Diverse Nei til DAB

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
6.632
Antall liker
11.017
Torget vurderinger
2
DAB-radioen Harriet trodde skulle vare livet ut, er allerede ubrukelig - Aftenposten

Toget er i fart, og ser ikke ut til å kunne stoppes. Ikke bare skapes et hav av ubrukelige (men fullt brukbare) FM-radioer fra gode produsenter, det samme skjer også med en god del DAB-radioer.
Er selv i den situasjon at jeg valgte å scanne for å oppdatere slik moderkanalen ber oss om. Vel; der forsvant NRK, gitt. Og masse annet, for den del. Vi snakker om en fin-fin Geneva (Test av Geneva World Radio | Lyd & Bilde), som nå midlertidig blir omdefinert til FM-radio, så lenge NRK gir meg lov til det. Deretter er altså denne flotte radioen egentlig ubrukelig, dersom jeg ikke kobler den til et eller annet elektronisk fjas via kabel eller blåtann. Det er jeg ikke interessert i, for meg skal en radio spille radioprogrammer, det er nettopp det den er bygget for.

Det er med sorg jeg forbereder meg på å stort sett skille lag med NRK, jeg lar meg ikke tvinge til å skaffe meg mer søppel.

Oppfordrer alle til å skrive under her, samt spre dette til så mange du kan:
IKKE Steng FM-Nettet - underskrift.no

Mvh
Håkon Rognlien

EDIT: Bruksanvisningen på Geneva-radioen hevder den er en DAB+. Faktum er jo også at jeg hadde alle NRK-kanalene før jeg scannet. En flott radiohverdag for en stadig eldre befolkning, dette.
 
Sist redigert:

slowmotion

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2009
Innlegg
6.387
Antall liker
3.112
Det er vel litt sent å begynne å klage nå. Maskinen er i gang.

Selv kommer jeg til å bli uten radio. Har ikke tenkt å skaffe meg dab.
 

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Innlegg
13.496
Antall liker
9.228
Sted
Østfold
Torget vurderinger
19
DAB-radioen Harriet trodde skulle vare livet ut, er allerede ubrukelig - Aftenposten

Toget er i fart, og ser ikke ut til å kunne stoppes. Ikke bare skapes et hav av ubrukelige (men fullt brukbare) FM-radioer fra gode produsenter, det samme skjer også med en god del DAB-radioer.
Er selv i den situasjon at jeg valgte å scanne for å oppdatere slik moderkanalen ber oss om. Vel; der forsvant NRK, gitt. Og masse annet, for den del. Vi snakker om en fin-fin Geneva (Test av Geneva World Radio | Lyd & Bilde), som nå midlertidig blir omdefinert til FM-radio, så lenge NRK gir meg lov til det. Deretter er altså denne flotte radioen egentlig ubrukelig, dersom jeg ikke kobler den til et eller annet elektronisk fjas via kabel eller blåtann. Det er jeg ikke interessert i, for meg skal en radio spille radioprogrammer, det er nettopp det den er bygget for.

Det er med sorg jeg forbereder meg på å stort sett skille lag med NRK, jeg lar meg ikke tvinge til å skaffe meg mer søppel.

Oppfordrer alle til å skrive under her, samt spre dette til så mange du kan:
IKKE Steng FM-Nettet - underskrift.no

Mvh
Håkon Rognlien

EDIT: Bruksanvisningen på Geneva-radioen hevder den er en DAB+. Faktum er jo også at jeg hadde alle NRK-kanalene før jeg scannet. En flott radiohverdag for en stadig eldre befolkning, dette.
Brukerfeil;)
 

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Innlegg
14.310
Antall liker
16.930
Sted
Oslo
Torget vurderinger
13
Nå er det jo slik at teknologiutvikling gjennom tidene har gjort en rekke andre fullt fungerende produkter helt ubrukbare også da;).

Det som er synd er at denne teknologien allerede er "utdatert" i den form at ingen har behov for løsningen - ihvertfall ikke om vi ser et par år frem i tid.
Dette har jo DAB-propagandaen elegant, og helt bevisst forsøkt å unngå å informere befolkningen om. Indirekte kan man si at befolkningen har blitt ført bak lyset i den form at man har blitt forledet til å tro at man må kjøpe en DAB-radio for å høre på radio fremover. Dette er jo dirkete feil.

Likeledes er det tragisk at det har vært brukt temmelig mye penger på å bygge ut en infrastruktur det ikke er behov for. De pengene burde heller vært brukt til å bygge ut annen, og mer fremdigsrettet infrastruktur. Men, slik går det i Norge, når de med økonomiske interesser også sitter med vantene godt plantet inn hos de besluttende myndigheter.

Toget har nok dessverre gått, og jeg forstår (selvom jeg ikke forstår hvorfor) at mange, selv blandt medforumister her på HFS, synes dette er en glimrende plattform for fremtidig radiodistribusjon, og vel verd pengene (både det AS Norge har brukt/vil bruke) og den enkeltes investering i DAB-løsning.

For egen del vil jeg i løpet av et par uker få en ny "boks" inn i heimen i form av en multimedia receiver. Den har både nettverksstreamer, DAB+ tuner og FM-tuner, så da får jeg en glimrende mulighet til å foreta en reell lydkvalitetsmessig sammenlikning av både DAB+, streaming av radio og FM mot hverandre. Bare synd at den av de som vil gi den beste lydkvaliteten, kun vil fungere et drøyt halvår.
 

room

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2008
Innlegg
2.598
Antall liker
360
Sted
Kulturhovedstaden
Torget vurderinger
0
Kultdep er Nrk og omvendt. Gamle fossiler som ikke vet sitt teknisk beste. Utdatert som ingen andre land vil ta i med ildtang.
 

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
6.632
Antall liker
11.017
Torget vurderinger
2
DAB-radioen Harriet trodde skulle vare livet ut, er allerede ubrukelig - Aftenposten

Toget er i fart, og ser ikke ut til å kunne stoppes. Ikke bare skapes et hav av ubrukelige (men fullt brukbare) FM-radioer fra gode produsenter, det samme skjer også med en god del DAB-radioer.
Er selv i den situasjon at jeg valgte å scanne for å oppdatere slik moderkanalen ber oss om. Vel; der forsvant NRK, gitt. Og masse annet, for den del. Vi snakker om en fin-fin Geneva (Test av Geneva World Radio | Lyd & Bilde), som nå midlertidig blir omdefinert til FM-radio, så lenge NRK gir meg lov til det. Deretter er altså denne flotte radioen egentlig ubrukelig, dersom jeg ikke kobler den til et eller annet elektronisk fjas via kabel eller blåtann. Det er jeg ikke interessert i, for meg skal en radio spille radioprogrammer, det er nettopp det den er bygget for.

Det er med sorg jeg forbereder meg på å stort sett skille lag med NRK, jeg lar meg ikke tvinge til å skaffe meg mer søppel.

Oppfordrer alle til å skrive under her, samt spre dette til så mange du kan:
IKKE Steng FM-Nettet - underskrift.no

Mvh
Håkon Rognlien

EDIT: Bruksanvisningen på Geneva-radioen hevder den er en DAB+. Faktum er jo også at jeg hadde alle NRK-kanalene før jeg scannet. En flott radiohverdag for en stadig eldre befolkning, dette.
Brukerfeil;)
Æ'kke godt å bli gammal...! ;)
 

Guit

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.09.2009
Innlegg
1.122
Antall liker
164
Sted
Sunndalsøra
Det blir disse gamle sølvrevene som også har de gamle FM radioene, som vil lide mest:) Jeg har innstallert DAB radio adapter for minst 2 år siden i en av bilene og kjøpte en Pioneer dobbel-DIN med både FM og DAB/DAB+. i bobilen. Da kan jeg bare bytte til FM når jeg reiser i Sverige. Jeg mener at alle nye biler bør ha begge systemene innebygget i Receiverne sine. Da kan også turistene bytte system.
Det er veldig synd at DAB har et dårligere lyd pga. at de presses så mange kanaler inn i systemet. Vi må få de grønne på banen igjen, for dette blir ikke noen bra miljøpolitikk:confused: :rolleyes:
 

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Innlegg
13.496
Antall liker
9.228
Sted
Østfold
Torget vurderinger
19
Det blir disse gamle sølvrevene som også har de gamle FM radioene, som vil lide mest:) Jeg har innstallert DAB radio adapter for minst 2 år siden i en av bilene og kjøpte en Pioneer dobbel-DIN med både FM og DAB/DAB+. i bobilen. Da kan jeg bare bytte til FM når jeg reiser i Sverige. Jeg mener at alle nye biler bør ha begge systemene innebygget i Receiverne sine. Da kan også turistene bytte system.
Det er veldig synd at DAB har et dårligere lyd pga. at de presses så mange kanaler inn i systemet. Vi må få de grønne på banen igjen, for dette blir ikke noen bra miljøpolitikk:confused: .
Du er inne på noe, toget har gått, DAB kommer. Men vi burde presse NRK til å levere høyest mulig bitrate på Jazz og Klassisk kanalene.
Det kan jo være en realistisk målsetning.
 

Zerostat

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2003
Innlegg
4.555
Antall liker
1.455
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
72
Drit i P4 og NRK bruk nærradioene på FM! De har alt du trenger på radio.

Jeg bruker Metro hele tiden og mister nada! ... også i bilen. I tillegg støtter du kortreist radio.
 

JK

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2002
Innlegg
2.592
Antall liker
762
Torget vurderinger
8
Det blir disse gamle sølvrevene som også har de gamle FM radioene, som vil lide mest:) Jeg har innstallert DAB radio adapter for minst 2 år siden i en av bilene og kjøpte en Pioneer dobbel-DIN med både FM og DAB/DAB+. i bobilen. Da kan jeg bare bytte til FM når jeg reiser i Sverige. Jeg mener at alle nye biler bør ha begge systemene innebygget i Receiverne sine. Da kan også turistene bytte system.
Det er veldig synd at DAB har et dårligere lyd pga. at de presses så mange kanaler inn i systemet. Vi må få de grønne på banen igjen, for dette blir ikke noen bra miljøpolitikk:confused: .
Du er inne på noe, toget har gått, DAB kommer. Men vi burde presse NRK til å levere høyest mulig bitrate på Jazz og Klassisk kanalene.
Det kan jo være en realistisk målsetning.
Skal NRK kjøre høyere bitrate så er jo det eneste argumentet for DAB+, at en får flere kanaler, borte. Dream on....
Du er nok dømt til å leve med crappy lyd, men du mener jo ar DAB er fantastisk så du får som forkjent:cool:
 

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Innlegg
13.496
Antall liker
9.228
Sted
Østfold
Torget vurderinger
19
Det blir disse gamle sølvrevene som også har de gamle FM radioene, som vil lide mest:) Jeg har innstallert DAB radio adapter for minst 2 år siden i en av bilene og kjøpte en Pioneer dobbel-DIN med både FM og DAB/DAB+. i bobilen. Da kan jeg bare bytte til FM når jeg reiser i Sverige. Jeg mener at alle nye biler bør ha begge systemene innebygget i Receiverne sine. Da kan også turistene bytte system.
Det er veldig synd at DAB har et dårligere lyd pga. at de presses så mange kanaler inn i systemet. Vi må få de grønne på banen igjen, for dette blir ikke noen bra miljøpolitikk:confused: .
Du er inne på noe, toget har gått, DAB kommer. Men vi burde presse NRK til å levere høyest mulig bitrate på Jazz og Klassisk kanalene.
Det kan jo være en realistisk målsetning.
Skal NRK kjøre høyere bitrate så er jo det eneste argumentet for DAB+, at en får flere kanaler, borte. Dream on....
Du er nok dømt til å leve med crappy lyd, men du mener jo ar DAB er fantastisk så du får som forkjent:cool:
Jeg er fornøyd med DAB jeg. :) Hører jo nesten bare nyheter og debattprogrammer der uansett. Men for de som vil stå på barrikadene så må jo bedre lyd på musikkanalene være noe å slåss for.
 
Sist redigert:

grammofon

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2011
Innlegg
5.646
Antall liker
2.853
Sted
Bærum
Hvordan blir det med radio via Canal digital fremover?
Via TV går jeg ut fra at det som er nå, vil fortsette.
Men hva med radiolinken, som til nå har fungert perfekt til min gamle Nikko receiver? Kjøpt hos Audio Scan rundt 1980.
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.154
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Jeg liker faktisk lyden i mitt "baderomsanlegg" som består av en Tiny DAB og et par små Creative-ht. Ofte setter jeg meg ned på potta med lokket på for å høre ferdig et musikkstykke, og mer skal det ikke til for å glede meg. Manglende oppløsning og dynamikk er ikke noe stort tema da, det låter klart og lett slik at musikken formidles uten noen irriterende faktorer.
 

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Innlegg
13.496
Antall liker
9.228
Sted
Østfold
Torget vurderinger
19
Hvordan blir det med radio via Canal digital fremover?
Via TV går jeg ut fra at det som er nå, vil fortsette.
Men hva med radiolinken, som til nå har fungert perfekt til min gamle Nikko receiver? Kjøpt hos Audio Scan rundt 1980.
Hvis du har kabel TV og bruker radioutgangen på vegguttaket så vet jeg at GET skal fjerne sine. Dvs. Getkundene får både TV og radio fra dekoder. Forklaringen til GET er at dette gjøres for å få mer plass i nettet.

Og jeg kan legge til at både GET og CD skal fjerne de analoge TV kanalene i løpet av kort tid. Alle kabelkundene må derfor ha dekoder på alle sine uttak
 

CarstenS

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.03.2005
Innlegg
308
Antall liker
115
Imponerende at man klarer at tvinge befolkningen til at betale 20-30 milliarder for at endre til et produkt som gir dårligere kvalitet end det som er mulig med god FM-tuner (f.eks. Tandberg) - eller spotify. Ikke engang Apple eller Microsoft klarer tross iherdig innsats det...

Men gidder/orker ikke at kjempe mot dumskapen i "Oslo DEP" - som har en tendens til altid at vinne (Qua Murphy's lov).


Ser med stor glede FREM til at i MIN bil (anno 98) bli kvitt alt det konstante gnålet fra radioverter med mer eller mindre ADHD-derivert adfærd, foruten al zappingen som finner sted i den andre bilen (fruens som har DAB(+) - og i tillegg dette h....... bluetooth slik at 2 ungdommer med mobil krangler om at hacke seg inn i tillegg...:mad:).

Blir en FREDFULD sommerferietur - for den blir med gamlebilen! (selv om selgeren til fruen's bil skrøt av hk (eller hetter det kW nå?) og 6 gir foruten alt andre elektroniske mølet som hyler og piper i ett sett - så er fakta at motoren er en forvokset plenklippermotor med turbo, slik en får senebetennelse i høyrearmen og venstre-foten pga behov for nytte alle de forbanna gir'ene pga. motoren (og bagasjerommet) mangler VOLUM! - så den blir fint parkert når turen overstiger 5-6 mil...)

Nyhetene får jeg på nettet når jeg ønsker og trenger de, muzakk (baggrundsstøy) kan jeg FINT vere foruten (STILLHET har rent faktisk en EGEN KVALITET og!) og musikk lyder i mine ører fortsatt (alle feil til tross) best via LP. Og dette media kan hverken kringkastingen eller knehønene i Oslo Dep stenge ned!
 

Bartesam

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2002
Innlegg
11.957
Antall liker
11.765
Sted
Hus
Blir nærradio på meg samt nettradio fra det stooore utland med FM sender. Til de som liker DAB, så kvitter vi oss med ei jumfru og sitter igjen med ei hore. Bare trist at FM forsvinner :(
 

JK

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2002
Innlegg
2.592
Antall liker
762
Torget vurderinger
8
Har allerede lagt av CDer som skal i bilen når nettet slukkes i nær fremtid her på Vestlandet. Skal egentlig bli litt deilig å bestemme musikken selv. På grunn av latskap har det bare blitt radio i bilen de siste årene, men nå skal det bli kvalitet både på musikk og lyd;)
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.795
Antall liker
11.191
Sted
Ytterst i havgapet...
Hovedbegrunnelsen for DAB er vel uten tvil reklameinntektene til alle de rent kommersielle kanalene. Jeg skjønner egentlig ikke NRKs stilling i dette- mange flere kanaler med det samme mølet ( pludrekanalene) og flere utgaver av hovedkanalene med stort sett samme innhold, om enn tidsforskjøvet. Må jo definitvt koste mer å produsere enn det som var..
Hadde vi enda fått bedre teknisk kvalitet, så hadde det jo vært noe. Dog - det som irriterer med aller mest med DAB, er alt pisspreiket va de bedre vitende om hvilken fantastisk dekning det allerede er --- noe vi som bor i grisgrendte strøk definitivt vet er en vits....
 

alipax

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.03.2003
Innlegg
1.235
Antall liker
285
Sted
Herja
Torget vurderinger
2
Sitat fra CarstenS : Men gidder/orker ikke at kjempe mot dumskapen i "Oslo DEP" - som har en tendens til altid at vinne (Qua Murphy's lov).

Eller for å si det på en annen måte : Ola Nordmann er seg selv lik, dumskapen rår blandt landets lederskap - og vi andre trer nisselua godt ned over ørene og gjerne også øyer, for vi orker ikke å forholde oss til så dumme ting !!

 
  • Liker
Reaksjoner: JK

Midas

Bransjeaktør
Ble medlem
07.01.2015
Innlegg
1.061
Antall liker
772
Sted
Stavangerområdet
Jeg er radiolytter, men bare i bil. Ellers bruker jeg internett til å lytte på de samme kanalene. Og grunnen til at jeg hører på radio i bil kontra bruk av internett på telefonen er fordi jeg kan styre det lovlig fra radioenheten og fra rattet.

Jeg gir blaffen i om kanalen jeg skal ta inn er FM eller DAB eller internett, men jeg må ha det integrert i skjerm og ratt i bilen. Adapter og løse mobiltelefoner skal ikke inn.

Jeg har to biler:
  1. VW Touran 2007. Prislapp for å få det integrert i bil&ratt fra Møller: 10500,-
  2. Toyota Yaris Hybrid 2013. Toyota tilbyr ikke integret DAB for denne bilen. Må ha adapter.

Uaktuelt for min del med andre ord.
 
  • Liker
Reaksjoner: JK

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Radioen er der for de som bruker den. Ellers skal det ikke kommenteres. DET er EN ting, men at Norge er det hittil eneste land som - samme hva det koster- SKAL ha DAB inn tjuefem år for seint..DET er det JEG lurer mest på..Jeg bruker radio, men får se om jeg orker å legge inn en Alpine EZiDAB Go...
 

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Innlegg
7.813
Antall liker
2.736
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
For noen er det kanskje maktpåliggende å gjøre vitterlig at man driter i greier. ;)
Selv kjøpte jeg en VW Tiguan 2017 modell. Der er anlegget integrert, med DAB+ og hele pakka. God lyd, faktisk. Så personlig er jeg mest opptatt av hva som skjer med radio i heimen. Men det finnes løsninger der også.
 

Xdude

Medlem
Ble medlem
02.03.2008
Innlegg
17
Antall liker
6
Sted
Hov
Torget vurderinger
3
Imponerende at man klarer at tvinge befolkningen til at betale 20-30 milliarder for at endre til et produkt som gir dårligere kvalitet end det som er mulig med god FM-tuner (f.eks. Tandberg) - eller spotify. Ikke engang Apple eller Microsoft klarer tross iherdig innsats det...

Men gidder/orker ikke at kjempe mot dumskapen i "Oslo DEP" - som har en tendens til altid at vinne (Qua Murphy's lov).

Ser med stor glede FREM til at i MIN bil (anno 98) bli kvitt alt det konstante gnålet fra radioverter med mer eller mindre ADHD-derivert adfærd, foruten al zappingen som finner sted i den andre bilen (fruens som har DAB(+) - og i tillegg dette h....... bluetooth slik at 2 ungdommer med mobil krangler om at hacke seg inn i tillegg...:mad:).

Blir en FREDFULD sommerferietur - for den blir med gamlebilen! (selv om selgeren til fruen's bil skrøt av hk (eller hetter det kW nå?) og 6 gir foruten alt andre elektroniske mølet som hyler og piper i ett sett - så er fakta at motoren er en forvokset plenklippermotor med turbo, slik en får senebetennelse i høyrearmen og venstre-foten pga behov for nytte alle de forbanna gir'ene pga. motoren (og bagasjerommet) mangler VOLUM! - så den blir fint parkert når turen overstiger 5-6 mil...)

Nyhetene får jeg på nettet når jeg ønsker og trenger de, muzakk (baggrundsstøy) kan jeg FINT vere foruten (STILLHET har rent faktisk en EGEN KVALITET og!) og musikk lyder i mine ører fortsatt (alle feil til tross) best via LP. Og dette media kan hverken kringkastingen eller knehønene i Oslo Dep stenge ned!

Haha..så enig så enig! Gamlebilen(VW Passat skal IKKE "oppgraderes") -siden en fullverdig løsning koster det hvite ut av øynene. I den nyere bilen blir jeg til stadighet skuffet over hvor dvask og uengasjerende musikken jeg liker blir når jeg skrur opp volumet! Tar meg i å vri opp volumet på f.eks. Pink Floyd bare for å like fort vri ned igjen. Det gir meg rett og slett flashback til mp3-perioden(gud forby). Godt at jeg la ekstra penger i en "bedre/større" høyttalerløsning i denne bilen. Tusen takk til Volvo og "fremtidens lyd" for det!!!
Løsningen her i heimen blir nok at fruen tar den nyeste bilen og hører på disse ADHD programvertene og udynamisk uspiselig musikk. Jeg derimot nyter stillhet og tidvis spiller en nøye utvalgt cd i den gamle! Så vil tiden vise om dårlig signal på gode høyttalere er bedre enn godt signal på dårlige høyttalere...
 

Odd J

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.07.2007
Innlegg
3.785
Antall liker
2.768
Torget vurderinger
1
Jeg har originalradio i Caddyen (2012) med både FM og DAB. Jeg synes faktisk lyden på DAB er helt OK, egentlig god faktisk! Tror dette skyldes en robust fyldig klang der veirommel blandes seg med bassen og gir en fin 'A-klang' med fyldig bass. Det andre er at høyttalerne kaster lyden opp i ruta der den mikses fint sammen slik at jeg absolutt får en følelse av at musikken kommer forfra. Lite sibilanter i tillegg, men god taletydelighet gjør at jeg trives med bilradioen. men hifi er det selvfølgelig ikke, men jeg får et svært godt resultat i en varebil synes jeg.

Problemet er dekningen. Eller mangel på sådan. KUN P1 og P2 som til nød får et godkjent der, alle andre kanaler er hakketihakk hele forbaska dagen. Kjører 20-30 mil om dagen og det er kanskje 10% dekning på disse kanalene, maks. Og bare småstrekk av gangen. DAB-kartet viser tilnærmet full dekning....!

Ifølge en kjenning som kan teknikken bak DAB skyldes forskjellene at P1 og P2 kjører på en litt annen teknologi enn de andre, som bruker DAB+. Etter hvert skal P1 og P2 over på samme skiten som de andre og da blir det helt håpløst.

Dette vet politikerne garantert ikke og jeg sitter med en aldri så liten følelse av at NRK ikke har fortalt hele historien om DAB til våre folkevalgte.
 

grammofon

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2011
Innlegg
5.646
Antall liker
2.853
Sted
Bærum
Hvordan blir det med radio via Canal digital fremover?
Via TV går jeg ut fra at det som er nå, vil fortsette.
Men hva med radiolinken, som til nå har fungert perfekt til min gamle Nikko receiver? Kjøpt hos Audio Scan rundt 1980.
Hvis du har kabel TV og bruker radioutgangen på vegguttaket så vet jeg at GET skal fjerne sine. Dvs. Getkundene får både TV og radio fra dekoder. Forklaringen til GET er at dette gjøres for å få mer plass i nettet.

Og jeg kan legge til at både GET og CD skal fjerne de analoge TV kanalene i løpet av kort tid. Alle kabelkundene må derfor ha dekoder på alle sine uttak
Hadde jeg hatt en "liker ikke-knapp" så hadde jeg trykket på den. Men takk for svaret. Det var som fryktet. :)
 

grammofon

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2011
Innlegg
5.646
Antall liker
2.853
Sted
Bærum
Noen som spiller vinyl i bilen fortsatt?

Jeg gjør som enkelte andre og hører på CD, evt rippet musikk. Kommer aldri i verden til å kjøpe noen DAB-greier til bilen. Men det kunne vært kult å ha en snurre til gamle singler og EP.
 

Xdude

Medlem
Ble medlem
02.03.2008
Innlegg
17
Antall liker
6
Sted
Hov
Torget vurderinger
3
Skummelt med en spinnende plate bak i bilen ved evt. uhell hvertfall. Synes noen burde ta ansvar og kontakte Tesla for å høre om muligheten for LP-spiller;)
 

registrert

Hi-Fi interessert
Ble medlem
17.05.2011
Innlegg
64
Antall liker
12
Skummelt med en spinnende plate bak i bilen ved evt. uhell hvertfall. Synes noen burde ta ansvar og kontakte Tesla for å høre om muligheten for LP-spiller;)
Tesla har tatt litt ansvar ved å ha installert TuneIn. Med over 100 000 radiostasjoner, inklusive norske, skulle DAB være overflødig.
Hører kun på NRK P1, 2 og Alltid nyheter, men NRK gjør programprofilene dårligere og mer lik kommers-kanalene og lokalradioene for hvert år, så formidlingssystem blir kanskje likegyldig.
 

CarstenS

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.03.2005
Innlegg
308
Antall liker
115
Vel - de får nå bare stå på de. DAB'en forsvinner ørten gange på en tur fra Kvinnherad til Bergen - som for så vidt er greit for min del... FM'en i gamle er på (nesten) hele veien. CD funker jo bra det - trur iøvrig og nye bilen har det(?) - men har aldri hatt sjans for at komme til i kjøen...

LP tipper jeg kun er brukbar i eldre Rolls, Bentley og MB (600 Grosser og enkelte S-klasser) - nyere biler har ikke for vane at ta opp "norsk veipolitikk" spesielt gunstig (komfortabelt) ;-)
 

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Innlegg
2.282
Antall liker
515
DAB-radioen Harriet trodde skulle vare livet ut, er allerede ubrukelig - Aftenposten

Ikke bare skapes et hav av ubrukelige (men fullt brukbare) FM-radioer fra gode produsenter, det samme skjer også med en god del DAB-radioer.

Det er med sorg jeg forbereder meg på å stort sett skille lag med NRK, jeg lar meg ikke tvinge til å skaffe meg mer søppel.


Mvh
Håkon Rognlien
Vel.
Nordmenn har skrapet et hav av fullt brukbare TV-er de siste årene. Så argumentet om at fullt brukbare FM-radioer må kastes holder vel ikke helt vann.

Å skille lag med NRK fordi du blingset på DAB-radio for tre-fire år siden er vel ikke helt logisk?
Folk kjøpte dyre NMT-telefoner som måtte kastes etter kort tid. Det må jo for så vidt dyre moderne smarttelefoner den dag i dag. De holder ikke like lenge som en Explorer akkurat.

Jeg skjønner ikke klagingen. Annet enn at NRK Jazz pt. sendes med 64kB AAC.
 

CarstenS

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.03.2005
Innlegg
308
Antall liker
115
Forskjellen var at TV ble "skrapet" pga. billedrør's TV fyldte fryktelig mye - og at nye skjermer faktisk ganske fort ble bedre end gamle. NMT ble gradvist utfaset - og selv om det var bedre på noen områder (eg kunne f.eks fortsatt nytte mobilen midt ute på Skagerak (den gang var ikke det noen link i danskebåten) så var det mye som ikke var det. F.eks batteri-kapasitet (brukte 6W om jeg husker rett) - slik at for at ha mobil 1 døgn - måtte du ha med ekstra batteri.

Men DAB - HVOR er gevinsten?? Ikke er det bedre end MP3 (og klart dårligere og end FM), ikke er det bedre dekkning - tvært om. Så det koster en halv formue at få noe som er dårligere på alle områder - bortsett fra pseudostemplet - at det er "DIGITALT"...
 
Topp Bunn