Naim

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • MaKi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Innlegg
    3.989
    Antall liker
    229
    Torget vurderinger
    4
    Like flott! Det var vel et år nå i sommer, men savnet føles lengre ;)

    Denne hører vel hjemme i LP12 tråden, men jeg hører hjemme i Naim tråden :)
    Nå husker jeg ikke om det var ett eller to år siden jeg kjøpte min LP12? Jeg har vært altfor travel og fokus har vært andre steder, den har ihvertfall stått nærmest urørt og nedmontert siden kjøp. Den har sågar vært på bruktbørsen et par ganger også, men kloke ord fra "leon" har stoppet meg. Vel, oppsett er igang, men avbrutt av jobbreise, gleder meg til å sluttføre/ justere og ta den i bruk.


    Vis vedlegget 398416

    Vis vedlegget 398417
     

    kjetil200

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.08.2009
    Innlegg
    398
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    14
    image.jpg


    Meget fornøyd med det siste halvårets investinger. Se signaturen. Alt er byttet ut bortsett fra Squeezebox ??????
     

    Fred11

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    07.07.2008
    Innlegg
    97
    Antall liker
    56
    Torget vurderinger
    1
    Høyttalerne er virkelig pene! Grattis!
     
    N

    Naca4

    Gjest
    Bolt Down Nap160 er tilbake. Var skeptisk til å sende den på service da den låt meget bra som den var, men verksted beroliget meg med at den ikke ville endre tonen etter overhaling, bare bli bedre. Det viste seg å være riktig. Tonen og åpenheten er lik og den viser en dynamikk og tempo som er helt utrolig. Lydbildet er stort og det låter frigjort og utvungent uansett volum. Det mer mulig å spille på meget høyt uten at det blir ubehagelig og forsterkeren virker heller realistisk enn stresset. Prat, dynamikk og boogie med slagkraft låter det med Nac12/Snaps/Nap160.
     

    MaKi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Innlegg
    3.989
    Antall liker
    229
    Torget vurderinger
    4
    Moro, Naca4. Her er det også boogie, men kanskje enda mer en rolig, rytmisk og voksen naturlig flyt i musikken. Etter HiLine kom til, ble alt bare mer modent. Hadde faktisk trodd den var mer "frekk" i lyden, men den var altså bare total musikal og utrolig sammenhengende, akkurat slik Cds2/Xps/72/HC/180 spiller nå på Ibl mk2. Tipp topp her i peisstua/bibilioteket/musikk/lekerommet en fin lørdag ettermiddag.




    Bolt Down Nap160 er tilbake. Var skeptisk til å sende den på service da den låt meget bra som den var, men verksted beroliget meg med at den ikke ville endre tonen etter overhaling, bare bli bedre. Det viste seg å være riktig. Tonen og åpenheten er lik og den viser en dynamikk og tempo som er helt utrolig. Lydbildet er stort og det låter frigjort og utvungent uansett volum. Det mer mulig å spille på meget høyt uten at det blir ubehagelig og forsterkeren virker heller realistisk enn stresset. Prat, dynamikk og boogie med slagkraft låter det med Nac12/Snaps/Nap160.
     

    Vedlegg

    N

    Naca4

    Gjest
    Flott system MaKi, IBL kan virkelig formidle alle typer musikk på en åpen måte med en utrolig timing og rytmisk integritet, særlig med komponenter på det nivået du har.
     

    Fred11

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    07.07.2008
    Innlegg
    97
    Antall liker
    56
    Torget vurderinger
    1
    Veldig pent! Så kult at du har en slik klassisk kilde også! Cds2 er en fantastisk spiller som sikkert spiller fletta av mye fortsatt. Ren olive linje med IBL, klassisk! Selv har jeg en CB hicap til service og kjører nå med BD 160 (samme som Svein) med intern (dedikert og meget bra) strømforsyning til Sveins gamle nac 12. Det låter veldig bra med ndac-Teddy xps og SBL. Har satt begge powerlinene på Dac. Det låter veldig bra. Lp12 venter på dedikert nytt subchassis...
     

    Fred11

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    07.07.2008
    Innlegg
    97
    Antall liker
    56
    Torget vurderinger
    1
    Så kult at fu liker BD. Min var på service på Class A. Kjenner igjen at man kan spille høyere uten at det låter anstrengt. Hvordan er den i sammenlikning med den andre 160?
     

    MaKi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Innlegg
    3.989
    Antall liker
    229
    Torget vurderinger
    4
    Takk for hyggelige ord. Jo takk, jeg er veldig fornøyd. Lp12 er det siste som mangler, og skal tilbake når minstemann ikke er fullt så primat.
     
    N

    Naca4

    Gjest
    Så kult at fu liker BD. Min var på service på Class A. Kjenner igjen at man kan spille høyere uten at det låter anstrengt. Hvordan er den i sammenlikning med den andre 160?
    Nac 12/v2 er noe helt for seg selv, fint at du tar godt vare på den!
    Chrome Bumper utgaven er recappet av Neiljadman. Den låter noe mer agressivt og rått en BD-versjonen, gjengivelse avprat og boogie er helt sykt. Var det ikke noen som nevnte turbo-prat,-? BD versjonen er åpen og transparent og superdetaljert med en enestående flyt og timing. Den står aldri i veien for musikken og er som konstruksjon utsøkt klangbalansert. Ytelsen på 2x50watt er uvesentlig for den virker alltid å ha nok reserver. Det er tydeligvis ikke nødvendig å fylle opp effektforsterkere med ladelytter for her sitter det 2 x 10000uf. Foretrekker BD160, men CB160 er også meget god. Betrakter forøvrig begge som *voksne* forsterkere - hvis ikke dette uttrykket blir brukt om forsterkere som sløver ned rytmen og etterlater en sky av klanger?
     
    Sist redigert:

    Frank Robert

    Medlem
    Ble medlem
    29.04.2013
    Innlegg
    34
    Antall liker
    4
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    14
    Oppdatering av Naim nd5 xs (4.4 PC - TIDAL), kan virke som jeg mangler en usb driver - noen erfaringer? Søkt litt på nett, men usikker på denne eventuelle driveren, finner ikke informasjonen jeg trenger.
    Takknemlig for svar. :)
     
    Sist redigert:

    MaKi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Innlegg
    3.989
    Antall liker
    229
    Torget vurderinger
    4
    Særdeles ryddig og pent, Naca4.
     
    N

    Naca4

    Gjest
    Særdeles ryddig og pent, Naca4.
    Nja, Naim etter 1980 ser mer ryddig ut. Denne er håndbygget på bakrommet av Vereker sjøl,- Bildet viser at verkstedet som har overhalt den har gjort en grundig rengjøringsjobb på en 40 år gammel forsterker.
     
    Sist redigert:
    N

    Naca4

    Gjest
    Hadde en CB Nap160 som var recappet av 'neiljadman' og den spilte med friske fraspark. En virkelig god forsterker. Han lager også Neilmodifiserte buffer og gainkort. Da sjansen bød seg skaffet jeg meg et sett Neil's modifiserte 729 og 321 kort. Har plassert dem i Nac12 og det låter absolutt lovende. En moderne variant av klassisk flat-earth lyd. Her er det ikke spart på prat og boogie, samtidig er innsikten i miksen mer enn bra og lybildet har god bredde/høyde. Det låter overraskende smooth, men aldri kjedelig. Uten at noen sjangere blir favorisert så langt jeg kan høre låter rock svært levende. Led Zep, Thin Lizzy, Kaizers Orchestra og Gluecifer (for å nevne noen) på full guffe er virkelig moro.

     

    bruce2

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.12.2007
    Innlegg
    382
    Antall liker
    199
    Torget vurderinger
    1
    Noen som har erfaring med nedlasting av hi res filer til naim streamer? Hvor handler dere? Er kvaliteten verdt det? Hvilket format bruker dere? Noen tips?
     

    Fred11

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    07.07.2008
    Innlegg
    97
    Antall liker
    56
    Torget vurderinger
    1
    Dette høres veldig spennende ut! Smooth, men rocka er alltid bra! Hvor mye blir det totalt med frakt og innport? Fredrik
     
    N

    Naca4

    Gjest
    Dette høres veldig spennende ut! Smooth, men rocka er alltid bra! Hvor mye blir det totalt med frakt og innport? Fredrik
    Ser at de koster £230 + litt porto på Ebay. Tror det blir litt rimeligere direkte fra Neil om han kontaktes direkte via PFM. Kjøpte mitt sett brukt av samme mann jeg handlet min første Nac12 av, den samme du etter hvert kjøpte av meg.
    Som du kjenner til er lyden fra den tidlige epoken av Naim unik. Vanvittig rytmefølelse og groove, utrolig bra bassrespons og livaktighet, super mellomtone og en varm røraktig klang på stemmer. Det er et par amerikanere som spesielt roses for å bringe disse elementene videre og forbedre dem - Neiljadman og Ryan Sound Lab.
    Med Neilkortene åpnes lydbildet opp og blir veldig transparent. Det er spesielt merkbart på store symfonier, rolig, skummelt oversiktlig og lynhurtig (med SBL-høyttalere). Noe av det samme skjer på rock og det er lett å identifisere trommeslager(e) og bassganger sammen med alt annet. Rytme og timing er et hakk bedre enn med standard Naimkort. På minussiden blir kanskje litt av sjarmen borte, men det overskygges etter min mening av kraftige forbedringer. Neil har gjort en bemerkelsesverdig god jobb. Har ikke hørt Ryankortene, men disse går for å være enda bedre enn Neiljadmans.
     
    Sist redigert:

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.267
    Antall liker
    11.007
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Produktlansering på torsdag.....hva har luringene i Salisbury funnet på nå tro?
    Your Music Collection Reimagined 06/10/16 | Naim Audio Forums
    Kan tenke meg en slags UltraSuperUniti. Hvis den tar bluray/SACD og spiller i flere kanaler er jeg klar for å refinansiere. Men mest sannsynlig tar det en annen retning. En eller annen kobinasjon med en strømmetjeneste og nye formater, kanskje noe liknende Meridian MQA?
    Ved nærmere syn på videoen tipper jeg ripper med harddisk, server, nettverksspiller og integrert forsterker.
     
    Sist redigert:
    M

    medlem215396

    Gjest
    Det spekuleres hardt på forumet. Min rå gjetning går mot en 272 eller Superuniti lignende sak i mu-so/ Statement drakt, og kanskje en intern disc også.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.267
    Antall liker
    11.007
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Mye artig å lese på Naim-forum

    I wonder if it contains an infinite improbability drive ?


     

    Bach_Man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    316
    Torget vurderinger
    3
    En modulær løsning i mu-so familien kanskje, kanskje et multihøyttalersystem, kanskje romkorreksjon? Når de sier infinite possibilities tenker jeg at Statement er utelukket, vanligvis har toppmodellene færre muligheter og en mer tradisjonell filosofi. Men our most advanced development yet tyder jo på at dette er mer avansert enn Statement, så kanskje er det snakk om ett helt system.

    Noen mener at Uniti-serien skal refreshes, men selv om det er rom for oppgraderinger der (som DR og en liten opprydning og konsolidering) så må det jo være ganske radikalt for å rettferdiggjøre en slik hype, så jeg tviler på den muligheten.
     

    nma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Innlegg
    4.702
    Antall liker
    522
    Torget vurderinger
    1
    Ser ut som Naim er første produsenten som har fått til *fargeskjerm*. Mange har prøvd, og alle har "failet". Fin helhet i designet også, industrielt og maskulint uten å være over the top. Uniti Star ser ut som det ultimate HTPC-kabinettet..:)
     

    Bach_Man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    316
    Torget vurderinger
    3
    Er litt usikker på hva jeg skal synes om two-box look, men Atom frister i hvert fall. Naim-utviklet software ikke så mye, Naim har hatt en lei tendens til betateste på betalende kunder.
     

    thor_egil

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.09.2005
    Innlegg
    211
    Antall liker
    47
    Torget vurderinger
    2
    Noen som har erfaring med nedlasting av hi res filer til naim streamer? Hvor handler dere? Er kvaliteten verdt det? Hvilket format bruker dere? Noen tips?
    Hei Bruce. Har handlet på Homepage | HDtracks - The World's Greatest-Sounding Music Downloads og på www.highresaudio.com (ofte fordi hdtracks ikke har distribusjonsrett på enkelte innspillinger i norge/europa.
    Er det verdt det? Tja...24/96 av Keith Jarret har en litt annen klang enn 16/44 wav, men jeg er ikke sikker på at jeg hadde klart en a-b test. Det skal sies at jeg ikke har mange album å sammenligne med, så kanskje kan det være mer å hente. Men jeg setter pris på fysiske formater, og kjøper fortsatt gjerne det - og ripper for streaming. Men prisene på høyoppløste formater er ok, og man har et høyverdig produkt i hus i løpet av noe få minutter.

    Jeg tenker at dersom man streamer 16/44 over et Naim-anlegg og det låter dritt, må man ha gjort noe feil. Hos meg lyder fabelaktig!
     
    Sist redigert:

    thor_egil

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.09.2005
    Innlegg
    211
    Antall liker
    47
    Torget vurderinger
    2
    Liker det nye utseende.
    Ser at trange rackhyller ikke støtter betjening av volumratt.
    Synd at støtten for Riaa-trinn er borte.
    Litt få innganger på Uniti-erstatter Star, synes jeg.
     

    Bach_Man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    316
    Torget vurderinger
    3
    Etter litt mer tid til å sette meg inn i dette blir jeg imponert over hvor gjennomarbeidet og helhetlig serien er. Den adresserer alle svakhetene til den gamle Uniti, med moderne wifi (endelig 801.11ac), toveis belyst fjernkontroll, innebygget server, ripper, HDMI ARC, Bluetooth, Airplay. Det eneste jeg savner er linjeutgang til hodetelefonforsterker (som gamle NaimUniti hadde men ikke Super eller Qute), men det er kanskje et særbehov. Den innebygde hodetelefonforsterkeren skal være oppgradert og må vel testes, men jeg har ikke store forventninger. Noen vil savne Din med power, men personlig foretrekker jeg en vanlig 5 pins og separat strømforsyning på RIAAen.
     

    Stage

    Medlem
    Ble medlem
    18.02.2016
    Innlegg
    29
    Antall liker
    7
    Jag har Ryan Sound Lab kort,har haft dem i Nac 12 dual railed,Nac 72,Nac 32.5 och nu i BD Nac32,det låter fantastiskt bra !
    Liknande hur du beskriver Neiljadman korten,har dock inte testat dem.
    Ryan Sound Lab har numera uppgradering till Hicap samt ett eget försteg/powersuppy.
     

    Stage

    Medlem
    Ble medlem
    18.02.2016
    Innlegg
    29
    Antall liker
    7
    Dette høres veldig spennende ut! Smooth, men rocka er alltid bra! Hvor mye blir det totalt med frakt og innport? Fredrik
    Ser at de koster £230 + litt porto på Ebay. Tror det blir litt rimeligere direkte fra Neil om han kontaktes direkte via PFM. Kjøpte mitt sett brukt av samme mann jeg handlet min første Nac12 av, den samme du etter hvert kjøpte av meg.
    Som du kjenner til er lyden fra den tidlige epoken av Naim unik. Vanvittig rytmefølelse og groove, utrolig bra bassrespons og livaktighet, super mellomtone og en varm røraktig klang på stemmer. Det er et par amerikanere som spesielt roses for å bringe disse elementene videre og forbedre dem - Neiljadman og Ryan Sound Lab.
    Med Neilkortene åpnes lydbildet opp og blir veldig transparent. Det er spesielt merkbart på store symfonier, rolig, skummelt oversiktlig og lynhurtig (med SBL-høyttalere). Noe av det samme skjer på rock og det er lett å identifisere trommeslager(e) og bassganger sammen med alt annet. Rytme og timing er et hakk bedre enn med standard Naimkort. På minussiden blir kanskje litt av sjarmen borte, men det overskygges etter min mening av kraftige forbedringer. Neil har gjort en bemerkelsesverdig god jobb. Har ikke hørt Ryankortene, men disse går for å være enda bedre enn Neiljadmans.
    Jag har Ryan Sound Lab kort,har haft dem i Nac 12 dual railed,Nac 72,Nac 32.5 och nu i BD Nac32,det låter fantastiskt bra !
    Liknande hur du beskriver Neiljadman korten,har dock inte testat dem.
    Ryan Sound Lab har numera uppgradering till Hicap samt ett eget försteg/powersuppy.
     
    N

    Naca4

    Gjest
    Jag har Ryan Sound Lab kort,har haft dem i Nac 12 dual railed,Nac 72,Nac 32.5 och nu i BD Nac32,det låter fantastiskt bra !
    Liknande hur du beskriver Neiljadman korten,har dock inte testat dem.
    Ryan Sound Lab har numera uppgradering till Hicap samt ett eget försteg/powersuppy.
    Hei, kult med BD32. En preamp jeg kunne tenke meg på grunn av samme enkle oppbygging som Nac12, men med flere innganger. Ja jeg registrerte at Ryan Sound Lab har egen forforsterker på gang. Det er er startet tråd om dette på forumet 'Audioflat' hvor tilbakemeldingene har variert. Oppgraderingen beregnet til Hicap virker å være noe i nærheten av Avondale TP4R med annen type regulator. Har ikke undersøkt så mye rundt dette da jeg bruker single-railed 12S/CB-Snaps/Nap160.
    Har forresten Neiljadmans 322-mm kort i bestilling.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn