Naim

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• g-h

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    15.11.2005
    Antall liker
    1
    Torget vurderinger
    2
    Midt på julaften sitter jeg med følgende dilemma. Jeg har litt Naim deler hjemme, og har sånn sett lyst på komplett utstyr. Mitt dilemma blir da følgende:

Jeg har Anthony Gallo Ref 3.1 høytalere. Disse digger jeg 100% og de blir stående uansett.

CD spiller er CD5x, nokså fersk.

Forsterker er Bladelius Tyr.

Digitale kilder går gjennom en eldre Audiolab DAC8000.

Jeg har tidligere hatt CD5i og Nait5i.

Nå lurer jeg på om jeg skal gå for en Naim forsterker.. Mitt dilemma er at jeg elsker dynamikken og trykket som Bladeliusen gir. Den går aldri tom for krefter, og låter egentlig helt enormt, men så var det dette med utseendet da....og ønsket om komplett Naim.....

1000-kroners spørsmålet blir da, vil en Nait5i være kraftig nok til å drive høytalerne (88db, men ofte målt ned mot 85dB), eller må jeg opp på Supernait. Jeg er fornøyd med Audiolab'en så behovet for DAC er ikke så høyt (selv om SuperNait dac'en sikkert er bedre).

Det skiller cirka 15000 for meg mellom SuperNait og Nait5i, er det verdt det? Og vil noen av dem egentlig klare å levere nok krefter?

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    296
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    g-h; man lytter jo til musikalske fremførelser, ikke til krefter, dynamikk og trykk. Det vet du jo fra konserter du har vært på :) Det er et av de første Naim-bud :)

For det andre; det skulle forbause meg om stort en Naim-forsterker vil gjøre noen dårligere jobb mht musikkgjengivelse i samme prisklasse som Bladelius. Svaret er enkelt; prøv og hør selv.

Som ledetips, så vil jeg si at CD5x nok bør følges av f.eks 202/200 med slike høyttalere, jeg synes å ha sett et par på bruktbørsen nylig; en enorm forsterker for prisen. Tilføyelsesvis er vel den optimale lydkilde for 202/200 en CDX2, og der kan man meget vel henge på en XPS2 når man har turboladet 202/200 med Napsc/HiCap2. Men jeg skjønner at dette neppe er aktuelt siden du har allerede et sett høyttalere som har okkupert en stor del av budsjettet; og bakgrunnen for dette er en av grunnene til at jeg synes det blir for meg helt feil å starte med høyttaler i sin oppbygging.
    En ekstern psu til CD5x (helst HiCap imo) gjør underverker på "krefter", dynamikk og energi som du sier; og burde fungere glimrende med 202/200 uten turbo :) Man skal ikke undervurdere hva psu'er gjør med Naim-kilder!

Mvh Vidar P

g-h

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    15.11.2005
    Antall liker
    1
    Torget vurderinger
    2
    Vidar P skrev:
    g-h; man lytter jo til musikalske fremførelser, ikke til krefter, dynamikk og trykk. Det vet du jo fra konserter du har vært på :) Det er et av de første Naim-bud :)

For det andre; det skulle forbause meg om stort en Naim-forsterker vil gjøre noen dårligere jobb mht musikkgjengivelse i samme prisklasse som Bladelius. Svaret er enkelt; prøv og hør selv.

Som ledetips, så vil jeg si at CD5x nok bør følges av f.eks 202/200 med slike høyttalere, jeg synes å ha sett et par på bruktbørsen nylig; en enorm forsterker for prisen. Tilføyelsesvis er vel den optimale lydkilde for 202/200 en CDX2, og der kan man meget vel henge på en XPS2 når man har turboladet 202/200 med Napsc/HiCap2. Men jeg skjønner at dette neppe er aktuelt siden du har allerede et sett høyttalere som har okkupert en stor del av budsjettet; og bakgrunnen for dette er en av grunnene til at jeg synes det blir for meg helt feil å starte med høyttaler i sin oppbygging.
    En ekstern psu til CD5x (helst HiCap imo) gjør underverker på "krefter", dynamikk og energi som du sier; og burde fungere glimrende med 202/200 uten turbo :) Man skal ikke undervurdere hva psu'er gjør med Naim-kilder!

Mvh Vidar P
    Joda, jeg er klar over at det er musikken man lytter til, og det var en av de tingene som gjorde at jeg falt for Naim. Men, når jeg har testet med andre forsterkere hjemme så har mindre krefter ALLTID ført til mer sirumpa bassgjengivelse. Det var derfor jeg nevnte dynamikk såpass klart.

202/200 er et godt tips og fremdeles på min shortlist, men når jeg får en ny SN til prisen av 202/200 brukt, samt at flere kilder anser SN som nesten like god som 202/200 så kjenner jeg at jeg godt kan ta DAC'en "gratis"...:)

CD-spiller til 42k (cd2x) er for meg uaktuelt en god stund fremover, uansett om jeg hadde brukt 32k (veil) eller ikke på høytalere. Grunnen til at jeg tviholder sånn på ht er fordi de er eneste som produserer fast bass i mitt rom. Det er lite og fyllt med problemer som følge av størrelsen, men med Galloene så er problemene NESTEN vekke. Jeg har testet Spendor i de fleste størrelser og bassgjengivelsen tar helt overhånd.

En Hicap til CD5x ligger i kortene, men det blir ikke på et par måneder, jeg vil bli skikkelig kjent med CD5x uten "turbo" først :)

Mitt største problem er egentlig mangel på testmuligheter. Apis i Stavanger (som selger Naim) har kun Nait5i inne og var ikke stormene begeistret for hjemlån. SN får jeg teste på nyåret og ser frem til det i spenning. Jeg hadde likevel håpt at en Nait5i hadde gjort susen en stund enda for å frigjøre midler til Hicap osv......

Chalshus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    4.428
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    8
    SN koster 33000,-
    202/200 koster 23000,- brukt.

Ikke helt samme pris.

g-h

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    15.11.2005
    Antall liker
    1
    Torget vurderinger
    2
    Supernait, 23673 inkl frakt og moms fra england, eventuelt 202/200 brukt for cirka 23500 inkl frakt.

Altså nokså likt ;)

K

kbwh

Gjest
    Gramophone, September 07, om NAC122x/NAP150x:

[...]if I say it's entirely characterless I'm paying it a very high compliment indeed. There's no shortage of character to the music, but the amplifier imposes little of itself on what's being played.[...]
    Ah! Kanskje jeg kunne bli Naimist?

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    296
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    g-h; dersom du er reellt interessert i å handle Nait men butikken ikke vil gi en hjemmedemo, så strekker de seg ikke akkurat særlig langt imo. Nait 5i er virkelig god, og for å ta et eksempel så låter den iflg siste HFW subjektivt mye kraftigere enn den over dobbelt så wattsterke Cambridge 840/2.
    Med CD5x og evt HC snart, så vil du nok allikevel ha glede av en SN eller 202/200 tror jeg. Men vær klar over at disse (jeg har ennå ikke hørt SN dog) har en litt annen klangbalanse enn Nait 5i; strammere og naknere; iallefall 202/200, og etter hva jeg hører så ligger SN i den gata også.

Valentino; du vil nok lett kunne være Naimist ja. Alt man behøver er 1) være glad i musikk, og 2) bli eksponert for et velfungerende Naim-system. Om pkt 1 utgår, så liker folk sjelden Naim, fordi styrken ligger i musikaliteten, ikke i lydeffekter. :)

Mvh Vidar P

K

Kaarelars

Gjest
    Vidar P skrev:
    MaHa skrev:
    Naim skal ha Chord, såpass tør jeg påstå.
    Da har vi landet på omtrent samme konklusjon :)

Ikke for det; HiLine og NAC A5 levner ikke veldig mye å ønske, men gode Chord-kabler åpner opp for enda mer av det flotte signalet; mens den originale DIN->DIN fra Naim nok kan oppleves noe trang og uraffinert i kontekst av et moderne Naim-system.

Mvh Vidar P
    I en tråd på naimforum svarte Paul Stephenson dette om Chord Anthem i et 500-system før lanseringen av High-Line:
    I think the hot weather must be affecting your judgement, this is NOT what we heard with this cable and would not advise customers to use it with our equipment.
    Jeg mener at standard naimkabler ikke låt i nærheten av trangt og uraffinert med CDX/202/NApsc/Hi/150x.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    296
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Svein skrev:
    Jeg mener at standard naimkabler ikke låt i nærheten av trangt og uraffinert med CDX/202/NApsc/Hi/150x.
    Ikke isolert sett, det har du nok rett i. Men alt er relativt, og i sammenlikning med f.eks Chord Anthem 2 og Chord Signature så synes jeg med Naim-kablene at musikerne "klumper" seg litt (eller flokker seg som ryper på høstfjellet), og det virker å være litt mindre rom for hvert instrument til å vise sine fulle klangfarger.

Det hele er vel bare å prøve, så velger man det man selv synes er mest hensiktsmessig. Det er iallefall noe som er helt sikkert; nemlig at det er svært mange som synes Chord-kabler låter bedre i sine Naim-systemer enn hva originalkablene gjør. Så får de som synes andre kabler låter bedre heller velge de. Man hører på musikk og lyd på så forskjellig måte.

Jeg er slett ingen kabelentusiast, bare for å understreke det! Og jeg synes at Naim's originalkabler er gode. Men det fins nok bedre kabler, noe HiLine understreket til fulle da den kom. Før HiLine var mange diehards hellig overbeviste om at det ikke var vits i noen bedre kabel, etter HiLine så skulle alle ha den :)

Mvh Vidar P

costello

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.10.2004
    Antall liker
    123
    Torget vurderinger
    2
    Svein skrev:
    Enig med Svein, når jeg setter meg ned for å høre musikk tenker jeg verken på kabler (eller rack). Anlegget mitt virker så balansert og riktig at jeg igrunn ikke savner noe.... ;) Men Hi-Line er et must, mener nå jeg da...

;D Ja, det er aldri for sent, Valentino ! Du skal heller ikke se bort fra at det spiller musikalsk og flott med de fine høyttalerne dine.

mvh

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    296
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    costello skrev:
    Svein skrev:
    Enig med Svein, når jeg setter meg ned for å høre musikk tenker jeg verken på kabler (eller rack). Anlegget mitt virker så balansert og riktig at jeg igrunn ikke savner noe.... ;) Men Hi-Line er et must, mener nå jeg da...
    Hvordan kan du være enig i at den originale signalkabelen er evig bra nok, samtidig som du sier at HiLine er et must? Er det noe jeg ikke har forstått her?
    Og; håper du ikke tar mitt utsagn som om at jeg setter meg ned for å høre på kabler istedet for musikk. Da har du nok kommet til feil adresse :) for det er så langt fra tilfelle som det er mulig å komme. Om dere ikke synes f.eks Chord Signature låter bra med Naim, så dere om det; men jeg vil ydmykest be om å få lov å dele denne gledelige erfaringen med andre Naimister. Så får som jeg sa enhver høre for seg selv :)

Mvh Vidar P

costello

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.10.2004
    Antall liker
    123
    Torget vurderinger
    2
    Vidar P skrev:
    Hvordan kan du være enig i at den originale signalkabelen er evig bra nok, samtidig som du sier at HiLine er et must? Er det noe jeg ikke har forstått her?
    :) Nei, jeg tenkte nok mere i retningen Naim-kabler vs. kabling fra andre fabrikat.

Husker med gru at Lyric sendte med høyttalerkabler fra Wireworld og jeg nesten måtte mase om et sett NACA5. Ja, de insisterte på at WW-kablene var de beste til Naim 202/200!

Bruker heller penger på musikk enn å begynne å eksperimentere med andre kabler igjen...det har jeg sannelig gjort nok i tidligere "hi-fi liv". Føler på samme måten med alskens duppeditter til å ha under apparatene.

Muligens går jeg glipp av noe? ;)

mvh

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    296
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    costello skrev:
    :) Nei, jeg tenkte nok mere i retningen Naim-kabler vs. kabling fra andre fabrikat.

Husker med gru at Lyric sendte med høyttalerkabler fra Wireworld og jeg nesten måtte mase om et sett NACA5. Ja, de insisterte på at WW-kablene var de beste til Naim 202/200!
    Jeg husker det; det var helt utrolig. I mine ører, og teknisk, så er WW totalt mismatch med Naim. Iallefall på høyttalerkabelsiden.

Man skal selvsagt kjøpe musikk, og enda viktigere; høre på den. Men man er på forskjellige steder, alt fra tilnærmet 0 plater til svimlende antall. Selv har jeg 20.000 LP'er og endel tusen cd'er etterhvert; føler større behov for å lytte på de enn for å kjøpe flere egentlig. Men uansett; å bruke sine tilmålte timer foran stereoen på å frenetisk forsøke å høre om den ene kabelen er forskjellig fra den andre; det er langt unna Naim ja! Imidlertid; vi naimister oppgraderer innimellom vi også, og bruker av og til tid på å lytte på hvordan forskjellig utstyr presenterer vår musikk. I den kontekst er det neppe dumt å ta en lytt på Chord's kabler da de byr på mer naimistisk musikkpresentasjon enn deres kritikere krediterer de for; og de kan godt være akkurat hva en lytter vil falle for.

Mvh Vidar P

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    3.027
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Valentino skrev:
    Gramophone, September 07, om NAC122x/NAP150x:

[...]if I say it's entirely characterless I'm paying it a very high compliment indeed. There's no shortage of character to the music, but the amplifier imposes little of itself on what's being played.[...]
    Kanskje nettopp Naim hadde passet som hånd i hanske til din musikk og dine kjære SF.

Hovedgrunnen til at jeg ikke tør bli Naimist, er oppgraderingsfaren innen merket..... ;)
    Etter å ha vært på besøk hos Steinar, må jeg si at for meg må det bli fullstendig røroppsett eller hoppe på Naim ;D

Chalshus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    4.428
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    8
    Emotikon.

Kjøp en Nait 1,2,3, 3R, 5 eller 5i, og stopp der. Det trenger ikke koste så mye.

Greia er vel heller at man bruker mer penger på konvensjonell hifi, da man ikke blir helt fornøyd med det man har. Sånn var iallefall jeg.

Vidar P: Vil Chord gi større innsikt i musikken enn standard grå ledning på CDS2?

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    296
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    C._Alshus skrev:
    Vidar P: Vil Chord gi større innsikt i musikken enn standard grå ledning på CDS2?
    Alshus; takk for hyggelig telefonsamtale forleden, beklager at jeg var noe distrahert; sto på polet sammen med en venninne for å handle inn de obligatoriske amarone'er, barolo'er. auslese'er etc til jul. Pratet vel mer tull enn strengt tatt behøvelig :) Kan vi ikke snakkes nærmere en dag?

Når du spør; jeg har brukt Naim's DIN->DIN siden så lenge jeg kan huske mellom Naim-apparater, og har flere av de i øyeblikket. Den er veldig god på det essensielle ved musikkreproduksjon, nemlig det å la en musikalsk fremførelse henge sammen og gi musikalsk mening. Sånn sett er den bedre enn de aller fleste snakeoil-kabler jeg har hørt, billige som dyre; ofte fra lokalt hold eller fra US; det typiske er at disse hifi-lydeffekt-kablene har ekstremegenskaper som er imponerende om man lytter til effekter heller enn til musikalske fremførelser. Men de har ofte en sak felles; de lar musikken låte fragmentert og lite harmonisk helhetlig, noe som er lett å høre for musikkelskeren, men ikke så lett å bite seg merke i for lydnevrotikeren. Der er Naim's kabel god, og når man vurderer litt nøye HVORFOR man i det hele tatt hører på musikk, så er denne kabelen bedre enn de fleste imo.

Chord er så mangt; alt ifra de rimeligste, som er nokså ekvivalente med Naim's standardkabel, til de aller beste; Anthem 2 (som er noe av det mest imponerende nakne og ærlige jeg noen gang har hørt av I/C'er), Signature og Indigo.

Til spørsmålet om en Chord vil kunne gi større innsikt; svaret er i min erfaring klart JA! En Chorus eller Anthem 2 (og oppover) vil åpne opp lag-på-lag med klanger og harmonier som du ikke hører med standard Naim-kabel (iallefall med "black" komponenter) som vil gi hvert enkelt instrument større rom å klinge ut på, og dermed bidra med en større klangrikdom pr musiker, og gi deg dermed en dypere innsikt i orkesterets artikulasjon og nyanser, med større selvfølgelighet.

Mvh Vidar P

costello

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.10.2004
    Antall liker
    123
    Torget vurderinger
    2
    Vidar P skrev:
    En Chorus eller Anthem 2 (og oppover) vil åpne opp lag-på-lag med klanger og harmonier som du ikke hører med standard Naim-kabel (iallefall med "black" komponenter) som vil gi hvert enkelt instrument større rom å klinge ut på, og dermed bidra med en større klangrikdom pr musiker, og gi deg dermed en dypere innsikt i orkesterets artikulasjon og nyanser, med større selvfølgelighet.

Mvh Vidar P
    Høres ut som beskrivelsen av Hi-Line... ;D

Greia er vel heller at man bruker mer penger på konvensjonell hifi, da man ikke blir helt fornøyd med det man har. Sånn var iallefall jeg.
    Jepp, har vært der jeg også!

Mvh

S

Stover

Gjest
    Noen kommentarer:

g-h:
    Det virker som om du har bestemt deg allerede for hva som er løsningen. Du bør prise CDX2 på samme måte som du priser SN. Om ikke, virker det veldig styrt eller forutbestemt spør du meg.
    Du har egentlig satt kroken på døra allerede (begrensningene) ved å si at Galloene skal bli. Denne etterspørselen etter krefter blir ikke rett tilnærming. Det vet jeg mye om ved egen erfaring :)

Om man velger SN (som jeg aldri har hørt), eller 202-200 får være opp til hver enkelt. At det brukte settet 202-200 IKKE er solgt enda!!?? En gåte på den ene siden, men forståelig også. Det er jo ikke "hifi"?

At du ikke har hørt et godt oppsett med Spendor :D Det sier jo egentlig alt ved viktigheten av rommet, matching og plassering. Etter mye frustrasjon driver jeg nå Spendor S8e med en 2 x70W forsterker og det ruller ganske så lett og luftig avgårde ;)

Christian:
    Om jeg tar utgangspunkt i CDS3 og mitt begrensede eierskap, sammen med "mid" Naim komponenter. Chord kabler kan gi CDS2 i ditt opp sett den innsikt og åpenhet det trenger. Min mening, og det vet Vidar P også, er at en spiller av denne kvalitet og klangkarakter ikke kler alt. Med det mener jeg at signalet den gir trenger det beste nedstrøms.
    Understreker igjen at jeg ikke har hørt verken CDS2 eller noe av det du besitter ellers. Kun basert på MINE naimerfaringer.

Naim og oppgraderinger:
    Det er IMO ikke verre enn annet og er stort sett bare positivt fordi sideveiene er veldig korte, sammenlignet med når man mixer og blander leverandører. Man kan gjøre feil med Naim, men om man holder seg til de kjente reglene kan det ikke gå så galt.
    Man kan sågar blande olive og svart, uten å gjøre store feil?? Markedet er ganske stort for brukt fra UK og det finnes flere seriøse aktører.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    296
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Svein skrev:
    Vidar P skrev:
    MaHa skrev:
    Naim skal ha Chord, såpass tør jeg påstå.
    Da har vi landet på omtrent samme konklusjon :)

Ikke for det; HiLine og NAC A5 levner ikke veldig mye å ønske, men gode Chord-kabler åpner opp for enda mer av det flotte signalet; mens den originale DIN->DIN fra Naim nok kan oppleves noe trang og uraffinert i kontekst av et moderne Naim-system.

Mvh Vidar P
    I en tråd på naimforum svarte Paul Stephenson dette om Chord Anthem i et 500-system før lanseringen av High-Line:
    I think the hot weather must be affecting your judgement, this is NOT what we heard with this cable and would not advise customers to use it with our equipment.
    Svein; dette er Stephensons respons til bruk av Anthem, ikke Anthem 2 (som er helt ny og en helt annen kabel).

Mvh Vidar P

K

Kaarelars

Gjest
    Det stemmer, men det er forvirrende at noen mener den orginale Anthem er bedre enn Anthem2, Anthem er en Hi-Line uten groove osv. Uansett, de medfølgende kablene fungerer utmerket og byttes de med andre kabler som fungerer utmerket er endringene som regel glemt etter 5 minutters lytting. Vurderer å prøve en Hi-Line en gang i fremtiden, men at Naim skal ha Chord er feil imo.

mvh

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    296
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    HiLine er veldig god den; har en selv som jeg bruker fra CDS3->552. Valg av kabler er subjektivt; men det vil alltid finnes noen som mener at det gamle var bedre enn det nye, enten det er kabler, biler, hifiutstyr eller symaskiner :) Har vel litt med vane og forventning å gjøre kanskje.

Skal jeg si min ærlige mening og opplevelse, så er den type kvaliteter som Anthem 2 gir vs originalkabelen temmelig likt med de kvaliteter som 552 gir vs 282 hos meg. Ikke på langt nær like omfattende og store, misforstå ikke; men det er helt i samme gata. 552 gir en åpenhet, nakenhet og selvfølgelighet som gjør at alle instrumenter virker langt mer direkte presentert, og langt mer klangrike. Ikke ett felt som er enormt mye mer imponerende, men alle aspekter ved gjengivelsen blir gjengitt litt bedre, slik at totalresultatet eller summen av opplevd forbedring om du vil øker.

Det kommer sikkert protester, men i min mening og med min erfaring med denne kabelen, så er det akkurat dette som skjer (åpenhet, nakenhet, klangrikdom, innsikt) som skjer når man setter inn en Anthem 2 også, om enn i mye mindre grad. Så for meg blir det helt feil når noen mener at 552 er en super oppgradering, mens Anthem2 er en dårligere kabel enn standardkabelen. Det blir som å si at 552 er en dårligere preamp enn 282. Vel, det er min subjektive opplevelse med kablene iallefall.
    Jeg er åpen for at andre systemer vil respondere forskjellig på kabelbytter enn mitt dog.

Mvh Vidar P

costello

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.10.2004
    Antall liker
    123
    Torget vurderinger
    2
    Svein skrev:
    Uansett, de medfølgende kablene fungerer utmerket og byttes de med andre kabler som fungerer utmerket er endringene som regel glemt etter 5 minutters lytting.
    Du traff vel spikeren på hodet der, Svein. :D

Søkte litt på N-forumet. og det er ingen fasitsvar på hva som fungerer best. Men det som slår meg er at "fremmede" kabler muligens endrer Naim-soundet. Tilfører mere artefakter som luft og detaljer.

Et seniormedlem skrev bl.a. dette etter å ha testet Indigo:

Ultimately the Indigo is much more detailed you feel you can hear everything your kit is pushing out as I stated above, but its does take away the Naiminess of your setup (if you have all Naim) which the HiLine does not. The HiLine for me keeps the naim sound while improving all of the above but not to the Indigo standard.

I would say try one of them at a time for a week each individually, don't try a quick a/b test it would probably drive you up the wall. Its a very interesting comparison as they are both good cables money aside.
    mvh

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    296
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Costello; det hadde vært interessant om du hadde delt dine egne erfaringer med disse kablene og annet istedet for å searche opp andres uttalelser (tatt ut av en større sammenheng) som tilfeldigvis passer med hva man har forhåndsbestemt seg for å mene. Det er like lett å søke opp de motsatte erfaringer også om man vil.

Det høres mildest talt merkelig ut at du skal fungere som dommer omkring hvorvidt det er å treffe spikeren på hodet at Anthem2 vil være glemt etter 5 minutter, på basis av selektive søk på andre fora. Det du "glemmer" å nevne er at andre på samme forum og andre steder er svært uenig i uttalelser som den du quoter. Hør på de først.

Ikke for å lage noen dårlig tone her, men det er svært irriterende å bli mistrodd på sine egne opplevelser til en stadighet, når man etter beste evne og til alles benefit forsøker å beskrive de så godt og nøkternt som man kan. Andre må gjerne oppleve samme produkt på en annen måte, men please spar meg for selektert saksing som kun er en ensidig belyst subjektiv mening på lik linje med min, men brukes som en slags "sannhetsfasit", med det formål å belyse at min opplevelse er feil. Det er irriterende i lengden.

Beklager dersom det beror på en misforståelse fra min side.

Mvh Vidar P

MaKi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Antall liker
    233
    Torget vurderinger
    4
    Vel, jeg kan jo bare svare for min egen del. Mitt første møte med Chord var for en stund tilbake med Anthem 2 fra Linn Linto riia til Nait5i. Da hadde jeg ikke testet en annen ledning der først med rca->din, så beskrivelsen blir jo noe uklar av dette. Men, det var ingen som helst tvil om at denne ledningen bød på en mangel av påvirkning jeg ikke kunne huske å ha hørt før.

Deretter har Chord Anthem 2 nå nettopp erstattet std. Naim-ledninger fra cd->nait5i, og også nac a5 med Epic twin. En av gangen, og litt etter litt. Jeg synes det meste endres til det positive, og vel så det. Først og fremst byr Chord på litt mer av alt det som er bra. Ting blir litt glattere, litt "saftigere", men også mye raskere. Det blir helt andre kontraster, måten artistene samlet sett lar hvert sitt bidrag sammenlagt bli til en låt er mye tydeligere, der er altså mer sprut og fart, eller hva heter det; klarere transientskuldrer, dynamikkarmer eller kontrasttær, eller et eller annet Fidelity'sk. ;)

Det jeg tidligere har opplevd at urenheter i toppen, ble også mindre tydelig, først og fremst ved bytte av nac a5, man merker det mer her enn ved Anthem 2 som på sin måte gjør alt mer gjennomsiktig. Nac a5 har noe fnugg i toppen, imo.

Kan sikkert bruke haugevis av hifi-begrep for å prøve å utdype, men tendensen må være at disse ledningene rett og slett er snillere i lyden pga glatthet, utstrakthet og gjennomsiktighet, på en måte som gjør at alle de tingene som er vesentlige for hvor mye jeg synger, vugger og spiller luftgitar i sofaen, blir mye tydeligere og mer uunngåelige.

Når alt dette er sagt; jeg hadde det absolutt like mye moro med std. ledninger som nå, men totalopplevelsen er noe utstrakt pga. av enda fler vesentlige detaljer, og rett og slett mer av alt det som er bra.
    Faktisk i så stor grad at byttet i seg selv kan regnes som en temmelig ok oppgradering, men ikke i nærheten av så mye som ved bytte av kilde, naturligvis.

Uansett; naimfolk er jo ikke dummere enn at de kun bytter det som virkelig gir varig bedre lyd, så om nye ledninger er en av disse tingene, ja, det må man selv om, som danskerne sier ;)

costello

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.10.2004
    Antall liker
    123
    Torget vurderinger
    2
    ;) Vidar P, Svein's uttalelse om kabelbytte og at de endringene det medfører glemmes etter 5 minutter er også egne erfaringer. Men bør vel kanskje understreke at dette ikke er med Naim.

Jeg tviler ikke (og har heller ikke sagt det) på at det kan være noe å hente med kableskifte. Men akkurat nå føler jeg at anlegget mitt er så vellydende at jeg velger å bruke de medfølgende kabler + HiLine.

Jeg har vel heller aldri sådd tvil om andres meninger her på Naim tråden... ;)

Slutt på kabeldebatten for mitt vedkommende.

Mvh

e-h

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.04.2006
    Antall liker
    5
    Torget vurderinger
    2
    Nå er vel jeg litt partisk, men kan ikke si annet enn at jeg etter å ha blitt fortrolig med Supernait synes jeg den er et veldig bra kjøp til mitt bruk. Jeg digger den mer og mer for hver dag. Spesielt etter at jeg har falt for Allae høyttalerne som står i stua. Jeg kan ikke forklare hvorfor, men sammen er dem dynamitt. All honnør for "All-Naim" så gå "all-in" :D

bruce2

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.12.2007
    Antall liker
    230
    Torget vurderinger
    1
    Fint at kabler endelig blir diskutert litt i forbindelse med Naim. Her mener jeg det er mye å hente. Dessverre er det også ofte en sammenheng mellom pris og lydkvalitet. De som fortsatt bruker naca5 til kvalitets-elektronikk fra Naim burde prøve alternativer. Kanskje er ikke hele potensialet i elektronikken tatt ut.

Jeg tror man fort kan bli litt blind ved å lese om erfaringer på Naim-forum. Menigheten er av og til litt "sneversynt", synes jeg. Hvorfor begrense seg til å diskutere Chord vs Naca5? Det finnes mange andre kabler med god lydkvalitet?

S

Stover

Gjest
    Et sett Chord høyttalerkabler koster ikke mer (alt er selvfølgelig relativt) enn at det er gøy å ha etpar liggende som alternativ til NAca5.
    På den måten vet man hva man snakker om også :) subjektivt selvfølgelig.

Det er noe sannhet i Svein`s statement, ihvertfall isolert sett.

Vermin

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2006
    Antall liker
    5.918
    Sted
    Bjerkreim
    Torget vurderinger
    45
    Heisann

Finnes det noen Naim venner i Stavanger/Egersund området?
    Jeg har ett driv inni meg som sier "NAIM"-"NAIM".....jeg har lyst og prøve en Naim spiller.

:)

Chalshus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    4.428
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    8
    Necroth skrev:
    Heisann

Finnes det noen Naim venner i Stavanger/Egersund området?
    Jeg har ett driv inni meg som sier "NAIM"-"NAIM".....jeg har lyst og prøve en Naim spiller.

:)
    g-h holder til i Stavanger. Tror han sitter på CD5i og Nait5i.

MaKi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Antall liker
    233
    Torget vurderinger
    4
    Vel, Cdx har ikke blitt noe dårligere de siste dagene, her spilles det meste med et smil. Og, for en maktfull bass! Tør ikke tenke på hva en xps/xps2 kunne ha gjort nå, uff a meg. Observante lesere kan jo se at det både er plass til delt forsterkersett og xps her. Har falt for olive-looken, kan godt tenke meg å bakover i tid den dagen jeg evt. skal gå løs på annen forsterker. Men, det er langt frem i tid, det er fin-fint akkurat nå.
    Litt dårlig lys i rommet for gode bilder, dessverre.

K

Kaarelars

Gjest
    MaHa skrev:
    Observante lesere kan jo se at det både er plass til delt forsterkersett og xps her.
    Ikke nok med det, du kan plassere et par SBL i rommet også ;)

MaKi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Antall liker
    233
    Torget vurderinger
    4
    Hmm, hva skal jeg med det? ;D

Ma'ene er helt fantastiske, og best av alt, de spiller alt av musikk. Pluss at de holder følge langt forbi det nivået jeg kommer til å havne på av elektronikk, tipper jeg ;)

Men, det hadde vært veldig artig å høre Sbl. Får spørre Hr. Alshus neste gang jeg er i hans nabolag.

Svein skrev:
    MaHa skrev:
    Observante lesere kan jo se at det både er plass til delt forsterkersett og xps her.
    Ikke nok med det, du kan plassere et par SBL i rommet også ;)

Chalshus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    4.428
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    8
    Klart du er velkommen.

Atrig med en så stor oppgradering for så lite penger, ikke sant.

MaKi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Antall liker
    233
    Torget vurderinger
    4
    Takk for det :D

Definitivt, men ledningene er jo også en oppgradering her, de var ikke fullt så billig ;)

C._Alshus skrev:
    Klart du er velkommen.

Atrig med en så stor oppgradering for så lite penger, ikke sant.

g-h

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    15.11.2005
    Antall liker
    1
    Torget vurderinger
    2
    Stover skrev:
    g-h:
    Det virker som om du har bestemt deg allerede for hva som er løsningen. Du bør prise CDX2 på samme måte som du priser SN. Om ikke, virker det veldig styrt eller forutbestemt spør du meg.
    Du har egentlig satt kroken på døra allerede (begrensningene) ved å si at Galloene skal bli. Denne etterspørselen etter krefter blir ikke rett tilnærming. Det vet jeg mye om ved egen erfaring :)

Om man velger SN (som jeg aldri har hørt), eller 202-200 får være opp til hver enkelt. At det brukte settet 202-200 IKKE er solgt enda!!?? En gåte på den ene siden, men forståelig også. Det er jo ikke "hifi"?

At du ikke har hørt et godt oppsett med Spendor :D Det sier jo egentlig alt ved viktigheten av rommet, matching og plassering. Etter mye frustrasjon driver jeg nå Spendor S8e med en 2 x70W forsterker og det ruller ganske så lett og luftig avgårde ;)
    Bestemt er jeg ikke, men CDX2 blir utenfor mitt budsjett uansett hvordan jeg priser den. CD5x ser jeg ikke grunn til å bytte da den utgjorde en stort forbedring fra CD5i om jeg tidligere hadde.

Galloene har spilt nydelig på 20W så det er ikke der problemet ligger, jeg ønsker bare synspunkter på om Nait5i hadde kunnet funket som en løsning til jeg hadde råd til dyrere saker. I tillegg så hadde synspunkter på 202/200 vs SuperNait om en ser helt vekk fra DAC'en i SN. Supernait har 10W mer, men hvor stor er forskjellen?

Noen som kan mene noe? :)

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    296
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Fra 50W til 70W utgjør drøyt 1dB på max SPL. Fra 70W til 80W utgjør vel under 0.5dB. Det er ikke der forskjellen ligger, men i klangkvalitet de forskjellige forsterkerne imellom :)

Mvh Vidar P

g-h

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    15.11.2005
    Antall liker
    1
    Torget vurderinger
    2
    Vidar P skrev:
    Fra 50W til 70W utgjør drøyt 1dB på max SPL. Fra 70W til 80W utgjør vel under 0.5dB. Det er ikke der forskjellen ligger, men i klangkvalitet de forskjellige forsterkerne imellom :)

Mvh Vidar P
    Jeg og vet det :)

Men fortell meg da om du hadde gått for 202/200 eller Supernait om prisen var omtrent likt, og valget hadde stått mellom SN sin DAC og Audiolab DAC8000 (som du selv har mener jeg å huske?) som DAC....?

Er jo i bunn og grunn der det ligger.....

Hvordan er klangforskjellen på 202/200 og SN forresten, kan noen uttale seg om det?

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    296
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    g-h; ta et søk på moderforumet. SN har jo bare såvidt ankommet kongeriket :)

Forresten så har jeg hørt av Norman (Uhes) at SN låter i retning av CDX2, for de som kjenner dennes "brightly lit" mellomtone som gjør underverker for å dra musikere frem i lyset. 202/200 er jo superb isolert sett, og har jo den fordelen at preampen er frigjort fra nettspenning og effektforsterker. Noe Naim er opptatt av å poengtere som et viktig aspekt ved designen (for de som lurte på hvorfor Naim har separate psu'er :)).

Jeg håper på å kunne sammenlikne 202/200 med SN på januar dersom f.eks iSaint eller andre i nærområdet stiller seg til rådighet for slike ting :)

Mvh Vidar P

Chalshus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    4.428
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    8
    Milde makaroni.

Nait 2 er et godt kjøp. Den byr ikke på så mange klangfarger, detaljer eller varme i musikken som 82/hi/250 besitter, men trampefoten, drivet, musikkgleden er der i bøtter og spann.
    Den har blitt endel bedre etter at den fikk stå en dag. (Så Vidar har hatt rett hele tiden...)

Mitt beste hifikjøp.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn