Naim

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • bardamu

    Medlem
    Ble medlem
    27.10.2010
    Innlegg
    17
    Antall liker
    0
    Jeg liker lyden og synergien i komponentene som jeg har nå. Det er dette som ligger bak tanken om service, å få mer av det jeg har nå. Jeg har kun hatt anlegget i 1,5 år og har aldri hørt det nytt. Hvis ingen hadde fortalt meg om service hadde jeg levd lykkelig uvitende om at komponentene kan spille bedre enn hva de gjør for øyeblikket.

    Er det recap som er den viktigste delen av service på gammelt utstyr?
     

    balthar

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2008
    Innlegg
    741
    Antall liker
    12
    Tviler på at de er kurset i den forbindelse. Det er nok med de kunnskapene de har med å lodde på Naim fra før.
    Sikkert flinke folk, men det er jo begrenset hva man utfører i Gøteborg. Større inngrep gjøres i følge Naim i Salisbury, og ved lanseringen av DR ble det informert om at det kun var Naim selv som stod for denne oppgraderingen, som visst skal være en ombygging helt ned på chassisnivå. Regner med at de ikke bare slipper de andre verkstedene løs uten å gi presis informasjon, det ville være merkelig for en detaljorientert produsent som Naim.

    dr upgrade gjenomføres i sverige. også i tyskland hos musicline. ikke bare i england. min 552 står alrede i kø for sverigje...tror folk i sverigie og tyskland er kompetant nok ;)...fint møgighet for os her å slippe ventertid. tviller du på , at en svensk dr upgrade lyder aneledes en den fra england ? ;)
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Jeg liker lyden og synergien i komponentene som jeg har nå. Det er dette som ligger bak tanken om service, å få mer av det jeg har nå. Jeg har kun hatt anlegget i 1,5 år og har aldri hørt det nytt. Hvis ingen hadde fortalt meg om service hadde jeg levd lykkelig uvitende om at komponentene kan spille bedre enn hva de gjør for øyeblikket.

    Er det recap som er den viktigste delen av service på gammelt utstyr?
    Hei, de boksene låter omtrent like fint etter 10-15 år som da de var nye imo. Naim's anbefalte intervaller er veiledende ift å beholde en konstant topp ytelse, og du vil med en recap av dine 10-15 år gamle bokser sannsynligvis neppe oppleve stort annet enn bittelitt rikere lyd (godt hjulpet av vissheten om recap), bedre samvittighet, og betryggelsen ved at det er 10-15 år til neste recap.

    Dersom budsjettet ikke er over-romslig, så hadde jeg personlig latt det hele på "hold" for å være ærlig, særlig all den tid du er veldig fornøyd slik det er. Og så heller tatt en ny tilsvarende runde med hvor man ønsker i fremtiden når dagen kommer at budsjettet er romslig. Bare mine tanker.
     

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.013
    Antall liker
    4.128
    Sted
    I en kjeller
    Torget vurderinger
    17
    Flott Balthar.
    Ett lite spørsmål. Du har litt over snittet greie på Leica..Vet du om d lux 6 kommer ganske snart?
     

    bardamu

    Medlem
    Ble medlem
    27.10.2010
    Innlegg
    17
    Antall liker
    0
    Hei Vidar P, takk for gode råd. Forsterkerne mine er 25 år (hi-capen er 11-12 år). Tror du jeg vil oppleve en nevneverdig nivåforskjell ved service? Jeg ser på andre fora at en del recapper eldre utstyr selv. Er det noen som har erfaring med dette? Økonomisk verdi ved eventuelt videresalg er ikke viktig for meg.
     

    nilsen64

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.06.2007
    Innlegg
    1.367
    Antall liker
    89
    her er prisene for oppgraderinga:

    555PS - 17.100,-
    552PS - 16.550,-
    Supercap - 15.300,-
    XPS - 10.800,-
    Hicap - 4.500,-
    den dålige nyheten er at det blir dyrere enn det jeg først trodde
    den gode nyheten er altså at re-cap er inkl i prisen
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Hei Vidar P, takk for gode råd. Forsterkerne mine er 25 år (hi-capen er 11-12 år). Tror du jeg vil oppleve en nevneverdig nivåforskjell ved service? Jeg ser på andre fora at en del recapper eldre utstyr selv. Er det noen som har erfaring med dette? Økonomisk verdi ved eventuelt videresalg er ikke viktig for meg.
    Hei, det er vel først og fremst HiCap'en og effektforsterkeren som vil profitere på recap, da det er disse to som har store ladelytter som slites/går-ut-av-spec uavhengig av bruksmengde. Ut ifra det jeg kjenner til av recappede Naim-bokser så vil jeg mene at du vil få en dypere, rikere, mer fargerik naturlig klang etter recap. Om det er viktig for deg vs pris på oppgraderingen er det vanskelig å mene noe om, det må du selv ta stilling til. Det er jo aldri for sent senere heller.

    Men som sagt; dersom jeg var svært fornøyd så hadde jeg uansett ikke recappet selv dersom det ikke var romslig på hifibudsjettet. Man får ikke igjen investeringen, og det gjør vel såvidt jeg vet fint lite med levetiden for transistorer etc, så det er vel kun for lydens del. Men du kan jo f.eks ta en av boksene av gangen, så ser du jo selv (begynn med effektforsterkeren).
     
    M

    medlem215396

    Gjest
    Etter DR upgrade vil produktene i praksis være som nye og recapping vil ikke være nødvendig å gjøre i tillegg.
    Verksted er klare for mottak av oppgraderinger fra 1. november, men det kan forhåndsbestilles avtale.

    555PS - 17.100,-
    552PS - 16.550,-
    Supercap - 15.300,-
    XPS - 10.800,-
    Hicap - 4.500,-

    Priser er inkl. moms, men + frakt.

    Servicen gjøres i Gøteborg av Ljudtemas autoriserte Naimtekniker og vil holde like høyt nivå som på fabrikken.
    Med tanke på kvalitet synes jeg dette høres bekymringsfritt ut.
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.355
    Antall liker
    63.243
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Har en summing/brumming i min XPS2. Vet ikke om den har vært der hele tiden, eller lyden har kommet nylig. Hører den ikke når jeg fjerner øret 20-30cm vekk fra chassiset. Er dette vanlig på disse, eller har jeg et problem?
     

    FZ

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Innlegg
    3.798
    Antall liker
    352
    Torget vurderinger
    3
    Det er ikke uvanlig at en Naim PSU brummer. Er det støy på strømnettet brummer den mer så det er ikke alltid de brummer like kraftig.....
     
    M

    medlem215396

    Gjest
    Min erfaring også, helt vanlig, kommer og går, øker og minker.
    Du kan forsøke å slå den av og på siden dette jo er mekanisk støy/ svingninger. Hender det endrer seg da.

    Mvh

    Har en summing/brumming i min XPS2. Vet ikke om den har vært der hele tiden, eller lyden har kommet nylig. Hører den ikke når jeg fjerner øret 20-30cm vekk fra chassiset. Er dette vanlig på disse, eller har jeg et problem?
     

    B Rasse

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.05.2012
    Innlegg
    1.005
    Antall liker
    477
    Nait 5 brummet
    Nait 5 med Teddycap brummet
    Nac 82 / Nap 180 med Hicap brummet
    Nac 82 / Nap 180 med Hicap og Teddycap brummet
    Nac 82 / Nap 180 med Dual Teddycap brummet og buzzet ved volumjustering.

    Både fra PSU og i høgtaler (20-30 cm). Om man vil ha brumm-fri kvardag trur eg ein må velge eit anna merke enn Naim :rolleyes:
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.355
    Antall liker
    63.243
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Takk til FZ og Stover:) Da er jeg betrygget. Har jo selvfølgelig ingenting å si for lytteopplevelsen i godstolen. Er jo likevel slik at når en begynner å bli usikker høres lyden høyere og høyere.....
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.355
    Antall liker
    63.243
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Fikk forresten en tilbakemelding fra Isak på Ljudtema i dag på oppgradering a Naim HDX. Oppgradering av hardisk fra 1TB til 2Tb og oppgradering av RAM koster 5000kr inkludert mva +1000kr i frakt til England. Etter mitt syn er dette en pris jeg kan leve med. Da kan jeg få fjernet NASen min (som i hvert fall lager lyd) ;) Utfordringen ligger i å måtte vente 3-5 uker på å få den tilbake da jeg for lengst har kvittet meg med cd-spilleren min. Må få kjøpt meg en "vente cd-spilleren". Litt irriterende penger, spesielt da jeg for tiden har lagt ut penger på en Bel Canto som "vente-forsterker" i påvente av at min EC-forsterker får puss og stell (noe som til nå har tatt nærmere 4mnd):mad:

    Vet ikke hvor interessant det er med info om oppgradering på HDXen. Føler meg ofte ganske alene som eier av denne spilleren i Norge:) Det er jo sikkert ikke slik, men for meg var denne spilleren en guds gave til anlegget:)
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.920
    Antall liker
    8.207
    Torget vurderinger
    1
    Lar ikke det seg gjøre å sette dette inn selv?
     
    M

    medlem215396

    Gjest
    Jeg inviterer til lyttekveld (Trondheim) Fredag 5. oktober. Antar det kan passe fra kl 18:00?
    Tror jeg kan ta imot ca 6 personer.

    Variert musikk inklusive klassisk musikk.

    Interesserte får sende en PM.
     

    leon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2008
    Innlegg
    1.578
    Antall liker
    165
    Sted
    Trondheim
    Brumming; Her er det flere år siden jeg har hørt brumming, kanskje summingen avtar jo bedre synergien er ! ;)
     

    FZ

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Innlegg
    3.798
    Antall liker
    352
    Torget vurderinger
    3
    Ja, kanskje de brummer i motfase og kanselerer støyen :)
     

    bruce2

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.12.2007
    Innlegg
    382
    Antall liker
    199
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har akkurat koblet opp en 2003-modell xps2 i mitt system. Jeg var forberedt på at den måtte sendes på service, men etter å ha koblet den opp er den tanken ganske fjern. Akkurat nå frister det mer å ha den tilkoblet og spille masse musikk!

    Jeg liker lyden og synergien i komponentene som jeg har nå. Det er dette som ligger bak tanken om service, å få mer av det jeg har nå. Jeg har kun hatt anlegget i 1,5 år og har aldri hørt det nytt. Hvis ingen hadde fortalt meg om service hadde jeg levd lykkelig uvitende om at komponentene kan spille bedre enn hva de gjør for øyeblikket.

    Er det recap som er den viktigste delen av service på gammelt utstyr?

    Hei, de boksene låter omtrent like fint etter 10-15 år som da de var nye imo. Naim's anbefalte intervaller er veiledende ift å beholde en konstant topp ytelse, og du vil med en recap av dine 10-15 år gamle bokser sannsynligvis neppe oppleve stort annet enn bittelitt rikere lyd (godt hjulpet av vissheten om recap), bedre samvittighet, og betryggelsen ved at det er 10-15 år til neste recap.

    Dersom budsjettet ikke er over-romslig, så hadde jeg personlig latt det hele på "hold" for å være ærlig, særlig all den tid du er veldig fornøyd slik det er. Og så heller tatt en ny tilsvarende runde med hvor man ønsker i fremtiden når dagen kommer at budsjettet er romslig. Bare mine tanker.
     

    balthar

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2008
    Innlegg
    741
    Antall liker
    12
    Jeg inviterer til lyttekveld (Trondheim) Fredag 5. oktober. Antar det kan passe fra kl 18:00?
    Tror jeg kan ta imot ca 6 personer.

    Variert musikk inklusive klassisk musikk.

    Interesserte får sende en PM.

    hyggelig med sån kveld :) trondheim er desverre lit for langt unna :O
     
    Sist redigert:

    balthar

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2008
    Innlegg
    741
    Antall liker
    12
    det var han med sin rart norsk ;)

    det er ingen hemlighet, at det komm en 552 i mit hjem. var veldig opptat i de siste og litte her. etter 252 og den aktive phonosophie kjedden og etter besøk hos vidar, fristet 552 lit. den er koblet sammen med en 300 til mine sl2... dps er fortsat her og en linn ds ( renew ) gjører digital jobben. alt i et en drømeanlegg for meg. oppsett er ikke optimalt, siden alt er stavlet på en fraimtårn, men magi er likevel her. 500 set er ikke heligdom, men noe veldig spesjelt. har levt med det et stund og tror det er anlegg, som skall følle meg langt i fremtiden. ndr update er bestillt og tror det er riktig skrit med 552.


    var også hos en venn i tyskland, som har en aktiv phonosophie bi amp 1- 4 og en cdi med ibl. han trengte lit hjelp med opsettet. ampen fungerte ikke riktig og etter noe justeringer var den a - LIVE igjen :)...var veldig overasket, hvor bra den lille kjedden spilte. rom var full av levende musikk. veldig gøy. har også en av disse amper og sl2 blir aktivert nor 552 og 300 går for upgrade til sverige.
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Sysler med tanken om en NAIM NAC-N 172 XS til et par aktive høyttalere. Er det noen av dere Naimeksperter som har hørt denne?
     

    nilsen64

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.06.2007
    Innlegg
    1.367
    Antall liker
    89
    det er ingen hemlighet, at det komm en 552 i mit hjem. var veldig opptat i de siste og litte her. etter 252 og den aktive phonosophie kjedden og etter besøk hos vidar, fristet 552 lit.

    alle burde få sjansen til og høre 552 :D
     
    M

    medlem215396

    Gjest
    Jeg er enig. Den bør imidlertid være koblet til noe mer :) og kilden er avgjørende har jeg forstått.

    For å ikke mislede de som ønsker å prøve Naim så kan jeg love at Nait5i, med passende HT og kilde er rein musikkmagi også.
    At et topp Naim oppsett er strålende, betyr ikke at entry level ikke kan være det også.

    Sjøl vurderer jeg Nait5i (eller Unitiqute til samme pris) så jeg får benyttet CD5XS.

    det er ingen hemlighet, at det komm en 552 i mit hjem. var veldig opptat i de siste og litte her. etter 252 og den aktive phonosophie kjedden og etter besøk hos vidar, fristet 552 lit.

    alle burde få sjansen til og høre 552 :D
     

    balthar

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2008
    Innlegg
    741
    Antall liker
    12
    Jeg er enig. Den bør imidlertid være koblet til noe mer :) og kilden er avgjørende har jeg forstått.

    For å ikke mislede de som ønsker å prøve Naim så kan jeg love at Nait5i, med passende HT og kilde er rein musikkmagi også.
    At et topp Naim oppsett er strålende, betyr ikke at entry level ikke kan være det også.

    Sjøl vurderer jeg Nait5i (eller Unitiqute til samme pris) så jeg får benyttet CD5XS.

    det er ingen hemlighet, at det komm en 552 i mit hjem. var veldig opptat i de siste og litte her. etter 252 og den aktive phonosophie kjedden og etter besøk hos vidar, fristet 552 lit.

    alle burde få sjansen til og høre 552 :D

    å ja.absolutt. naim entry level er top. synes netopp nait5i og 500 serien i naimkatalogen er de mest spennende.self tilkoblet til bester kilder. vel bare min mening...
     

    bruce2

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.12.2007
    Innlegg
    382
    Antall liker
    199
    Torget vurderinger
    1
    Jeg er ikke så erfaren, men Naim er veldig bra i alle de prisklasser, jeg har hørt dem. Jeg synes de er utrolig dyktige til å sørge for at alle oppgraderinger gir god valuta for pengene. Det er godt gjort, med alle de variantene de har i produktspekteret. Det gjør at sjansen for å gjøre en bommert hvis man skal oppgradere er vesentlig mindre enn ellers. Nå om dagen er jeg mektig imponert over hva xps2 gjør med cdx2. Det er jo ikke akkurat noen billig oppgradering, men så vidt jeg kan forstå bringer den cdx2 opp på et absolutt high-end nivå.
     

    nilsen64

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.06.2007
    Innlegg
    1.367
    Antall liker
    89
    xps på cdx2 er en flott oppgradering! artig spiller!

    cds3-252-300 er nå en levlig kombinasjon, men fikk en bra pris på 552 så jeg klarte ikke og motstå!
    og gå fra 250 til 300 var også en kolossal forbedring :D

    neste (og siste) kjøp fra min side blir 555ps (på cds3)
    så er jeg i mål !

    kef ref 205.2 er det ingen grunn til og bytte ut.
     

    leon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2008
    Innlegg
    1.578
    Antall liker
    165
    Sted
    Trondheim
    Du har et flott oppsett nilsen64.

    Sitter på hjemme kontor og lytter til min siste investering, B&W MM-1, aktive pc ht.
    Låter veldig bra, behagelige samt fyldige for å være en pc ht, lekre er de også!
    Dette ble en oppgradering av kontoret :)
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn