Naim

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • M

    medlem215396

    Gjest
    :)
    Salg er jo et alternativ

    Jeg har hatt 3 stk CDS3 siden 2005. Den første var en demo spiller fra Lyric (som var den gangs importør) og fikk puck problemer etter en stund. Det ble løst med en ny puck. Den neste kjøpte jeg ny (samme drivverk som første) og der hadde jeg ingen puck problemer. Den tredje og siste har du i eie. Når puck problemet dukket opp der,kjøpte jeg en ny puck, som fulgte med ved salg.
    Som noen vet setter Naim inn erstatnings drivverk, der gummiringene er borte så da har de vel innrømmet det dårlige designet :)

    Jeg kjøper gjerne en CDS3 igjen jeg. Som mye annet fra Naim, et fantastisk produkt om du finner balanse i kjeden, samt verdsetter musikk? Tips: Når du ikke spiller musikk, ta ut pucken (Viktig å ta ut cd platenogså) og legg den ved siden av spilleren. Da står ikke gummiringene i konstant press fra magneten.

    Jeg skriver også i forrige innlegg at ingeniørkunsten til en viss grad fører med seg lyter. Burndy er nevnt, flytende kretskort er et annet, der man må vise stor forsiktighet ved forflytning uten transportskruer. 552, NDS, Superline med mer.
     

    tomkver

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    200
    Antall liker
    245
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    2
    Hei

    Beklager at det ikke har kommet nye bilder etter at jeg la ut bilder av eskene med nytt utstyr på Tirsdag. Uheldigvis så viste det seg at en av eskene hadde fått veldig stor medfart hos posten, og utstyret virket ikke som det skulle. Denne ble sendt i retur og i dag lå det en ny pakke og ventet på meg på postkontoret :).

    Nå er utstyret koblet og i ettermiddag/kveld skal det spilles :)

    Dere tåler vel et par bilder til :) ;)

    IMG_0813.jpg

    IMG_0818.jpg


    Takk for oppmerksomheten og ha en fortsatt fin ettermiddag/kveld

    mvh

    Tom
     

    Mr Fjeld

    Medlem
    Ble medlem
    22.10.2007
    Innlegg
    13
    Antall liker
    6
    Hei

    Beklager at det ikke har kommet nye bilder etter at jeg la ut bilder av eskene med nytt utstyr på Tirsdag. Uheldigvis så viste det seg at en av eskene hadde fått veldig stor medfart hos posten, og utstyret virket ikke som det skulle. Denne ble sendt i retur og i dag lå det en ny pakke og ventet på meg på postkontoret :).

    Nå er utstyret koblet og i ettermiddag/kveld skal det spilles :)

    Dere tåler vel et par bilder til :) ;)

    Vis vedlegget 330122
    Vis vedlegget 330123

    Takk for oppmerksomheten og ha en fortsatt fin ettermiddag/kveld

    mvh

    Tom
    Set riktig så bra ut! Har hørt 272 med 200 og lignende høytalere, men er interessert i inntrykkene du har fra oppgraderingen. Har selv Superuniti og Audiovector Si3 Avantgarde og planlegger samme oppgradering på sikt.
     
    X

    X186841

    Gjest
    Var hjemme hos en i Oslo her om dagen som hadde Audiovector SR3 Avantgarde med Superuniti og en NDX. NDX gjorde virkelig forskjell, Superuniti er en meget kapabel forsterker med altfor dårlig digitaldel.Vi switchet litt frem og tilbake med samme musikk og det var en helt utrolig stor forskjell.
    Solgte min Superuniti for lenge siden, men skjønner nå att jeg heller burde kjøpt bedre dac eller streamer/dac.
     

    tomkver

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    200
    Antall liker
    245
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    2
    Hei

    Nå har jeg bare spilt noen timer i kveld, og jeg er kanskje ikke det beste til å beskrive lyd, men prøver alikevel ????????????. Jeg har fått inntrykk av det på en måte er mer klarhet i lyden og mer trøkk og tyngde, selv om jeg bor i en 4 mannsbolig ikke kan spille så veldig høyt.

    hvis det er noen i nærområdet som ønsker å høre på oppsettet så bare si ifra her inne, så ordner det seg ????????????.

    mvh

    Tom
     

    hifi4everdude

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.12.2004
    Innlegg
    391
    Antall liker
    86
    Torget vurderinger
    8
    Var hjemme hos en i Oslo her om dagen som hadde Audiovector SR3 Avantgarde med Superuniti og en NDX. NDX gjorde virkelig forskjell, Superuniti er en meget kapabel forsterker med altfor dårlig digitaldel.Vi switchet litt frem og tilbake med samme musikk og det var en helt utrolig stor forskjell.
    Solgte min Superuniti for lenge siden, men skjønner nå att jeg heller burde kjøpt bedre dac eller streamer/dac.
    Tenker du kanskje på Supernait? Den originale forsterkeren med innebygd DAC? Og kombinere en SuperUniti med en NDX virker ulogisk for meg.
    Spør for jeg eier både SuperUniti og NDX i mine to systemer og er ikke i nærheten og oppleve deres beskrivelse av produktene ved A-B testing tidligere.
    Bevares NDX er bedre den, men SuperUniti er svært god den for en alt i en løsning. De er også "ganske" like på digtaldelen i oppbyggning.
     
    Sist redigert:
    X

    X186841

    Gjest
    Tenker på superuniti, men har også hatt Supernait som var en meget god forsterker med hicap men hadde en helt grufull Dac.

    Superuniti er grei , NDX var super. Og det var en så stor oppgradering att det var en no brainer for meg ihvertfall, hvis jeg skulle hatt Superuniti igjen engang.
     

    bruce2

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.12.2007
    Innlegg
    382
    Antall liker
    199
    Torget vurderinger
    1
    Hei!
    Jeg kjøpte en Parasound zdac for ett par mnd siden. Nå streamer jeg Tidal via USB-kabel fra en Windows surface bærbar pc. Dette låter veldig bra, selv om det ikke er på nivå med cdx2 og xps2. Jeg er veldig fristet til å investere i en nd5xs. Men hvorfor i all verden har ikke naim fått til å koble seg til Tidal enda??? naim har direkte kobling mot Spotify, men man kjøper vel ikke så dyrt utstyr for å streame lavoppløst musikk? Er poenget med nd5xs at man skal fortsette å kjøpe CD-plater og rippe dem til en hard disk? Det høres ikke særlig fremtidsrettet ut.

    Jeg regner med at det bare er snakk om tid før Naim kommer med en software oppgradering som muliggjør streaming direkte fra tidal. I mellomtiden: Er det noen som vet om jeg kan fortsette og stream fra min surface pro og overføre signalene digitalt til nd5xs? Det vil si beholde mitt oppsett som nå, men bytte ut zdac med nd5xs?
     

    bruce2

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.12.2007
    Innlegg
    382
    Antall liker
    199
    Torget vurderinger
    1
    Nei, det er sant. Jeg leste på naim forumet at noen foreslår toslink eller spdif-inngangen. Det finnes vel usb til spidf-overganger?
     
    X

    X186841

    Gjest
    Finnes en del slike omformere fra USB til spdif på markedet. Har ikke prøvd noen selv , men de funker sikkert flott.
    Men det er nok ingen vits å kjøpe ND5XS, lyden er vel så bra fra Zdac. Og å håpe på att Naim kommer med Tidal raskt er ett sjansespill. De sa jo att Airplay kom engang i tiden men det skjedde aldri.
     
    M

    medlem215396

    Gjest
    Sol i Trøndelag idag, bare å nyte mens man kan :)

    Har erfaring med M2Tech hiface, en veldig fin usb til spdif omformer. Finnes mange andre også.
    ND5XS til 202/200? Med mindre du har planer om en Dac imellom der, ville jeg ha gått for NDX. Den er en annen liga og balanserer bedre med oppsettet ditt, etter min mening da. I tillegg kan du koble xps til den også.

    Videre tror jeg tålmodighet må til, Naim og Tidal kommer tror jeg. Naim kommer som regel seint, men godt.
     

    Bach_Man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    316
    Torget vurderinger
    3
    Man må for all del ikke regne en lovet oppdatering (Airplay) som en sikker ting. Kjøp må baseres på produktets meritter på kjøpstidspunktet, alt annet må regnes som en bonus. Når det gjelder Tidal har de ikke engang snakket om det.
     

    Liotheles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2002
    Innlegg
    2.825
    Antall liker
    720
    Torget vurderinger
    4
    Tenker på superuniti, men har også hatt Supernait som var en meget god forsterker med hicap men hadde en helt grufull Dac.

    Superuniti er grei , NDX var super. Og det var en så stor oppgradering att det var en no brainer for meg ihvertfall, hvis jeg skulle hatt Superuniti igjen engang.
    RegaMan eier både SU og NDX og beskriver små forskjeller mellom dem, mens Lgrons opplever det som "utrolig stor forskjell".
    Er det rart hifi er en frustrerende reise for de som prøver å basere sine valg på andres opplevelser og anmeldelser....
    Prøv selv er nok eneste løsning ;)
     

    tomkver

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    200
    Antall liker
    245
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    2
    Hei

    Jeg har hatt en del kontakt med Isak hos Multirom de siste ukene og han fortalte at Naim jobber med en løsning ang. loseless filer, men han kom ikke med noen konkrete navn etc.

    Ellers så må jeg si at Spotify Connect på både SU og den nye N-272 fungerer veldig bra og med bra lyd. (selv om jeg banner i den berømte kjerka nå ) Det er tross alt fredan :)

    Ha en fortsatt fin kveld

    mvh

    Tom
     
    X

    X186841

    Gjest
    Ja både eieren av anlegget og undertegnede ble meget overrasket over den store forskjellen. Men nå har han kastet ut NDX da vi fant en streamer som var ennu ett hakk bedre i våre ører. Men beholdt Superuniti da den har en meget god forsterker.

    Tenker på superuniti, men har også hatt Supernait som var en meget god forsterker med hicap men hadde en helt grufull Dac.

    Superuniti er grei , NDX var super. Og det var en så stor oppgradering att det var en no brainer for meg ihvertfall, hvis jeg skulle hatt Superuniti igjen engang.
    RegaMan eier både SU og NDX og beskriver små forskjeller mellom dem, mens Lgrons opplever det som "utrolig stor forskjell".
    Er det rart hifi er en frustrerende reise for de som prøver å basere sine valg på andres opplevelser og anmeldelser....
    Prøv selv er nok eneste løsning ;)
     

    hifi4everdude

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.12.2004
    Innlegg
    391
    Antall liker
    86
    Torget vurderinger
    8
    Tenker på superuniti, men har også hatt Supernait som var en meget god forsterker med hicap men hadde en helt grufull Dac.

    Superuniti er grei , NDX var super. Og det var en så stor oppgradering att det var en no brainer for meg ihvertfall, hvis jeg skulle hatt Superuniti igjen engang.
    RegaMan eier både SU og NDX og beskriver små forskjeller mellom dem, mens Lgrons opplever det som "utrolig stor forskjell".
    Er det rart hifi er en frustrerende reise for de som prøver å basere sine valg på andres opplevelser og anmeldelser....
    Prøv selv er nok eneste løsning ;)
    Man må uten tvil teste selv ja :) Ørene som hører er så forskjellige. For meg handler Naim om balanse og system matching. Synes alt faller på plass når dette er gjort riktig.

    Testet NDX på SuperUnitien igjen igår (med siste firmware på begge) Med XPS er NDX i en annen liga. Men alene er det langt fra natt og dag i mine ører. All kreditt til SuperUniti som er så god imo. Bedre «alt i en boks» løsning tror jeg du ikke får. Driver også omtrent alt av høyttalere uten problemer.
    Til og med kona bruker SuperUnitien daglig via app. Før den kom i hus rørte hun ikke anlegget.
     
    Sist redigert:
    M

    medlem215396

    Gjest
    Tenker på superuniti, men har også hatt Supernait som var en meget god forsterker med hicap men hadde en helt grufull Dac.

    Superuniti er grei , NDX var super. Og det var en så stor oppgradering att det var en no brainer for meg ihvertfall, hvis jeg skulle hatt Superuniti igjen engang.
    RegaMan eier både SU og NDX og beskriver små forskjeller mellom dem, mens Lgrons opplever det som "utrolig stor forskjell".
    Er det rart hifi er en frustrerende reise for de som prøver å basere sine valg på andres opplevelser og anmeldelser....
    Prøv selv er nok eneste løsning ;)
    Man må uten tvil teste selv ja :) Ørene som hører er så forskjellige. For meg handler Naim om balanse og system matching. Synes alt faller på plass når dette er gjort riktig.
    Dette var mitt poeng og ND5XS er nok desverre ikke helt balansert ift øvrig oppsett, men prøv sjøl, gjelder hver gang så langt det lar seg gjøre, og det gjør det i dette tilfellet :) Kanskje Bruce som i utgangspunktet stilte spørsmålet har utvidet syn på saken?
     

    666

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2013
    Innlegg
    2.511
    Antall liker
    6.121
    Torget vurderinger
    14
    Har xs 152/ xs 155 og vurderer oppgradering til Flatcap xs.
    Finnes det noe like bra til en bedre pris?
    HiCap DR kanskje? (dyrere men kanskje bedre)
    Trenger tips
    Mvh
    Lasse
     
    Sist redigert:

    hifi4everdude

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.12.2004
    Innlegg
    391
    Antall liker
    86
    Torget vurderinger
    8
    Til og med kona bruker SuperUnitien daglig via app. Før den kom i hus rørte hun ikke anlegget.
    Ikke værst ;)
    Er det da Naim app på nettbrett vi snakker om?
    Ja! La inn Naim appen på hennes iPad og hun har ikke spurt om noe siden første gang jeg viste henne.
    Så Naim skal ha kreditt for at brukervennligheten er på topp. Bonus at produktene låter så bra også :cool:
    SuperUniti er nok min personlige favorit om du tar høyde for pris / ytelse. Fantastisk produkt på betjening og førsteklasse lydkvalitet, som hadde nok gitt mange hjem et nytt interesse for musikken igjen.
     
    Sist redigert:

    Bach_Man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    316
    Torget vurderinger
    3
    Ellers så må jeg si at Spotify Connect på både SU og den nye N-272 fungerer veldig bra og med bra lyd. (selv om jeg banner i den berømte kjerka nå )
    Ikke min kirke. Jeg kan slett ikke forstå hva som er galt med lyden til Spotify.
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.378
    Antall liker
    63.383
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Et teknisk spørsmål til de som har peiling. Hvis Naim skulle bestemme seg for å gå for Tidal, er det da teknisk mulig å få det inkorporert i en Naim HDX gjennom en vanlig software oppdatering?
     
    X

    X186841

    Gjest
    Naim HDX kjører Windows XP så mye kan jo gjøres med en software oppdatering, men spørs om ikke Windows XP er så utdatert att det ikke går ??
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.378
    Antall liker
    63.383
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Naim HDX kjører Windows XP så mye kan jo gjøres med en software oppdatering, men spørs om ikke Windows XP er så utdatert att det ikke går ??
    Går i dag greit med Airport Express mot Naim Dac, men det hadde selvfølgelig vært bedre med en integrert løsning. Visste ikke at den er satt opp med XP. Får krysse fingrene med lave forventninger :) Takk skal du ha!
     

    bruce2

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.12.2007
    Innlegg
    382
    Antall liker
    199
    Torget vurderinger
    1
    Sol i Trøndelag idag, bare å nyte mens man kan :)

    Har erfaring med M2Tech hiface, en veldig fin usb til spdif omformer. Finnes mange andre også.
    ND5XS til 202/200? Med mindre du har planer om en Dac imellom der, ville jeg ha gått for NDX. Den er en annen liga og balanserer bedre med oppsettet ditt, etter min mening da. I tillegg kan du koble xps til den også.

    Videre tror jeg tålmodighet må til, Naim og Tidal kommer tror jeg. Naim kommer som regel seint, men godt.
    Takk for svar. Vedr nd5xs vs ndx: Jeg har lest at nd5xs i hovedsak er en ndx med mindre strømforsyning. Videre har jeg lest at mange mener at ndx ikke profitterer særlig på og koble til en XPs.

    Siden jeg allerede har en XPs tenkte jeg at nd5xs med XPs gir mest godlyd for pengene. Men det er mulig jeg tar feil?

    PS: Jeg har ikke hatt muligheten til å sammenligne/lytte, men jeg har lyttet til en nd5xs med Exposure forsterker. Jeg synes dette lød svært lovende!
     

    Liotheles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2002
    Innlegg
    2.825
    Antall liker
    720
    Torget vurderinger
    4
    Har xs 152/ xs 155 og vurderer oppgradering til Flatcap xs.
    Finnes det noe like bra til en bedre pris?
    HiCap DR kanskje? (dyrere men kanskje bedre)
    Trenger tips
    Mvh
    Lasse
    Naim sin tankegang rundt systemmatching tilsier at når man er på XS nivå bør man matche med komponentene i samme serie. Dvs at jeg anbefaler deg å oppgradere din 152/155 kombo med en Flatcap XS og ikke en Hicap som er mer beregnet for Reference serien.
     

    nilsen64

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.06.2007
    Innlegg
    1.367
    Antall liker
    89
    Følsomt utstyr = Dårlig konstruksjon.
    yepp - alt for mange usikre variabler med og få naim til å spille bra imo...
    har naimanlegg til noen hundretusen og er vel ettervert gått lei av alle iritasjonsmomenter, får lyst og bytte ut hele skiten. men hvem vil kjøpe det?

    1- veldi følsomt for set-up. appartenens innbyrdes plassering endre lyden.

    2- følsomt for kabelrot, alle kabler må kobles til på en bestem måte, hiline + burndies skal masseres og ikke berøre noenting verken rack el bakvegg el andre kabler.

    3- naim fraim er overpriset støvsamler og noe herk å passe på om det er skkkelig skrudd sammen (hvis ikke låter det ræva)

    4- følsomt for dårlig strøm, låter veldig ustabilt, lyden endrer seg nesten fra dag til dag.

    5- puck til cds3 = irritasjonselement de-lux

    6- tidvis høylytt brumm fra effektrin og psu'er, særlig vinterstid (detter er svært iriterende)

    7- selv om utstyr er innspilt, tar det laang tid før lyden er oppe og går igjen hvis man reiser bort og skrur av anlegget.

    8- sikringen (16a) går gang på gang hver gang apparatene skal skrues på

    kommer ikke på mer akurat nu, men d er det sikkert:cool:
    lyden da? jo stort sett bra, men som nevnt over skifter den fra dag til, uke til uke.
    må være dårlig ingeniørarbeid, et kostbart anlegg skal ikke oppføre seg slik
    har hatt mye naim oppgjennom åra og alt har oppført seg på samme måten
     

    BritFi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.11.2012
    Innlegg
    2.919
    Antall liker
    1.983
    Sted
    Tilbake i Oslo, igjen.
    Torget vurderinger
    3
    High End anlegg er High End kost, frustrasjoner, -og tap. Akkurat som en eksotisk bil. Kjør budsjett! NAIM på budsjett selvfølgelig;)
     
    X

    X186841

    Gjest
    1- De fleste oppegående produsenter skjermer såpass att slikt ikke er noe problem.

    4- Brum kommer fra Naim fordi de ikke tar hensyn til mulig RF, kan oppgraderes i flere trinn jamfør brukermanualene. De fleste andre produsenter får til slikt i utgangspunktet uten reduksjon av lydkvalitet som er Naim,s unnskyldning.

    5- Kjøp en annen cd spiller til 4-5K og du slipper slikt tull.

    8- De fleste andre produsenter har hørt om slow start.

    9- Utrolig variasjoner fra forsterker til forsterker, har hatt opptil 3 like av samme på kort tid og ingen låt likt når det gjaldt brumming,susing og balanse på volumkontrollen.
     

    Academic_South

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.10.2013
    Innlegg
    874
    Antall liker
    401
    Hvor god er Naim V-1 dac`n målt mot andre DA-konvertere i 10-20 klassen? Da tenker jeg mest på dynamikk, rytmisk driv, fart (speed i transiuentgjengivelsen) og "gøyfaktor". Jeg er klar over at det er andre DAC`er som låter holografisk større en Naim, men de nevnte faktorene er de viktigste for meg. Er det noen her i tråden som har sammenliknet med andre DAC`er i prisklassen og som endte på Naim V1?
     

    Bob_Marleys

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.09.2012
    Innlegg
    217
    Antall liker
    60
    Torget vurderinger
    10
    Kjedlig at Naim vennertråden skal preges av gjennomgående klaging fra (som regel) de samme brukerne som ikke har fått til Naim eller etter 10-20år fortsatt ikke har forstått hvordan Naim gjør ting. At Naim er for å si det mildt eksentrisk og utradisjonelle på setup er vel ikke noe nytt, men noe av de beste musikk opplevelesene jeg har opplevd utenom live musikk er formidlet via et godt satt opp Naim anlegg.

    Håper å tror at en ellers så hygglig vennertråd ikke ender opp som en uvennertråd.
     
    Sist redigert:

    barathsec

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.05.2012
    Innlegg
    1.275
    Antall liker
    585
    Sted
    Der hvor gjøken alene galer i full Stereo
    Torget vurderinger
    9
    Kjedlig at Naim vennertråden skal preges av gjennomgående klaging fra (som regel) de samme brukerne som ikke har fått til Naim eller etter 10-20år fortsatt ikke har forstått hvordan Naim gjør ting. At Naim er for å si det mildt eksentrisk og utradisjonelle på setup er vel ikke noe nytt, men noe av de beste musikk opplevelesene jeg har opplevd utenom live musikk er formidlet via et godt satt opp Naim anlegg.

    Håper å tror at en ellers så hygglig vennertråd ikke ender opp som en uvennertråd.
    Så sant som sagt og skrevet..! Har selv ikke opplevd noe negativt ennå med mitt Naim oppsett, men så er det langt ifra det dyreste og mest kompliserte Naim produserer heller, eller kanskje jeg bare har vært meget heldig, uansett så er jeg veldig fornøyd..!
     
    X

    X186841

    Gjest
    Har også hatt 2 produkter som funka meget godt , en Nait XS , som står her fortsatt, og en Nap100. Så det er ikke bare negativt.
     

    MaKi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Innlegg
    3.989
    Antall liker
    229
    Torget vurderinger
    4
    Fikk pris på nye trekk til Ibl mk2 da jeg synes foamspeakergrilles var litt dyre. Han her skulle ha 35 pund pluss frakt, 50 totalt. Tror jeg går for de, de gamle smuldrer bort
    Speaker Grills
     

    Bat78

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.02.2011
    Innlegg
    368
    Antall liker
    436
    Torget vurderinger
    7
    Har hatt Naim DAC'en, som er litt dyrere enn V-1. Synes den scoret høyt på dynamikk, rytme og driv som du setter høyt?????? En kamerat av meg har overtatt den, tror han og er godt fornøyd. Selv har jeg fått en Metrum Hex i hus, men har ikke fått testet den enda. Om den er ørlite bedre enn Naim'en er jeg strålende fornøyd:)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn