Naim

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • K

    Kaarelars

    Gjest
    C._Alshus skrev:
    SBLene står 5-6 cm fra bakvegg nå.

    Dette er meget gode allroundhøyttalere.

    God natt.
    Du har hatt SBL en stund og bortsett fra at de er gode allround, har du merket deg spesielle styrker og svakheter?
     

    Liotheles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2002
    Innlegg
    2.836
    Antall liker
    751
    Torget vurderinger
    4
    e-h skrev:
    Så er det endelig første juledag. Ha en god helg folkens jeg!
    Jeg kommer neppe innom flere ganger før mandag ::)
    Nå er jeg spent på første lytterapport e-h !
    SuperNait og B&W805s......... uhmmmm ;)
     

    bruce

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.10.2005
    Innlegg
    291
    Antall liker
    0
    Ja, det blir spennende å høre om supernait.

    Jeg tenker litt på kabler om dagen. Det er så mange mer eller mindre forståelige utsagn når det gjelder Naim og høyttalerkabler.

    Så vidt jeg har forstått skal Chord signature være en bra match med Naim. I følge mange, er det et krav at høytalerkablene må være minst 3,5 m lange. Er dette et krav , også når det gjelder Chord Signature? Er det i såfal noen som vet hvorfor?
     

    MaKi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Innlegg
    3.990
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    De trenger vel ikke nødvendig være 3,5 meter bruce, men de skal være like lange da Naim bygger forsterkerne slik at høyttalerkabelen regnes som en del av det elektriske kretsløpet, og er en psu for høyttaleren. Dette kan naturligvis som alltid Vidar eller andre forklare mye bedre enn meg.

    Veldig spent på sn nå.
     

    e-h

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.04.2006
    Innlegg
    376
    Antall liker
    5
    Torget vurderinger
    2
    Tja, hva skal man si... Med nyinnflyttet leilighet, ny forsterker, nye NAC A5 kabler, samt at jeg har hørt et lass forskjellig utstyr hos andre, så er det vanskelig å si så mye konkret om lydmessige forandringer i forhold til EC som jeg hadde vår.

    Angående selve Supernaiten så ser den veldig eksklusiv ut (til og med bedre halvdel likte den). Å betjene enheten er lett som en plett og byr ikke på problemer. Synd fjernkontrollen ikke står i stil hverken design eller funksjonsmessig. Den kan sikkert styre både cd og tuner, noe jeg ikke har behov for. De fleste knappene kunne jeg derfor vært foruten.

    En merkelig ting er at venstre ht ut er på høyre side og omvendt hvis man ser enheten fra front. Kablene må altså gå i kryss til høyttalerne. Antar derfor at den SN som var på messen tidligere kanskje hadde ht-kablene byttet om siden noen nevnte at balanse-kontrollen virket motsatt.

    Siden jeg ikke har brukt mye tid til plassering osv kan jeg bare bekrefte en ting. B&W 805S er 805S samme hva kilde man putter på dem. Føler fortsatt noe ikke er på helt på plass. Liker godt mellomtonen, men savner kanskje noe mer slam i bunn. Jeg sier kanskje fordi jeg ikke helt vet hva jeg søker etter. Mest sannsynlig får jeg lånt noen Spendor S6e og kanskje noen Neat om importøren er villig. Funderer også på Naim Allae, men får prøve å holde meg i skinnet til jeg finner ut noe mer og får testet litt forskjellig. Regner ikke med at noen av disse er lettsolgte om man skulle trå feil. Og mitt oppi det hele så ligger det i kortene at boligkjøp står på døren og banker. Bytte av høyttalere er derfor ikke nødvendigvis et smart steg akkurat nå.

    Så hvis jeg skal anslå konklusjonen så er Supernait en super forsterker som fint driver 805S hos meg, men jeg har så dårlig sammenligningsgrunnlag akkurat nå at jeg ikke helt klarer å slå meg til ro...

    Ta ikke alt dette negativt. Jeg har klart å kost meg med lyd i godstolen på tross av mine funderinger. Så for meg har SN vært et steg opp og frem men ikke helt slik jeg forestilte meg ;)

    Beklager rotete oppbygging av svar ::)
     

    costello

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.10.2004
    Innlegg
    1.334
    Antall liker
    123
    Torget vurderinger
    2
    Fikk ikke du SN like før helga?

    Da er den nok langt fra innspilt, så du har nok mere go'lyd i vente. Men istedet for å bytte ut B&W, hvorfor ikke tenke på en Naim CD-spiller istedet? Men dette er det vel noen som har påpekt tidligere her på N-tråden? (Og så får du utnyttet remote'n bedre også).

    Mvh
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    273
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    bruce skrev:
    Så vidt jeg har forstått skal Chord signature være en bra match med Naim. I følge mange, er det et krav at høytalerkablene må være minst 3,5 m lange. Er dette et krav , også når det gjelder Chord Signature? Er det i såfal noen som vet hvorfor?
    Bruce; MaHa har rett; det har å gjøre med at Naim designer sin forsterkerutgang uten induktansbuffer, og følgelig blir kabelens induktans nødvendig for stabilitet i høye frekvenser. Kabelens lcr-verdier er å betrakte som en integrert del av forsterkerdesignet hos Naim, i motsetning til hos de fleste andre.

    Chord bør vel være 3.5m lang for de gamle Naim effekttrinnene, akkurat som NAC A5 bør være. Nå til dags er det mindre kritisk, 3 meter holder. Det er helt kritisk at begge kabler er like lange!

    Chord Signature er en god match med Naims beste elektronikk ja. Men spør du meg, så er det penger lukt ut av vinduet i ditt system; du vil for samme pris ha mye, mye mer nytte av å bytte FlatCap til HiCap på din CD5x og heller bruke Odyssey eller Epic om du vil ha Chord; HiCap på CD5x (og på 202 forresten) vil tilføre en energi og en rytmisk bounce som en skarve kabel aldri kan gjøre.

    e-h; Naim har alltid hatt dette høyre/venstre-greiene, og høyttalerkablene skal krysse ja. Mon tro hvorfor (dagens quiz)? :)

    Mvh Vidar P
     

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.275
    Antall liker
    3.607
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Fordi de første effektforsterkerne var laget for studio, med baksiden fram, og da blir det riktig. Siden har de hatt det slik.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    273
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    C._Alshus skrev:
    Fordi de første effektforsterkerne var laget for studio, med baksiden fram, og da blir det riktig. Siden har de hatt det slik.
    Hehe :) Det var et godt forslag ja. Engelsk konservatisme er ikke bare et teoretisk begrep; de ER jaggu temmelig konservative i praksis også.

    Har du lest dette noen plass?

    Mvh Vidar P
     

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.275
    Antall liker
    3.607
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Lurer på om jeg har lest det på moderforumet en gang, eller så har Svein sagt det.


    Herlig med platespiller igjen. Impulse har gjort en god jobbe med monteringen av PUen.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    273
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    P25 er superduper den. Avhengig av vegghylle for å yte max.

    Flunkende ny Headline2/Napsc2 på plass, og de driver mine AKG K701 til fulle, såpass kan man si. Riktig lekker hodetelefonforsterkerkombo er dette :D

    For de som ennå ikke skjønner hva man skal med monitorraden på Naim-pre'er fra 282 og opp, og på SuperNait; så merker du det bl.a når du kjøper en Headline :) Da kan man lytte til en kilde på hodetelefoner, en annen på høyttalerne.

    Mvh Vidar P
     

    costello

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.10.2004
    Innlegg
    1.334
    Antall liker
    123
    Torget vurderinger
    2
    Apropos NACA5; her er hva Naim selv sier om den saken:

    Posted Mon 12 November 2007 12:51
    Naim amplifiers do not have inductors in the output, we prefer to use the speaker cable to provide the correct inductance and capacitance.

    To do so a minimum of 3.5 metres of cable is required – although the optimum is around 5 metres.

    Cable length for left and right channel should be of exactly equal length – even if one speaker is closer to the power than the other.

    Spare speaker cable should not be coiled – excess cable may be tidied up as in the illustration below. Use cable ties or similar at either end to hold in place.
    Mvh
     

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.275
    Antall liker
    3.607
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Du har hatt SBL en stund og bortsett fra at de er gode allround, har du merket deg spesielle styrker og svakheter?
    Tja, jeg spiller jo masse musikk da, om det sier deg noe. ;)

    Ellers vet jeg jammen ikke hva jeg skal si, de bare er der.
     

    costello

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.10.2004
    Innlegg
    1.334
    Antall liker
    123
    Torget vurderinger
    2
    Litt OT dette her muligens, men jeg har jo tidligere nevnt den bortkomne 250.
    Gikk jo greit første del av ferden, så ble den borte mellom DK og Norge. Det tok 3 uker! før de greide å spore den opp igjen. Et eller annet rot hos GLS/Oslo... :-\

    Historik
    Dato + Tidspunkt Lokation Hændelsesnr. Hændelse
    12-11-2007 18:19 NO1010 , Norge 1.0 Forsendelsen er overført
    12-11-2007 15:17 NO1010 , Norge 2.0 Forsendelsen er ankommet til behandling
    12-11-2007 15:17 NO1010 , Norge 13.0 Forsendelsen er under toldbearbejdning
    12-11-2007 15:17 NO1010 , Norge 14.62 Toldforsendelse er stoppet Afventer modtagers godkendelse
    12-11-2007 14:59 NO1010 , Norge 15.0 Forsendelsen er frigivet fra told
    22-10-2007 22:51 DK0063 Kolding, Danmark 1.0 Forsendelsen er overført
    20-10-2007 01:58 GB0100 , Storbritanien 1.0 Forsendelsen er overført
    19-10-2007 22:30 GB0100 , Storbritanien 0.0 Forsendelses data modtaget
    19-10-2007 22:30 GB0100 , Storbritanien 1.0 Forsendelsen er overført
    19-10-2007 16:22 GB0057 , Storbritanien 1.0 Forsendelsen er overført
    Jeg måtte nesten leke detektiv en ukes tid, og Norman/UHES sto parat til å sende meg en flunkende ny forsterker (til samme fine pris), og truet GLS med erstatningskrav på £2500.00.
    Men nå ser det ut til at den er på vei nordover.

    Jeg hadde vært adskillig mere nervøs dersom jeg hadde handlet med en privatperson.

    Mvh
     

    bruce

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.10.2005
    Innlegg
    291
    Antall liker
    0
    Flott at dette ordnet seg, Costello.

    e-h: Jeg kjenner ikke cd-spilleren din, men har en følelse av at du vil tjene mye på å bytte kilde før du bytter høyttalere. Hvorfor ikke låne en cd-spiller? men vent til forsterkeren har blitt innspilt.

    Takk for alle svar vedr. høyttalerkabler. Jeg har brukt litt tid i det siste på å se på tiltak som kan forbedre lyden av eksisterende elektronikk. Det å få ut fullt potensiale er jo halve morroa. I går tok jeg frem noen gamle myke vibrasjonsklosser og satte dem under cd-spiller og forforsterker. Effekten var en klar oppstramming av lydbildet. Dette skal utforskes videre, sammen med kabler og strømfilter.

    Jeg er klar over at det er lett å gå seg bort i alt dette. Plutselig har man brukt mye penger uten å få særlig mye igjen.

    Det er utrolig gøy å oppleve at små justeringer kan få frem nye kvaliteter.
     

    e-h

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.04.2006
    Innlegg
    376
    Antall liker
    5
    Torget vurderinger
    2
    Det kan godt hende at det blir en cd-spiller med tid og stunder også, men litt av årsaken til å hoppe på SN var å få en god forsterker, mange innganger, og ikke være så avhengig av Naim kilde fra dag en.
    Nå har C. Alshus tilbudt meg lån av en CD3.5 (takk for det!). I tillegg kommer et par Neat Motive 2 kommer på utlån. Det blir en del utforsking fremover. Enden på visa kan fort ende med en cd-spiller fremfor bytte høyttalere, men det er ingenting som er bedre enn å høre først og kjøpe siden :)

    Må takke for alle tips og forslag. Det blir nok gang på sakene. Vi koser oss med musikken skal dere vite og mye av innspilling går nok også på tilvenning av utstyret. Og det kommer med tiden ;)
     

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.275
    Antall liker
    3.607
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Det går nok noen dager på å få sendt den, da jeg er på kurs denne uka.
     

    e-h

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.04.2006
    Innlegg
    376
    Antall liker
    5
    Torget vurderinger
    2
    Ikke stress med det. Jeg er overveldet av i det hele tatt å få muligheten til hjemlån :)
     

    e-h

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.04.2006
    Innlegg
    376
    Antall liker
    5
    Torget vurderinger
    2
    Mulig jeg stod opp med riktig fot i dag folkens. Nå har nemlig SN imponert meg for første gang ::)

    Etter å ha kommet hjem fra jobb lot jeg Katie Melua sin nye snurre og jeg likte veldig godt det jeg hørte. Disket derfor opp med noe av den musikken jeg ikke har hørt bra på 805-erne samt mye annet. At til og med Mastodon låt musikalsk og rytmisk er en første hos meg. All honnør til Naim der!

    Nå håper jeg bare at dette fortsetter for da blir det spennende å sammenligne saker og ting :)
     

    costello

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.10.2004
    Innlegg
    1.334
    Antall liker
    123
    Torget vurderinger
    2
    e-h skrev:
    Mulig jeg stod opp med riktig fot i dag folkens. Nå har nemlig SN imponert meg for første gang ::)
    Flott å høre!

    Du skal ikke undervurdere innspillingstida, særlig viktig med Naim!

    Selv har jeg fått 250-2, ilpost direkte på døra, idag.. ;D ;D ;D

    Om det låter bra? ;D ;D ;D
     

    e-h

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.04.2006
    Innlegg
    376
    Antall liker
    5
    Torget vurderinger
    2
    Gratulerer så mye! Kos deg :)
     

    inc

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.06.2006
    Innlegg
    110
    Antall liker
    11
    noen som vet når de nye cd5 i og nait 5i italic er å få kjøpt ?
     
    K

    Kaarelars

    Gjest
    C._Alshus skrev:
    Tja, jeg spiller jo masse musikk da, om det sier deg noe. ;)

    Ellers vet jeg jammen ikke hva jeg skal si, de bare er der.

    Sier meg litt;- Det er snakk om dager før jeg har mitt par i hus. Får nok ikke plassert de optimalt med det første, men får vel et inntrykk.
     
    K

    Kaarelars

    Gjest
    inc skrev:
    noen som vet når de nye cd5 i og nait 5i italic er å få kjøpt ?
    De er tilgjengelig i USA, kanskje når lageret er tomt i Norge om det finnes noe slikt. En telefon til Ljudtema vil kanskje gi deg svar?
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    273
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Headline og Napsc blir stadig bedre, etter etpar dager fra nye så er de fyldigere og mektigere. Dette må vel være en av de bedre hodetelefonforsterkerne på markedet? Jeg kan ikke forstå annet iallefall.

    Veldig kjekt med denne separate input og volume-muligheten med en Naim pre forresten.

    Mvh Vidar P
     

    inc

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.06.2006
    Innlegg
    110
    Antall liker
    11
    ja, ja .
    nå har jeg bestillt meg et sett med c5i og nait 5i italic jeg . :D
    så nå er det bare og vente og se .
     

    inc

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.06.2006
    Innlegg
    110
    Antall liker
    11
    har vært hos håkon , fryd hifi .
    hørte på cd5i og nait5i og ble veldig fornøyd ja ;D
    det var jammen futt i "50 wattene til naim " .
     

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.275
    Antall liker
    3.607
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Hei Døh!

    Du kan ikke ha mindre enn 200 watt til rådighet. Du får aldri nok kraft.

    Slike fraser gjerlder ikke lenger. ;)

    God natt.
     

    costello

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.10.2004
    Innlegg
    1.334
    Antall liker
    123
    Torget vurderinger
    2
    :D

    Velkommen til "klubben" inc - og vi blir stadig flere her i denne tråden som aldri tar slutt!
    Og det er vel knappest noen som forlater Naim til fordel for andre merker?
    Naim spiller musikk, de fleste andre konsentrerer seg om hi-fi. Slik er det bare.... :D

    Hvorfor leveres 555PS uten Burndy-kabelen, forresten?
    Og prisen er stiv, rundt 60KKr!
    Sikkert ikke enkel å oppdrive på bruktmarkedet denne...

    mvh
     

    Flaggerkatt

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    02.05.2005
    Innlegg
    68
    Antall liker
    6
    Hei, kloke Naim-hoder. Forumet kunne kanskje trengt en newbie-kategori for sånt som dette, men dog...
    Skriver dette her, selv om det kanskje hører annetsteds hjemme...

    Per i dag har jeg (som kjent...) en Naim Nait 5i. Til denne er det tilkoblet en Stageline Phono-pre, og en CA CD/DVD-kombo (denne skal vel som tidligere skrevet skiftes ut etterhvert, men det får bli etterhvert...).

    Her om dagen fikk jeg den lyse idéen å også forsøke å koble på min musikksamling på Mac'en (20k+ låter, hvorav mye jeg ikke har på CD) til denne geniale boksen.

    Valget falt på en Airport Express... som gjør det utrolig enkelt å streame musikken dit.

    Problemet er bare: Hvordan i huleste koble den til ?

    Jeg har jo ikke lyst til å måtte koble fra CDen hver gang jeg vil spille fra Mac'en, og omvendt.

    Er det noe fornuftig vis å f.eks bruke Tape-inngangen til dette ?

    Direkte gir jo det et uspillbart lavt signal, hva må jeg i såfall koble i mellom ???
     

    inc

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.06.2006
    Innlegg
    110
    Antall liker
    11
    takker costello for velkomst hilsenen . :)
     
    K

    Kaarelars

    Gjest
    SBL er i hus, endelig. Det låter virkelig lovende og bra, spilleglade høyttalere lydmessig langt unna skremselspropagandaen en ofte ser om Naim høyttalere. Håndverksmessig er de noe av det beste jeg har sett, og for en gjennomtenkt konstruksjon. Fikk med et nytt gasket-kit som jeg sannsynligvis ofrer da jeg en gang i framtiden flytter de nærmere bakvegg.

     

    e-h

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.04.2006
    Innlegg
    376
    Antall liker
    5
    Torget vurderinger
    2
    Kan du utdype denne skreselspropaganda for oss uinnvidde ???
     
    K

    Kaarelars

    Gjest
    e-h skrev:
    Kan du utdype denne skreselspropaganda for oss uinnvidde ???
    Innvidd? Naim er ikke noe mystisk, bare en hififabrikant som lager en del gode og spennede stereoprodukter, også høyttalere.

    SBL beskrives som vanskelige å sette opp, låter for tørt, overkresne på lydkilder, avslørende, for frampå etc.etc. Gjør et søk på Naimforum, Pink Fish eller her. Har vært i nærheten av å kjøpe SBL flere ganger, men skepsisen har vært for stor etter å ha lest slike beskrivelser bl.a. En Nait3 og cd3.5/Flatcap er mer enn nok for å få en følelse av hva SBL kan.
     

    e-h

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.04.2006
    Innlegg
    376
    Antall liker
    5
    Torget vurderinger
    2
    Kanon. Skjønner veldig godt da.

    Sitter selv og snuser på om jeg skal tørre å gå for et sett nye Allae eller ikke. Nå skal sant sies at jeg begynner å bli meget fornøyd her jeg sitter, men mangler det lille ekstra i bunn og er litt tent på å prøve nye ting. Skal nok låne meg en sub om en uke eller to for å se om det kan gi meg litt av alt det jeg liker :)
     

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.275
    Antall liker
    3.607
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    e-h skrev:
    Kanon. Skjønner veldig godt da.

    Sitter selv og snuser på om jeg skal tørre å gå for et sett nye Allae eller ikke. Nå skal sant sies at jeg begynner å bli meget fornøyd her jeg sitter, men mangler det lille ekstra i bunn og er litt tent på å prøve nye ting. Skal nok låne meg en sub om en uke eller to for å se om det kan gi meg litt av alt det jeg liker :)
    Blås i nye Allae og velg heller brukte SBL, som du får for godt under 10000,-
     
    S

    Stover

    Gjest
    C._Alshus skrev:
    e-h skrev:
    Kanon. Skjønner veldig godt da.

    Sitter selv og snuser på om jeg skal tørre å gå for et sett nye Allae eller ikke. Nå skal sant sies at jeg begynner å bli meget fornøyd her jeg sitter, men mangler det lille ekstra i bunn og er litt tent på å prøve nye ting. Skal nok låne meg en sub om en uke eller to for å se om det kan gi meg litt av alt det jeg liker :)
    Blås i nye Allae og velg heller brukte SBL, som du får for godt under 10000,-
    Jeg skal øve meg på å ikke anbefale mine egne eierskap til andre ;)

    Vi leser ofte på forum hvor folk anbefaler sine siste nyvinninger til andre.
    SBL er vel for litt spesielt interesserte? Mener ikke å være ufin med den!!

    Om et råd skal plasseres her er det vel innlysende at man må gjøre noe med kilden?
    Om man vil ha mer bass og mer av alt mener jeg?? ;D

    For å understreke alvoret i det. CD5 kommer snart for salg.
    For å understreke det også, ikke derfor jeg anbefaler kjøp av bedre kilde :)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn