Naim

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • vsk

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.06.2006
    Innlegg
    145
    Antall liker
    47
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    9
    Gratulerer. Ble litt svartsjuk.
    Takk for det Sevald.

    Fikk ikke rigget før sent i natt, så har vel ennå ikke hørt på den mer enn en god halvtimes tid. Selv om ting ofte forandrer seg mye ila. av de første ukene, så er det likevel et 'stort' øyeblikk de aller første minuttene. Det første som slo meg, allerede få sekunder inn i første låt, var hvor naturlig det hørtes ut. Fikk en veldig følelse av å være på konsert. Den oppleves umiddelbart også som litt 'røffere i kantene' enn NDS som stod der tidligere.
    Nå er det bare å glede seg til hvordan den blir, når alt får satt seg:)
    Fyttikatta! Det der må jo være kongerikets feteste Naim-rigg med mindre det finnes en laksemilliardær eller lottovinner som har tusket til seg Statement..
    Godt å se at «min» 552 har havnet i slikt et fantastisk selskap hos en veldig hyggelig fyr! Grattis med kompletteringen!
     

    offroad

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.03.2016
    Innlegg
    165
    Antall liker
    176
    Sted
    Øvre Romerike
    Torget vurderinger
    22
    Gratulerer. Ble litt svartsjuk.
    Takk for det Sevald.

    Fikk ikke rigget før sent i natt, så har vel ennå ikke hørt på den mer enn en god halvtimes tid. Selv om ting ofte forandrer seg mye ila. av de første ukene, så er det likevel et 'stort' øyeblikk de aller første minuttene. Det første som slo meg, allerede få sekunder inn i første låt, var hvor naturlig det hørtes ut. Fikk en veldig følelse av å være på konsert. Den oppleves umiddelbart også som litt 'røffere i kantene' enn NDS som stod der tidligere.
    Nå er det bare å glede seg til hvordan den blir, når alt får satt seg:)
    Fyttikatta! Det der må jo være kongerikets feteste Naim-rigg med mindre det finnes en laksemilliardær eller lottovinner som har tusket til seg Statement..
    Godt å se at «min» 552 har havnet i slikt et fantastisk selskap hos en veldig hyggelig fyr! Grattis med kompletteringen!
    Takk for sist vsk, og takk for pene ord.

    'Din' 552 er fremdeles i utmerket stand og gjør en strålende jobb! Den var rettnok en tur over til Salisbury på vårparten for en full service + DR-upgrade:)
    Du er hjertelig velkommen innom en dag for å høre hvordan det står til med 552en;) - bare gi et ord.
     

    offroad

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.03.2016
    Innlegg
    165
    Antall liker
    176
    Sted
    Øvre Romerike
    Torget vurderinger
    22
    Tenkte jeg skulle gi en liten oppdatering på ND555, for i dag hadde plutselig ting forandret seg en god del. Har nå stått i anlegget siden mandag, og levert en god del timer med musikk. Har sittet hjemme og jobbet denne uken, med litt bakgrunnsmusikk av den typen som egentlig ikke engasjerer meg så mye (en nødvendighet for å klare å jobbe, og ikke bare bli sittende å lytte). Etter ganske få minutter i dag, så ble jeg likevel sittende å lytte. Låten var av 'jobbetypen' som jeg kanskje har hørt en eller to ganger før, volumet var ganske lavt, likevel så var noe så annerledes at jeg bare måtte sjekke det nærmere.
    I mangel på riktige 'hifi-ord', så kan vel endringen beskrives best som å øke kontrasten når du redigerer et bilde. Rammen rundt vokalen ble tydeligere, andre instrumenter stod tydeligere frem og kunne plasseres, med større sikkerhet, på scenen. Etter hvert som jeg gikk igjennom godt kjent materiale så ble det også helt tydelig at der kom frem detaljer jeg aldri tidligere har hørt.

