Naim

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• S

so

Gjest
    Da er cd5 i hus og fikk lyttet til anlegget en times tid igår kveld. Foreløpig koblet opp med FC2. Hicap2 er til utlån foreløpig.

Jeg må si det er imponerende. Det spiller stort, varmt og deilig. God innlevelse.

En skulle ikke tro at en 50W forsterker er innkoblet .

MA`ene til Vidar P som jeg har fått låne, blomstrer virkelig. Sånn lyd kan jeg leve med.
    Det spiller vel fruktig fra øvre bass og nedover. Her kan MA`ene tunes ved sandfylling iflg. Vidar P. I tillegg har jeg ikke jobbet med plassering enda.

Venter i spenning på at Spendor skal dukke opp iløpet av uka.

Kvasar

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.01.2006
    Antall liker
    0
    Da er cd5 i hus og fikk lyttet til anlegget en times tid igår kveld. Foreløpig koblet opp med FC2. Hicap2 er til utlån foreløpig.

Jeg må si det er imponerende. Det spiller stort, varmt og deilig. God innlevelse.

MA`ene til Vidar P som jeg har fått låne, blomstrer virkelig. Sånn lyd kan jeg leve med.
    Det spiller vel fruktig fra øvre bass og nedover. Her kan MA`ene tunes ved sandfylling iflg. Vidar P. I tillegg har jeg ikke jobbet med plassering enda.

Jeg mener bestemt at jeg kan høre rismarkene når mitt anlegg spiller ;D ;D Diskanten min grenser mot det Gule men jeg kan leve med det ,mellomtonen er et Fyrverkeri ;)

S

so

Gjest
    Jeg mener bestemt at jeg kan høre rismarkene når mitt anlegg spiller  ;D ;D
    Den var god den der mister ;D

Rismarker presentert mellom 2 norske "fjell"

Her har jeg jaktet på en cd5 og endelig fått tak i en. Selvfølgelig låter det godt ;) veldig godt

S

smog

Gjest

Ja, Monitor Audio er den beste høyttaleren for tiden ;D ;D. Er kjempefornøyd med oppsettet.

Smog

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    296
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Ja, Monitor Audio er den beste høyttaleren for tiden ;D ;D. Er kjempefornøyd med oppsettet.

Smog
    MA (særlig Gold og Studio-seriene) passer supert med Naim, og de lar seg lett drive av Nait 5i også. Egentlig så blir MA imo alt for lite brukt av naimister i Norge, skjønner ikke helt hvorfor egentlig.

De tidlige Studio-serie modellene (Studio 10 osv som var tidlig ute med metallelementer og med alu/magnesium-teknologi) ble lansert på tiden rundt Nait 3, kan hende de ikke var veldig gode sammen med Nait 3 (som er litt kald og hard imo) og følgelig fikk et dårlig rykte sammen.. som kjent så eies det evig.

I UK var det for 10-15 år siden ikke uvanlig å bruke MA Studio-høyttalere sammen med de store modellene fra Naim, især i rom som var litt for små til å huse Isobariker, SBL-er osv. Var ofte man så slike systemer i UK presse da. Etter at Studio-serien (dessverre!) utgikk, og ble erstattet av den billigere GR-serien, så ble også klangbalansen litt mer tilgivende.

Mvh Vidar P

S

smog

Gjest
    Hvordan vil du forklare / beskrive forskjellene / likhetene mellom MA og Spendor?

Smog

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    296
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Hvordan vil du forklare / beskrive forskjellene / likhetene mellom MA og Spendor?

Smog
    Vet ikke helt om det hører hjemme i n-tråden, og dessuten MA lager og har lagd en uhorvelig masse modeller, og det har Spendor også. Det går ikke an å generalisere med noen særlig treffsikkerhet.
    Men dersom jeg relaterer til Naim-systemer så kan jeg iallefall si såpass at jeg personlig synes MA krever mindre arbeide med oppsett, og har lettere for å spille bra med mindre anstrengelser. Litt må til, men Spendor er vanskeligere.
    MA er også generelt mer følsomme, og har en tendens til å blomstre og gnistre med forsterkere uten masse watt.. i Spendors modellutvalg skal man ha tunga litt rettere i munnen for å finne gode matcher med de forskjellige Naim-nivåene.

Spendor har denne unike fabelaktig åpne, store, varme, detaljerte og naturlige mellomtonen (i nesten alle modeller) som MA ikke helt har, til gjengjeld er MA's mid typisk litt mer fokusert og "pinpoint" noe som 1) er en konsekvens av den ikke-så-store-som-Spendor mellomtonen, og 2) gjør livet litt enklere når man skal få høyttaleren til å synge.

Likheter? Begge er, når de er godt satt opp, følsomme for signalkvalitet (MA kanskje enda mer). Begge er uhyre presise i rytmeavdelingen når de virker som de skal, og ingen av de ofrer musikalsk flyt og innsikt på hifi'ens alter, til fordel for tullting som basstrøkk, "luftig diskant" og andre artefakter som skygger over musikken.

Videre generaliseringer relatert til Naim-systemer er vanskelig, da må man gå inn på enkeltmodeller.

Mvh Vidar P

S

smog

Gjest
    Takker for fint svar ;). Må si jeg kjenner igjen beskrivelsene dine av MA høyttalerne. Synes Nait 5i og cd5i bare spiller bedre og bedre sammen med MA GR20 ;D ;D.

Smog

K

Kaarelars

Gjest
    Jeg har også alltid likt Naim, men jeg klarer ikke helt å høre at de har mistet så mye med de nye  :D
    Tvert om, så synes jeg det låter rettelig bra i stua nå jeg  ;)

Snuser kun etter en NAC552 eller evt en SuperCap, så om noen vet av noen, så er jeg interessert.

Mvh Vidar P
    Tviler ikke et sekund, anlegget ditt låter helt sikkert supert.
    Det er en svenske som har annonsert en Supercap2 på PFM:
    http://63.99.108.232/forum/showthread.php?t=28869&highlight=naim

bruce

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.10.2005
    Antall liker
    0
    Interessant lesning om MA og spendor, VidarP. Hvilken spendor-modell vil du (eller andre) anbefale til NAC202/NAP200?

Kan underskrive på at MA-høyttalerne til Smog er en god match med naim!

Medeski

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.01.2003
    Antall liker
    103

Godt å høre at du er fornøyd so! CD5 med hi-cap har jeg aldri hørt, så det blir moro å høre hvilken forskjell den vil gjøre ift flatcap. Burde vel bli en del bedre...

nait5 virker mye kraftigere enn sine 30w og driver Credo'ene uten problemer. Ift 202/200 har lydbildet blitt noe mindre og ikke så oppløst i toppen. Denne komboen spilte nok også bedre på lave volum, men det er en drøy prisforskjell også da ;)

S

so

Gjest
    Godt å høre at du er fornøyd so! CD5 med hi-cap har jeg aldri hørt, så det blir moro å høre hvilken forskjell den vil gjøre ift flatcap. Burde vel bli en del bedre...

nait5 virker mye kraftigere enn sine 30w og driver Credo'ene uten problemer. Ift 202/200 har lydbildet blitt noe mindre og ikke så oppløst i toppen. Denne komboen spilte nok også bedre på lave volum, men det er en drøy prisforskjell også da ;)
    Det var nok mer et førsteinntrykk jeg formidla, men det er allikevel positivt.

Snaic4 går i posten idag. Blir vel enda mer fart med fc2?

Medeski

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.01.2003
    Antall liker
    103
    Det var nok mer et førsteinntrykk jeg formidla, men det er allikevel positivt.

Snaic4 går i posten idag. Blir vel enda litt mer fart med fc2?
    Strålende! Antar det vil bedre ting ja :)

S

so

Gjest
    1.
    Vel, jeg lot meg lure igjen. Etter mer oppvarming og spilling endrer dette oppsettet seg fra dag til dag.

Gjengivelsen er nå mye strammere og hurtigere og bassen er hentet inn.

I tillegg har jeg økt avstand mellom h.t og lengre fra bakvegg.

2.
    Den som kjøper Allæ som Sushi selger får en kjempeflott h.t. Spesiellt design til å bli glad i.
    Plasseres mot bakvegg og gir en livsbejaende gjengivelse.
    Bør nok matches fra NAP200 og oppover.

Sjøl lurte jeg lenge på denne men har ingen 200. I så måte kan Spendor også være et bomskudd ;)

LØP og KJØP. :)

Medeski

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.01.2003
    Antall liker
    103
    1.
    Vel, jeg lot meg lure igjen. Etter mer oppvarming og spilling endrer dette oppsettet seg fra dag til dag.

Gjengivelsen er nå mye strammere og hurtigere og bassen er hentet inn.

I tillegg har jeg økt avstand mellom h.t og lengre fra bakvegg.

2.
    Den som kjøper Allæ som Sushi selger får en kjempeflott h.t. Spesiellt design til å bli glad i.
    Plasseres mot bakvegg og gir en livsbejaende gjengivelse.
    Bør nok matches fra NAP200 og oppover.

Sjøl lurte jeg lenge på denne men har ingen 200. I så måte kan Spendor også være et bomskudd ;)

LØP og KJØP. :)
    Kjenner meg igjen der ja. Samtlige naim produkter jeg har hatt har forandret karakter etterhvert som de er biltt varm. Ta CDX for eksempel; når du først slår den på er den litt vel lys oppover og vel voldsom i bassen. Musikken henger ikke helt sammen og den virker litt unaturlig og brautende. Dette bedrer seg etter noen dager, men helt bra er ikke lyden før etter en ukes (!!) oppvarming. Bassen er igjen blitt stram og definert, toppen har roet seg og musikken kommer til liv. Unngår å slå av denne hvis jeg kan unngå det, for å si det sånn...

Tenkte på det samme ang. Allae som Sushi selger. Tok det for gitt at han hadde solgt disse for lenge siden. Til halv pris er jo disse et kanonkjøp. Som du sier krever nok disse litt effekt, men jeg har observert flere på n-forum som har benyttet nait5i på disse og er fornøyd med det. Credo'ene fungerer forresten utmerket med usle 30W... Ikke like bra som med 70 (nap200), men absolutt godkjent på normale volum.

For å sitere so: LØP OG KJØP!

Medeski

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.01.2003
    Antall liker
    103
    Fant dette på n-forum ang. Allae:

"Were the Allaes well run in? The reason I ask is that on Saturday I visited Maurice and Norman at Audio Excellence in Worcester and they had a pair of Allaes on demo. They said that they had changed massively in the two weeks that they had been running in and were still improving. They particularly mentioned that the midrange had greatly improved. Under far from ideal conditions I had a listen through a CD5, Nait5, Flatcap, and was stunned - they were the most toe tapping speaker I had ever heard - they made the hairs on the back of my neck stand up. This from a man who has been unimpressed by Naim speakers up until now. Cannot wait to hear a proper demo."

Med en nait5 ;D

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    296
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Allae og Nait 5 er vel ikke akkurat noen vinnerkombinasjon...? Jeg har ikke hørt direkte sammenlikning, men har da hørt både Allae/Nait og Ariva/112/150... i mine ører liten tvil om at sistnevnte "fyller" mer ut og gir en mer helhetlig kraft og musikalitet. Deler ikke helt den entusiasmen forumdeltakeren på n-forum fremviser for Allae/Nait må jeg innrømme.. ble litt fargeløst og vagt selv med CDS3 som kilde, med påfallende lite bassdefinisjon og "driv".. iallefall sammenliknet med 282/250.2 på samme.
    Men det skal innrømmes at jeg ikke har hørt mye på kombinasjonen. Men det var heller ikke så veldig god grunn til det; svakhetene sto i kø og var ikke akkurat vanskelig å høre.

Jeg er enig med so, som anslår 202/200 som laveste innstegstrinn med Allae.. dersom kilden allerede er på plass da :)

Medeski

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.01.2003
    Antall liker
    103
    Allae og Nait 5 er vel ikke akkurat noen vinnerkombinasjon...? Jeg har ikke hørt direkte sammenlikning, men har da hørt både Allae/Nait og Ariva/112/150... i mine ører liten tvil om at sistnevnte "fyller" mer ut og gir en mer helhetlig kraft og musikalitet.
    Jeg er enig med so, som anslår 202/200 som innfallssted med Allae.. dersom kilden allerede er på plass da :)
    Tja...kommer selvsagt an på hva en legger i "vinnerkombinasjon". At 202/200 med Allae spiller bedre er helt klart (har hatt dette hjemme 3-4 dager selv...), men så spiller selvsagt 552/500 ringer rundt dette igjen. Poenget er vel heller at Allae er en umåtelig bra høyttaler som kan spille meget bra selv med en beskjeden nait. Enig i at ambisjonsnivået i utgangspunktet burde være litt høyere, men hvis Allae er noenlunde lik sin forgjenger (Credo) er dette en meget musikalsk kombo. Så en vinnerkombinasjon på budsjett kan du kanskje kalle det ;)

Arriva har jeg ikke prøvd hjemme, men ut i fra demo på Lyric kan jeg vel med hånden på hjertet si at jeg foretrekker Allae.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    296
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Lyric kunne ikke å sette opp Naim. Ingenting der låt noe i nærheten av sitt potensiale. Så jeg er enig med deg i at en demo der ikke akkurat gir noe godt bilde.
    Men med Allae/Nait (og CD5?) så er man temmelig godt av kurs ift sunn balansefornuft, og ift Naims suggested systems, eller hva?

Hvorfor skulle man bruke Allae og Nait? Når det visserlig fins flere andre Naim-kombinasjoner til rundt samme pris som gir bedre resultat?

Jeg synes det er mening i å holde en viss balanse i systemet, Naim fungerer simpelthen mer som Naim skal når man istedet for å prioritere ht'ere legger mer vekt på kilden. Ja, det blir kort og godt bedre lyd og mer  musikk. Imo.

Medeski

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.01.2003
    Antall liker
    103
    Lyric kunne ikke å sette opp Naim. Ingenting der låt noe i nærheten av sitt potensiale. Så jeg er enig med deg i at en demo der ikke akkurat gir noe godt bilde.
    Men med Allae/Nait (og CD5?) så er man temmelig godt av kurs ift sunn balansefornuft, og ift Naims suggested systems, eller hva?

Hvorfor skulle man bruke Allae og Nait? Når det visserlig fins flere andre Naim-kombinasjoner til rundt samme pris som gir bedre resultat?

Jeg synes det er mening i å holde en viss balanse i systemet, Naim fungerer simpelthen mer som Naim skal når man istedet for å prioritere ht'ere legger mer vekt på kilden. Ja, det blir kort og godt bedre lyd og mer musikk. Imo.
    Ikke nødvendigvis enig med deg i det Vidar. Det finnes vitterlig en del som til og med driver SBL med de små integrerte fra Naim, og de virker i alle fall meget fornøyd.... Grunnen til at vi begynte å diskutere Allae akkurat nå er at det for øyeblikket ligger en på bruktbørsen. Det kan hende det finnes bedre kombinasjoner til prisen, men de ligger altså ikke på bruktbørsen.

At kilden har en stor innvirkning på sluttresultatet og bør få høy prioritet er jeg derimot enig i. Selv benytter jeg CDX med nait5, men i klippet jeg referte til var det visstnok en cd5 som ble brukt ja.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    296
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Ikke nødvendigvis enig med deg i det Vidar. Det finnes vitterlig en del som til og med driver SBL med de små integrerte fra Naim, og de virker i alle fall meget fornøyd....
    Jeg er i grunnen ikke så opptatt av hvor fornøyde andre måtte virke, når det i mine ører ikke låter veldig tilfredsstillende.  :D  
    Det fins alltids noen som skryter av hvilken som helst mer eller mindre utradisjonell kombinasjon, men det er ikke dermed sagt at disse tingene låter bra for de fleste.

Forholdet er, at et slikt system er laangt unna anbefalt kurs fra Naim, og langt unna hvordan de fleste Naim-brukere liker å bygge sine systemer. Om det så er noen få, som av en eller annen grunn, synes det er hensiktsmessig å fortelle et forum at de er fornøyde med det de selv har, så ville jeg ikke ha hatt mer lit til det enn til mine egne ører.. men meg om det  :)

Mvh Vidar P

costello

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.10.2004
    Antall liker
    123
    Torget vurderinger
    2
    Jeg er nok langt på vei enig med Vidar.

Hvorfor ikke beholde Credo og bytte ut Nait'en med 202/200. CDX'en kan vel fungere bra i en slik kombinasjon. Langt på vei "suggested system nr.2"dette her.

Det er jo en som har CDS2+Nait5i som spiller med SBL på n-forumet, men han hører da vitterlig kun på enkel klassisk musikk på lavt volum (i følge eget utsagn). Men denne og andre "mullett" anlegg står slett ikke på Naim's anbefalelsesliste.

På den annen side, dersom du kjøper Allæ nå, siden de er så rimelige, og senere har tenkt å gå veien opp til 202/200 uansett, forstår jeg deg.

Naim er en dyr hobby...lønner seg absolutt å handle brukt.

Og når kilde/forsterkeri er iorden, er det jo besnærende å oppdage at de høyttalerene man tidligere synes var litt kjedelige, plutselig får et nytt liv!

Et rimeligere forslag er jo å låne Arriva med hjem. Demo'ene hos Lyric med Naim var jo ikke så mye å rope hurra for akkurat.

mvh

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    296
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2

Noen som vil bygge seg en SuperCap selv? Mange muligheter her, også napsc, HiCap osv..

Se i menyen til venstre, scroll ned til Naim stuff..

http://www.acoustica.org.uk/

Der ligger faktisk noe info om de dypt savnede Impulse høyttalerne også.. kan love at det svingte på enden av LP12 og Naim nac'er og nap'er.. nesten komisk at Klipsch har blitt relativt populære mens disse er snart glemt.

(Svein; sjekk link til 3-filers omtale i HiFi Answers.. right up your alley  :))

Mvh Vidar P

S

so

Gjest
    Hvorfor ikke beholde Credo og bytte ut Nait'en med 202/200. CDX'en kan vel fungere bra i en slik kombinasjon. Langt på vei "suggested system nr.2"dette her.
    Nå skriver vel ikke HH at han vil kjøpe Allae? han her vel dessuten nettopp nedgradert fra 202/200 til nettopp Nait  ;)

Richard Dane svarer meg i en E-post at han ikke ville ha gått for Allae til Nait5i.

Videre. Til de som har Naim forsterkeri er Allaene tilsalgs på bruktbørsen et kjempetilbud spør du meg.
    På meg virket den som en høyttaler med sjel.

Tror det er viktig å ikke blande dette idiotiske "Mullet" begrepet inn der en har en god h.t.
    Så lenge kilden er god nok gjør det vel ingenting om h.t er for god. Som nevnt av en annen kan Allae være målet for en fremtidig oppgradering.

Du får kanskje denne ene sjansen på lang lang tid. Ikke la noens tvil til Naim høyttalere stoppe deg i å prøve den.

K

Kaarelars

Gjest
    Noen som vil bygge seg en SuperCap selv? Mange muligheter her, også napsc, HiCap osv..

Se i menyen til venstre, scroll ned til Naim stuff..

http://www.acoustica.org.uk/

Der ligger faktisk noe info om de dypt savnede Impulse høyttalerne også.. kan love at det svingte på enden av LP12 og Naim nac'er og nap'er.. nesten komisk at Klipsch har blitt relativt populære mens disse er snart glemt.

(Svein; sjekk link til 3-filers omtale i HiFi Answers.. right up your alley  :))

Mvh Vidar P
    Hei,
    Tar gjerne en Supercap, men vil helst ikke bygge selv ;)
    Faktisk er Supercap eller CDS2-enhet det jeg helst ønsker meg ved neste oppgradering.

Takk for tips ang. Hifi-Answer. Har noen utgaver av dette bladet og finner det litt ujevnt innholdsmessig. Foretrekker Hifi-Review fra denne perioden. Et friskt blad som omtalte mye snadder og lite hifi fra USA.

mvh

costello

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.10.2004
    Antall liker
    123
    Torget vurderinger
    2

Må bare ta med dette bildet av de flotte SF høyttalerne sammen med Naim. Snodig at det benyttes kabler fra Flatline, men det funker vel.

mvh

costello

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.10.2004
    Antall liker
    123
    Torget vurderinger
    2
    .. og i biwire-konfigurasjon? Kanskje han bruker 2 stereo effekttrinn?
    Dette er jo helt stikk i strid med Naim's anbefalinger...

Bildet er selvfølgelig hentet fra N-forumet. Medlemmet, Ron fra New Zealand, bruker oliveserien og effekttrinnet er èn stk. NAP 250. Men fungerer det, så fungerer det... ;)

Sonus Faber er fantastisk fine høyttalere, det hadde virkelig vært interessant å forsøke f.eks. Cremona.

mvh

S

so

Gjest
    det hadde virkelig vært interessant å forsøke f.eks. Cremona.

mvh
    Cremona med 250-282-cds3 fungerte veldig fint. Krever stort rom (større enn 6 x 4m) og godt med luft rundt h.t.

Manglet litt hurtighet, men ga kanskje den følelsen pga for lite rom?

Anbefales.

costello

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.10.2004
    Antall liker
    123
    Torget vurderinger
    2
    Cremona med 250-282-cds3 fungerte veldig fint. Krever stort rom (større enn 6 x 4m) og godt med luft rundt h.t.

Manglet litt hurtighet, men ga kanskje den følelsen pga for lite rom?

Anbefales.
    Snakker vi her om gulvstående eller?

Ellers er jeg spent på dine lytteinntrykk med Spendor, so.
    Du har vel fått dem i hus?

mvh

S

so

Gjest
    Snakker vi her om gulvstående eller?

Ellers er jeg spent på dine lytteinntrykk med Spendor, so.
    Du har vel fått dem i hus?

mvh
    Heisann

Min erfaring er med Cremona (gulv). Har aldri hørt auditor, men de hadde nok passet mitt rom bedre.

Spendor er på vei. På mandag, tirsdag kanskje.

Spent på om det ble noe napp på Vidar P og 252-SC :D

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    296
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Har ikke hørt noe fra denne svensken med sin 252/sc/300 enda... men jeg kunne ha levd lykkelig inn i evigheten med 282/hc/250.2 også jeg :)
    Satt akkurat og hørte den geniale førstesatsen fra Mozarts pianokonsert nr 20 med Uchida/ECO/Tate.. ikke noe i veien med Naim på klassisk musikk iallefall!

Mvh Vidar P

S

so

Gjest
    Har ikke hørt noe fra denne svensken med sin 252/sc/300 enda... men jeg kunne ha levd lykkelig inn i evigheten med 282/hc/250.2 også jeg :)
    Satt akkurat og hørte den geniale førstesatsen fra Mozarts pianokonsert nr 20 med Uchida/ECO/Tate.. ikke noe i veien med Naim på klassisk musikk iallefall!

Mvh Vidar P
    Ikke noe i veien med oppsettet ditt nei. Finnes jo alltid noe som er "bedre".
    Disse Svenskene kan være en utfordring vet jeg.

Ben Webster "Soulville" må være den flotteste cd`n jeg har kjøpt på lenge :)

costello

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.10.2004
    Antall liker
    123
    Torget vurderinger
    2
    ikke noe i veien med Naim på klassisk musikk iallefall!
    Langt ifra, Vidar P.

Satt å hørte på Shostakovich (Barshai) tidligere idag, og det var en flott opplevelse.

Handlet CDX2/XPS2 i Sverige. Og dette var en strøken handel. No problem..de svarte boksene var som nye og veldig bra info hele tiden. Han fant ikke linkpluggen til CD-spilleren, men ordnet en ny via Tom Tom i England. Veldig godt kjøp!

Og hvilken spiller CDX2/XPS2 er! Her er det ikke bare plutselighet, men også en slags selvfølgelighet i lydbildet. F.eks. bassen..som CD5X/HICAP også var bra på, men her gjengis bassen med en besnærende enkelhet. Virker som jo mere kompleks musikken er, jo mer liker denne CD-komboen seg! Og soundstage er jo større, dypere osv..

Spiller fremdeles med 122X og det blir spennende når jeg får tilbake 202 fra England.

mvh

S

so

Gjest
    Langt ifra, Vidar P.

Satt å hørte på Shostakovich (Barshai) tidligere idag, og det var en flott opplevelse.

Handlet CDX2/XPS2 i Sverige. Og dette var en strøken handel. No problem..de svarte boksene var som nye og veldig bra info hele tiden. Han fant ikke linkpluggen til CD-spilleren, men ordnet en ny via Tom Tom i England. Veldig godt kjøp!

Og hvilken spiller CDX2/XPS2 er! Her er det ikke bare plutselighet, men også en slags selvfølgelighet i lydbildet. F.eks. bassen..som CD5X/HICAP også var bra på, men her gjengis bassen med en besnærende enkelhet. Virker som jo mere kompleks musikken er, jo mer liker denne CD-komboen seg! Og soundstage er jo større, dypere osv..

Spiller fremdeles med 122X og det blir spennende når jeg får tilbake 202 fra England.

mvh
    Jeg er litt nysgjerrig.

Har du skillt ut hva som er hva? Har du f.eks prøvd ut cdx2/xps UTEN Hicap på 202/ 122x?

Deretter hva hc på 202 utgjør?

Sånn sett har du fått 3 oppgraderinger samtidig. cdx2-xps2, samt hc til 202??

Forøvrig kjenner jeg igjen beskrivelsen av bassen ( det øvrige også), mht kompleksitet , reinhet og hurtighet.

Artig å lese :)

costello

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.10.2004
    Antall liker
    123
    Torget vurderinger
    2
    Har du skillt ut hva som er hva? Har du f.eks prøvd ut cdx2/xps UTEN Hicap på 202/ 122x?

Deretter hva hc på 202 utgjør?
    Hei,

Nei, har ikke gått så vitenskapelig til verks.
    Bruker Hicap på 122X og kommer selvfølgelig til å bruke den på 202, sammen med Napsc (som ikke kan benyttes på 122X). Men det kan jo være interessant å prøve 202 uten PSU, når den tid kommer.

Antar jo at 122X er en liten flaskehals, men allikevel er det jo så bra. Får meg til å tenke litt på Supernait. Den blir nok et svært bra alternativ for de som ikke vil ha så mange svarte bokser... ;)

mvh

S

so

Gjest
    Hei,

Nei, har ikke gått så vitenskapelig til verks.
    Bruker Hicap på 122X og kommer selvfølgelig til å bruke den på 202, sammen med Napsc (som ikke kan benyttes på 122X).  Men det kan jo være interessant å prøve 202 uten PSU, når den tid kommer.

Antar jo at 122X er en liten flaskehals, men allikevel er det jo så bra.  Får meg til å tenke litt på Supernait. Den blir nok et svært bra alternativ for de som ikke vil ha så mange svarte bokser... ;)

mvh
    Hei

Jo, jeg tenker mest på hva som utgjør hva. Du har lagt til xps/ cdx2, men samtidig har du oppgradert pre.

Løftet du opplever innehar sikkert noe fra overgangen fra fc2x, til Hicap?
    Uten at det spiller noen særlig rolle selvfølgelig. Spiller det bra så spiller det bra.

costello

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.10.2004
    Antall liker
    123
    Torget vurderinger
    2
    Løftet du opplever innehar sikkert noe fra overgangen fra fc2x, til Hicap?
    Prøvde både FC og Hicap på 202. En stund synes jeg det faktisk låt best med Hicap på CD5X, men på slutten (etter råd fra Adam Meredith) satte jeg Hicap'en på 202 (og FC på Cdp). Det var forskjeller, men ikke så uttalt som nå...

Men så er da CDX2/XPS2 et kvantesprang oppover på Naim-stigen. :D

mvh

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn