Naim

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• costello

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.10.2004
    Antall liker
    123
    Torget vurderinger
    2
    Men det er helt greit at menigheten hakker litt i etterkant, jeg har blitt hardhudet etter en del år i denne rollen....! :)
    Synes vi har vært snille med deg, jeg! ;)

Har bare påpekt ting som kunne vært gjort anderledes, men som du sier, ikke har hatt noen kontroll over selv.

Men du kan jo kanskje være glad at det er høflige Naimister du har med å gjøre... ;) Husker med skrekk tråden jeg startet om Spendor, som endte med både utkastelse og en herre som tok sin frakk og forlot oss.. :'(

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    12.314
    Torget vurderinger
    2
    Synes vi har vært snille med deg, jeg!   ;)

Har bare påpekt ting som kunne vært gjort anderledes, men som du sier, ikke har hatt noen kontroll over selv.

Men du kan jo kanskje være glad at det er høflige Naimister du har med å gjøre... ;)  Husker med skrekk tråden jeg startet om Spendor, som endte med både utkastelse og en herre som tok sin frakk og forlot oss.. :'(
    Ja da, dere har vært så høflige, atte! :)
    Foreløpig har dette kun vært som en spasertur i parken!
    :)
    Håkon

J.Haugen

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.07.2006
    Antall liker
    0
    Er det noen her på forumet som har testet Naim DVD5, eventuelt mot tilsvarende prisede dvd-spillere, f.eks. Denon DVD-A1XV? Hvordan klarer den seg lydmessig, både via analogutgangene og som drivverk (digitalt)?

costello

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.10.2004
    Antall liker
    123
    Torget vurderinger
    2
    Hei.

Fant noe fra Naim-forumet som kanskje kan være av interesse.

Has anyone seen July's issue of Home Cinema, which features a group test of the following British DVD players:

Arcam DV29 (£1600) Rating ****
    Cyrus DVD8 (£1200) Rating ***
    Linn Unidisk 1.1 (£6500) Rating *****
    Meridian G98DH (£3350) Rating ****
    Naim DVD5 (£2350) Rating *****

Of the DVD5, they said "with top class video and audio electronics, there's no reason to regret spending the money: you will get stunning picture quality and great sound, whether from DVDs or CDs"

It not only beat the two cheaper players in the test, but also had the advantage over the more expensive Meridian machine.

Medeski

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.01.2003
    Antall liker
    103
    Etter å ha besøkt messen i Horten på lørdag kunne jeg lykkelig konkludere med at jeg ikke ville byttet bort Naim oppsettet mitt med noen av disse anleggene :D Forskjellen på å gjengi musikk og å gjengi hifi ble ettertrykkelig demonstrert IMHO.

Synd ikke Naim (eller Linn) var representert på messen. Hadde vært moro med en demo på de skikkelig dyre sakene deres. Hvor var Kontrapunkt?

MaKi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Antall liker
    233
    Torget vurderinger
    4
    Kunne ikke sagt det bedre selv. Det var utrolig mye som bare spilte hi-fi der i år. Er dette den "moderne" lyden det snakkes så varmt om? Sacd osv? Med et par hederlige unntak, synes jeg alt bar preg av altfor mye diskant og "oppløsthet", Tømmervik klarte den utrolige bragden å få et par elektrostater i et stort rom med rørutstyr til å låte skarpt i toppen, selv om jeg sto nesten bakerst i rommet! Har aldri vært så sliten i hodet etter en hifi-messe før. Var helt kaputt på ettermiddagen, orket nesten ikke å ha på radioen i bilen på vei hjem. :-/

Etter å ha besøkt messen i Horten på lørdag kunne jeg lykkelig konkludere med at jeg ikke ville byttet bort Naim oppsettet mitt med noen av disse anleggene :D  Forskjellen på å gjengi musikk og å gjengi hifi ble ettertrykkelig demonstrert IMHO.

Synd ikke Naim (eller Linn) var representert på messen. Hadde vært moro med en demo på de skikkelig dyre sakene deres. Hvor var Kontrapunkt?

K

kbwh

Gjest
    Låner kappen til djevelens advokat:
    Siden når ble hifimesser stedet for gode musikkopplevelser?

Dere Naimister (og Linnistene) er ikke som andre hifinerder vet dere. Dere er vel mer glad i musikk enn hifi.
    Jeg har ingen problemer med å forstå det om Kontrapunkt har valgt bort messen på grunn av Linn og Naims manglende imponatoreffekter.

costello

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.10.2004
    Antall liker
    123
    Torget vurderinger
    2
    Dere Naimister (og Linnistene) er ikke som andre hifinerder vet dere. Dere er vel mer glad i musikk enn hifi.

Dette tror jeg jammen du har rett i...jeg har ihvertfall aldri kjøpt så mye musikk etter at jeg byttet til Naim.

Og interessen for andre hifi-produsenter har dabbet tilsvarende av... ;)

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    296
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Er det noen her på forumet som har testet Naim DVD5, eventuelt mot tilsvarende prisede dvd-spillere, f.eks. Denon DVD-A1XV? Hvordan klarer den seg lydmessig, både via analogutgangene og som drivverk (digitalt)?
    Mye erfaringer med DVD5 på n-forum, ta et søk der. Jeg har tenkt å kjøpe en slik selv, ikke minst pga at den gjør seg godt i Fraim'en  ;), men også pga meget gode omtaler i presse og på fora.. både for bilde og selvsagt også ift filmlyd. Jeg har selv ikke tenkt å bruke hverken digitale utganger eller bruke den til audio-cd, da jeg allikevel har en CDS3/XPS2 til audio.

Til utelukkende 2-kanals audio er det vel med respekt å melde bare tull å bruke 35k på en Naim dvd-spiller, når en CD5x (eller sågar CD5i) gjør samme jobben til en brøkdel av prisen; men jeg går ut ifra at du mente primært å bruke den som bildekilde.

Mvh Vidar P

O

om.s

Gjest
    Mye erfaringer med DVD5 på n-forum, ta et søk der. Jeg har tenkt å kjøpe en slik selv, ikke minst pga at den gjør seg godt i Fraim'en  ;), men også pga meget gode omtaler i presse og på fora.. både for bilde og selvsagt også ift filmlyd. Jeg har selv ikke tenkt å bruke hverken digitale utganger eller bruke den til audio-cd, da jeg allikevel har en CDS3/XPS2 til audio.

Til utelukkende 2-kanals audio er det vel med respekt å melde bare tull å bruke 35k på en Naim dvd-spiller, når en CD5x (eller sågar CD5i) gjør samme jobben til en brøkdel av prisen; men jeg går ut ifra at du mente primært å bruke den som bildekilde.

Mvh Vidar P
    Godt å se deg tilbake Vidar P ;) :D ....

K

Kaarelars

Gjest
    Bra å ha deg tilbake på forumet Vidar P.  
    Gratulerer med nytt Naimanlegg,meget spennede, kom gjerne med en fyldig lytterapport og synspunkter ;)

Mvh Svein

Medeski

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.01.2003
    Antall liker
    103
    Gratulerer med Naim anlegget Vidar! Henger meg på Svein mht lytteintrykk :D

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    296
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Hei. Inntrykkene er de samme som med Naim tidligere, og som mange her på tråden har beskrevet.
    I forhold til annet Naim jeg har brukt, så er de nye noe rikere, med en mer generelt likanes klang tror jeg. Reference-serien er utrolig mye mer klangrik og musikalsk sett langt mer "mektig" og kommunikativ enn entrylevel-produktene. Dere har virkelig noe å glede dere til, de av dere som sitter på (de ellers utmerkede) CD5i/Nait5i og vil oppgradere etterhvert!

CDS3/XPS2 er jo en skremmende dyr cd-spiller, men ikke desto mindre er den også skremmende god; jeg synes faktisk den har sider som virker til å overgå den Esoteric'en som ble testet i siste Fidelity jeg, selv om jeg også synes Esoteric'en var imponerende på de aller fleste områder.

NAP282/NAPSC/HiCap er veldig god, men allikevel (pga supre kilder) kanskje flaskehalsen i systemet, og jeg går å funderer på å selge HiCap'en for å kjøpe en SuperCap som neste oppgradering. Ellers er den så god at jeg har fått "blod på tann", og jeg har begynt å tenke NAC552.

NAP250.2 er subjektivt veldig kraftig, og låter rikt og bouncy, og driver Spendor'ene mine lett som bare det. Jeg har en REL Storm V sub, som deles ved 16-18hz (volum ca 50), og selv om man skulle tro at sub'er fungerer best med små høyttalere, så vet jeg ikke om jeg er så enig. Synd at Naim ikke har flere høyttalerutganger, nå må jeg hente signal til REL'en fra høyttalerterminalene.

Lingo 2 som nettopp ankom, løfter LP12 ett nivå opp fra Lingo 1 med en crispere, åpnere, dypere klang med lengre utklinging i alle noter, antakelig som følge av et lavere støygulv.

Etter at Fraim kom opp, og platespilleren kom seg vekk fra elektronikken (på en vegghylle), så strammet lyden seg voldsomt opp. Fraim er ufattelig effektivt for å vårrengjøre lydbildet! All tendens til overheng, fedme osv er helt og holdent aldeles borte som ved et trylleslag. Dyrt rack, men dersom oppstramming, bedre definisjon og åpning av soundstage er det du er ute etter, så fins det neppe noe mye bedre.

Jeg synes i grunnen at den lyden jeg har fått med dette utstyret nå tangerer det aller beste jeg noen gang har hørt noe sted. Anlegget har kvaliteter som slett ikke er en selvfølge uansett pris, og jeg er så langt svært fornøyd.

Mvh Vidar P

C

Cyber

Gjest
    Hei Naim-folk!

Jeg har kikket litt på rimelig naim-elektronikk, og har et spørsmål:

Hvor bra er en Nait 5i? Har den mye krefter? Hva slags lydsignatur har den, hva vil du sammenligne den med?

S

smog

Gjest
    Sammen med Naim cd spiller er dette noe av det beste du får til prisen. Litt avhengig av høyttalervalg. Spiller nå på Monitor Audio GR20 og spiller alle platene mine glede. Ikke noe stikker seg ut og du blir aldri lei av å spille musikk. Spiller du mest hardRock ville jeg valgt noe annet.

Smog

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    296
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Smog; viktig poeng dette med cd-spilleren; jeg synes den utgjør MINST 1/2-parten av CD5i/Nait5i-duoen, og Nait'en blir ikke "seg selv" med en billigere/annen cd-spiller.
    Nait er så bra som kildesignalet tillater. Skal jeg prøve å beskrive lyden, så er den litt som en terrier; den henger seg på og klamrer seg til kildesignalet og står virkelig på for å forsterke det uten tap av liv og kraft. Lyden er energisk for prisklassen, med en veldig helhetlig bounce og klang. All denne energien kommer imponerende nok uten antydning til hardhet, tvert om er den temmelig organisk i sammenlikning med mange andre integrerte.

Forresten så er MA GR20 (og flere andre MA-høyttalere) imo en suveren match med Naim elektronikk, og blir altfor lite brukt sammen i Norge. I UK er det så mange høyttalere å velge mellom for Naim-folk, så det er forståelig at MA ikke er så utbredt prosentvis, det er mange om beinet såklart. GR20 vil kunne vokse videre med enda bedre Naim-elektronikk.

Cybervision; ikke start din evt Naimkarriere med ryggen mot målstreken; snu om, glem teoretiske "krefter", og hør heller på lyden og musikken. Vær lur og følg råd fra vante fjellfolk, match Nait'en med egnet elektronikk/lydkilde, og skyld ikke på Nait'en dersom den ikke klarer å forvandle et dårlig kildesignal til god lyd. Det er ingen andre billigere cd-spillere (som jeg vet om) som det er noe vits i å bruke med Nait 5i.

Mvh Vidar P

thomand

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Antall liker
    1.152
    Torget vurderinger
    7
    Oi, Velkommen tilbake igjen Vidar. Det var gøy. :)

mandag

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.12.2005
    Antall liker
    266
    Torget vurderinger
    2
    Hei!
    Noen som kan prøve beskrive forskjell i lydbilde: monitor audo / naim / spendor ?
    Spiller nå på gamle kef ref 102 - men tror vel jeg kan finne noe bedre.
    Forøvrig cd5x/hicap/102/fl2/250 og cd3

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    296
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2

Hei!
    Noen som kan prøve beskrive forskjell i lydbilde: monitor audo / naim / spendor ?
    Spiller nå på gamle kef ref 102 - men tror vel jeg kan finne noe bedre.
    Forøvrig cd5x/hicap/102/fl2/250 og cd3
    Hei. OT dette ift tråden, men om du liker dine KEF'er, kunne du jo ha vurdert å hoppe et tiår eller to frem i tid, 103/4 spiller jo veldig bra på Naim-utstyr.. ikke for å reklamere for mine på bruktbørsen, men dog en tanke ift å hoppe fremover og ikke til siden.

Mvh Vidar P

C

Cyber

Gjest
    Cybervision; ikke start din evt Naimkarriere med ryggen mot målstreken; snu om, glem teoretiske "krefter", og hør heller på lyden og musikken. Vær lur og følg råd fra vante fjellfolk, match Nait'en med egnet elektronikk/lydkilde, og skyld ikke på Nait'en dersom den ikke klarer å forvandle et dårlig kildesignal til god lyd. Det er ingen andre billigere cd-spillere (som jeg vet om) som det er noe vits i å bruke med Nait 5i.

Mvh Vidar P
    Takker for svar Vidar og Smog. Jeg er ikke interessert i kjøp, mer generelt i kunnskapsøkning om Naim. Liker designet og de høster jo lovord jevnt over. Har en forsterker idag som er musikalsk, deilig og råsterk, så no snarlig bytte blir det ikke og da blir det i en god del dyrere en isåfall.

Medeski

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.01.2003
    Antall liker
    103
    Hei. Inntrykkene er de samme som med Naim tidligere, og som mange her på tråden har beskrevet.
    I forhold til annet Naim jeg har brukt, så er de nye noe rikere, med en mer generelt likanes klang tror jeg. Reference-serien er utrolig mye mer klangrik og musikalsk sett langt mer "mektig" og kommunikativ enn entrylevel-produktene. Dere har virkelig noe å glede dere til, de av dere som sitter på (de ellers utmerkede) CD5i/Nait5i og vil oppgradere etterhvert!

CDS3/XPS2 er jo en skremmende dyr cd-spiller, men ikke desto mindre er den også skremmende god; jeg synes faktisk den har sider som virker til å overgå den Esoteric'en som ble testet i siste Fidelity jeg, selv om jeg også synes Esoteric'en var imponerende på de aller fleste områder.

NAP282/NAPSC/HiCap er veldig god, men allikevel (pga supre kilder) kanskje flaskehalsen i systemet, og jeg går å funderer på å selge HiCap'en for å kjøpe en SuperCap som neste oppgradering. Ellers er den så god at jeg har fått "blod på tann", og jeg har begynt å tenke NAC552.

NAP250.2 er subjektivt veldig kraftig, og låter rikt og bouncy, og driver Spendor'ene mine lett som bare det. Jeg har en REL Storm V sub, som deles ved 16-18hz (volum ca 50), og selv om man skulle tro at sub'er fungerer best med små høyttalere, så vet jeg ikke om jeg er så enig. Synd at Naim ikke har flere høyttalerutganger, nå må jeg hente signal til REL'en fra høyttalerterminalene.

Lingo 2 som nettopp ankom, løfter LP12 ett nivå opp fra Lingo 1 med en crispere, åpnere, dypere klang med lengre utklinging i alle noter, antakelig som følge av et lavere støygulv.

Etter at Fraim kom opp, og platespilleren kom seg vekk fra elektronikken (på en vegghylle), så strammet lyden seg voldsomt opp. Fraim er ufattelig effektivt for å vårrengjøre lydbildet! All tendens til overheng, fedme osv er helt og holdent aldeles borte som ved et trylleslag. Dyrt rack, men dersom oppstramming, bedre definisjon og åpning av soundstage er det du er ute etter, så fins det neppe noe mye bedre.

Jeg synes i grunnen at den lyden jeg har fått med dette utstyret nå tangerer det aller beste jeg noen gang har hørt noe sted. Anlegget har kvaliteter som slett ikke er en selvfølge uansett pris, og jeg er så langt svært fornøyd.

Mvh Vidar P
    Jeg er sikker på lyden i stua di nok er meeget bra nå ja. Og en oppgradering til 552 hadde nok gjort det hele ytterligere fantastisk (noe som bare skulle mangle til den prisen) ;D

Når det gjelder tilkobling av REL sub'en fikk jeg (via Lyric...som hadde sjekket med Naim) vite at naim faktisk anbefaler å koble til høyttalerterminalene istedet for direkte til forsterker utgang. Dette fordi naim regner naca5 som en del av forsterkernes kretsløp, og at tilkobling etter naca5 vil gi et bedre resultat.

Mvh

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    296
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Når det gjelder tilkobling av REL sub'en fikk jeg (via Lyric...som hadde sjekket med Naim) vite at naim faktisk anbefaler å koble til høyttalerterminalene istedet for direkte til forsterker utgang. Dette fordi naim regner naca5 som en del av forsterkernes kretsløp, og at tilkobling etter naca5 vil gi et bedre resultat.

Mvh
    Jeg vet, har sett det samme selv. Naim skriver det i en faq en eller annen plass. Allikevel; det er ikke spesielt pent med røde og gule sub-ledninger utover stuegulvet, og en løsning med tilkopling bak Fraim hadde vært estetisk mer tilforlatelig iallefall.
    Men men, jeg er så vant med at Naim ikke tenker på konemor  :D

NAC552 er dyr, og nå må den nye importøren snart slutte og øke prisene  :mad: ellers blir det vel fristende for mange å bytte merke. Det er meget mulig jeg kjøper en SuperCap istedet, dersom jeg ramler borti en; det sies at den transformerer NAC282/HiCap til et annet nivå. Skala, soundstage, definisjon og energi er områder som nevnes.

Mvh Vidar P

Medeski

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.01.2003
    Antall liker
    103
    Jeg vet, har sett det samme selv. Naim skriver det i en faq en eller annen plass. Allikevel; det er ikke spesielt pent med røde og gule sub-ledninger utover stuegulvet, og en løsning med tilkopling bak Fraim hadde vært estetisk mer tilforlatelig iallefall.
    Men men, jeg er så vant med at Naim ikke tenker på konemor :D

NAC552 er dyr, og nå må den nye importøren snart slutte og øke prisene :mad: ellers blir det vel fristende for mange å bytte merke. Det er meget mulig jeg kjøper en SuperCap istedet, dersom jeg ramler borti en; det sies at den transformerer NAC282/HiCap til et annet nivå. Skala, soundstage, definisjon og energi er områder som nevnes.

Mvh Vidar P
    Jepp, enig ang. ledninger utover stuegulvet. Hadde disse hengende selv en stund...

Har fulgt med litt på n-forum ang. å bytte ut til supercap. Virker som en god løsning det, men som de sier der vil det nok gjøre overgangen til 252 fristende. Kanskje ikke dumt å gå rett til 552 hvis du det er der du havner uansett ;)

Forøvrig veldig enig ang. de stadig økende prisene på Naim utstyr. Fortsetter dette vil det faktisk lønnes seg å plassere pengene i Naim utstyr istedet for å spare i fond ::)

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.779
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    Hvor omsettes Naim brukt i Sverige?

Mvh Vidar P
    jeg solgte en naim nait 3r og en cd3 på hifimagasinet.com
    for noen år siden.

hvis jeg har forstått spørsmålet ditt riktig....

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.779
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    hififorsale.com har også mye naim, men det er jo uk og ikke sverige.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    296
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Takk. Skal prøve å se etter en SuperCap, og kanskje selge en HiCap.

Mvh Vidar P

costello

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.10.2004
    Antall liker
    123
    Torget vurderinger
    2
    Fant denne set-up guiden fra N-forumet interessant...
    (1) The importance of dealer support and setup
    (2) Mains conditioners don't really work. Separate spur with a hydra is important.
    (3) Granite slabs under SL2s don't work and setup within the room is very important
    (4) Racks and isolation, especially for the source components (level as well)
    (5) Leaving the system powered up and giving the system a chance to get up to full steam
    (6) influences of multiple connections to 252 and effects on the earthing arrangement
    (7) The weak link in the chain is certainly me at times
    Det er jo av og til man lurer på om alt er OK...om man får det maksimale ut av anlegget. Spesielt punkt 1 finner jeg interessant, men her til lands blir det jo håpløst...

K

Kaarelars

Gjest
    Interessante bilder Berg, et par av strømforsyningene til cd-spillerne.

XPS-1

CD555PS

C

cpc

Gjest
    I Stavanger har en elektrobutikk kalt Apis tatt inn Naim!
    Har ikke sett det selv enda, men ryktene sier så..

Det består av:
    CD5x
    NAC202
    NAP150x
    Ariva

Flott initiativ :D
    Begynner å bli mye fint utstyr i butikkene i Stavangerområdet nå!

Medeski

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.01.2003
    Antall liker
    103
    I Stavanger har en elektrobutikk kalt Apis tatt inn Naim!
    Har ikke sett det selv enda, men ryktene sier så..

Det består av:
    CD5x
    NAC202
    NAP150x
    Ariva

Flott initiativ :D
    Begynner å bli mye fint utstyr i butikkene i Stavangerområdet nå!
    Så bra! Spre det glade budskap 8)

costello

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.10.2004
    Antall liker
    123
    Torget vurderinger
    2
    Flott at Naim blir mer utbredt. Og Stavanger er jo i ferd med å bli en hi-fi by, ser det ut til..

Men hva med oss andre nord for Dovre?

Satser på å få en slik i hus i nærmeste framtid, dog som Xps2... :)

K

Kaarelars

Gjest
    Spennede Costello, det blir nok litt av en oppgradering.
    Kanskje dukker det opp en XPS1 her etter hvert.

XPS2:

Mvh

costello

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.10.2004
    Antall liker
    123
    Torget vurderinger
    2
    Svein, hva er egentlig forskjellen på XPS og XPS2?

Ut i fra bildene kan det ikke være stort?

K

Kaarelars

Gjest
    Svein, hva er egentlig forskjellen på XPS og XPS2?
    XPS2 er en oppgradert XPS med bl.a større trafo.
    Søker du litt på Naimforum finner du sikkert at XPS2 er en god del bedre også ;)

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.779
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    interessant artikkel.
    jeg er helt på linje med naim (og yba) når det gjelder å separere driv og dac. meningsløst. den eneste fordelen må være at man da har muligheten til å bytte til en bedre dac med tiden. men for min del hadde jeg heller oppgradert til en ny cd-spiller, likesågodt.
    å separere strømforsyning og resten av spilleren gir mer sense.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn