NAS-server/nettverksdisk ; what to go for?

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
3.133
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Står foran innkjøp av en NAS-server/nettverksdisk.
Er dog litt i stuss på om jeg skal kjøpe en nettverksdisk som utseendemessig "likner" på en tradisjonell usb-disk.
Eller skal jeg gå for et mer forseggjort kabinett, hvor det er mulig å putte på flere disker etterhvert?

Noen tips til hvilke komponenter som kan være verdt å se nærmere på, evt linker til forhandlere....?

mvh
Proffen

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Antall liker
2.488
Torget vurderinger
13
Hvorfor ikke gå for en Readynas server, Netgear har mange modeller. Jeg selv en og to av mine kompiser har slike, vi er ihvertfall veldig fornøyd med disse. Hva er det i hovedsak du skal lagre ?
Jeg har hatt 2 slike disker, den første var en billig Synology disk som hadde en altfor slapp prossesor og lite minne. Resultat var at overføringer av store filer tar svært lang tid, jeg ville lagt ned litt mer penger enn de absolutt billigste for få litt hastighet samt at du kan installere forskjellige plug ins uten at enheten blir veldig treg.

Vær obs på at noen av disse enhetene kan støye, min ble henvist til kjelleren..

http://www.komplett.no/k/search.aspx?q=readynas&bn=11306&mfr=NETGEAR

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
3.133
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Sitter for så vidt og "kikker" litt på denne... http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=604110

Hvis den har 4tb lagringskapasitet, bør den holde en god stund for meg.
Har rippet det meste av cd-samlingen, og har nok plass til 3 tilsvarende samlinger til på en slik disk...

mvh
Proffen

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
3.133
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Må jo bare erkjenne at mine datakunnskaper godt kunne vært større.... ;D

Er det slik at enkelte av disse NAS-serverne kommer med "ferdig installerte" harddisker, mens andre igjen fordrer kjøp og montering av disker i kabinettet?
Er det også slik at en kan koble til eksterne disker via USB til enkelte av disse NAS-serverne?

Sitter og kikker på "store" norske netthandlere for slikt utstyr, men blir ikke helt klok...

mvh
Proffen

Nolfi

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.07.2006
Antall liker
22
Torget vurderinger
4
Hei.
jeg har akkurat solgt min Synology DS-107 med plass til 1 disk. Denne var helt grei, men jeg har masse bilder, dokumenter og etterhvert kommer flac og DVD-rips, så (ihvertfall med tanke på bilder) jeg har bruk for noe med mere sikkerhet.
Derfor kjøpte jeg meg en Netgear ReadyNAS DUO og 2 * 2 TB harddisk. Harddisk A speiles over på harddisk B automatisk, så hvis A ryker, er det bare å sette en ny i, og det samme gjør seg gjeldende hvis disk B ryker. Alt kopieres fra den raske disk over på den nye.
DUO'en står 1.5 meter fra meg og jeg hører den nesten ikke.
ReadyNAS DUO har innbygd squeezebox server, bittorrent klient, iTunes server, filserver (selvf.), printserver, og et utall av andre servere. Du kan sette til USB-disker / USB-penner her og.
Selve DUO'en koster 1028 kr. hos Amentio nå og harddiskene (2 TB Seagate) koster ca. 800 kr. stk.

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
3.133
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Har egen usb-disk til bilder osv...
Skal ha meg en server KUN til musikk...
Ser ut til at jeg må en tur innom Amentio, da......... ;D

EDIT: Done, så i løpet av uken bør serveren dumpe ned... ;D
Spanande ditta her... ;D

mvh
Proffen

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
3.133
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Da er Netgear ReadyNAS Duo i hus, og jeg står foran innhandling av disker...
Hos min lokale Datakjeden Amentio-forhandler var det lite disker å oppdrive i butikk i dag.

Noen "stalltips" til hvilke disker som er gode, greie kjøp?
Har fått tips om Seagate 2Tb low power...

Er det noe ifht rpm jeg bør tenke på?
7200 eller hvor mange ganger "bør" den spinne pr minutt...?

mvh
Proffen

Godmode

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.01.2003
Antall liker
2
Torget vurderinger
1
IKKE gå for "low power" eller andre varianter av "green power" i et NAS. Har selv 3* 2 TB Western Digital Caviar Green i mitt QNAP NAS. De virker helt fint, men slites veldig fort ut fordi "green power" funksjonen parkerer diskene hele tiden. Dermed blir de mye raskere utslitt en "vanlige" disker. Ville lagt et par hundringser til på bordet og kjøpt to stk Caviar Black 2 TB http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=495617

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
12.473
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Riktig bortsett fra akkurat den Seagate som nevnes over. Den kan brukes iflg. endel kilder.

Class

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2009
Antall liker
517
Sted
Vestfold
Torget vurderinger
7
Godmode skrev:
De virker helt fint, men slites veldig fort ut fordi "green power" funksjonen parkerer diskene hele tiden.
Det er en funksjon som kan slås av med eget program i de diskene jeg har hatt men jeg unngår dem likevel og bruker "server class" disker når noe skal stå på 27/7.

Topp Bunn