte beite.
Tror du skal langt opp i pris for å slå den.
Men noen liker att ting ikke er alt for rett igjennom, noe denne er.
 

Billa

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.06.2007
Innlegg
1.134
Antall liker
464
Torget vurderinger
2
Nei, det blir ikke så mye bedre i betalbar prisklasse.
Før kjøp av NLE 22 prøvde jeg flere RIIA i 20-30 k klassen. NLE var hørbart bedre. Den er insiktsfull, nøytral og er åpen for mange pick uper. Et av mine beste kjøp noen sinne;)
Bytt pick up i stedet.
 

The Gunner

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.05.2010
Innlegg
9.915
Antall liker
17.104
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Takker, folkens :).
Det er spilt melk nå siden den er solgt.
 

steinost

Æresmedlem
Ble medlem
22.01.2004
Innlegg
11.241
Antall liker
8.203
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
Nei, det blir ikke så mye bedre i betalbar prisklasse.
Før kjøp av NLE 22 prøvde jeg flere RIIA i 20-30 k klassen. NLE var hørbart bedre. Den er insiktsfull, nøytral og er åpen for mange pick uper. Et av mine beste kjøp noen sinne;)
Bytt pick up i stedet.
Det påstås att NLE 17 også er bedre en de i den klassen, men har aldri prøvd.
 

ksr

Hi-Fi interessert
Ble medlem
26.02.2009
Innlegg
96
Antall liker
72
Torget vurderinger
1
Jeg har haft NLE 17 i en årrække. Det er en fremragende RIAA. Den kan tilpasses stort set alle pickupper når det gælder impedans og spænding. Og så lyder den fremragende. Billa siger det meget præcist. Hvad der gælder for NLE 22 gælder også for NLE 17: den er indsigtsfuld, åbne og neutral på en måde der betyder, at man får lyst til at høre nok en lp. NLE 17 er på alle punkter bedre end ASR Mini Basis. Til 5.000 var den et røverkøb. Køb den uden tøven, hvis du ser den til 5.000 kr. en anden gang.
 

kjartanb

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.10.2009
Innlegg
955
Antall liker
650
Sted
Os
Torget vurderinger
1
Gjenoppliver en gammel tråd. Har nu fått gang i en NLE17 kjøpt, sannsynligvis, helt ubrukt. Et kit som har en del år på baken men er aldri samlet før. Spiller fremragende selvom jeg ikke har funnet passende små kabinetter ennå. Har hatt noen RIAAer gjennom tiden. Men ingen som kan betegnes high end. Den bedste er sannsynligvis den som var i min Leben RS-28CX. Selvom jeg ikke længere har Leben preen, så er min følelse at NLE17 på ingen måte ligger bak den i ytelse og musikk nytelse i mine Altec A5. Testet med Ortofon 2m black, Ortofon SPU A og ny jubileums Denon 103 ( heter DL-A110), SPU og denon med og uten sin spesifikke Sowter SUT. Umiddelbart kunne jeg bedre lide MC PUene via SUT, men det kan endre seg over tid og valgt forforstærker ( bruker pt. en billig remote relay passiv pre som er stort sett helt transparent).
5BA8D4F1-1026-4FDB-A281-404A1ADD96D7.jpeg
 
Sist redigert:

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
Ble medlem
29.10.2016
Innlegg
7.905
Antall liker
19.800
Sted
Hjortshøj, Danmark.
Torget vurderinger
2
Brillefin forsterker fortsatt, men kanskje ikke en åpenbar kandidat til å bli favoritten hos rørfolket?
God pointe dér.
En af mine venner har den, og han er så den eneste af os to, som liker den.
Han mener også, at PA-lyd er fantastisk og at HiFi er noget tull.
Jeg synes den spiller helt uden engagement, er analytisk udi "av, mine ører". Hvis det er det, som kaldes neutralt, så gi´ mig for al del
et Kilo E88CC i stedet :)
 

Drossel

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.05.2012
Innlegg
9.890
Antall liker
3.221
God pointe dér.
En af mine venner har den, og han er så den eneste af os to, som liker den.
Han mener også, at PA-lyd er fantastisk og at HiFi er noget tull.
Jeg synes den spiller helt uden engagement, er analytisk udi "av, mine ører". Hvis det er det, som kaldes neutralt, så gi´ mig for al del
et Kilo E88CC i stedet :)
Jeg synes helt generelt Niels Larsens konstruktioner er alt for kliniske. Vel også årsagen til at han kun fik lavet en konstruktion for Primare og en for Gryphon. Vennerne sagde "lyder som en streg i luften". For stive forsyninger og kliniske lydende komponenter. Der findes enkelte undtagelser. For ham gjaldt kun målingerne.
 

Billa

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.06.2007
Innlegg
1.134
Antall liker
464
Torget vurderinger
2
Det spørs litt hvordan man kombinerer ting. Vinyl har en del harmonisk vellydende egenlyd i seg selv så det kan gå bra med korrekte forsterkere.
 

Drossel

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.05.2012
Innlegg
9.890
Antall liker
3.221
Det afhænger selvfølgelig også af hvordan resten af anlægget er skruet sammen. Hørte et opsæt for nogle uger siden hvor NLE 22 indgik. Pladespiller kombinationen lød helt fantastisk. Hans PS Audio DAC kunne slet ikke være med. Det største ansvar for det var nok at han streamede fra en iPad.
 

kjartanb

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.10.2009
Innlegg
955
Antall liker
650
Sted
Os
Torget vurderinger
1
Jeg vi tro at mitt anlegg er rett overfølsomt mht klinisk lydende komponenter. Jeg syntes ikke at NLE17 lød klinisk i mine ører via Altec A5 og First Watt m2. SPU-A og Denon MC er jo ikke klinisk lydende, 2M Black var lidt mer heftig i det øvre leie men hadde fyldigere bass end i andre RIAA som jeg har prøvet, hvor den har vert lysere og tynnere i lyden. Men uansett det er de gamle stive, slagkraftige MC pu som ruler i mitt anlegg.
 

kjartanb

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.10.2009
Innlegg
955
Antall liker
650
Sted
Os
Torget vurderinger
1
The Audio Beat har hatt lignende opphevelser som meg. Dog har jeg kun prøvet med passiv pre. Har en Aikido rør pre og B1 Korg som jeg kan teste, samt to par rørmonoblokker. Blir sannsynligvis heller ikke klinisk med disse aktive pre eller rør monoblokker.
 

Billa

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.06.2007
Innlegg
1.134
Antall liker
464
Torget vurderinger
2
Synes jeg kom godt ut av det med min NLE 22 etter å ha sjekket prisen på den der Wytech: Price: $6800 :D
 

Drossel

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.05.2012
Innlegg
9.890
Antall liker
3.221
Har lavet en fra DIY Audio til klubben. Jan Nielsen tidligere anmelder for High Fidelity, mener den er lige så god som en Accuphase til kr DKK.68.000.
 
Sist redigert:

kjartanb

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.10.2009
Innlegg
955
Antall liker
650
Sted
Os
Torget vurderinger
1
Har lavet en fra DIY Audio til klubben. Jan Nielsen tidligere anmelder for High Fidelity, mener den er lige så god som en Accuphase til kr DKK.68.000.
Hvilken DIY phono er det Drossel?
 

Drossel

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.05.2012
Innlegg
9.890
Antall liker
3.221
Det husker jeg ikke længere. Er nogle år siden nu. Mener det var en græker som stod for designet. Men lyden bestemmes af de anvendte stumper og udmåling af jfets o.s.v. Købte 500 af en enkelt af de transistorer.
 

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
Ble medlem
29.10.2016
Innlegg
7.905
Antall liker
19.800
Sted
Hjortshøj, Danmark.
Torget vurderinger
2
Så led da efter det...... Dovenlars :LOL: :LOL:
Når vi nu er flere, der er interesserede

Edit: Er det Salas simplistic J-fet riaa??
 

Drossel

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.05.2012
Innlegg
9.890
Antall liker
3.221
Så led da efter det...... Dovenlars :LOL: :LOL:
Når vi nu er flere, der er interesserede

Edit: Er det Salas simplistic J-fet riaa??
Ja det var Salas i hvertfald. Han har vist lavet flere. Og nej jeg gider ikke bruge tid på at lede efter det.
 

Drossel

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.05.2012
Innlegg
9.890
Antall liker
3.221
Så lige en Salas konstruktion hvor der var 1873 sider på diy audio. Gode Gud det er meget at komme igennem.
 

kjartanb

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.10.2009
Innlegg
955
Antall liker
650
Sted
Os
Torget vurderinger
1
Nu er runder mine Altec A5 forholdsvis tidlig av i bassen, går lidt dypere med GPA 515c end med Altec 515-8g. De har output langt ned, men nivå er lavt (hører det mest på filmmusikk). NLE17 graver vesentlig mer hørbar bass ut av rillene en mine tidligere phonosteg. Målte output ned under 25hz i lytterposisjon, via måleapp på mobil (ikke kalibrert ordentlig), har ikke sett det tidligere.
 
Topp Bunn