Naim

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Vet ikke om jeg har tilpasset meg men syns det spiller bedre i dag. Det spiller mer "avslappet" en pre'en og det opplevdes som litt tamt i begynnelsen, og nå med Kef'ene så er det mer detaljer en med Spendor'ene og det hjelper også på. Om det blir enda bedre med en Burndy så kan dette bli bli verd utlegget. Men må si at riaakortet i pre'en imponerer, koster €800 og Superline/Supercap + kabler koster litt mer.

    Edit: Ikke bare jeg som har litt problemer med Supercap/Superline ser det ut til:http://forums.naimaudio.com/topic/nac-552-downgrade?reply=48028104103475915#48028104103475915
     
    Sist redigert:
    N

    Naca4

    Gjest
    Vet ikke om jeg har tilpasset meg men syns det spiller bedre i dag. Det spiller mer "avslappet" en pre'en og det opplevdes som litt tamt i begynnelsen, og nå med Kef'ene så er det mer detaljer en med Spendor'ene og det hjelper også på. Om det blir enda bedre med en Burndy så kan dette bli bli verd utlegget. Men må si at riaakortet i pre'en imponerer, koster €800 og Superline/Supercap + kabler koster litt mer.

    Edit: Ikke bare jeg som har litt problemer med Supercap/Superline ser det ut til:NAC 552 Downgrade | Naim Audio Forums
    Supercap har 12 stk regulerte 24v strømbaner for audiosignaler. Med Snaic5 på Superline bruker du to av dem. Superline med Burndy benytter 7 av Supercapens strømkanaler.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    ... Kjøp en Burndy kabel og kjør i vei spør du meg :)


    Supercapen min er en 2006 modell som ikke ble tatt i bruk før i år, tåler disse å stå ubrukt eller trenger de en re-cap selv om de ikke har vært bruk?
    Ja vettu-hva... det er en no-brainer; man blir koko og i verste fall erke-koko om man skal tenke på slike ting, eller høre på nutcases som forkynner slike ting... spill ivei og vær glad :)
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Av praktiske årsaker så har jeg hatt Superline og strømforsyning på samme hylle på Fraim base under pre, nå når jeg har Supercap så tenkte jeg at det kunne vært greit å flytte strømforsyningen litt vekk fra Superline. Det har tydeligvis ikke vært optimalt å ha strømforsyning så nærme pre for det ble merkbart bedre lyd nå, også fra cd.

    Strømførsyning powercontrol 2
    pc2offen-150.jpg



    Edit: Overrasket over hvor mye bedre dette ble.
     
    Sist redigert:

    MaKi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Innlegg
    3.989
    Antall liker
    229
    Torget vurderinger
    4
    Brains and brawns - prinsippet, som tidligere omtalt i tråden og mye på n-forum, har mye for seg, ja.
    Dette og underlag er liksom premissene for å få naim på godsiden. I hvertfall min erfaring.


    Av praktiske årsaker så har jeg hatt Superline og strømforsyning på samme hylle på Fraim base under pre, nå når jeg har Supercap så tenkte jeg at det kunne vært greit å flytte strømforsyningen litt vekk fra Superline. Det har tydeligvis ikke vært optimalt å ha strømforsyning så nærme pre for det ble merkbart bedre lyd nå, også fra cd.

    Strømførsyning powercontrol 2



    Edit: Overrasket over hvor mye bedre dette ble.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Nei, tror bare ikke den likte seg ved siden av den kraftige Phonosophie strømforsyningen.

    Edit: jeg leste løsning,ikke lesning først. (har linket til samme tråd litt opp her.)
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Vet ikke om jeg har tilpasset meg men syns det spiller bedre i dag. Det spiller mer "avslappet" en pre'en og det opplevdes som litt tamt i begynnelsen, og nå med Kef'ene så er det mer detaljer en med Spendor'ene og det hjelper også på. Om det blir enda bedre med en Burndy så kan dette bli bli verd utlegget. Men må si at riaakortet i pre'en imponerer, koster €800 og Superline/Supercap + kabler koster litt mer.

    Edit: Ikke bare jeg som har litt problemer med Supercap/Superline ser det ut til:NAC 552 Downgrade | Naim Audio Forums
    Supercap har 12 stk regulerte 24v strømbaner for audiosignaler. Med Snaic5 på Superline bruker du to av dem. Superline med Burndy benytter 7 av Supercapens strømkanaler.
    Er klar over det, men det er nå den eneste muligheten jeg hadde. Men jeg tipper at det er svær mange Superline brukere som ikke bruker Burndy men tar strøm fra f.eks NAC252/552 og de flest virker fornøyde. Men når jeg først har en Supercap jeg ikke kan bruke til noe annet så må jeg jo teste med en Burdy.
     

    Bach_Man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    316
    Torget vurderinger
    3
    Hvis du har en 252 er det riktige ha Burndy på 252 og ta strøm til Superline ut fra pre med Snaic. Samme med 552 hvis du ikke har Supercap. Men hvis du har en Supercap som ikke brukes til noe annet virker det som et sløseri å bruke Snaic mot Superline. En Hicap DR ville i så fall kanskje gjort samme nytten.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Må først få en Burndy (er underveis) men jeg må jo teste SC når jeg har den. Første test med å ha egen strømforsyning på SL var ikke noen stor suksess, men når jeg fikk strømforsyningen til pre vekk fra SL og pre så var det en stor oppgradering.
    Vurderte en brukt Hicap DR men jeg fik SC for noen få tusenlapper mer, så jeg gikk for den p.g.a Burndy muligheten.
     
    Sist redigert:

    MaKi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Innlegg
    3.989
    Antall liker
    229
    Torget vurderinger
    4
    Med oveveiende høy sannsynlighet vil burndy vise Naim-hierarkiet i praksis, og minne deg på hvorfor du valgte å legge til for å få en supercap ;)
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Håper det, men det er mange bokser nå, hender jeg angrer på at jeg solgte BI AMP.
     

    MaKi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Innlegg
    3.989
    Antall liker
    229
    Torget vurderinger
    4
    Det forstår jeg, minutten. Er stadig fristet av mer Naim helt til jeg husker at jeg slipper unna med en boks.
    Samt har aktiv drift og en voldsomt god forsterker til en hyggelig penge
     

    Clintern

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.04.2006
    Innlegg
    238
    Antall liker
    123
    Sted
    Åkrehamn
    Torget vurderinger
    6
    Gøy! Nait 2 er en musikalsk skoeske!
    image.jpg
    Uniti som kilde..

    god naimsk helg! :D
     

    MaKi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Innlegg
    3.989
    Antall liker
    229
    Torget vurderinger
    4
    42 oppå 110 er bare så kult. Nac12 og er jo design av høyeste klasse. Hvis man skulle valgt en delt forsterkerløsning av gammel skole, er 42/110 ok for å slippe mer enn en full boks tilsammen, eller må man på 12 med noe annet til? Ville i såfall erstattet phonosophie som tross alt spiller som minst sn2 med hc. Altså før aktiv drift som jeg har.

    Edit: mulig jeg er gal, men vurderes solgt er lagt ut på LP12.
     
    Sist redigert:
    N

    Naca4

    Gjest
    42 oppå 110 er bare så kult. Nac12 og er jo design av høyeste klasse. Hvis man skulle valgt en delt forsterkerløsning av gammel skole, er 42/110 ok for å slippe mer enn en full boks tilsammen, eller må man på 12 med noe annet til? Ville i såfall erstattet phonosophie som tross alt spiller som minst sn2 med hc. Altså før aktiv drift som jeg har.
    Som erstatning for hva du bruker i dag gitt at Phonosophie, som jeg aldri har hørt, spiller på nivå med SN/Hicap er sjansene store for at du vil oppleve 42/110 som mindre god selv om spillestilen er annerledes. Har hatt 3 stk Nac42 og liker den godt, men den er nok det svake punktet i kombinasjonen.
    Nac12 er selveste stjerna etter min mening og setter hele Naimhierarkiet i perspektiv. Julian Vereker traff på første forsøk, resten er forretningsideer.
     

    MaKi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Innlegg
    3.989
    Antall liker
    229
    Torget vurderinger
    4
    Takk for svar. Det er vel 12 som i såfall er aktuell. Vet ikke hva den og en tilhørende effekt kan havne på. Må samtidig stikke fingeren i jorda og huske at den jeg har spiller veldig bra i aktiv drift. Det er en forsterker til over 50k.
     
    N

    Naca4

    Gjest
    Takk for svar. Det er vel 12 som i såfall er aktuell. Vet ikke hva den og en tilhørende effekt kan havne på. Må samtidig stikke fingeren i jorda og huske at den jeg har spiller veldig bra i aktiv drift. Det er en forsterker til over 50k.
    Enig, vintage Naim er best som et sideprosjekt til hovedanlegget i starten. Det er en helt annen hobby.
    Prisene varier, tror det er mulig å få tak i en kombinasjon Nac12/Nap160 som er overhalt for rundt 10000.

    Det finnes også en Nac42XO, kopiert fra Naim forum:
    Introduced in 1980, the NAC 42XO was, on the face of it, identical to the NAC 42. However, it was quite different inside as it took the same basic facilities as its sibling, but added an additional board containing a two-way active crossover built into the same chassis. There was just enough space for the crossover board to fit beside the main board on the chassis. The crossover was suitable for active versions of the Linn Kan and Sara and could also be used with later Naim loudspeakers such as the SBL, IBL, Credo, Allae, and SL2. Power was provided by the pre-amp supplies built into two NAP 110s or NAP 160s, where one amp would provide power to the pre-amp section and the other power to the crossover, or by a SNAPS with twin supplies, or a pair of SNAPS. The aim was to provide a lower cost entry into a Naim active system. However the regular NAC 42 proved far more popular so the 42XO was discontinued in 1982. Some were converted into just pre-amps, whereby the crossover became obsolete. As such, the NAC 42XO is a fairly rare find today.
     

    Even S

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.11.2010
    Innlegg
    143
    Antall liker
    24
    Torget vurderinger
    3
    Hvordan spiller Nac, 32,5,62 og 72 i forhold?
     
    M

    medlem215396

    Gjest
    SuperNait mer innspilt nå og den slår seg virkelig løs. Som det står her nå, er det et musikksystem der musikken snakker direkte til hjertet.

    image.jpg
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Etter noen dager til så ble lyden merkbart bedre fra SL/SC med strøm fra Snaic. Vet ikke om det var SC som trengte nesten en uke før den den var OK eller om jeg tilpasset meg lyden? Et par dager etter at det begynte å spille bra fikk jeg så en Burndy og det spilte helt klart dårligere en med Snaic, minnet om lyden med Snaic de første dagene, mørkt og tamt. Har nå heldigvis begynt å bli bedre lyd igjen, men jeg vurderte å benytte meg av retur retten på Burndy'en etter de første dagene. SC hadde stått på i over en uke før jeg fikk Burndy og SL i måneder så at det skulle ta dagevis å få OK lyd virker rart. Er ikke innbilning heller, for jeg har brukt den interne riaa i pre som referanse.
     

    Focalius

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.02.2009
    Innlegg
    1.242
    Antall liker
    488
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    5
    Vil en Naim Flatcap XS strømforsyning gi et merkbart løft som er verdt pengene på brukten til en Naim Dac?
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Nei. XP5 XS, XPS eller 555PS kan brukes med Naim Dac.
     
    M

    medlem215396

    Gjest
    Har lest meg opp på håndtering av Burndy kabel i Naim oppsett. Det gjelder både med hensyn til at kabelen ligger mot gulv eller inntil andre kabler, men i særdeleshet pluggens avkobling mot apparat kontakten.

    I mitt tilfelle forsyner 555PS en NDS. Utgangspenningen fra PSU`en er på det meste 22V. Det er en veldig lav spenning og sårbar ift overgangs motstand (les dårlig kontakt/ forbindelse). Ved å ta bort alt stress fra kabelen versus pluggen (les vedlagt link) vil forbindelsen mellom plugg og kontakt være så fri som mulig. Dersom man også fester Burndy kabelen slik at pluggen ikke må ta vekten av kabelen i tillegg, da har man en optimal installasjon etter min mening.

    A Bit about Burndies | Naim Audio Forums

    Inspirert av Minuttens problemer med SL/ SC, samt egen opplevelse av 252/ 300 som har hele 3 Burndies. For sistnevnte mistenker jeg at installasjonen ikke var optimal mens jeg hadde dem i eie.
     

    tomkver

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    200
    Antall liker
    245
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    2
    Hei

    Endelig nytt utstyr i hus.

    Den helt nye NAP 250 DR er det norgespremiere på, siden jeg er den første som har fått den levert fra importør i dag :D

    Den andre esken er den nye forforsterkeren NAC-N-272 som kom tidligere i år.

    Nå blir det utpakking og diverse, og det kommer nok noen bilder av oppsettet senere i kveld :)


    mvh

    Tom


    IMG_0772.jpg

    IMG_0773.jpg
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Har lest meg opp på håndtering av Burndy kabel i Naim oppsett. Det gjelder både med hensyn til at kabelen ligger mot gulv eller inntil andre kabler, men i særdeleshet pluggens avkobling mot apparat kontakten.

    I mitt tilfelle forsyner 555PS en NDS. Utgangspenningen fra PSU`en er på det meste 22V. Det er en veldig lav spenning og sårbar ift overgangs motstand (les dårlig kontakt/ forbindelse). Ved å ta bort alt stress fra kabelen versus pluggen (les vedlagt link) vil forbindelsen mellom plugg og kontakt være så fri som mulig. Dersom man også fester Burndy kabelen slik at pluggen ikke må ta vekten av kabelen i tillegg, da har man en optimal installasjon etter min mening.

    A Bit about Burndies | Naim Audio Forums

    Inspirert av Minuttens problemer med SL/ SC, samt egen opplevelse av 252/ 300 som har hele 3 Burndies. For sistnevnte mistenker jeg at installasjonen ikke var optimal mens jeg hadde dem i eie.
    Jeg gitt for en Witch Hat Burndy, denne er mer fleksibel en Naim sin som jeg har på cds3.
     

    Bach_Man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    316
    Torget vurderinger
    3
    Ved å ta bort alt stress fra kabelen versus pluggen (les vedlagt link) vil forbindelsen mellom plugg og kontakt være så fri som mulig. Dersom man også fester Burndy kabelen slik at pluggen ikke må ta vekten av kabelen i tillegg, da har man en optimal installasjon etter min mening.
    Det frister litt å kalle dette for svak ingeniørkunst fra Naim si side.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Må si meg enig i det, det samme men pucken på cds3. Kostbare produkter som dette burde ikke ha slike svakheter.
     
    M

    medlem215396

    Gjest
    Velger man Naim så velger man etter min mening ingeniørkunst på sitt beste, men gjerne på godt og vondt om du vil.
    Å få maksimalt ut av de mer kostbare kreasjonene vil i noen tilfeller kreve oppmerksomhet utover det vanlige. Lik det eller ikke, men greit å være klar over det. På den annen side, det finnes sikkert mange der ute som ikke har sånne utfordringer fordi det hele faller på plass fra første stund.

    Når det gjelder puck'en til CDS3's første gen drivverk, er det en bagatell i mine øyne. Sånne lyter finner du hos mange andre produsenter også. Ny puck koster 2-300 kroner og nye gen drivverk har redesignet puck.

    DSC_0086.jpg


    Ved å ta bort alt stress fra kabelen versus pluggen (les vedlagt link) vil forbindelsen mellom plugg og kontakt være så fri som mulig. Dersom man også fester Burndy kabelen slik at pluggen ikke må ta vekten av kabelen i tillegg, da har man en optimal installasjon etter min mening.
    Det frister litt å kalle dette for svak ingeniørkunst fra Naim si side.
     
    Sist redigert av en moderator:

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Jeg mener fortsatt det er svak ingeniørkunst med den puckløsningen fra Naim. De hjelper ikke å bytte puck når svakheten ligger i valg av små gummiringer som med jevne mellomrom må roteres. Dette er en cdspiller som kostet over 100 000 ny, og samtlige av mine andre langt rimeligere spillere har aldri hatt slike problemer. Min cds3 fungerer stort sett helt fint, men hadde forventet bedre fra et firma som Naim, spesielt i denne prisklassen.



    puck cds3.jpg
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn