Naim

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • M

    medlem215396

    Gjest
    Spennende.
    Regner med dine IBL må bygges om for aktiv drift MaKi? Har du sjekket ut hvor det kan gjøres, Sverige eller UK?

    MaKi skrev:
    I tillegg er aktivt kort på plass, må bare kjøpe en lengde til med naca. Eller kanskje to lengder med chord, det blir jo mindre plasskrevende og vel så bra.
     

    balthar

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2008
    Innlegg
    741
    Antall liker
    12
    Stover skrev:
    Spennende.
    Regner med dine IBL må bygges om for aktiv drift MaKi? Har du sjekket ut hvor det kan gjøres, Sverige eller UK?

    MaKi skrev:
    I tillegg er aktivt kort på plass, må bare kjøpe en lengde til med naca. Eller kanskje to lengder med chord, det blir jo mindre plasskrevende og vel så bra.
    det skjer i tønsberg på 5 minuter. det er bare a skrue av delfilter og in med 4 naca5 eller chord kabler ;). aktivfilter platine monteres på 5 minuter i phonosophie ampen. de verste er ja naca5 kabler det blir ja 4 kabler eller 2 paar av de nå. men er virkelig vært det :)
     

    MaKi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Innlegg
    3.989
    Antall liker
    229
    Torget vurderinger
    4
    Balthar sa det, ja. Ser ikke helt for meg dobbel lengde naca slengende rundt her, jeg bruker i tillegg store lengder da racket står på en annen vegg enn anlegget. En slank chord-variant hadde nok gjort susen. Er spent på denne aktive driften, og har forsåvidt hørt noe lignende før hos Balthar. Samme konfigurasjon på ett vis, og det spilte utrolig flott og levende.

    Besøk hadde vært trivelig, Griffenfeldt.
     
    M

    medlem215396

    Gjest
    Det blir mer kabel og flere bokser ja. Har kun lest at passiv kontra aktiv er 2 verdener.
    Spennende å høre, men gjør neppe noe sjøl, takk til begge :)
     

    MaKi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Innlegg
    3.989
    Antall liker
    229
    Torget vurderinger
    4
    Kun flere kabler med phonosophien da kortet er internt.
     

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.013
    Antall liker
    4.128
    Sted
    I en kjeller
    Torget vurderinger
    17
    I dag koblet jeg vekk xp5 fra Ndac for å høre hva strømforsyningen gjør og ikke gjør. Nå innbiller jeg meg at xp5 har blitt varm i trøyen og at bergogdalbane turen er over.
    Er ikke vant med nye produkter iogmed at alt hos meg er kjøpt brukt, og var ikke klar over hvor lang tid det tok. Trodde ikke helt noe på hva gutta på Naimforumet sa om lang innspillingstid, før jeg fikk smertelig erfare det selv.
    Xp5 koster ca halvparten av en xps2 gjør, men jeg tror ikke ytelsen er halvparten ( håper jeg ) Vel, uansett så rydder xp5 opp litt i lydbildet og gjør ting litt mer presist og naturlig. Litt bedre dybde og klarhet. Vel verdt pengene.
    Iflg Isac på Ljudtema var jeg førstemann ut i Norgemed en slik boks, men mulig flere har kjøpt en nå?
    Prøvde også en Teddy xps, men hos meg fjernet den Naim sin signatur. Mulig noen liker den, for ting låter muligens litt analogt, men jeg synes muligens den var litt kjedelig.

    Thomas
     

    Fidelio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Innlegg
    2.745
    Antall liker
    668
    En kompis av meg med en Nait 5i-2 skal ha nye høyttalere, og jeg klarte ikke komme med noe fornuftig forslag. Han har dem i en bokhylle, noe som jo begrenser utvalget en del. Hadde tenkt å foreslå mine egne, men tror de blir litt for dyre. Er det noe annet som vil spille bra med Naiten og kunne stå inni en bokhylle, til en nogenlunde overkommelig pris? Tror det skal være nytt, så nSats er vel ute (lages vel ikke lenger?)
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    273
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Her spør du vel mye mer enn du kan få gode svar ut ifra det lille du opplyser av forutsetninger (Nait og bokreol). Det blir helt umulig å svare på hva han behøver med mindre man vet mer.

    Kilde og omstendigheter er jo alfa & omega som vanlig; og om du forutsetter f.eks at vedkommende i sin bokhylle skal spille via trådløst nett (og har iPhone el.) så er det jo helt andre ting enn Nait og bokhyllehøyttalere som gjelder idag. Alt fra B&W Zeppelin, Geneva, B&O og annet. Så en mulighet er da å selge Nait for å kjøpe noe mer hensiktsmessig til slikt bruk.

    Om kilden er en cdp (evt flere kilder), han ikke har trådløst nett av en viss kapasitet, og han vil ha best mulig lyd fra bokreolen sin fra cdp, så må han vel prøve noen bokhyllevennlige høyttalere ala Monitor Audio Radius eller tilsvarende; http://www.monitoraudio.co.uk/products/radius-hd/

    En annen mulighet er veggmonterte høyttalere, som gjerne er bedre enn bokreol, men som også lar stå åpen en rekke spørsmål. Radius.serien er forresten ikke dum der heller.

    Etc etc.
     

    Fidelio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Innlegg
    2.745
    Antall liker
    668
    Takk for svar. Kilde er en finfin DAC som passer Nait godt. Tror neppe noe annet vil bli byttet ut, skal be ham sjekke ut Monitor Audio. Har googlet litt, og ser at Spendor har noen lukkede små bokser. Er dette morsomt? Har aldri hørt merket selv.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.290
    Antall liker
    11.104
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Gråvær og hverdag igjen, det er en fin dag for å hente seg en SuperUniti.
    Da blir nok kona glad.
     

    leon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2008
    Innlegg
    1.579
    Antall liker
    166
    Sted
    Trondheim
    ottone skrev:
    Gråvær og hverdag igjen, det er en fin dag for å hente seg en SuperUniti.
    Da blir nok kona glad.
    For en pang start etter påske! Det blir spennende å høre hva du tenker om den meget spennende SuperUniti boksen. Gratulerer !
    Velkommen til Naim`s vennetråd :)
     

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.013
    Antall liker
    4.128
    Sted
    I en kjeller
    Torget vurderinger
    17
    Jeg venter i spenning på å høre hva du synes om kombinasjonen Naim/Harbeth. Selv synes jeg det låter storveis.
    Regn med ett par uker med oppvarming.

    Thomas
     

    Liotheles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2002
    Innlegg
    2.825
    Antall liker
    720
    Torget vurderinger
    4
    ottone skrev:
    Gråvær og hverdag igjen, det er en fin dag for å hente seg en SuperUniti.
    Da blir nok kona glad.
    Grattis Ottone!
    SuperUniti tipper jeg kommer til å låte meget bra sammen med dine SHL5, og det geniale med Naim er jo at utstyret står konstant påslått og er klart til bruk nårsomhelst :)
    Kom med inntrykk fort som fy......... takk!
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.290
    Antall liker
    11.104
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Liotheles skrev:
    ottone skrev:
    Gråvær og hverdag igjen, det er en fin dag for å hente seg en SuperUniti.
    Da blir nok kona glad.
    Grattis Ottone!
    SuperUniti tipper jeg kommer til å låte meget bra sammen med dine SHL5, og det geniale med Naim er jo at utstyret står konstant påslått og er klart til bruk nårsomhelst :)
    Kom med inntrykk fort som fy......... takk!
    Jo takk. Det svinger fra første tone her.
    Plug and Play på alt jeg ber den om. Vi kobler den til altibox med kabel, plugger cdspiller og Airport Express digitalt, og alt spiller på første forsøk. Den gir meg drøssevis med nettradio-stasjoner, og plukker opp to Windows UPnP servere på direkten. Selv min sønn, som besitter de to UPnP-serverne, er imponert. CD-samling, iTunes med Apple Lossless fra tre Macbook, mp3/wma/flac på windows-maskinene, internett radio, DAB og FM, lett tilgjengelig i en boks. Nå vår gamle venn Gunhild Seim på P2, det klinger riktig flott.
    Meget lovende maskin, SuperUniti.
     

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.013
    Antall liker
    4.128
    Sted
    I en kjeller
    Torget vurderinger
    17
    Naim pleier å svinge godt fra 1.ste tone før det plutselig kan låte litt skuffende en stund.
    Har du forresten koblet høyttalerene riktig? Ofte er det speilvendt bak på forsterkeren sammenlignet med annen hifi. Usikker på om det gjelder Superuniti.
     

    Fidelio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Innlegg
    2.745
    Antall liker
    668
    Griffenfeldt skrev:
    Naim pleier å svinge godt fra 1.ste tone før det plutselig kan låte litt skuffende en stund.
    Har du forresten koblet høyttalerene riktig? Ofte er det speilvendt bak på forsterkeren sammenlignet med annen hifi. Usikker på om det gjelder Superuniti.
    Den fellen falt jeg i med Nait 5i da jeg kjøpte den. Noen kjente damer som skulle være på venstresiden var plutselig på høyre.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.290
    Antall liker
    11.104
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Griffenfeldt skrev:
    Naim pleier å svinge godt fra 1.ste tone før det plutselig kan låte litt skuffende en stund.
    Har du forresten koblet høyttalerene riktig? Ofte er det speilvendt bak på forsterkeren sammenlignet med annen hifi. Usikker på om det gjelder Superuniti.
    Det stemmer, men det er tydelig gjort og jeg sørger for å se godt når jeg kobler.
    Det låter fint av det meste så langt, jeg lar det bare spille en stund før jeg analyserer for mye. Umiddelbart låter det litt mørkt og kraftfullt, med en følelse av lydbilde som åpner seg innover. Akkurat som jeg husker Naim fra møtet med Ovator S600 og et rack fullt med grønt lys.
    Det blir mye streaming og radio framover, det er klart nå, så får finlyttingen komme ved anledning når vi har god tid.
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.568
    Antall liker
    1.475
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Er det noen som har erfaringer med Naim ref. elektronikk sammen med Adyton Imagic høyttalere?

    Vh Geir
     

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.013
    Antall liker
    4.128
    Sted
    I en kjeller
    Torget vurderinger
    17
    Nå er det på tide at Nilsen64 kommer med en oppdatering ang cd spilleren og et lite inntrykk av nac552 :)


    Deko: Det ser ikke ut som noen har erfaring med den nevnte kombinasjon.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.290
    Antall liker
    11.104
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Naim SuperUniti med Harbeth SHL5 fungerer sånn at det nå låter best med høyttalerne pekende rett på øret. Det er nytt hos meg. En total mangel på slitsomme vokal-sibilanter, skrikende fioliner og skingrende sympaler. Radiostemmer har heller aldri vært behageligere.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    273
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    ottone skrev:
    Naim SuperUniti med Harbeth SHL5 fungerer sånn at det nå låter best med høyttalerne pekende rett på øret. Det er nytt hos meg. En total mangel på slitsomme vokal-sibilanter, skrikende fioliner og skingrende sympaler. Radiostemmer har heller aldri vært behageligere.
    Så herlig. Du har jo plutselig et tipp-topp moderne apparat fra (arguably) verdens fremste highend hifiprodusent pr idag.
    Og som om ikke det var nok, så er apparatet som skapt for å la dine høyttalere fungere best mulig.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.290
    Antall liker
    11.104
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Vidar P skrev:
    ottone skrev:
    Naim SuperUniti med Harbeth SHL5 fungerer sånn at det nå låter best med høyttalerne pekende rett på øret. Det er nytt hos meg. En total mangel på slitsomme vokal-sibilanter, skrikende fioliner og skingrende sympaler. Radiostemmer har heller aldri vært behageligere.
    Så herlig. Du har jo plutselig et tipp-topp moderne apparat fra (arguably) verdens fremste highend hifiprodusent pr idag.
    Og som om ikke det var nok, så er apparatet som skapt for å la dine høyttalere fungere best mulig.
    Tilliten til produsenten er i orden, ja.
    SuperUniti er en virkelig integrert forsterker, den gjør mer enn hva jeg kan ønske meg. Det var vel den som skulle hett altibox, ikke den der enkle switchen på veggen bak.
    SuperUniti er tung, virker meget solid. Og den blir varm, ikke som Sugden varm, men såpass at jeg må gi den mer luft rundt inni den nye Dina -modulen fra Stryn. Det er nemlig nesten ingen som skal få se den. Bare de spesielt interesserte.
     

    Fidelio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Innlegg
    2.745
    Antall liker
    668
    Hvis man skal bruke en flatcap for å drive stageline, og kjøre signalet inn i en Supernait (forsterkeren skal ikke drives av flatcap), hvordan skal dette kobles? 5-5 pin mellom stageline og flatcap, men hva slags kabel må til mellom flatcap og supernait?
     
    S

    schitzo

    Gjest
    Nyforelsket ! SuperUniti koblet opp og det var langt over forventningene. Genialt produkt.Nydelig lyd og det svinger flott og litt mer pondus i bassen enn jeg er vant med fra 122x-150x-Flatcap2X.
    Og det blir jo innmari ryddig med så lite kabler og bokser.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    273
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    SuperUniti er jo et helt formidabelt hifiprodukt. Eneste som mangler (for mange) er vel et cd drivverk. Bortsett fra det er den vel mest sannsynlig i stand til å erstatte (flåsete beregnet) 90% av stereoanleggene på HFS og vel så det, med større anvendelighet og bedre lyd.
     
    S

    schitzo

    Gjest
    He He , turte ikke å komme med den påstanden selv ;)
    Ekstremt konevennlig er det også med en boks.


    Vidar P skrev:
    SuperUniti er jo et helt formidabelt hifiprodukt. Eneste som mangler (for mange) er vel et cd drivverk. Bortsett fra det er den vel mest sannsynlig i stand til å erstatte (flåsete beregnet) 90% av stereoanleggene på HFS og vel så det, med større anvendelighet og bedre lyd.
     

    Bach_Man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    316
    Torget vurderinger
    3
    Ja, man kan jo bare kjøpe Superuniti og være ferdig med det. Det er jo heller ikke mange oppgraderingsmuligheter, så det er unødvendig å drømme om strømforsyninger og eksotiske kabler.

    Den har vel to mangler tror jeg, det ene er at den ikke kan drive noe RIAA-trinn, den andre er at det ikke er mulig å koble på en ekstern hodetelefonforsterker. Man kan jo håpe på at den innebygde hodetelefonutgangen duger... Det gjør den nok bare man finner de rette hodetelefonene.

    Naim sysler visst med en oppdatering av Supernait også. Blir spennende å se hvilken retning de tar.
     

    Carter

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.08.2003
    Innlegg
    245
    Antall liker
    52
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    5
    Hei, man kan bruke en rca-versjon av Headline (eller forsåvidt en hvilken som helst annen headamp) med SuperUniti, fikk jeg beskjed om fra Naim. Ikke optimalt, kanskje, men dog:

    "Hi, providing you have a Power Supply for the Headline then yes you can plug the 2 x RCA into the Sub out, unfortunately the SuperUniti does not have a line level output you then need to switch the unit to External amplifier which will turn off the speakers. Regards Steven Hopkins"


    Bach_Man skrev:
    Ja, man kan jo bare kjøpe Superuniti og være ferdig med det. Det er jo heller ikke mange oppgraderingsmuligheter, så det er unødvendig å drømme om strømforsyninger og eksotiske kabler.

    Den har vel to mangler tror jeg, det ene er at den ikke kan drive noe RIAA-trinn, den andre er at det ikke er mulig å koble på en ekstern hodetelefonforsterker. Man kan jo håpe på at den innebygde hodetelefonutgangen duger... Det gjør den nok bare man finner de rette hodetelefonene.

    Naim sysler visst med en oppdatering av Supernait også. Blir spennende å se hvilken retning de tar.
     

    Bach_Man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    316
    Torget vurderinger
    3
    Ok, det var jo en god nok nyhet. Med en så god kilde som Superuniti er det jo naturlig å bruke en god headamp for optimal lydkvalitet. Men ingenting ville glede meg mer enn å få til det innebygde uttaket.
     

    Liotheles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2002
    Innlegg
    2.825
    Antall liker
    720
    Torget vurderinger
    4
    @ dere som har SuperUniti:
    Hvordan spiller man av fra Wimp / Spotify ?
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.290
    Antall liker
    11.104
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Liotheles skrev:
    @ dere som har SuperUniti:
    Hvordan spiller man av fra Wimp / Spotify ?
    Jeg bruker Macbook med Airfoil, og det virker problemfritt.
    Skjønte ikke så mye av infoen i den linken fra larsg, jeg ligger nok litt bak sånn sett.
    Men kan altså Spotify settes opp til å gi en strøm som Uniti plukker opp som UPnP? Og i så fall, er det bare fra Windows?
     
    S

    schitzo

    Gjest
    Windows pc,n kan settes opp med asset slik att alt fra lydkortet streames upnp.
    Mac aner jeg ingen ting om , eneste apple produkt jeg har tatt i er en slik NAIM fjernkontroll som heter Ipad.
     
    S

    schitzo

    Gjest
    ottone skrev:
    larsg skrev:
    ..... en slik NAIM fjernkontroll som heter Ipad.
    Takk. En sånn vil jeg ha.

    -og gratulerer med fin forsterker ! :)
    Takk i lige måde.

    Liker SU,n bedre og bedre time for time.
    Ipad er nesten ett must , displayet er litt kleint.
     

    kibsgard

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    818
    Antall liker
    1
    Huff, da sluknet 555 Power Supplyen. Den må vel da sendes til leverandør. Lønner det seg å kontakte Ljudtema eller sende den direkte til Salisbury? Har kjøpt denne privat. Hvordan bør man sende sånt utstyr? Her må vel jeg gå ut i fra at det ikke er noe galt med CD'spilleren? Hva vil dette koste?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn