Naim

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Frank Robert

    Medlem
    Ble medlem
    29.04.2013
    Innlegg
    34
    Antall liker
    4
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    14
    Er eier av en ND5xs, koblet den nå til en nyinnkjøpt LM502 dac - det var en vesentlig oppgradering! Men lurer fortsatt på hvordan NAIM dac låter - noen erfaringer? :)
     

    kjetil200

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.08.2009
    Innlegg
    398
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    14
    Fikk hentet et par Krix Equinox i dag. Endelig en høyttaler som passer det lille lytterommet mitt. Heresyene ble for effektive, Buchardt krevde mer plass enn jeg kunne gi dem og de gamle Tannoyene yter ikke forsterkeren rettferdighet.

    Detaljert, krisp, nerve i mellomtonen og tilstrekkelig med bass er de første tingene som slår meg. Dette er høyttalere jeg har hørt om i mange år uten å ha tenkt på å prøve når jeg har byttet høyttalere. Ja, jeg savner dynamikken i Heresyene, men denne lille tassen har driv og snert uten å spille så høyt. Morsomt, for de virker å være en god match til Supernaiten som sørger for at jeg sitter å tramper takten. Jeg får for meg at disse kunne vært morsomme på noe eldre Naim også?
     

    ChristianK

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.02.2014
    Innlegg
    65
    Antall liker
    84
    Sted
    Mysen
    Er det lov med litt snikreklame for en salgsannonse?

    La nettopp ut en svært rimelig Superuniti på torget nå :) til info til alle Naim elskere! :)
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.267
    Antall liker
    11.009
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Hvorfor selge SuperUniti?
    -god forklaring kreves for å bli tilgitt snikreklame :)
    Jeg mener, interessant å vite hva du foretrekker, oppgradering, lydkarakter, praktiske eller andre prioriteringer?

    ps: har en SU jeg også, den er ikke til salgs
     

    ChristianK

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.02.2014
    Innlegg
    65
    Antall liker
    84
    Sted
    Mysen
    Hvorfor selge SuperUniti?
    -god forklaring kreves for å bli tilgitt snikreklame :)
    Jeg mener, interessant å vite hva du foretrekker, oppgradering, lydkarakter, praktiske eller andre prioriteringer?

    ps: har en SU jeg også, den er ikke til salgs

    Jeg skal oppgradere til ett litt mer tungvindt system :) planen er PS Audio Directstream Junior DAC og PS Audio 250 effekt forsterker.

    Har også unitiqute så :)
     

    journeyman

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    22.04.2005
    Innlegg
    61
    Antall liker
    1
    Hei,

    noen som kjenner til både Naim og Linn og har lyst å litt om forskjellene? Tenker da på forsterkerene.
     
    M

    medlem215396

    Gjest
    If you like being able to do other things while listening to music, switch to Linn. If you prefer being incapable of doing anything else while the music is playing, stay with Naim!

    :) Jeg har ingen erfaring med Linn sjøl så er det sagt. Det sies at Linn og Naim er veldig forskjellige og man må høre dem, sammenligne for å finne ut hva man liker.

    noen som kjenner til både Naim og Linn og har lyst å litt om forskjellene? Tenker da på forsterkerene.
     
    Sist redigert av en moderator:

    Frank Robert

    Medlem
    Ble medlem
    29.04.2013
    Innlegg
    34
    Antall liker
    4
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    14
    Hvilken type kontakt kreves på kabelen for oppdatering av nd5xs - trodde det var en kabel som er gangbar med Samsung enheter, men der tok jeg feil...
    Hvor får jeg eventuelt kjøpt en slik?
    Takknemlig for svar!

    mvh
     

    bruce2

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.12.2007
    Innlegg
    382
    Antall liker
    199
    Torget vurderinger
    1
    Sitter og slapper av med stereo pluss sine spillelister på tidal. Naim og kudos er match made in heaven. Formidabel innsikt. Kontant og besluttsom fremføring i beste naim ånd.
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.066
    Antall liker
    16.906
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Jeg eier en Naim Nac 272 som jeg er knakende godt fornøyd med. Snuser litt på å kjøpe meg noen high end hodetelefoner. Noen som vet noe om kvaliteten på den innebygde hodetelefonforsterker på 272?
     

    costello

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.10.2004
    Innlegg
    1.334
    Antall liker
    123
    Torget vurderinger
    2
    Full avslapping i dag! Sola skinner ute, allikevel må jeg innom stua av og til å høre på en låt eller to.
    NDS/555dr spiller kanonbra nå etter noen mndr innspilning. Tidal er kjekt å ha for å uforske nye artister, men foretrekker vanligvis egne, rippede CD-skiver.
    Naim og Kef spiller da helt ypperlig i lag, synes jeg.

    Vet ikke om det er tillatt å nevne det her, men jeg har en CDS3 med siste oppgradering stående i esken på loftet. Noen som vil kjøpe?
    Hva skal man forlange for noe slik tro?
    Spilleren er jo for god til bare å bli satt bort.:cool:
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Cds3 begynner jo å bli noen år etter hvert (lansert 2002), noen som har testet den mot nyere cdspillere i 30-70K prisklassen? Min er fra 2003 og jeg vurderer å ha service på den eller kanskje selge den og kjøpe en ny cdspiller. Er de gamle fortsatt eldst eller er de nye spillerne blitt mye bedre se siste årene? Er best mulig lyd fra cd (44.1/16) som er interessant for meg, ikke hvordan en ny er på sacd eller High rez på eventuelt digitale innganger.
     

    MaKi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Innlegg
    3.989
    Antall liker
    229
    Torget vurderinger
    4
    Denne er vel blant de siste store før mange kastet seg på streaming. Jeg ville, fordi jeg liker naim sin lyd bedre enn noe annet, tro at den fortsatt spiller fletta av det aller, aller meste. Forutsatt at man liker naim sin måte å presentere musikk. Jeg har Cds2, og selv om den har et visst preg av alder(Olive hadde jo en annen klang), så har jeg hørt fint lite som presenteres musikk noe særlig mer naturlig. For meg. Jeg hørte Linn DS Renew hos balthar, den spilte forrykende godt. Skulle jeg hatt en annen cd-spiller, så hadde det vært Cds3 eller 555. Jeg er ikke ute etter noe annet enn den type presentasjon, og da er det ingenting som kan erstatte de, i mine ører.




    Cds3 begynner jo å bli noen år etter hvert (lansert 2002), noen som har testet den mot nyere cdspillere i 30-70K prisklassen? Min er fra 2003 og jeg vurderer å ha service på den eller kanskje selge den og kjøpe en ny cdspiller. Er de gamle fortsatt eldst eller er de nye spillerne blitt mye bedre se siste årene? Er best mulig lyd fra cd (44.1/16) som er interessant for meg, ikke hvordan en ny er på sacd eller High rez på eventuelt digitale innganger.
     

    bruce2

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.12.2007
    Innlegg
    382
    Antall liker
    199
    Torget vurderinger
    1
    Full avslapping i dag! Sola skinner ute, allikevel må jeg innom stua av og til å høre på en låt eller to.
    NDS/555dr spiller kanonbra nå etter noen mndr innspilning. Tidal er kjekt å ha for å uforske nye artister, men foretrekker vanligvis egne, rippede CD-skiver.
    Naim og Kef spiller da helt ypperlig i lag, synes jeg.

    Vet ikke om det er tillatt å nevne det her, men jeg har en CDS3 med siste oppgradering stående i esken på loftet. Noen som vil kjøpe?
    Hva skal man forlange for noe slik tro?
    Spilleren er jo for god til bare å bli satt bort.:cool:
    Jeg solgte den cdx2 jeg kjøpte av deg i fjor høst for 8500. Det var 2005 modell. Det er mange som fortsatt er interessert i cd spiller om prisen er rett. Jeg ville lagt den ut på finn. Jeg fikk flest respondenter der.

    Jeg solgte både cdx2 og xps2 og kjøpte ndx. Fikk 12000 for xps2.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Denne er vel blant de siste store før mange kastet seg på streaming. Jeg ville, fordi jeg liker naim sin lyd bedre enn noe annet, tro at den fortsatt spiller fletta av det aller, aller meste. Forutsatt at man liker naim sin måte å presentere musikk. Jeg har Cds2, og selv om den har et visst preg av alder(Olive hadde jo en annen klang), så har jeg hørt fint lite som presenteres musikk noe særlig mer naturlig. For meg. Jeg hørte Linn DS Renew hos balthar, den spilte forrykende godt. Skulle jeg hatt en annen cd-spiller, så hadde det vært Cds3 eller 555. Jeg er ikke ute etter noe annet enn den type presentasjon, og da er det ingenting som kan erstatte de, i mine ører.




    Cds3 begynner jo å bli noen år etter hvert (lansert 2002), noen som har testet den mot nyere cdspillere i 30-70K prisklassen? Min er fra 2003 og jeg vurderer å ha service på den eller kanskje selge den og kjøpe en ny cdspiller. Er de gamle fortsatt eldst eller er de nye spillerne blitt mye bedre se siste årene? Er best mulig lyd fra cd (44.1/16) som er interessant for meg, ikke hvordan en ny er på sacd eller High rez på eventuelt digitale innganger.
    Kunne vært interessant å teste en CD555 men det blir nok ikke aktuelt å kjøpe en. Det virker som om det er en stor prosentandel som har hatt tekniske problemer med disse, samt at brukt prisen på de jeg har sjekket er ca. 6 ganger det jeg vurderer å selge min cds3 for. Nå som Naim overraskende nok har satt ned prisen på transport skifte på cds3 til £340 (ref. Naim forum) så virker denne som et mye bedre kjøp om man ønsker en Naim spiller i årene fremover (men har som nevnt ikke hørt CD555). Etter jeg fikk satt min spiller på Fraim fungerer min spiller som den skal, men jeg har kun testet den mot en 3 delt Cyrus spiller til rundt 40% av ny cds3 pris, og jeg foretrekker helt klart cds3. Jeg har ikke Naim forsterker men det gamle Phonosophie forsterkersettet til balther som du kanskje har hørt, har vurdert en NAC252 men balther mente det ikke var den helt store forskjellen da han hadde prøvd denne.
     

    MaKi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Innlegg
    3.989
    Antall liker
    229
    Torget vurderinger
    4
    Det settet har jeg hørt. Naim kilde fungerer jo helt topp på Phonosophie. Uten å ha hørt ditt sett med Cds3, tror jeg nok du virkelig må opp noen gode steg for en reell oppgradering. Etter å ha hørt settet ditt aktivt, min egen P.sophie aktiv, div naim osv, så er vel balthar sin Linn med 552 osv. det eneste jeg har hørt hvor det virkelig tok an en nye skala. Men, det gjorde det til de grader og. Det siste sløret mellom god reproduksjon og faktisk musikk var omtrent borte.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Cds3 er den beste cdspiller jeg har hørt hjemme, men har jo ikke hørt så mange da. Litt lysten på å teste en nyere som f.esk den nye til Hegel for å sammenligne ny mot det som skal være noe av det bedre fra cdens glansdager.
     

    MaKi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Innlegg
    3.989
    Antall liker
    229
    Torget vurderinger
    4
    For egen del ville jeg ikke solgt cds3 før jeg hadde testet noe annet :)
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    P.g.a strømbrudd så stod den uten strøm noen timer i dag, og jeg innbiller meg at den spiller litt bedre i dag en gjorde i går. Er vinyl som er referansen min og det mangler litt på å matche lyden på de beste lp platene, så spørs det om det finnes noe betalbart som kan matche vinylen?
     

    MaKi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Innlegg
    3.989
    Antall liker
    229
    Torget vurderinger
    4
    Cds-modellene har vel nettopp den forcen at de er veldig "vinylaktige" i sin voicing og opplevelse. Jeg vet ikke hva det skulle vært som kunne fått deg nærmere vinylen, men det kan jo godt være det finnes.


    P.g.a strømbrudd så stod den uten strøm noen timer i dag, og jeg innbiller meg at den spiller litt bedre i dag en gjorde i går. Er vinyl som er referansen min og det mangler litt på å matche lyden på de beste lp platene, så spørs det om det finnes noe betalbart som kan matche vinylen?
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Vurderer enten å enten fjerne de fleste boksene fra stua (kanskje erstatte med en Devialet) eller prøve Naim forsterker. Om jeg ikke selger cds3 så har jeg lyst å teste en NAC252 og da blir det brukt. På Hifi shark ligger det et par stk. til 17' og 19' euro, noen som har en oversikt over hva disse pleier å gå for i Norge?
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.066
    Antall liker
    16.906
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Gjorde en test i dag på min N272. Koblet i fra XPS og testet den interne strømforsyning i N272. Ble ikke lange testen for d låt trist og tamt. Rart at Hifi magasiner tester denne uten ekstern strømforsyning.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Vel, du dobler jo prisen og litt til. Kjøpte du xps til 272 eller hadde du den på en cdspiller først?
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.066
    Antall liker
    16.906
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Jeg fikk tak i en brukt recappet xps til en rimelig pris. Kjøpte den samtidig med en ny N272. Har hørt demo av 272/250. Tenker hva en xps kunne gjort der. Ja den er dyr men 272 kommer ikke til sin rett uten ekstern strømforsyning.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Har kikket litt på 272, men det er nok en brukt 252 som frister mest prøve.
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.066
    Antall liker
    16.906
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    252 er nok noen klasser over 272. Men prisen blir høy hvis en skal hive på f eks NDX og kanskje en strømforsyning. Er gira på naim hele veien og det frister med 300dr. Men det spørs om den klarer å drive mine Mahler...,
     

    Regasus

    Medlem
    Ble medlem
    12.04.2016
    Innlegg
    19
    Antall liker
    24
    Torget vurderinger
    5
    252 er nok noen klasser over 272. Men prisen blir høy hvis en skal hive på f eks NDX og kanskje en strømforsyning. Er gira på naim hele veien og det frister med 300dr. Men det spørs om den klarer å drive mine Mahler...,
    300 er null problem på Mahler. Selv om Mahler har gjennemsnittig følsomhet og noe lav impedans i bassen vil det fungere fin fint.
    Har ved flere anledninger hørt 282/ 300 (ikke DR) med større ATCer hos en god kompis i UK og det fungerer fantastisk bra. Vil nok tro at det vil være et stort løft for deg å få inn en 300 med tanke på total systembalanse, som «Naimister» er så opptatt av.

    Ifølge UK Naim forumet mener mange at 272 sin pre er mere i klasse med 282. Fortsatt en meget habil pre og utentvil veldig bra bang for the buck med 272.

    Kjenner det frister svært med en 272 system. Er det flere her inne med 272 og Naim power?
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    252 er nok noen klasser over 272. Men prisen blir høy hvis en skal hive på f eks NDX og kanskje en strømforsyning. Er gira på naim hele veien og det frister med 300dr. Men det spørs om den klarer å drive mine Mahler...,
    Har Naim cdspiller og en Supercap så en brukt 252 blir rimelige en ny 272 (252 har ikke intern psu så den trenger en ekstern)
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.066
    Antall liker
    16.906
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Har mulighet til å teste en 250dr. Den er bare 10watt mindre enn 300 men det er vel kanskje flere ting som spiller inn. Kanskje det kommer JC1 blokker for salg snart😅
     

    Regasus

    Medlem
    Ble medlem
    12.04.2016
    Innlegg
    19
    Antall liker
    24
    Torget vurderinger
    5
    Har mulighet til å teste en 250dr. Den er bare 10watt mindre enn 300 men det er vel kanskje flere ting som spiller inn. Kanskje det kommer JC1 blokker for salg snart������
    Det er noen år siden jeg hadde Naim i huset (savner ofte Naim lyden), men minnes at det var alltid mere en nok overskudd. En 250DR vil hvertfall gi deg en pekepinne på om den passer dine ører. 300 har nok endel mere strøm til krevende last.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn