Hei. Inntrykkene er de samme som med Naim tidligere, og som mange her på tråden har beskrevet.
I forhold til annet Naim jeg har brukt, så er de nye noe rikere, med en mer generelt likanes klang tror jeg. Reference-serien er utrolig mye mer klangrik og musikalsk sett langt mer "mektig" og kommunikativ enn entrylevel-produktene. Dere har virkelig noe å glede dere til, de av dere som sitter på (de ellers utmerkede) CD5i/Nait5i og vil oppgradere etterhvert!
CDS3/XPS2 er jo en skremmende dyr cd-spiller, men ikke desto mindre er den også skremmende god; jeg synes faktisk den har sider som virker til å overgå den Esoteric'en som ble testet i siste Fidelity jeg, selv om jeg også synes Esoteric'en var imponerende på de aller fleste områder.
NAP282/NAPSC/HiCap er veldig god, men allikevel (pga supre kilder) kanskje flaskehalsen i systemet, og jeg går å funderer på å selge HiCap'en for å kjøpe en SuperCap som neste oppgradering. Ellers er den så god at jeg har fått "blod på tann", og jeg har begynt å tenke NAC552.
NAP250.2 er subjektivt veldig kraftig, og låter rikt og bouncy, og driver Spendor'ene mine lett som bare det. Jeg har en REL Storm V sub, som deles ved 16-18hz (volum ca 50), og selv om man skulle tro at sub'er fungerer best med små høyttalere, så vet jeg ikke om jeg er så enig. Synd at Naim ikke har flere høyttalerutganger, nå må jeg hente signal til REL'en fra høyttalerterminalene.
Lingo 2 som nettopp ankom, løfter LP12 ett nivå opp fra Lingo 1 med en crispere, åpnere, dypere klang med lengre utklinging i alle noter, antakelig som følge av et lavere støygulv.
Etter at Fraim kom opp, og platespilleren kom seg vekk fra elektronikken (på en vegghylle), så strammet lyden seg voldsomt opp. Fraim er ufattelig effektivt for å vårrengjøre lydbildet! All tendens til overheng, fedme osv er helt og holdent aldeles borte som ved et trylleslag. Dyrt rack, men dersom oppstramming, bedre definisjon og åpning av soundstage er det du er ute etter, så fins det neppe noe mye bedre.
Jeg synes i grunnen at den lyden jeg har fått med dette utstyret nå tangerer det aller beste jeg noen gang har hørt noe sted. Anlegget har kvaliteter som slett ikke er en selvfølge uansett pris, og jeg er så langt svært fornøyd.
Mvh Vidar P