Naim

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • FESty

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    10.03.2008
    Innlegg
    57
    Antall liker
    0
    Hei Ma-Ha og Vidar P. Ja når det gjelder innspilling av komponenter har jeg lært meg å være tålmodig,men jeg liker veldig godt å følge med utviklingen underveis.Og når det så "løsner" er det ikke måte på hvor moro det er, og tvilen som har sneket seg inn er som blåst. Ang. Emilie S-Centric så er de ganske nøytrale, og det er jeg fornøyd med. Så det er vel noe med "glansen" i toppen muligens. Kanskje det rett og slett er lytterommet som er for lite? Når dette er sagt så synes jeg at det er meget gode høyttalere som egentlig "har alt" unntatt dypbass. Mvh Frank..
     

    FESty

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    10.03.2008
    Innlegg
    57
    Antall liker
    0
    Vidar P. Når det gjelder strømnettet så fant jeg tidlig ut at amp og cdp led under det å dele samme stikkontakt fra den eksisterende 10 A-kursen. Løsningen var da å legge ut 3-4m med ny 2,5mm ledning fra et punkt og egen stikkontakt, altså en egen kontakt for amp og cdp fra samme kurs. Når så nye kurser kom inn, så var den umiddelbare forskjellen større avstand mellom musikerne og større sorte felt imellom.Og en helt ny RO senket seg over anlegget. MEN..både amp og cdp begynte å bråke;trafodur som kom og gikk, noen ganger så kraftig at jeg rett og slett måtte slå av anlegget.Etter 6-7 uker roet det hele seg og nå er det aldeles tyst..Ang. det du nevner Vidar, så kan jo det være grunnen til at det noen ganger ikke låter helt som jeg kunne ønske. Hvordan fortoner dette fenomenet seg i lydgjengivelsen? Og dette må jeg jo selvfølgelig finne ut av, men det vil jo ta litt tid siden anlegget ikke slås av i tide og utide ;D mvh Frank
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    273
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Frank; nå er ikke jeg noen elektriker, har ei heller noen særlig kompetanse; men jeg vet såpass at to separate kurser i et hus kan ha en viss potensialeforskjell, målt i volt (evt mV). Når disse evt potensialeforskjellene "treffer hverandre" i form av interconnecten mellom cdp og forsterker, så må det nødvendigvis føre til noen form for utlikning/kortslutning... her kommer vel elektroingenøren inn får vi håpe :)

    Hos meg så har jeg egen 16A kurs til stereoen. Jeg husker da jeg koblet opp prosjektor i taket (som jeg stupid nok uten å tenke meg om plugget inn i veggen på stuas normale kurs, ikke stereoens egen kurs), via DVI-kabel til dvd-spiller, som igjen skulle settes inn i preamp via en ic. Da smalt det gitt :)
    Ic'en som kom i kontakt med RCA-pluggen på forsterkeren gav fra seg et gnistrende knepp, og jeg skjønte fort at her var det potensialeforskjeller. Dette kan umulig være sunt for hverken lyden eller levetiden om amp og cdp er på hver sin kurs vil jeg tro; men jeg har aldri satt meg ned for å høre/prøve.

    Det heter seg vel det at det ikke er lov å ha to forskjellige kurser i samme rom (vi stereofolk jukser jo ofte litt med dette), nettopp fordi potensialeforskjeller vil kunne være farlig mht brann, støt etc (for alt jeg vet).
    Kanskje hadde det vært en ide å prøve både cdp og amp på samme kurs, om ikke annet enn for å prøve? :)

    Mvh Vidar P
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.238
    Antall liker
    2.749

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    273
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Espen; bedre om du slår opp i historiebøkene kanskje; du spør om Spendor kan noe om elementer; Spendor er nærmest en av "oppfinnerne" av mye av "tradisjonell" moderne elementteknologi; iallefall i kraft av grunnlegger Hughes og hans team på BBC; dette har forsåvidt ikke noe på Naim-forum å gjøre, og jeg skjønner ikke motivasjonen for å spørre meg, all den tid reporterne sikkert har redigert opptaket og sikkert har spurt om akkurat det de ønsket å spørre om; men Spencer Hughes var overhode for membranutvikling hos BBC frem til siste halvdel av 60-tallet (ikke akkurat noen noksagt innen membranteknologi som du skjønner); de som kjenner historien, derunder f.eks BC1 og bextrene, og derunder alle slags BBC-monitorer, vet svaret på spørsmålet ditt; Spendor har pleid å vektlegge membranteknologi høyere enn de fleste.

    Du må også huske at Philip Swift (intervjuobjektet) ikke er elementutvikler, men er eier og administrativ leder for Spendor; han er elektroingenør og var i sin tid en av de to grunnleggerne og eierne av Audiolab; ingen noksagt det heller mao; men skal man ha tekniske detaljer, eller ønske å stille spørsmålstegn ved deres knowhow, så spør man folk som sysler med slike ting. De er det nok å velge blant hos Spendor. Jeg er sikker på at Swift med sine over 30 år på utviklingssiden innen hifi, og med sin massive erfaring og kunnskap kan svare på de fleste spørsmål en reporter kan stille; men han er og blir eier, ikke produktutvikler på Spendor.

    MA har en høy stjerne her i gården siden du spør; og jeg gleder meg som en unge til å få hjem PL300.

    Mvh Vidar P
     

    FESty

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    10.03.2008
    Innlegg
    57
    Antall liker
    0
    Vidar P skrev:
    Frank; nå er ikke jeg noen elektriker, har ei heller noen særlig kompetanse; men jeg vet såpass at to separate kurser i et hus kan ha en viss potensialeforskjell, målt i volt (evt mV). Når disse evt potensialeforskjellene "treffer hverandre" i form av interconnecten mellom cdp og forsterker, så må det nødvendigvis føre til noen form for utlikning/kortslutning... her kommer vel elektroingenøren inn får vi håpe :)

    Hos meg så har jeg egen 16A kurs til stereoen. Jeg husker da jeg koblet opp prosjektor i taket (som jeg stupid nok uten å tenke meg om plugget inn i veggen på stuas normale kurs, ikke stereoens egen kurs), via DVI-kabel til dvd-spiller, som igjen skulle settes inn i preamp via en ic. Da smalt det gitt :)
    Ic'en som kom i kontakt med RCA-pluggen på forsterkeren gav fra seg et gnistrende knepp, og jeg skjønte fort at her var det potensialeforskjeller. Dette kan umulig være sunt for hverken lyden eller levetiden om amp og cdp er på hver sin kurs vil jeg tro; men jeg har aldri satt meg ned for å høre/prøve.

    Det heter seg vel det at det ikke er lov å ha to forskjellige kurser i samme rom (vi stereofolk jukser jo ofte litt med dette), nettopp fordi potensialeforskjeller vil kunne være farlig mht brann, støt etc (for alt jeg vet).
    Kanskje hadde det vært en ide å prøve både cdp og amp på samme kurs, om ikke annet enn for å prøve? :)

    Mvh Vidar P
    Vidar; jeg er heller ikke fagmann på området, og ja, jeg har juksa litt..Skal prøve amp og cdp på samme kurs allerede ikveld jeg,så er jeg vel litt klokere på dette imorgen..Rapport følger..Data er ikke min sterkeste side(to innlegg jeg hadde skrevet forsvant bare), men å få anledning til å lufte synspunkter og dele meninger med likesinnede er for meg utrolig flott..Så takk til deg Vidar P og andre interessante debattanter som MaHa, Stover, C_Alshus, Sushi mfl..Mvh Frank..
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    273
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    FESty skrev:
    Vidar; jeg er heller ikke fagmann på området, og ja, jeg har juksa litt..Skal prøve amp og cdp på samme kurs allerede ikveld jeg,så er jeg vel litt klokere på dette imorgen..Rapport følger..
    Mvh Frank..
    Frank; visse ting innen hifi kan måles, en av de er potensialeforskjell; som kan måles både raskt, presist og enkelt med et multimeter. Kunne jo ha vært en ide også :)

    Mvh Vidar P
     

    FESty

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    10.03.2008
    Innlegg
    57
    Antall liker
    0
    Frank; visse ting innen hifi kan måles, en av de er potensialeforskjell; som kan måles både raskt, presist og enkelt med et multimeter. Kunne jo ha vært en ide også :)

    Mvh Vidar P
    Vidar;jeg har et enkelt lite multimeter, men hvordan går man frem for å måle potensialeforskjell? + til leder og - til jord og meteret innstilt på Volt/mV?Ang. høyttalerne er det litt vanskelig finne ord for det jeg ikke er fornøyd med. I et så lite rom er det vanskelig å komme langt nok unna fordi 2 porter bak krever en minsteavstand fra bakvegg, og som jeg innimellom prøver å forbedre. Nå står fronten ca 75 cm fra bakvegg og fra sidevegg ca 85cm til nærmeste h.side.Svakt vinklet innover. De blir mer oppløste med enda mindre vinkel, men da forsvinner litt av morofaktoren. Ht. er 6 ohm imp. og med bånddiskant så kanskje dette ikke er beste NAIM-maten? De er også ment for biwiring idet det ikke er egentlige terminaler, men kun sockets for bananas. Chord Oddysey 2 er nå jumpret m Oddysey ledere ca 10cm ned til bass-socket(som eg. er både bass og mellomtone; litt rar frekvensdeling her, for diskanten arbeider helt ned til ca 2,7 kHz)forøvrig ferdigloddet av Trond Seland fra Maxwell Imp.Kanskje dette er elementer som i sum fører til at ampen ikke gjør sitt beste..Og at høyttalerne KAN bedre,men ikke får det ut? Og som nevnt tidligere så er det veldig bra lyd,men at det har mer på lager.. Og så den musikken da mann!!!Har du noen synspunkter på dette Vidar? Synspunkter fra andre på tråden er svært velkomne. :)mvh Frank..
     
    S

    Stover

    Gjest
    Velkommen til tråden Frank.

    Har litt problemer med å følge mht kurser og kontakter.

    Kort og godt. Koble hele anlegget kun til 1 kurs. Om det er flere stikkontakter på kursen gjør ingenting.

    Skal du måle potensialforskjell måler du spenningsforskjellen mellom de ulike fasene i kontakten for hver enkelt kurs.
    Den skal være 0 mellom samme fase.

    Har du coax kabelantenne til tuner eller tV som igjen er tilkoblet anlegget, kjøper du en antennetrafo hos hifiklubben til kr 250,- Skiller apparatjord og antennejord (galvanisk skille).

    Gjør det så enkelt som mulig.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    273
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Stover skrev:
    Kort og godt. Koble hele anlegget kun til 1 kurs.
    Akkurat :)

    Stover skrev:
    Skal du måle potensialforskjell måler du spenningsforskjellen mellom de ulike fasene i kontakten for hver enkelt kurs.
    Den skal være 0 mellom samme fase.
    ...akkurat :) Ethvert avvik fra 0 er en potensialeforskjell, om enn aldri så liten. Den skal ikke være der.

    Stover skrev:
    Velkommen til tråden Frank.
    ..og akkurat ja; jeg glemte det :)

    Dette med å bruke en kurs var egentlig det jeg ydmykest hintet til også; men siden Frank hadde en noe overraskende erfaring så ville jeg gjerne lene meg litt tilbake i ekspektans, for å se om det materialiserte seg noen forklaring på denne høyst merkverdige opplevelsen av at to (gode!) kurser låter bedre enn en :)

    Mvh Vidar P
     
    S

    Stover

    Gjest
    Siden ingen vil kjøpe min helt nye CDX2 til en fornuftig penge, legger jeg de gale tankene i peisen.
    Spilleren er borte fra børser.

    Mange Norske naimister satser mer på forsterker/ høyttaler enn kilde er mitt inntrykk.
    Mange er vel fristet til å prøve diskbaserte mediaspillere også for tiden.
    Har snust på det selv, og kjøpt en Squeezebox for et billiganlegg.

    Nå er kanskje ikke SB highend, men veldig funksjonell.
    Føler vel at at top end diskdrive er i startboksen og det billigere segment er et alternativ til cd, snarere enn en erstatning.

    Hva vet vel jeg?
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    273
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Enig Stover. Det er veldig synd at det ikke fins en tilstrekkelig oppegående Naim-distribusjon til å demonstrere noe så enkelt demonstrabelt som at kilden i Naim-kontekst er alfa og omega, og mye viktigere i et ellers velbalansert system enn f.eks effektforsterkeren.

    Det kan jo være at "velbalanserte" systemer kanskje ikke har vært noe tema, så lenge utgangseffekten er høy, og membranarealet kan konkurrere med tenåringsnaboens bilstereo. Kanskje.

    Det er bøtter og spann av Naim pre-/power i kongeriket; men svært få har liksom tatt den videre konsekvensen av hva det vil si å ha en forsterker som gjengir kildesignalet svært effektivt.

    Det er norskesyken dette... mon tro hva det stammer fra. Helt sprøtt spør du meg :)

    Mvh Vidar P
     

    FESty

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    10.03.2008
    Innlegg
    57
    Antall liker
    0
    Takk for velkomsten Stover og Vidar P. Skal prøve å få til disse potensialmålingene,men enkelte ting må jeg få inn med teskje..Jeg måler L på en kurs og L på den andre samtidig, så N til N?(auau)..hehe..det med 2 egne kurser har på ingen måte vært noen negativ erfaring og hvis det blir mye bedre med 1 kurs, tør eg nesten ikke tenke på hvor bra lyden kommer til å bli..Og Vidar;fant du en rimelig forklaring på dette? Ang. kilde så er jeg smertelig klar over at CD5i sammen med standard ic er en brems for lydkvaliteten, og at jeg velger meg ny ic før evnt.cdp-bytte.Men så lenge det låter så bra som det gjør,er det ingen hast i så måte.Håper å få Anthem 2 i hus i løpet av sommeren :)Mvh.Frank..
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    273
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    FESty skrev:
    Ang. kilde så er jeg smertelig klar over at CD5i sammen med standard ic er en brems for lydkvaliteten, og at jeg velger meg ny ic før evnt.cdp-bytte.
    Frank; imo og i min erfaring med CD5i, CD5, CDX2, CDS3 osv så er observasjoner som følger; hoppet fra standard Naim ic til f.eks Anthem 2 er stort til kabel å være; men fortsatt kanskje bare 1/10-del av spranget fra en CD5i til en CDX2.

    Mvh Vidar P
     
    K

    Kaarelars

    Gjest
    Vidar P skrev:
    Det er veldig synd at det ikke fins en tilstrekkelig oppegående Naim-distribusjon til å demonstrere noe så enkelt demonstrabelt som at kilden i Naim-kontekst er alfa og omega, og mye viktigere i et ellers velbalansert system enn f.eks effektforsterkeren.
    Helt enig, tragisk at det enda ikke er demomuligheter av litt omfang her. En CD5x og et par forsterkere holder ikke. Snakket med den norske importøren for et par uker siden og mener at det ble nevnt at det er planlagt et demo/showrom på norsk side. Så er det bare å håpe på at det skjer noe...

    Mvh
     

    FESty

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    10.03.2008
    Innlegg
    57
    Antall liker
    0
    Vidar; der fikk jeg noe å tenke på..Fordelen med å være ensom med sin hobby.som jeg, er at man unngår å høre andre og bedre anlegg som ganske visst hadde satt igang oppgraderingstankene..Så nå hører jeg ikke hvor "dårlig" mitt anlegg er,men hvor god musikken er på dette med naturlighet og realisme. Det jeg med sikkerhet kan si er: Naim for alltid! Mvh. Frank..
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    273
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    FESty skrev:
    Vidar; der fikk jeg noe å tenke på..Fordelen med å være ensom med sin hobby.som jeg, er at man unngår å høre andre og bedre anlegg som ganske visst hadde satt igang oppgraderingstankene..Så nå hører jeg ikke hvor "dårlig" mitt anlegg er,men hvor god musikken er på dette med naturlighet og realisme. Det jeg med sikkerhet kan si er: Naim for alltid! Mvh. Frank..
    Frank; hvordan kan et system med CD5i/112x/150x være "dårlig"! Det er det definitivt IKKE! Tross mange slags innfallsvinkler fra alskens smart-ass bedrevitere; jeg skulle likt å se den som kunne ha satt sammen et bedre system til prisen.

    Det jeg sier er; kjøp gjerne gode Chord-kabler til Naim. Men være klar over at kabler, om enn gode ift standard Naim-kabler, er intet lydmessig alternativ til en real oppgradering på elektronikken. Du må bestemme deg for om du vil gå mye opp på det du har, eller om du liker din musikk hovedsaklig slik den er.

    I første fall er det en smule optimistisk å forvente at en ringe kabel skal gjøre susen bigtime; i siste tilfelle kan en kabel gi deg "det lille ekstra" som du nok sikkert vil verdsette!

    Mvh Vidar P
     

    FESty

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    10.03.2008
    Innlegg
    57
    Antall liker
    0
    Der sa du det Vidar; det lille ekstra i det systemet jeg har nå..Og så får vi se om behovet for bedre komponenter melder seg etterhvert. :)Takk for en hyggelig dag på tråden, men nå er det på tide med litt akustisk musikk..Mvh Frank..
    Vidar P skrev:
    FESty skrev:
    Vidar; der fikk jeg noe å tenke på..Fordelen med å være ensom med sin hobby.som jeg, er at man unngår å høre andre og bedre anlegg som ganske visst hadde satt igang oppgraderingstankene..Så nå hører jeg ikke hvor "dårlig" mitt anlegg er,men hvor god musikken er på dette med naturlighet og realisme. Det jeg med sikkerhet kan si er: Naim for alltid! Mvh. Frank..
    Frank; hvordan kan et system med CD5i/112x/150x være "dårlig"! Det er det definitivt IKKE! Tross mange slags innfallsvinkler fra alskens smart-ass bedrevitere; jeg skulle likt å se den som kunne ha satt sammen et bedre system til prisen.

    Det jeg sier er; kjøp gjerne gode Chord-kabler til Naim. Men være klar over at kabler, om enn gode ift standard Naim-kabler, er intet lydmessig alternativ til en real oppgradering på elektronikken. Du må bestemme deg for om du vil gå mye opp på det du har, eller om du liker din musikk hovedsaklig slik den er.

    I første fall er det en smule optimistisk å forvente at en ringe kabel skal gjøre susen bigtime; i siste tilfelle kan en kabel gi deg "det lille ekstra" som du nok sikkert vil verdsette!

    Mvh Vidar P
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    273
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    FESty skrev:
    Takk for en hyggelig dag på tråden, men nå er det på tide med litt akustisk musikk..Mvh Frank..
    En av de fine tingene med trådløst nettverk dette... jeg har hatt en fin kveld med akustisk musikk hele tiden jeg :) Nå akkurat finalen i Kubeliks Mahler 5 på DGG... så nå er det natta :)

    Mvh Vidar P
     
    O

    om.s

    Gjest
    Etter å ha smug lest litt i denne tråden en tid fant jeg idag at tiden var inne til å höre litt på sakene selv, trodde dette skulle bli ett relativt kort besök hos den lokale Naim handleren så jeg tok ikke med meg egne skiver engang, men...
    Innenfor dörene stod ett Fraim rack med en stabel elektronikk jeg i förste hånd ikke hadde kjenskap til mer enn logoen på :-\, etter en meget hyggelig samtale med selgeren så fikk man forklart de forskjellige modellene og betegnelsene (ikke lett dette for en uinnvidd ;)).

    Cd er vel kilden jeg först og fremst tror og mener min egen rigg lider litt under, så det var der vi begynte, han hadde CD5i og CDX2 koblet opp til en Supernait med Naims egne kabler (både std og noen xtra fine).

    Fant heldigvis noen godt kjente skiver og benket meg ned for Audiovektor Sign 3 höyttalerene, först ut var CD5i, det er relativt sjelden jeg blir fanget de förste sekundene på demonstrasjoner, men, herre!! for en deilig mellomtone ;D, noe så deilig forförende er det lenge siden en har opplevd, på lyd siden, lyttet så igjennom noen valgte spor og inntrykket var det samme igjennom, nå var det ikke allverdens i toppen og bunn slik jeg er vant med, men absolutt förförende og musikalsk levelig, nydelig!

    Så byttet han cd spiller til CDX2, og da, falt mye av det andre på plass, samme nyyyydelige mellomtone, like forförisk, toppen og bunn mer på plass, her smakte det fugl :D ;D ;D... spillte de samme skivene og sporene og fikk dermed en nesten direkte sammenligning, og skjönner nå noe mer av denne entusiasmen dere Naimister legger for dagen, nydelig!

    Ikke nok med dette, men da han koblet en HiCap på Supernaitén, falt vel egentlig det meste på plass, så mye på plass at dette er super interessant å forfölge videre. Neste steg nå er en demo med CDX2 og NAC202/HiCap/NAP 200 en gang til uka.

    Men det eneste jeg har en liten usikkerhet på, er om disse 70 Naim wattene er tilstrekkelig for å blåse liv i mine Wilson Benesch Discovery´s (88Db/6-4ohm)?, vil det isf väre store fordeler med å heller gå for (om det skulle bli så) NAC282/NAP250?

    Takker for innspill og skal innrömme at jeg litt barnslig forventningsfull til denne demoen ;) :)...

    mvh
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    273
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Morsomt lese, om.s; kan forsikre deg; du skal ikke engste deg for utgangseffekt på Naims effektforsterkere. Det er strømstyrke og -hurtighet som er hemmeligheten bak Naim's legendariske driveevne; ikke watt... Det er et velment råd; det er helt u-naimistisk med en slik innfallsvinkel og tenkemåte, og det gagner lite.
    Det som blir avgjørende er om WB'ene klangmessig passer og om musikken låter bra; suppe får de mer enn nok av fra NAP200....

    Mvh Vidar P
     
    O

    om.s

    Gjest
    Vidar P skrev:
    Morsomt lese, om.s; kan forsikre deg; du skal ikke engste deg for utgangseffekt på Naims effektforsterkere. Det er strømstyrke og -hurtighet som er hemmeligheten bak Naim's legendariske driveevne; ikke watt... Det er et velment råd; det er helt u-naimistisk med en slik innfallsvinkel og tenkemåte, og det gagner lite.
    Det som blir avgjørende er om WB'ene klangmessig passer og om musikken låter bra; suppe får de mer enn nok av fra NAP200....

    Mvh Vidar P
    Höres betryggende ut Vidar P, og sammenfallende med selgers, iförste hånd blir det en butikk demo, er snart på flyttefot igjen og kjenner ikke de lydmessige forholdene i den nye leiligheten, men skulle dette vise å holde på interessen så skal det nok ordnes en hjemme demo, WBéne i seg selv er vel relativt nöytrale, det var mer bekymmeret med å blåse liv (de er isobarer på bassen) i de som pendlet mot det "ikke fungerende", en tidligere 110W integrert spillte bra, men ikke med den kontrollen jeg foretrekker.

    mvh
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    273
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Som sagt; du trenger ikke bekymre deg for at en Naim Reference-serie effektforsterker skal bidra til mangel på "kontroll i bassen"; i det hele tatt; ikke heng deg opp i effektforsterkeren; det er en blindvei. Slike forsterkere tar dine WB i et jerngrep, bare vent og se; de kan drive høyttalere som får dine til å være rene søndagsturen. Wattene gir en begrensning på max SPL med ufølsomme ht'ere i store rom. Det er det.
    Naim har lang tradisjon med å spille på høyttalere med isobariske basser og 4-ohms nominell impedans; alt fra Linn Isobarik til Totem og Neat er gode matcher.

    Mvh Vidar P
     
    O

    om.s

    Gjest
    Vidar P skrev:
    Som sagt; du trenger ikke bekymre deg for at en Naim Reference-serie effektforsterker skal bidra til mangel på "kontroll i bassen"; i det hele tatt; ikke heng deg opp i effektforsterkeren; det er en blindvei. Slike forsterkere tar dine WB i et jerngrep, bare vent og se; de kan drive høyttalere som får dine til å være rene søndagsturen. Wattene gir en begrensning på max SPL med ufølsomme ht'ere i store rom. Det er det.
    Naim har lang tradisjon med å spille på høyttalere med isobariske basser og 4-ohms nominell impedans; alt fra Linn Isobarik til Totem og Neat er gode matcher.

    Mvh Vidar P
    Låter betryggende Vidar, jeg tar ditt ord for det, så får jeg bare höre hva som skjer etter nevnte demo om noen dager :).....

    mvh
     

    MaKi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Innlegg
    3.990
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Veldig spennende, om.s. Gleder meg til dine inntrykk fra et trinn opp, det er alltid moro med opplevelser og beskrivelser fra en "ikke-naimist".
    202/200 er nok veien jeg selv skal når jeg skal videre. Jeg er mildt sagt en anelse spent på om cdx passer godt inn, da den muligens har en litt annen stil enn cdx2, som tydeligvis er makkeren med stor M til dette settet.

    Bruker ikke kibsgard WB med stort hell sammen med Naim?


    om.s skrev:
    Vidar P skrev:
    Som sagt; du trenger ikke bekymre deg for at en Naim Reference-serie effektforsterker skal bidra til mangel på "kontroll i bassen"; i det hele tatt; ikke heng deg opp i effektforsterkeren; det er en blindvei. Slike forsterkere tar dine WB i et jerngrep, bare vent og se; de kan drive høyttalere som får dine til å være rene søndagsturen. Wattene gir en begrensning på max SPL med ufølsomme ht'ere i store rom. Det er det.
    Naim har lang tradisjon med å spille på høyttalere med isobariske basser og 4-ohms nominell impedans; alt fra Linn Isobarik til Totem og Neat er gode matcher.

    Mvh Vidar P
    Låter betryggende Vidar, jeg tar ditt ord for det, så får jeg bare höre hva som skjer etter nevnte demo om noen dager :).....

    mvh
     

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.275
    Antall liker
    3.602
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Du får si ifra når 202/200 kommer. Da tar jeg turen nedover og henter Manastativene og tar med meg CDS2. :)
     
    O

    om.s

    Gjest
    MaHa skrev:
    Veldig spennende, om.s. Gleder meg til dine inntrykk fra et trinn opp, det er alltid moro med opplevelser og beskrivelser fra en "ikke-naimist".
    202/200 er nok veien jeg selv skal når jeg skal videre. Jeg er mildt sagt en anelse spent på om cdx passer godt inn, da den muligens har en litt annen stil enn cdx2, som tydeligvis er makkeren med stor M til dette settet.

    Bruker ikke kibsgard WB med stort hell sammen med Naim?


    om.s skrev:
    Vidar P skrev:
    Som sagt; du trenger ikke bekymre deg for at en Naim Reference-serie effektforsterker skal bidra til mangel på "kontroll i bassen"; i det hele tatt; ikke heng deg opp i effektforsterkeren; det er en blindvei. Slike forsterkere tar dine WB i et jerngrep, bare vent og se; de kan drive høyttalere som får dine til å være rene søndagsturen. Wattene gir en begrensning på max SPL med ufølsomme ht'ere i store rom. Det er det.
    Naim har lang tradisjon med å spille på høyttalere med isobariske basser og 4-ohms nominell impedans; alt fra Linn Isobarik til Totem og Neat er gode matcher.

    Mvh Vidar P
    Låter betryggende Vidar, jeg tar ditt ord for det, så får jeg bare höre hva som skjer etter nevnte demo om noen dager :).....

    mvh
    Minns jeg rett så bruker han Wilson Benesch ARC (ikke isobarik), lillebroren til mine Discovery, en nydelig sak, noe lettere å drive derav min undring her. Butikk demo blir det av nevnte oppsett ved förste fridag til uken. Spennende, og som nevnt sjelden vare den mellomtonen jeg opplevde igår med CD5i, rett og slett nydelig og ett kupp til prisen imho...

    mvh
     

    MaKi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Innlegg
    3.990
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Svar er ja, ja, og nei ;D Hold Cds2 unna meg, gudene vet hva det kan sette i stand, uff uff.

    C._Alshus skrev:
    Du får si ifra når 202/200 kommer. Da tar jeg turen nedover og henter Manastativene og tar med meg CDS2. :)
     

    kibsgard

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    818
    Antall liker
    1
    om.s skrev:
    Minns jeg rett så bruker han Wilson Benesch ARC (ikke isobarik), lillebroren til mine Discovery, en nydelig sak, noe lettere å drive derav min undring her. Butikk demo blir det av nevnte oppsett ved förste fridag til uken. Spennende, og som nevnt sjelden vare den mellomtonen jeg opplevde igår med CD5i, rett og slett nydelig og ett kupp til prisen imho...

    mvh
    Det er mange som bruker WB-høyttalere med Naim, og det er en god kombinasjon. Så da kommer det mest an på smak o.s.v. Det har vært flere diskusjoner på Naim-forumet rundt hva slags Naim man bør bruke med WB Discovery. Tilbakemeldingene jeg fikk var at en helst burde opp i NAC252-NAP300. Men det høres sikkert veldig bra ut med 282-252 også. Høyttalerne vil ikke være noen begrensning selv med NAC552-NAP500 for å si det sånn. Det beste er nok å prøve det hjemme.
     
    O

    om.s

    Gjest
    kibsgard skrev:
    om.s skrev:
    Minns jeg rett så bruker han Wilson Benesch ARC (ikke isobarik), lillebroren til mine Discovery, en nydelig sak, noe lettere å drive derav min undring her. Butikk demo blir det av nevnte oppsett ved förste fridag til uken. Spennende, og som nevnt sjelden vare den mellomtonen jeg opplevde igår med CD5i, rett og slett nydelig og ett kupp til prisen imho...

    mvh
    Det er mange som bruker WB-høyttalere med Naim, og det er en god kombinasjon. Så da kommer det mest an på smak o.s.v. Det har vært flere diskusjoner på Naim-forumet rundt hva slags Naim man bør bruke med WB Discovery. Tilbakemeldingene jeg fikk var at en helst burde opp i NAC252-NAP300. Men det høres sikkert veldig bra ut med 282-252 også. Høyttalerne vil ikke være noen begrensning selv med NAC552-NAP500 for å si det sånn. Det beste er nok å prøve det hjemme.
    Hyggelig tilbakemelding dette, du skulle vel ikke ha noen linker til dette, kunne värt veldig spennende lesning, selv om jeg skal på demo av NAC202/NAP200 snart sier magefölelsen at jeg nok vil gå for NAC282/NAP250 om det skulle bli aktuellt, og det gleder meg at du nevner at höyttalerene ikke er noen begrensning her, de har, for meg, bevist sin styrke og kvalitet nu gjennom flere år med sine presentasjoner.

    Det hele (Naim) er nytt for meg men jeg må si at jeg fristes av tanken på (lyden jeg hörte igår) at dette kan väre en vei, av rent praktiske årsaker må jeg muligens slanke ned anlegget noe ifht dagens utgave rent fysisk og plass messig, men dette er forelöbig bare löse funderinger fra min side. En hjemme test er nok det som må til.

    mvh
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    273
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Man bør vel høre både 202/200 og 282/250 før man konkluderer med hva man trenger; de har litt forskjellig voicing; det er ikke slik at 282/250 bare er mer av 202/200. 282/250 låter fyldigere, kraftigere og mer "eufonisk" så og si imo. 202/200 er slankere, strammere og vil antakelig passe optimalt med litt andre høyttalere enn 282/250 vil.

    282/250 er et mektig forsterkersett, og behøver en kilde som CDX2 for å briljere med hva det kan. Jeg synes det er en direkte råbillig forsterker ift ytelse jeg. I Naim-verdenen må du alltid kalkulere inn kilde, om.s; det blir liksom det alt står og faller på for at disse tingene skal gjøre sine magiske triks :)

    Mvh Vidar P
     
    O

    om.s

    Gjest
    Vidar P skrev:
    Man bør vel høre både 202/200 og 282/250 før man konkluderer med hva man trenger; de har litt forskjellig voicing; det er ikke slik at 282/250 bare er mer av 202/200. 282/250 låter fyldigere, kraftigere og mer "eufonisk" så og si imo. 202/200 er slankere, strammere og vil antakelig passe optimalt med litt andre høyttalere enn 282/250 vil.

    282/250 er et mektig forsterkersett, og behøver en kilde som CDX2 for å briljere med hva det kan. Jeg synes det er en direkte råbillig forsterker ift ytelse jeg. I Naim-verdenen må du alltid kalkulere inn kilde, om.s; det blir liksom det alt står og faller på for at disse tingene skal gjøre sine magiske triks :)

    Mvh Vidar P
    Jeg har vel mer el mindre "falt" for CDX2 etter gårsdagens demo, og regner vel den som digitalkilden i ett evnt Naim oppsett, men, forelöbig er dette bare som ett tanke eksperiment å regne fra min side, og trenger da noen kvalifiserte råd og veiledning under tiden, testinger skal til, både i butikk og hjemme för evnt beslut fattas ;)

    mvh
     
    K

    Konrad_Johnsen

    Gjest
    ......ligger på gulvet, hyler ut i skrekk, skjelver, hvor skal dette ende................

    om.s tenker på å forlate Audionet ! ! ! ! :eek: :eek: :eek:


    Slik jeg ser dine WB-er, så er de nøytrale bortsett fra kropp på stemmer hvor de er (herlig) litt større enn vanlig.
    De virker også ekstremt sultne på effekt for å kunne levere i bassen.
    Nå tenker jeg ikke på følsomhet, men stramt oppheng og store magnetmotorer som krever store reserver for å våkne til liv.

    Men med Vidars kommentarer in mind så skulle ikke dette by på problemer.

    Audionet er ikke in yor face på noen områder, det er som du om.s vet komponenter som trenger til både på tilvenning og for å forstå det smått geniale med produktene. De vil nok ha problemer med å overbevise folk ved første lytt.

    Jeg har faktisk kun hørt Naim i en blindtest i Fidelity og anlegget til C.Alshus som kjappest.
    Kjappe korte inntrykk går på mellomtone i fokus, herlig bassgang og gyng, lite perspektiv og slike "hifiting" til fordel for rytme og fremdrift.


    Lykke til med jakten videre!!
     

    costello

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.10.2004
    Innlegg
    1.334
    Antall liker
    123
    Torget vurderinger
    2
    Hei om.s.

    Kibsgård og Vidar har jo gitt deg fornuftige råd ang. elektronikk til dine isobariske høyttalere. Selv har jeg hørt Neat Momentum 4i (også isobariske) med både 202/200 og 282/250. Og er ikke i tvil om at man må opp på det største settet for at høyttalerene skal komme til sin rett. Momentum 4i oppgir en følsomhet på 88dB (5-8 Ohm), altså omtrent på linje med dine Discovery.

    Søker du litt på Naim forumet finner du masse info om Naim/WB.

    Fant en interessant tråd her: http://forums.naim-audio.com/eve/forums/a/tpc/f/48019385/m/9552948107/p/1

    Mvh
     
    O

    om.s

    Gjest
    RoDa skrev:
    ......ligger på gulvet, hyler ut i skrekk, skjelver, hvor skal dette ende................

    om.s tenker på å forlate Audionet ! ! ! ! :eek: :eek: :eek:


    Slik jeg ser dine WB-er, så er de nøytrale bortsett fra kropp på stemmer hvor de er (herlig) litt større enn vanlig.
    De virker også ekstremt sultne på effekt for å kunne levere i bassen.
    Nå tenker jeg ikke på følsomhet, men stramt oppheng og store magnetmotorer som krever store reserver for å våkne til liv.

    Men med Vidars kommentarer in mind så skulle ikke dette by på problemer.

    Audionet er ikke in yor face på noen områder, det er som du om.s vet komponenter som trenger til både på tilvenning og for å forstå det smått geniale med produktene. De vil nok ha problemer med å overbevise folk ved første lytt.

    Jeg har faktisk kun hørt Naim i en blindtest i Fidelity og anlegget til C.Alshus som kjappest.
    Kjappe korte inntrykk går på mellomtone i fokus, herlig bassgang og gyng, lite perspektiv og slike "hifiting" til fordel for rytme og fremdrift.


    Lykke til med jakten videre!!
    Hehe ;D ;D ;D...ingenting er vel avgjort enda, men den lille demoen jeg fikk igår var meget overbevisende, så overbevisende at jeg tenker fölge opp litt mer om dette er noe levelig alternativ, terskelen er höy mot det man har, men det skjer ting i ens liv som kanskje gjör det mer praktisk med en noe mindre rigg en dagens, og da dukket dette opp som ett meget spennende alternativ, men som sagt, det gjenstår å få testet selv! ;)

    mvh
     
    O

    om.s

    Gjest
    costello skrev:
    Hei om.s.

    Kibsgård og Vidar har jo gitt deg fornuftige råd ang. elektronikk til dine isobariske høyttalere. Selv har jeg hørt Neat Momentum 4i (også isobariske) med både 202/200 og 282/250. Og er ikke i tvil om at man må opp på det største settet for at høyttalerene skal komme til sin rett. Momentum 4i oppgir en følsomhet på 88dB (5-8 Ohm), altså omtrent på linje med dine Discovery.

    Søker du litt på Naim forumet finner du masse info om Naim/WB.

    Fant en interessant tråd her: http://forums.naim-audio.com/eve/forums/a/tpc/f/48019385/m/9552948107/p/1

    Mvh
    Takker for denne, skal lese meg opp litt i denne linken, ikke bare bare å teste noe nytt når man er fornöyde med det en har, men spennende! ;) :)

    mvh
     
    O

    om.s

    Gjest
    costello skrev:
    Hei om.s.

    Kibsgård og Vidar har jo gitt deg fornuftige råd ang. elektronikk til dine isobariske høyttalere. Selv har jeg hørt Neat Momentum 4i (også isobariske) med både 202/200 og 282/250. Og er ikke i tvil om at man må opp på det største settet for at høyttalerene skal komme til sin rett. Momentum 4i oppgir en følsomhet på 88dB (5-8 Ohm), altså omtrent på linje med dine Discovery.

    Søker du litt på Naim forumet finner du masse info om Naim/WB.

    Fant en interessant tråd her: http://forums.naim-audio.com/eve/forums/a/tpc/f/48019385/m/9552948107/p/1

    Mvh
    Vel, hva skal man si, det ble jo ikke mindre intressant etter å ha lest denne linken om companiskapet Naim/WB ;D ;D...

    mvh
     
    O

    om.s

    Gjest
    Og i ettermiddag var dags for nok en tur til Naim forhandleren.

    Idag stod det NAC202/NAP200/CDX2 på programmet, og etter minnet fra forrige seanse var dette noen steg oppover, dette låt rett og slett fortreffelig, så fortreffelig at det muligens kommer å hentes inn (til butikken) NAC282/HICAP/NAP250 til CDX2 for en demo av det oppsettet jeg er mer enn nysgjerrig på å få testet hjemme, på egne höyttalere, under egne forhold, hva som videre skjer? vel, "Time will tell" ;) :) ....

    mvh
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    273
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    om.s skrev:
    Idag stod det NAC202/NAP200/CDX2 på programmet..
    Om.s; følg med; i Naim-verdenen så tenker du; kilde->forsterker->høyttaler. Den rette benevnelsen blir da; CDX2/202/200. Ikke 202/200/CDX2! Det kan virke som et lite poeng, men det er et stort et. Det har med tankemåte å gjøre.

    Skal man først indoktrineres, så er velgjort bedre enn halvgjort :)

    Ellers så er imo CDX2/202/200 et aldeles suverent sett elektronikk; og et som faktisk har et stort uforløst potensiale i XPS2 (til cdp) og Napsc/HiCap til 202! Psu'er forandrer ikke nevneverdig på tonalitet og klanglig presentasjon; men tildels mye på energi, rytmisk presentasjon og helhetlig engasjement. Unntaket kan være HiCap på 202, som i tillegg til de energiske/rytmiske aspekter også gir en mer helhetlig, organisk kvalitet ved tonaliteten på 202 ift f.eks 200-psu'en.

    De klanglige kvaliteter virker å være de mest signifikante ved tilførsel av HC på trege, ikke-naimske høyttalere; på Naim-sympatiserende høyttalere (og med korrekt kilde oc) så vil de rytmiske og energiske aspektene være de mest påfallende.
    Imo :)

    Mvh Vidar P
     

    MaKi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Innlegg
    3.990
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Viktig det Vidar sier her, det gjør det også litt kjappere å lese på moderforumet. Man uttrykker alltid hva man hørte i "enden av" en kjede. Den kjeden begynner da alltid med kilden hvis terminologien er i orden. Det gjør det også lettere å se hvilke psu'er som går hvor, i tillegg til at den alltid er et uttrykk for hvor man skal prioritere penger, hvis man ser bort i fra balanse. Det er logikk, dette.
    Kall det liturgi i mangel av et bedre ord ;)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn