Naim

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • S

    Stover

    Gjest
    Nok en gang for etternølere. ganske fiffig spør du meg.


    I will share an anecdote that most Naim-ers will already be aware of—the company name is, in fact, "name." For lack of anything better, Julian Vereker named the company "name," but changed the spelling to "Naim" so it would not appear too silly.
     

    costello

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.10.2004
    Innlegg
    1.334
    Antall liker
    123
    Torget vurderinger
    2
    Stover skrev:
    Jeg har forøvrig min egen lille plan som jeg vil ha for meg sjøl. ;)
    :D Vel, min framtidige plan for øyeblikket, og ganske sikkert etter hva som plutselig kan dukke opp på bruktmarkedet; Flatskjerm, slik at mere gulvplass frigjøres, og gjøre plass til enda en Fraim... :D. CDS3/252/SuperCap.. :D.

    Virker som 250 og Neat er en svært vellykket match, så for øyeblikket kommer skifte av effekttrinn i annen rekke.
     

    Lateralus

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.11.2002
    Innlegg
    434
    Antall liker
    35
    Torget vurderinger
    0
    Hei folkens,

    jeg har fulgt spent med på denne tråden fordi jeg vurderer Naim forsterker og CD-spiller til et hjemmekontor-anlegg. Jeg klarer ikke helt å bestemme meg for om jeg skal kjøpe 5i CD og forsterker, 5i Cd og Supernait, eller pre/power 202/200 og 5x CD, eller en annen kombainasjon av disse. Dessuten lurer jeg litt på dette med høyttalere. Mange sier at Naim har bra synergi-effekt med engelske høyttalere, men hva med tyske merker som Elac, Audio Physic, Vienna?

    Busjettet for Cd+forsterker ligger i området ca. 30-70.000kr. Siden kan det selvfølgelig være aktuelt med oppgraderinger i form av ekstern psu. Dette kommer altså til å være førstegangs-eie av Naim utstyr. Venter spent på gode forslag fra dere.

    Mvh.
     

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.275
    Antall liker
    3.602
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    CDX2 og Nait5i hadde nok jeg valgt. Kilden er viktig.

    Og velkommen til tråden.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    273
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    C._Alshus skrev:
    CDX2 og Nait5i hadde nok jeg valgt. Kilden er viktig.

    Og velkommen til tråden.
    Enig; CD5 er ikke noe klokt valg om man skal bruke inntil 70k på elektronikk. Det skulle ikke forbause meg om en eller to PM'er til Naim-folk her på tråden ville ha skaffet tips om CDX2 og SuperNait godt innenfor budsjett. Det burde ha vært et opplagt valg kanskje?

    Mvh Vidar P
     

    Lateralus

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.11.2002
    Innlegg
    434
    Antall liker
    35
    Torget vurderinger
    0
    C._Alshus skrev:
    Og velkommen til tråden.
    Takk for hyggelig velkomsthilsen Alshus, og for anbefalingen. Og takk til deg også, VidarP.
    Så dere vil ikke foreslå CD5x og 202/200, for eksempel? Selv har jeg mest lyst til å hoppe over Nait5i, og gå for en forsterker som kan senere oppgraderes med ekstern psu. I tillegg er jeg egentlig mer av en pre/power-type, selv om jeg har ASR Emitter II, som er en integrert greie, i hovedanlegget.

    Blir det et markant hopp i musikkopplevelse dersom jeg går for CD2x, men med 202/200 istedenfor en integrert løsning? Er redd jeg litt for raskt får oppgraderingslysten over meg dersom jeg går for Nait5i, hva tror dere? Ellers gleder jeg meg til å bli 'aktivt' medlem av klubben.

    Tilbake til høyttalere og matching: Hva er det egentlig som kjennetegner en Naim-vennlig høyttaler?
     

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.275
    Antall liker
    3.602
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Tja, jeg hadde CDX/82/HiCap/250 tidligere. Så fikk jeg tak i en CDS2, som er den forrige toppmodellen. Av og til bruker jeg denne sammen med lille Nait2. CDS2/Nait2 gir meg større musikkopplevelse/glede enn CDX/82/HiCap/250. Sier kanskje litt om kilden. (Alt sammen fra den gamle Olive serien).

    Har du sett at Stover selger en CDX2?
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    273
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    blekansikt skrev:
    C._Alshus skrev:
    Og velkommen til tråden.
    Takk for hyggelig velkomsthilsen Alshus, og for anbefalingen. Og takk til deg også, VidarP.
    Så dere vil ikke foreslå CD5x og 202/200, for eksempel? Selv har jeg mest lyst til å hoppe over Nait5i, og gå for en forsterker som kan senere oppgraderes med ekstern psu. I tillegg er jeg egentlig mer av en pre/power-type, selv om jeg har ASR Emitter II, som er en integrert greie, i hovedanlegget.

    Blir det et markant hopp i musikkopplevelse dersom jeg går for CD2x, men med 202/200 istedenfor en integrert løsning? Er redd jeg litt for raskt får oppgraderingslysten over meg dersom jeg går for Nait5i, hva tror dere? Ellers gleder jeg meg til å bli 'aktivt' medlem av klubben.

    Tilbake til høyttalere og matching: Hva er det egentlig som kjennetegner en Naim-vennlig høyttaler?
    Hei;
    CDX2 er en forrykende innsiktsfull og levende cd-spiller, som gir langt mer klangrikdom, åpenhet og realisme til lyden enn CD5 gjør. All verdens eksterne psu'er på CD5 vil aldri bringe denne noe i nærheten av CDX2's nivå imo. CD5 (og CD5x som er i samme gata) er virkelig gode spillere i sin prisklasse, og jeg liker de veldig godt i sin rette kontekst. Men de har ingenting å gjøre foran en 202/200 forsterker imo; hvor den for å sette det på spissen virker direkte grøtete og tildels tam og innelukket ift den gnistrende og langt mer engasjerende CDX2.

    Som de fleste andre så hadde jeg foretrukket lyden fra CDX2/Nait5i langt heller enn CD5/202/200. Med en senere XPS2 så drar CDX2 ifra de aller fleste cd-spillere på tonalitet, innsikt, energi og engasjement; og med det budsjettet du skisserer så er det helt meningsløst å begynne Naim-karrieren med en cd-spiller som vil holde tilbake hele resten av anlegget, iallefall all den tid man kan få en "ny" CDX2 for lusne 27k... noen kroner mer enn en naken CD5x, og like mye som en (underlegen) CD5x/HiCap.
    Det er min spissformulerte og personlige mening om saken.

    Nå har vel de færreste her sammenliknet SN med 202/200; det var meningen jeg skulle gjøre det i januar/februar, men så langt har begge forsterkere dessverre uteblitt. Kan si såpass at 202/200 er en voldsomt bra forsterker, som etter oppgradering med Napsc og HiCap bør kunne være endestasjon for de aller fleste. Kombinasjonen CDX2/202/200 er en suveren en; og man kan se for seg oppgraderinger i 3 trinn; XPS2, Napsc og HiCap.

    Slik jeg ser det så får man ikke noe egentlig velbalansert og varig system ved kombinasjon av 5-serie og Reference.
    CD5i-2/Nait5i-2 eller CD5x/122x/150x eller CDX2/SN evt 202/200 er de tre alternativene jeg ville ha vurdert.

    Mvh Vidar P
     

    bruce

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.10.2005
    Innlegg
    291
    Antall liker
    0
    Jeg har levd lykkelig med cd5x og 200/202 en god stund nå. Jeg er ikke redd for å anbefale denne kombinasjonen til andre heller :)

    Jeg har ikke prøvd så mye forskjellig innen Naim, så jeg kan ikke uttale meg om alternativene. Jeg vet bare at den kombinasjonen jeg har nå spiller musikalsk og engasjerende i mine ører.

    cdx2 er tross alt dobbelt så dyr som cd5x. Så vidt jeg har lest meg til, blir man rimelig fort lysten på en xps2 når cdx2 først er i hus. Da er man jo på et helt annet prisnivå enn jeg opererer.

    Uansett: Det er interessant at så mange gir råd om å investere en så stor del av budsjettet i cd-spiller. Neste gang det er tid for oppgradering, skal jeg nok utforske dette. Det blir nok en stund til :)
     

    MaKi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Innlegg
    3.990
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Det er jo her kjernen i naim sitt budskap ligger? At balansen skal helle mot at mer penger ligger i kilde kontra pre. At mer penger ligger i pre kontra power. Osv.

    bruce skrev:
    Uansett: Det er interessant at så mange gir råd om å investere en så stor del av budsjettet i cd-spiller. Neste gang det er tid for oppgradering, skal jeg nok utforske dette. Det blir nok en stund til :)
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    273
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    bruce skrev:
    Jeg har levd lykkelig med cd5x og 200/202 en god stund nå. Jeg er ikke redd for å anbefale denne kombinasjonen til andre heller :)

    Jeg har ikke prøvd så mye forskjellig innen Naim, så jeg kan ikke uttale meg om alternativene. Jeg vet bare at den kombinasjonen jeg har nå spiller musikalsk og engasjerende i mine ører.

    cdx2 er tross alt dobbelt så dyr som cd5x. Så vidt jeg har lest meg til, blir man rimelig fort lysten på en xps2 når cdx2 først er i hus. Da er man jo på et helt annet prisnivå enn jeg opererer.

    Uansett: Det er interessant at så mange gir råd om å investere en så stor del av budsjettet i cd-spiller. Neste gang det er tid for oppgradering, skal jeg nok utforske dette. Det blir nok en stund til :)
    Det var på ingen vis min intensjon å kritisere noens system, beklager det. Nå har jeg imidlertid hatt den utsøkte glede å få sjanse til å høre på mange av disse Naim cd-spillerne og forsterkerne i en årrekke og har gjort meg opplevelser med deres egenskaper for egen del, sågar CD5 med FlatCap, HiCap og CDX2 med/uten XPS2 osv også, også i direkte sammenlikning; og sågar foran gode Naim-forsterkere... helt opp til CDS3/Nait5i og omvendt CD5i/552/300 og de fleste konstellasjoner imellom; og min mening om saken er ikke at CD5/202/200 er på noe vis dårlig isolert sett; det merkes først når man får høre en CDX2 foran 202/200; det er bare så voldsomt å høre at CDX2 løfter det hele opp til det nivået 202/200 plutselig briljerer på. Da først faller ting på plass imo :)

    Merk at det kun er noe så humbelt som min egen mening om sakene, og kun relevant ift min egen smak og min egen lytting. Andre kan ha helt andre lyttepreferanser.

    Mvh Vidar P
     
    S

    Stover

    Gjest
    Bare for å senke skuldrene i utgangspunktet. Jeg har kjøpt en Sqeeezebox for bruk til et 2-3K anlegg stående i leiligheten i Bergen.
    Boxen er helt fantastisk med sin enkelhet/enkle bruker grensesnitt. Mozarts komplette fiolinkonsert låter kjempefint.
    En rimelig Denon tuner gjør også jobben selv om det er nettradio i boxen. Jeg koser meg med musikken.

    ---------------------------------------------------------------------------------------------------------------

    På søndag pakket jeg CDX2-XPS2 inn i bilen og la på tur til Kristiansund. Jeg hadde invitert meg sjøl til test av CDX2-CDS3 og PSU`er. Her skulle veksles mellom de ulike oppsettene, finne forskjeller. Hvor god var CDX2 og til hvilket nivå ble den løftet med 555ps?

    Min spiller/ psu ble satt på medbrakt Fraimhyller og til oppvarming. Hiline fra begge spillere.

    Det var kommet til en NAC552, en sub og h.t kabler siden sist jeg hørte dette oppsettet.
    Her skal jeg være kort. Det stod klart ganske raskt hva forskjellene bestod i og sagt med enkle ord; følg naim`s suggested systems.
    Det virker som det er et punkt hvor en CDS3 naturlig overtar for lillebroren på vei oppover. På samme måte som lillebroren kompletterer systemer fra 282 og nedover på en glimrende måte. ref, mitt eget lytterom.
    252 (antakelig) og 552 er så åpen at cdx2`s lyter kommer til avsløring samtidig som CDS3`s eksepsjonelle kvaliteter kommer til sin rett. Mye av denne uttalelsen er også basert på tidligere eierskap og inntrykkene fra da blei bekreftet og forsterket.

    Det ble aldri byttet psu. Jeg hørte aldri CDX2-555ps. Det var rett og slett ikke interessant der og da. Min erfaring er at cd spillerens signatur ikke endres nevneverdig med økt psu nivå. Jeg hadde fått bekreftet det jeg ville. Jeg ville høre musikk.

    Ettermiddagen/ mesteparten av dagen gikk med til musikklytting. Til å begynne med via cd spillerne, men etter hvert overtok vinyl.

    Etter en stund gikk det mer og mer opp for meg hva jeg lyttet til, eller snarere ikke lyttet til. Jeg lyttet til musikken og orkesteret, IKKE til komponenter eller annen hi-fi terminologi. Nå er uttrykket brukt allerede, men jeg var etter egen oppfatning tilhører til et av- eller kanskje Norges mest musikalske lydoppsett. Naturlighet, naturlighet og naturlighet. Det var som å sitte på første rad i konsertsalen, særlig når mono innspillingene ble erstattet med stereoinnspillinger. ;) Det var opplevelsen av en 1:1 lydopplevelse. Dette var en totalt annerledes opplevelse enn forrige besøk.

    Å få ta del i vertens enorme musikksamling og spennende vinylplater er veldig lærerikt for en klassisk nykommer som meg.

    Avbrutt av excellent bespisning med mer, avsluttet verten med denne konserten. For meg helt utrolig flott.




    Om man ønsker å oppgradere så er det lite hjelp å få fra husverten. Kritiske og utfordrende spørsmål om hva og hvorfor. Oppgradering må ha et mål eller en mening og ikke for oppgraderingens skyld. Guilty?
    CDX2 er tross alt en fantastisk cd spiller i sitt rette element og den gjorde seg slettes ikke bort, absolutt ikke. Det er faktisk en av erfaringene som ikke samstemmer med gamle forestillinger. Med 202-200 og oppover er CDX2 i særklasse flott. At den trenger en XPS2 for å levere er i mine ører ikke tilfelle.



    For egen del:
    Om jeg bruker ”Monopol” terminologien heter det at man rykker frem til start. Jeg vil velge å snu det på hodet i denne sammenhengen. Rykk frem til mål.
    Her gjelder det å bestemme seg for hvor man skal befinne seg og så rykke frem dit direkte eller forbli der man er om det er svaret på spørsmålet. Deretter fokusere på musikken.

    Alt som er skrevet er min egen mening og opplevelse og jeg påtvinger ingen å mene det samme.
    For noen tar jeg feil, for andre kanskje ikke.

    Lykke til og takk for en flott dag i musikkens tjeneste Vidar.
     

    costello

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.10.2004
    Innlegg
    1.334
    Antall liker
    123
    Torget vurderinger
    2
    Flott og lærerikt innlegg, Stover.

    Synd du ikke lyttet til CDX2/555PS, da det er på min oppgraderingsliste.

    Undrer meg litt over dine synspunkter på CD-spillere med eller uten PSU.
    Kan si meg enig i at selve lydsignaturen ikke endres vesentlig, men f.eks. XPS2 på CDX2 gir større autoritet, bedre flyt, mindre mekanisk/kantete lyd og større soundstage. (IMHO).

    Ikke uvesentlig med hensyn til lytteglede og innsikt..

    Ellers er jeg enig i at å følge Naim's suggested systems er lurt..

    Brahms' første pianokonsert er jo flott, særlig i denne utførelsen!

    mvh
     
    S

    Stover

    Gjest
    Synd du ikke lyttet til CDX2/555PS, da det er på min oppgraderingsliste.
    Det var et av poengene mine. Vi fant det ikke interessant å prøve. Forskjellene var åpenbare som de var og med 555ps får du bare mer av CDX2 (positivt ment).

    Etter min mening er 555ps sikkert en oppgradering om du blir ved 282. Skulle jeg sjøl satset 282/252 ville jeg ha gått for CDS3, men igjen litt avhengig av sammensetning forøvrig.

    Ellers var det musikklytting som tok over for den planlagte switchingen, om du forstår?
     

    MaKi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Innlegg
    3.990
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Takk for et flott og hyggelig besøksinnlegg, Stover. Skulle gjerne vært i dine sko denne dagen.
    Veldig interessant det du skriver om vertens kritiske spørsmål ved oppgradering, vedkommende har mer enn en gang reddet med fra unødvendige, sideveis oppgraderinger, og har hjulpet meg langt på vei til å finne roen med anlegget.Hørtes ut som en flott musikkdag! :D

    Var igår kveld på besøk hos en bekjent som har et top notch AN-oppsett. 300 B, høyttalere, store dacer og drivverk, you name it. Dette spilte virkelig musikk, og minte meg om at det er mange veier til Rom. Etter litt oppvarming dreide ørene fra lytting til å henge seg opp i fremførelse, mao. var han kommet veldig, veldig langt med lyden, imo. Han har jobbet mye med tuning av både rom, plassering, rørbytter osv, men har nå foreløpig slått seg litt til ro for ikke å ende opp med en uendelig endringsspiral. Western Electric blir vel det siste som skal inn på en stund, utover det skal han som oss spille musikk.

    Så utrolig trivelig, uhøytidelig og befriende det er med folk som har funnet musikken, og som ikke driver med dette for teknikkens skyld!
     
    S

    Stover

    Gjest
    Undrer meg litt over dine synspunkter på CD-spillere med eller uten PSU.
    Kan si meg enig i at selve lydsignaturen ikke endres vesentlig, men f.eks. XPS2 på CDX2 gir større autoritet, bedre flyt, mindre mekanisk/kantete lyd og større soundstage. (IMHO).
    Ikke mye å undres over slik jeg ser det. ingen tvil om at xps2 tilfører CDX2 noe positivt slik du beskriver, men er uenig i at xps2 er en betingelse for at den skal levere.
    Det blir som man bestemmer seg for. Når Bruce sier at CD5X-202-200 spiller musikalsk hos ham, så gjør det det. CDX2 er imidlertid en annen verden, xps like så. Sånn kan man fortsette.

    Det er faktisk det som er hele poenget, man finner alltid noe som er bedre. Det er derfor noen (les meg) aldri blir ferdig. Derfor skriver jeg som jeg gjør over også. Rykk frem til mål, UANSETT hva mål måtte bestå i.

    Forkortet og kanskje ikke helt relevant, men jeg finner mye sannhet i denne:

    Et menneskevesen har et eget grunnstoff, følger sin egen vei og finner egne svar
    Martin Buber
     

    bruce

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.10.2005
    Innlegg
    291
    Antall liker
    0
    Godt sagt, Stover. Jeg lytter til folk med erfaring. Dernest gjør jeg egne erfaringer.

    Spennende å lese om testing av cdx2 vs cds3. Jeg leser og lærer. Det hadde vært gøy og teste cdx2 hjemme hos meg, men foreløpig er det ikke så relevant. Jeg er fornøyd, og har ikke tenkt å oppgradere.

    Jeg har forresten veldig tro på de nye streaming-alternativene. Ser at både Naim og linn er langt fremme her.
     

    MaKi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Innlegg
    3.990
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Tilbake til den evinnelige rack/debatten. Jeg har et stort Mana/rack som sonisk er helt supert, men rent fysisk tar for mye plass midt mellom høyttalerne, det står litt bak, men er veldig høyt og ruvende med en platespiller på toppen. Jeg har alltid likt lave og brede rack, men ville ha et Mana-rack denne gangen til tross for at det er litt stort. Ulempen er bla. at det er høyere enn høyttalerne, og skaper en aldri så liten mental irritasjon jeg ikke helt klarer å riste av meg.

    Ser for meg å flytte racket litt vekk og kjøpe lenger høyttalerkabler, en kostbar løsning.
    Alternativt selge det og kjøpe f.eks to identiske lave og sette ved siden av hverandre.

    Men, og det er et stort men; er det slik at det er Mana, Fraim og Pagode som funker best på Naim (de koster flesk alle sammen, men Mana har hyggelig bruktpris), eller kan man leve lykkelig med et Quadrasphire, Apollo, Target rack el? Konstaterte store endringer ved overgang fra Aavik til Mana, de berømte slørene var vekk, og mikrodetaljer og spesielt helhet i klassiske verk var mye tydeligere. Konklusjonen da var at stål med glass/spikes fungerte bedre på mitt anlegg enn mdf/Aavik.

    Har altså mest lyst til å beholde racket, men rent praktisk ser jeg for meg en annen løsning. En vakker dag vil jeg gjerne ha Fraim, men inntil da vil jeg helst bruke penger på elektronikk og andre ting. Ønsker meg jo en 202/200 så fort som mulig, og det er viktigere for meg enn racket hvis jeg blir nødt til å velge med kniven på strupen.
    Aller helst vil jeg ha begge deler. Det er jo ikke akkurat et alternativ å skjære racket i to, selv om jeg da hadde fått det racket jeg helst ville hatt, rent praktisk og lydmessig.
     

    costello

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.10.2004
    Innlegg
    1.334
    Antall liker
    123
    Torget vurderinger
    2
    Stover skrev:
    Det er faktisk det som er hele poenget, man finner alltid noe som er bedre. Det er derfor noen (les meg) aldri blir ferdig. Derfor skriver jeg som jeg gjør over også. Rykk frem til mål, UANSETT hva mål måtte bestå i.
    Jeg blir visst aldri ferdig, heller. ;)

    Da jeg kjøpte 282/250 og Neat Momentum (og Fraim) tenkte jeg at nå var det stopp.
    202/200 var også svært tilfredsstillende og kunne gjerne stoppe der også.

    Men når jeg hører hvor MYE bedre alt låter nå, hvordan låter det da dersom jeg oppgraderer til bedre PSU til CDX2 og 282? Eller CDS3? ;)

    Naim har jo laget dette sinnrike system, der man ikke stopper før man nesten når toppen av stigen. :-\

    Tilbake til den evinnelige rack/debatten.
    Tror nok du bør satse på å beholde Mana en stund Ma-Ha. Overgangen fra Quadraspire til Fraim var stor. Aavik og Quadraspire er rack som er bygd over samme lest. Så egentlig tror jeg disse låter temmelig likt.

    Etter at jeg begynte med Naim er det èn ting jeg har lært meg...det er ingen snarvei til vellyd...source-first, Fraim osv..

    mvh
     

    bruce

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.10.2005
    Innlegg
    291
    Antall liker
    0
    costello skrev:
    Etter at jeg begynte med Naim er det èn ting jeg har lært meg...det er ingen snarvei til vellyd...source-first, Fraim osv..

    mvh
    Det finnes ingen snarveier, men det finnes mange alternative veier. Jeg fikk en a-ha opplevelse om dagen. På lyttekveld hjemme hos meg testet vi en billig kinesisk rørforsterker som erstatning for min 202/200. Jeg tror den het Yaquin.

    Jeg skal ikke påstå at den gjorde alt riktig, men for en musikkopplevelse! Dynamikken var helt eksplosiv. Mellomtonen var levende og detaljert. Da vi koblet tilbake 202/200 hørtes denne nesten anemisk ut, selv om musikken nok ble riktigere og mer kontrollert.

    Jeg er fortsatt Naim-fan, men tror nok at utforskning av rør blir mitt neste skritt. Her ligger det spennende muligheter. Alt koster ikke like mye penger heller.
     

    MaKi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Innlegg
    3.990
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Gå sporenstreks hjem og vask munnen din med såpe, bruce! ;D

    Mange veier til Rom, som kjent. En ting du ikke må glemme oppi det hele; Naim viser heller ikke sitt sanne ansikt første kvelden man hører det, man må høre litt over tid hva de faktisk har å by på. Med det i minne kan det jo være at denne rørforsterkeren har noen downsides som ikke dukket opp med en gang.

    Når det er sagt; det finnes masse flotte rørsaker der ute, MC, AR, CJ, Jadis, JJ, AN, osv osv. Kunne levd lykkelig med masse av det jeg, helt klart. Jeg synes derimot at det ikke er noen rimeligere vei å gå hvis man skal opp på et skikkelig nivå.

    Føljetong og oppdateringer ønskes underveis :D


    bruce skrev:
    costello skrev:
    Etter at jeg begynte med Naim er det èn ting jeg har lært meg...det er ingen snarvei til vellyd...source-first, Fraim osv..

    mvh
    Det finnes ingen snarveier, men det finnes mange alternative veier. Jeg fikk en a-ha opplevelse om dagen. På lyttekveld hjemme hos meg testet vi en billig kinesisk rørforsterker som erstatning for min 202/200. Jeg tror den het Yaquin.

    Jeg skal ikke påstå at den gjorde alt riktig, men for en musikkopplevelse! Dynamikken var helt eksplosiv. Mellomtonen var levende og detaljert. Da vi koblet tilbake 202/200 hørtes denne nesten anemisk ut, selv om musikken nok ble riktigere og mer kontrollert.

    Jeg er fortsatt Naim-fan, men tror nok at utforskning av rør blir mitt neste skritt. Her ligger det spennende muligheter. Alt koster ikke like mye penger heller.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    273
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Naim-forsterkere er kilne på kilde, og vil alltid låte suboptimalt dersom de ikke er optimalt balansert. Andre forsterkere vil kunne låte bedre under forhold hvor Naim-forsterkere ikke trives så godt.

    Dette Bruce opplever rimer igrunnen litt med hva jeg nevnte ifb med mine opplevelser med CD5/202/200.

    Mvh Vidar P
     

    bruce

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.10.2005
    Innlegg
    291
    Antall liker
    0
    he-he...

    Selvfølgelig hadde den noen ulemper også. Det skulle bare mangle med en prisforskjell på ca 40.000.

    Allikevel var dette så interesant at videre utforskning frister.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    273
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    costello skrev:
    Naim viser fram Superline (fra Bristol Sound and Vision):

    http://uk.cinenow.com/videos/1459-naim-audio-superline-phono-stage-turntable-amplifier-sound-vision

    Noe for Vidar P.? ;)

    mvh
    Dette ser ut til å bli "the real thing"; en toppklasse riaa som skal passe Naims toppklasse forsterkeri. Not to worry; jeg har allerede forhåndsbestilt en allerede for etpar måneder siden.

    Nesten like interessante er jo de nye Spendor'ene;

    http://uk.cinenow.com/videos/1470-s...rkers-up-close-sound-vision-bristol-show-2008

    Mvh Vidar P
     
    K

    Kaarelars

    Gjest
    C._Alshus skrev:
    Norn som har prøvd aktiv drift?
    Har aldri testet aktivt, men hva med en 52/Supercap først, deretter DBL passivt om plassen tillater det? Minst 50% av Naimopplevelsen kommer jo fra de excellente Naim-høyttalere ;) Legger ut en test av et Naim system som er testet passivt/aktivt.




     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    273
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Svein skrev:
    Minst 50% av Naimopplevelsen kommer jo fra de excellente Naim-høyttalere ;)
    Det betyr vel at f.eks jeg sitter med under 50% av Naim-opplevelsen ift f.eks min nabo med Naim høyttalere det da. Akk ja. :)

    Mvh Vidar P
     
    K

    Kaarelars

    Gjest
    Det skulle vært 60%, jeg slo av 10% ;) Tror ikke det finnes hurtigere og bedre timede høyttalere enn SBL/SL2/DBL som også får med seg alle notene. Men dette er selvsagt ikke alt. Martin Colloms mener at CD5x/Supernait passivt er en fin start med SL2:

    Thus I can envisage a starter system, using a
    SUPERNAIT and modest CD player (eg a CD5x), all
    for well under £10,000, which would still maintain the
    primary qualities of the SL2. It would still deliver that fast,
    highly tuneful and percussively expressive bass, the crystal
    clear treble and the overall speed and dynamics inherent
    in the deal. While cables will likely be thrown in, sound
    Hele testen som jeg synes er interessant: http://www.naim-audio.com/download/HFC_review.pdf
     

    costello

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.10.2004
    Innlegg
    1.334
    Antall liker
    123
    Torget vurderinger
    2
    Munch (fra N-forumet) viser fram nye Powerline:





    Og til slutt et innsyn i Superline:




    mvh
     

    FZ

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Innlegg
    3.811
    Antall liker
    396
    Torget vurderinger
    3
    Så det er sånn denne Munch ser ut. Han har noen temmelig usympatiske innlegg på naim-forumet IMO.....
     

    FZ

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Innlegg
    3.811
    Antall liker
    396
    Torget vurderinger
    3
    Den der får du et grensesnittproblem med, Vidar 8)

    Ser gutta i England påstår at en LP12 med Armageddon låter bedre med denne kabelen. Hmmmmmmmm....uansett, kunne vært interessant å høre om det danker ut LMC-kabelen til noen få hundringser...
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    273
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Det som har pleid å være morsomt med Naim accessories har jo vært denne voldsomme no-nonsense ingenør-drevne produktutviklingen; de legger som kjent ned svært mye i R&D; og som et resultat har jo disse accessories-produktene (nok å nevne Fraim og HiLine f.eks) pleid å låte veldig "rett" ift Naims ønsker om hvordan de vil at deres systemer skal låte. Dvs; gevinster har pleid å være reelle fra et musikkreproduksjons-ståsted, ikke bare "interessante" eller annerledes fra et hifimessig ståsted.

    Mvh Vidar P
     

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.275
    Antall liker
    3.602
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    FZ skrev:
    Så det er sånn denne Munch ser ut. Han har noen temmelig usympatiske innlegg på naim-forumet IMO.....
    Jasså?

    munch er jo artig. Finner ingen usympatiske inlegg fra ham. Kanskje det er noe galt med meg?
     

    FESty

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    10.03.2008
    Innlegg
    57
    Antall liker
    0
    Hallo alle NAIMister og andre ikketroende..Jeg har fulgt denne tråden i over ett år nå,etter anskaffelse av 112x-150x-cd5i,og siden jeg ikke visste så mye om NAIM har det vært utrolig givende og interessant.Moro å lese inlegg fra så mange som kjenner historien om NAIM og ikke minst kjennskap til alle produktene...EN ting har jeg jo selv erfart;man kimser ikke med NAIM og deres suggested systems..UT med superkabler og nettfiltre og inn med originale strøm-og signalkabel og voila..alt stemmer så mye bedre..2x5m Chord oddysey (endelig) er snart innspilt og nå låter det så det er til å grine av( lykketårer).Men det som virkelig gjorde underverker var da jeg la inn 2 dedikerte 16A kurser, en for ampen og en for cd.Er ennå ikke overbevist om mine EMILIE S-CENTRIC er riktige høyttalere, men det låter veldig bra akkurat nå til tross for et lytterom på kun 12kvm. Mye av tiden er brukt til å finne ut av underlag for høyttalerstativene(hevet ca 10cm),diy-rack for komponentene og demping av rommet.Det er blitt bra, men her er det helt sikkert mye som kan forbedres.Inntil så lenge tenker jeg ikke annen oppgradering enn Chord Anthem 2.Vel, det var alt for denne gang.Mvh Frank E. Styve..
     

    MaKi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Innlegg
    3.990
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Moro å høre at du er så fornøyd, FESty. Slik skal det være ;)

    Anthem 2 er forøvrig en rasende god kabel, gled deg. Bare husk at den tar lang, lang tid å spille inn.

    FESty skrev:
    Hallo alle NAIMister og andre ikketroende..Jeg har fulgt denne tråden i over ett år nå,etter anskaffelse av 112x-150x-cd5i,og siden jeg ikke visste så mye om NAIM har det vært utrolig givende og interessant.Moro å lese inlegg fra så mange som kjenner historien om NAIM og ikke minst kjennskap til alle produktene...EN ting har jeg jo selv erfart;man kimser ikke med NAIM og deres suggested systems..UT med superkabler og nettfiltre og inn med originale strøm-og signalkabel og voila..alt stemmer så mye bedre..2x5m Chord oddysey (endelig) er snart innspilt og nå låter det så det er til å grine av( lykketårer).Men det som virkelig gjorde underverker var da jeg la inn 2 dedikerte 16A kurser, en for ampen og en for cd.Er ennå ikke overbevist om mine EMILIE S-CENTRIC er riktige høyttalere, men det låter veldig bra akkurat nå til tross for et lytterom på kun 12kvm. Mye av tiden er brukt til å finne ut av underlag for høyttalerstativene(hevet ca 10cm),diy-rack for komponentene og demping av rommet.Det er blitt bra, men her er det helt sikkert mye som kan forbedres.Inntil så lenge tenker jeg ikke annen oppgradering enn Chord Anthem 2.Vel, det var alt for denne gang.Mvh Frank E. Styve..
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    273
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    FESty skrev:
    Men det som virkelig gjorde underverker var da jeg la inn 2 dedikerte 16A kurser, en for ampen og en for cd.
    Hei Frank. Kjenner ikke dine høyttalere. Hva gjør at du ikke er overbevist?

    Bare en tanke; er du ikke redd for potensialeforskjeller når du bruker to forskjellige kurser for apparatene? Det går ikke hos meg iallefall, noen få volt potensialeforskjell så blir det galt :)

    Som Maha sier; gled deg til Anthem 2; den er superb! Makan til naken og åpen kabel har jeg aldri hørt.

    Mvh Vidar P
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn