Naim

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • X

    X186841

    Gjest
    Det var også mitt største ankepunkt mot SU , den var flat i lyden på mitt normale spillevolum. Gikk Ann på konapåjobbvolum.
    UQ var livligere på lavere volum men kunne bli litt anstrengt på meget høyt volum.
    Med lettdrevne som Audiovector kunne man spille ganske høyt med UQ.
     

    toriamos

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2005
    Innlegg
    2.255
    Antall liker
    24
    Torget vurderinger
    5
    Har hatt både N-Sats og Allae.
    Hadde kjøpt Allae igjen. (Om jeg ikke hadde hatt SBL)


    Da ble stativene mine. Så får jeg se om et par dukker opp. Allae er jeg også på jakt etter. Ibl kommer for salg med all sannsynlighet, må bare få loddet på ny diskant.
     

    MaKi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Innlegg
    3.989
    Antall liker
    229
    Torget vurderinger
    4
    Takk for innspill. Kanskje noen med Allae her som har lyst til å byttelåne litt?
     
    M

    medlem215396

    Gjest
    Det er sommer og finvær, men det har blitt litt musikklytting på kveldene. Synes det er på sin plass å gi ørlite oppmerksomhet til Uniti Atom.

    Focal Elear hodetelefoner plugget i Atom, trenger man mer? Det har aldri slått meg at dette skulle være en god løsning, men det fungerer aldeles strålende i mine ører. Artikulert og musikalsk, lett å lytte til.

    Flyttet Atom fra stuen og ned i lytterommet, koblet til høyttalerne der. Harbeth og et annet gulvstående par av høyere klasse (smaken er som baken og alt er relativt osv). Uansett, den kan godt stå der en stund å spille musikk, denne lille boksen er intet mindre enn en perle :cool:
     

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.246
    Antall liker
    3.486
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Maki.

    Lyst til å låne mine Royd Squire når jeg har ferie?

    Kanskje Royd Minstrel SE kan være noe? Ser de dukker opp på kontinentet innimellom.
     

    ThomasJudoka

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.07.2015
    Innlegg
    149
    Antall liker
    43
    Sted
    Kjeller
    Torget vurderinger
    1
    Hei Naimere. Jeg kjøper meg et sett bestående av Nait XS og Flatcap 2 nå. Jeg skal koble på en Stageline N og trenger en kabel for koble dette i hop (den medfølger altså ikke RIAAen). Hvilken kabel skal jeg bruke? Jeg er ny i Naim-universet, og DIN-plugging og strømforsyninger i øst og vest fremstår foreløpig som noe uoversiktlig for meg. Meget takknemlige for oppklarende svar 😊
     

    Fred11

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    07.07.2008
    Innlegg
    97
    Antall liker
    56
    Torget vurderinger
    1
    Hei! Mener at du kan bruke en av de to psu i flatcapen, men da trenger du en spesiell DIN. Da vil du også få en veldig god psu til stagelinen. Jeg har en liggende. Send en pm så kan vi diskutere en grei handel.
    Mvh Fredrik
     

    ketilb

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.10.2009
    Innlegg
    483
    Antall liker
    135
    Sted
    Sør-Helgeland
    Torget vurderinger
    15
    xs_fc_sl.jpeg


    Kilde er Naims Connection Guide s.29, hvor du også kan zoome inn på inn- og utganger. Jeg har tilføyd kabelnavne (blå på oransje felter). Bemerk at kabel fra stageline til XS er en Interconnect 4-5, ikke en SNAIC 4-5.

    Her ser du hvilke kabler vanligvis er inkludert for de forskjellige enhetene. Her forklaring og eksempler på SNAIC og Interconnect
     
    Sist redigert:

    ThomasJudoka

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.07.2015
    Innlegg
    149
    Antall liker
    43
    Sted
    Kjeller
    Torget vurderinger
    1
    Vis vedlegget 504083

    Kilde er Naims Connection Guide s.29, hvor du også kan zoome inn på inn- og utganger. Jeg har tilføyd kabelnavne (blå på oransje felter). Bemerk at kabel fra stageline til XS er en Interconnect 4-5, ikke en SNAIC 4-5.

    Her ser du hvilke kabler vanligvis er inkludert for de forskjellige enhetene. Her forklaring og eksempler på SNAIC og Interconnect
    Takk for gode svar, folkens 😊 Jeg spurte Kontrapunkt via Facebook også, og fikk «Standard Naim-kabel grå» til svar...
     

    Fred11

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    07.07.2008
    Innlegg
    97
    Antall liker
    56
    Torget vurderinger
    1
    Hei. Standard grå naim funker ikke. Poenget er at du trenger strøm til stageline. Supernait og 202 har en phono-utgang som også gir strøm til stageline, men da trekker du også noe strøm fra forsterkeren. Med Flatcap, som du allerede har, får du tilført bedre strøm og du bruker ikke ressurser fra nait XS. Skal du bruke flatcapens strøm til stageline, noe som gir bedre lyd som vist i linken fra naim-forumet, må du koble som på tegningen over. Men da trenger du en 4-5 din.
     

    ketilb

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.10.2009
    Innlegg
    483
    Antall liker
    135
    Sted
    Sør-Helgeland
    Torget vurderinger
    15
    @Thomas: Illustrasjonen er korrekt, min tidligere tekstbeskrivelse ble feil. Det går en SNAIC 5 fra Stageline til Flatcap, og en Interconnect 4-5 videre derfra til Nait XS.

    Alternativt kan du koble Stageline direkte på Nait XS med SNAIC5 i inn/utgangen 'Aux2 in & power out'. Dette er den inn/utgangen Fred11 nevner, som også finnes i XS-serien ( Nait XS og NAC 152 XS).
     

    ThomasJudoka

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.07.2015
    Innlegg
    149
    Antall liker
    43
    Sted
    Kjeller
    Torget vurderinger
    1
    @Thomas: Illustrasjonen er korrekt, min tidligere tekstbeskrivelse ble feil. Det går en SNAIC 5 fra Stageline til Flatcap, og en Interconnect 4-5 videre derfra til Nait XS.

    Alternativt kan du koble Stageline direkte på Nait XS med SNAIC5 i inn/utgangen 'Aux2 in & power out'. Dette er den inn/utgangen Fred11 nevner, som også finnes i XS-serien ( Nait XS og NAC 152 XS).
    Kabel mellom Nait XS og Flatcap 2 har jeg. Så det er kabelen mellom Stageline N og Flatcap 2 jeg trenger.

    Og det er DIN 4-5?
     

    Fred11

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    07.07.2008
    Innlegg
    97
    Antall liker
    56
    Torget vurderinger
    1
    Men som du ser på bildet må du ha en 5-5 din kabel (den som følger med stageline) mellom Flatcap og stageline også. 4-5 din går mellom Flatcap og nait XS.
     

    ThomasJudoka

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.07.2015
    Innlegg
    149
    Antall liker
    43
    Sted
    Kjeller
    Torget vurderinger
    1
    Men som du ser på bildet må du ha en 5-5 din kabel (den som følger med stageline) mellom Flatcap og stageline også. 4-5 din går mellom Flatcap og nait XS.
    Ok, 5-5 har jeg til overs av. Så da er det en 4-5 jeg trenger.

    Oppklart! Takk!
     

    MaKi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Innlegg
    3.989
    Antall liker
    229
    Torget vurderinger
    4
    Ibl mk2 (sjeldne i Norge) i valnøtt kommer for salg med all sannsynlighet. Send pm hvis interessant.
     
    Sist redigert:

    Fred11

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    07.07.2008
    Innlegg
    97
    Antall liker
    56
    Torget vurderinger
    1
    Hva blir det for din del, Maki? Allae? Jeg har hatt de selv. Veldig kule høyttalere med bedre bunn enn Ibl.
    F
     

    MaKi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Innlegg
    3.989
    Antall liker
    229
    Torget vurderinger
    4
    Det kan bli Allae, ja. Kan godt være jeg angrer på salg, det er magiske saker som har gitt meg meg like mye musikkglede som cds2 og lp12, som igjen er helt suverene saker i mine ører. På den annen side har det stått temmelig urørt i mange år, så noe endring kan man jo tåle. Samtidig skal rommet pusses opp litt så da passer det.
    Her har man sjansen til noe real klassisk naim med en magi som jeg selv synes er sjelden. Hørte samme magien i sl2 med überdyr elektronikk. Ibl2 har det samme bare litt mindre av alt.

    Hva blir det for din del, Maki? Allae? Jeg har hatt de selv. Veldig kule høyttalere med bedre bunn enn Ibl.
    F
     

    Fred11

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    07.07.2008
    Innlegg
    97
    Antall liker
    56
    Torget vurderinger
    1
    Det høres spennende ut. Lykke til. Ser frem i mot rapport når du har fått de i hus!
    Selv har jeg akkurat fått en nylig recapet 82 i hus. Den låter betydelig mer åpen og energisk ut enn min modifiserte nac 102. Den er samtidig overraskende naturlig.
    Låter veldig balansert og bra nå, synes jeg.
     

    MaKi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Innlegg
    3.989
    Antall liker
    229
    Torget vurderinger
    4
    Jo, takk. Det er ikke bankers ennå. 82 har jeg også hatt, men den var ikke nylig recappet. Men, energi hadde den, det husker jeg, ja. Moro at du har fått det til å klaffe. Ingenting er bedre enn det, så man heller kan er bruke hodet på andre ting enn elektronikk-omrokkering :)

    Det høres spennende ut. Lykke til. Ser frem i mot rapport når du har fått de i hus!
    Selv har jeg akkurat fått en nylig recapet 82 i hus. Den låter betydelig mer åpen og energisk ut enn min modifiserte nac 102. Den er samtidig overraskende naturlig.
    Låter veldig balansert og bra nå, synes jeg.
     

    Einstein

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2014
    Innlegg
    1.610
    Antall liker
    3.728
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    3
    Er det noen som har prøvd Atom som preamp og streamer og kan si noe om hvordan den fungerer som sådan? Tenker litt på å kjøpe en brukt 200DR.
     
    M

    medlem215396

    Gjest
    Er det noen som har prøvd Atom som preamp og streamer og kan si noe om hvordan den fungerer som sådan? Tenker litt på å kjøpe en brukt 200DR.
    Jeg har ikke prøvd enda. Har spilt med Atom/ Super HL5+ en stund nå, litt plasseringsutfordringer i starten, men jeg synes Atom er sjokkerende bra, det musikalske utbyttet er stort. Har bestilt kabel som kan koble sammen Atom og 250DR, gøy å prøve ut forskjellen.

    S
     

    kmolds

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.10.2010
    Innlegg
    373
    Antall liker
    759
    Sted
    Ulsteinvik
    En ganske kort seanse i Berlin i kveld hvor det ble testet NDX2 uten strømforsyning og ND555 med 555PS DR. Veldig morsomt at de brukte Harbeth SHL5+ og 252/250DR. Mark Raggett fra Naim var der, og han spilte samme låter som ved Statementdemoen i Bergen. Det var egentlig veldig bra for min sin del. Jeg fikk også hørt litt Thomas Dybdahl på ND555. Nå sitter jeg hjemme og hører på Thomas Dybdahl i mitt oppsett. Det låt veldig bra på demoen, og det låter veldig bra hjemme hos meg også! Det var, som en kan forvente av Naim, svært store forskjeller på NDX2 uten strømforsyning og ND555 (som ikke funker uten 555PS).

    IMG_3896.jpg
     
    M

    medlem215396

    Gjest
    Takk for at du deler opplevelsen, samt bilde kmolds. Det skrives mye om ND555 i disse dager, noe helt ekstraordinært, men det koster jo penger også. Det skrives også at nye NDX2 selv uten ekstern psu konkurrerer med NDS/555ps.

    Litt overraskende/ uvanlig at noen demonstrerer Naim med Harbeth, selv om jeg sjøl synes det spiller utrolig bra... for dem som liker det sånn. Hvordan opplevde du Harbeth sammen med Naim?

    En ganske kort seanse i Berlin i kveld hvor det ble testet NDX2 uten strømforsyning og ND555 med 555PS DR. Veldig morsomt at de brukte Harbeth SHL5+ og 252/250DR. Mark Raggett fra Naim var der, og han spilte samme låter som ved Statementdemoen i Bergen. Det var egentlig veldig bra for min sin del. Jeg fikk også hørt litt Thomas Dybdahl på ND555. Nå sitter jeg hjemme og hører på Thomas Dybdahl i mitt oppsett. Det låt veldig bra på demoen, og det låter veldig bra hjemme hos meg også! Det var, som en kan forvente av Naim, svært store forskjeller på NDX2 uten strømforsyning og ND555 (som ikke funker uten 555PS).

    Vis vedlegget 507063
     

    kmolds

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.10.2010
    Innlegg
    373
    Antall liker
    759
    Sted
    Ulsteinvik
    Jeg syns det var veldig bra og i forhold til mine SBL i mitt rom var det faktisk bassen som skilte seg mest ut. Mer fyldig og mer fremhevet (i mangel på en bedre beskrivelse) bass som ble strammet tydelig opp når vi gikk fra NDX2 til ND555. Jeg har lenge hatt lyst på å teste ut Harbeth shl5+ i mitt rom slik at jeg kan få sammenlignet med SBL. Jeg fikk hørt litt på Thomas Dybdahl, musikk som jeg kjenner veldig godt, og det låt fortreffelig.

    Jeg har lest alt som kan leses om ND555 på det engelske Naimforumet og det har vært snakk om en anmeldelse der NDX2 og NDS kom ganske likt ut. Men begge hadde 555ps som strømforsyning, så det med at NDX2 alene spiller like bra som NDS/555 er nok en "urban legend." Jeg har en liten følelse av at NDS etterhvert kommer til å legge seg som CDS3 og muligens være den pris-optimale klassiske matchen med 252/300. Men det får tiden vise. "Gærningene" i Storbritannia finner nok ut av det.
     

    offroad

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.03.2016
    Innlegg
    165
    Antall liker
    176
    Sted
    Øvre Romerike
    Torget vurderinger
    22
    Endelig ankom siste komponenten for å gjøre 500-oppsettet komplett.
    Gleder meg til å få satt den opp og få et inntrykk av hvordan denne låter:)
     

    Vedlegg

    offroad

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.03.2016
    Innlegg
    165
    Antall liker
    176
    Sted
    Øvre Romerike
    Torget vurderinger
    22
    Gratulerer. Ble litt svartsjuk.
    Takk for det Sevald.

    Fikk ikke rigget før sent i natt, så har vel ennå ikke hørt på den mer enn en god halvtimes tid. Selv om ting ofte forandrer seg mye ila. av de første ukene, så er det likevel et 'stort' øyeblikk de aller første minuttene. Det første som slo meg, allerede få sekunder inn i første låt, var hvor naturlig det hørtes ut. Fikk en veldig følelse av å være på konsert. Den oppleves umiddelbart også som litt 'røffere i kantene' enn NDS som stod der tidligere.
    Nå er det bare å glede seg til hvordan den blir, når alt får satt seg:)
     

    Vedlegg

    Sober

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.07.2008
    Innlegg
    798
    Antall liker
    349
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    27
    offroad; husk å gi tilbakemelding på opplevelsen
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn