Naim

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • toriamos

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2005
    Innlegg
    2.255
    Antall liker
    24
    Torget vurderinger
    5
    Hmmm, er veldig fin mm riaa’en i SN3 også da, om du vil ha det enkelt?
    Du kan låne en snaic 5-5 av meg, inntil du får tak i en?
    Har prøvd mm riaaen i SN - og den var god. Derfor Superline - siden jeg primært kjører MC
    Låner gjerne en Snaic 5
    Fpr vel en Superline i posten snart
     

    Stover

    Tittel… itt
    Ble medlem
    03.04.2022
    Innlegg
    646
    Antall liker
    1.993
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Etter litt leting på det store interwebbet etter et rimeligst mulig alternativ falt valget på en Argon Dab Adapter3 MK2. På Biltema fant jeg en optisk kabel til 39 kroner. Qben fungerer helt utmerket til bakgrunnsmusikk og NRK Jazz er vel alt man trenger til slikt.
    Hvordan løser du kombinasjonen hodehøyttaler og lyd ut i rommet på hytta? Står QB alene for lyd, også for lp12? Benytter du Atom HE?

    Spør fordi jeg for øyeblikket kun har headfi på hytta i form av smarttlf, Chord Mojo2 og Celestee og funderer på veien videre.
     

    kmolds

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.10.2010
    Innlegg
    373
    Antall liker
    759
    Sted
    Ulsteinvik
    Vi bruker bare Qb og NRK jazz ut i rommet. Når jeg snurrer vinyl er det kun på hodetelefoner ved hjelp av Atom HE.
    Jeg har en NAP100 på lager og et par Neat Iota og Proac Tablette Anniversary som skal brukes en eller annen gang. Et eller annet sted:) Men enn så lenge blir dette å løse et problem vi ikke har. Noe som ikke er et problem for meg:) Jeg har også en vanlig Atom lagret, men denne kommer snart-ish i bruk. Sammen med enten Neat eller Proac. Og en subwoofer.
     

    kmolds

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.10.2010
    Innlegg
    373
    Antall liker
    759
    Sted
    Ulsteinvik
    Etter et hektisk halvår med ny jobb og studier på kveldstid er det godt å være ferdig med eksamen. Det er godt med helg! På programmet står innspilling av ny platespiller. Jeg har lest at pickupen trenger omtrent 50 timer før det løsner ordentlig. Jeg er vel 2-3 timer inn. Det låter fortreffelig fra første plate! Det er omtrent ett år siden jeg hadde min godt oppgraderte LP12 i bruk sist. Siden den gang har 552 fått både service og DR-oppgradering. Det gir liten mening å prøve å beskrive forskjeller. Til neste høst har jeg kommet på plass i enebolig, fått pusset litt opp og forhåpentligvis fått ordnet et skikkelig bra sted å sette opp anlegget. Tanken er å få laget en stiv plate som går over Fraim og gir god plass til minst to platespillere og litt annet utstyr. Helst på siden av høyttalerne. Jeg har SuperCap DR og SuperLine som jeg tenker blir brukt på sikt. Men enn så lenge bruker jeg riia som kom med pakken. Jeg bruker også alle kabler som kom med, og jeg har ingen planer om å gjøre noe annet. Jeg har leflet litt med kabler og jeg har konstatert at det som følger med er mer enn godt nok. På sikt skal det bli morsomt å sammenligne Aro med Aro-2. Eller en naimifisert LP12 med Naim sin egen spiller. Tanken er å beholde begge to, eller i alle fall bruke god tid, gjerne flere år, på å finne ut om LP12 skal bli eller ikke. Jeg ser egentlig ingen god grunn for at ikke begge to kan ha det godt ved siden av hverandre.
    Naim_juletre.jpg
     

    Stover

    Tittel… itt
    Ble medlem
    03.04.2022
    Innlegg
    646
    Antall liker
    1.993
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Vi bruker bare Qb og NRK jazz ut i rommet. Når jeg snurrer vinyl er det kun på hodetelefoner ved hjelp av Atom HE.
    Jeg har en NAP100 på lager og et par Neat Iota og Proac Tablette Anniversary som skal brukes en eller annen gang. Et eller annet sted:) Men enn så lenge blir dette å løse et problem vi ikke har. Noe som ikke er et problem for meg:) Jeg har også en vanlig Atom lagret, men denne kommer snart-ish i bruk. Sammen med enten Neat eller Proac. Og en subwoofer.
    Takk for innspill kmolds, gir meg noe å tenke på. Jeg benyttet også QB på hytta en stund, men tok meg i å ville "ha mer". Vurderer seriøst en Atom HE til for å rettferdiggjøre hodetelefonene. Aktive HT har jeg i AE1 foreløpig, poweramp krever mer plass osv. Du nevner Neat Iota, skulle ikke ha solgt dem, god lyd som tar liten plass :)
     

    Stover

    Tittel… itt
    Ble medlem
    03.04.2022
    Innlegg
    646
    Antall liker
    1.993
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    På programmet står innspilling av ny platespiller. Jeg har lest at pickupen trenger omtrent 50 timer før det løsner ordentlig. Jeg er vel 2-3 timer inn. Det låter fortreffelig fra første plate! Det er omtrent ett år siden jeg hadde min godt oppgraderte LP12 i bruk sist.