    Likevel var nok det mest sjokkerende at lyden fremstod som mye mer fysisk enn før. Basstrommen(e) traff direkte i mellomgulvet, jeg skrudde til og med ned fra det normale (høye) lyttevolumet, og effekten var der fremdeles. Denne delen av opplevelsen er jeg egentlig selv litt skeptisk til om kan tilskrives bare ND555, men er jo likevel litt merkelig at det inntreffer akkurat nå? Etter hva jeg kan lese meg til, så kan det ta 6mnd+ å 'spille inn' et oppgradert/nytt 500-DR system, så da mitt oppsett ikke er mer enn 4-5mnd så kan jo selvsagt denne endringen komme derfra.

    Uansett, så lurer jeg fælt på hva som er det neste som inntreffer:)
     

    Fred11

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    07.07.2008
    Innlegg
    97
    Antall liker
    56
    Torget vurderinger
    1
    Gratulerer. Ble litt svartsjuk.
    Takk for det Sevald.

    Fikk ikke rigget før sent i natt, så har vel ennå ikke hørt på den mer enn en god halvtimes tid. Selv om ting ofte forandrer seg mye ila. av de første ukene, så er det likevel et 'stort' øyeblikk de aller første minuttene. Det første som slo meg, allerede få sekunder inn i første låt, var hvor naturlig det hørtes ut. Fikk en veldig følelse av å være på konsert. Den oppleves umiddelbart også som litt 'røffere i kantene' enn NDS som stod der tidligere.
    Nå er det bare å glede seg til hvordan den blir, når alt får satt seg:)
    Veldig kult anlegg, Offroad!
    Misunner deg den nye streameren.

    F
     

    Fred11

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    07.07.2008
    Innlegg
    97
    Antall liker
    56
    Torget vurderinger
    1
    Prøver å legge til bilde av mitt anlegg, men klarer det ikke...
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.429
    Antall liker
    17.136
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Siden dette er en naim vennetråd, så kan vel det være kult om folk legger ut bilde av naim riggen sin.
    Naim-rigg er kanskje å ta i for min del:), så i all beskjedenhet i forhold til dere som har racket fullt av separatkomponenter - her er mitt oppsett:

    017.jpg


    Utgangspunktet var et ønske/mål om et stueanlegg med et minimalistisk og et litt stramt uttrykk, rent visuelt. Å minimere antall komponenter, men samtidig inneha mulighet til å avspille "alle" medier ledet meg raskt i retning av Uniti Star som skulle lanseres - og slik ble det.

    Litt større utfordring var det å finne ei vinylsnurre som kunne passe godt inn - også visuelt i forhold til Naim´n.

    Flere potensielle kandidater ble evaluert, og under research og googling dukket B&O´s tangensialspillere opp.

    Problemet var jo at en slik ikke bare er å gå i "butikken" å kjøpe. Da var det å ha litt tålmodighet og følge med på bruktannonsering, og etter litt tid dukket det opp en velholdt 4500 m/"ny" Soundsmith PU som jeg slo til på. Til alt overmål er det slik at mod. 4500 er en 9500 men med on-Board RIAA, så da består hele "riggen" av kun 2 "bokser":cool:
     
    Sist redigert:

    Fred11

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    07.07.2008
    Innlegg
    97
    Antall liker
    56
    Torget vurderinger
    1
    Hei! Helt riktig; en nac 82 pots 8, ferskt recapet. Nede ser du en hicap bolet av Avondale, til venstre en armageddon til lp12. I midten har jeg en svensk lekonklou RIAA som spiller veldig bra med Adikt-stiften.
    Jeg har en nap 250.2 som power.
    Nac 82 er den beste pre-ampen jeg har hatt i hus. Det gir en veldig energisk, taktil musikkformidling, som at man kan ‘kjenne’ bassisten i rommet spille.
    Fredrik
    Fredrik
     
    N

    Naca4

    Gjest
    Dual-railet nylig en Nac 42. Eksemplaret låt meget bra single-rail, men siden dualrailingen er reversibel og ikke besudler den orignale Verekeroppskrift var det nesten uten nøling. Kuttet forbindelsen i strømbanen på midten ved jordingsledningene og borret et 1mm hull og loddet en ny terminalpinne på undersiden av printet. Venstre og høyre side av preampen får nå separate 24v strømbaner fra en Naim Snaps modifisert med det briljante og fabelaktig effektive Avondale TPR4 dual-mono regulatorsystemet.
    Fra før har jeg testet og forkastet de originale Roe Golden Bullet kondensatorene. Det samme med de gullfarvede og meget smoothe Sic-Safco CO31 som Naim benytter i dag. Etter å ha testet mange varianter har jeg funnet at Rubycon ZLH 47uf/35v er glimrende ved buffertrinnet. Ellers har jeg brukt NOS Roederstein ROE 47uf/50v. Det ser ikke like snasent ut som aksiale, men låter fortreffelig. Alle tantalene er fra Kemet sin 356-serie. Kondensatorer låter forskjellig og har primære kvaliteter da de måler ulikt.
    Bilder av den nå så sprudlende, kjappe og dynamisk slagkraftige 42 under dualrailingen. Jeg ledningsførte den som Naim, men kunne bare hatt to strømførende og jord inn til preampen via 5-pins kontakten og videre fjernet den strømførende på 4-pins inn/utgangen ved siden av og tatt signalet rett til effektforsterker. Avondale Audio benytter denne metoden.



     

    Fred11

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    07.07.2008
    Innlegg
    97
    Antall liker
    56
    Torget vurderinger
    1
    Kompliserte, men interessante greier! Hadde vært veldig spennende å høre den. Er den bedre enn nac 12, 32 og 72 med gode kort?
    Fredrik
     
    N

    Naca4

    Gjest
    Kompliserte, men interessante greier! Hadde vært veldig spennende å høre den. Er den bedre enn nac 12, 32 og 72 med gode kort?
    Fredrik
    42 står i systemet nå og venter på en preamp som er under bygging. Sender deg en PM når den er ledig så kan du låne den en stund.
    Nac 42 er enkel å skru fra hverandre og lodde på. 42 er omternt en Nac 12 på ett print. For tiden har 42 fordelen av dualrail med TPR4. Nac 12 har kortere signalveier og kan bli bedre hvis jeg dualrailer, men ønsker å beholde Nac 12ene originale. Synes Nac 12 og 42 låter mer direkte, kjapp og dynamisk enn 72. Må også nevne Avondale Audio TPR4 regulatoren. Den er utrolig god og viser virkelig hva Naimkretsene er kapable til. Har en recappet original Snaps her. Kanskje et fremtidig prosjekt kan være å montere en TPR4 i den også og splitte opp Nac 42 i 4 strømbaner. Da blir det en mini Nac 82.

    Avondalemodifisert Nac 42.
     

    bruce2

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.12.2007
    Innlegg
    382
    Antall liker
    199
    Torget vurderinger
    1
    Har dere oppgradert streameren deres til firmware 4.6? Denne oppgraderingen har gått under radaren for meg inntil nå. Utførte det for 3 dager siden. Det ga meg en markant forbedring i lydbildet. Klarere, mer flyt, strammere bass. Veldig fornøyd. Ser på naim forumet at folk flest opplever en forbedring i lyden etter oppgraderingen.
     

    kmolds

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.10.2010
    Innlegg
    373
    Antall liker
    759
    Sted
    Ulsteinvik
    Ja jeg gjorde dette noen dager etter at oppdateringen ble tilgjengelig. Syns også det ble en merkbar positiv endring.
     
    M

    medlem215396

    Gjest
    For dere med Naim streamere. Jeg har nevnt det før, opplevelsen av å skifte Fra Netgear- til Cisco switch. Endringen var mer enn merkbar i positiv forstand. begge i prisklasse 500,-

    Dumpet borti den mye omtalte (på Naim forumet UK) Cisco 2960 8TC-L på Finn, brukt til en grei pris og vipps så er den på plass. Endringen fra Cisco 110 til 2960 er også påfallende positiv. Ja, det er en fare for at man innbiller seg ting for jeg har ikke A/ B testet og kommer ikke til å gjøre det heller. Uansett, det er mer av alt her nå.

    Ha en ellers strålende dag! :)
     

    Sober

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.07.2008
    Innlegg
    798
    Antall liker
    349
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    27
    Noen som har tenkt seg ned til OHC å høre på ndx2?
     

    bruce2

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.12.2007
    Innlegg
    382
    Antall liker
    199
    Torget vurderinger
    1
    For dere med Naim streamere. Jeg har nevnt det før, opplevelsen av å skifte Fra Netgear- til Cisco switch. Endringen var mer enn merkbar i positiv forstand. begge i prisklasse 500,-

    Dumpet borti den mye omtalte (på Naim forumet UK) Cisco 2960 8TC-L på Finn, brukt til en grei pris og vipps så er den på plass. Endringen fra Cisco 110 til 2960 er også påfallende positiv. Ja, det er en fare for at man innbiller seg ting for jeg har ikke A/ B testet og kommer ikke til å gjøre det heller. Uansett, det er mer av alt her nå.

    Ha en ellers strålende dag! :)
    Har du noen teori om hvorfor? Ser at det er stor prisforskjell på switcher. Regner med at det har med datakapasitet å gjøre. Jeg kjørte lenge uten switch rett fra modem. Trengte kablet nett til tv og satte inn en switch for å dele signaø mellom tv og ndx. Jeg syntes faktisk det bedret lyden, men fortalte meg selv at dette var innbilning...?
     

    costello

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.10.2004
    Innlegg
    1.334
    Antall liker
    123
    Torget vurderinger
    2
    Hva er lydforskjellen? Har en Netgear switch som har fungert perfekt et par år nå.
    Ser at det ligger flere Cisco 2960 til salgs på Finn for en slik og ingenting.
    Men trodde ikke det var mulig å høre forskjell!
     

    kmolds

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.10.2010
    Innlegg
    373
    Antall liker
    759
    Sted
    Ulsteinvik
    Morsomt! Jeg har faktisk også nylig byttet til Cisco 2960G 8TC-L (slik går det når man leser mye inne på det engelske Naimforumet). Jeg trengte en ny switch og fant en brukt til en hyggelig pris. Jeg gjorde noen andre småting samtidig og ryddet litt opp i kabling. Jeg skal være forsiktig å si så mye om det var switchen som gjorde utslaget men jeg opplevde en aldri så liten forbedring i lydkvaliteten. Om det var placebo eller ikke er vanskelig å si. Jeg er uansett fornøyd.
     
    X

    X186841

    Gjest
    Det er rett og slett umulig att en switch skal kunne påvirke lydkvaliteten. Såfremt du ikke har dropouts pga. noe feil med den du har da.
     
    M

    medlem215396

    Gjest
    Slik jeg har forstått det har det med hastighet å gjøre. Om man tror på det får være opp til hver enkelt, det er sunt å være skeptisk, å være kategorisk negativ er noe annet :)

    Den selges ny også og det er en grunn til jeg ventet på en brukt, til under 1/3 av nypris.
     
    M

    medlem215396

    Gjest
    Hva er lydforskjellen? Har en Netgear switch som har fungert perfekt et par år nå.
    Ser at det ligger flere Cisco 2960 til salgs på Finn for en slik og ingenting.
    Men trodde ikke det var mulig å høre forskjell!
    Kanskje jeg liker å høre forskjell, uansett, jeg liker endringen. Det er verdt å merke seg at de billige 2960 på Finn ofte er 24 porter med innebygget vifte, slik jeg forstår. Av den grunn bør du søke en 8 port S eller L versjon. Jeg kjøpte tidligere en ny SG110D og den var også en forbedring ift Netgear.
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.564
    Antall liker
    1.467
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Jeg bruker en Cisco SG300-28 28-Port Gigabit Managed Switch. Den er uten vifte og helt lydløs. I og med at den er managed kan jeg se hva som skjer mht pakketap etc. Vil ikke uttale meg om lydforbedring. Den går ikke ut av døra for å si det sånn. Switcher som sitter i rutere er søppel.
     

    Sober

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.07.2008
    Innlegg
    798
    Antall liker
    349
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    27
    Er vel støy som det eventuelt er mindre av i Ciscoswitchen, pakkene kommer frem uansett hvilken switch du velger.
     
    X

    X186841

    Gjest
    Greiest å være realist og utelukke umuligheter og heller satse på ting som betyr noe.

    Slik jeg har forstått det har det med hastighet å gjøre. Om man tror på det får være opp til hver enkelt, det er sunt å være skeptisk, å være kategorisk negativ er noe annet :)

    Den selges ny også og det er en grunn til jeg ventet på en brukt, til under 1/3 av nypris.
     

    bruce2

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.12.2007
    Innlegg
    382
    Antall liker
    199
    Torget vurderinger
    1
    Jeg synes det er artig å ikke utelukke noe, jeg. Små endringer kan gi små forbedringer.Har lyst til å prøve cisco, men holder utkikk etter noe brukt.

    Har du forresten prøvd møbelknotter i gummi under spikes? Det ga et lite løft hos meg. Innbilt?
     
    X

    X186841

    Gjest
    Absorbenter isteden for spikes har ihvertfall en innvirkning.
    Men å lytte etter forskjeller på noe som er helt umulig er bortkastet tid, slik som rutere og nettverksledninger.


    Jeg synes det er artig å ikke utelukke noe, jeg. Små endringer kan gi små forbedringer.Har lyst til å prøve cisco, men holder utkikk etter noe brukt.

    Har du forresten prøvd møbelknotter i gummi under spikes? Det ga et lite løft hos meg. Innbilt?
     

    bruce2

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.12.2007
    Innlegg
    382
    Antall liker
    199
    Torget vurderinger
    1
    Tittet litt på naim forum og ser at bruk av ulike switcher diskuteres heftig. Det er noen tekniske forklaringer jeg ihvertfall ikke skjønner noe av. De fleste der ser ut til å mene at det har en betydning. Man skulle ikke tro at ulike switcher kan gi forskjellig lyd. Hvis man kan kjøpe en brukt for et par hundrelapper er det allikevel spennende å prøve, synes jeg.
     

    pelsjeger

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.04.2004
    Innlegg
    897
    Antall liker
    1.003
    Torget vurderinger
    4
    For dere med Naim streamere. Jeg har nevnt det før, opplevelsen av å skifte Fra Netgear- til Cisco switch. Endringen var mer enn merkbar i positiv forstand. begge i prisklasse 500,-

    Dumpet borti den mye omtalte (på Naim forumet UK) Cisco 2960 8TC-L på Finn, brukt til en grei pris og vipps så er den på plass. Endringen fra Cisco 110 til 2960 er også påfallende positiv. Ja, det er en fare for at man innbiller seg ting for jeg har ikke A/ B testet og kommer ikke til å gjøre det heller. Uansett, det er mer av alt her nå.

    Ha en ellers strålende dag! :)
    Har du noen teori om hvorfor? Ser at det er stor prisforskjell på switcher. Regner med at det har med datakapasitet å gjøre. Jeg kjørte lenge uten switch rett fra modem. Trengte kablet nett til tv og satte inn en switch for å dele signaø mellom tv og ndx. Jeg syntes faktisk det bedret lyden, men fortalte meg selv at dette var innbilning...?

    Rent umiddelbart kan jeg strekke meg til en antagelse om at fraværet av en støyende veggvorte på samme kurs, eller husstanden kan være merkbart i positiv forstand - samtidig som jeg stiller meg undrende til at Naim, og da spesielt allle komponenter som fôres på kostbare eksterne strømforsyning sulle plukke opp på slike ting?

    Altenativt så vil jo jitter kunne spille en rolle, noe ala det som kan oppstå mellom transport og dac. Har selv opplevd at dårlig terminering av patchpunkter og kabler kan medføre pakketap og elendighet, spesielt når hastighet skal være høy.

    Selv har jeg en nå en billig gigabit netgear, stående i skapet, rett ved siden av dac, poweramp, streamer osv. Det tenkes at det definitivt ikke kan skade med noe bedre.
    Jeg trenger uansett flere porter enn 5, så skal hoppe i det og lete etter en viftefri Cisco når jeg først skal bytte, så takk for tips!
     
    X

    X186841

    Gjest
    Der kan vi ha svaret på hvorfor noen merker forskjell på rutere med Naim utstyr, veggvorte. Men da er det forsåvidt ikke selve ruterens skyld, men heller Naim som har gjort noen dårlige valg i konstruksjonen. Har hatt både Nait 5si og Superuniti som plukket opp støy fra veggvorter som andre forsterkere ikke har reagert det minste på. Veggvorte på Pro-ject RIAA og på en Arcam irdac.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn