NAKAMICHI PA7 +  pre

radiognist

Medlem
Ble medlem
21.12.2005
Antall liker
0
Er interessert i historikk og evt erfaringer med denne forsterkerkombinasjonen , så vidt meg bekjent finnes det også en mk2 utgave. Hva er forskjellen, hvor lenge ble disse produsert og hva med tilhørende for-forsterker, og til sist hva er en ok pris i dagens marked?

Mvh
John

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
13.304
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Re: NAKAMICHI PA7 +  pre

PA7 er vel en Treshold S 400 med bedre komponenter om jeg ikke husker feil. Lisensiering av Nelson Pass sine Stasis-patenter.

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Antall liker
1.208
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
76

PA7 er vel en Treshold S 400 med bedre komponenter om jeg ikke husker feil. Lisensiering av Nelson Pass sine Stasis-patenter.
Stasis, ja, men, desverre noe forkludret med japanske tilleggskretser, (sikring), og for bedre måleresultater...

Arne K

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Antall liker
6

Jeg levde i godt samboreskap med denne komboen i over 10 år.  dvs preamp var CA5mkII E, da jeg ikke likte alle de fancy unødvendighetene på CA7.
Det finnes en PA7 mkII.  Den har oppgitt effekt 2 x 225W mot opprinnelige 2 x 200W i PA7.
Jeg fikk aldri gjort en direkte sammenligning av dem, men det ble hevdet at mkII hadde en tanke fyldigere bass men var en tanke mer tilslørt i lyden.  I virkeligheten målte PA7 langt over sine oppgitt 200W, og den høynede oppgitt effekten på mkII bare var en justering i oppgitt effekt. Jeg tror Nakamichi begynte å spare litt inn komponentvalg i mk II utgaven, og dette forklarer påstanden om en anelse tilsløring i lyden.

På slutten av 80-tallen var det mange som hadde en kombo av PA7 til topp/mellomtone og PA7mkII til bass som en drømmekombo for å drive mange av de forsterkerkrevende høytalerne som ble markedsført.

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
13.304
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1

PA7 sliter litt (faktisk ganske mye) med lave impedanser (her snakker vi 1 Ohm), visstnok pga design av strømforsyning, og dette ble endret i MKII, noe som i sin tur medførte at det måtte gjøres store endringer i Stasisprinsippet, slik at MKII er ganske ulik den opprinnelige S 400. Det er i hvert fall det jeg mener å ha hørt. Men PA 7 i pene laster er en utmerket forsterker.

radiognist

Medlem
Ble medlem
21.12.2005
Antall liker
0

takk til alle som har bidratt til svar. Er i markedet for et nytt brukt anlegg, og luret litt på denne komboen. Noen som har en ide når denne ble tatt ut av produksjon?

John

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Antall liker
6

takk til alle som har bidratt til svar. Er i markedet for et nytt brukt anlegg, og luret litt på denne komboen. Noen som har en ide når denne ble tatt ut av produksjon?

John
Jeg tror de sluttet og lage denne serien rundt 91. Det virker som Nakamichi mente de hadde fått så bra renomè etter denne serien med bla. "Dragon" og "PA7 Stasis" at de prøvde seg på en helt ny serie med komponenter. Litt rundere desing og lavere priser. Desverre var lydkvalitetet mye lavere enn prisen. Sistnevnte serie er fullstendig uinteressant i hifi-sammenheng!

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Antall liker
6

Hei!!
Du har fått med deg at det ligger et sett Nakamichi på Finn?
Han skal selge et anlegg komplett, men det går jo an og spørre. :D
Lurer på om ikke dette var MkII (stasi?). ;)

Husker at dette settet banket bokstaveligt alt det kom over,det er vel en på forumet som har 5serien kanskje han kan mere om dette produktet.
Vh
S
http://www.finn.no/finn/bap/object?finnkode=6970520&sid=1aDwxzDc8973109&pos=5&tot=6
Dette er den oprinnelige PA7 Stasis. Denne koboen av Pre/Power som selges her er bra saker om man kan få de til en OK pris. Hva er OK pris da? Jeg hadde bud på 7,5K på min PA7, men den var ikke lettsolgt. Den ble til slutt benyttet i en byttehandel.....

Kan du få pre/power koboen for 10K så får du mye forsterkeri for pengene dine, og du har krefter nok til å drive det meste. Men du gjør ikke noe kupp! I beste fall får du igjen pengene dine ved et videresalg.

S

stikken

Gjest

Dette er den oprinnelige PA7 Stasis.  Denne koboen av Pre/Power som selges her er bra saker om man kan få de til en OK pris.  Hva er OK pris da?  Jeg hadde bud på 7,5K på min PA7, men den var ikke lettsolgt.  Den ble til slutt benyttet i en byttehandel.....

Kan du få pre/power koboen for 10K så får du mye forsterkeri for pengene dine, og du har krefter nok til å drive det meste.  Men du gjør ikke noe kupp!  I beste fall får du igjen pengene dine ved et videresalg.
PS han skulle ha 5500,-
Ups kan hende det var for PA7eren.
Vh
S

Topp Bunn