Nettverk til 2.etasje.

The Gunner

Æresmedlem
Ble medlem
29.05.2010
Antall liker
19.184
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Da er min sønns PC ferdigbygd😮💨
Nå trenger han internet for å kunne spille. Problemet er at hans rom er i andre etasje, mens resten av nettverksutstyret er nede i stua.
Hvilke muligheter finnes det for å få internettet opp til han? Kablet er vel å foretrekke, siden det er mest stabilt, men da betyr det jo å bore hull i vegg og tak, noe frister lite.
Innspill?🙏

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Antall liker
4.891
Torget vurderinger
1
Skaff noen Wifi bokser med mesh, da kan man kable dit man trenger og sette de opp i hver etasje i hver ende. Da vil man få god dekning sømløst i hele huset også.

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Antall liker
566
Torget vurderinger
1
Er det ikke wifi innebygd i hovedkortet? Det er ikke sikkert 1 etasje opp medfører så veldig stor forringelse av signalet. Da er det jo bare å bruke det eksisterende wifi-nettet.

ufo

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.02.2016
Antall liker
1.238
selv en 15år gammel N router til 300kr fra clasern har vel lite problemer med spilling over nett, så lenge man ikke er proff e-sport fps

The Gunner

Æresmedlem
Ble medlem
29.05.2010
Antall liker
19.184
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Noe sånt?

Trenger kun to stk?

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2013
Antall liker
4.414
selv en 15år gammel N router til 300kr fra clasern har vel lite problemer med spilling over nett, så lenge man ikke er proff e-sport fps
Hva guttungen lærte meg da han gamet her hjemme var at latency på nettetverket var det viktigste for ham. Så vi endte med å legge kabel til rommet hans. Men dette var noen år før vi plugget opp wf6 meshnett som faktisk gir høyere hastighet enn vårt gamle cat5 spredenett.

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Antall liker
4.891
Torget vurderinger
1
Det er ganske mye forskjell på latency på 2,4GHz og 5GHz wifi. 5GHz er absolutt å foretrekke ved spilling. Nå er vel de nyeste 6GHz også.
2,4GHz går lengre på dekning om man har vegger derimot, når dekning er viktigere enn hastighet.

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Antall liker
4.891
Torget vurderinger
1
Noe sånt?

Trenger kun to stk?

Om du trenger to eller flere mesh bokser kommer an på huset. Jeg har 3 i huset der en står i sikringsboksen og har dårlig dekning og er hoved router med Cat6 kabel til de andre to og 1 i garasjen som er trådløs.

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2013
Antall liker
4.414
Og man erfarer at store speilflater hindrer signal. Selv trådkurver av metall alla Elfa kan være problematisk. Med stor skyvedørsgarderobe med speil på soverommet måtte vi gjøre endringer av plassering til den ene meshnoden.

The Gunner

Æresmedlem
Ble medlem
29.05.2010
Antall liker
19.184
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Bor i en toetasjers bolig på 143 kvm. Ganske så åpen mellom etasjene pag trappa. Ingen betongvegger. Dagens router m/wifi fra Get dekker så vidt hele kåken, med kun noen få dødpunkter, og faktisk ikke der den nye PCen skal stå.

La meg se om jeg har forstått dette: vi trenger (minst) en 2-pakning som denne: https://www.proshop.no/Ruter/TP-Lin...q1eh4L0eAlzg-hrhL2Du1Rh1YIBS0LKsaAsZrEALw_wcB

En skal kables til routeren i stua, og den andre står på hans soverom. Fra den kables det til PCen?

Class

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2009
Antall liker
517
Sted
Vestfold
Torget vurderinger
7
Bruke sønnen som unnskyldning for å trekke fiber opp? 🤓

De mesh variantene jeg prøvde kom med egne problemer.
Enten gikk hastigheten ned på alt trådløst, noen klienter fungerer dårlig, de vil forsøke å ‘roame’ mellom accesspunkter osv.

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2013
Antall liker
4.414
Det burde fungere slik du skriver @The Gunner. Selv har jeg deaktivert wifiradioene i router fra nettleverandør og bruker kun meshnettet.

Vel samt vi har en eldre wifirouter for å få noen såkalte smartkontakter på 2.4GHz nettet som av ukjent grunn ikke vil koble seg til de nye Asus nodene.

ragwo

Mud-fi freak
Ble medlem
02.05.2007
Antall liker
22.631
Sted
El-returen
Torget vurderinger
44
Hvis du går for mesh burde du kjøpe noe som har et eget bånd til dataoverføring mellom punktene, da påvirkes ikke hastigheten i samme grad. Du bør også sette Get-boksen i bromodus og la de nyinnkjøpte boksene ta seg av resten. Dette for å unngå at to dingser tildeler ip-adresser på dette samme nettverket. Kan bli krøll av slikt.

Sist redigert:

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2013
Antall liker
4.414
Jeg har testet hastighet med Teletull sin ruter i bromodus vs ha den koblet som wlan. Selvsagt vil det ekstra laget med nett/brannmur gi flere hopp med ditto latensy. Men netflix sin hastighetstest viste ikke noe tap på større data. Derfor konkluderte jeg med at en ekstra brannmur "kan ikke skade" og slo heller av radioene i Teletull sin ruter slik at klientene kun ser nodene på mesh nettet. Kablet spredenett er da også koblet til en av nodene.

Det skal nevnes at jeg bytter leverandør hvert år for å benytte velkomstilbudene deres. Derfor er det ekstra letvint å ikke være avhengig av leverandør sin medfølende wifi-ruter.

Skal om kort tid over på Telia sin 5G løsning igjen. Nytt fra dem er at dem nå leverer denne løsningen med innemodem. Forrige gang dem var her for 3 år siden hengte dem opp et modem på utsiden. Nå skal kunden selv ordne med å koble opp 5G modem innomhus med instruks om retning boksen bør peke.

Bart

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.03.2007
Antall liker
63
Jeg har testet hastighet med Teletull sin ruter i bromodus vs ha den koblet som wlan. Selvsagt vil det ekstra laget med nett/brannmur gi flere hopp med ditto latensy. Men netflix sin hastighetstest viste ikke noe tap på større data. Derfor konkluderte jeg med at en ekstra brannmur "kan ikke skade" og slo heller av radioene i Teletull sin ruter slik at klientene kun ser nodene på mesh nettet.
Med router etter router slik du har koblet opp får du dobbel NAT. Dobbel NAT kan medføre problemer med
enkelte spill, VPN-tilkoblinger, port forwarding/trigging og for enkelte nettsteder.
Anbefales alltid å sette leverandørs router i bridgemodus når man kobler til egen router, evt. sette egen router i aksesspunktmodus.

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2013
Antall liker
4.414
Selvsagt, burde kanskje nevt at man må vedlikeholde to brannmurer 😄 Og Roon sin ARC vil muligens snuble da den benytter porttrigger.

Alt av strømmetjenester husholdningen her ellers benytter fungerer fint med dette oppsettet. Inkludert konas VPN til arbeidsgiver og skytjenester fra Microsoft m.fl. uten at det har vært nødvendig å åpne opp noe manuelt.

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
9.808
Sted
Holmestrand
Nå trenger han internet for å kunne spille. Problemet er at hans rom er i andre etasje, mens resten av nettverksutstyret er nede i stua.
Hvilke muligheter finnes det for å få internettet opp til han? Kablet er vel å foretrekke, siden det er mest stabilt, men da betyr det jo å bore hull i vegg og tak, noe frister lite.
Innspill?🙏
Bor i vei.

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
9.808
Sted
Holmestrand
Ja, det kan fint fungere.
Jeg bor i tømmerhus med en innvendig vegg delvis kledd m stein,
så ikke helt enkelt mhp wifi.
Jeg tuller defor ikke her.
3 kabler fra loft til første etasje.
Baserer meg på kablet «backbone»,
med wifi-aksesspunkt i nesten alle rom.
Så jeg har god dekning på denne måten.

Sist redigert:

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Antall liker
4.891
Torget vurderinger
1
Mesh har dedikert kanal på trådløst nettverket for backbone på mesh nettverket som ikke blander seg med kanalen for trådløst til klienter, det har ikke en repeater. Derfor fungerer mesh så bra.

E. Largo

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2007
Antall liker
19.657
Sted
Disco Volante
Torget vurderinger
2
Innspill?🙏
Gidder du ikke å legge opp kabel til junior slik at han kan game med lavest mulig ping 😱

joha

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
709
Torget vurderinger
1
Da er en sånn på vei.

Ka dokker trur, vil det funke? 🤔

Ellers takk for alle innspill. HFS på solsiden, dette🙏
Hvis du setter den i "bridge/client mode", burde det funke bra. Det vil igjen si at du kobler PCen med kabel til denne enheten.

Men hvis du i tillegg trenger wifi-dekning på dette rommet, så bør du gå for en MESH-løsning.

PS! Har du stikk oppe på veggen, slik at du kan plassere den noenlunde høyt?

edit: Hvis du skal sende signalet en etasje opp (rett ovenfor), så da trenger den ikke plasseres høyt på det rommet.

Sist redigert:

The Gunner

Æresmedlem
Ble medlem
29.05.2010
Antall liker
19.184
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Takker.

Har jo null interesse for dette, og ser at det er endel begreper jeg ikke forstår mye av. Lett å forestille seg hvordan det er for novise å ramle inn på HFS og får øst over seg ord og grafer de aldri har sett før 😅. Men klart, er man veldig interessert, så lærer man jo kjapt også.

Prøver dette først, så kanskje mesh senere om behovet ikke dekkes.

PS! Ser at det er antenneuttak på rommet. Kanskje skaffe seg et modem (og router, hvis det må til)?

IMG_20250430_234918_edit_1288542607877336.jpg

E. Largo

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2007
Antall liker
19.657
Sted
Disco Volante
Torget vurderinger
2
Det der ser ut som et gammelt kabeltv uttak.
Wifi 6 som du har bestilt, har lav latency. Så jeg tenker at gaming for junior kommer til å gå helt fint 🙂

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
9.808
Sted
Holmestrand
Mesh har dedikert kanal på trådløst nettverket for backbone på mesh nettverket som ikke blander seg med kanalen for trådløst til klienter, det har ikke en repeater. Derfor fungerer mesh så bra.
Det stemmer, men det hjelper ikke hvis det er fysiske stengsler som skygger for signalet.

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Antall liker
566
Torget vurderinger
1
Mest har ikke nødvendigvis et dedikert bånd/radio til mesh-trafikken. Som regel er det kun toppmodellene som har dette. I praksis fungerer en enkel repeater vel så bra som mesh, og er vel i dette tilfellet en vel så bra/bedre løsning når behovet er temmelig enkelt og spikret.

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Antall liker
4.891
Torget vurderinger
1
Det stemmer, men det hjelper ikke hvis det er fysiske stengsler som skygger for signalet.
Sier ikke det seg veldig selv?
Man har mulighet for å sette opp flere, om det er dødsoner på mesh nettverket. Hvis man ikke sitter i et faradays bur da, skal vi gå igjennom hvordan det skal tettes med det samme også eller..?

Geeehs, så med teskje man må skrive her inne, og selv det hjelper ikke da folk hele tiden legger til enda flere fantasi scenarioer.

Jeg har en erfaring med at trådløse repeatere kan gjøre livet til et ustabilt helvette, med mye ping og lang tid for å finne en setup som fungerte med det.
Mesh derimot er gode saker. Men wifi er wifi og ustabiliteter forekommer uansett før eller siden. Mesh bokser kan også settes opp som rene repeatere om man ønsker det istedet også. 🥳
Folk får bare kjøpe det de kjøper uansett. :)

The Gunner

Æresmedlem
Ble medlem
29.05.2010
Antall liker
19.184
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Mesh er absolutt interessant, men vi får nå om denne extenderen gjør jobben godt nok før vi går videre.
Poden er ingen hardbarka gamer, og ikke ønsker jeg å legge forholdene optimalt til rette for det heller😜

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
9.808
Sted
Holmestrand
Sier ikke det seg veldig selv?
Man har mulighet for å sette opp flere, om det er dødsoner på mesh nettverket. Hvis man ikke sitter i et faradays bur da, skal vi gå igjennom hvordan det skal tettes med det samme også eller..?

Geeehs, så med teskje man må skrive her inne, og selv det hjelper ikke da folk hele tiden legger til enda flere fantasi scenarioer.

Jeg har en erfaring med at trådløse repeatere kan gjøre livet til et ustabilt helvette, med mye ping og lang tid for å finne en setup som fungerte med det.
Mesh derimot er gode saker. Men wifi er wifi og ustabiliteter forekommer uansett før eller siden. Mesh bokser kan også settes opp som rene repeatere om man ønsker det istedet også. 🥳
Folk får bare kjøpe det de kjøper uansett. :)
Deler din erfaring her.
Derfor er jeg gjerne tilhenger av å kable.
Ikke alt, men det er ofte min løsning på problemet, hvis kabling ikke er alt for komplisert da. 😎

Sist redigert:
Topp Bunn