    På sikt skal det bli morsomt å sammenligne Aro med Aro-2. Eller en naimifisert LP12 med Naim sin egen spiller. Tanken er å beholde begge to, eller i alle fall bruke god tid, gjerne flere år, på å finne ut om LP12 skal bli eller ikke. Jeg ser egentlig ingen god grunn for at ikke begge to kan ha det godt ved siden a. Vis vedlegget 877691
    Solstice...... kjempespennende. Jeg skriver sjeldent gratulerer, men det er på sin plass i dette tilfellet, Gratulerer :)
     

    kmolds

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.10.2010
    Innlegg
    373
    Antall liker
    759
    Sted
    Ulsteinvik
    Hehe, takk! Fristelsen ble for stor, og vinylinteressen har bare gått oppover etter at jeg fikk valnøtt-LP12en sommeren 2020. Så syns jeg det er litt kult å ha Naim hvis det er mulig. Men Violectricen er jeg blitt veldig glad i. Så 100% Naim er det heller ikke. Jeg syns ikke oppsettet er så veldig bildevennlig, men her er i alle fall ett bilde.
    Solstice.jpg
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.066
    Antall liker
    16.906
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    At naim valgte Clearaudio som sin produsent til sin lekre Solstice, ble grunnen til at jeg valgte nettopp Clearaudio. Jeg skulle gjerne valgt Solstice, men lommeboken sa nei🥺 Når jeg allikevel tenker på sluttsummen med pu, spiller arm og riaa så er jeg ikke langt unna Solstice, men deler av oppsettet ble kjøpt bruket.

    Tenker at naim mener alvor når de velger en stor og seriøs produsent som Clearaudio. Så tenker jeg likedan andre veien. Vinn vinn for begge. Lurer på hvilke Clearaudio spiller Solstice er beslektet med?

    Gratulerer med en rålekker spiller @kmolds Vil tro den spiller fantastisk😀
     

    kmolds

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.10.2010
    Innlegg
    373
    Antall liker
    759
    Sted
    Ulsteinvik
    Takk! Det låter fantastisk ja:) Men det hadde det nok gjort med min "gamle" LP12 også:) Det kalles vel eierglede, motivasjonen for å hanke inn Solstice når man har en flott platespiller fra før.
    552 er ferdig innspilt. Etter en service og kanskje spesielt etter DR-oppgradering tar det en god del timer før det løsner. Men det er veldig moro når en merker at noe har hendt.
    SuperCap DR og SuperLine er nok et solid steg framover i forhold til den riiaen som følger med. I et slikt oppsett brukes den medfølgende strømforsyningen til platespilleren. I god Naim-ånd får man da flere bokser å forholde seg til:) Jeg syns det er mer enn bra nok slik som det er nå. Men det er jo alltid hyggelig å ha noe å se frem til..
    Jeg vet ikke hvilken Clearaudio-spiller Solstice ligner mest på. Det er mulig det skrives om slikt på det engelske Naimforumet. Jeg skal notere det bak øret og se om jeg får med meg om noen har meninger om dette.
     

    Stover

    Tittel… itt
    Ble medlem
    03.04.2022
    Innlegg
    646
    Antall liker
    1.993
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Etter en god stund med musikk fra Muso 2 og Atom HE med hodetelefoner, satte jeg sammen et humble` t musikkanlegg i ditto omgivelser. Dette fungerer overraskende bra og skyldes nok at det er relativt god plass bak lytteposisjon i dette loftsrommet. Er så vidt igang med ripping via Melco (som ses til høyre). Har prøvd den ut som kilde også, men nå er det Atom HE som står for musikken.

    IMG_0488.jpeg
     
    Sist redigert:

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.066
    Antall liker
    16.906
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Måtte sjekke litt naim forum. Virker som det kommer en aktiv Focal høyttaler på gang. Kanskje med en ny versjon 272 ish som styrer det hele?😀
     

    Stover

    Tittel… itt
    Ble medlem
    03.04.2022
    Innlegg
    646
    Antall liker
    1.993
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Måtte sjekke litt naim forum. Virker som det kommer en aktiv Focal høyttaler på gang. Kanskje med en ny versjon 272 ish som styrer det hele?😀
    Spekulasjoner, men kan hende har de rett :) tror det er Atom HE med sitt fleksible grensesnitt som har trigget den tanken der.
    Prøvde meg nylig på aktive høyttalere... vet ikke jeg, umiddelbart liker jeg bedre en ekstra boks (poweramp) fremfor enda flere kabler.
     

    larkrla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Innlegg
    3.098
    Antall liker
    2.290
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    NSC 222, dæven den ser fristende ut. Blir spennende å se hva slags innganger den får, hdmi-arc ? Og ikke minst hva den kommer til å koste...
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.423
    Antall liker
    3.541
    Sted
    Sunnmøre
    Eg tykkjer dette ser bra ut, eg?

    Reint bortsett frå at eg ikkje liker det nye designet, verkar det som om dei prøver å flytta det beste frå Atom over på Classic?

    (og, ikkje minst at dei gjev slepp på den religiøse doktrina om at alt skal stå på heile tida)
     

    A11PRO

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    11.08.2020
    Innlegg
    96
    Antall liker
    68
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    1
    Reint bortsett frå at eg ikkje liker det nye designet, verkar det som om dei prøver å flytta det beste frå Atom over på Classic?
    Dette designspråket stammer vel fra Statement?
    Dette ser jo svært lovende ut. Lukter jeg også en tøff kombo mellom nye NAP250 og Atom HE mtp XLR osv nå 😎
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.066
    Antall liker
    16.906
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Litt uvant design på 222. Burde vært mulig å velge farge på logo, så hadde det vært lettere å matche gamle Classic og new Classic. Uansett så er dette spennende.
     

    A11PRO

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    11.08.2020
    Innlegg
    96
    Antall liker
    68
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    1
    Meget høy vil ha faktor.
    Prismessig innenfor mtp hva utgåtte 272 kostet på slutten og de syke prisøkninger i verden de siste par årene.
    Håper noen får dette i demo i Bergen snart :)
     

    Multirom

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    11.03.2014
    Innlegg
    177
    Antall liker
    154
    Torget vurderinger
    1
    Meget høy vil ha faktor.
    Prismessig innenfor mtp hva utgåtte 272 kostet på slutten og de syke prisøkninger i verden de siste par årene.
    Håper noen får dette i demo i Bergen snart :)
    Takker A11PRO.
    De er straks å finne i demo hos Duet Bergen.
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.423
    Antall liker
    3.541
    Sted
    Sunnmøre
    Linn har vel aktivt delefilter til Kudos?

    Tenkte litt på det @Sevald sa, at han ville dela mot basstårn. Naim var vel tidleg ute med dette, aktivt delefilter for store høgtalarar, og det gjev jo meining òg, for ein produsent som leverer effektforsterkarar.

    Det hadde jo vore veldig kult om dette vart vidareført i «new classic»-linja, men då måtte det jo ha vore XLR inn/ut, sidan det er openbert at Naim er samde i at det er det som bør nyttast mellom for- og effektforsterkar.
     

    kmolds

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.10.2010
    Innlegg
    373
    Antall liker
    759
    Sted
    Ulsteinvik
    Etter å ha lest en del på det engelske naimforumet har jeg plukket opp litt informasjon: Det ser ut til å komme flere produkter i 300-serien senere i år. Riia fra Solstice blir et eget produkt. 282, 252, HiCap, SuperCap, XPS, SuperLine osv har nådd slutten. 500-serien fortsetter som før, sammen med ND5XS2 og NDX2.
    Det kommer noen store programvareoppdateringer som også første generasjonsstreamere nyter godt av.
    Det blir laget nye kabler slik at de nye produktene kan blandes med eldre produkter. Alt i alt ser det ut som Naim rydder litt opp i produktene og lander på en justert 200, 300 og 500 serie. Hvor da 200 og 300 får nye produkter.
     
    Sist redigert:

    Stover

    Tittel… itt
    Ble medlem
    03.04.2022
    Innlegg
    646
    Antall liker
    1.993
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Gode innspill @kmolds :)
    Synes Naims plan (veikart om du vil) er relativt tydelig denne gangen, ihvertfall på noe sikt. Folk kan kjøpe Naimprodukter, nåværende som nye classic 200, men kan også anta ift fremtidige linjer, med en viss forutsigbarhet ift livsløpet.
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.066
    Antall liker
    16.906
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Naim bør komme med 2 kraftfulle monoblokker. Da begynner det å bli virkelig interresant. Ser frem til mange naim nyheter dette året😀
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.423
    Antall liker
    3.541
    Sted
    Sunnmøre
    Her kan man lese litt mer, fra en av de største Naimforhandlerne i England: https://signals.uk.com/news/welcome-to-new-classic-from-naim/
    Takk. Denne:

    the change of connectors from DIN to XLR (yet still running in single ended mode)
    Eg set pris på at Naim beveger seg i retning XLR, og bort frå DIN (som etterkvart er mildt sagt bysantinsk), men kva tyder dette? At det ikkje er balansert, men «RCA med betre kontaktar»?

    Eg ser også at NSC222 har RCA & DIN for analog input.

    Edit: No ser eg at Multirom skriv:

    «NCS 222 [...] med sine balanserte XLR og single-end RCA utganger» og at «Nye NAP 250 er fullbalansert»

    Kvifor dei i så fall ikkje har tatt høgde for balansert kopling mot kjeldene (td. ny framtidig RIAA på Superline/Solstice-nivå), tykkjer eg er litt rart.

    Naim skriv også:
    "XLR pair (Stereo XLR balanced impedance 7Vrms max)" (https://www.naimaudio.com/product/nsc-222)
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn