Naim

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.092
    Antall liker
    16.991
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Har litt lyst å fortelle en liten solskinn historie. Har Vienna Acoustics Mahler. Dette er store høyttalere med 2 stk sidemonterte 10" i hver. Dette er ganske høflige ht som kanskje er litt krevende å få til. Bassen kan fort bli litt brumlebass. Litt tamme på midbass. Trommer kan bli litt svakt og fraværende. Har hatt en del forskjellige monoblokker. Xindax pa1, ARC ref 210 og nå Parasound JC1.
    Pre og dac har vært ARC 26/dac 8. Deretter Pass labs xp20 og Auralic Vega/Aries. Holdt på å gi opp. Låt kjempe fint på mye. Men rock som eg liker, ble forbannet tamt og uengasjerende. Litt påfallende er at eg som hater Sting det låt egentlig jævli fint. Vokalen fyller liksom hele rommet.

    Men eg vil ikke høre på Sting. Jeg liker rock.( liker mye annet også) Gammelt så nytt. Solgte pass labs og auralic. Bestille meg en Naim Nac n272 fra musik-magazinet (takk for topp service) og en brukt xps2. Med litt skepsis men også forhåpninger ble dette koblet opp sammen med mine Jc1 monoblokker.

    Å du all verden. Her skjedde det noe virkelig gøy. Mahler var ikke til å kjenne igjen. Dypbassen er strammet opp. Midbassen er mye mere tilstede. Trommer smeller virkelig til. Samtidig så låter mellomtonen fremdeles åpen og mektig. Spiller alt fra gammel Black Sabbath til nyere ting kjempe engasjerende og fett. Anlegget er nå så rytmisk og slagkraftig at eg sitter her å gliser. Venter bare på at ungene skal legge seg slik at eg kan få spille musikk igjen. Bruker for det meste Tidal og flac fra nettverk. Kanskje det blir naim effekt en gang, men akkurat nå synes eg at Jc1 gjør en kjempe jobb.
     
    Sist redigert:

    Festus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.01.2010
    Innlegg
    1.263
    Antall liker
    3.114
    Torget vurderinger
    3
    Hva av stativhøyttalere går som hånd i hanske med en Naim Nait 5Si?
     

    IvarT

    Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Innlegg
    2.062
    Antall liker
    4.940
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    2
    Hva av stativhøyttalere går som hånd i hanske med en Naim Nait 5Si?
    Naim og Spendor er vel en ganske god kombinasjon, så kanskje Spendor SP3/1R² eller SP2/3R²? Eventuelt S3/5R² om du kan klare deg med en svært liten høyttaler og/eller har begrenset budsjett.
     

    Liotheles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2002
    Innlegg
    2.825
    Antall liker
    720
    Torget vurderinger
    4
    @Festus: Høyttalere som ofte er nevnt som god match til Naim er: Harbeth, Spendor, Naim, Neat, Linn, Rega.
    Nait 5Si er en sprek liten tass så hvis rommet er passe stort (7-15m2) ville jeg nok personlig forsøkt å få hørt Neat Motive SX3 hos Nordic Sound Design eller Harbeth P3ESR hos Audioaktøren.
    Lykke til!
     

    bruce2

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.12.2007
    Innlegg
    382
    Antall liker
    199
    Torget vurderinger
    1
    Eller hvorfor ikke kjøpe mine neat momentum 3i som ligger på bruktbørsen? Jeg har vært strålende fornøyd med dem i flere år. Sammenlignet med Harbeth, som jeg også har hatt, er dette små fyrverkeri som virkelig får frem PRAT (pace, rythm and timing) på en utmerket måte. Jeg bytter dem ut nå, siden anlegget er flyttet ut i en ganske stor stue.

    Det var dagens reklame!

    For ordens skyld: Kudos bør føyes til listen over Naim-vennlige høyttalere!
     

    Liotheles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2002
    Innlegg
    2.825
    Antall liker
    720
    Torget vurderinger
    4
    Enig der bruce2, Kudos må med på listen!
    Og for ordens skyld: Ligger mange Kudos på bruktbørsen her også nå.
    ;)
     

    bruce2

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.12.2007
    Innlegg
    382
    Antall liker
    199
    Torget vurderinger
    1
    Ja. Helt utrolig at de ikke blir solgt. Dette er jo utrolige kvalitetshøyttalere. Bruktmarkedet gir mulighet for noen kupp for tiden.

    Enig der bruce2, Kudos må med på listen!
    Og for ordens skyld: Ligger mange Kudos på bruktbørsen her også nå.
    ;)
     

    bruce2

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.12.2007
    Innlegg
    382
    Antall liker
    199
    Torget vurderinger
    1
    Så fint at du ble fornøyd. Jeg trodde nok du ville bli det. Da er det bare og nyte. Naim effektforsterker kan jo alltids komme senere... Jeg spiller på parasound zdac med naim forsterker for øyeblikket. Parasound er virkelig bra.

    Har litt lyst å fortelle en liten solskinn historie. Har Vienna Acoustics Mahler. Dette er store høyttalere med 2 stk sidemonterte 10" i hver. Dette er ganske høflige ht som kanskje er litt krevende å få til. Bassen kan fort bli litt brumlebass. Litt tamme på midbass. Trommer kan bli litt svakt og fraværende. Har hatt en del forskjellige monoblokker. Xindax pa1, ARC ref 210 og nå Parasound JC1.
    Pre og dac har vært ARC 26/dac 8. Deretter Pass labs xp20 og Auralic Vega/Aries. Holdt på å gi opp. Låt kjempe fint på mye. Men rock som eg liker, ble forbannet tamt og uengasjerende. Litt påfallende er at eg som hater Sting det låt egentlig jævli fint. Vokalen fyller liksom hele rommet.

    Men eg vil ikke høre på Sting. Jeg liker rock.( liker mye annet også) Gammelt så nytt. Solgte pass labs og auralic. Bestille meg en Naim Nac n272 fra musik-magazinet (takk for topp service) og en brukt xps2. Med litt skepsis men også forhåpninger ble dette koblet opp sammen med mine Jc1 monoblokker.

    Å du all verden. Her skjedde det noe virkelig gøy. Mahler var ikke til å kjenne igjen. Dypbassen er strammet opp. Midbassen er mye mere tilstede. Trommer smeller virkelig til. Samtidig så låter mellomtonen fremdeles åpen og mektig. Spiller alt fra gammel Black Sabbath til nyere ting kjempe engasjerende og fett. Anlegget er nå så rytmisk og slagkraftig at eg sitter her å gliser. Venter bare på at ungene skal legge seg slik at eg kan få spille musikk igjen. Bruker for det meste Tidal og flac fra nettverk. Kanskje det blir naim effekt en gang, men akkurat nå synes eg at Jc1 gjør en kjempe jobb.
     

    Rene.J

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.01.2015
    Innlegg
    179
    Antall liker
    44
    Hey, overvejer og købe et sæt Naim forstærkersæt. Det er nac202/nap200 og en napsc. Er det noget der spiller godt?

    Skal være i stedet for min nuværende hegel h300 og skal spille på et sæt Dynaudio Focus 340:)
     

    aircanada

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.07.2012
    Innlegg
    636
    Antall liker
    318
    Sted
    Ørsta
    Torget vurderinger
    3
    Skal være i stedet for min nuværende hegel h300 og skal spille på et sæt Dynaudio Focus 340:)
    Misfornøyd med H300?
    Spør fordi jeg nettopp har solgt min egen, og grunnen til det var i grunnen "oppgraderingsspøkelse" og ikke kvaliteten på H300.
     

    Festus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.01.2010
    Innlegg
    1.263
    Antall liker
    3.114
    Torget vurderinger
    3
    Takk for alle Input på stativ ht til naim, bruker den i på eldre høyttalere jeg har stående, den spiller bra på larsen og rega, men en katastrofe på snell j3.
     

    Rene.J

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.01.2015
    Innlegg
    179
    Antall liker
    44
    Skal være i stedet for min nuværende hegel h300 og skal spille på et sæt Dynaudio Focus 340:)
    Misfornøyd med H300?
    Spør fordi jeg nettopp har solgt min egen, og grunnen til det var i grunnen "oppgraderingsspøkelse" og ikke kvaliteten på H300.
    Er super glad for min Hegel men har altid godt kunne tænke mig og prøve Naim:D
     

    bruce2

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.12.2007
    Innlegg
    382
    Antall liker
    199
    Torget vurderinger
    1
    Jeg må ut og kjøpe en nas til lagring av bilder. Etterhvert vil jeg anskaffe en naim streamer og vil sikkert bruke den til musikk også. Jeg har null peiling. Kan noen tipse meg om en grei nas som også funker til naim streamer?
     

    Jarll

    Medlem
    Ble medlem
    22.09.2004
    Innlegg
    22
    Antall liker
    4
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    8
    Jeg har god erfaring med QNAP og Synology NAS'er og WD Red hardisker med Naim streamerer.

    Denne vil fungere utmerket: https://www.netonnet.no/art/data-og-nettbrett/nettverk/nas/synology-diskstationds216se/223083.11045/ med to av disse hardiskene https://www.netonnet.no/art/datakom...a5/wd-redwd30efrx64mb3tb5400rpm/177130.11113/

    Alternativt kan installasjon av Vortexbox software på en gammel PC som du ikke broker med stor hardisk (>1 TB) også fungere meget bra. Da har du I tillegg en brukervennlig cd-ripper.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Har ikke vært helt fornøyd med min Superline og etter en lengre pause fra hifi så har jeg spilt litt musikk igjen. Lyden med Superline har vært litt detaljløs og tam sammenlignet med den innbygde riaa i pre. Jeg har brukt 220 ohms belastning på mine AT-33 puer (anbefalt 100 ohm < fra AT), og kom på jeg ikke hadde testet andre belastninger etter jeg fikk Supercapen. Flyttet også SL tilbake til Fraimen, etter at den av praktiske årsaker hadde stått mellom effektforsterker og SC, og prøvde med 500 ohm. Wow, for en forskjell! Ble nesten i overkant friskt, men den største forskjellen var dynamikken. Var som å få en ny riaa! Jeg måtte jo finne ut om det bare var belastningen som gjorde forskjellen så jeg skrudde av SC og skiftet tilbake til 220 ohm, og de spilte like tamt igjen. Så av med SC og tilbake med 500 ohm, men det spilt fortsatt tamt og kjedelig? WTF! Etter litt grubling så skrudde jeg av SC og lot den stå av i ca. 5 min og så på igjen, og da var den gode lyden tilbake!

    Skal ikke være lett dette med vinyl, men nå begynner det endelig å bli bra med SL. Spiller nå med Regaen så det burde bli enda bedre når jeg får orden på pu på TW Raven.
     

    Bach_Man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    316
    Torget vurderinger
    3
    Jeg lyttet meg frem til 500 ohm med At OC9 i sin tid, lavere ble litt tamt. Så produsenten sine anbefalinger bør kanskje tas med en klype salt. Endte opp med å sette inn en kapasitiv plugg også, virket som det hjalp litt på RFI.
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.368
    Antall liker
    63.320
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Da har Naim lagt ut oppgradering for avspilling av DSD for Naim DAC og DAC V1 :)
     
    M

    medlem215396

    Gjest
    Hovedanlegget har stått avslått siden i sommer så NDS har ikke fått siste programvare oppdatering. Qute2 i stuen fikk injeksjonen igår kveld og Tidal er oppe og går. Jeg kan ikke få fullrost Qute/ Iota.
     

    bruce2

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.12.2007
    Innlegg
    382
    Antall liker
    199
    Torget vurderinger
    1
    Etter og ha prøvd en streamingløsning i den rimeligere enden av skalaen, er nå naim cdx2 og xps2 er solgt. Jeg følte rett og slett at den rimelige løsningen matchet cd-spilleren på mange parametre til 1/10 av prisen! Når man har prøvd brukervennligheten til Tidal, føler i hvert fall jeg at kjøp av CD-plater blir helt unødvendig.

    Nå har jeg tatt steget fullt ut og anskaffet ndx! Jeg var usikker på hva jeg kunne forvente, ettersom mange sa at cdx2 med XPs er overlegen ndx. Der er jeg ikke helt enig. Jeg synes ndx er utrolig god! Her er det silkemykt og boksehansker om hverandre, ettersom hva musikken krever. Rommet, klangfarger, følelse, innsikt - utrolig bra.
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.092
    Antall liker
    16.991
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Var d du som kjøpte den latterlig billige ndx her på sentralen? I så fall har du gjort et kjempebra kjøp:cool:
     
    X

    X186841

    Gjest
    Prisen var helt riktig den, var mange lavere bud, også 2 såvidt høyere men de var ikke fra Norge.



    Var d du som kjøpte den latterlig billige ndx her på sentralen? I så fall har du gjort et kjempebra kjøp:cool:
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.092
    Antall liker
    16.991
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Det var ikke ment som et spark til selger. D er markedet som bestemmer. Mener bare at kjøper har vært heldig og fått en NDX til enn hyggelig pris.

    Har selv gjort salg har gjort kjøperen happy en meg.
     
    X

    X186841

    Gjest
    Naim bruktmarkedet så ut til å være mettet engang i 2014.
    I 2012 fikk man solgt Naim produkter med avslag på under 30% av nypris.
    I dag er man heldig om noen i det heletatt vil kjøpe.
    Og det er ikke bare Naim men flere andre merker og som er tungt omsettelig til latterlige priser.
    Eneste jeg har fått topp priser på siste året er ett par Hegel forsterkere som etter min mening ikke stikker seg ut som noe fantastisk.
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.092
    Antall liker
    16.991
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Har solgt litt dyrere ting i det siste. Jeg har solgt til utlandet. Då har jeg fått veldig bra betalt. Bare dritt bud fra Norge. Er nok kjøperens marked på hifi her til lands.
     

    Nerdov

    Fersking
    Ble medlem
    12.01.2014
    Innlegg
    3
    Antall liker
    0
    Sted
    Trondheim
    Dette er morsom lesning...... Og kan hende falt Hugo ut av lomma, og ned på gulvet i samme øyeblikk :)

    'New' Naim DAC Strikes a Chord | Naim Audio Forums


    Da har Naim lagt ut oppgradering for avspilling av DSD for Naim DAC og DAC V1 :)
    Lastet ned og installerte firmware 1.16 på min Naim DAC-V1 i går kveld. Har fri i dag og spiller og digger musikk med nevnte dac, min Naim NAP100 og mine PMC Twenty.23. Dette oppsettet låt bra fra før, men med ny firmware låter all musikken faktisk betydelig mer "fresh" enn jeg kan huske før oppdatering. Som en skrev på Naims forum: Som å få en gratis DAC-V2...
     

    bruce2

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.12.2007
    Innlegg
    382
    Antall liker
    199
    Torget vurderinger
    1
    Naim er fryktelig dyrt men hvor mange produsenter kan skilte med bokser som varer i 20 år og hvor oppgradering av dac er gratis?
     

    MaKi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Innlegg
    3.989
    Antall liker
    229
    Torget vurderinger
    4
    Ofte ligger det noe mer i det flytende begrepet "dyrt", ja. Hvis det hadde koster bittelitt mindre, holdt halvparten så lenge eller fått de fleste til å bytte oftere, hadde det da vært "billig", mon tro?
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.578
    Antall liker
    2.772
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Noen her med en formening om hvor mye power som bor i en Nait 5si?
    Har et par forsterkerløse høyttalere av typen BKS som gjerne skulle hatt en ny makker; men det kan jo hende at det er litt i minste laget med krefter i nevnte Naim....
    BKS`ene har nemlig en følsomhet på ca 88db, og impedansekurven dropper til ca 3,5 ohm på det laveste....

    mvh
    Proffen
     
    M

    medlem215396

    Gjest
    Har kun hørt tidligere Nait modeller. Tenker at dette vil fungere greit, men ikke noe mer.
    Du vil høre hva som bor i Nait`en, men potensialet vil være mye større med en enklere last.

    Hva med å prøve en Nait5si så hører du sjøl? Er du ikke fornøyd, selger du BKS og finner en enklere last og du har et fantastisk musikksystem. (såfremt kilden er kapabel). Jeg kommer til å kjøpe en Nait 5si sjøl på et tidspunkt, det er noe magisk og uforklarlig musikalsk over disse entry level boksene fra Naim.



    Noen her med en formening om hvor mye power som bor i en Nait 5si?
    Har et par forsterkerløse høyttalere av typen BKS som gjerne skulle hatt en ny makker; men det kan jo hende at det er litt i minste laget med krefter i nevnte Naim....
    BKS`ene har nemlig en følsomhet på ca 88db, og impedansekurven dropper til ca 3,5 ohm på det laveste....

    mvh
    Proffen
     
    M

    medlem215396

    Gjest
    Krona er svak for tida og vil sikkert være det i lang tid fremover også. Dersom man vurderer kjøp av Naim er mitt råd å følge anbefalingene man finner fra Naim/ forhandlere osv, ift system matching. I tillegg gjøre god research før man kjøper, slik at man kjøper så riktig system for seg som mulig, første gang. På den måten slipper en salg og gjenkjøp. Når man først treffer er sjansen stor for at man beholder i mange år.

    Med system matching mener jeg (basert på eget budsjett) hvilket nivå man velger fra Naim hierarkiet. Videre hva man velger å kombinere med, både kilde og høyttaler.
    Når dette stemmer er det vanskelig å snu ryggen til :) Det skal være sagt at undertegnede ikke er noe godt eksempel på å velge riktig, annet enn at jeg har valgt Naim og at erfaringene er basert på alle feilene jeg har gjort.

    Jeg har nevnt mitt stue oppsett mange ganger tidligere. Unitiqute2 og Neat Iota høyttalere. (Her vil skkert mange andre høyttalerdesigner også passe inn), men det spiller så til de grader flott, stort og engasjerende. Når musikk kyndige hører dette systemet spør de umiddelbart; det står en sub her, sant? Svaret er nei.


    Naim er fryktelig dyrt men hvor mange produsenter kan skilte med bokser som varer i 20 år og hvor oppgradering av dac er gratis?
     

    MaKi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Innlegg
    3.989
    Antall liker
    229
    Torget vurderinger
    4
    Noen som har hørt ny og gammel Supernait? Er forskjellen omtrent som man kan forvente?

    Er veldig enig med Stover her, disse entry-boksene har en helt unik "amok i platebunken"-faktor. Vurderer nesten en liten downgrade selv.
     

    BangBang

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    7.301
    Antall liker
    4.909
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Vurderer å teste ut et Naim Nac 62 og Nap 140.
    Ligger et sett her på børsen nå som det er gjort noe med.
    Er det noen som har noen synspunkter på dette?
    Hvordan er MM riaaet på denne?

    "My name is Yair Furman of Audio Clinic in Israel.


    I have performed all the modifications in the specific Naim's that are offered for sale by Mr Rabino.
    I have been providing Naim regular service and tuning since 2003.
    You can follow some of my threads in the now famous "Pinkfishmedia" forum, under user name "yairf" EX1, EX2, EX3.
    The said modifications follow the general guidelines as put together by Mr LES WOLSTENHOLME of Avondale Audio.
    As for the specific Naim's in subject – I have done the following:
    -In NAP-140 à replaced main caps with Mundorf MLytic (specified for 125 degrees), plus the list as described here.
    -NAC-62 à the preamp now has its internal super regulators – one per each channel, that take their power from the auxiliary power-supply in the NAP-140. This arrangement is similar to the NAC-82 and NAC-52, except for the use of super-regulators instead of simple 317 circuit. You can read more about on-board regulators, in paragraph #6 onthis page.
    The result of the modifications – the Naim's retain their original sweet balance, with significantly lower noise floor, less grunge and much better dynamics they sound better than Naim 82-180 !
    On a side note, all the said modifications are under guarantee until the end of 2017, so if anything gone wrong, you can send me the equipment and I will fix it free of charge.
    Hope this helps."
     

    bruce2

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.12.2007
    Innlegg
    382
    Antall liker
    199
    Torget vurderinger
    1
    Et spørsmål herfra også:
    Anlegget mitt har blitt ganske avslørende etter siste oppgraderinger. Alt er til det bedre :D Men nå legger jeg mer merke til en egenskap ved anlegget som egentlig har vært der hele tiden, men som nå trer tydeligere frem. Etter at anlegget har stått på en stund (1 uke?) blir noen av detaljene i lyden, spesielt i diskanten svakere. For meg er det tilstrekkelig å skru av og på effektforsterkeren så er problemet løst. For øvrig så får jeg et nokså høyt knepp i høyttalerne når jeg skrur av. Basselementene gjør også et kraftig utsving. Er det noen som vet hva som skjer? Er det statisk elektrisitet?
     
    M

    medlem215396

    Gjest
    Når det gjelder den reduserte diskanten, det har jeg aldri hørt eller lest noe om. Det første jeg tenker er at strømforsyningen i noen av komponentene dine kan være aldret eller svekket på noen måte. Kondensatorer eller lignende. Send spørsmålet til Multirom.no

    Det er helt vanlig med et knepp i høyttalerne når du slår av. Synes ikke det er voldsomt hos meg. Det er et utsving i elementene, men ikke så mye der heller.
    Jeg tipper det er kondensatorene som lades ut du hører/ ser?

    Følgende står å lese under FAQ på Naim forumet:

    To avoid lots of clicks and thumps through your speakers, Naim recommend the following power on and power off sequence:

    Power ON:
    Sources
    Power supplies/Pre Amp
    Power Amp

    Power OFF:
    Power Amp
    Power supplies/Pre Amp
    Sources

    Note that the power amp may emit a thump at switch on or switch off but any additional thumps and clicks will be minimised by following the above procedure


    Et spørsmål herfra også:
    Anlegget mitt har blitt ganske avslørende etter siste oppgraderinger. Alt er til det bedre :D Men nå legger jeg mer merke til en egenskap ved anlegget som egentlig har vært der hele tiden, men som nå trer tydeligere frem. Etter at anlegget har stått på en stund (1 uke?) blir noen av detaljene i lyden, spesielt i diskanten svakere. For meg er det tilstrekkelig å skru av og på effektforsterkeren så er problemet løst. For øvrig så får jeg et nokså høyt knepp i høyttalerne når jeg skrur av. Basselementene gjør også et kraftig utsving. Er det noen som vet hva som skjer? Er det statisk elektrisitet?
     
    M

    medlem215396

    Gjest
    Et veldig fristende sett, helt enig og nå har prisen normalisert seg også. I mine øyne er den modifisert bort ifra Naim signaturen, det er en alternativ oppgradering. Den uttalelsen baserer jeg stort sett på hva jeg har lest, men også litt erfaring, i den grad det er relevant her. Prøvde en Teddy xps på en Ndac en gang og det var ikke særlig vellykket i mine ører. Andre opplever det annerledes så det får tas med en klype salt. Uansett er det antakelig mye forsterker for pengene.

    Utover det bør du stille spørsmålet til Naca5, han vet mye om disse produktene og modifisering.

    Vurderer å teste ut et Naim Nac 62 og Nap 140.
    Ligger et sett her på børsen nå som det er gjort noe med.
    Er det noen som har noen synspunkter på dette?
    Hvordan er MM riaaet på denne?

    "My name is Yair Furman of Audio Clinic in Israel.


    I have performed all the modifications in the specific Naim's that are offered for sale by Mr Rabino.
    I have been providing Naim regular service and tuning since 2003.
    You can follow some of my threads in the now famous "Pinkfishmedia" forum, under user name "yairf" EX1, EX2, EX3.
    The said modifications follow the general guidelines as put together by Mr LES WOLSTENHOLME of Avondale Audio.
    As for the specific Naim's in subject – I have done the following:
    -In NAP-140 à replaced main caps with Mundorf MLytic (specified for 125 degrees), plus the list as described here.
    -NAC-62 à the preamp now has its internal super regulators – one per each channel, that take their power from the auxiliary power-supply in the NAP-140. This arrangement is similar to the NAC-82 and NAC-52, except for the use of super-regulators instead of simple 317 circuit. You can read more about on-board regulators, in paragraph #6 onthis page.
    The result of the modifications – the Naim's retain their original sweet balance, with significantly lower noise floor, less grunge and much better dynamics they sound better than Naim 82-180 !
    On a side note, all the said modifications are under guarantee until the end of 2017, so if anything gone wrong, you can send me the equipment and I will fix it free of charge.
    Hope this helps."
     
    Sist redigert av en moderator:

    BangBang

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    7.301
    Antall liker
    4.909
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Mange takk for svar @Stover.
    Jeg er litt redd for at den er modifisert langt bort fra Naim signaturen. Jeg liker det jeg tidligere har hørt fra Naim, men har absolutt ingen personlig erfaring med disse.
    Har allikevel lyst til å teste dette ut siden det virker som spennende apparater som her beskrives. Jeg må også finne ut om denne er utstyrt med RIAA, eller om denne er fjernet ved modifisering. Min primære kilde i dette oppsettet vil være platespiller.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn