Neste oppgradering blir ny platespiller

vipa

Høyttalerhviskeren
Ble medlem
08.01.2016
Innlegg
3.785
Antall liker
8.752
Sted
Fra Fredrikstad, kommet meg helt til Halden
Torget vurderinger
1
Ja, jeg tror i alle fall det. Slett ikke sikker på om det blir i år og hvis så er så blir det nok nærmere sommeren.
Hvorfor oppretter jeg denne tråden?
Selvfølgelig for å få masse gode mer eller mindre velmenende råd fra ekspertisen her inne! Litt om hva jeg tenker:

Jeg har med alle oppgraderinger gjort siden jeg begynte å luske i krokene her inne i 2016 bare hatt et ønske: vil ha det bedre, vil at alt skal bli bedre og så langt har jeg lykkes med dette.
En av grunnene til det er nok at utgangspunktet var beskjedent og stort sett, nei alt jeg har kjøpt har vært dyrere og bedre enn det jeg hadde. Eksempel forsterker : fra Densen beat til Hegel h80 og så til Bladelius Thor mk lll. Høyttalere : audiovector m2 til B & W cm9 til Spendor s8e til dynaudio evoke 50. Kunne nevnt riaa og pu og for så vidt platespiller også.
Jeg er litt nysgjerrig på hvor mye bedre jeg kan få vinylsnurringen? Igjen så er ønsket at alt skal bli bedre (selv om jeg slett ikke er misfornøyd i dag). Noen praktiske ønsker :vekt opp til 15 kilo da jeg vil ha den på vegghylle, autostopp er pluss (har ikke det i dag) budsjett inntill 20k og tenker primært brukt, ønsker noe solid og robust, ikke så lyst på tynn plate ala Rega osv.
Er det foresten noen som vet hvor bra/dyr pu som armen min sumiko premier klarer å utnytte? Ønsker en arm som skal kunne klare for eksempel en umami red hvis jeg skulle kline til med noe sånt senere.

Ka døkk trur? 😁
 

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
11.021
Antall liker
8.217
Torget vurderinger
1
Legger du på 10 000kr får du en Nottingham Spacedeck og trenger ikke å tenke på ny platespiller resten av livet. Ingen autostopp eller auto noe som helst.....
Ja, jeg vet at den sprenger budsjettet, men er et såpass godt kjøp. Prisen har stått på stedet vil. Koster det samme nå som for 15 år siden....
 

vipa

Høyttalerhviskeren
Ble medlem
08.01.2016
Innlegg
3.785
Antall liker
8.752
Sted
Fra Fredrikstad, kommet meg helt til Halden
Torget vurderinger
1
Legger du på 10 000kr får du en Nottingham Spacedeck og trenger ikke å tenke på ny platespiller resten av livet. Ingen autostopp eller auto noe som helst.....
Ja, jeg vet at den sprenger budsjettet, men er et såpass godt kjøp. Prisen har stått på stedet vil. Koster det samme nå som for 15 år siden....
"budsjett" blir jo skjelden tatt alvorlig her😅 og dæven den er lekker 😍
 

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Innlegg
7.505
Antall liker
8.044
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Eller man kan klare seg med en Interspace Jr. som også spiller veldig, veldig bra. Da er man innenfor budsjett inkl. arm og godt under uten. Men autostopp får du ikke på noe fra Nottingham.

Gitt tidsvinduet er vel det beste trolig å prøve å få hørt på litt forskjellig inntil det er tid for å handle? Med budsjett på 20K er utvalget stort og selvsagt vil alle foreslå det de liker eller selv har. Om det var meg og jeg skulle handlet nå ville jeg vært veldig fristet av den Hitachi HT-840 som ligger på torget til ti lapper.
 

vipa

Høyttalerhviskeren
Ble medlem
08.01.2016
Innlegg
3.785
Antall liker
8.752
Sted
Fra Fredrikstad, kommet meg helt til Halden
Torget vurderinger
1
Eller man kan klare seg med en Interspace Jr. som også spiller veldig, veldig bra. Da er man innenfor budsjett inkl. arm og godt under uten.

Gitt tidsvinduet er vel det beste trolig å prøve å få hørt på litt forskjellig inntil det er tid for å handle? Med budsjett på 20K er utvalget stort og selvsagt vil alle foreslå det de liker eller selv har. Om det var meg og jeg skulle handlet nå ville jeg vært veldig fristet av den Hitachi HT-840 som ligger på torget til ti lapper.
Mmm, den er fin. Tror du den takler en skikkelig god MC (når jeg får råd til det)?
 

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Innlegg
7.505
Antall liker
8.044
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Garantert. Sumikoen din er jo en Jelco SA-750: den hadde jeg selv i mange år og den fungerte fint med alle pickuper jeg hengte på den. En pickup blir ellers ikke vanskeligere å få til jo dyrere den er, selv om det selvsagt er litt å hente i en bedre arm.
 

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Innlegg
7.505
Antall liker
8.044
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Så spørs det jo også hva du mener med "en skikkelig god MC". Mener du en som er skikkelig god, eller en som er skikkelig dyr?
 

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
11.021
Antall liker
8.217
Torget vurderinger
1
Så spørs det jo også hva du mener med "en skikkelig god MC". Mener du en som er skikkelig god, eller en som er skikkelig dyr?

For mine tre siste MC pickuper har kvaliteten vært omvendt proposjonalt med prisen. Mao den billigste var den beste....
 

vipa

Høyttalerhviskeren
Ble medlem
08.01.2016
Innlegg
3.785
Antall liker
8.752
Sted
Fra Fredrikstad, kommet meg helt til Halden
Torget vurderinger
1
For mine tre siste MC pickuper har kvaliteten vært omvendt proposjonalt med prisen. Mao den billigste var den beste....
Ikke helt sikker hva jeg mener egentlig. Tenker at min hana sl er bra, antagelig så er ml bedre (jeg må uansett kjøpe ny på et tidspunkt) og så må jo umami red være mye bedre (?) ikke låst til hana altså, kan like gjerne bli AT eller ortofon eller noe annet neste gang.
 

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Innlegg
7.505
Antall liker
8.044
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Det nok ikke så enkelt, selv om produsentene og PR-maskineriet selvsagt vil at det blir sett på som opplest og vedtatt. I alle fall er det langt fra min erfaring eller oppfatning.

Pickuper er haugammal tech, selv om materialene og mulighetene har blitt noe bedre med tiden. Imidlertid er det ca. null grunn til at en pickup sydd sammen for hånd av en 120 år gammel japaner, fra lerkespytt, en kaktusnål og treverk fra en 2000 år gammel busk som vokser på en hellig fjellskrent, skal være det minste bedre en pickup som laget med moderne metoder. Eller koste 50 eller 100 ganger mer. Tvert imot egentlig.

At du vil like den første bedre er selvsagt godt mulig, men det er noe veldig, veldig annet og henger mest sannsynlig på en lang rekke andre faktorer enn lyden alene.
 

vipa

Høyttalerhviskeren
Ble medlem
08.01.2016
Innlegg
3.785
Antall liker
8.752
Sted
Fra Fredrikstad, kommet meg helt til Halden
Torget vurderinger
1
Det nok ikke så enkelt, selv om produsentene og PR-maskineriet selvsagt vil at det blir sett på som opplest og vedtatt. I alle fall er det langt fra min erfaring eller oppfatning.

Pickuper er haugammal tech, selv om materialene og mulighetene har blitt noe bedre med tiden. Imidlertid er det ca. null grunn til at en pickup sydd sammen for hånd av en 120 år gammel japaner, fra lerkespytt, en kaktusnål og treverk fra en 2000 år gammel busk som vokser på en hellig fjellskrent, skal være det minste bedre en pickup som laget med moderne metoder. Eller koste 50 eller 100 ganger mer. Tvert imot egentlig.

At du vil like den første bedre er selvsagt godt mulig, men det er noe veldig, veldig annet og henger mest sannsynlig på en lang rekke andre faktorer enn lyden alene.
Mjaa, ikke helt uenig i filosoferingen rundt høyttravende bruk av fantasifulle beskrivelser av hifi komponenter. Tror jeg lar den pu ballen ligge så lenge, den blir tidsnok aktuell hvis jeg invisterer i ny spiller.
Får titte litt rundt etterhvert og vurdere litt forskjellige alternativer... 🤔🙂
 

Hønndjevelen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2010
Innlegg
7.139
Antall liker
7.770
Sted
Oslo
Ja, jeg tror i alle fall det. Slett ikke sikker på om det blir i år og hvis så er så blir det nok nærmere sommeren.
Hvorfor oppretter jeg denne tråden?
Selvfølgelig for å få masse gode mer eller mindre velmenende råd fra ekspertisen her inne! Litt om hva jeg tenker:

Jeg har med alle oppgraderinger gjort siden jeg begynte å luske i krokene her inne i 2016 bare hatt et ønske: vil ha det bedre, vil at alt skal bli bedre og så langt har jeg lykkes med dette.
En av grunnene til det er nok at utgangspunktet var beskjedent og stort sett, nei alt jeg har kjøpt har vært dyrere og bedre enn det jeg hadde. Eksempel forsterker : fra Densen beat til Hegel h80 og så til Bladelius Thor mk lll. Høyttalere : audiovector m2 til B & W cm9 til Spendor s8e til dynaudio evoke 50. Kunne nevnt riaa og pu og for så vidt platespiller også.
Jeg er litt nysgjerrig på hvor mye bedre jeg kan få vinylsnurringen? Igjen så er ønsket at alt skal bli bedre (selv om jeg slett ikke er misfornøyd i dag). Noen praktiske ønsker :vekt opp til 15 kilo da jeg vil ha den på vegghylle, autostopp er pluss (har ikke det i dag) budsjett inntill 20k og tenker primært brukt, ønsker noe solid og robust, ikke så lyst på tynn plate ala Rega osv.
Er det foresten noen som vet hvor bra/dyr pu som armen min sumiko premier klarer å utnytte? Ønsker en arm som skal kunne klare for eksempel en umami red hvis jeg skulle kline til med noe sånt senere.

Ka døkk trur? 😁
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.731
Antall liker
21.597
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Om ikke autostopp, så kan autoløft ettermonteres på de fleste manuelle grammofoner.
 

Hønndjevelen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2010
Innlegg
7.139
Antall liker
7.770
Sted
Oslo
Ja, jeg tror i alle fall det. Slett ikke sikker på om det blir i år og hvis så er så blir det nok nærmere sommeren.
Hvorfor oppretter jeg denne tråden?
Selvfølgelig for å få masse gode mer eller mindre velmenende råd fra ekspertisen her inne! Litt om hva jeg tenker:

Jeg har med alle oppgraderinger gjort siden jeg begynte å luske i krokene her inne i 2016 bare hatt et ønske: vil ha det bedre, vil at alt skal bli bedre og så langt har jeg lykkes med dette.
En av grunnene til det er nok at utgangspunktet var beskjedent og stort sett, nei alt jeg har kjøpt har vært dyrere og bedre enn det jeg hadde. Eksempel forsterker : fra Densen beat til Hegel h80 og så til Bladelius Thor mk lll. Høyttalere : audiovector m2 til B & W cm9 til Spendor s8e til dynaudio evoke 50. Kunne nevnt riaa og pu og for så vidt platespiller også.
Jeg er litt nysgjerrig på hvor mye bedre jeg kan få vinylsnurringen? Igjen så er ønsket at alt skal bli bedre (selv om jeg slett ikke er misfornøyd i dag). Noen praktiske ønsker :vekt opp til 15 kilo da jeg vil ha den på vegghylle, autostopp er pluss (har ikke det i dag) budsjett inntill 20k og tenker primært brukt, ønsker noe solid og robust, ikke så lyst på tynn plate ala Rega osv.
Er det foresten noen som vet hvor bra/dyr pu som armen min sumiko premier klarer å utnytte? Ønsker en arm som skal kunne klare for eksempel en umami red hvis jeg skulle kline til med noe sånt senere.

Ka døkk trur? 😁
Technics SL1500. Har selv denne med funkfirm matte og Orto2m Black. + litt i en bedre kabel så er du på budsjett.
 

vipa

Høyttalerhviskeren
Ble medlem
08.01.2016
Innlegg
3.785
Antall liker
8.752
Sted
Fra Fredrikstad, kommet meg helt til Halden
Torget vurderinger
1
Technics SL1500. Har selv denne med funkfirm matte og Orto2m Black. + litt i en bedre kabel så er du på budsjett.
Ja en god DD skal man ikke Kimse av. Har hatt 2m black og følte det var en reell oppgradering å få hana sl, men igjen pu finner man ut av etter hvert 🙂
 

Hønndjevelen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2010
Innlegg
7.139
Antall liker
7.770
Sted
Oslo
Ja en god DD skal man ikke Kimse av. Har hatt 2m black og følte det var en reell oppgradering å få hana sl, men igjen pu finner man ut av etter hvert 🙂
Ut av boksen m orig matte og pu, låt den ikke bra. Men m funkfirm og 2m Black er den ikke dum.
Og den innebygde riaa'n er grei til orto mm.
Hadde tidligere Micro Seiko RX1500 SME V og div MC pickuper.
Lever godt med Tech'en nå, ikke bedre, men mye mere bang for the buck.
Hakke prøvd, men tror armen også tåler en anstendig mc-pu
Og med hang til å spille seint, m tilhørende fluidium, så ere greit at armen løfter seg selv!
 
Sist redigert:

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.248
Antall liker
9.479
Torget vurderinger
2
En spiller som er litt oversett er Michell Technodeck.
Sammen med en HR powersupply er det enkelt å fin justere hastigheten.( som er vel så stabil som en Technics til samme pris) Avansert lager få kan matche og fin arm
 
Sist redigert:

Hønndjevelen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2010
Innlegg
7.139
Antall liker
7.770
Sted
Oslo
En spiller som er litt oversett er Michell Technodech.
Sammen med en HR powersupply er det enkelt å fin justere hastigheten.( som er vel så stabil som en Technics) Avansert lager få kem matche og fin arm
Det ligger fortsatt en på torget til 4000.-
Om den er i orden, så bør den være et knallkjøp.
 

vipa

Høyttalerhviskeren
Ble medlem
08.01.2016
Innlegg
3.785
Antall liker
8.752
Sted
Fra Fredrikstad, kommet meg helt til Halden
Torget vurderinger
1
Uansett hva det måtte bli så har jeg et helt klart krav: det må føles som en klar oppgradering fra thorens td 320 mkll som jeg har og for så vidt er blitt ganske glad i...
 

Hønndjevelen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2010
Innlegg
7.139
Antall liker
7.770
Sted
Oslo
Uansett hva det måtte bli så har jeg et helt klart krav: det må føles som en klar oppgradering fra thorens td 320 mkll som jeg har og for så vidt er blitt ganske glad i...
Med et budsjett på 20k vil du uansett få en oppgradering fra din Thorens!
 

motoren

Æresmedlem
Ble medlem
13.01.2007
Innlegg
23.837
Antall liker
38.558
Sted
Flekkefjord
Torget vurderinger
30
Jeg ville gått for en vintage spiller og brukt noe av summen på en god pu :)
Fex Pioneer PL 70 eller lign

mvh
 

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.248
Antall liker
9.479
Torget vurderinger
2
Det ligger fortsatt en på torget til 4000.-
Om den er i orden, så bør den være et knallkjøp.
Jøss hadde jeg hatt plass skulle jeg kjøpt den bare for gøy, og stille opp ved siden av Gyroen. Tecnodech er en Gyro uten fjæring ,og enkel å stille opp i motsetning til Gyro

4000 er veldig bra spiller for pengene , spiller over Rega og Project selv på samme nyprisnivå, mener nå jeg , også basert på tekniske mål ( kjøpt nye alle 3 altså)
 
Sist redigert:

vipa

Høyttalerhviskeren
Ble medlem
08.01.2016
Innlegg
3.785
Antall liker
8.752
Sted
Fra Fredrikstad, kommet meg helt til Halden
Torget vurderinger
1
Det er litt det som er problemet med å prøve å ha litt is i magen og vurdere alle muligheter : det dukker opp noe veldig interessant på bruken som Hitachi'n. Økonomien blir sterkere fremover mot sommeren med bonus utbetaling og feriepenger. Satser på at jeg finner gode alternativer på bruken da også. Må si det frister med en god vintage med en bra pu...
 

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Innlegg
7.505
Antall liker
8.044
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
For mine tre siste MC pickuper har kvaliteten vært omvendt proposjonalt med prisen. Mao den billigste var den beste....

Ikke helt omvendt proporsjonalt her, men de dyreste har ikke vært/er ikke det minste bedre enn andre til 1/5 av prisen.
 

vipa

Høyttalerhviskeren
Ble medlem
08.01.2016
Innlegg
3.785
Antall liker
8.752
Sted
Fra Fredrikstad, kommet meg helt til Halden
Torget vurderinger
1
Kom til å tenke på Rudi's test av hana sl og noe han skrev på slutten :

"Lydbildet fremstår med bra punktgrafikk og bredde på lydbildet holder normal standard og vel så det. Dynamisk sett holder det hele også godt mål. Bassen-, og kanskje spesielt dypbassen, hører ikke blant de kraftigste og mest slagkraftige jeg har hørt. Men man får ikke alt til 6500.- kroner, sånn er det bare."

Ok så er det bare sånn (tviler ikke) men kanskje får man nesten alt for 11000,-?
 

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Innlegg
7.505
Antall liker
8.044
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Helt subjektivt selvsagt, men jeg mener man får så godt som alt det en pickup kan levere for rundt 10K. Selv har jeg en VdH Colibri med nypris på 50K+ i samlingen, en Benz til rundt det halve og har eid, hatt på besøk eller hørt en rekke like dyre og dyrere ting. Så langt har jeg ikke, med hånden på hjertet, hørt en eneste pickup jeg synes har vært bedre enn mine ART9 og ART7. Om jeg ble forvist til en øde øy og bare kunne pakke en, så ville valget falt på en av de to av alle pickuper jeg har hørt.

Det handler dog utelukkende om lyden slik den oppfattes av mine ører, men det er selvsagt også mye man ikke får for 10K. Veldig lite prestisje, ingen mystikk og for mange helt sikkert ikke den samme gode følelsen i mellomgulvet og mellom ørene som en Koetsu Urushi, Ortofon Anna, Air Tight Opus -1 eller lignende kan gi. Eieglede er slett ikke å kimse av, men den handler ofte, eller som regel, om mye mer og helt andre ting enn objektiv ytelse.
 
Sist redigert:

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
11.021
Antall liker
8.217
Torget vurderinger
1
Kom til å tenke på Rudi's test av hana sl og noe han skrev på slutten :

"Lydbildet fremstår med bra punktgrafikk og bredde på lydbildet holder normal standard og vel så det. Dynamisk sett holder det hele også godt mål. Bassen-, og kanskje spesielt dypbassen, hører ikke blant de kraftigste og mest slagkraftige jeg har hørt. Men man får ikke alt til 6500.- kroner, sånn er det bare."

Ok så er det bare sånn (tviler ikke) men kanskje får man nesten alt for 11000,-?

Punktgrafikk?????
 

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
11.021
Antall liker
8.217
Torget vurderinger
1
Helt subjektivt selvsagt, men jeg mener man får så godt som alt det en pickup kan levere for rundt 10K. Selv har jeg en VdH Colibri med nypris på 50K+ i samlingen, en Benz til rundt det halve og har eid, hatt på besøk eller hørt en rekke like dyre og dyrere ting. Så langt har jeg ikke, med hånden på hjertet, hørt en eneste pickup jeg synes har vært bedre enn mine ART9 og ART7. Om jeg ble forvist til en øde øy og bare kunne pakke en, så ville valget falt på en av de to av alle pickuper jeg har hørt.

Det handler dog utelukkende om lyden slik den oppfattes av mine ører, men det er selvsagt også mye man ikke får for 10K. Veldig lite prestisje, ingen mystikk og for mange helt sikkert ikke den samme gode følelsen i mellomgulvet og mellom ørene som en Koetsu Urushi, Ortofon Anna, Air Tight Opus -1 eller lignende. Eieglede er slett ikke å kimse av, men den handler ofte, eller som regel, om mye mer og helt andre ting enn objektiv ytelse.

Dette er noe mange glemmer i denne bransjen. Kompetente ingeniører kan 100% realisere et produkt uten at det nødvendigvis koster en formue (avhengig av type produkt selvsagt). Alle produkter har et prisområde hvor potensiale kan bli helt tatt ut. Man kan ikke kaste uendelig med penger etter noe å tro at man kan få uendelig økt ytelse.
 

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Innlegg
7.505
Antall liker
8.044
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Nemlig. Spesielt noe så enkelt som en pickup.
 

vipa

Høyttalerhviskeren
Ble medlem
08.01.2016
Innlegg
3.785
Antall liker
8.752
Sted
Fra Fredrikstad, kommet meg helt til Halden
Torget vurderinger
1
Litt tid har gått og jeg er fremdeles like sikker på at min neste oppgradering blir en platespiller. Etter å hatt et lite teknisk uhell med bilen så ble jeg med et 9k fattigere så da fikk jeg i hvert fall litt is i magen i forhold til å gjøre noe overilt.
Det er jo mye snasne greier å få kjøpt nå så jeg lurer litt på om jeg vil ha dd eller remdrift.
Begge drivverk har jo sine fordeler og ulemper har jeg skjønt. Mange dd spillere ser så deilig solide ut, men vil det kunne bli mer støy fra tallerken/motor?
Hører gjerne erfaringer fra dere med dd spillere... 🤔🙂

Mvh
Vipa
 

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Innlegg
6.599
Antall liker
3.137
Torget vurderinger
0
Nå har støyen fra reimdrift plaget meg minst mer enn 2 ganger de seneste dagene og konklusjonen må bli at motoren er støykilden, MEN med en DD som er LYDLØS så har jeg et veldig bra alternativ på dårlige dager... ;)
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.731
Antall liker
21.597
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Oppgraderinger ja. Sota Sapphire series II her, med enkelte oppgraderinger. Trøbbelet at motoren er like gammel som spilleren, 25 år pluss. Og underchassiset i mdf viser at det har mye å bære Skal sende E-post til Sota i morgen. Høre hva de mener og hva det koster å være kar…
 
Topp Bunn