Nei til straff for religionskritikk

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
30.655
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Hvor signerer jeg? Det hjalp sist, så jeg kan prøve igjen.

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Jeg vet ikke, men skal tipse deg om det dukker opp noe…
Så kjekt at du har evner til å stoppe slikt. :)

Var et interessant innslag på TV2-nyhetene i dag. Der er det en anonym tegner (tidligere venn av Theo van- Gogh som ble slaktet av en ilter muslim) som har bestemt seg for å ta ‘an helt ut…
Han opererer under pseudonymet Gregorius Nekschot (betyr nakkeskudd) og han tegner karikaturer som er en smule drøyere enn de fleste andre. Man må jo gjerne mislike tegningene hans, men skal man forby ham å tegne dem? De hadde neppe vært sett på som særlig drøye om det var andre ting han tegnet enn ting knyttet til islam.

Han må opptre offentlig tildekket, her kommer jo plagget burka for første gang til sin rett, så han gir intervjuer i burka. For en tid tilbake ble han arrestert av store politistyrker og forhørt i over 30 timer. Han ble truet med at man ville avsløre hans identitet.

Så hva gjør man med sånne? Fengsler man dem for å gjøre hva…? Tegne?
Hva galt gjør han egentlig? Han provoserer. På samme måte som Otto Jespersen provoserer noen og morer andre, provoserer han noen og morer andre.
Slike som ham rammes i Nederland av den type lov vi i dag slapp unna. Noen synes vel det er som fortjent at han behandles sånn, men det er samtidig et stort angrep på ytringsfriheten å nekte han å tegne hva han vil.

Og i motsetning til tegninger så er jo virkeligheten han tuller med mange steder blodig alvor.

[video]7pbJHcnE1tk[/video]

Topp Bunn