Naim

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Flaggerkatt

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    02.05.2005
    Innlegg
    68
    Antall liker
    6
    Må bare få rost denne sjappa litt!
    Maken til god og hyggelig service skal man lete lenge etter. Her er det virkelig typisk britisk vennlighet og høflighet. Man får nesten lyst til å ta en Englands-tur bare for å besøke Norman og UHES. Og Salisbury, selvfølgelig. Ligger forøvrig ikke så langt unna hverandre.
    mvh
    Kan bare føye meg til i rekka over folk som hatt en utrolig god opplevelse med å handle av Norman&co. Selv har mine kjøp foreløpig begrenset seg til "entry-level" produkter i Naim-himmelen, men makan til service, oppfølging og servicevennlighet skal man lete lenge etter.
    Ikke for det, jeg har hatt god erfaring med de som er Naim-forhandler i Oslo nå, Kontrapunkt, men UHES tar kaka, og blir helt klart første sted å sjekke hvis/når (sukk, vi snakker nok heller om når enn hvis, ja...) oppgraderinger kommer...
     

    Liotheles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2002
    Innlegg
    2.835
    Antall liker
    751
    Torget vurderinger
    4
    Sv: Re: Naim

    Flaggerkatt skrev:
    Må bare få rost denne sjappa litt!
    Maken til god og hyggelig service skal man lete lenge etter. Her er det virkelig typisk britisk vennlighet og høflighet. Man får nesten lyst til å ta en Englands-tur bare for å besøke Norman og UHES. Og Salisbury, selvfølgelig. Ligger forøvrig ikke så langt unna hverandre.
    mvh
    Kan bare føye meg til i rekka over folk som hatt en utrolig god opplevelse med å handle av Norman&co. Selv har mine kjøp foreløpig begrenset seg til "entry-level" produkter i Naim-himmelen, men makan til service, oppfølging og servicevennlighet skal man lete lenge etter.
    Ikke for det, jeg har hatt god erfaring med de som er Naim-forhandler i Oslo nå, Kontrapunkt, men UHES tar kaka, og blir helt klart første sted å sjekke hvis/når (sukk, vi snakker nok heller om når enn hvis, ja...) oppgraderinger kommer...
    Samme her.... Norman & Co hos UHES ruler ;-)
     
    S

    Stover

    Gjest
    Sv: Naim

    Jeg har nettopp mottatt Headline hodetelefonforsterker, men ikke tatt den i bruk. Har fra før av en Grado SR-60 i eie som skal prøves.

    I tillegg Koss porta pro som benyttes med Ipod, da jeg er mye på reise.

    Mitt inntrykk er at de færreste ser på hodetelefoner som en lydmessig eller musikalsk opplevelse. Flere undres over at det går an å ha noe utbytte av/- bruke penger på dette.

    Ipod/Koss har gitt meg mange musikalske opplevelser.
    Overraskes stadig av at "dette låter godt og engasjerer"

    harhau anbefaler Hicap2 til headline, en farlig anbefaling ;)

    Noe å tenke over (kun for meg selvfølgelig) :). Bestilte nettopp en biltilhenger av kvalitet, alu. brems osv. Prisen er LAVERE enn en ny Hicap2 :eek:
     

    bruce

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.10.2005
    Innlegg
    291
    Antall liker
    0
    Sv: Naim

    Stover: Nå begynner vel dine Spendor S8e og bli innspilt? Er du fornøyd? Hvordan opplever du forskjellen fra S6e?
     
    S

    Stover

    Gjest
    Sv: Naim

    bruce skrev:
    Stover: Nå begynner vel dine Spendor S8e og bli innspilt? Er du fornøyd? Hvordan opplever du forskjellen fra S6e?
    Har vært bortreist på jobb siden de kom innafor døra. Fikk såvidt lyttet før jeg dro.
    Det er håp om lytting neste helg.

    Som nevnt over er jeg like spent på Headline. Som nevnt virker det ikke som dette konseptet er helt "stuereint".

    Noen som har reflektert over dette. Riktig plassering i rack gir økt ytelse, det er sikkert, men....

    http://forums.naim-audio.com/eve/forums/a/tpc/f/48019385/m/7182963907
     

    costello

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.10.2004
    Innlegg
    1.334
    Antall liker
    123
    Torget vurderinger
    2
    Sv: Naim

    Bruce: Hvordan er du fornøyd med S8e?

    HiLine? Snart innspilt og trodde ærlig talt ikke at den skulle endre så mye!

    Løp og kjøp...
     

    bruce

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.10.2005
    Innlegg
    291
    Antall liker
    0
    Sv: Naim

    costello skrev:
    Bruce: Hvordan er du fornøyd med S8e?

    HiLine? Snart innspilt og trodde ærlig talt ikke at den skulle endre så mye!

    Løp og kjøp...
    Jeg er strålende fornøyd. Jeg satte på Sting; ten summoners tales i går kveld. Denne har jeg ikke lyttet til på 10 år. Tidligere synes jeg platen hadde en litt kjedelig og flat karrakter. Med det nye oppsettet åpnet lydbildet seg opp. Jeg fikk en ny opplevelse av platen. Blant annet var det en nytelse å høre det raske og komplekse bass-fundamentet på mange av sangene. Rytmikken kommer godt til sin rett, uten å skjule tynne orgeltoner eller strykere som ligger bakerst i lydbildet.

    Hyggelig å høre at det fungerer bra med Hi-line. Har du bestilt Spendor, Costello? Eller vil du holde deg til ProAc fortsatt?
     

    bruce

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.10.2005
    Innlegg
    291
    Antall liker
    0
    Sv: Naim

    Stover skrev:
    bruce skrev:
    Stover: Nå begynner vel dine Spendor S8e og bli innspilt? Er du fornøyd? Hvordan opplever du forskjellen fra S6e?
    Har vært bortreist på jobb siden de kom innafor døra. Fikk såvidt lyttet før jeg dro.
    Det er håp om lytting neste helg.

    Som nevnt over er jeg like spent på Headline. Som nevnt virker det ikke som dette konseptet er helt "stuereint".

    Noen som har reflektert over dette. Riktig plassering i rack gir økt ytelse, det er sikkert, men....

    http://forums.naim-audio.com/eve/forums/a/tpc/f/48019385/m/7182963907
    Da gleder du deg sikkert!

    Jeg lyttet en del med hodetelefoner tidligere. Jeg hadde et par KOSS K-400 (tror jeg de het). Dette skyldtes mest at jeg ikke skulle forstyrre naboer og andre. Jeg må innrømme at jeg ikke fikk helt den samme godfølelsen av dette. Jeg ble fortere "lyttetrett". Det er også noe eget ved å kjenne musikken i rommet. Men det kunne jo være et alternativ når kona vil se på tv. Pr idag har jeg ikke mulighet til å bruke hodetelefoner.
     

    costello

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.10.2004
    Innlegg
    1.334
    Antall liker
    123
    Torget vurderinger
    2
    Sv: Naim

    bruce skrev:
    Har du bestilt Spendor, Costello? Eller vil du holde deg til ProAc fortsatt?
    Ikke bestilt Spendor, men en vakker dag, så... 8)

    Har vurdert høyttalerbytte svært lenge nå. Men hver gang jeg setter på klassisk eller rolig jazz, blir jeg imponert over ProAc's klang. Dette greier sikkert Spendor også (pluss mere til).
    Men den nye stua er på 35 kvm, så litt større høyttaler hadde sikkert vært en fordel. Og en 8 tommer greier vel å flytte mere luft enn en 6,5?

    mvh
     

    bruce

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.10.2005
    Innlegg
    291
    Antall liker
    0
    Sv: Naim

    Ja den flytter absolutt mer luft! Men Proac er en flott høyttaler. Skjønner godt at du ikke har det travelt med å bytte.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    273
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Sv: Naim

    Har kjøpt meg en NAT 05. Har brukt kvelden igår og ettermiddagen idag til å lytte, og sammenlikne med prismessige konkurrenter. Den krever sin antenne, det er visst. F.eks så støyer 8000T betraktelig mindre (bakgrunnsstøy), og gir bedre fokus.
    Men NAT 05 gir en skala, klang og lettflytende bounce der hvor 8000T (i all sin kontroll) virker mer edruelig i forhold. NAT 05 virker å gi en dypere bass med mer kraft og nivå på musikk, 8000T er mer artikulert og fokusert på radiostemmer.

    Nå skal jeg erkjenne at 8000T har et sett superbe(!) Chord Anthem 2 ic'er, og Naim har sin standard; dette kan nok (definitivt) ha med mellomtoneartikulasjon å gjøre.. i Audiolab's favør. Naim trenger en bedre antenne enn min Magnum Dynalab ST1 (null gain), og det må jeg bare leve med; og skaffe en utendørs eterstøvsuger :)
    Noen forslag? Ron Smith?

    Så slik jeg ser det så virker det som om Audiolab 8000T er teknisk bedre på støyundertrykking, spesifisitet, sensitivitet, mottak og lydmessig artikulasjon og fokus; mens Naim er et hestehode foran på stort klangrikt lydbilde på musikk og på lettflytenhet og bounce. Shocker...

    Må understreke at begge er blant de aller beste tunere i verden tror jeg, minst på høyde med det jeg har hørt av Magnum Dynalab, Linn Kremlin og Tandberg 3001 (som stiller en vektklasse eller to under) og forskjellene mellom de er minimale om man sammenlikner med tunere i lavere prisklasser; som kommer vesentlig dårligere ut på ALLE områder, f.eks min Kenwood 990 og H/K.. for ikke å snakke om en (dengang) dyr men støyende Yamaha Natural Sound T10.

    Bruce; gratulerer med Spendor; de bør vel være noen hestehoder foran ProAc på bounce og PR&T ja... :)

    Mvh Vidar P
     

    costello

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.10.2004
    Innlegg
    1.334
    Antall liker
    123
    Torget vurderinger
    2
    Sv: Naim

    Vidar P skrev:
    Bruce; gratulerer med Spendor; de bør vel være noen hestehoder foran ProAc på bounce og PR&T ja... :)
    Vidar...er du sikker på at du ikke blander sammen den nye (D-serien) og gamle ProAc-lyden her?

    Synes at D15 henger godt med i svingene, jeg!


    mvh
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    273
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Sv: Naim

    costello skrev:
    Vidar P skrev:
    Bruce; gratulerer med Spendor; de bør vel være noen hestehoder foran ProAc på bounce og PR&T ja... :)
    Vidar...er du sikker på at du ikke blander sammen den nye (D-serien) og gamle ProAc-lyden her?

    Synes at D15 henger godt med i svingene, jeg!


    mvh
    Blander ikke nei :) Men det er min subjektive opplevelse. D15 osv er mye bedre enn tidligere generasjoner ProAc på akkurat PR&T imo, men PR&T er fortsatt ikke deres sterkeste side; men de har jo mange andre gode sider :)

    De henger godt nok med på timingen (unntatt i dypbassen imo) på lavere nivåer imo, men bouncer ikke på høyere nivåer :) Du hører det når du hører det.
    For all del, det var vel ikke det innlegget mitt handlet om, men ment som en gratulasjon til Bruce, som i og for seg rapporterer mye av den samme opplevelsen med Spendors eminente PR&T....?

    Mvh Vidar P
     
    S

    Stover

    Gjest
    Sv: Naim

    bruce skrev:
    Stover skrev:
    bruce skrev:
    Stover: Nå begynner vel dine Spendor S8e og bli innspilt? Er du fornøyd? Hvordan opplever du forskjellen fra S6e?
    Har vært bortreist på jobb siden de kom innafor døra. Fikk såvidt lyttet før jeg dro.
    Det er håp om lytting neste helg.

    Som nevnt over er jeg like spent på Headline. Som nevnt virker det ikke som dette konseptet er helt "stuereint".

    Noen som har reflektert over dette. Riktig plassering i rack gir økt ytelse, det er sikkert, men....

    http://forums.naim-audio.com/eve/forums/a/tpc/f/48019385/m/7182963907
    Da gleder du deg sikkert!

    Jeg lyttet en del med hodetelefoner tidligere. Jeg hadde et par KOSS K-400 (tror jeg de het). Dette skyldtes mest at jeg ikke skulle forstyrre naboer og andre. Jeg må innrømme at jeg ikke fikk helt den samme godfølelsen av dette. Jeg ble fortere "lyttetrett". Det er også noe eget ved å kjenne musikken i rommet. Men det kunne jo være et alternativ når kona vil se på tv. Pr idag har jeg ikke mulighet til å bruke hodetelefoner.
    Nettopp. Ser ikke på dette som noe hovedanlegg, men som du nevner, når det ikke passer for resten av huset at jeg lytter til musikk. Dette blir spennende.

    Spennende lesing ang. tunerne Vidar. Det er så forbaska synd at det finnes så få nevneverdige kanaler å lytte til for tida. Nå benytter jeg kabel TV signal til 05, og antennetrafo er helt nødvendig. NRK Klassisk støyer/ knitrer. Synd, siden det er en av få interessante.

    Det var dette med luftantenne da.
     

    costello

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.10.2004
    Innlegg
    1.334
    Antall liker
    123
    Torget vurderinger
    2
    Sv: Naim

    Har en skarve NAD-tuner som er prøvd på kabel-TV anlegget her i huset. Men lyden var så dårlig at den havnet på loftet igjen! Tuneren er sikkert ikke dårlig, men signalene via kabel-nettet gjør at lyden virker svært så komprimert. Luftantenne må nok til, ja.

    ProAc vs. Spendor: Ja, jeg blir nok fristet til å prøve S8e...eller muligens det også er andre kandidater der ute?

    Må bare snakke med kjerringa først... ;)

    mvh
     

    mandag

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.12.2005
    Innlegg
    237
    Antall liker
    182
    Torget vurderinger
    2
    Sv: Naim

    Hei.

    Det virker som en del naim eiere når det gjelder valg av høyttalere har liten tillit til naims produkter -- men når det gjelder sammensetningen av komponenter forøvrig er naim troen stor?!?!

    Hva med naims suggested systems!?

    ErikB.
     
    S

    Stover

    Gjest
    Sv: Naim

    Erik B skrev:
    Hei.

    Det virker som en del naim eiere når det gjelder valg av høyttalere har liten tillit til naims produkter -- men når det gjelder sammensetningen av komponenter forøvrig er naim troen stor?!?!

    Hva med naims suggested systems!?

    ErikB.
    Du har et poeng der Erik B. Kan ikke si deg hva dette skyldes.

    Sjøl har jeg prøvd Allae og synes den låter veldig flott, med naim signatur. Den har IMO sine svakheter som de fleste andre høyttalere, men det skulle ikke være noe argument for å styre unna.

    Når sant skal sies savner jeg den litt.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    273
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Sv: Naim

    Naims høyttalere er fine de, imo. Det går ikke en uke forbi uten at jeg hører på et sett Ariva hos naboen f.eks, og det jeg har hørt fra Allae, SBL osv har vært underholdende.

    Imidlertid er Naim's ht'ere slik tunet at de må stå helt inntil bakvegg for å gi en god klangbalanse, og det er ikke alle det passer for. Videre så er det vel ikke nødvendig med Naim ht'ere for å oppleve de gode egenskapene i Naim elektronikk; de fleste ht'ere reproduserer vel stort sett det signal de blir foret, med hvert sitt spesifikke sett farginger og kompromisser.

    Naim ht'ere låter litt spesielt. Det er mange som synes de blir for tørre og for lite frie i en tredimensjonal forstand. Andre elsker de for deres eminente evne til å holde full fokus på PR&T i musikken.

    Mvh Vidar P
     
    S

    Stover

    Gjest
    Sv: Naim

    Erik B skrev:
    Hei.

    Det virker som en del naim eiere når det gjelder valg av høyttalere har liten tillit til naims produkter -- men når det gjelder sammensetningen av komponenter forøvrig er naim troen stor?!?!

    Hva med naims suggested systems!?

    ErikB.
    Som du registrerer er Naim relativt uprøvd for mange og selv Naim eiere i Norge har vel ikke så mange års erfaring med naim, med noen få unntak antakeligvis.
    Det finnes mange fordommer mot naim og alle "menighetsomtalene". Elektronikken er kommet til noen hjem, det tar nok tid med høyttalerne.
    Forstår jeg forumet rett, er det noe nytt på gang fra naim ang. høyttalere mm.

    Omtaler og tester. Selv om et produkt får gode omtaler i utenlandske tidskrifter er det i Norge liksom Fidelity som gjelder. Du må få innpass der, en god omtale og ting løsner.

    Se mine Spendor. Samme skjebne. manglende Norsk omtale, plenty der ute og stort sett bare positive. Min opplevelse av Spendor er at det er veldig mye h.t for pengene.

    Kjøpte Amphion Xenon fra Costello for noen år siden. Betalte ca 1/3 av nypris. De færreste hadde hørt om Amphion den gang. Etpar år seinere ble Xenon rosende omtalt i Fidelity. Var det vanskelig å selge Xenon og tjene penger på dem? Nei, det var ikke det.

    Dette er gjennomgående og trist for dem som begrenser sine hifikjøp til kun å gjelde produkter testet av Fidelity. Har jeg gått i samme fella sjøl? ja, det har jeg ;)

    Edit: og ja, vet dette har vært nevnt før. :)
     
    K

    Kaarelars

    Gjest
    Sv: Naim

    Cd 3.5 er rett rundt hjørnet og bruker midlertidig en Pioneer DVD-spiller. Det låter forferdelig. Lydkilden har absolutt betydning om noen har glemt det ;)
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    273
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Sv: Naim

    Det er morsomt å se at man her (i PFM-tråden) rapporterer Naim-utstyr som nokså "frempå" i sin presentasjon; noe som imo har vært Naim's varemerke i alle år. Dette var såklart i forhold til de andre retningene innen britisk hifi.

    Når jeg hører om begrepene "Naim" og "varm" i samme setning så må jeg innrømme at jeg ikke helt skjønner det, men igjen; slike subjektive og umålbare inntrykk spørs hva hver enkelt har å sammenlikne med.

    Det får meg til å tenke; dersom noen skribenter snakker om Naim som varm og nærmest røraktig (som jeg IALLEFALL ikke forstår), så får det meg til å tenke på; hva er det egentlig med norsk hifi? Når Naim er varmt i forhold mener jeg..

    Selv synes jeg det er stor forskjell på "varm" lyd, og på organisk, levende og naturlig lyd... hvor Naim havner i siste gruppe btw. Naim's merketypiske distinkte og opplyste mellomtone, aksentuerte rytmer og fremtrekte perspektiv er vel for meg reneste motsatsen til hva jeg personlig oppfatter som en varm lyd. Men det er en organisk, frisk, naturlig og engasjerende lydtype som tonalt holder veldig høy lydkvalitet relatert til virkeligheten i konsertsalen; noe som savnes sårt i mye annet hifiutstyr imo.

    Mvh Vidar P
     
    K

    Kaarelars

    Gjest
    Sv: Naim

    Interessant tråd, Naim har enkelte produkter hvor det er fort gjort å sammenligne med gode rørforsterkere. Naim kan låte frampå og behagelig samtidig, uten å virke transistorert.
    Synes dette er en bra beskrivelse, fra PFM-tråden:

    Certainly the 72 and 135s I've recently put in front of my Impulse H2s are no more harsh than the WAD6550 tube amp they replaced, though the sound is more forward and a little less airy. However, to put things into perspective, after spinning half a dozen albums I've forgoten all about any differences.
     

    costello

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.10.2004
    Innlegg
    1.334
    Antall liker
    123
    Torget vurderinger
    2
    Sv: Naim

    Stover skrev:
    Omtaler og tester. Selv om et produkt får gode omtaler i utenlandske tidskrifter er det i Norge liksom Fidelity som gjelder. Du må få innpass der, en god omtale og ting løsner.
    Og ja, bare se på bruktbørsen som flommes over av produkter som i følge testene er det ultimate hi-end... ;)

    Sitter med et inntrykk av mange har et nærmest fetish-forhold til hi-fi. Der parametre som vekt, watt, størrelse borger for skikkelig lyd, tror man. Sikkert derfor så mange går forbi Naim, som med sine lette, små, wattsvake apparater slettes ikke kan imponere noen.

    Naim kan låte frampå og behagelig samtidig, uten å virke transistorert.
    Slik oppfatter jeg dette også, der hvert enkelt instrument gjengis med luft, og rytme og melodi hele tiden i fokus, verken mørkt eller lyst. En lydgjengivelse som hele tiden får lytteren til å lytte... :D

    mvh
     

    bruce

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.10.2005
    Innlegg
    291
    Antall liker
    0
    Sv: Naim

    Jeg er enig i at hi-fi blader bidrar til å hause opp enkelte produkter, slik at de får et slags status symbol (og høye priser på bruktbørsen). Dette må vel bladene gjøre for å selge. En overskrift som hevder å ha funnet det ultimate produktet, selger helt sikkert bedre.

    Jeg fikk en a-ha opplevelse da jeg byttet den oppskrytte Krell KAV-400 mot den mer anonyme Naim'en. Konklusjonen må være at man skal ta bladene med en klype salt, og lete etter den gjengivelsen man selv liker. Sansynligvis har de beste kuppene på bruktbørsen aldri vært testet i Fidelity!

    Vedrørende tråden om Naim låter "harskt": Da jeg testet flere ulike høyttalere og kabler, fant jeg en liten "spiss" i øvre mellomtone. Lyse kvinnestemmer kunne låte litt hardt. Dette var ikke tilfelle med ProAc 1.5, men på høyttalere med høyere oppløsning, synes jeg å høre det. Spendor synes jeg har en utpreget varm klang, hvor dette er et minimalt problem. Men det betyr vel at matching av høyttalere og kabler er viktig.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    273
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Sv: Naim

    bruce skrev:
    Jeg fikk en a-ha opplevelse da jeg byttet den oppskrytte Krell KAV-400 mot den mer anonyme Naim'en. Konklusjonen må være at man skal ta bladene med en klype salt, og lete etter den gjengivelsen man selv liker.
    Jeg liker konklusjonen og ånden i innlegget! Men hvilken Naim-forsterker snakker du om? Selv synes jeg, subjektivt som vanlig, at selv den minste, Nait 5i, er langt overlegen KAV400 på viktige musikalske områder; den timer mye bedre, har en større subjektiv dynamisk bounce, fremstiller klangmessige kontraster mer levende og naturlig, gir bedre innsikt i musikkens poenger og.... ja, jeg kunne ha fortsatt lenge. Det er iallefall imo en bedre forsterker. Kanskje ikke så rart; plenty watt fra parallellkoblede transistorer (som i Krell) koster lydmessig dyrt.

    Mvh Vidar P
     
    S

    Stover

    Gjest
    Sv: Naim

    I now have back the system I liked in my previous room. No clarity or speed seem to have gone missing but the system again holds my attention and warms my heart. I sit and read with music on, I wash up with music on, I will (when I can be arsed) iron with music on – I turn it up and listen in the shower (multi-room) but, most of all, I have back a large part of what keeps me (partially) sane.
    Sitat: Adam M.
    Dette er akkurat hva det handler om IMO.

    Lytter ikke mye til oppløsning eller andre hifi saker lenger.
    Hvilken følelse anlegget gir en, kan selvfølgelig beskrives med andre termer enn ;dette liker jeg, jeg blir sittende å lytte i timesvis...... osv.
     

    bruce

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.10.2005
    Innlegg
    291
    Antall liker
    0
    Sv: Naim

    Vidar P skrev:
    bruce skrev:
    Jeg fikk en a-ha opplevelse da jeg byttet den oppskrytte Krell KAV-400 mot den mer anonyme Naim'en. Konklusjonen må være at man skal ta bladene med en klype salt, og lete etter den gjengivelsen man selv liker.
    Jeg liker konklusjonen og ånden i innlegget! Men hvilken Naim-forsterker snakker du om? Selv synes jeg, subjektivt som vanlig, at selv den minste, Nait 5i, er langt overlegen KAV400 på viktige musikalske områder; den timer mye bedre, har en større subjektiv dynamisk bounce, fremstiller klangmessige kontraster mer levende og naturlig, gir bedre innsikt i musikkens poenger og.... ja, jeg kunne ha fortsatt lenge. Det er iallefall imo en bedre forsterker. Kanskje ikke så rart; plenty watt fra parallellkoblede transistorer (som i Krell) koster lydmessig dyrt.

    Mvh Vidar P
    Jeg byttet til 202/200. Denne koster jo omtrent det samme som Krell i England, og bør vel derfor kunne sammenlignes, selv om Naim er noe dyrere i Norge.

    Jeg er enig i at Nait overgår Krell på visse områder. Dette er områder som jeg også verdsetter svært høyt ved musikklytting. Allikevel: Krell har også sine fortrinn. Dynamikken i mellombassen og diskanten er flott. For oss som liker Naim sin presentasjonsmåte, blir nok Nait allikevel et bedre valg.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    273
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Sv: Naim

    Supernait testet i siste HifiChoice. Kom i postkassa idag; og de kaller den sjokkerende god.

    Mvh Vidar P
     

    costello

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.10.2004
    Innlegg
    1.334
    Antall liker
    123
    Torget vurderinger
    2
    Sv: Naim

    Vidar P skrev:
    de kaller den sjokkerende god.
    ;) Naim er sjokkerende godt, Vidar...spesielt etter at Hi-Line har passert 50 timer.. :D



    Bare en tanke - hvorfor hopper Naim over tallet 4?

    Man har jo Cd 2, 3, 3.5 og 5!

    Nait 1, 2, 3 og 5!

    Noen som vet svaret på dette?

    Mvh
     

    bruce

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.10.2005
    Innlegg
    291
    Antall liker
    0
    Sv: Naim

    Da er det vel bare å glede seg til Nait 8 kommer ;)

    Det blir spennende å høre mer om Supernait. Den bør vel legge seg litt under 202/200 i ytelse, for å forsvare oppgraderingskarusellen? Jeg synes tanken på intern DAC er litt fremmed. De fleste Naimister har vel allerede en NAIM cd spiller med DAC. Er dette beregnet på de som laster ned musikk fra PC? Det er mulig jeg er gammeldags, men jeg tror ikke jeg kommer til å begynne med dette med det første. Det er vel ingen lydmessige gevinster ved å bruke PC som kilde foreløpig heller. Som sagt: jeg forstår ikke helt tanken her.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    273
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Sv: Naim

    bruce skrev:
    Det blir spennende å høre mer om Supernait. Den bør vel legge seg litt under 202/200 i ytelse, for å forsvare oppgraderingskarusellen?
    ..........
    Det er vel ingen lydmessige gevinster ved å bruke PC som kilde foreløpig heller. Som sagt: jeg forstår ikke helt tanken her.
    HFC hadde sammenliknet med 122x/200 og mente at det var jevnt løp; men at de låt litt forskjellig. Til poenget om lydkilde; HFC mente videre at som den åpne og innsiktsfulle forsterker Supernait er, så viste den seg å være ekstraordinært kilen på lydkilder!

    Mvh Vidar P
     
    S

    Stover

    Gjest
    Sv: Naim

    Litt forskning har foregått.

    Flytta 202 til øverste hylle i racket så den står fritt. Mulig jeg hørte noe mer letthet, luft. Mer utstrakt liksom, men litt usikker her. Bare innbillning kanskje?

    I forkant av en demo. av S6e blei det innkobling av 6 og 8 frem og tilbake. La det være sagt med en gang. S8e er ikke riktig innspilt på langt nær, men inntrykket er at den er vanskeligere å integrere med rommet. Som Vidar P tidligere nevnte i en bisetning; den er stor.
    Ja, den er stor og spiller som fløte, men akkurat nå er jeg usikker på om den ikke er for stor rett og slett.
    S6e spiller tightere, hurtigere og mer engasjerende akkurat nå og føles å passe bedre i rommet på 23 m2 + kjøkken ca 15m2. L formet.

    Høyttalere må prøves hjemme og over tid. Siden jeg har økonomi til dette er læringen best sånn IMO.

    Bruce. Noen erfaringer angående S8e og innspilling. Hvordan endrer den seg. S6e strammet seg opp og blei roligere.
    Stikkordet er vel tålmodighet.

    Inspirert av tråden på N-Forumet om toe in eller ikke. Akkurat nå spiller jeg med SVAK toe inn (nesten ingen mao). Får prøve dette litt og innbiller meg at det ga et reinere lydbilde med litt bedre fokus. Samtidig følte jeg til og begynne med at det spilte forbi meg på et vis.

    Råd og bud (på begge) mottas med takk. ;D
     

    bruce

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.10.2005
    Innlegg
    291
    Antall liker
    0
    Sv: Naim

    Hei, Stover. Det tok vel ca 14 dager med mye spilling før jeg følte at lyden kom på plass. Til og begynne med var lyden litt flat og uengasjerende. Etterhvert kom roen, dybden og dynamikken på plass. Dette var settet som vi fant ut at hadde en produksjonsfeil. Det nye settet jeg fikk var nok innspilt fra før. Jeg har ikke merket noen endring her.

    Det blir spennde å følge med på valget ditt. Du har jo alle muligheter til å teste frem og tilbake.

    Rommet har helt sikkert mye å si, men 23 kvm er da ikke så lite? Skulle tro at det holdt til s8...

    Jeg hørte ganske raskt at s8 var et bedre valg for meg. Dette kom av at bassen ble for "lett" i s6 i mitt rom. Etterhvert som innspillingstiden ble unnagjort, fant jeg igjen kvalitetene fra s6 og enda litt til. Jeg opplevde at s8 tilførte mer "storhet" og dynamikk uten å miste PRAT.

    Lykke til!
     

    costello

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.10.2004
    Innlegg
    1.334
    Antall liker
    123
    Torget vurderinger
    2
    Sv: Naim

    Stover skrev:
    Inspirert av tråden på N-Forumet om toe in eller ikke. Akkurat nå spiller jeg med SVAK toe inn (nesten ingen mao). Får prøve dette litt og innbiller meg at det ga et reinere lydbilde med litt bedre fokus. Samtidig følte jeg til og begynne med at det spilte forbi meg på et vis.
    Prøvde dette idag...og med ProAc (ikke så veldig forskjellige konstruksjon) gikk jeg fort tilbake til den anbefalte oppstillingen (vinkling inn slik at ingen av sideveggene var synlige fra lytteposisjon). Synes at lyden mistet helheten, det ble som om det var lyd fra 2 høyttalere og ikke et samlet lydbilde. Diskanten mistet sin presisjon og det var som lydbildet fløt sammen, uten tydelig fokus på stemmer og instrumenter som vanligvis skal gjengis i senter...

    Mulig at Spendor er litt anderledes, men jeg tviler.

    Hørte det spesielt godt på vokalmusikk...noen av Bach's kantater.

    Men nå er sikkert ikke dine S8e ferdig innspilt, Stover.

    Anbefaler å være litt tålmodig og først prøve ut Spendor's anbefaling ang toe-in, som jo er like ens som ProAc's..

    Og skulle ikke S8e falle i smak (noe jeg tviler på) vet du hvor jeg bor.. ;)

    Mvh
     

    bruce

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.10.2005
    Innlegg
    291
    Antall liker
    0
    Sv: Naim

    Jeg har mine Spendor ca 1 m ut fra bakvegg og litt innover-vendt. Jeg synes dette fungerer best.

    Det blir spennende å høre fra Stover når han har konkludert. Jeg synes s6 og s8 hadde litt forskjellig lydsignatur. S6 var litt mørkere i mellomtonen, men lettere i bassen, slik jeg oppfattet den.
     

    Liotheles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2002
    Innlegg
    2.835
    Antall liker
    751
    Torget vurderinger
    4
    Sv: Naim

    Hei alle Naimister :)
    Er det andre artsfrender her inne som også bruker B&W sammen med Naim utstyr eller er det en kombinasjon som først og fremst har fotfeste i Storbrittania, der Naim forumet "vrimler" med entusiastiske ytringer ang denne kombo'en?
    Har inntrykk av at Spendor og ProAc dominerer litt her hjemme?
     
    K

    Kaarelars

    Gjest
    Har endelig mottatt en meget velholdt CD3.5 og den spiller bra. Bruker den uten PSU og den klarer overraskende seg fint i anlegget jeg har nå selv om CDX er bedre på dynamikk og "scale". Det ligger en 3.5 på bruktbørsen til lav pris inkludert Flatcap. Løp og kjøp!
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn