Naim

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• toriamos

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2005
    Antall liker
    26
    Torget vurderinger
    5
    Trenger et power suply for Stageline og ser det finnes diverse på ebay. Er Naim Snaps noe å tenke på? Kanskje heller et olive Hi-Cap?

hifiguru

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Antall liker
    1.261
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    Da var avtale inngått, skal til Oslo 01.01 og hente Isobarik, ihvertfall hvis alt virker da ;D ;D

Gjenstår bare å støvsuge markedet for gamle Nap90, hicaps samt et x-over hehehe

K

Kaarelars

Gjest
    toriamos skrev:
    Trenger et power suply for Stageline og ser det finnes diverse på ebay. Er Naim Snaps noe å tenke på? Kanskje heller et olive Hi-Cap?
    Snaps kan brukes, men den har kun 4-pins utganger så du må bruke en kabel spesielt til formålet, en Snaic med 4-pin fra Snaps og 5-pin til Stageline. Hicap er vesenlig bedre og plug and play med kablene som følger med.

K

Kaarelars

Gjest
    C._Alshus skrev:
    SBLs venner blir for sært. ;)

;)
    Ikke særlig stor aktivitet heller vil jeg tippe. Men, det er et par annonsert på Hifimagasinet.com til 7000 svenske. Det er et godt kjøp imo, kjøreturen inkludert.

hifiguru

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Antall liker
    1.261
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    Det er jo ikke så galt, hvis ikke de står i Norrbotten da....

3000 for Isobarik i Oslo er vel heller ikke galt håper jeg.

S

Stover

Gjest
    hifiguru skrev:
    Det er jo ikke så galt, hvis ikke de står i Norrbotten da....

3000 for Isobarik i Oslo er vel heller ikke galt håper jeg.
    Ser du er medlem av Grenlandsklubben Hifiguru? Er sjøl fra området, men kom meg bort i tide.....til bartebyen :)

Spennende dette isobarik prosjektet ditt. Du finner litt brukt, eldre Naim her:
    http://www.hifiart.se/

S

Stover

Gjest
    Vel, jeg hadde besøk her om dagen, av herrene Johna og Toriamos.
    Johna trigget min nysgjerrighet da han etterlyste bassnivå.

S8e ( 8 tommer) står ganske langt utpå gulvet for å oppnå hurtighet og musikalitet så jeg mister selvfølgelig noe bass av den grunn. Det er her Naim n-sub kommer inn. (10 tommer).

n-sub var justert til konservative 50Hz nivå og ditto Gain. Den stod lett henslengt der bak, ikke inntil fast vegg, slik Naim anbefaler. Jeg føler at suben har tilført mer dypbass, men mest av alt en dybde og 3D virkning som var veldig levende.
    Vel, pga det nevnte nivå flyttet jeg suben til sidevegg, panel. Bassen strammet seg opp. Jeg hadde fått forklart at invertering skulle stå i den posisjon der den ga mest bass. Så gjorde jeg, satte den fra off til on! I tillegg satte jeg Gain til 60Hz.

Voila.............! Der skal jeg si det blei bass. Hva er hva her? Justerte ned til 50Hz igjen og det var fremdeles mer dyp og stram bass.

Har ikke justert noe etter det, kun hørt musikk. Du verden så artig.
    Den tidligere nevnte 3D følelsen var mye sterkere og det var mer saftig og stram bass. 8)

Her kan sikkert justeres mer, vi får se i jula.

Jeg er veldig fornøyd for tida og føler jeg er på rett spor :D

bruce

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.10.2005
    Antall liker
    0
    Så bra, Stover. Jeg ser du bruker Chord høyttalerkabler. Hvilken type er det?

Bass er en viktig del av musikkopplevelsen. Samtidig kan dårlig definert bass med for høyt nivå ødelegge alt. Mye er gjort hvis man får dette til å stemme!

I det siste har jeg hørt mye på K Bremnes "11 ubesvarte anrop". Tidligere syntes jeg at dette var en litt kjedelig innspilling. Etter at jeg har utført litt tweaking har denne innspillingen virkelig kommet til sin rett. En fantastisk nærhet i stemmen. Bassgangen kan følges sømløst gjennom hele platen.

Er det noen Naim-folk som har eksprimentert med nettkabler? Jeg bruker hjemmelagede nettkabler med Furutech støpsler i gull. Kabelen har ganske stort tverrsnitt og kraftig skjerming. Hos meg har dette gitt et betydelig løft. Økt definisjon i bassen, tydeligere timing, større nærhet til stemmer og instrumenter, bedre stereoperspektiv. Det er også lettere å skjelne ulike instrumenter og klanger fra hverandre i diskantområdet.

Jeg vet at jeg går litt mot strømmen for tiden, men du verden så morro det er :)

MaKi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Antall liker
    232
    Torget vurderinger
    4
    Bare ikke gå deg bort nå da, bruce ;)

Fra spøk til alvor; noe av det aller beste (blant uendelig mange bra ting) med naim, er jo nettopp at man kan spille en veldig stor del av platesamlingen og få et musikalsk utbytte av de fleste platene. Selv "sterile" KK innspillinger kommer til sin rett.
    Selv synes jeg mye god 80-talls musikk som feks Lloyd Cole, Roxy Music og div annet er veldig moro når det funker. Selv på en typisk "tynn" innspilling kan man følge melodilinjer og bassgang helt ok.

Jeg har eksperimentert bittelitt med nettkabler/kabler. Min erfaring så langt er at det er muligheter for å hente veldig mye på ic'er og høyttalerkabler, mens det er mer moderat på dette med strømkabler. F.eks er Chords Anthem 2 en fantastisk interconnect, den er noe av det mest "usynlige" jeg noen gang har hørt fra en kabel.
    Det aller viktigste med strømkaber er naturligvis at den er skikkelig skjermet, slik ta den ikke fanger opp noe fra andre kabler og apparater rundt seg, og vice versa. Bruker en middels priset Ecosse strømkabel på platespiller og riaa, og Supra LoRad på naimapparatene. Ikke merket særlige forskjeller på de.

Jeg synes selv at kabler på naim først og fremst handler om å komme seg litt over standard nivå, men ellers ikke noe man bør bruke altfor mye tid på. Men, her er det jo veldig delte meninger.

bruce skrev:
    Så bra, Stover. Jeg ser du bruker Chord høyttalerkabler. Hvilken type er det?

Bass er en viktig del av musikkopplevelsen. Samtidig kan dårlig definert bass med for høyt nivå ødelegge alt. Mye er gjort hvis man får dette til å stemme!

I det siste har jeg hørt mye på K Bremnes "11 ubesvarte anrop". Tidligere syntes jeg at dette var en litt kjedelig innspilling. Etter at jeg har utført litt tweaking har denne innspillingen virkelig kommet til sin rett. En fantastisk nærhet i stemmen. Bassgangen kan følges sømløst gjennom hele platen.

Er det noen Naim-folk som har eksprimentert med nettkabler? Jeg bruker hjemmelagede nettkabler med Furutech støpsler i gull. Kabelen har ganske stort tverrsnitt og kraftig skjerming. Hos meg har dette gitt et betydelig løft. Økt definisjon i bassen, tydeligere timing, større nærhet til stemmer og instrumenter, bedre stereoperspektiv. Det er også lettere å skjelne ulike instrumenter og klanger fra hverandre i diskantområdet.

Jeg vet at jeg går litt mot strømmen for tiden, men du verden så morro det er :)

Chalshus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    4.377
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    8
    Ser du får solgt CD5i spillern, MaHa. Det blir bra.

CDXen er på vei ned i esken sin. Ta godt vare på den.

MaKi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Antall liker
    232
    Torget vurderinger
    4
    Ja, cd5i blir hentet av kjøper i helgen, OG jeg har reservekjøper i tillegg. En meget behagelig situasjon.
    Cdx skal naturligvis pleies som skjørt glass ;)

MaKi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Antall liker
    232
    Torget vurderinger
    4
    På moderforumet har brukeren joe90 postet flg. innlegg, en fantastisk oppsummering imo på "why naim?".
    (Hele tråden kan leses her: http://forums.naim-audio.com/eve/forums/a/tpc/f/48019385/m/5372962217 )

I have a friend who gets a great sound from his CB vinyl rig. I like it a lot.
    I also have another friend who gets a great sound from olive. I like it a lot.
    I get a great sound from my new stuff. I like it a lot.
    I prefer the new stuff when it really comes down to it, but it's simply personal preference.

Why do some people get pissed off?

I think it's because they've taken bad advice - including their own bad advice, not just others - and it messes up their approach.

They tell themselves that certain systems suit certain musical genres and not others...

they put secondary artifacts ahead of the structures of what makes music 'music' (as opposed to just 'sound')

they have little idea and refuse to get comfortable with the fact that musical production and performance are inextricably intertwined, cannot be separated, and should therefore be simply taken at face value (the best music ain't necessarily the best packaged)

they get messed up with price vs. performance, thinking that more money solves everything...

they buy a system that doesn't work in their room, so they have to 'treat' it...

They get obsessed with a particular speaker brand and model, which exacerbates the problem mentioned previously

E.G. 'How do I get my B&W 800Ds to work in my room?!?!?!?! System is NAD cd player and Nait5 with wireworld Whatchmakallit silver virgin olive oil extracted speaker wire, room is 3 feet by 3 feet. Please help, the bass boom is driving me crazy on my audiophile stereophile ken kessler recommended uberjizzjazz recordings of single harp. Curiously the problem disappears when I leave the room. But I CAN hear a hum if I stick my head inside the port of the speakert and turn the volume way up...

they have romantic notions of how music is supposed to sound, rather than getting lots of live experience of how instruments REALLY sound...

they mix and match incessantly, not realising that systems really do work better...

they make hifi a 'hobby' rather than a process to go through in order to replay music...

they automatically interpret a bad day in front of the hifi as a 'problem' with the hifi, rather than with themselves or their mood...

the list goes on and on.

e-h

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.04.2006
    Antall liker
    5
    Torget vurderinger
    2
    Been there, done that. Morsomt det også en stund 8)

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    278
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    MaHa, ufattelig bra sitat! Skulle nesten ha lagt det ut i en av nevrotikeravdelingene for lydeffekt- (i motsetning til musikk-) interesserte :)

Satt og hørte på Schumanns 4.symfoni fra 1952 (DGG) idag, det slår meg i ettertid at jeg har vansker med å huske hifisystemer som lar meg høre på slike plater uten å irritere meg på lyden. Med Naim er det tvert om; jeg fryde meg over den lekre lyden! Kongelig!

Mvh Vidar P

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    278
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    C._Alshus skrev:
    Vidar P skrev:
    Med Naim er det tvert om; jeg fryde meg over den lekre lyden!
    Så du satt og hørte på lyden, men ikke musikken? ;)
    Man kan fryde seg over at det er lekker 1952 monolyd selv om man hører på musikk skulle jeg mene. Det ville ha vært verre å fryde seg over lyden om det ikke var musikk der.

Om jeg skulle ha sittet og hørt på lyd først og fremst, så vil jeg tro at jeg hadde valgt en annen type plate (se f.eks erkenevrotikeravdelingen "CD/LP med god lydkvalitet").

Mvh Vidar P

costello

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.10.2004
    Antall liker
    123
    Torget vurderinger
    2
    Den nevnte joe90 på N-forumet har mange gode innlegg.

Her...

then he tried some Neat Momentum 4is. I was there when he swapped them over for the first time and our jaws just dropped. He laughed and said, 'Boy those Dyns just sound broken!'
    ..... ;)

Kost meg med Sandy Denny den siste timen.... ;D

Er du blitt vinyl-mann på heltid nå, Alshus ?

Chalshus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    4.377
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    8
    Spiller musikk på en lekker Denon DVD-spiller til 2700 kroner.

Og så har jeg betalt noen tusen for en slik (får den uti januar):

hifiguru

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Antall liker
    1.261
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    Damien Rice "O" låter så heftig på gammel Naim Olive at jeg nesten glemmer å gå på do, "Bare en låt til, knipe knipe"

e-h

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.04.2006
    Antall liker
    5
    Torget vurderinger
    2
    Og for å berolige resten av oss... Den låter ikke værst på nytt utstyr heller ;D

K

Kaarelars

Gjest
    Hva jeg spiller på om dagen. Regner ikke med noen henvendelser fra interiørbladene :)

toriamos

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2005
    Antall liker
    26
    Torget vurderinger
    5
    C._Alshus skrev:
    Spiller musikk på en lekker Denon DVD-spiller til 2700 kroner.

Og så har jeg betalt noen tusen for en slik (får den uti januar):

Hva heter den?

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    278
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Christian; CDS2 (og CDS for den del) er utrolig lekker! Og for en touch de har! Jeg husker første gang jeg kom over en sånn (tidlig på 90-tallet og det var en slik CDS med XPS), vant til japansk plast og/eller US sveisebokser som man jo var, så var dette en orgie i raffinert industrielt design og byggekvalitet.
    Selve enkelheten og målrettetheten ved design og byggekvalitet var i en helt annen klasse enn hva jeg hadde sett før. Og når den spilte som den gjorde så var det bare helt stort! Men på den tiden dessverre langt utenfor min kjøpsevne.

Mvh Vidar P

MaKi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Antall liker
    232
    Torget vurderinger
    4
    Kort oppdatering; cdx er i hus og har stått på snart ett døgn.
    Alt av inntrykk så tidlig kan kun bli tabloide overdrivelser, nøyer meg derfor med å si at endringene er enorme.

Rekker ikke å teste så nøye de kommende dager, sier derfor bare god jul og godt nytt år så lenge til alle sammen.

Chalshus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    4.377
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    8
    Jepp, med en Trichord Dino+ riaa imellom.

Det er jo din gamle Nait. ;)

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    278
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Apropos Nait; så noen testen av siste Nait 5i-2 i siste HFW? Det ble referert til tidligere Nait'er også der.

Mvh Vidar P

Chalshus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    4.377
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    8
    Har sluttet å kjøpe hifi-blader etter at jeg fikk Naim, bortsett fra Hifi+.

Rart det der. (Får vel smuglese på Narvesen)

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    278
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    C._Alshus skrev:
    Har sluttet å kjøpe hifi-blader etter at jeg fikk Naim, bortsett fra Hifi+.

Rart det der. (Får vel smuglese på Narvesen)
    Leser HiFi+ med glede. Men de er jo litt ekstreme til tider enkelte av skribentene; og mye av utstyret er vel kanskje ikke så tilgjengelig i kongeriket? :)

Selv abonnerer jeg på alle UK magasiner, inkl musikkmagasinene BBC MM og Gramophone (som man godt kan ha selv om man bruker Naim :) ) må si at det bladet jeg har minst sannsynlighet for å si opp er HiFi News/RR.

Mvh Vidar P

inc

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.06.2006
    Antall liker
    15
    vil bare ønske alle mine naim venner en riktig gooooood jul ! :)
    og ,god jul til alle andre også . ;)

MaKi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Antall liker
    232
    Torget vurderinger
    4
    Trodde kanskje sjokket hadde lagt seg litt til idag, tvert om. Her dukker det opp nye, store forbedringer omtrent plate for plate. Det som allikevel går igjen, cdx suger ut det som er av direkte betydning for hvordan musikken oppfattes. Blir litt som den følelsen man har når man sitter ganske nærme i et teaterstykke eller en intim konsert; man får med seg noen signifikante detaljer som man ellers går glipp av, men kun disse detaljene som er med på å danne en helhet.

Ellers merker jeg med en del andre, artige ting. Veldig lett å følge tempoendringer, hvordan artister trykker på enkelte steder for å gi mer følelse, oppbygging av stykker osv osv. I tillegg til en meget naturtro og naken klang. Cdx er f.eks helt fantastisk på strykerarrangementer og opera ol. Så dette er ikke nødvendigvis bare en rockemaskin.

For å gjøre alt litt "vanskeligere", har jeg like etter spilleren begynte å bli varm, byttet både signal og høyttalerkabler fra standard naim til hhv. Chord Anthem 2 og Chord Epic Twin. Og da kom anlegget hjem for julen, på en måte. Naim skal ha Chord, såpass tør jeg påstå.

Nå trenger jeg litt ro slik at de mer varige inntrykkene kan feste seg. Men, et par ting er sikkert; jeg er som jeg allerede trodde ferdig med andre merker. Ja, jeg vet noe om fremtidige oppdateringer, bla. Xps til spilleren, men god damn den er god uten også :D

K

Kaarelars

Gjest
    Enig i det du skriver om CDX MaHa, meget god spiller. Har tidligere vært eier av denne spilleren både med og uten XPS. Men jeg fant ingen grunn til å sjonglere med kabler ;)

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    278
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    MaHa skrev:
    Naim skal ha Chord, såpass tør jeg påstå.
    Da har vi landet på omtrent samme konklusjon :)

Ikke for det; HiLine og NAC A5 levner ikke veldig mye å ønske, men gode Chord-kabler åpner opp for enda mer av det flotte signalet; mens den originale DIN->DIN fra Naim nok kan oppleves noe trang og uraffinert i kontekst av et moderne Naim-system.

Mvh Vidar P

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn