Naim

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • kmolds

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.10.2010
    Innlegg
    373
    Antall liker
    759
    Sted
    Ulsteinvik
    Mitt innlegg var nok ment å være litt selvironisk. Jeg kunne godt tenkt meg en enkel hytte fjernt fra bylivets tempo og intensitet. Men da må jeg ha bil for å komme meg til hytta. Å ha bil midt i Oslo er et stressmoment i seg selv, for min sin del. Jeg er i den heldige situasjonen å ha en stor og privat takterrasse som jeg kan tilbringe tid på. I dag har jeg lest bok og slappet av i skyggen der ute. Så tar det 15 sekund å gå inn og sette seg i sofaen foran anlegget, dersom behovet for litt musikk melder seg.

    Jeg forstår godt de som ønsker å gå "all in" på anlegget hjemme. Å konsentrert lytte til musikk kan ofte ha en meditativ effekt og kan for mange være svært sunt mtp stress og andre lidelser. For noen vil det kanskje gi en bedre helsemessig effekt å fordype seg i musikkens verden enn å reise til en hytte. Så er det helt sikkert mange som klarer dette med enkelt og rimelig utstyr, og noen som tar en annen vei og ønsker å se hva som er mulig å få til innen lydgjengivelse, f.eks innen Naim sin verden. For min sin del har det å sysle med Naim og lytte til musikk (det er jo det man primært holder på med) vært en berikelse og en kjærkommen avkobling i en hektisk hverdag. Litt flåsete kan jeg vel si at anlegget er min hytte.
     
    M

    medlem215396

    Gjest
    Man må gjerne romantisere å eie hytte for min del, men jeg biter ikke helt på :)
    Etter min ringe mening er hytte, hi-fi eller annet ......akkurat samme sak. Det er måten en forholder seg til det på som er avgjørende for opplevelsen, kanskje med unntak av at man gjør noe annet da, når man drar-/ er på hytta.

    Jeg trenger ikke noe materiellt for å kunne koble av eller søke rekreasjon. Det er nok å gå ut i naturen, være med familien, løpe- eller sykle en tur, lese en bok, skrive eller ha gode musikkopplevelser.

    I vår lille familie er det boligen som er samlingsstedet når "barna" (som ikke er barn lenger) kommer hjem. Dersom det lyttes til musikk er det fra stueanlegget. Kjelleranlegget brukes kun av far. Det består i grove trekk av bruktkjøp, demokjøp og nykjøpte høyttalere og på sikt tror jeg dette også erstattes av noe enklere og rimeligere.

    Hva som er rekreasjon, hva som gir livet mening eller hva som er det rette valget, må være opp til hver enkelt. Man får prøve å respektere alle innfallsvinkler, men dessverre sliter mennesket med akkurat det :)
     
    Sist redigert av en moderator:

    offroad

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.03.2016
    Innlegg
    165
    Antall liker
    176
    Sted
    Øvre Romerike
    Torget vurderinger
    22
    Har litt spørsmål til dere som kan mye om eldre Naimutstyr. Jeg kan ikke så mye rundt dette ennå, så korriger meg gjerne hvis jeg er på ville veier!

    Har pt. en 32.5 og litt forskjellig av kort til denne. Den brukes vanligvis med NJ321/NJ729, men har også testet den med Avondale 821, med og uten na729/1.
    Tenker nå at jeg skal resette den til originalt oppsett. Har da 4 x na324/4, samt to sett med na323 (versjon 0 og 3). Det jeg ikke har er na321, så dette må skaffes. Spørsmålet er da hvilken versjon av na321 er det jeg skal ha, og vil det likevel fungere selv om jeg benytter eldre/nyere versjoner av kortene? Tilsvarende gjelder hvis jeg ønsker å benytte na729/1-kortene, hvilken versjon av na321 må jeg da benytte?

    Hvis noen har liggende na321 i en eller flere versjon(er) av det jeg trenger, så kjøper jeg gjerne disse:)
    Du trenger 321 og na324 byttes ut med NJ729. 323-phonokortene og det andre paret 324 kan fjernes om de ikke benyttes.
    Kretsene er fortsatt svært kapable. Jeg mener det er viktig å recappe, spesielt tantalkondensatorene.
    På bildet under er det et sett originale 321 øverst. I midten recappet med Kemet 356 tantalkondensatorer og Nichicon Muse KZ elektrolytter. Under er modifisert delvis etter oppskrift fra acoustica.org - venter på flere komponenter. Det er helt klart forskjeller.
    Fikk tak i et par med na321 på eBay, puttet de inn og det fungerte som det skulle:) Takk for hjelpen!
     

