- Ble medlem
- 17.06.2007
- Antall liker
- 89
her 
Vedlegg
-
95.9 KB Visninger: 141
|
Vi får se hvor det ender. Ønsket er uansett IKKE å havne opp i noen selg, kjøp, selg situasjon.emotikon skrev:Godt poeng til slutt der Steinar.Steinar O skrev:Som jeg skriver, "mitt nåværende billedbidrag".nilsen64 skrev:synes du har plassert høgtalere veldi nære Fraim, Steinar o, har det noe negativt bidrag til lyden, tror du?Steinar O skrev:Her er mitt nåværende billedbidrag.
det beste er å ha rack på siden, ingenting mellim høgtalere, men hos meg er det ikke mulig og få til.
Jeg prøver ut for tiden og lærer mye av det. Jeg er ikke ferdig, men denne gangen har jeg en plan...basert på det jeg har erfart den siste tiden. (jeg lærer seint)
Jeg har fått mange gode tips på veien mht plassering. Noen har vist seg å stemme, andre ikke. Plassering og romakustikk er så til de grader gitt det spesifikke rommet og jeg opplever at det bare er noen grunnregler som vil gå igjen som "sant".
![]()
Nå er jeg ulidelig spent på hva som står på kjøreplanen fremover hos deg...
Hvis det er hull i aluminiumsskivene og spiksene er i kontakt med treverket på bassskassen, bytt dem samtidig når du setter dem opp på nytt. Er det hull i skivene spiller SBLene langt fra det dem er kapable til. Litt formtre i hullene under og slip jevnt. Du trenger også en stiftepistol med bra trykk, mål og lag hull i alu-skivene med en syl tilsvarende bredden på stiftene, (4mm lengde på stiftene)C. Alshus skrev:Holder på å flytte inn i ny leilighet om dagen. I forbindelse med nedpakkingen av høyttalerne, gikk pakningen mellom mellomtone- og basskassen i stykker. Ny er bestilt fra tomtom, men den lar vente på seg.
Kandskje det til og med kommer noen bilder?
Skjønner godt at du vil droppe vinyl fordi det blir for mye "knot", men vurder en "upperclass" Rega. Vedlikeholdsfri musikkmaskin med et Naim-vennlig musikalsk uttrykk.Steinar O skrev:Vi har alle ulike vaner og behov og lommebøker. Jeg er veldig i tvil om vinyl vil leve særlig lenge her i huset.
Det er hevet over enhver tvil at en god vinylkilde spiller musikk i vesentlig større grad enn cdp og sikkert HDD også, men for meg blir det for mye fokus på "prikling", detaljer osv.
jeg sikler etter en slikWergeland skrev:Skjønner godt at du vil droppe vinyl fordi det blir for mye "knot", men vurder en "upperclass" Rega. Vedlikeholdsfri musikkmaskin med et Naim-vennlig musikalsk uttrykk.Steinar O skrev:Vi har alle ulike vaner og behov og lommebøker. Jeg er veldig i tvil om vinyl vil leve særlig lenge her i huset.
Det er hevet over enhver tvil at en god vinylkilde spiller musikk i vesentlig større grad enn cdp og sikkert HDD også, men for meg blir det for mye fokus på "prikling", detaljer osv.
Takk for innspill, deg også Nilsen, men det dreier seg ikke om LP12. Det dreier seg om vinyl og saken er grei.Wergeland skrev:Skjønner godt at du vil droppe vinyl fordi det blir for mye "knot", men vurder en "upperclass" Rega. Vedlikeholdsfri musikkmaskin med et Naim-vennlig musikalsk uttrykk.Steinar O skrev:Vi har alle ulike vaner og behov og lommebøker. Jeg er veldig i tvil om vinyl vil leve særlig lenge her i huset.
Jeg har vel 80o åpning i trekanten. Ikke helt rettvinklet. Jeg foretrekker dette i kombinasjon med drepte refleksjoner fra frontvegg. Siden frontveggen hos meg er skyvedøren ut til terrassen har jeg et estetikkproblem; Absorbenter kan ikke plasseres permanent. Jeg har over to meter fra hyttaler til sidevegg, og jeg har 1,7m fra høyttalerne (når jeg sitter i det søte punkt).Steinar O skrev:Denne posten er kanskje spesielt stilet til Valentino, men alle med erfaringer eller inspill må selvfølgelig henge seg på:
Forstår det dithen at du sitter i en rettvinklet trekant, lyttepos. og ht når du hører musikk?
Hva er i så fall erfaringer mht opplevelse av direkte lyd kontra lyd fra omgivelsene? Tenker spesielt på opplevelsen av en konsertsal når du lytter til klassisk musikk. Kommer lyden fra høyttalerne eller er det en direkte opplevelse fra HT...om jeg forklarer meg forståelig her
Saken er den at jeg ikke får MA Pl300 til å spiller særlig godt på kortvegg hvor ht blir stående for nær sidevegg. Flytter jeg dem sammen, med avstand til sidevegg, blir de stående nære hverandre og jeg mister opplevelsen av den naturlige skala og avstand i konsertsalen.
Har derfor flyttet ht til langvegg og opplever dette som stort sett positivt, men jeg må tvinge ht så langt bakover som mulig (dette blåser opp bassen litt...kanske...for nytt enda til å si sikkert) for å få opplevelsen av konsertsalen bort fra ht (ikke direktelyd).
nilsen64 skrev:jeg sikler etter en slikWergeland skrev:Skjønner godt at du vil droppe vinyl fordi det blir for mye "knot", men vurder en "upperclass" Rega. Vedlikeholdsfri musikkmaskin med et Naim-vennlig musikalsk uttrykk.Steinar O skrev:Vi har alle ulike vaner og behov og lommebøker. Jeg er veldig i tvil om vinyl vil leve særlig lenge her i huset.
![]()
enkel og ha med og gjøre![]()
Takk for interessant info. Valentino. Nå vet jeg litt mer om hvordan dine lytteplasseringer er beskaffet.Valentino skrev:Jeg har vel 80o åpning i trekanten. Ikke helt rettvinklet. Jeg foretrekker dette i kombinasjon med drepte refleksjoner fra frontvegg. Siden frontveggen hos meg er skyvedøren ut til terrassen har jeg et estetikkproblem; Absorbenter kan ikke plasseres permanent. Jeg har over to meter fra hyttaler til sidevegg, og jeg har 1,7m fra høyttalerne (når jeg sitter i det søte punkt).Steinar O skrev:Denne posten er kanskje spesielt stilet til Valentino, men alle med erfaringer eller inspill må selvfølgelig henge seg på:
Forstår det dithen at du sitter i en rettvinklet trekant, lyttepos. og ht når du hører musikk?
Hva er i så fall erfaringer mht opplevelse av direkte lyd kontra lyd fra omgivelsene? Tenker spesielt på opplevelsen av en konsertsal når du lytter til klassisk musikk. Kommer lyden fra høyttalerne eller er det en direkte opplevelse fra HT...om jeg forklarer meg forståelig her
Saken er den at jeg ikke får MA Pl300 til å spiller særlig godt på kortvegg hvor ht blir stående for nær sidevegg. Flytter jeg dem sammen, med avstand til sidevegg, blir de stående nære hverandre og jeg mister opplevelsen av den naturlige skala og avstand i konsertsalen.
Har derfor flyttet ht til langvegg og opplever dette som stort sett positivt, men jeg må tvinge ht så langt bakover som mulig (dette blåser opp bassen litt...kanske...for nytt enda til å si sikkert) for å få opplevelsen av konsertsalen bort fra ht (ikke direktelyd).
MA-hyttalere er konstruert sik at de er mest frekvenslineære ca. 30o av aksen. På aksen har de mer energi i øvre mellomtone enn hva riktig er synes jeg. Du kan, om du ellers foretrekker å spille på langs i rommet, prøve med absorbenter (10cm Rockwool akusikkplate er fint med et elegant gardinstoff trukket over) i førsterefleksjonspunktene på sideveggene. Det vil hjelpe, garantert.
Jeg er litt usiker på hva du mener i siste avsnitt. Når jeg lukker øynene vet jeg ikke hvor høyttalerne er, og enkelte opptak er så livaktige at jeg må legge bånd på meg for ikke å forføre førstefionistinnen.
---
Selv om jeg ikke eier eller trenger noe Naim-produkt i skrivende stund; Har jeg nevnt at jeg synes at Naim er fine saker?
Naim er fine saker, sånn i tilfelle.
Det er bare den ene. Resten av veggene er hvite og kan sees her:Wright skrev:Dette så flott ut e-h. Er alle fire vegger i samme tapet, eller bare denne ene?
ja det er hovedaktig hva jeg vil. slippe å ha cd men vinyl isteden. skulle jeg ha mer plas so skulle jeg har en cd player kanskje.jeg liker egentlig å har en platte eller cd i hånd. men vinyl er min første prioritering uanset hva skjer.Steinar O skrev:Balthar: Takk for respons.
Dilemma ift streaming. Mener du at du trenger streaming slik at du kan hente ned musikk fra nett og på den måten slippe å lagre cd plater i stuen for fremtiden, kun vinylplater?
Det høres ikke slik ut for meg. Men nærfelt er en tilvenningssak. Mange synes det blir for direkte og dynamisk og vil ikke ha det. En ærlig sak.Steinar O skrev:Når du lukker øynene ja. Hva når de er åpne? Lytter du da til ht eller til musikken fra konsertsalen.
Poenget mitt er at i noen tilfeller når man sitter nær ht blir avstanden så kort at man hører lyd fra elementene og opplevelsen av konsertsalen blir ikke den samme som når den "flyttes" ut i rommet.
Du kan jo sette Linn Akurate på toppen av Fraim og montere vegghylle for vinyl.balthar skrev:men linn acurate ds passer ikke i fraimen...de er for dybt :-XSteinar O skrev:Balthar: Takk for respons.
Dilemma ift streaming. Mener du at du trenger streaming slik at du kan hente ned musikk fra nett og på den måten slippe å lagre cd plater i stuen for fremtiden, kun vinylplater?
er also helt enig, at alle har sine prioriteter.
jeg har forståt deg sånt , at du ville egentlig downgrade fordi du funnet ikke så mye tid å høre på musikk kanskje og kan darfor ikke forsvarer en top referance anleg fra naim. men er hdx + dac + kanskje xps ikke heftig dyrt ?
peter fra cymbiosys iritere meg kanskje lit akurat . han er altid "pro" det hva selger. men så klart..han er ja en selger![]()
Ser ikke helt hva som er forunderlig med det, Steinar. Det er jo ikke han som skryter av seg selv, men kundene hans som er fornøyd med jobben han har utført hos dem. Han bidrar derimot til å gjøre Naim-forum til ett interessant forum IMO.Steinar O skrev:Det er nok ingen tvil om at Peter er flink/ dyktig og en hyggelig mann. Det er ikke det det dreier seg om.
At han får holde på som han gjør på N- Forum er forunderlig.
Det er en herlig sammenblanding av hans glødende interesse og business IMO.
Det skal jo ikke stikkes under en stol at det er å regne for skjult markedsføring?FZ skrev:Ser ikke helt hva som er forunderlig med det, Steinar. Det er jo ikke han som skryter av seg selv, men kundene hans som er fornøyd med jobben han har utført hos dem. Han bidrar derimot til å gjøre Naim-forum til ett interessant forum IMO.Steinar O skrev:Det er nok ingen tvil om at Peter er flink/ dyktig og en hyggelig mann. Det er ikke det det dreier seg om.
At han får holde på som han gjør på N- Forum er forunderlig.
Det er en herlig sammenblanding av hans glødende interesse og business IMO.
Det er fordi han, etter min mening, er helt unik. Og hvorfor er det galt å trekke fram en forhandler som er en ener på sitt område. Eneste ulempen er at han til slutt får så mye å gjøre at han vanskelig kan yte den servicen han gjør nåSteinar O skrev:Det har oppstått en gruppering bestående av de samme medlemmene, som viser sin tilfredshet så til de grader....i tide og utide spør du meg.
Da er de 2 da ;DBach_Man skrev:For Naim er det bare gratisreklame.
Det er det visst flere som erg-h skrev:Men ja, poenget mitt var jo at jeg er veldig spent på dine konklusjoner etterhvert!
For meg er valget ditt interessant fordi du har hørt flere av de dyrere CD-spillerne og dermed er blandt de best kvalifiserte til å gjøre en sammenligning mot HDX.Steinar O skrev:Det er det visst flere som er
Naim har såpass mye på gang mht nye format, Dac, Cdp med digitalutgang og hva det nå ellers måtte bli.
I tillegg er tidsperspektivet for lansering mye lenger frem i tid enn hva som ble forespeilet eller man ønsker seg.
Av den grunn tror jeg det er for tidlig å konkludere med hva som er best eller mest riktig. For mange usikre variabler gjør at man ikke kommer i mål, uansett hvor mye en vurderer.
Av den grunn er Cd spilleren det sikreste kortet man står igjen med...eller rimelige kvasiløsninger ala den jeg benytter idag eller den du skisserer.