Naim

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • leon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2008
    Innlegg
    1.578
    Antall liker
    165
    Sted
    Trondheim
    Det ligger en lim rundt kontakter på andre siden av printkort, sikkert for å stive opp kontakt punkt når plugger fra høytaler ledning kobles på og av. Noen som har forslag til lim jeg kan bruke for å stive opp terminaler?
    0C3E601B-AE32-4A10-BFAC-C0D08788DA26.jpeg
     

    Stover

    Tittel… itt
    Ble medlem
    03.04.2022
    Innlegg
    646
    Antall liker
    1.993
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Spør Stig på Soundgarden :LOL: dyktig kar. 2 komponentlim ala Araldit er sterkest antar jeg.
     
    Sist redigert:

    Stover

    Tittel… itt
    Ble medlem
    03.04.2022
    Innlegg
    646
    Antall liker
    1.993
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Nok et bidrag til Naimtråden..................
    Deltok nylig på en Hifievent hos HifiLife utenfor Trondheim. Multirom og Naim v/ Mark Raggett holdt demo av New Classic, benyttet Focal Sopra 3 høyttalere. Fikk demonstrert NPX300. NSC222 står veldig fint på egne ben, men det er noe helt spesielt med disse psu`ene fra Naim, og etter litt musikkspilling hører man forskjeller.
    Min erfaring med Naim psu`er er at over tid kryper de under huden og er vanskelig å ta ut av kjeden igjen. Siste eksempel på det var når jeg benyttet SN3 og koblet til HCDR, noe som ifølge "kjennere" ikke skulle være særlig hørbart. Hos meg tilførte HC noe musikalsk og magisk avhengighetsskapende til SN. Vel, man venner seg til alt :)

    Spiller så mye musikk jeg kan fra New Classic og Kerr, eksperimenterer med plassering av Kerr og finner at her er ting å hente (selvfølgelig). Det fine er at de spiller aldri feil eller pågående på noen som helst måte, i mitt rom går det mer på endret dynamikk, åpenhet og kanskje litt endringer i bassen. NC/ Kerr er en fin match etter min smak, ganske så nøytralt, lite som stikker seg ut, men fokus på helhet, samme filosofi som Naim, sånn i grove trekk :)
    IMG_1350.jpeg

    Musikkanlegget på hytta, Atom HE, NAP155XS, Focal Aria 906 K2 og Celestee direkte til ørene. Fungerer fint det også.
    IMG_1303.jpeg


    Sist og ikke minst, hentet frem Radio Paradise Mellow Mix i Naim appen.En musikkmix som passer min smak godt.
    Enjoy!
    IMG_1346.png
     
    Sist redigert:

    A11PRO

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    11.08.2020
    Innlegg
    96
    Antall liker
    68
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    1
    Pent oppsett Stover.

    Ser ut som Geir Nordby hos L&B likte NC på test. Siterer overskriften/ ingress:

    Naim New Classic: Noe av det beste vi har hørt
    Musikkelskere som bare MÅ ha den beste lyden, men samtidig ønsker det ypperste innen brukervennlighet, kan bare begynne å spare.
     

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.244
    Antall liker
    3.471
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Nå skriver jo bladene dette i annenhver omtale så det hadde jeg ikke stolt mye på. Vi vet jo at Naim lager flotte produkter.
     

    Stover

    Tittel… itt
    Ble medlem
    03.04.2022
    Innlegg
    646
    Antall liker
    1.993
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Nå skriver jo bladene dette i annenhver omtale så det hadde jeg ikke stolt mye på. Vi vet jo at Naim lager flotte produkter.
    Sant, ser også at f. eks L&B og Stereo + omtaler samme produkt forskjellig og det sier det meste egentlig. Oppfattelsen er avhengig av så mangt og er subjektiv ikke minst 😊
     

    kmolds

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.10.2010
    Innlegg
    373
    Antall liker
    759
    Sted
    Ulsteinvik
    Oppussing av hus tar lengre tid enn planlagt. Selv om jeg hadde planlagt at det skulle ta lengre tid enn vi først trodde. Egentlig er vi derfor i rute:)
    Naim Qb fra 2016 er fint å ha både her og der.
    Samboeren som er prosjektleder holder på med å lage instruksjoner til elektrikerne som skal komme på mandag. Vi har ventet i 3 uker på de nå og kommer de ikke på mandag sender jeg min far og hans tvillingbror ut for å skjenne på de. De har jobbet hele livet i byggebransjen og er ikke fornøyde med at elektrikeren har sagt at de skal komme i tre uker nå og ikke dukket opp. De vet både hvor de bor, hvem de er og hvem foreldrene deres er. Slik er det på et lite sted:) Selv tar jeg det med ro for dersom de kommer på mandag er vi egentlig i rute. Jeg hadde tatt høyde for akkurat slike ting som det her og av og til har folk mer arbeid enn de klarer å få unna. Men det blir bra til slutt!
    Naim_qb_nyparkett_23.jpg
    Naim_nystrøm_23.jpg
     

    kmolds

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.10.2010
    Innlegg
    373
    Antall liker
    759
    Sted
    Ulsteinvik
    Ser veldig bra ut å kunne planleggja hifi-en inn frå starten, @kmolds.

    Men kvifor berre 2x2 stikk? Er det fordi du vil bruka pinnsvinet?

    Ja jeg ser ingen grunn til å ha masse stikk når jeg bruker Powerigel og lignende. Det blir fort veldig mange stikk om alt skulle ha sitt eget.
    Jeg har vel egentlig samme erfaring som mange på det engelske Naimforumet (og i Tyskland) med at det låter bedre med Powerigel og lignende enn stikk rett i veggen.
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.423
    Antall liker
    3.541
    Sted
    Sunnmøre

    kmolds

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.10.2010
    Innlegg
    373
    Antall liker
    759
    Sted
    Ulsteinvik
    Alltid gøy når det kommer noe nytt fra Naim. Interessant å se at phonotrinnet/strømforsyningen som kom med Solstice er priset til 3000 euro per stk.
    Fra Richard Dane på det engelske Naimforumet:

    NSS 333 - £7900.00 / EUR 9000.00 / USD 9000.00

    NAC 332 - £7900.00 / EUR 9000.00 / USD 9000.00

    NAP 350 (pair) - £12000.00 / EUR 14000.00 / USD 14000.00

    NPX TT - £2699.00 / EUR 3000.00 / USD 3000.00

    NVC TT - £2699.00 / EUR 3000.00 / USD 3000.00
     

    Stover

    Tittel… itt
    Ble medlem
    03.04.2022
    Innlegg
    646
    Antall liker
    1.993
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Dette er spennende nyheter og man kan fristes. Allikevel, for dem som eier en NSC 222, den fremstår som et columbi egg og dekker de fleste behov, både enkel og allsidig på en gang og er velspillende ikke minst. :)

    NVC TT ser spennende ut der den enkelt kan plugges til f. eks 222`s interne phono. Jeg leser at (noen) eiere av Solstice foretrekker Superline fremfor NVC TT, men tipper det er sammenlignet med Supercap, noe som gjør den til en svært kostbar phonoforsterker. Korriger meg gjerne.
     
    Sist redigert:

    Stover

    Tittel… itt
    Ble medlem
    03.04.2022
    Innlegg
    646
    Antall liker
    1.993
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Ja jeg ser ingen grunn til å ha masse stikk når jeg bruker Powerigel og lignende. Det blir fort veldig mange stikk om alt skulle ha sitt eget.
    Jeg har vel egentlig samme erfaring som mange på det engelske Naimforumet (og i Tyskland) med at det låter bedre med Powerigel og lignende enn stikk rett i veggen.
    Jeg har aldri hørt Powerigel, er den et avansert stjernepunkt ala Grahams Hydra? Jeg vil heller ikke på noen måte sammenligne min enkle padde fra Music Line med Powerigel. Min enkle padde, til sammenligning med å plugge komponentene direkte i 16A/ 4mm2 kurs er åpenbar i favør sistnevnte løsning. Ville allikevel vært artig og lyttet til Powerigel :)
     

    kmolds

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.10.2010
    Innlegg
    373
    Antall liker
    759
    Sted
    Ulsteinvik
    Jeg tror den er noe ala Grahams Hydra ja. Laget av Music Line i Tyskland og ganske populær der! Syns den funker svært bra og var temmelig rimelig brukt i sin tid. Jeg har vel hatt den siden 2011.
     

    larkrla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Innlegg
    3.098
    Antall liker
    2.290
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    Jeg kjenner en ørliten forundring over at Naim ikke har laget en integrert forsterker «med alt» i New Classic. Videre synes jeg det er litt rart at man ikke har inkludert en hdmi-arc i de nye streamerne. Men utrolig flotte produkter, det er det definitivt.
     

    Stage

    Medlem
    Ble medlem
    18.02.2016
    Innlegg
    29
    Antall liker
    7
    Jeg tror den er noe ala Grahams Hydra ja. Laget av Music Line i Tyskland og ganske populær der! Syns den funker svært bra og var temmelig rimelig brukt i sin tid. Jeg har vel hatt den siden 2011.
    Jeg synes også den er veldig bra, og jeg har nå Music Line Power Igel Plus, som er laget med Naim Powerline-kabler.
    Det høres homogent ut og så riktig, men også med finesse, synes jeg.
     

    Stover

    Tittel… itt
    Ble medlem
    03.04.2022
    Innlegg
    646
    Antall liker
    1.993
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Jeg kjenner en ørliten forundring over at Naim ikke har laget en integrert forsterker «med alt» i New Classic. Videre synes jeg det er litt rart at man ikke har inkludert en hdmi-arc i de nye streamerne. Men utrolig flotte produkter, det er det definitivt.
    Jeg forstår hva du mener her, det hender jeg også ønsker meg en eller annen fasilitet integrert. For meg er hdmi arc en praktisk funksjon knyttet til lyd fra tv og her i huset fungerer Muso 2 veldig fint i så måte. Dersom jeg hadde hovedanlegget plassert i stuen ville nok bildet vært annerledes, besudle musikk- og lydanlegget med en TV funksjon som automatisk slår seg på? Det er ikke like naturlig for meg som med Muso.

    Det virker som Naim setter grenser, gjør prioriteringer og for noe av produktserien, snevrer inn og rendyrker detaljer knyttet til lydopplevelsen.
    Streamerne har digitalutgang så muligheter finnes, uten at jeg har satt meg nevneverdig inn i mulighetene :)
     

    Dharmabum

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.03.2010
    Innlegg
    1.169
    Antall liker
    1.385
    Torget vurderinger
    11
    Er det bare meg eller er prisingen av Naim gått av skaftet? Naim Nait 50th anniversary 37495,-!! En skoeske med 25W...
     

    sbf

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.06.2009
    Innlegg
    178
    Antall liker
    214
    Torget vurderinger
    1
    Tror vel at vi må ta innover oss at kronen har tapt seg opp mot 50% mot de store valutaene på noen få år. Smør det sammen med litt frisk inflasjon og markant økning i lånerenter, så bør ingen være overrasket over at prisene øker markant.
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.423
    Antall liker
    3.541
    Sted
    Sunnmøre
    Den jubileumsmodellen er vel akkurat det, begrensa opplag, retro styling, like mange watt. Er forsterkar/PSU lik Nait 1 også?

    Edit: I stand corrected
     
    Sist redigert:

    Dharmabum

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.03.2010
    Innlegg
    1.169
    Antall liker
    1.385
    Torget vurderinger
    11
    Tror vel at vi må ta innover oss at kronen har tapt seg opp mot 50% mot de store valutaene på noen få år. Smør det sammen med litt frisk inflasjon og markant økning i lånerenter, så bør ingen være overrasket over at prisene øker markant.
    Ja, jeg har fått med meg det, men mener fortsatt at Naim er overpriset.
     

    sbf

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.06.2009
    Innlegg
    178
    Antall liker
    214
    Torget vurderinger
    1
    Ja, jeg har fått med meg det, men mener fortsatt at Naim er overpriset.
    Ok, som i at «Naim har alltid vært overpriset, uavhengig av generell prisøkning» og/eller at «Naim har øket prisene sine mer enn sammenlignbare produsenter/hva som kan begrunnes med prisøkning»?

    Jeg følger egentlig ikke så mye med på pris på produkter jeg ikke har tenkt å kjøpe, men litt av grunnen til at jeg stiller spørsmålet ovenfor er at jeg umiddelbart ikke synes prisingen på Classic var så ille
     

    Stover

    Tittel… itt
    Ble medlem
    03.04.2022
    Innlegg
    646
    Antall liker
    1.993
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Er det bare meg eller er prisingen av Naim gått av skaftet? Naim Nait 50th anniversary 37495,-!! En skoeske med 25W...
    Ja, jeg har fått med meg det, men mener fortsatt at Naim er overpriset.
    Er det Nait 50 du mener er overpriset eller er det Naim generelt 😁
    Førstnevnte kan vel anses som et samlerobjekt, for spesielt interesserte siden den produseres i et begrenset opplag?
     
    Sist redigert:

    Dharmabum

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.03.2010
    Innlegg
    1.169
    Antall liker
    1.385
    Torget vurderinger
    11
    Ok, som i at «Naim har alltid vært overpriset, uavhengig av generell prisøkning» og/eller at «Naim har øket prisene sine mer enn sammenlignbare produsenter/hva som kan begrunnes med prisøkning»?

    Jeg følger egentlig ikke så mye med på pris på produkter jeg ikke har tenkt å kjøpe, men litt av grunnen til at jeg stiller spørsmålet ovenfor er at jeg umiddelbart ikke synes prisingen på Classic var så ille
    Begge deler. Jeg digger produktene til Naim jeg, bare så det er sagt, men fatter ikke hvorfor en Rega Brio kan koste 8k mens denne skal koste 37k. Naim Nait er en mer påkostet konstruksjon, men allikevel..
     

    Dharmabum

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.03.2010
    Innlegg
    1.169
    Antall liker
    1.385
    Torget vurderinger
    11
    Er det Nait 50 du mener er overpriset eller er det Naim generelt 😁
    Førstnevnte kan vel anses som et samlerobjekt, for spesielt interesserte siden den produseres i et begrenset opplag?
    Generelt. Du har nok rett i at 50th anniversary i tillegg er dyrere enn normalt pga at den er et samlerobjekt..
     

    A11PRO

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    11.08.2020
    Innlegg
    96
    Antall liker
    68
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    1
    Ikke jeg har sett eller hørt Nait 50, men ut i fra det som leses har den hentet mye fra New Classic.
    Men som flere nevner er dette uansett en svært begrenset samleobjekt, så pris er er vel mindre relevant? Se på jubileums klokker f.eks…

    Synes nye Classic er priset ok jeg.

    Det at NOK snart nærmer seg verdien av en Lambi dorull kommer til å påvirke alt av import fremover svært negativt.
     
    Sist redigert:

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.423
    Antall liker
    3.541
    Sted
    Sunnmøre
    Eg tykkjer @sbf sa det godt;
    Jeg følger egentlig ikke så mye med på pris på produkter jeg ikke har tenkt å kjøpe
    Eg har ingen planar om å kjøpa NC, men følgjer litt med her sidan eg er ganske fornøgd med det Naim-utstyret eg har. Dei har openbert plassert seg i eit heilt anna prisleie enn Rega, utan at eg veit om kvaliteten av den grunn er tvilsvarande høgare. Det tvilar eg vel eigentleg på. På hi sida er det jo mange andre merke som er dyrare enn Naim, også.

    Den kommentaren (min) var jo eit drepande spark i lause lufta, eg innser det, men det er vanskeleg å vita kva som hadde vore rett prisleie når merket og tradisjon er ein så viktig del av pakka ein kjøper.
     

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.244
    Antall liker
    3.471
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Jeg kjøpte Nait 1 i trøndehovedstaden i helga. Spilte dritbra mellom en Rega P3 med en MM PU og Keesonic høyttalere. Satt den i skapet i tilfelle jeg har behov for den en dag. Kanskje den skal få seg en recapping etterhvert.
     

    Stover

    Tittel… itt
    Ble medlem
    03.04.2022
    Innlegg
    646
    Antall liker
    1.993
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Det koker vel ned til personlige valg og det bør være rom for alle valg siden de er, nettopp, personlige. Av nettopp samme grunn er «Naim er overpriset» litt uinteressant info. 😊

    Vurderte seriøst Nait 1 jeg også, men styrte unna basert på et «personlig valg» 😁

    Ikke billig denne heller, men den gjør mye godt for musikkopplevelsen … og gir stor eierglede.
    IMG_1597.jpeg
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn