Naim

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Jeg klarer ikke helt å se sannsynligheten i hvordan en 5-6 k£ Rega skal være en oppgradering på en langt mer enn dobbelt så dyr Naim cdp i et Naim system, derav undringen. Men jeg har jo ikke hørt den da selvsagt.. og takker for forslaget.

    Til Per så vil jeg si at NAP500 har vært i produksjon i snart 10 år, i versjoner som oppdateres med jevne mellomrom; de nyeste sies å låte mye bedre enn de første; den er fortsatt i full serieproduksjon, og iflg opplysninger vil den være det i mange år fremover; og den er Naims klart mest påkostede effektforsterker.

    Det er imidlertid ikke å undres over at snart ti år gamle førstegenerasjons NAP500 kan fås for mer fornuftige penger enn en ny; men jeg synes det er greit å handle nytt eller nyere jeg da.
     

    balthar

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2008
    Innlegg
    741
    Antall liker
    12
    yes it is a shame with the offer for all the top end naim gear here in norway. i think a 282 is the absolute last offer to be heard. not even 252...

    it is a lost chance in my opinion. i have the impression , that the interest for naim is growing here in norway.at least a presentation of a top naim set would be very welcome. and if it is just to make the owners of lower naim gear proud.

    my dealers in germany have both the absolute complete naim selection.

    his favorite is the 300.. though the 500 has more authority. he stills prefer the 300. at his place i first heard a complete 500 set through sl2. in another demo ( unfortunately one of the hififair hotel room ) i heard it then through the dbl.
     

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.013
    Antall liker
    4.128
    Sted
    I en kjeller
    Torget vurderinger
    17
    Skal si arivaene på bruktbørsen frister litt. Hvordan vil det låte sammenlignet med mine GS 10 tro? Har lest at de gir et tilfredstillende resultat sammen med nait serien, så da kan det jo være en sjanse for at de vil kunne låte bra med min 112/150 også.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Griffenfeldt skrev:
    Skal si arivaene på bruktbørsen frister litt. Hvordan vil det låte sammenlignet med mine GS 10 tro? Har lest at de gir et tilfredstillende resultat sammen med nait serien, så da kan det jo være en sjanse for at de vil kunne låte bra med min 112/150 også.
    I min mening; de vil ikke nødvendigvis være bedre. De kan være det. Jeg kjenner begge to temmelig intimt, hører de hele tiden hos venner og familie; og vil mene at for min del så spørs det vel mest på hvorvidt den ene eller andre passer best i rommet. Ariva er tørr men punchy kliss i bakvegg, GS10 er frodigere, rikere og ikke så punchy, men trenger mer rom. Definitivt et tilfelle av "try before buy", evt beholde sine gamle, og ta en sjanse, evt selge de igjen.
     

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.013
    Antall liker
    4.128
    Sted
    I en kjeller
    Torget vurderinger
    17
    GS 10 fungerer tilfredstillende i mitt rom på 17m2. Jeg skal heller ikke ha noen problemer med plassering av en Ariva, da jeg står fritt mh til møblering.
    Jeg er igrunn nyskjerrig på om de hos meg vil kunne belønne meg mer v en oppgradering av kilde osv senere jamført med ma høyttalerene.
    Hva tror du om det Vidar P?
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Aner ikke, sorry. Det er så vanskelig det der med høyttalere... man må liksom høre for å se :)

    Kvalitativt anser jeg de for nogenlunde ekvivalenter summert sett. Men med sine styrker (og svakheter) på noe forskjellige områder. Ariva har kanskje en fordel med sin evne til mer skala og fysisk palpabel realisme, men er også litt farget i sin gjengivelse.... det blir litt som å vurdere om Freia er bedre enn Nidar om du skjønner.

    Sånn uten videre, og til samme pris omtrent, så ville jeg ha holdt en knapp på Ariva. Men med svære forbehold.
     

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.013
    Antall liker
    4.128
    Sted
    I en kjeller
    Torget vurderinger
    17
    Det er vel gjerne slik :). Har desverre ikke hørt Naim høyttalere overhodet, så jeg tør ikke ta noen halvkvalifisert gjetning selv. Asker er dog ikke lange svippen fra Skien hvor jeg bor. Jeg får sitte våken på jobb i natt og tenke over saken.
    Takk for rådene Vidar :)
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Hvis du har mulighet, så deponer evt lån de hjem; for de kan jo være veldig gode da! Men det er så vanskelig dette med høyttalere; ofte så bytter man mer enn man oppgraderer. Og det er ikke sikkert det er så sunt å begynne på den galeien... iallefall så bør man kartlegge hva man savner med det man har først.
     

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.013
    Antall liker
    4.128
    Sted
    I en kjeller
    Torget vurderinger
    17
    Jeg tror faktisk jeg måtte hatt noe bedre hjemme før jeg kunne sagt hva det er jeg savner, men dette virker som et "trygt" kjøp både med tanke på matchen ( selvsagt ) og prisen. Det er noe med å kunne eie noe som vil belønne meg mer når jeg tar neste skritt. Jeg begynner å bli ganske så naimifisert, og har begynt sånn smått å leke med tanken på neste skritt opp på stigen på kildesiden også ( cd5xs )
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Høres ut som om du får deg en tur i morgen. Sikkert ikke dumt. Gleder meg til å høre tilbakemld, og vil tro at Ariva kan være en rimelig oppgradering i det rette rom og system, så håper det klaffer! God sjanse for det høres det ut som.
     

    balthar

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2008
    Innlegg
    741
    Antall liker
    12
    husker fortsat, nor jeg hørte ariva for første gang sammen med cd5i og nait 5i...det var så gøy...:) en sikkerlig fun combo...
     

    balthar

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2008
    Innlegg
    741
    Antall liker
    12
    200 er top. lykke til med salg. kan ja også brukes til supernaiten kanskje ?
     

    iSaint

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2006
    Innlegg
    506
    Antall liker
    60
    Sted
    Belgia

    PerFlemming

    Medlem
    Ble medlem
    16.08.2009
    Innlegg
    34
    Antall liker
    3
    Vidar P skrev:
    Jeg klarer ikke helt å se sannsynligheten i hvordan en 5-6 k£ Rega skal være en oppgradering på en langt mer enn dobbelt så dyr Naim cdp i et Naim system, derav undringen. Men jeg har jo ikke hørt den da selvsagt.. og takker for forslaget.

    Til Per så vil jeg si at NAP500 har vært i produksjon i snart 10 år, i versjoner som oppdateres med jevne mellomrom; de nyeste sies å låte mye bedre enn de første; den er fortsatt i full serieproduksjon, og iflg opplysninger vil den være det i mange år fremover; og den er Naims klart mest påkostede effektforsterker.

    Det er imidlertid ikke å undres over at snart ti år gamle førstegenerasjons NAP500 kan fås for mer fornuftige penger enn en ny; men jeg synes det er greit å handle nytt eller nyere jeg da.
    Hej Vidar
    Jeg ved heller inte om den nye Rega cd er bedre end CDS serien, der er nogle personer på de Engelske forum der mener den er at foretrække fremfor en CDS3 - derfor min bemærkning, som kunne være en billigere løsning end at opgradere i næst bagerste led.
    Jeg har selv gode erfaringer med Rega og Linn cd løsninger men på langt mindre Naim setup end dine..
    Held og lykke med evt. 500 upgradering
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    balthar skrev:
    200 er top. lykke til med salg. kan ja også brukes til supernaiten kanskje ?
    Enig. Dette er en super effektforsterker som kan brukes i mange Naim-sammenhenger, både som en real oppgradering på NAP150 og som oppgradering/biamping på f.eks SuperNait. Den kan til og med brukes initialt med en annen pre enn Naim, en god start på en Naim-karriere.

    Disse er det ikke så altfor ofte man ser på børsen, så en glimrende mulighet for mange til å få en ekte Reference-serie forsterker!
     

    Fadamacka

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    343
    Antall liker
    1
    Torget vurderinger
    1
    Plutselig mye Naim på bruktbørsen nå. Jeg for min egen del er meget spent på de nye høyttalerne som det ryktes at Naim skal slippe... Skulle det ikke komme to modeller under Ovator?
     

    Wright

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.03.2007
    Innlegg
    905
    Antall liker
    2
    Fadamacka skrev:
    Plutselig mye Naim på bruktbørsen nå.
    Litt mindre nå. ;) Forhåpentligvis står det en CD5i i stuen min om ikke lenge, får tro det blir bra.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    leon skrev:
    Vidar P;  Kef 201/2 eller MA PL100 ?
    Har du noen tanker om det..
    Begge er vel kjempegode vel?. Jeg er kun bare såvidt på nikk med begge to, kjenner best de gulvstående i de to seriene. Vanskeligere å anbefale høyttalere til noen enn det er å anbefale kone :)
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.774
    Antall liker
    21.660
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Ut fra målinger jeg har sett vil jeg tro at KEFene er lettere å få til enn MAene. Det har med spredningsmønsteret i overgangen mellomtone/diskant å gjøre. KEFene endrer ikke mellomtoneklang ettersom avstand til sidevegg forandres i like stor grad som MA. Trur eg, som nevnt.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Det stemmer med erfaringer fra de gulvstående. Hvorvidt det er aktuelt i Leons rom, eller hvorvidt dette bare er et mindre betydelig utsnitt av en langt større helhet er verre å mene noe om.

    Selv har jeg blitt veldig overbevist av de nye KEF Reference sine imponerende kvaliteter og like imponerende mangel på tradisjonelle lyter, og heller nok til å tro at jeg selv ville ha holdt en knapp på de, i min setting iallefall. Men det er uhørt...
     

    leon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2008
    Innlegg
    1.579
    Antall liker
    166
    Sted
    Trondheim
    Ok, takker for tilbakemeldinger Vidar P og Valentino
    Som nevnt tidligere i tråden er jeg også spent på nye ht modeller fra Naim.
    Samt MA PL200 virker spennende..
     

    Wright

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.03.2007
    Innlegg
    905
    Antall liker
    2
    Takk, Fadamacka. Har vært heldig å få låne en CD5i (non-italic) en stund, så kvalitetsendringen merker jeg sikkert ikke, men fint å kunne levere tilbake den lånte og få min egen.

    Relatert spørsmål, inspirert av Vidar Ps tilsvarende: mine fire komponenter skal inn i et "2x2"-møbel. Dette er Nait 1, CD5i, ProJect PRM-5 og en tilfeldig Pioneer DVD-spiller.

    Nå står det slik:
    RPM5 – Nait 1
    Pioneer – CD5i

    Er det noen grunn til å endre på dette? Pioneer-spilleren er ikke koblet i Naiten (og er alltid av når jeg spiller musikk), så denne lager neppe trøbbel uansett. CD-spiller og platespiller er naturlig nok ikke på samtidig.
     

    balthar

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2008
    Innlegg
    741
    Antall liker
    12
    Fadamacka skrev:
    Plutselig mye Naim på bruktbørsen nå. Jeg for min egen del er meget spent på de nye høyttalerne som det ryktes at Naim skal slippe... Skulle det ikke komme to modeller under Ovator?

    det var på tiden med mye naim på bruktbørsen ;D...kanskje snart enda mer ?
     

    maiden

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.10.2005
    Innlegg
    246
    Antall liker
    0
    [/quote]

    Begge er vel kjempegode vel?. Jeg er kun bare såvidt på nikk med begge to, kjenner best de gulvstående i de to seriene. Vanskeligere å anbefale høyttalere til noen enn det er å anbefale kone :)
    [/quote]

    Som relativt nyseparert trenger jeg noen tips da forsterkeren "forsvant" i skiftet. Vil innkjøp av en Supernait være å foretrekke fremfor å sette av disse midlene til oppussing av nytt bosted?

    Vidar, noen tips til ny kone??
     
    S

    Steinar O

    Gjest
    Øyvind H skrev:
    Som relativt nyseparert trenger jeg noen tips.......

    Vidar, noen tips til ny kone??
    Tipset må bli, om mulig, å "få igang" den opprinnelige kona igjen.
     

    Bach_Man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    316
    Torget vurderinger
    3
    Hvis målet er å skaffe seg ny kone er nok nyoppusset bosted mest effektivt. Hvis du derimot går inn for å nyte singellivet er sikkert Supernait best.
     
    S

    Steinar O

    Gjest
    Fikk tilbakemelding fra Norsk Importør for Audio Technica. De kan ikke levere 33EV.
    Prislisten som ble vedlagt mailen, fristet ikke til noen videre kommunikasjon mht annet heller.

    Er det jobbserver som stopper meg i å åpne nettsiden lpgear.com, eller er den nede for tiden?
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Wright skrev:
    Takk, Fadamacka. Har vært heldig å få låne en CD5i (non-italic) en stund, så kvalitetsendringen merker jeg sikkert ikke, men fint å kunne levere tilbake den lånte og få min egen.

    Relatert spørsmål, inspirert av Vidar Ps tilsvarende: mine fire komponenter skal inn i et "2x2"-møbel. Dette er Nait 1, CD5i, ProJect PRM-5 og en tilfeldig Pioneer DVD-spiller.

    Nå står det slik:
    RPM5 – Nait 1
    Pioneer – CD5i

    Er det noen grunn til å endre på dette? Pioneer-spilleren er ikke koblet i Naiten (og er alltid av når jeg spiller musikk), så denne lager neppe trøbbel uansett. CD-spiller og platespiller er naturlig nok ikke på samtidig.
    Wright; det er om å gjøre å holde trafoer i apparater lengst mulig unna pu'er, og slik sett (samt kanskje betjeningsmessig sett, siden arma er på høyresida sett forfra) så er det vel kanskje argumenter for at RPM5 og Nait 1 bytter plass?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn