Nedsnødd tråd

Status
Stengt for ytterligere svar.

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Antall liker
9.183
Torget vurderinger
1
Folk som er over 50-55 elsker B&W høytalere, hvorfor det ?

ron-hi skrev:
Tror nok det kan være noe i det at de dyrere modellene er tunet litt mot en aldersgruppe som er pengesterke og har noe svekket hørsel i diskantområdet (og muligens øvre mellomtone).

Dette er med respekt å melde bare tull. Verken lytteinntrykk eller målinger påviser at B&W har løftet toppen. Tvert imot er vel B&W inntil det nevrotiske nøytrale; det er vel dette som har kjennetegnet hele deres historie. Mellomtonen og toppen er svært uforvrengt på dagens B&W toppmodeller. De har en svært åpen mellomtone tidligere kun hørt på elektrostathøytalere. Desuten er jo kassa fri for resonanser. Alt for mange setter likhetstrekk mellom kasselyd og musikalitet.
Et svært analytisk gjengivelse stiller krav til det øvrige utstyr. Det er vel her mye av forklaringen til dårlige lytteinntrykk skal hentes. Hi Fi klubben klarte jo å få de gamle 801 S3 til å låte dårlig. Det har aldri jeg klart hjemme uansett hva jeg hat koblet på, inkludert 10w rørforsterkere!

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Antall liker
9.183
Torget vurderinger
1

Espen L skrev:
Det er veldig delte meninger om B&W også blant skribenter,

Overhodet ikke. Knapt noe høytalermerke får så unisont gode anmeldelser i internasjonal hi-fi presse. Men de er kanskje også kjøpt og betalt slik som Fidelity? Eller kanskje alle lider av defekt hørsel? Hvem vet?

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Antall liker
9.183
Torget vurderinger
1

Det eneste problemet med B&W (i Norge) er jo at de forhandles av Hi-Fi Klubben som er universets desidert dyreste forhandler.

Arkiv12

Medlem
Ble medlem
17.09.2006
Antall liker
0

Voff skrev:
Det eneste problemet med B&W (i Norge) er jo at de forhandles av Hi-Fi Klubben som er universets desidert dyreste forhandler.
Hifiklubben har vel som mål å tjene penger. De selger som "hakka møkk" og ser vel liten grunn til å sette ned prisene.
NB! når de overtok agenturet på Sones ble prisene betydelig lavere.

Tror primært det er dominansen i markedet som gjør at endel "hater" B&W.
Mener selv 805S som det beste hifi produktet jeg har hatt i hus.

ronnytt

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.08.2004
Antall liker
0

Voff skrev:
ron-hi skrev:
Tror nok det kan være noe i det at de dyrere modellene er tunet litt mot en aldersgruppe som er pengesterke og har noe svekket hørsel i diskantområdet (og muligens øvre mellomtone).

Dette er med respekt å melde bare tull. Verken lytteinntrykk eller målinger påviser at B&W har løftet toppen. Tvert imot er vel B&W inntil det nevrotiske nøytrale; det er vel dette som har kjennetegnet hele deres historie. Mellomtonen og toppen er svært uforvrengt på dagens B&W toppmodeller. De har en svært åpen mellomtone tidligere kun hørt på elektrostathøytalere. Desuten er jo kassa fri for resonanser. Alt for mange setter likhetstrekk mellom kasselyd og musikalitet.
Et svært analytisk gjengivelse stiller krav til det øvrige utstyr. Det er vel her mye av forklaringen til dårlige lytteinntrykk skal hentes. Hi Fi klubben klarte jo å få de gamle 801 S3 til å låte dårlig. Det har aldri jeg klart hjemme uansett hva jeg hat koblet på, inkludert 10w rørforsterkere!
Poenget der jeg sier at "det kan være noe i" går på at det er en realistisk tanke, men det jeg setter hovedfokus på i innlegget mitt er selve lytterommet. Jeg har aldri sagt at B&W har forvrengt topp. De kan imidlertid fort låte slik hvis noen stapper dem inn i et for lite rom, eller for tett opp til sidevegger (dette har jeg hørt ved flere tilfeller og er udiskutabelt).
For mange med små rom kjøper seg store high-end høyttalere, hvilket nok er med på å skape de inntrykkene mange har av B&W og JMLab, Audiovectors dyreste slanke modeller m.fl.
Jeg tror mye av årsaken til myten om B&W kommer av at enkelte unge gutter som liker designen til B&W kjøper deres toppmodeller selv om de bor trangt, og da lyder det selvfølgelig deretter. Highend-modeller av andre merker har kanskje ikke hatt like stor design-messig apell til den yngre garde og får dermed ikke like lett slike merkelapper.

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
397

Arkiv12 skrev:
Hmmm... Skal en ta kommentarene fra en hjemmelagde fuglekasser alvorlig ? ;D

Best å stenge denne tråden før det blir for mange overtramp?
Når det gjelder de "hjemmesnekkrede fuglekassene" så er de i en helt annen klasse enn de høyttalerene som blir diskutert her. ;D

Det største overtrampet hittil har vel du stått for ved å henge ut mitt utstyr.

Hva er forresten ditt alter ego? Må vel ha en to tre brukerprofiler for å klare å poste så lite som 25 innlegg på 14 måneder.

J

Jurassic

Gjest

Tydeligvis vet ikke ingeniørene hos B&W hva de driver med siden det er temmelig enkelt og mye rimeligere å bygge en bedre høyttaler enn 801D........

T

timc

Gjest

Ingeniørene til B&W er ikke ute etter å lage den beste høyttaler. De er ute etter å lage best mulig, og samtidig salgbar. Ikke noe spesielt med det.

Finner det rart at noen synes D diskanten er hard. Diskanten i den nye D serien er det eneste jeg er fonøyd med i de høyttalerne. (alle som kjenner meg vet at jeg ikke er fan av engelske høyttalere generelt)

De skal sies at slike ellementer krever laaaaang innspilling, og jeg mistenker at de som synes de låter skarpt, enten er offer for mye refleksjoner eller for dårlig elektronikk. D diskanten er vanvittig avslørende ovenfor dårlige kilder.

Dersom man er ute etter å legge denne diskusjonen død er det bare å gjøre noen målinger av frekvensrespons, faserespons, spredning, og CSD......dersom disse er noenlunde flate, kan ikke diskanten låte "hardt"

-Tim

wotg

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2005
Antall liker
5

Kan det vere så enkelt som at B&W er det desidert mest tilgjengelige high-end merket i Norge?

T

timc

Gjest

wotg skrev:
Kan det vere så enkelt som at B&W er det desidert mest tilgjengelige high-end merket i Norge?

Det er jo ikke det. Ikke mange butikkene som har 802D og oppover...................2 i landet?

Tror faktisk det er Dynaudio som er mest tilgjengelig nå som HFC har tatt de inn. Før det var det vel kanskje Martin Logan. Nå snakker jeg High-End modeller. Totalt sett som merke er nok B&W og SA de mest tilgjengelige.

-Tim

wotg

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2005
Antall liker
5

Begge butikkene her i Oslo har enten en eller fler av 800 D serien produktene utstillt.
Jeg vil tro at de fleste store HFK`ene har en eller annen 800 D modell inne. hvis ikke så kan det jo alltids skaffes.
HFK er vel det konseptet som har flest butikker spredt utover Norge.
Det er vel derfor nesten bare naturlig at man oftere kommer over high-end B&W høyttallere enn andre merker.
Lydsignaturen tror jeg ikke har noe å si. Det finnes mange folk med penger ute i det ganske land, jeg har sett bilder av opptil fler B&W/Classè/Tara Labs oppsett.
Bare se på alle trådene der folk spør om råd, hvor ofte er ikke det spørsmål om produkter fra klubben eller hificenter.

L

lark

Gjest

Kanskje svaret er så enkelt at de over 50 har holdt på med hifi så lenge at de endelig har forstått hva det hele EGENTLIG dreier seg om. Kritikken mot B&W og diverse andre merker er typisk for et produkt som blir populære og får en viss utbredelse blant det som kalles "den gemene hop". I visse hifi-kretser skal et produkt oppfylle disse kriteriene for å være godkjent.

1. Et merke som nesten ingen utenfor hifimiljøet har hørt om.
2. En smule vanskelig å få tak i.
3. Liten utbredelse
4. Høy pris.

John_Harald

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2002
Antall liker
2.162
Sted
Sørumsand
Torget vurderinger
5

lark skrev:
Kanskje svaret er så enkelt at de over 50 har holdt på med hifi så lenge at de endelig har forstått hva det hele EGENTLIG dreier seg om. Kritikken mot B&W og diverse andre merker er typisk for et produkt som blir populære og får en viss utbredelse blant det som kalles "den gemene hop". I visse hifi-kretser skal et produkt oppfylle disse kriteriene for å være godkjent.

1. Et merke som nesten ingen utenfor hifimiljøet har hørt om.
2. En smule vanskelig å få tak i.
3. Liten utbredelse
4. Høy pris.
1. Andre merker enn Sony som man får på Elkjøp
2. Eksklusivt
3. Eksklusivt
4. Eksklusivt

Gruppen med voksne mennesker +45 er en utrolig kjøpesterk gruppe. Det er de som både tjener best og har høyest formue. (Kilde Forbruker & Media).
At en produsent sikter på denne gruppen for å selge mest mulig til høyest pris, er naturlig!

T

timc

Gjest

wotg skrev:
Begge butikkene her i Oslo har enten en eller fler av 800 D serien produktene utstillt.
Jeg vil tro at de fleste store HFK`ene har en eller annen 800 D modell inne. hvis ikke så kan det jo alltids skaffes.
HFK er vel det konseptet som har flest butikker spredt utover Norge.
Det er vel derfor nesten bare naturlig at man oftere kommer over high-end B&W høyttallere enn andre merker.
Lydsignaturen tror jeg ikke har noe å si. Det finnes mange folk med penger ute i det ganske land, jeg har sett bilder av opptil fler B&W/Classè/Tara Labs oppsett.
Bare se på alle trådene der folk spør om råd, hvor ofte er ikke det spørsmål om produkter fra klubben eller hificenter.

Ja alle butikkene har 803D. Men det er først på 802D man kan begynne å kalle det High-End.

-Tim

L

lark

Gjest

Og hva er hensikten med å sitere et innlegg uten å kommentere noe som helst sjøl, JKS ??? ???

soundscape

Æresmedlem
Ble medlem
21.09.2005
Antall liker
41.173
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
20

wotg skrev:
Helt klart en fordel , de fleste nisjemerkene må man nesten lete seg frem til - og være spesielt interessert.
En kjøpesterk gruppe som ikke gidder å bruke all verdens tid på å orientere seg kjøper selfølgelig det som er lett tilgjengelig, og som ser bra ut.

Vermin

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2006
Antall liker
5.916
Sted
Bjerkreim
Torget vurderinger
45

Tror det er kevlar-elementet som tiltaler de, kevlar er skuddsikkert, det er kult, og det er ungdommelig med skyting og sånn

L

lark

Gjest

Necroth skrev:
Tror det er kevlar-elementet som tiltaler de, kevlar er skuddsikkert, det er kult, og det er ungdommelig med skyting og sånn
Er mellomtonen i mine 703 skuddsikker? Det må jeg prøve! Hvor er pistolen.....hmmm, der var den ja ;D
MEN HVA I HELSIKE............... :'( :'( :'( :'(

T

timc

Gjest

Necroth skrev:

HAHA...Dritbra.

Jeg vedder en månedslønn på at fst mellomtonen til B&W ikke stopper en 44 Magnum ;)

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.349
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
30

Jeg hadde B&W omtrent opp til den alderen. Så var det slutt.

L

lark

Gjest

timc skrev:
Necroth skrev:

HAHA...Dritbra.

Jeg vedder en månedslønn på at fst mellomtonen til B&W ikke stopper en 44 Magnum ;)
Du har så rett så rett :'(

Vedlegg

Vermin

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2006
Antall liker
5.916
Sted
Bjerkreim
Torget vurderinger
45

Uffda, har sett på endel kabeldebatter at ting blir tatt for seriøst og bokstavelig, men dette tar kaka :eek:
;D

T

timc

Gjest

lark skrev:
timc skrev:
Necroth skrev:

HAHA...Dritbra.

Du har så rett så rett :'(

Juks! Det der ser jo ut som softgun hull.

-Tim

ronnytt

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.08.2004
Antall liker
0

Fregner eller flekktyfus?

T

timc

Gjest

Kevlarormer ???

L

lark

Gjest

Mye luftigere mellomtone med tre hull i membranen. Har nettopp skutt hull i den andre høyttaleren også.
Denne modifikasjonen kan jeg heretter utføre på stedet for kr 3459,- per høyttalerpar + evt. reiseutgifter. Noen som er interessert?

ronnytt

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.08.2004
Antall liker
0

timc skrev:
Kevlarormer ???
;D ;D
Hehe, først brunsneglene og nå disse. Utrolig hvordan disse mystiske krypene kommer oppover hit til nordlige strøk nå under den globale oppvarmingen..

Vermin

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2006
Antall liker
5.916
Sted
Bjerkreim
Torget vurderinger
45

lark skrev:
Mye luftigere mellomtone med tre hull i membranen. Har nettopp skutt hull i den andre høyttaleren også.
Denne modifikasjonen kan jeg heretter utføre for kr 3459,- per høyttalerpar. Noen som er interessert?
Ta diskanten i samme slengen. Så er det slutt på myter om kvass B&W

ronnytt

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.08.2004
Antall liker
0

lark skrev:
Denne modifikasjonen kan jeg heretter utføre på stedet for kr 3459,- per høyttalerpar + evt. reiseutgifter. Noen som er interessert?
gullkuler med berylliumlegering i disse kulene dine? synes dette var blodpriser, så må jo lure litt... ;D

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Antall liker
26
Torget vurderinger
5
Only Crap skrev:
Slett gjerne denne tråden, den ble overhodet ikke hva jeg hadde håpet den skulle bli.
Når folk begynner og legge ut at de skyter i stykker høytalerne sine med 44 magnum da synes jeg grensen er nådd.
Håpet er jo lysegrønt.. Du tror ikke det faktum at du selv ikke har postet et eneste innlegget (bortsett fra det jeg siterer) har noe med hva tråden ble?

JEJ

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.09.2006
Antall liker
49
Denne tråden var irriterende! Lite nyttig!

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
9.721
Torget vurderinger
1
Denne tråden har gått temmelig Off Topic. Stenges.

bjornh, moderator

Status
Stengt for ytterligere svar.
Topp Bunn