    Vedlegg

    Lydnisse

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.08.2010
    Innlegg
    158
    Antall liker
    71
    Torget vurderinger
    2
    Problemet med å ha hytte er at da må man til med et like bra anlegg som man har hjemme. Evt flytte hjemmeanlegget
    til hytten og oppgradere hjemmeanlegget. Men det er mulig at hytten er større enn hjemmet, og da kan man faktisk tillate seg større høyttalere enn hjemme, og da bør jo elektronikken stå i stil. Så ender man da opp med et betraktelig bedre anlegg i hytten enn i hjemmet, og til slutt finner man ut at det er bedre å bo i hytten enn i hjemmet, siden anlegget er best der. Derfor har jeg ikke anskaffet meg hytte.
    - 1
     
    N

    Naca4

    Gjest
    Har pt. en 32.5 og litt forskjellig av kort til denne. Den brukes vanligvis med NJ321/NJ729, men har også testet den med Avondale 821, med og uten na729/1.
    Tenker nå at jeg skal resette den til originalt oppsett. Har da 4 x na324/4, samt to sett med na323 (versjon 0 og 3). Det jeg ikke har er na321, så dette må skaffes. Spørsmålet er da hvilken versjon av na321 er det jeg skal ha, og vil det likevel fungere selv om jeg benytter eldre/nyere versjoner av kortene? Tilsvarende gjelder hvis jeg ønsker å benytte na729/1-kortene, hvilken versjon av na321 må jeg da benytte?
    Hva synes du om Avondale 821-kortene? Har dem tilstrekkelig gain? Etter hva jeg har skjønt har 821 en gainstruktur på 3x, Naim har 12x på 321. 821 finnes i to utgaver, standard 821 og 821'AR'.
     

    offroad

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.03.2016
    Innlegg
    165
    Antall liker
    176
    Sted
    Øvre Romerike
    Torget vurderinger
    22
    Har pt. en 32.5 og litt forskjellig av kort til denne. Den brukes vanligvis med NJ321/NJ729, men har også testet den med Avondale 821, med og uten na729/1.
    Tenker nå at jeg skal resette den til originalt oppsett. Har da 4 x na324/4, samt to sett med na323 (versjon 0 og 3). Det jeg ikke har er na321, så dette må skaffes. Spørsmålet er da hvilken versjon av na321 er det jeg skal ha, og vil det likevel fungere selv om jeg benytter eldre/nyere versjoner av kortene? Tilsvarende gjelder hvis jeg ønsker å benytte na729/1-kortene, hvilken versjon av na321 må jeg da benytte?
    Hva synes du om Avondale 821-kortene? Har dem tilstrekkelig gain? Etter hva jeg har skjønt har 821 en gainstruktur på 3x, Naim har 12x på 321. 821 finnes i to utgaver, standard 821 og 821'AR'.

    Er en stund siden jeg testet dem, og kunne ikke huske at jeg hadde merket meg noe spesielt. Nå har jeg et rom som ikke er alt for stort, så mulig det også spiller inn. For å kunne svare litt bedre så satte jeg opp 12s/hicap/160 her i går og lyttet en del til standardoppsettet. Byttet så til 821 (jeg har standardversjonen) og har lyttet litt i dag. Mitt inntrykk er at den har tilstrekkelig med gain. Det andre som slo meg var at disse kortene gir et sykt rått uttrykk på tyngre musikk. Har sittet her og spilt nesten bare Hardrock/Metall hele morgenen:)
     

    Vedlegg

    N

    Naca4

    Gjest
    Takk for svar og bilder Offroad.
    Fikk akkurat vite at Avondale etter hvert halverte gain til 6x i forhold til Naim. Utgangspunktet for gainreduksjonen var for å unngå hiss fra mer følsomme høyttalere. Har hatt en del Naim fra alle epoker. Alt har tydelig 'hisset', bortsett fra 1970-tall bolt-down produktene. Bruker Nap120 og 160 her for tiden og det er så å si helt tyst.
     

    offroad

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.03.2016
    Innlegg
    165
    Antall liker
    176
    Sted
    Øvre Romerike
    Torget vurderinger
    22
    Takk for svar og bilder Offroad.
    Fikk akkurat vite at Avondale etter hvert halverte gain til 6x i forhold til Naim. Utgangspunktet for gainreduksjonen var for å unngå hiss fra mer følsomme høyttalere. Har hatt en del Naim fra alle epoker. Alt har tydelig 'hisset', bortsett fra 1970-tall bolt-down produktene. Bruker Nap120 og 160 her for tiden og det er så å si helt tyst.
    Er samme opplevelsen jeg har her med 160. I motsetning til 110, som jeg vanligvis bruker, så er 160en helt 'stum'. Tenker vel at den snart må inn igjen i standardoppsettet - må bare få gjort litt om i racket først. 120 har jeg dessverre aldri hatt eller hørt, så det må nok prøves etter hvert.
     

    oseanna

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.05.2007
    Innlegg
    182
    Antall liker
    126
    Torget vurderinger
    1
    Et kort spørsmål til Naim-folket: Finnes det to utgaver av det tredelte frontdesignet på standard apparatene? På den frontplaten som selges nå er midtpartiet matt sort mens sidepartiene er børstet sort. Finnes det en tidligere utgave der alle tre "delene" av frontplaten er like?
     

    costello

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.10.2004
    Innlegg
    1.334
    Antall liker
    123
    Torget vurderinger
    2
    Ved oppdatering til streamer softwareversjon 4.6 lærte jeg følgende. PS! Jeg bruker Mac!

    Det er viktig å bruke riktig kabel ved lasting av USB driver, samt under selve softwarelastingen. Bruk USB A (standard) til mini USB B (merket B i mitt tilfelle). Ladekabel av samme slag går ikke. Jeg hadde blandet flere slike kabler fra sist oppdatering.

    Når driveren er installert er det smart å sjekke at den virkelig er installert. Følg manualen og verifiser at du ser driveren i systemrapporten, men merk at du ser driveren først når USB kabelen er tilkoblet i begge ender.

    Da jeg skulle velge USB driver i Naim installasjonsboksen, fant jeg ikke driveren. Etterhvert fant jeg at driveren var blokkert av Mac`en. Velg> Apple oppe til venstre> systemvalg> sikkerhet og personvern> nede på siden vistes at driveren fra www.Silabs.com var blokkert> klikk på "tillat".

    Forøvrig fulgte jeg beskrivelsen i nedlastet PDF fil og resten gikk som en drøm :)

    Hei.
    Hørte du noen forskjell på lyden?
    Det er jo mange, særlig NDS eiere, som klager på dårligere lyd.
    Ellers synes jeg dette er en meget tungvint måte å oppgradere på.
    Jeg må i tilfelle flytte pc ned i stua, eller dra med meg nds/555 opp på loftet.
    Og dessuten kjøpe riktige kabler.
    Kanske like greit å la nds være som den er.
    Det låter jo makalaust bra!
     

    oseanna

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.05.2007
    Innlegg
    182
    Antall liker
    126
    Torget vurderinger
    1
    Det finnes to ulike uttrykk på fronten på classic serien, men de tre delene har såvidt meg bekjent aldri vært like.

    Et kort spørsmål til Naim-folket: Finnes det to utgaver av det tredelte frontdesignet på standard apparatene? På den frontplaten som selges nå er midtpartiet matt sort mens sidepartiene er børstet sort. Finnes det en tidligere utgave der alle tre "delene" av frontplaten er like?
    Kan du beskrive forskjellen på de to utgavene? Jeg blir ikke helt klok av å se på dårlige foto på en skjerm...
     

    ketilb

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.10.2009
    Innlegg
    483
    Antall liker
    135
    Sted
    Sør-Helgeland
    Torget vurderinger
    15
    I dag er det bare 5-serien som har samme finish på de tre delene. Frem til ca. 2013 brukte også XS-serien denne type fascia (som den ofte kalles). Du kan se forskjellen, hvis du sammenligner f.eks. Nait 5si og SuperNait 2.
     

    kmolds

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.10.2010
    Innlegg
    373
    Antall liker
    759
    Sted
    Ulsteinvik
    Hei.
    Hørte du noen forskjell på lyden?
    Det er jo mange, særlig NDS eiere, som klager på dårligere lyd.
    Ellers synes jeg dette er en meget tungvint måte å oppgradere på.
    Jeg må i tilfelle flytte pc ned i stua, eller dra med meg nds/555 opp på loftet.
    Og dessuten kjøpe riktige kabler.
    Kanske like greit å la nds være som den er.
    Det låter jo makalaust bra!
    NDS er IMHO helt fantastisk og blir bare bedre for hver firmware-oppdatering. Det er litt kronglete å oppdatere, men ikke så ille at det gjør så mye. Det tok meg ca. 15 minutter å gjennomføre. Jeg leste instruksjonene nøye, det kan lønne seg. Jeg har en Macbook Pro og da er det greit å plassere denne hvor anlegget står. Det er en del på det engelske forumet som foretrekker den forrige versjonen av programvaren. Selv liker jeg å ha den siste versjonen. Jeg har gjort store ting med anlegget den siste tiden så det er vanskelig å si noe om hvor mye denne oppdateringen endret lyden fra NDS, men jeg sitter igjen med en positiv følelse. NDS blir bare bedre med årene!
     

    HenrikGr

    Medlem
    Ble medlem
    12.05.2017
    Innlegg
    11
    Antall liker
    1
    Sted
    Fredrikstad
    Høyttalermatch til Naim Uniti Atom

    Hei,
    Lurte litt på anbefalinger for høyttalere til Naim Uniti Atom som en kompis har reservert seg.
    Stativ- eller bokhylleopplegg.
    Budsjett er rundt 10k, men kan nok gå over det også.

    -Henrik
     

    BritFi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.11.2012
    Innlegg
    2.912
    Antall liker
    1.935
    Sted
    Tilbake i Oslo, igjen.
    Torget vurderinger
    3
    Hei,
    Lurte litt på anbefalinger for høyttalere til Naim Uniti Atom som en kompis har reservert seg.
    Stativ- eller bokhylleopplegg.
    Budsjett er rundt 10k, men kan nok gå over det også.

    -Henrik
    https://mobile.twitter.com/stoneaudio/status/890433846914764800

    Må bare få anbefale disse småtassene jeg har selv. Spiller nå på Moon 240i med glimrende resultat, men de låt også veldig godt med Atoms foreløper, Naim UnitiQute. (Som jeg nå kun bruker som streamer)
     

    HenrikGr

    Medlem
    Ble medlem
    12.05.2017
    Innlegg
    11
    Antall liker
    1
    Sted
    Fredrikstad
    Hei,
    Lurte litt på anbefalinger for høyttalere til Naim Uniti Atom som en kompis har reservert seg.
    Stativ- eller bokhylleopplegg.
    Budsjett er rundt 10k, men kan nok gå over det også.

    -Henrik
    https://mobile.twitter.com/stoneaudio/status/890433846914764800

    Må bare få anbefale disse småtassene jeg har selv. Spiller nå på Moon 240i med glimrende resultat, men de låt også veldig godt med Atoms foreløper, Naim UnitiQute. (Som jeg nå kun bruker som streamer)
    Hei, Tviler jeg ikke på, men glemte å nevne at det er ei kone inni bilde også med sans for interiør - derav bør det ha en høy WIF :)
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.412
    Antall liker
    12.486
    Sted
    Sørlandet
    Jeg slenger innpå mitt tips før Auditor kommer med sine anbefalinger:

    En nær bekjent spiller på Uniti Atom og Rega RS5 og det låter fantastisk. Masse energi og bøttevis med P.R.A.T men aldri trettende og slitsomt.

    @ Auditor; håper du tar den med med et smil :)

    -BB-
     

    BritFi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.11.2012
    Innlegg
    2.912
    Antall liker
    1.935
    Sted
    Tilbake i Oslo, igjen.
    Torget vurderinger
    3
    Hei,
    Lurte litt på anbefalinger for høyttalere til Naim Uniti Atom som en kompis har reservert seg.
    Stativ- eller bokhylleopplegg.
    Budsjett er rundt 10k, men kan nok gå over det også.

    -Henrik
    https://mobile.twitter.com/stoneaudio/status/890433846914764800

    Må bare få anbefale disse småtassene jeg har selv. Spiller nå på Moon 240i med glimrende resultat, men de låt også veldig godt med Atoms foreløper, Naim UnitiQute. (Som jeg nå kun bruker som streamer)
    Hei, Tviler jeg ikke på, men glemte å nevne at det er ei kone inni bilde også med sans for interiør - derav bør det ha en høy WIF :)
    Kommer vel an på den generelle stilen hos vedkommende vil jeg tro.
    Dette et jo en old school arkitekt/designers drøm! Disse i valnøtt, i et hus fra 60-70 tallet med tidstypisk interiør..NICE! Men du tenker WAF, eller..?
     

    Fred11

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    07.07.2008
    Innlegg
    97
    Antall liker
    56
    Torget vurderinger
    1
    Ser at Britfi også anbefaler Neat. Min kone er veldig happy med disse. Da de har en helt unik evne til å forsvinne da de er så lave. Prøver å laste opp et bilde.
     

    MaKi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Innlegg
    3.989
    Antall liker
    229
    Torget vurderinger
    4
    Vakkert. Kan det avsløres hva slags bord det er til høyre i bildet?
     

    Fred11

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    07.07.2008
    Innlegg
    97
    Antall liker
    56
    Torget vurderinger
    1
    Vakkert. Kan det avsløres hva slags bord det er til høyre i bildet?
    Takk, Maki! Det er et litt eldre bord fra Bolia. Jeg juksa litt med bildet må jeg innrømme; la er 70-talls aktig gulnet filter over, siden det ble snakket om 60-70 talls design. Storebror, Xplorer er klart bedre enn lillebror. Mer av alt; detaljer, dynamikk og bass, men lillebror har en besnærende energisk spillestil. Bassen stikker seg ut sammen med en detaljert og behagelig topp. En venn som ikke har hifi som hobby sa ‘wow, det låter helt naturlig!’.
     

    MaKi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Innlegg
    3.989
    Antall liker
    229
    Torget vurderinger
    4
    Takk for svar. Er litt sugen på å teste noe annet enn Ibl. Men trenger noe som kan stå inntil bakvegg. Likte det fysiske med sbl, og elsker alt ved sl2, men er redd sistnevnte forrykker balansen og setter i gang et kjederas, samt at sl2 bør ha nyere naim. Da må jeg finne noe i samme gata som ibl. Hyl ut hvis noen her inne har kan2 til salgs, forresten.
     

    Fred11

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    07.07.2008
    Innlegg
    97
    Antall liker
    56
    Torget vurderinger
    1
    Ketil fra Nordic Sound er grei med utlån. Jeg ville prøvd Neat hjemme. De trenger ca 20 cm til bakvegg. Hadde Sbl hjemme en periode for en siste test og likte faktisk Nest Alpha bedre.
    Fredrik
     
    N

    Naca4

    Gjest
    Takk for svar. Er litt sugen på å teste noe annet enn Ibl. Men trenger noe som kan stå inntil bakvegg. Likte det fysiske med sbl, og elsker alt ved sl2, men er redd sistnevnte forrykker balansen og setter i gang et kjederas, samt at sl2 bør ha nyere naim. Da må jeg finne noe i samme gata som ibl. Hyl ut hvis noen her inne har kan2 til salgs, forresten.
    SL2 vil bli bra med elektronikken du har i dag, som forøvrig med små diy-inngrep kan løftes til nye høyder. Vet du om et par er det bare å gå for dem. Hadde Linn Kan1 her i passiv form et halvt års tid. Veldig morsomme og engasjerende høyttalere med en bass-punch som er naturstridig. En opplagt farvet høyttaler som var veldig kul på alt av rock, men på klassisk fungerte det ikke så bra. Særlig hørbart på symfonier hvor det på dynamiske utsving klappet litt sammen. SBL er minst like hurtige, har nøytralitet, bass, dynamikk og bryr seg ikke om musikktype.
     

    MaKi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Innlegg
    3.989
    Antall liker
    229
    Torget vurderinger
    4
    Takk for gode innspill. Ut fra veggen tør jeg ikke da det også er et rom det lekes i. Kanskje lurt å
    holde ut litt til. Sbl spilte bra men ikke waf nok, ble jeg forklart.
     

    costello

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.10.2004
    Innlegg
    1.334
    Antall liker
    123
    Torget vurderinger
    2
    Utførte 4.6 oppdateringen på NDS .
    Kan nok forstå at noen ikke liker dette. Lyden tar en litt annen retning.

    Mer energi fra mellomtone og oppover. Men også høyere oppløsning.
    Finner ikke så mye endring i bass. Men dette kan i høyeste grad være romavhengig.
    Men oppgraderingen tar i høyeste grad hensyn til PRAT!
    Det er opplagt mer detaljer her, adskillig mer avslørende.
    4.4 var mere tilbakelent og behagelig.



    Så det er egentlig opp til hver enkelt hva man setter pris på.

    Jeg liker veldig godt hva 4.6 gjør.
    Lyden er enda mer livlig og engasjerende.
    Og som sagt mere oppløst, på godt og vondt.

    Har Kudos 707.
    Og oppdateringen kan nok oppleves annerledes på andre høyttalere.
     

    MaKi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Innlegg
    3.989
    Antall liker
    229
    Torget vurderinger
    4
    Snuser litt på n-sats med originale stativer. Vanskelig å søke i tråden. Dere som har hatt de: var de ok? Hvor langt ut fra vegg? Det er interiørkriterier som er noe av det førende her for meg, men det må kunne funke og jeg kan ikke ha noe med slankere lyd inn med ibl. Litt skeptisk til de, virker ikke som det er stayere for de fleste.
     

    ketilb

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.10.2009
    Innlegg
    483
    Antall liker
    135
    Sted
    Sør-Helgeland
    Torget vurderinger
    15
    Maki, var meget fornøyd med mine n-sats, ville kjøpe igjen, hvis jeg var på jakt etter høyttalere. Tidligere beskrivelse fra meg her: http://www.hifisentralen.no/forumet/vennetra-der-hifimerker/368-naim-730.html#post1630803. Jeg lytter nesten utelukkende til klassisk musikk, sikkert verdt å ha i bakhodet, når du leser mine inntrykk. Har forøvrig hadd Allae og IBL også, førstnevnte ble for overveldende for meg/rommet (i mangel av bedre beskrivelse), sistnevnte for tynn/underveldende.
     
    Sist redigert:

    MaKi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Innlegg
    3.989
    Antall liker
    229
    Torget vurderinger
    4
    Meget takknemlig for svar. Det er noe med mobilmodus som gjør at linker til enkeltposter alltid sender meg til siste side i tråden. Men leste «jeg vil slå et slag for n-sats» tidligere; er det den du linker til?
     

    MaKi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Innlegg
    3.989
    Antall liker
    229
    Torget vurderinger
    4
    Har ikke samme sideantall som deg men fikk søkt i tråden og fant de fleste innlegg, inkl. dine. Virker som et trygt valg, men ser at få har de uten sub. Jeg er vant med ibl mk2 uten sub, men kunne vel kanskje tenkt meg litt mer fylde hvis jeg først byttet. Sub er utelukket i dette rommet.
     

    MaKi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Innlegg
    3.989
    Antall liker
    229
    Torget vurderinger
    4
    Var litt for sen med et par i lønn og org. stativer. Leter videre. Tror i grunnen allae vil funke i mitt rom og. Noen i Vestfold som er flinke med loddebolten og kan hjelpe med diskantbytte på Ibl, forresten?
     

    Bach_Man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    316
    Torget vurderinger
    3
    N-Sats er tynn i bassen, ingen tvil om det. Men resten låter raskt, detaljert og flott, og stativene er veldig gjennomtenkte.
     

    MaKi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Innlegg
    3.989
    Antall liker
    229
    Torget vurderinger
    4
    Da ble stativene mine. Så får jeg se om et par dukker opp. Allae er jeg også på jakt etter. Ibl kommer for salg med all sannsynlighet, må bare få loddet på ny diskant.
     

    magpal

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.11.2008
    Innlegg
    165
    Antall liker
    6
    Torget vurderinger
    1
    Er det noen her som har testet SuperUniti mot Unitiqute 1/2 direkte? Prisdifferansen er jo absolutt signifikant, men vil det være noen store forskjeller lydmessig foruten mer kraft i Superuniti?

    Naimaudio forumet er litt tvetydig her. Ser det er flere som hevder UQ kan ha en lydsignatur som er mindre analytisk og dermed er å foretrekke lydmessig, men så finnes det selvsagt også en del som foretrekker SuperUniti.
     
    X

    X186841

    Gjest
    Har hatt begge samtidig og ville valgt UQ2 uten å nøle.
    UQ kan bli litt svak på høyttalere som ikke er lettdrevne.
    SU er kjedeligere i lyden enn UQ og mange er plaget med støyende trafo.
     
    Sist redigert av en moderator:

    magpal

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.11.2008
    Innlegg
    165
    Antall liker
    6
    Torget vurderinger
    1
    Veldig interessant, takk for svar!

    Du sier UQ kan bli noe svak på tungdreven høyttalere - merkes dette mest på volum? Har nå en Superuniti på relativt tungdrevne høyttalere (sies det i alle fall, har Dynaudio 1.3SE med 85dB sensitivitet) og det er ingenting å si på kontroll på høyere volumer i alle fall. Synes for øvrig den er litt lite dynamisk på lavere volumer og savner nok noe "loudness" her. Spiller egentlig aldri noe særlig høyt (stort sett under 30 på volumkontrollen) og antar derfor at volum ikke blir et problem her.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn