Politikk, religion og samfunn Nei til sosialismen!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Kjetil Rolness

    Ny skolestil i riksmedia om J.K. Rowling og woke-debatten. Denne gang forfattet av debattansvarlig i Dagsavisen. Er hun bekymret over at folk mister jobben fordi de sier noe kritisk om en kjønnsforståelse presset fram av ytterligående transaktivister? Overhodet ikke. Problemet er dette: 150 intellektuelle i USA og England "skriker at de ikke får mene noe lenger", og "sosiolog Rolness" er "rasende over det han mener er en overdrevent politisk korrekt, progressiv generasjon". Sammen med Anki Gerhardsen og Inger Merete Hobbelstad representerer vi den "knebla makten" som tror demokratiet er truet bare fordi noen sier stygge ting om Rowling.
    Vi merker oss også denne: "I senere tid trakk to av underskriverne seg, fordi J.K Rowling også sto på lista. Det er jo mildt sagt et spennende paradoks."
    Ja, det er det. Og så det litt artig at Dagsavisen overhodet ikke skjønner hva paradokset består i.

     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Heidi Nordby Lunde

    Det er flere veier ut av krisen, skriver SVs finanspolitiske talsperson Kari Elisabeth Kaski i DN. Det er godt mulig. Men SVs politikk er ikke en av dem, svarer jeg.
    Koronapandemien har hatt samme effekt på norsk økonomi og næringsliv som SVs politikk ville hatt. SV vil bygge ned norsk olje og gass, forby deler av cruisenæringen, skattelegge flyreiser for å begrense flytrafikk og begrense bruken av privat sektor for å løse oppdrag på vegne av det offentlige. Et Norge i krisetilstand er jo det nærmeste vi kommer SVs program uten å ha SV i regjering!

     

    Gjest.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Innlegg
    5.723
    Antall liker
    486
    Nå er det vel moderne liberalisme som trekker oss mot 1984-tilstander. Gigantselskaper som Apple, Google, Microsoft, Facebook, Instagram tillates å kontrollere enorme datamengder om oss forbrukere, selge disse data til de som måtte ønske innen politikk og næringsliv, for slik å påvirke politiske og økonomiske markeder. Da kan liberalistene rope helt til de går i sin egen felle: tiotalitære tendenser som resultat av liberal politikk som ikke setter grenser for giganiske aktører som har vokst seg store mens de sov i timen. Trump er det tydeligste eksempelet med sin vilje til å manipulere omverdenen. Propaganda er ikke bare for gamle sovjet-kommunister, den finnes over alt.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Nå er det vel moderne liberalisme som trekker oss mot 1984-tilstander. Gigantselskaper som Apple, Google, Microsoft, Facebook, Instagram tillates å kontrollere enorme datamengder om oss forbrukere, selge disse data til de som måtte ønske innen politikk og næringsliv, for slik å påvirke politiske og økonomiske markeder. Da kan liberalistene rope helt til de går i sin egen felle: tiotalitære tendenser som resultat av liberal politikk som ikke setter grenser for giganiske aktører som har vokst seg store mens de sov i timen. Trump er det tydeligste eksempelet med sin vilje til å manipulere omverdenen. Propaganda er ikke bare for gamle sovjet-kommunister, den finnes over alt.
    Det største problemet med Google, Facebook etc. er at de gir etter for press fra de "progressive" og sensurer hvilke meninger som er tillatt å stå for, fjerner mennesker som ikke er politisk korrekte nok enten fra selskapet eller fra plattformen. Som Google som gav James Damore sparken:


    ... eller Youtube og Twatter som forbyr Milo Yianopolos å poste videoer fordi turbofeminister syter og klager og ikke forstår humoren.


    Så ja, de store selskapene kan i posisjon av sin markedsandel være med på å påvirke mange mennesker. Det katastrofale er når de blir infiltrert av woke kommunister og identitetspolitikere og andre helt blottet for virkelighetsorientering.

    Men man er ikke nødt til å benytte deres tilbud, det finnes alternativer ... andre søkemotorer, andre sosiale nettverksplattformer andre frie operativsystemer etc. etc. slik er det ikke med politikere og styre og stell ... får du de røde ved makten er det ingenting du kan gjøre med det annet enn å bøye deg forover med begge hender i bakken og trygle om litt varsomhet når de setter i gang.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    På høy tid de krakilske babykommunistene stapper munnkurven sin opp i ræven der den hører hjemme!

     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Fagforeningsleder reagerer mot de hjerneskadde progressive neo-marxistene som har infiltrert styre og stell i byen.

    Greit at det finnes et og annet råttent eple i politiet, men de er der tross alt for å beskytte vanlige mennesker mot kriminalitet.. noe som faller det sosialistiske søppelet tungt for brystet ... de som bare ønsker kaos, uorden, vold og opptøyer.. og alt slikt for å fremme den kommunistiske revolusjonen de så sårt sikler etter.

    Tanken om at man må ødelegge et samfunn totalt før man kan bygge et nytt sosialistisk "paradis". Gud bevare oss alle!

     
    Sist redigert av en moderator:
    • Liker
    Reaksjoner: SAL

    Gjest.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Innlegg
    5.723
    Antall liker
    486
    "Hvis du vil være liberal, kan du ikke være liberalist. Mennesket blir fritt til å realisere seg selv gjennom politiske fellesskap som kan garantere sikkerhet, institusjoner, selvutfoldelsesmuligheter, marked og sosial rettferdighet som gjør at de som har minst ikke blir en voldelig trussel mot resten." - sitat Rune Lykkeberg i Information
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
     

    vrøvl

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.05.2009
    Innlegg
    943
    Antall liker
    308
    Torget vurderinger
    1
    "Hvis du vil være liberal, kan du ikke være liberalist. Mennesket blir fritt til å realisere seg selv gjennom politiske fellesskap som kan garantere sikkerhet, institusjoner, selvutfoldelsesmuligheter, marked og sosial rettferdighet som gjør at de som har minst ikke blir en voldelig trussel mot resten." - sitat Rune Lykkeberg i Information
    Det kommer vel an på hva man mener med "å være liberalist". Hvis man anser de norske partiene Høyre, Venstre og Frp for å være liberalistiske treffer sitatet dårlig. Rune Lykkeberg skriver fra Danmark, et samfunn som er mye mer liberalistisk vridd enn Norge. Partiet Liberal Alliance satt i regjering i forrige periode, det er et parti som er mye mer rendyrket liberalistisk enn noen av de norske stortingspartiene. Rune Lykkeberg snakker trolig om en type ytterpunkt-liberalister som det er veldig få av i Norge (de som vil avskaffe hele velferdsstaten). Selv anser jeg meg selv for å være liberal og (en slags) liberalist, og for meg er det to sider av samme sak.

    Civitas ordbok om libertarianisme, liberalisme, minarkisme, anarkokapitalisme
    " Anarkokapitalismen ligger derimot utenfor liberalismens grenser fordi den vil avskaffe staten, mens liberalismen oppfatter en sterk, begrenset stat som en forutsetning for politisk frihet."
     
    Sist redigert:

    Gjest.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Innlegg
    5.723
    Antall liker
    486
    Hva med alle som har drept i demokratiets navn? Eller for å innføre frihet( i egen forståelse)?
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    sosialisme fungerer så det suser i Norge. Hvor har du vært de siste 70 årene? Sosialdemokrati er faktisk sosialisme. Hvis du synes de siste 70 år er litt vagt, hva med å ta koronakrisen. Sosialisme var hva de ikke-sosialistiske benyttet i mars.


    Ellers synes jeg det er litt tvilsomt å ta et sitat basert på at frihet under ansvar fungerer ikke under pandemi-unntakstilstand som corona innebærer og dra det til at det skal gjelde for resten av livet.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.455
    Antall liker
    7.793
    Torget vurderinger
    0
    Ja, nettopp. Folk føler ingen angst. Smitte er noe de bare leser om i avisen. Tenk på de stakkarsene som var på pub i Moss. Slikt vil aldri skje meg! Skulle det være en smittet på puben, så blir det 10 dagers karantene på meg. Jeg får ikke smitten selv, for mitt immunforsvar er verdens beste og vil slå det ned på 1-2-3.

    Slik er det utrolig mange nordmenn som tenker. Derfor reiser de til Sverige. Derfor reiser de på pub. Og det er derfor folk kjører en bil de vet vil bli underkjent i EU-kontrollen om 2 uker. Ulykken skjer ikke meg.


    Ikke misforstå. Jeg sier ikke at folk ikke skal ut og ha det gøy. Jeg sier bare at den frihet under ansvar er noe forbaska tull, for folk flest har bevist utallige ganger at de ikke klarer å ta det ansvaret. Spesielt ikke når de ikke har noe personlig å tape.
    Sitatet er "stjålet" fra Coronatråden, men jeg synes Larson her på en eksemplarisk måte beskriver hvorfor sosialismen ikke "fungerer" uten diktatur.
    Spesiellt siste setningen gir en meget god forklaring.
    Fungerer er skrevet i hermetegn fordi imho så viser all empiri at sosialismen ikke fungerer.

    Så selv om sosialisme/kommunisme i teorien er en fantastisk fin måte å organisere et samfunn på så fungere det ikke fordi folk ikke er soaialistiske maur som setter samfunnet ( maurtua ) sine behov over sine egne private behov. Så til trøst for de overbeviste "røde" her inne skal jeg strekke meg så langt å si at det ikke er teorien som er feil, men menneskene som skal fungere innenfor denne teorien.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.455
    Antall liker
    7.793
    Torget vurderinger
    0
    Her kom Larsons svar til mitt innlegg i "feil" rekkefølge fordi jeg fikk problemer med å legge ut mitt innlegg.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    så flott at ingen ønsker kommunisme da. Da er vi enige.


    edit: blir mitt siste svar i tråden da den er startet av Askøy budstikke som av åpenbare årsaker ikke er synlig hos meg, og da er tråden usynlig også (forum feature).
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.455
    Antall liker
    7.793
    Torget vurderinger
    0
    Amazon er en bedriten bedrift som ingen bør handle hos!
    Husk at når de har knekket sine egne fagforeninger sine så kommer de etter deg!
    Følger man med så vet vi jo hvilke drømmer NHO har i forhold til pivatiseringer og svekkelse av arbeidstakeres rettigheter!

    Greit at jeg er konservativ/blå men fagforeninger er nødvendige som en motvekt til turbokapitlister!
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1

    vrøvl

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.05.2009
    Innlegg
    943
    Antall liker
    308
    Torget vurderinger
    1
    Men vil liberalisme fungere når vi bikkar 9 milliardar på planeten?
    Kvifor? Jeg antar at du snakker om liberalisme som et synonym til kapitalisme, slik det ofte er. Det er lett å se at de deler av planeten som har et kapitalistisk system fungerer veldig mye bedre enn steder der de har andre alternativer.
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.630
    Antall liker
    5.276
    Sted
    Holmestrand
    Kvifor? Jeg antar at du snakker om liberalisme som et synonym til kapitalisme, slik det ofte er. Det er lett å se at de deler av planeten som har et kapitalistisk system fungerer veldig mye bedre enn steder der de har andre alternativer.
    Hvor mener du dette gjelder?
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.682
    Antall liker
    7.922
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Vi har to sjølverklærte "liberalistiske" parti, Venstre og FrP. Det kan verke som dei ikkje definerer dette så nøye, men som brukar det som eit fyndord.
    Wiki fortel dette om liberalisme:
    " I dag er det flere politiske retninger som blir kalt for liberalisme, deriblant klassisk liberalisme og sosial-liberalisme. Dette spekteret av «underretninger» gjør at det er vanskelig å definere liberalismen veldig snevert. Det er dessuten slik at begrepet forstås forskjellig i forskjellige regioner og land. I USA er eksempelvis liberalisme (eller progressivisme) en betegnelse som brukes om personer og grupperinger på venstresiden, mens det i Europa oftest brukes om de grupperinger på den politiske høyresiden som ønsker stor grad av økonomisk og personlig frihet. Skille mellom venstresiden og høyresiden går hovedsakelig ut på hvordan man tolker individuelle rettigheter. "
    Og Store Norske seier mellom anna:
    "......
    Den klassiske liberalismen er en retning innenfor liberalismen som bygget på Lockes politiske filosofi. Retningen ble utformet i England på 1700- og begynnelsen av 1800-tallet. Den klassiske liberalismen tar til orde for en minimalstat eller nattvekterstat. I dag kalles den også libertarianisme.

    Staten er et nødvendig onde og bør begrenses til å beskytte innbyggerne ved å sørge for sosial ro og orden. Når den virker, må den kun gjøre det som en rettsstat, altså på en forutsigbar måte, på bakgrunn av allment kjente lover. Avskaffelse av de fleste offentlige reguleringer er derfor nødvendig for individets utfoldelse."

    Frp er ganske tydeleg innanfor dette. Dei ynskjer så svak styring som mogleg, så mykje som råd skal avgjerast på individnivå. Ressurssterke individ får såleis meir påverknadskraft på eige liv enn den ressurssvake. Venstre er meir diffus og inkonsekvent på dette feltet.
    Liberalisme vaks fram fyrst og framst like før den industrielle revolusjon, og var betinga av føydalsamfunnet sin maktkamp ovanfor konge og kyrkje.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.455
    Antall liker
    7.793
    Torget vurderinger
    0
    Her er et litt mer nyansert bilde.

    Hvilke farger ønsker vi mer av på denne planeten?
    Det var en pussig plansje????
    Hellas og Tyrkia som 3 rangs?? Tyrkia kan jeg forstå, men Hellas????

    Det kan ikke være politisk ufrihet som regnes her, religion må være veldig sterkt vektet.
    Hellas er et land preget av religion, men det er mest gamle folk som er opphengt i dette og når det kommer til politisk frihet ligger da Hellas lysår foran Erdogans diktatur.
     

    vrøvl

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.05.2009
    Innlegg
    943
    Antall liker
    308
    Torget vurderinger
    1
    Her er et litt mer nyansert bilde.
    Det var en pussig plansje????
    Hellas og Tyrkia som 3 rangs?? Tyrkia kan jeg forstå, men Hellas????

    Det kan ikke være politisk ufrihet som regnes her, religion må være veldig sterkt vektet.
    Hellas er et land preget av religion, men det er mest gamle folk som er opphengt i dette og når det kommer til politisk frihet ligger da Hellas lysår foran Erdogans diktatur.
    "Økonomisk frihet" er det den viser, altså, frimarked/liberalisme.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn