Naim

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • balthar

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2008
    Innlegg
    741
    Antall liker
    12
    Svein skrev:
    Hei balthar,

    Det er første modell.

    MkII:
    supert. takk svein..er de din sbl ?

    en venn spørte meg , forde han vil kjøpper en sbl, men mk1 er for gammel.
     

    bruce

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.10.2005
    Innlegg
    291
    Antall liker
    0
    Hei!
    Var akkurat innom prislisten hos Kontrapunkt. (Man må jo holde seg oppdatert.) Pris for xps2: 31.500,-. Kostet ikke denne ca 40.000,- hos Kontrapunkt for noen mnd siden?
     
    K

    Kaarelars

    Gjest
    balthar skrev:
    supert. takk svein..er de din sbl ?

    en venn spørte meg , forde han vil kjøpper en sbl, men mk1 er for gammel.
    hei,
    Bildet er hentet fra sbls.uk Mitt par er svarte med oppgraderte basselementer og nye delefiltre.
     

    balthar

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2008
    Innlegg
    741
    Antall liker
    12
    bruce skrev:
    Hei!
    Var akkurat innom prislisten hos Kontrapunkt. (Man må jo holde seg oppdatert.) Pris for xps2: 31.500,-. Kostet ikke denne ca 40.000,- hos Kontrapunkt for noen mnd siden?
    that´s cool..norway is now the cheapest naim country :)
     

    balthar

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2008
    Innlegg
    741
    Antall liker
    12
    Svein skrev:
    balthar skrev:
    supert. takk svein..er de din sbl ?

    en venn spørte meg , forde han vil kjøpper en sbl, men mk1 er for gammel.
    hei,
    Bildet er hentet fra sbls.uk Mitt par er svarte med oppgraderte basselementer og nye delefiltre.
    ah forstår ..jeg ønsker meg en i walnut...min siste var også svart. den står fortsat i oslo...
     
    S

    Steinar O

    Gjest
    bruce skrev:
    Hei!
    Var akkurat innom prislisten hos Kontrapunkt. (Man må jo holde seg oppdatert.) Pris for xps2: 31.500,-. Kostet ikke denne ca 40.000,- hos Kontrapunkt for noen mnd siden?
    Jo, det stemmer. XPS2 har vært tilnærmet likt priset som 555ps, men burndykabel var inkl. xps, ekskl. 555ps. Nå er nok prisen mer riktig.
     

    balthar

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2008
    Innlegg
    741
    Antall liker
    12
    hvordan spiller din oc 9 steinar ?... dynavector er nedmontert ?...

    hilsen b
     
    S

    Steinar O

    Gjest
    Har gjort noen erfaringer mht lytterom, akustikk og godlyd.....

    Veggen, gulvet eller himlingens overflate er helt avgjørende for lydabsorbsjon/ - refleksjon og etterklangstid. Malt gips, gir ingen fordeler her. Hva du har inne i veggen spiller liten eller ingen rolle dersom det finnes normale forhold (dimensjonering og isolasjon).

    Plassering av h.t på kortvegg gir større fare for stående bølger. Prøv alltid også å plassere h.t på langvegg.
    Sørg for at avstand h.t til lytteposisjon ikke blir for kort (direktelyd)....om man ikke liker det sånn da.

    Lek gjerne med h.t plasseringskalkulatorer. Det er mye å lære, særlig at dette er teori og at hvert enkelt rom responderer veldig forskjellig. Plasser gjerne ht. så nært sidevegg som mulig, UTEN at det blir "hull" i lydbildet. Dette gir den mest naturlige opplevelsen av musikkens størrelse og skala.

    Gjør deg kjent med forholdene i lytteposisjon, FØR finjustering av h.t plasseringen. Sitter du i en bassboost eller det motsatte. Hva skjer om jeg flytter meg litt fremover eller litt bakover? Om du f. eks sitter i et område med kraftig bass, vil h.t plassering/ -flytting i liten grad respondere i akkurat dette området.

    Start h.t plassering med vinkling rett frem. Først når alt er på plass kan man eksperimentere med vinkling. Sørg for at diskant ikke er lavere plassert enn øre- hodehøyde. Tiltak kan være å tilte h.t fremover eller bakover. Her er også h.t designet avgjørende selvfølgelig.

    Rommet dempes best med normalmøblering....gjerne mye møbler og annet stæsj. Dempeplater gir tilsynelatende effekt, men ved å tilføre 1 til, velter lasset eller ved å flytte noe endres det andre. Full normalmøblering må til før man evnt. tuner med plater. Akkurat dette opplevde jeg som helt ukontrollbart eller uforutsigbart.
    F.eks plasserte jeg 2 akustikkplater i himling, mellom h.t. dette ga positiv effekt (tror jeg). plasserte deretter 2 plater til i 1. refleksjonspkt. og det endret seg minimalt. 1 siste plate i tillegg bak lyttepos. for liksom å skape symmetri mellom platene, så falt alt isammen.

    Skinnmøbler absorberer lyd dårlig og gir liten effekt ift etterklang.

    Tykke tepper på gulvet er til det gode. Gardiner, gjerne tykke velour det samme.
    Demping bak høyttalerne ga god effekt hos meg.

    Før man har rimelig kontroll på rommets akustikk rettferdiggjøres ikke kostbar elektronikk. Lang etterklang, stående bølger osv kamuflerer den reine og naturlige gjengivelsen.

    Pr. idag er skinnsofaen solgt og 2 stk. 3 setere i stofflignende finish har kommet inn. Skrivepult er tilført, teppe på gulvet, kanskje 1 til. Panel i deler av tak skal opp, samt fortsette øvrig møblering.

    Jeg er fremdeles ikke fornøyd og har ikke den gode og naturlige tonen helt på plass enda.

    Under all lyttingen etter god lyd i rommet har jeg fått høre på noen av de flere hundre cd platene som er kjøpt inn det siste året.

    Har ikke lp12 oppe og går enda. I mellomtiden spilles musikk fra en rimelig cambridge cdp, via beresford DAC. De siste dagene fra laptop via USB til samme DAC. Jeg foretrekker klart laptop foran Cd drivverket. Mye mer naturlig og fri for digital lyd.

    Ifm avhenting av N-sub som var reparert, kan jeg vise til et meget hyggelig besøk hos Ljudtema i Oslo. Ting er ikke alltid som man tror.
     

    balthar

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2008
    Innlegg
    741
    Antall liker
    12
    takk for bra oppsumeringen steinar.jeg har også eksperimentert mye med rom og demping og sånt...til jeg kom til en bra kompromis i min stue. desverre har ikke alle et lytterom, såm man kan inrede bare etter akustisk punkt. men mange av de punkter du skriver om , har jeg også realisert i min stue. for meg er det veldig viktig hvordan stuen ser ut og møbler er plasert i forhold til min smak. og da liger de største utfordring.jeg er ganske fornøyd med akustiken akurat nå. men det kostet lit tid og eksperimentering til å kommer til punkten, hvor man har utnytet maksimum i forhold til kompromis.

    naim høyttaler hjelper ja med plassering måt veggen her.men bare sbl og ibl fungerte bra. allae gjørde det ikke fex.

    ja,ja alle kjemper vel måt stående bølger ;)...det fenomen har ødelagt ganske mye lyteglede.


    har du hørt på hdx hos kontrapunkt ?..kanskje også linn ds ?
     
    S

    Steinar O

    Gjest
    balthar skrev:
    takk for bra oppsumeringen steinar.jeg har også eksperimentert mye med rom og demping og sånt...til jeg kom til en bra kompromis i min stue. desverre har ikke alle et lytterom, såm man kan inrede bare etter akustisk punkt. men mange av de punkter du skriver om , har jeg også realisert i min stue. for meg er det veldig viktig hvordan stuen ser ut og møbler er plasert i forhold til min smak. og da liger de største utfordring.jeg er ganske fornøyd med akustiken akurat nå. men det kostet lit tid og eksperimentering til å kommer til punkten, hvor man har utnytet maksimum i forhold til kompromis.

    naim høyttaler hjelper ja med plassering måt veggen her.men bare sbl og ibl fungerte bra. allae gjørde det ikke fex.

    ja,ja alle kjemper vel måt stående bølger ;)...det fenomen har ødelagt ganske mye lyteglede.


    har du hørt på hdx hos kontrapunkt ?..kanskje også linn ds ?
    Vel, det var mine erfaringer og ting kan jo fortone seg annerledes hos andre.
    Spennende er det, men også slitsomt. Man må finne et kompromiss ja, og heller lytte til musikk.

    Har ikke fått hørt verken HDX eller DS produkter enda.
    Forstår det sånn at de er ganske så ulike klangmessig, akkurat som Ekos og ARO kanskje :)
     

    nilsen64

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.06.2007
    Innlegg
    1.367
    Antall liker
    89
    Er Rega platespillere kompatibel med Naim?

    jeg spør fordi LP12 skremmer meg litt med all disse set-up problems.

    Rega virker så enkelt laget og enkle og ha med a gjøre og lydmessig er de vel ikke såå langt etter?

    noen som har prøvd?
     

    balthar

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2008
    Innlegg
    741
    Antall liker
    12
    [/quote]

    Vel, det var mine erfaringer og ting kan jo fortone seg annerledes hos andre.
    Spennende er det, men også slitsomt. Man må finne et kompromiss ja, og heller lytte til musikk.

    Har ikke fått hørt verken HDX eller DS produkter enda.
    Forstår det sånn at de er ganske så ulike klangmessig, akkurat som Ekos og ARO kanskje :)
    [/quote]


    ja prosessen, kan blir slitsomt og lit kjedelig men lærerik. men til slutt vil man bare høre på musikk, uten tvil..."stående bølger tema" var ganske så kjedelig hos meg...helt offturning og ikke morsåmt...

    blir spennende vis ander forteller lit om lyteintrykk av linn ds eller hdx...
     

    balthar

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2008
    Innlegg
    741
    Antall liker
    12
    nilsen64 skrev:
    Er Rega platespillere kompatibel med Naim?

    jeg spør fordi LP12 skremmer meg litt med all disse set-up problems.

    Rega virker så enkelt laget og enkle og ha med a gjøre og lydmessig er de vel ikke såå langt etter?

    noen som har prøvd?

    i would call it more synergy then compatibility maybe. i think there are many naim user, using their sets with rega TT. i have owned an lp 12 , a phonosophie p3 and now an bauer dps. they all sound different. i would call it more a matter of your personal taste . there are so many other TT which can be set up easy and will give you the pleasure of listening to vinyl.the phonosophie p3 was very easy to set up for example. the question here is more , how much you are willed to spend ? an early lp 12 will sound different then the newer ones and again different from the keeled ones.but it is nice as an lego principle. a rega is mostly done, when you buy it.you need to sell it when you would like to upgrade to the next step. another question is also, how far you are willed to go , considered you have an cds3 ;D


    there are many alternatives to the lp 12, which will give you pleasure of vinyl replay parallel to the cds3 replay of cd´s.

    michelle gyrodecs, roxan xerxes, ac raven, dps bauer, teh p3 from phonosophie ( quite good available on the german marked used ) are just some of them .and even cheeper.
     

    Clintern

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.04.2006
    Innlegg
    238
    Antall liker
    123
    Sted
    Åkrehamn
    Torget vurderinger
    6
    Hei

    Pga nytt rom/stue (35+ kvadrat, rektangulert) har spørsmålet om ht skifte meldt seg. N-sats blir noe monitoriske her. Vurdere gulvstående med mer fylde, spredning.

    Elektronikken er som vist i sig. Noe oppgradering i overskuelig fremtid vil kun være om forsterkersettet gir seg, da er en nait 5i alternativet. Cd5i er jeg kjempefornøyd med, og det for mange lp og cder som ligger klar i ønskelisten til at jeg ønsker å bruke mer penger på elektronikk når det som er spiller bra.

    N-sub til n-sats er et alternativ, men pga plass/interiør er det først og fremst ett sett gulvstående som er ønskelig.

    Naim Arriva – fordi de, etter hva jeg kan lese meg til, har mange av n-sats sine kvaliteter og noe mer fylde + spredning. Ikke hørt!

    Monitor Audio GR20 – Veldig sans for RS1, og etter tester og erfaringer å bedømme, meget gode, spesielt på øvre mellomtone og diskant. Pene. Antakelig noe mer tilgivende på cd avspilling enn f eks n-sats? Men er det en mach til elektronikken? (En cdx2/202/200 ht?)

    Totem Hawk – har funnet noen som er veldig fornøyd med komboen naim/totem. Usikker på om de er en god mach med elektronikken (en cdx2/202/200 ht?)?

    Naim SBL – en klassiker, men to ting: sorte ht er ikke ønskelig og er redd det blir en sterk favorisering av lp spilling. Mer enn med arriva/monitor audio?

    Andre alternativer innenfor 10.000 (brukt/nytt) mottas med takk.

    Dette er mildt sagt nedskribling av løse tanker en søndags formiddag etter etpar uker med n-sats i nytt rom, og opplevelsen av å måtte stille inn stolen for å få rette feelin`.

    MVH

    T
     

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.244
    Antall liker
    3.471
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Monitor Audio GR10 var en match made in heaven sammen med CDX/82/Hi/250. Hvordan den er med ditt utstyr vet jeg ikke. Mest sannsynlig spiller det godt.


    Takler du røde høyttalere, selger GH et sett Monitor Audio Studio 20SE til 8000,- Løp og kjøp pris i mine ører. Han kan få dem lakkert av billakkerer til en annen farge mot et tillegg på 3000,-

    GH bor i Sandnes, altså ikke så langt unna deg. Går du for Studio20SE, holder de mål opp til 500 serien.
     

    pixote

    Medlem
    Ble medlem
    02.03.2008
    Innlegg
    40
    Antall liker
    0
    C. Alshus skrev:
    Monitor Audio GR10 var en match made in heaven sammen med CDX/82/Hi/250. Hvordan den er med ditt utstyr vet jeg ikke. Mest sannsynlig spiller det godt.


    Takler du røde høyttalere, selger GH et sett Monitor Audio Studio 20SE til 8000,- Løp og kjøp pris i mine ører. Han kan få dem lakkert av billakkerer til en annen farge mot et tillegg på 3000,-

    GH bor i Sandnes, altså ikke så langt unna deg. Går du for Studio20SE, holder de mål opp til 500 serien.
    Nå er det slik at studio20se står hos meg og de er gjerne for salg grunnet skifte av utstyr.
     

    Clintern

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.04.2006
    Innlegg
    238
    Antall liker
    123
    Sted
    Åkrehamn
    Torget vurderinger
    6
    ;D Det er jeg som solgte/bytte de røde 20SE til Glenn ;) Grunn: Vil aldri komme til elektronikk som kan vise dem den respekt de fortjener. .

    Mulig det også gjelder for gr20?...smog, hvor er du :)

    Bør også legges til at elementene i 20SE var ødelagt når jeg bytte dem bort, en rep som koster i overkant av 10k fra MA - og GH har solgt/byttet dem videre..

    Og der har Svein lagt ut sine SBL`er ser jeg..

    Ser neat er i vinden med naim, kan det være et alternativ til min elektronikk?

    MVH
     

    KentOve

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.09.2008
    Innlegg
    360
    Antall liker
    8
    Sted
    Karmøy
    Hei!

    Det ser ut som Naim er den klart største tråden, under kategorien "Vennetråder for hifimerker", så derfor håper jeg at jeg vil få god respons på spørsmålene mine her :)

    Jeg kommer til å bytte Hegel spilleren min ut i sommer, med noe harddiskbasert avspilling og jeg lurer i enten Bladelius Embla, eller Naim HDX. Logitech Transporter kan også være aktuell.

    Hva er erfaringene her med HDX? Har kanskje noen også fått testet Embla og HDX opp mot hverandre?

    Streng tatt så er jeg ute etter å få vite mest mulig om Naim HDX fra brukere som selv har den, eller som kjenner denne godt :)
     
    S

    Steinar O

    Gjest
    KentOve skrev:
    Hei!

    Det ser ut som Naim er den klart største tråden, under kategorien "Vennetråder for hifimerker", så derfor håper jeg at jeg vil få god respons på spørsmålene mine her :)

    Jeg kommer til å bytte Hegel spilleren min ut i sommer, med noe harddiskbasert avspilling og jeg lurer i enten Bladelius Embla, eller Naim HDX. Logitech Transporter kan også være aktuell.

    Hva er erfaringene her med HDX? Har kanskje noen også fått testet Embla og HDX opp mot hverandre?

    Streng tatt så er jeg ute etter å få vite mest mulig om Naim HDX fra brukere som selv har den, eller som kjenner denne godt :)
    Noen har hørt HDX hos Kontrapunkt. Noe mer vet ikke jeg, men les hva du finner her, særlig under Distributed Audio.
    Lag deg en bruker og du kan søke i tillegg.

    Det fantastiske med HDX IMO er at den er enkel å bruke, ripper mens du spiller musikk.

    http://forums.naim-audio.com/eve/forums/a/cfrm/f/28019385
     

    Bach_Man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    316
    Torget vurderinger
    3
    Naim har jo en billigere nettverksspiller også, NS01, som egentlig er et Naimnet-produkt.
     

    SOEDAL

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.03.2002
    Innlegg
    3.101
    Antall liker
    503
    Hei

    Jeg har vært inne på dette før, men ser nå at det er en brukt Stageline på børsen. Noen som har formening om hvordan denne vil låte i forhold til min Trichord Dino med Dino? strømforsyning?
     

    toriamos

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2005
    Innlegg
    2.255
    Antall liker
    24
    Torget vurderinger
    5
    SOEDAL skrev:
    Hei

    Jeg har vært inne på dette før, men ser nå at det er en brukt Stageline på børsen. Noen som har formening om hvordan denne vil låte i forhold til min Trichord Dino med Dino? strømforsyning?
    Har hatt både Dino og Stageline. Holder nok en knapp på Dinoen her.
     
    K

    Kaarelars

    Gjest
    Fikk en A&R A60 for en stund siden, helt strøken og med manual org. eske etc. Den yter 2x35w. Lydbildet er større og platespillerinngangen er nok en god del bedre enn på Naitene. PRaT er den bra på, men ikke så god som som Nait1 og 2.

    Har brukt den på Dynaudio DM2/7 (friske ht. fra Dynaudio!) og SBL med utmerket resultat.
    Dette egner seg vel egentlig ikke i Naimtråden, men finner ingen andre flat-earth tråder her.

    Bilde av vidunderet;
     
    S

    Steinar O

    Gjest
    RoDa skrev:
    Hva synes så Naimistene om min lille omtale av Nait XS?

    Mvh
    Rolf
    Har ikke lest testen, abonnerer ikke lenger og kjøper unntaksvis enkeltutgivelser.
    Skal se om jeg får smuglest hos Narvesen imorra eller koste på meg bladet denne gangen :)

    Kjøper ikke hifiblader etter at Naim etablerte seg her hos meg.



    Dette egner seg vel egentlig ikke i Naimtråden, men finner ingen andre flat-earth tråder her.
    Siden "Sushi" ikke er å se kan vi vel bare herje på i denne tråden Svein? :)
     
    S

    Steinar O

    Gjest
    SOEDAL skrev:
    Hei

    Jeg har vært inne på dette før, men ser nå at det er en brukt Stageline på børsen. Noen som har formening om hvordan denne vil låte i forhold til min Trichord Dino med Dino? strømforsyning?
    Kjenner ikke prisen på den brukt, men kan vel ikke være verre enn at du prøver, og så selger igjen?
    Stageline er ikke noen top of the range riia, men jeg likte den godt sammen med lp12 og for ditt vedkommende tilkommer ingen ekstra psu.

    Folk prioriterer så forskjellig, noen lytter til lyder, andre til musikk...derfor må det prøves ved egne ører :)
     

    balthar

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2008
    Innlegg
    741
    Antall liker
    12
    Svein skrev:
    Fikk en A&R A60 for en stund siden, helt strøken og med manual org. eske etc. Den yter 2x35w. Lydbildet er større og platespillerinngangen er nok en god del bedre enn på Naitene. PRaT er den bra på, men ikke så god som som Nait1 og 2.

    Har brukt den på Dynaudio DM2/7 (friske ht. fra Dynaudio!) og SBL med utmerket resultat.
    Dette egner seg vel egentlig ikke i Naimtråden, men finner ingen andre flat-earth tråder her.

    Bilde av vidunderet;

    ohhh den er ja kul..elsker design og trekasse rund :)...har du erstatning for din sbl svein ?
     

    nilsen64

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.06.2007
    Innlegg
    1.367
    Antall liker
    89
    clintern skrev:
    Ser neat er i vinden med naim, kan det være et alternativ til min elektronikk?
    absolutt verd og høre på Neat, clintern.

    vurderer større neat selv ettervert, men Kudos og den nye gulvstående fra Guru er også interessant.

    vanskelig å handle høgtalere!
     

    Clintern

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.04.2006
    Innlegg
    238
    Antall liker
    123
    Sted
    Åkrehamn
    Torget vurderinger
    6
    Enig nilsen64, ht valg er vanskelig, men Håvard har sagt seg villig til å stable ett sett med impulse h6 kloner til på beina - og det er vanskelig å si nei til, jeg sa altså takk og dermed er ht valg over for denne gang :)

    For de som er interessert i studio20se - ta kontakt med pixote!

    Noen som har hørt Impulse H6 med naim?

    MVH
     
    K

    Kaarelars

    Gjest
    balthar skrev:
    ohhh den er ja kult..elsker design og trehuset rund :)...har du erstatning for din sbl svein ?
    Synes også den er kul, Creek 4040 og 4140 hadde også trekasse rundt - er vel bare å få i svart tror jeg. Står på ønskelisten den også sammen med flere andre britiske integrerte fra rundt 80-tallet.

    Har ingen erstatning for SBL, kanskje jeg beholder dem. De er unike og en referanse med hensyn til resonanser. Vanskelig å finne noe bedre, men kan tenke meg et sett høyttalere det er enklere å sette opp. De bør ha omtrent samme egenskaper som SBL. Har du noen forslag?

    Mvh
     

    balthar

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2008
    Innlegg
    741
    Antall liker
    12
    stemmer det...de første creek cd player har hat også trekasse rund...veldig smakful design...:)

    det findes ja ingen erstattning for sbl tror jeg. og tenker akurat på mfv. sl2 er vel lit lettre å setter opp, men ser på prisen. jeg har hat allea før. min forhandler i tyskland fortreker de foran sbl. hmmmm..hjemme hos meg spilte allea ikke så bra. men det han også skuldes på akustiske problemer. allae har hat en heftig boomy bass hos meg. først når man har set sammen sbl, forstår man hva slags genial høyttaler dete er. hørte på engelsk naim forum, at det skal kommer en erstattning for sl2 om 3 ukke ( på muenchen hifi show ) men skal koster rund 60.000 kr...tja da blir det vel en sbl i walnut kanskje isteden ? jeg funnet forløpig fred med min ibl og en sub. synst de combo spiller hurtigere. ibl er ja nesten såm en elektrostat ( oppløsning ). men de trenger kanskje en sub til . overgangen fra sbl til ibl er lit vanskelig. først blir man sjokert over bassen, men så lærer man å høre lit aneledes på musikk. til slutt vil man ikke gi den borte ;)...og den vokser med elektroniken...utten tvil skulle jeg spandere en 500 set til den.

    må du flytte din sbl så ofte , eller er tanken på det alrede problem ? ;)
     
    K

    Kaarelars

    Gjest
    balthar skrev:
    stemmer det...de første creek cd player har hat også trekasse rund...veldig smakful design...:)

    det findes ja ingen erstattning for sbl tror jeg. og tenker akurat på mfv. sl2 er vel lit lettre å setter opp, men ser på prisen. jeg har hat allea før. min forhandler i tyskland fortreker de foran sbl. hmmmm..hjemme hos meg spilte allea ikke så bra. men det han også skuldes på akustiske problemer. allae har hat en heftig boomy bass hos meg. først når man har set sammen sbl, forstår man hva slags genial høyttaler dete er. hørte på engelsk naim forum, at det skal kommer en erstattning for sl2 om 3 ukke ( på muenchen hifi show ) men skal koster rund 60.000 kr...tja da blir det vel en sbl i walnut kanskje isteden ? jeg funnet forløpig fred med min ibl og en sub. synst de combo spiller hurtigere. ibl er ja nesten såm en elektrostat ( oppløsning ). men de trenger kanskje en sub til . overgangen fra sbl til ibl er lit vanskelig. først blir man sjokert over bassen, men så lærer man å høre lit aneledes på musikk. til slutt vil man ikke gi den borte ;)...og den vokser med elektroniken...utten tvil skulle jeg spandere en 500 set til den.

    må du flytte din sbl så ofte , eller er tanken på det alrede problem ? ;)
    Takk for gode forslag.
    Beholder nok SBL'ene en stund til.
    Har sikkert demontert og montert SBLene for ofte. Skal prøve å la dem stå i fred ;)
     

    balthar

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2008
    Innlegg
    741
    Antall liker
    12
    ja kanskje det :)..er det noe du er ikke helt fornøyd med dien sbl ?
     
    K

    Kaarelars

    Gjest
    Er fornøyd bortsett fra prosessen med å sette dem opp. Synes høyttalerne er gode og med egenskaper det er vanskelig å unnvære.. Bruker dem med A&R 60 akkurat nå og det spiller bra. A60 passer godt til SBL forresten, litt roligere i fremførelsen og den er overraskende detaljert.
     

    Fidelio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Innlegg
    2.745
    Antall liker
    668
    Skrekk og gru, jammer og sorg! Idag hørte jeg Naiten min klippe, aldri opplevd før. Den har alltid virket tilstrekkelig strømsterk, men den har vel sine begrensninger tross alt.

    Jeg vil høre på Vivaldioperaer på et øredøvende nivå, lav Vivaldi suger mammut. Rund klokken to begynte forsterkeren å svette gitt :eek: Nivået er selvsagt ekstremt lavt på innspillingen, men peakene er tidvis heftige. Vet at Supernait er sterkere enn Nait, men liker ikke lyder den lager like godt som lillebror.

    Har NAP200 mer pulver enn Supernait? Vet at wattratingen er 70 og 80.
     

    MaKi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Innlegg
    3.989
    Antall liker
    229
    Torget vurderinger
    4
    Klokka to hørtes da veldig mye ut på en Naim-forsterker? Er dette på enkeltinnspillinger med lavt nivå, eller noe du merker nå og da?

    (Du skrev jo forsåvidt idag klipte den...)

    Fidelio skrev:
    Skrekk og gru, jammer og sorg! Idag hørte jeg Naiten min klippe, aldri opplevd før. Den har alltid virket tilstrekkelig strømsterk, men den har vel sine begrensninger tross alt.

    Jeg vil høre på Vivaldioperaer på et øredøvende nivå, lav Vivaldi suger mammut. Rund klokken to begynte forsterkeren å svette gitt :eek: Nivået er selvsagt ekstremt lavt på innspillingen, men peakene er tidvis heftige. Vet at Supernait er sterkere enn Nait, men liker ikke lyder den lager like godt som lillebror.

    Har NAP200 mer pulver enn Supernait? Vet at wattratingen er 70 og 80.
     

    Fidelio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Innlegg
    2.745
    Antall liker
    668
    På moderne rock er klokken ti høyt med naiten. Disse Vivaldi Edition-inspillingene til Naïve har et veldig lavt nivå, men rimelig fete peaker, man blir liksom dratt med til å spille høyere enn man pleier. Kan rote frem en waveform. Uansett er det i peakene forsterkeren er ukomfortabel.
     
    K

    ketil-b

    Gjest
    Hei,

    Tenkte jeg kanskje kunne få litt input fra dere på tråden her. Er ikke i utgangspunket misfornøyd med oppsettet mitt (tvertom), men ser likevel etter måter å optimalisere/komplementere oppsettet på. Ser for meg forskjelligt som kunne bidra positivt:

    1) Hi-Line på CD5x + Power-Line på FC2x
    2) Ny Flat-Cap på Stageline og Headline
    3) NAT05
    4) Fraim

    Ser vel etter VFM først og fremmest, og har gjort meg noen tanker om de 4 forslagene. Er åpen for andre forslag innenfor rammen av optimalisering/komplementering fremfor egentlig oppgradering (har ikke planer om å bevege meg 'oppover', ønsker blott å 'fylle ut' hvor jeg er).

    rf 1: Har flest cd'er og sådan kommer det sikkert til bli fremover også. En Hi-Line virker derfor som en nyttig investering, men er det VFM ift mitt oppsett/system? En Power-Line på FC2x ville kunne influere både cdp og pre-amp, og med cdp som hodekilden, virker også dette som en nyttig investering, men igjen, er det VFM? Og ville en annen plassering (power-amp el. cdp) være å foretrekke?

    rf 2: Nå får Stageline strøm fra XS og Headline fra NAPSC. Er det noe/nokk å vinne ved en Flat-Cap på disse to? Har som nevnt flest cd'er, men det ville være fint om også vinyl ble præsentert optimalt. Bruker hodetelefon i et vist omfang, men ikke som foretrukken lytteform. Føler kanskje headsettet mitt ikke leverer helt som forventet (kanskje fordi det ikke er spilt inn, vet ikke) og tenkte at en bedre PSU ville kunne gjøre en forskjel her?

    rf 3: Lytter vel egentlig lite på radio, og leser desuten på forummet at NRKs klassiske sendinger er på vei ut av FM-nettet. MEN, det hører vel ligsom en NAT05 til oppsettet mitt for at det skal være/føles komplett? Litt svak begrunnelse :), så har dere noen tanker ift NAT05 og VFM?

    rf 4: Fraim er kanskje litt 'overkill' ift oppsettet mitt? Også ganske kostbar hvis jeg må ha base og 4-5 hyller (VFM?). MEN, liker designet veldig, og dimensionene ville passe perfekt hos meg.

    Har dere noen tanker/erfaringer omkring ovenstående som kanskje kunne bidra til et balancert (og prioritert) syn på evt fremtidig optimalisering? Vet mye er skrevet i tråden allerede, men 'gjentakelse fremmer forståelsen' ;)

    Mvh Ketil
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn