Naim

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • kmolds

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.10.2010
    Innlegg
    373
    Antall liker
    759
    Sted
    Ulsteinvik
    Ja det er mye spennende som skjer! Jeg følger med på sidelinjen:) Gratulerer med nye Naimbokser forøvrig! Jeg er litt fristet av oppgradert strømforsyning til Solstice men jeg skal pusse opp et hus og litt andre greier som blir prioritert før mer lydutstyr. Men om x år er alt mulig. Det er ingen vits å si aldri når det gjelder flere Naim-strømforsyninger...
     

    Stover

    Tittel… itt
    Ble medlem
    03.04.2022
    Innlegg
    648
    Antall liker
    1.999
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Det er en overgangskabel fra standard RCA til Naims XLR inn på 250. Merk, må ikke forveksles med standard balansert XLR, må være Naim konfigurert. Finnes sikkert alternativer til Chord Clearway, men jeg kjenner kun til dyrere og bedre Chord :)

    Fant denne skissen....
    ;
    c306301e82c4175bca9e300132d9083757ece8dc_2_689x448.jpeg
     

    larkrla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Innlegg
    3.099
    Antall liker
    2.290
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    Skjønner. Alternativet til Chord er feks Blue Jeans som kan lage dette ser jeg.
     

    A11PRO

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    11.08.2020
    Innlegg
    96
    Antall liker
    68
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    1
    Sukk! Fikk jo ikke mindre lyst å bytte ut Nova med 222 osv etter Stereopluss sin test nå. Hvem har de nye morosakene hjemme nå? Fornøyd?
     

    Stover

    Tittel… itt
    Ble medlem
    03.04.2022
    Innlegg
    648
    Antall liker
    1.999
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Jeg er Naimist og ikke helt objektiv kanskje, hver enkelt får lytte og avgjøre sjøl :)
    Allikevel, har en NAP250 3 eller New Classic fra denne serien som jeg bruker med Atom HE. Basert på det jeg hørte fra første tone hjemme hos meg, vil jeg si at beskrivelsen av NSC222 i Stereopluss er "spot on". Jeg leser de samme beskrivelsene på UK forum.

    Edit! 250 er nydelig balansert mellom klar og myk og gir musikken en tydelig tilstedeværelse. Musikalsk til tusen. Basert på det jeg leser virker det som om alle tre enhetene drar i samme retning klangmessig. 250DR er god, men dette er noe annet. Etter min smak gjør nye 250 veldig mye riktig.

    NSC222 benytter begge strømforsyningene i NPX300, både analogt- og digitalt power. 222 har innebygget MM riaa noe som passer meg bra, men du kan koble NVC TT MM/ MC riaa (Solstice phonoamp) til 8 pin DIN inngangen så langt jeg har forstått informasjonen fra Naim så her er utvidelsesmuligheter. I tillegg hodetelefonforsterkeren fra Atom HE, men med en bedre streamer etc, etc.

    Lurer fælt på hva jeg gjør videre :)
     
    Sist redigert:

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.088
    Antall liker
    16.987
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Drømmer litt om nye 222. Det ser ut som jeg er på vei over på at aktivt system, da kan denne passe ypperlig
     

    Stover

    Tittel… itt
    Ble medlem
    03.04.2022
    Innlegg
    648
    Antall liker
    1.999
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Det høres ut som et godt alternativ ja.
    Samme er det for Stover, man kan vente ut en ren analog preamp etc, etc, men antall bokser stiger og det gjør som regel totalkostnaden også, særlig når man skal "svare preampen" med en ditto kilde...med strømforsyning.
     

    larkrla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Innlegg
    3.099
    Antall liker
    2.290
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har nå fått meg en Atom, i tillegg til 250 DR. Skal drive et par Krix Phoenix på hytta. Men skal teste på de store Piegaene hjemme først. Blir spennende, har aldri hatt Naim før foruten en Muso.
     

    Stover

    Tittel… itt
    Ble medlem
    03.04.2022
    Innlegg
    648
    Antall liker
    1.999
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Her lukter 3/3 snart 🙂
    2/3 og mer til er nå besluttet. Ny 250 ga virkelig en "ny vår" til musikklytting og den nye trioen fra Naim fremstår som en perfekt pakke for meg.
    Merk at utgående Classic- serie ikke er blitt dårlig av den grunn, her er nytt, men også mye gammelt å glede seg over :)
     

    Sober

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.07.2008
    Innlegg
    803
    Antall liker
    349
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    27
    De slipper sikkert 300-oppdateringene til Munchen tipper jeg
     

    kmolds

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.10.2010
    Innlegg
    373
    Antall liker
    759
    Sted
    Ulsteinvik
    2/3 og mer til er nå besluttet.
    Jeg gleder meg til å se bilder og høre litt om dine inntrykk. Det er alltid gøy når Naim kommer med nye og interessante ting. Selv har jeg i dag fraktet hjem 1500 kg med eikeparkett. Opp en ganske bratt utvendig trapp. Det haglet mens vi holdt på. Men hagl er tross alt bedre enn regn. Jeg betalte 48422 kroner for parketten (på tilbud:). En Chord music signalkabel koster 48495 kroner. Men så er den også mye lettere å bære opp bratte trapper.
     

    Stover

    Tittel… itt
    Ble medlem
    03.04.2022
    Innlegg
    648
    Antall liker
    1.999
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Har hatt en spennende høyttaler på besøk noen dager. De første timene spilte de sammen med Atom HE/ 250. Jeg ble satt ut av musikkformidlingen og er forelsket 😊 NSC222 er koblet til og så langt innfrir den forventningene. Oppgradert platespiller også, bruker den innebygde riaa’en i 222.

    Vel, det er mye å ta innover seg og jeg skal bruke tiden godt fremover før jeg er helt bastant. En ting er sikkert, det blir ingen buklanding foreløpig, tvert i mot, Nick Cave er «idioten» akkurat nå 😊
    79B7C318-ECDE-4C91-8E18-54CCC8264079.jpeg
     
    Sist redigert:

    Dharmabum

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.03.2010
    Innlegg
    1.171
    Antall liker
    1.385
    Torget vurderinger
    11
    Har hatt en spennende høyttaler på besøk noen dager. De første timene spilte de sammen med Atom HE/ 250. Jeg ble satt ut av musikkformidlingen og er forelsket 😊
    NSC222 er koblet til og så langt innfrir den forventningene.
    Oppgradert platespiller også, bruker den innebygde riaa’en i 222.
    Vel, det er mye å ta innover seg og jeg skal bruke tiden godt fremover før jeg er helt bastant. En ting er sikkert, det blir ingen buklanding foreløpig, tvert i mot, Nick Cave er «idioten» akkurat nå 😊
    Vis vedlegget 896086
    Så spennende! Skulle gjerne likt å høre hvilke høyttalere du benyttet og ikke minst - lydmessige forskjeller på Atom vs. 222!
     

    Stover

    Tittel… itt
    Ble medlem
    03.04.2022
    Innlegg
    648
    Antall liker
    1.999
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Hyggelig at du spør. Høyttalerne kommer jeg tilbake til, jeg begrenser meg foreløpig til å si som over, jeg er overbegeistret 😊

    Atom HE vs 222 der sistnevnte ikke på noen måte er innspilt, en helt annen liga enn HE. Det gjør ikke HE dårlig, den skal beholdes. Så uanstrengt, stille bakgrunn, kontroll, presisjon, dynamikk og kontrastfylt. Som kjent koster 222 det dobbelte og ytelsen deretter.
    MM riaa’en virker også lovende ift mitt behov og krav.
    32E1E345-9E5A-4BC0-8249-29D30E46304D.jpeg
     

    Dharmabum

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.03.2010
    Innlegg
    1.171
    Antall liker
    1.385
    Torget vurderinger
    11
    Hyggelig at du spør. Høyttalerne kommer jeg tilbake til, jeg begrenser meg foreløpig til å si som over, jeg er overbegeistret 😊

    Atom HE vs 222 der sistnevnte ikke på noen måte er innspilt, en helt annen liga enn HE. Det gjør ikke HE dårlig, den skal beholdes. Så uanstrengt, stille bakgrunn, kontroll, presisjon, dynamikk og kontrastfylt. Som kjent koster 222 det dobbelte og ytelsen deretter.
    MM riaa’en virker også lovende ift mitt behov og krav.
    Vis vedlegget 896097
    Takk for svar🙂. Hørte 222 /250 komboen for noen dager siden hos en kompis. Dynaudio Heritage special høyttalere. HS kjente jeg fra før, men med det nye Naim settet spilte de virkelig bra. Selv har jeg hatt sn3, likte den godt altså, men ankepunktene for meg var for høy gain og noe uklar mellomtone, mangler en del på innsikt . 222/250 spiller derimot fantastisk åpent og volumstyring etc er en helt annen liga. Beksort bakgrunn! Skikkelig innertier fra Naim!
     

    Einstein

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2014
    Innlegg
    1.610
    Antall liker
    3.728
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    3
    Hyggelig at du spør. Høyttalerne kommer jeg tilbake til, jeg begrenser meg foreløpig til å si som over, jeg er overbegeistret 😊

    Atom HE vs 222 der sistnevnte ikke på noen måte er innspilt, en helt annen liga enn HE. Det gjør ikke HE dårlig, den skal beholdes. Så uanstrengt, stille bakgrunn, kontroll, presisjon, dynamikk og kontrastfylt. Som kjent koster 222 det dobbelte og ytelsen deretter.
    MM riaa’en virker også lovende ift mitt behov og krav.
    Vis vedlegget 896097
    Artig å se at du er tilbake igjen etter dvalen.Har meget stor sans for Naim, selv om jeg selv sitter med T+A nå. Ikke så langt fra Naim, faktisk, og ser at vi tenker mangt og meget likt ift anlegg. 😊

    Selv om dette er Naim-tråden; innfrir Turn X? Har selv sett på denne og lite info på nettet.
     

    Stover

    Tittel… itt
    Ble medlem
    03.04.2022
    Innlegg
    648
    Antall liker
    1.999
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Har lyttet til noe annet enn Naim, men er ikke for meg. Beskrivelsene mine av lyd og musikk er enkle og sikkert gjentagende, men gjenspeiler hva jeg er ute etter og det kan beskrives med enkle ord :) Naim har truffet godt med New Classic i så måte. Andre må mene noe annet.

    Jeg følger med på dine valg også (samt det nye huset med rommet) og T+A er helt sikkert gode greier. Ift Turn har jeg ikke så mye å sammenligne med, siste opplevelse var med Supernait 3 og det likte jeg også godt. Jeg setter ikke bokser opp mot hverandre i særlig grad lenger, er jeg fornøyd og baserer på husken :)
    Turn er såre enkel å sette opp og det er den viktigste årsaken til at jeg velger dem.
     

    larkrla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Innlegg
    3.099
    Antall liker
    2.290
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    Kjøpte en Atom og en 250DR mht hyttebruk. Overhodet ikke behov for sistnevnte..overraskende mye Power i Atom. Spiller på et par Krix Phoenix jeg fikk kjøpt for innbruddspris hos PM. Tviler på man får mye bedre lyd pr krone enn de 25’ dette totalt kostet meg😊
     

    Vedlegg

    Stover

    Tittel… itt
    Ble medlem
    03.04.2022
    Innlegg
    648
    Antall liker
    1.999
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Edit! Kjenner ikke følsomheten til Krix, om ikke altfor krevende så er Atom mer enn en fin sak. Minimalistisk også. 250DR kan du kanskje bruke hjemme eller selge videre til en annen lykkelig eier, det er en sjeldent flott forsterker med høy ytelse :)
     
    Sist redigert:

    Stover

    Tittel… itt
    Ble medlem
    03.04.2022
    Innlegg
    648
    Antall liker
    1.999
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Mens jeg venter på nye høyttalere 🤫 Lånte denne skiva av en kompis for veldig mange år siden, på vinyl. Har aldri forlatt den, kul musikk gjengitt fra Atom HE og Focal Celestee.
    7210A7CA-9104-4D33-BA18-E671ED893677.png
     

    Einstein

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2014
    Innlegg
    1.610
    Antall liker
    3.728
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    3
    Mens jeg venter på nye høyttalere 🤫 Lånte denne skiva av en kompis for veldig mange år siden, på vinyl. Har aldri forlatt den, kul musikk gjengitt fra Atom HE og Focal Celestee.
    Så da er et valg tatt på høyttalerfronten? Blir spennende å se hva som er den utkårede med Naim. :)
     

    Stover

    Tittel… itt
    Ble medlem
    03.04.2022
    Innlegg
    648
    Antall liker
    1.999
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Valget er tatt, det ble transmisjonslinje her også, Kerr K320S. Ser virkelig frem til dette og måtte det bli min siste høyttaler.
    Selv om monitoren K100 virkelig "slo meg overende" da jeg hørte den, valgte jeg gulvstående av hensyn til fleksibilitet. Usikkert hvilket rom musikkanlegget skal stå i fremover.
    Naim og Kerr passer veldig fint i sammen hos meg.
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.088
    Antall liker
    16.987
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Synes det er spennende å følge @Stover reise. Dedikert naim kar😅 Gratulerer også med flotte høyttalere som er på vei😀
     
    Sist redigert:

    Einstein

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2014
    Innlegg
    1.610
    Antall liker
    3.728
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    3
    Valget er tatt, det ble transmisjonslinje her også, Kerr K320S. Ser virkelig frem til dette og måtte det bli min siste høyttaler.
    Selv om monitoren K100 virkelig "slo meg overende" da jeg hørte den, valgte jeg gulvstående av hensyn til fleksibilitet. Usikkert hvilket rom musikkanlegget skal stå i fremover.
    Naim og Kerr passer veldig fint i sammen hos meg.
    Da må jeg få gratulere! Tviler ikke et sekund på at Naim og Kerr spilte bra i lag, du har jo kompetanse på Naim - så det holder - til å kunne vurdere det. :)
     

    Stover

    Tittel… itt
    Ble medlem
    03.04.2022
    Innlegg
    648
    Antall liker
    1.999
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Synes det er spennende å følge @Stover reise. Dedikert naim kar😅 Gratulerer også med flotte høyttalere som er på vei😀
    Hyggelig Sevald 😊 Ser jeg har vært i overkant entusiastisk her i tråden i det siste og fanger plass. Har prøvd å holde det Naimrelatert. Ser ikke for meg annet enn Naim også i fremtiden, Naim funker for meg.

    Jeg følger med i din tråd og det står respekt av det du har bygget, men også beslutningen du har tatt nylig. Jeg ser frem til å lese om og se nybygg.
    Kanskje du finner løsning i Naim i fremtiden? :)

    Da må jeg få gratulere! Tviler ikke et sekund på at Naim og Kerr spilte bra i lag, du har jo kompetanse på Naim - så det holder - til å kunne vurdere det. :)
    Hyggelig Einstein, det er ikke uten grunn jeg har fulgt litt med i ferden din og PMC tråden :) Når det kommer til kompetanse rundt Naim så opplever jeg at noe er til å stole på, har de riktige inndata, mens annet baserer seg på hukommelse og mange endrede og usikre omstendigheter. Naim/ Kerr fungerte strålende i loftsrommet og det blir mest sannsynlig stående i dette rommet også. Skal få tatt noen bilder og kommentere etterhvert som ting kommer på plass.

    Til alle andre lesere av denne tråden, Dette er fortsatt Naimtråden! 😅
     
    Sist redigert:

    Stover

    Tittel… itt
    Ble medlem
    03.04.2022
    Innlegg
    648
    Antall liker
    1.999
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Ser jeg riktig, at terminalene har løsnet fra printet/ skinneføringene? Kjenner ingen, hadde de vært mine ville jeg loddet selv 😳
     

    Stover

    Tittel… itt
    Ble medlem
    03.04.2022
    Innlegg
    648
    Antall liker
    1.999
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Jeg lodder litt til eget bruk og har loddeutstyr med justerbar temperatur. Allikevel, det er endel masse som skal varmes opp her (basert på bildene) for vellykket lodding, samtidig, uten at det blir for varmt.

    Dette er i tillegg legendariske høyttalere du bør ta godt vare på

    Jeg ville ha snakket med Stig hos Soundgarden i Fjordgata. Han har holdt på lenge i bransjen, hvem anbefaler han til oppgaven?
    😊
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn