Nasdaq -3,8% i kveld!

OS

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.01.2005
Antall liker
19
Torget vurderinger
3
Er nok ikke populært å nevne aksjer her på HFS men jeg våger meg likevel. Flere her som er investert tungt i markedet? Jeg eier ikke aksjer i USA men er eksponert mot det markedet via diverse aksjefond. Blr nok en bra nedtur på Oslo Børs på mandag.

mvh,
OS

Diy Duke

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2007
Antall liker
2
Det er kun starten på en længerevarende nedtur. Heldigvis så jeg det komme og har forlængst fordelt det på 2/3 obligationer.

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Jeg har for lengst flyttet til europeiske investeringer. Uansett, jeg har ikke tro på en langvarig resesjon.

John_Harald

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2002
Antall liker
2.179
Sted
Sørumsand
Torget vurderinger
5
Den siste tids nedtur fra USA kommer ikke som noen overraskelse! Spørsmålet er hvor tøff nedturen vel bli og hvilke konsekvenser det vil få for Norge og Europa.

K

knutinh

Gjest
Er det ikke sånn at man skalk jøpe rett før de andre begynner å kjøpe, og selge rett før de andre begynner å selge?

Evt benytt lav dollarkurs til å konsumere kostbar amerikansk elektronikk og vær solidarisk med stakkars amerikanske hus-eiere ;-)

-k

John_Harald

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2002
Antall liker
2.179
Sted
Sørumsand
Torget vurderinger
5
knutinh skrev:
Er det ikke sånn at man skalk jøpe rett før de andre begynner å kjøpe, og selge rett før de andre begynner å selge?

Evt benytt lav dollarkurs til å konsumere kostbar amerikansk elektronikk og vær solidarisk med stakkars amerikanske hus-eiere ;-)

-k
Mitt råd er å selge unna og skaff kontanter, men ikke dollar..
Usa er en ok stat å drive "nødhjelp" ved å kjøpe billige produkter fra!

T

Thomas1

Gjest
Selv er jeg tungt inne i amerikanske hedgefond. Har både min og barnas portefølje plassert der.

Best ever ;D

Neida, mine investeringer er i "trygge" europeiske fond. Kjedelig ja, men da vet jeg at det står noe igjen når barna blir konfirmert.

Tror jeg hadde blitt minst like nervøs om det kinesiske aksjemarkedet hadde stupt, sammenlignet med både Dow og Nasdaq i uniten.

B

Back_Door

Gjest
Har vært med på denne leken en stund.
Krisemaksimering er kanskje den viktigste drivkraft i et marked som er lekeplass for spekulanter. ;)

OS

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.01.2005
Antall liker
19
Torget vurderinger
3
Nasdaq ned 2,4% nå i kveld og er nå ned over 8% hittil i år.

frans

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.12.2003
Antall liker
3
Det fine med aksjemarkedet er at det av og til får kraftige PMS-anfall slik at aksjer kommer på billigsalg. Markedet har en tendens til å overreagere på nyheter. Kanskje snart på tide å investere i aksjer/aksjefond i eiendomsmarkedet? Henderson Pan-European Property begynner da å se billig ut etter å falt nærmere 40 % i fjor og 7 % hittil i år?

Vedlegg

Berg

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.02.2003
Antall liker
1
Tja det der markedet virker til å kunne vippe i begge retninger omdagen. Kommer som alltid an på hvor mye risiko man er villig til å ta. Uansett så er no store kurs opp/nedganger somregel alltid relatert til kris maksi/minimering og massesuggesjon/halelujastemning ;)

Bankinskudd er omdagen ikke så værst :)

Middels / langtids med lav risiko så hadde jeg kjøpt Statoilhydro og Telenor (24mnd+ investering)
Høyrisiko og kortidsinvisteringer hadde jeg holdt meg unna.

frans

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.12.2003
Antall liker
3
Er man redd for å tape penger, er ikke børsen det sikreste stedet å ha pengene akkurat nå. Hvis man kjeder seg, så er nok børsen tingen nå. Hvis det er en trøst, så nås bunnen før eller siden.

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
10.158
Torget vurderinger
1
Og jeg kan love at det ble stygt i dag på Oslo Børs...

-ser på sparefondene mine at de er totalt sett mellom 8-10% i minus sett i forhold til investeringssummen. Hehe. Det er nå jeg skal putte penger inn i "sorte hullet"....

Mvh. Bjørn

Hagto

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.03.2005
Antall liker
519
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
33
bjornh skrev:
Og jeg kan love at det ble stygt i dag på Oslo Børs...

-ser på sparefondene mine at de er totalt sett mellom 8-10% i minus sett i forhold til investeringssummen. Hehe. Det er nå jeg skal putte penger inn i "sorte hullet"....

Mvh. Bjørn
Hm. Mine var 18% i minus i dag, i forhold til investeringssum. Kjipt!

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Så lenge man har tenkt å la pengene stå inne en stund så tror jeg man kan ta det med ro.

Kjøpte noen andeler i AMS eller hva det nå het (aksjesparing med skattefradrag tror jeg det het) den gang det var aktuelt. 10 000 kr tre år på rad ( altså 30 000). Så raste det og totalsummen ble til 15 000.
Vi lot bare pengene stå der, og for ikke lenge siden var totalen oppe i 90 000, på ikke så veldig mange år.
Sparer noen tusenlapper månedlig i fond, og selv om det går litt ned akkurat nå tror jeg dette går greit.

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
10.158
Torget vurderinger
1
AMS ja. Slik det begynte for meg.

Jeg har vel tatt ut totalt 40-50 000 de siste tre år for å spe på en stram studieøkonomi. Sånn sett har de pengene kommet utrolig godt med. Nytter ikke å spare på høyrentekonto. Det som jeg synes er litt irriterende er fondsforvalternes gebyrer/andel investeringer. Og det skal de ha selv om ting er i rødt. Uansett så har jeg jevnt over vært godt fornøyd. Jeg regner med å spare mer nå som ting ikke går så bra, for å tenke 9-12 år fremover. Det tror jeg at jeg kommer til å tjene ganske godt på.

Hilsen Bjørn

John_Harald

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2002
Antall liker
2.179
Sted
Sørumsand
Torget vurderinger
5
Dagen i dag har vært en av de mest dramatiske på Oslo Børs på lenge! Det så mye værre ut tidligere i dag. Aksjene falt først over 4% og steg i løpet av noen timer 3%.
Blir spennende å følge verdensbørsene fremover!

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
10.158
Torget vurderinger
1
Hehe. Hørte på NRK P3 nyhetene 15.00 at unge folk sitter å vente på et krakk i markedet for å få muligheten til å kjøpe billigere bolig.

Hilsen Bjørn

AlexanderK

Overivrig entusiast
Ble medlem
08.10.2004
Antall liker
1
Sted
Nøtterøy
Torget vurderinger
1
Jeg håper at boliger blir gratis snart. Da får sikkert jeg også råd til noe.

T

Thomas1

Gjest
Jeg skal begynne å bygge til våren. Du kan sikkert få huset vi bor i nå gratis til høsten ;D

O

omholt

Gjest
AlexanderK skrev:
Hehe. Sånn er det når alle pengene går til hifi.

Har et mindre beløp i aksjer, og de har falt som en stein nå. Litt kjedelig når planen var å ta de ut snart ved hifi oppgradering. Håper det kommer seg i løpet av de neste månedene.

OS

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.01.2005
Antall liker
19
Torget vurderinger
3
Jeg sparer et fast beløp i aksjefond (Skagen Global) hver måned i tillegg så kjøper jeg litt ekstra i andre "krydderfond" når børsene stuper som nå. Har kjøpt for noen lapper ekstra hver dag denne uken.

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Jeg kjøper også i litt forskjellige fond hver måned.

Er det noen spesielle fond det er lurt å satse på nå?

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
10.158
Torget vurderinger
1
Jeg så Grosvold her, fredagskvelden. Der dukket det opp en økonom, som jeg syntes overforenklet det hele litt for mye. Det er grunn til å være bekymret. Og ballen ruller i økonomien. Men samtidig, tåler du å avvente (og da mener jeg ikke frem til mai på at det skal bli gevinst) så skall man sitte på gjerdet å vente. Eventuelt være så kaldblodig at man investerer (slik som i fond).

Hilsen Bjørn

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
397
Legg merke til ordene "nær ved".

Det er forøvrig ikke noe feil med norsk økonomi. Men hvis aller har sauementalitet kan det bli det.

John_Harald

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2002
Antall liker
2.179
Sted
Sørumsand
Torget vurderinger
5

Berg

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.02.2003
Antall liker
1
Ja nå sitter hele aksjemarkedet å venter på reaksjon fra USA når børsen åpner der borte. Hva tror dere ? Jeg tror det blir stygt !!

edit: jaja der kom rentekuttet, feiginger ;D

frans

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.12.2003
Antall liker
3
Det er mye saueflokkmentalitet for tida. Dersom Nasdaq stiger den ene dagen, kan man være 100 % sikker på at Oslo børs gjør det samme dagen etterpå.

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
934
frans skrev:
Det er mye saueflokkmentalitet for tida. Dersom Nasdaq stiger den ene dagen, kan man være 100 % sikker på at Oslo børs gjør det samme dagen etterpå.
Ja, det er slik børsen fungerer. Betenkelig.

B

Back_Door

Gjest
Markedet har en tragisk selvoppfyllende kraft. Om mange nok tror at det skal gå dårlig, faller børsen. Er børsfallet stort nok, kan det i seg selv faktisk bidra til at en i utganskpunktet relativt sunn økonomisk status blir negativ.

U

utgatt19288

Gjest
bjornh skrev:
Hehe. Hørte på NRK P3 nyhetene 15.00 at unge folk sitter å vente på et krakk i markedet for å få muligheten til å kjøpe billigere bolig.

Hilsen Bjørn
Ja - hvis krakket fører med seg høyere arbeidsledighet i kombinasjon på at prisen stiger på varer vi importerer så kan det vel hende...

Topp Bunn